Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie opracowania unijnej strategii transportu rowerowego (2022/2909(RSP))

P9_TA(2023)0058
Opracowanie unijnej strategii transportu rowerowego Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie opracowania unijnej strategii transportu rowerowego (2022/2909(RSP))
(2023/C 283/11)

Parlament Europejski,

- uwzględniając pakiet Komisji "Gotowi na 55" z 14 lipca 2021 r. w sprawie realizacji Europejskiego Zielonego Ładu,

- uwzględniając komunikat Komisji z 18 maja 2022 r. pt. "Oszczędność energii w UE" (COM(2022)0240),

- uwzględniając komunikat Komisji z 14 grudnia 2021 r. pt. "Nowe unijne ramy mobilności miejskiej" (COM(2021)0811)

,

- uwzględniając komunikat Komisji z 9 grudnia 2020 r. pt. "Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości" (COM(2020)0789),

- uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/73 z 17 stycznia 2019 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe i stanowiące o ostatecznym pobraniu cła tymczasowego nałożonego na przywóz rowerów elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej 1 ,

- uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Regionów z 12 października 2016 r. pt. "Plan działania UE na rzecz transportu rowerowego" 2 ,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 6/2020 pt. "Zrównoważona mobilność w miastach w UE - bez zaangażowania ze strony państw członkowskich nie będzie możliwa istotna poprawa",

- uwzględniając komunikat Komisji z 10 marca 2020 r. pt. "Nowa strategia przemysłowa dla Europy" (COM(2020)0102),

- uwzględniając swoją rezolucję z 20 stycznia 2021 r. w sprawie przeglądu wytycznych dotyczących transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 6 października 2021 r. w sprawie ram polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego UE na lata 2021-2030 - zalecenia dotyczące kolejnych kroków w kierunku realizacji "wizji zero" 4 ,

- uwzględniając przemówienie wygłoszone 30 czerwca 2022 r. przez wiceprzewodniczącego wykonawczego Komisji Fransa Timmermansa na szczycie rowerowym w Kopenhadze,

- uwzględniając zasadę pomocniczości, a w szczególności art. 5 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając deklarację państw członkowskich pt. "Rower jako przyjazny klimatowi środek transportu", zatwierdzoną podczas luksemburskiej prezydencji UE w październiku 2015 r.,

- uwzględniając cele zrównoważonego rozwoju ONZ, w szczególności cel nr 11 dotyczący zrównoważonych miast i społeczności, w którym transport rowerowy postrzega się jako czynnik zwiększający inkluzywność, bezpieczeństwo, odporność i zrównoważoność miast i osiedli ludzkich,

- uwzględniając oświadczenie Komisji z 7 lipca 2022 r. w odpowiedzi na pytanie do Komisji w sprawie opracowania unijnej strategii transportu rowerowego (O-000025/2022 - B9-0017/2022),

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Transportu i Turystyki,

A. mając na uwadze, że transport jest istotnym źródłem zanieczyszczenia powietrza, a zrównoważone rodzaje transportu, takie jak transport rowerowy, są kluczowe dla osiągnięcia celów UE w zakresie klimatu i ograniczenia zanieczyszczeń oraz dla realizacji ambicji UE w ramach inicjatyw "Oszczędność energii w UE" i REPowerEU;

B. mając na uwadze, że jazda na rowerze przynosi wiele korzyści, takich jak poprawa stanu zdrowia, zmniejszenie zagęszczenia ruchu drogowego i zanieczyszczenia hałasem, poprawa jakości powietrza, wzrost gospodarczy oraz korzyści środowiskowe i społeczne;

C. mając na uwadze, że rower jest stosunkowo niedrogim środkiem transportu, na który większość obywateli może sobie pozwolić, a jazda na rowerze promuje zrównoważoną gospodarkę;

D. mając na uwadze, że potrzebna jest bezpieczniejsza infrastruktura rowerowa, aby uwolnić potencjał transportu rowerowego, który stanowi cenną alternatywę w przypadku podróży na krótkich dystansach;

E. mając na uwadze, że unijny ekosystem rowerowy obejmuje już ponad 1 000 małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i 1 mln miejsc pracy, a do 2030 r. może dać pracę nawet 2 mln osób; mając na uwadze, że rowery elektryczne stanowią szansę na rozwój branży rowerowej, stwarzając potencjał do tworzenia zielonych miejsc pracy i przyjęcia przekwalifikowanych pracowników z innych sektorów;

F. mając na uwadze, że brak bezpiecznych parkingów i środków zapobiegających kradzieżom, a także brak specjalnych ścieżek rowerowych uznaje się za dwie główne przeszkody utrudniające przyciągnięcie nowych użytkowników i pełne wykorzystanie potencjału transportu rowerowego w miastach;

1. uważa, że transport rowerowy powinien zostać uznany za pełnoprawny rodzaj transportu; zwraca się do Komisji o opracowanie specjalnej europejskiej strategii na rzecz transportu rowerowego, aby do 2030 r. liczba kilometrów przejechanych rowerem w Europie uległa podwojeniu; wzywa Komisję do zapewnienia zharmonizowanego gromadzenia danych dotyczących transportu rowerowego, w tym danych przemysłowych;

2. zauważa, że wykorzystanie roweru jako środka transportu wzrosło w reakcji na pandemię COVID-19 oraz na wzrost cen paliw kopalnych od czasu nielegalnej agresji Rosji przeciwko Ukrainie; zachęca władze regionalne i lokalne, aby rozważyły utrzymanie infrastruktury rowerowej wprowadzonej w odpowiedzi na pandemię w ramach zwyczajowych procedur urbanistycznych oraz podjęły konkretne działania w celu należytego włączenia transportu rowerowego do ram mobilności miejskiej, uznając jego potencjał, jeżeli chodzi o przyczynianie się do poprawy komunikacji między obszarami podmiejskimi a centrami miast, w szczególności poprzez autostrady rowerowe;

3. z myślą o wspieraniu multimodalności zachęca do tworzenia synergii między transportem rowerowym a innymi rodzajami transportu, takich jak zapewnienie większej liczby miejsc dla rowerów w pociągach oraz większej liczby bezpiecznych parkingów dla rowerów na stacjach i w węzłach komunikacyjnych;

4. uważa, że europejskie strategie polityczne i programy wsparcia powinny należycie uwzględniać kwestię zapewnienia możliwości transportu rowerowego podczas budowy lub modernizacji infrastruktury TEN-T, w tym, w miarę możliwości, dodawanie ścieżek rowerowych równolegle do torów kolejowych i śródlądowych dróg wodnych;

5. zachęca państwa członkowskie i władze lokalne do znacznego zwiększenia inwestycji w budowę oddzielnej infrastruktury rowerowej, do włączenia przystępnych cenowo systemów wspólnego korzystania z rowerów elektrycznych i rowerów tradycyjnych do sieci planów mobilności oraz do uznania transportu rowerowego za kluczowe rozwiązanie dotyczące "ostatniej mili" w miejskich węzłach komunikacyjnych;

6. podkreśla, że plany infrastruktury miejskiej powinny być opracowywane zgodnie z prawodawstwem UE w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym normami bezpieczeństwa dla rowerzystów; wzywa Komisję do przyspieszenia prac nad wytycznymi dotyczącymi wymogów jakościowych dla bezpiecznej infrastruktury rowerowej wysokiej jakości, przewidzianymi w dyrektywie w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej 5 ; podkreśla potrzebę poprawy technologii inteligentnych systemów transportowych, aby lepiej rozpoznawały rowerzystów na drogach;

7. wzywa Komisję, aby uznała branżę rowerową, w tym produkcję baterii dla rowerów elektrycznych i gospodarki o obiegu zamkniętym, a w szczególności MŚP, za uprawnionych partnerów w ekosystemie mobilności strategii przemysłowej UE oraz systemach finansowania i programach dotyczących infrastruktury przemysłowej; wzywa Komisję i państwa członkowskie do wspierania projektów dotyczących transportu rowerowego i powiązanych sektorów, takich jak m.in. mobilność, turystyka, zdrowie i sport;

8. wzywa Komisję i państwa członkowskie do wspierania europejskiej produkcji rowerów i komponentów, a tym samym do pobudzenia konkurencyjności przemysłu UE, poprzez wypełnienie luki inwestycyjnej, zapewnienie równych warunków działania w skali globalnej, wspieranie repatriacji produkcji i bezpieczeństwa łańcucha dostaw, a także zachęcanie do tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy, tworzenie klastrów rowerowych i doskonalenie szkoleń zawodowych związanych z przemysłem;

9. wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia dostępności transportu rowerowego dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a także do zadbania o to, by transport rowerowy był przystępny cenowo dla słabszych grup społecznych; zauważa, że europejski Społeczny Fundusz Klimatyczny oraz fundusze strukturalne i inwestycyjne mogą pomóc osobom najbardziej dotkniętym "ubóstwem transportowym", wspierając zakup rowerów lub dostęp do usług współużytkowania rowerów;

10. wzywa Komisję, państwa członkowskie oraz władze regionalne i lokalne do prowadzenia kampanii edukacyjnych i szkoleń, w tym kampanii informacyjnych, w celu zwiększenia świadomości na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wsparcia bezpiecznego korzystania z rowerów i rowerów elektrycznych; wzywa ponadto Komisję do zaproponowania wytycznych dotyczących bezpiecznej jazdy na rowerze (kaski, ograniczenia wiekowe, przewożenie dzieci itp.), a w szczególności apeluje o zachęcanie kobiet i osób starszych do jazdy na rowerze, zwłaszcza poprzez zwiększenie bezpieczeństwa;

11. zauważa w tym kontekście, że właściwe egzekwowanie i monitorowanie mają zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa i ochrony użytkowników, i wzywa do położenia nacisku na egzekwowanie obowiązujących przepisów, aby zapewnić harmonijne współistnienie różnych rodzajów transportu;

12. podkreśla potencjał rowerów elektrycznych, jeżeli chodzi o popularyzację jazdy na rowerze; zauważa, że aby utrzymać szybki rozwój rowerów elektrycznych i dostęp do nich, należy zadbać o odpowiednią klasyfikację prawną rowerów ze wspomaganiem pozwalającym osiągnąć prędkość do 25 km/h zarówno w prawodawstwie unijnym, jak i krajowym;

13. zwraca uwagę, że przy projektowaniu budynków mieszkalnych należy odpowiednio uwzględnić bezpieczne i chronione miejsca parkingowe dla rowerów oraz możliwość ładowania rowerów elektrycznych;

14. zachęca przedsiębiorstwa, organizacje publiczne i instytucje do promowania transportu rowerowego poprzez specjalne zachęty, w tym programy dla pracowników, zapewnienie wystarczającej liczby rowerowych miejsc parkingowych wyposażonych w ładowarki dla rowerów elektrycznych, a także odpowiednich urządzeń sanitarnych;

15. podkreśla, że należy wspierać turystykę rowerową i transport rowerowy na obszarach wiejskich poprzez przyspieszenie rozwoju sieci EuroVelo i jej 17 tras, w szczególności poprzez zapewnienie większego wsparcia oraz wykorzystanie synergii z siecią TEN-T;

16. zachęca państwa członkowskie do obniżenia stawek VAT na dostawę, wynajem i naprawę rowerów tradycyjnych i rowerów elektrycznych;

17. wzywa Komisję do ogłoszenia roku 2024 Europejskim Rokiem Transportu Rowerowego;

18. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i Radzie, a także państwom członkowskim i ich parlamentom.

1 Dz.U. L 16 z 18.1.2019, s. 108.
2 Dz.U. C 88 z 21.3.2017, s. 49.
3 Dz.U. C 456 z 10.11.2021, s. 47.
4 Dz.U. C 132 z 24.3.2022, s. 45.
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1936 z dnia 23 października 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 1).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.283.48

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie opracowania unijnej strategii transportu rowerowego (2022/2909(RSP))
Data aktu: 16/02/2023
Data ogłoszenia: 11/08/2023