Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie strategii UE na rzecz zwiększenia konkurencyjności przemysłu oraz pobudzenia handlu i tworzenia miejsc pracy dobrej jakości (2023/2513(RSP))

P9_TA(2023)0053

Strategia UE w celu pobudzenia konkurencyjności przemysłu, handlu i wysokiej jakości miejsc pracy

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie strategii UE na rzecz zwiększenia konkurencyjności przemysłu oraz pobudzenia handlu i tworzenia miejsc pracy dobrej jakości (2023/2513(RSP))

(2023/C 283/06)

(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. zatytułowany "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640),

- uwzględniając komunikat Komisji z 10 marca 2020 r. zatytułowany "Strategia MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy" (COM(2020)0103),

- uwzględniając komunikat Komisji z 10 marca 2020 r. zatytułowany "Nowa strategia przemysłowa dla Europy" (COM(2020)0102),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 marca 2020 r. zatytułowany "Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy" (COM(2020)0098),

- uwzględniając komunikat Komisji z 8 lipca 2020 r. zatytułowany "Strategia w zakresie wodoru na rzecz Europy neutralnej dla klimatu" (COM(2020)0301),

- uwzględniając komunikat Komisji z 24 września 2020 r. zatytułowany "Unia rynków kapitałowych dla obywateli i przedsiębiorstw - nowy plan działania" (COM(2020)0590),

- uwzględniając komunikat Komisji z 5 maja 2021 r. zatytułowany "Aktualizacja nowej strategii przemysłowej z 2020 r. - tworzenie silniejszego jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy" (COM(2021)0350),

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 5 maja 2021 r. zatytułowany "Strategiczne zależności i zdolności" (SWD(2021)0352),

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 5 maja 2021 r. zatytułowany "Roczne sprawozdanie dotyczące jednolitego rynku za 2021 r." (SWD(2021)0351),

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 5 maja 2021 r. zatytułowany "W kierunku konkurencyjnej i czystej stali europejskiej" (SWD(2021)0353),

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 września 2022 r. w sprawie wdrożenia zaktualizowanej nowej strategii przemysłowej dla Europy: dostosowanie wydatków do polityki 1 ,

- uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z 14 grudnia 2022 r. ustanawiającą program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. 2 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 1 lutego 2023 r. zatytułowany "Plan przemysłowy Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej" (COM(2023)0062),

- uwzględniając swoją rezolucję z 19 maja 2022 r. w sprawie skutków społecznych i gospodarczych dla UE związanych z rosyjską wojną w Ukrainie - zwiększanie zdolności UE do działania 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 5 października 2022 r. w sprawie reakcji UE na wzrost cen energii w Europie 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 25 listopada 2020 r. w sprawie nowej strategii przemysłowej dla Europy 5 ,

- uwzględniając konkluzje Rady z 21 listopada 2018 r. zatytułowane "Przyszła unijna strategia na rzecz polityki przemysłowej",

- uwzględniając konkluzje Rady z 27 maja 2019 r. zatytułowane "Strategia dotycząca polityki przemysłowej UE: wizja na rok 2030",

- uwzględniając konkluzje Rady z 16 listopada 2020 r. zatytułowane "Odbudowa przyspieszająca przechodzenie na bardziej dynamiczny, odporny i konkurencyjny przemysł europejski",

- uwzględniając konkluzje Rady z 17 grudnia 2020 r. dotyczące ekologicznej odbudowy opartej na obiegu zamkniętym,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że strategia przemysłowa UE powinna umożliwić przemysłowi europejskiemu wspieranie transformacji ekologicznej i cyfrowej, a jednocześnie obronę jego otwartej strategicznej autonomii, zachowanie konkurencyjności na rynku światowym, utrzymanie wysokiego poziomu zatrudnienia i wysokiej jakości miejsc pracy w Europie oraz wzmocnienie zdolności do innowacji i produkcji w Europie;

B. mając na uwadze, że w zmieniającym się geopolitycznie świecie istotne jest wzmocnienie europejskiej konkurencyjności przemysłowej przez zmniejszenie zależności Europy od państw trzecich w zakresie krytycznych i strategicznych materiałów, produktów i technologii, a także zapewnienie przystępnej cenowo, czystej i bezpiecznej energii dla jej przemysłu;

C. mając na uwadze, że globalny wyścig o kształtowanie przyszłości produkcji czystych technologii energetycznych nabiera tempa, napędzany przez masowe interwencje publiczne, takie jak amerykańska ustawa o obniżeniu inflacji (IRA), ze strony światowych mocarstw;

D. mając na uwadze, że wzmocnienie otwartej strategicznej autonomii UE wymaga połączenia różnych rozwiązań, w tym ograniczenia zużycia energii i materiałów, zwiększenia zdolności produkcyjnych i wytwórczych UE, inwestycji w sektory strategiczne oraz w badania i rozwój, a także dywersyfikacji dostawców przez partnerstwa i sojusze sektorowe oraz rady handlowe i technologiczne z krajami partnerskimi;

E. mając na uwadze, że strategia przemysłowa Unii powinna również zapewniać prawidłowe funkcjonowanie jednolitego rynku, zapobiegać zakłóceniom na rynku i tworzyć równe warunki działania w UE i poza nią; mając na uwadze, że wymaga to również silnego nadzoru i egzekwowania przepisów jednolitego rynku, aby zapewnić przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwom z UE i przewodzić globalnemu przejściu na neutralną dla klimatu, zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym;

F. mając na uwadze, że nie wszystkie państwa członkowskie mają taką samą przestrzeń fiskalną dla pomocy państwa; mając na uwadze, że nieskoordynowana reakcja Unii Europejskiej i państw członkowskich, które mają różną przestrzeń fiskalną dla pomocy państwa, mogłaby stworzyć ryzyko fragmentacji jednolitego rynku; mając na uwadze, że zdecydowana większość pomocy państwa zatwierdzonej na podstawie tymczasowych ram kryzysowych została zgłoszona tylko przez dwa państwa członkowskie;

G. mając na uwadze, że w planie Komisji uznano, iż aby sprostać obecnym wyzwaniom, UE powinna zapewnić szybszy dostęp do wystarczającego finansowania, wykorzystując finansowanie prywatne, pomoc państwa, fundusze UE i nowy Europejski Fundusz na rzecz Suwerenności, który mógłby wspierać europejską strategię przemysłową;

H. mając na uwadze, że Parlament zawsze powinien odgrywać rolę organu budżetowego w każdym środowisku budżetowym, aby zapewnić demokratyczną rozliczalność i przejrzystość w pozostałym okresie obecnych wieloletnich ram finansowych (WRF);

I. mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie pokazała nam, że pokoju w Europie nie można uznawać za pewnik; mając na uwadze, że jej skutki, w tym wzrost cen energii i inflacja, spowodowały bezprecedensowe zawirowania gospodarcze i kryzys związany z kosztami utrzymania w Europie, którego przebieg jest wysoce niepewny;

J. mając na uwadze, że przemysł energochłonny, w którym zatrudnionych jest 8 milionów pracowników w Europie, boryka się z wysokimi cenami energii, przy czym ceny gazu są około sześciokrotnie wyższe niż średnia z ostatnich 10 lat i ponad czterokrotnie wyższe niż w Stanach Zjednoczonych;

K. mając na uwadze, że kształcenie, szkolenie zawodowe i szkolnictwo wyższe wywierają globalny i istotny wpływ na jakość miejsc pracy i przyszłość europejskiego przemysłu w kontekście otwartej autonomii strategicznej oraz transformacji ekologicznej i cyfrowej; mając na uwadze, że społeczność uniwersytecka odgrywa kluczową rolę w innowacjach i badaniach na potrzeby przemysłu;

L. mając na uwadze, że celem Unii jest osiągnięcie co najmniej 80 % zasięgu umów zbiorowych w państwach członkowskich, zgodnie z dyrektywą w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych 6 ;

M. mając na uwadze, że przemysł wymaga stabilnych i przewidywalnych przepisów, aby można było zapewnić równe warunki działania i zwalczać nieuczciwe praktyki ze strony krajów trzecich i w Unii; mając na uwadze, że UE powinna nadal wspierać otwartą gospodarkę opartą na uczciwej konkurencji w Europie i w stosunkach z partnerami międzynarodowymi;

N. mając na uwadze, że obejmuje to konsolidację partnerstw UE z Ameryką Łacińską oraz ratyfikację umów z Chile, Nową Zelandią i Meksykiem; mając na uwadze, że obejmuje to również zaległą umowę dwustronną z Mercosurem, pod warunkiem że zobowiązania sprzed ratyfikacji dotyczące zmiany klimatu, wylesiania i innych kwestii będą zadowalające; mając na uwadze, że oznacza to także monitorowanie dalszych negocjacji i ewentualnego zawarcia umowy z Australią oraz dążenie do rozpoczęcia negocjacji w sprawie dwustronnej umowy inwestycyjnej z Tajwanem, jak również do dalszego rozwoju naszego partnerstwa na równych prawach z Afryką w następstwie szczytu Unia Europejska - Unia Afrykańska w 2022 r.; mając na uwadze, że celem polityki handlowej UE powinno być zagwarantowanie, że nasze umowy o wolnym handlu zawierają wyraziste rozdziały poświęcone zrównoważonemu rozwojowi, które obejmują sankcje egzekwowane w ostateczności, restrykcyjne normy pracy zgodne z konwencjami Międzynarodowej Organizacji Pracy oraz zobowiązania dotyczące środowiska i zmiany klimatu;

O. mając na uwadze, że UE jest światowym liderem w dziedzinie badań naukowych i innowacji, w tym innowacji przemysłowych, ze względu na jej wiodące na świecie instytucje, przedsiębiorstwa inżynieryjne i wysoko wykwalifikowaną siłę roboczą;

1. z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji z 1 lutego 2023 r. zatytułowany "Plan przemysłowy Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej"; uważa, że europejska strategia przemysłowa powinna mieć na celu zarówno zapewnienie Europie wiodącej pozycji w dziedzinie czystych technologii energetycznych, jak i usprawnienie istniejącej bazy przemysłowej oraz wspieranie jej transformacji w przyszłości poprzez tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy i wzrost gospodarczy dla wszystkich Europejczyków, aby zrealizować cele Zielonego Ładu;

2. podkreśla znaczenie zwiększenia zdolności produkcyjnych UE w zakresie kluczowych technologii strategicznych, takich jak energia słoneczna i wiatrowa, pompy ciepła, sieci energetyczne, akumulatory, długoterminowe magazynowanie energii, produkcja elektrolizerów dla wodoru odnawialnego oraz prefabrykowanych trwałych materiałów budowlanych;

3. podkreśla, że ważne jest, aby Komisja w pełni opracowała ścieżki transformacji przez określenie działań i środków wsparcia niezbędnych do utrzymania konkurencyjności wszystkich sektorów gospodarki przy jednoczesnej ich dekarbonizacji, aby przyczynić się do osiągnięcia celów Unii w zakresie klimatu i Zielonego Ładu;

4. zwraca się do Komisji i Rady o uwzględnienie następujących kwestii, aby zapewnić, że plan osiągnie cele otwartej autonomii strategicznej oraz transformacji ekologicznej i cyfrowej, będzie rzeczywiście ukierunkowany na Europę, zapewni konkurencyjność Europy, będzie dążył do rozwijania zdolności przemysłowych w całej Unii i chronił integralność jednolitego rynku, a jednocześnie zagwarantuje, że miejsca pracy pozostaną w Europie, a Europejczycy będą posiadali odpowiednie umiejętności pozwalające sprostać obecnym wyzwaniom;

Przewidywalne i uproszczone otoczenie regulacyjne

5. podkreśla, że ścieżki transformacji muszą zwiększać długoterminową pewność i przewidywalność regulacyjną dla inwestorów i służyć jako wytyczne dla przyszłych działań politycznych, które z kolei muszą ukierunkowywać przyszłe decyzje przemysłowe i inwestycyjne;

6. wzywa Komisję, aby opracowała skuteczną strategię na rzecz reorganizacji, delokalizacji i repatriacji produkcji przemysłowej w Europie, pozwalającą zdywersyfikować łańcuchy dostaw i ograniczyć emisje gazów cieplarnianych, z uwzględnieniem pozytywnych skutków ubocznych we wszystkich państwach członkowskich;

7. zauważa, że normy europejskie będą wykorzystywane do promowania wprowadzania strategicznych technologii; uważa, że normy europejskie odgrywają bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu jednolitego rynku i mogą zwiększyć konkurencyjność przemysłu europejskiego, obniżyć koszty i poprawić bezpieczeństwo, a także podnieść wydajność produkcji i innowacji; podkreśla znaczenie silnej obecności Europy w międzynarodowych organach normalizacyjnych;

8. wzywa Komisję, aby dostosowała swoją strategię przemysłową na rzecz konkurencyjności do zwiększania skali i komercjalizacji strategicznych technologii w Unii, co pozwoliłoby wypełnić lukę między innowacjami a wprowadzaniem ich na rynek przez zapewnienie finansowania ryzyka związanego z projektami technologicznymi i demonstracyjnymi na wczesnym etapie, a także przez rozwój wczesnych łańcuchów wartości, żeby wspierać technologie bezemisyjne na skalę komercyjną i inne zrównoważone środowiskowo produkty;

9. podkreśla, że potrzebne są szybkie procedury wydawania pozwoleń i przewidywalność, aby jak najszybciej uruchomić nowe projekty mające na celu wykorzystanie czystych i odnawialnych źródeł energii oraz poprawić zrównoważoność istniejących, przy jednoczesnym zminimalizowaniu obciążeń administracyjnych w pełnej zgodności z obowiązującymi ramami prawnymi; w tym kontekście zachęca Komisję i państwa członkowskie do jak najszybszego rozpatrywania wniosków o środki wspomagające związane z planowaniem, budową i eksploatacją takich projektów;

10. przyjmuje do wiadomości wniosek Komisji dotyczący aktu w sprawie surowców krytycznych; przypomina o znaczeniu bezpiecznego dostępu do surowców krytycznych jako warunku wstępnego transformacji ekologicznej i cyfrowej, osiągnięcia naszych celów klimatycznych, konkurencyjnych łańcuchów wartości w Europie oraz wzmocnienia strategicznej niezależności; przypomina ponadto o potrzebie rozwoju recyklingu i stabilnych rynków wtórnych, a także o konieczności prowadzenia badań nad zastępowaniem surowców krytycznych; nalega na pełne wykorzystanie potencjału zasobów krajowych zgodnie z odpowiednimi normami; jest głęboko przekonany, że strategiczne projekty europejskie wymagają szybszych i bardziej przejrzystych procedur wydawania zezwoleń, dostępu do nowego finansowania i spójnych ram politycznych;

11. podkreśla znaczenie sprawiedliwej transformacji mającej na celu utrzymanie wysokiej jakości miejsc pracy i zatrudnienia w Europie przez zwiększenie konkurencyjności przemysłu; wzywa do podjęcia odpowiednich środków w celu wsparcia reindustrializacji i zapobieżenia deindustrializacji regionów europejskich za pomocą strategicznych międzyregionalnych projektów inwestycyjnych oraz planów rozwoju regionów znajdujących się w trudnej sytuacji, zwłaszcza w regionach przechodzących transformację, na obszarach wiejskich i oddalonych;

12. nalega, aby w swojej ocenie skutków Komisja przeprowadziła test suwerenności w celu oceny potencjalnego wpływu prawodawstwa i funduszy europejskich na tworzenie nowych niepożądanych zależności, w szczególności zależności od gospodarek nierynkowych i niewiarygodnych partnerów; zwraca się również do Komisji o dokonanie przeglądu najważniejszych obowiązujących przepisów w ramach programu sprawności i wydajności regulacyjnej w tym zakresie;

Energia i zależności

13. wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia dostaw energii na następną zimę oraz do przedstawienia dodatkowych i ambitnych planów, do podjęcia wszelkich niezbędnych środków w celu przyspieszenia produkcji przystępnej cenowo, bezpiecznej i czystej energii, która zostanie udostępniona naszemu przemysłowi, oraz do zwiększenia oszczędności energii i środków w zakresie efektywności energetycznej; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje wyrażony przez Komisję zamiar zreformowania struktury rynku energii elektrycznej;

14. podkreśla znaczenie uruchomienia rynku wodoru, przy jednoczesnym dążeniu do pozyskania czystego wodoru, poprzez ocenę roli różnych rodzajów wodoru, przyspieszenie jego produkcji i zmniejszenie biurokracji oraz opracowanie w trybie pilnym planu stworzenia niezbędnej infrastruktury;

15. zwraca uwagę na znaczenie przewidywalności, pewności i długoterminowych sygnałów dla inwestorów i innych podmiotów gospodarczych z punktu widzenia ułatwiania i pobudzania zasadniczych przemian w całej gospodarce;

16. podkreśla znaczenie wzmocnienia otwartej autonomii strategicznej UE poprzez zwiększenie jej zdolności w zakresie kluczowych technologii strategicznych określonych w komunikacie Komisji zatytułowanym "Plan przemysłowy Zielonego Ładu na miarę epoki neutralności emisyjnej", a także innych technologii, które mają zasadnicze znaczenie dla konkurencyjności europejskiego przemysłu, takich jak kluczowe technologie prorozwojowe; z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie pod koniec 2022 r. europejskiego sojuszu przemysłowego na rzecz fotowoltaiki słonecznej i europejskiej platformy czystych technologii;

Obciążenie regulacyjne

17. ponownie podkreśla potrzebę zmniejszenia zbędnych obciążeń regulacyjnych dla przedsiębiorstw, w szczególności dla MŚP i przedsiębiorstw typu startup, przy zachowaniu najwyższych standardów dla konsumentów, pracowników oraz dla zdrowia i ochrony środowiska; nadal popiera zasadę "jedno więcej - jedno mniej", aby osiągnąć ten cel;

18. popiera wprowadzenie przez Komisję testu konkurencyjności w ramach przygotowywania nowych przepisów, mając na uwadze, że każda ocena powinna również uwzględniać ochronę i zabezpieczenie praw pracowniczych i socjalnych; uważa, że aby przyczynić się do realizacji celów politycznych Unii, środki zaproponowane w ramach tego planu powinny - w stosownych przypadkach - wykorzystywać regulacje sprzyjające innowacjom oraz sprzyjać opracowywaniu takich regulacji, zgodnie z zasadą innowacyjności, aby wspierać szybsze i intensywniejsze przekształcanie istotnych unijnych zasobów wiedzy w innowacje;

Szybszy dostęp do wystarczającego finansowania i Europejskiego Funduszu na rzecz Suwerenności

19. zaznacza, że nowe inicjatywy polityczne, cele i zadania finansowane z budżetu UE, w tym zarówno projekty ogólnounijne, jak i transgraniczne, muszą być finansowane z dodatkowych, nowych pieniędzy; podkreśla, że śródokresowy przegląd WRF stanowi nadarzającą się w odpowiednim czasie i wyjątkową okazję do włączenia wszelkich nowych funduszy do budżetu UE;

20. wzywa Komisję do przeprowadzenia jasnej oceny kosztów i luk inwestycyjnych, uwzględniając również ustawę o obniżeniu inflacji oraz jej wpływ na Unię jako całość i w poszczególnych państwach członkowskich;

21. wzywa Komisję i państwa członkowskie do uzależnienia finansowania unijnego od odpowiednich wymogów związanych z celami polityki publicznej, w szczególności z wymogami społecznymi, środowiskowymi i finansowymi, oraz do poszanowania unijnych praw pracowniczych, norm i lepszych warunków pracy, które beneficjenci powinni spełniać przez cały okres otrzymywania wsparcia publicznego, przy jednoczesnym zapewnieniu uczciwej i otwartej konkurencji, równych warunków działania dla naszych przedsiębiorstw oraz poszanowaniu podstawowych zasad, na których opiera się nasz jednolity rynek;

22. podkreśla, że ostatnie wyzwania geopolityczne, przed którymi stoi Unia, pokazują, iż UE musi podjąć wszelkie niezbędne środki w celu zagwarantowania swojej otwartej strategicznej autonomii, w tym również w dziedzinie obronności;

23. podkreśla potrzebę wzmocnienia programu InvestEU w zbliżającej się śródokresowej rewizji WRF, zgodnie z celami Zielonego Ładu; przypomina o znaczeniu przeglądu rozporządzenia w sprawie InvestEU 7  w celu rozszerzenia zakresu wsparcia kapitałowego oraz stworzenia dodatkowych możliwości inwestycyjnych w strategicznych sektorach, aby pomóc przedsiębiorstwom, nie tylko MŚP, a także wspierać te, które ucierpiały z powodu rosyjskiej inwazji na Ukrainę, kryzysu energetycznego i inflacji, a także te, na które może mieć wpływ ustawa o obniżenia inflacji; podkreśla znaczenie ograniczenia biurokracji i usprawnienia procedur składania wniosków, aby zwiększyć zdolności absorpcyjne;

24. uważa, że zasadnicze znaczenie ma to, by wniosek w sprawie nowego Europejskiego Funduszu na rzecz Suwerenności opierał się na tej ocenie, a tym samym był odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby, identyfikował istniejące fundusze, w tym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz obecne WRF, wykorzystywał w jak największym stopniu istniejące fundusze, które nie zostały jeszcze wykorzystane, i zapewniał nowe środki finansowe; nalega, aby fundusz nie był finansowany kosztem funduszy spójności ani funduszy, które już zostały zaangażowane;

25. podkreśla, że nowe zasoby własne są kluczowym czynnikiem umożliwiającym Unii realizację jej priorytetów politycznych; podkreśla, że dzięki wprowadzeniu takich nowych zasobów własnych zapewnione zostałoby trwałe finansowanie budżetu UE w perspektywie długoterminowej w celu uniknięcia finansowania nowych priorytetów UE ze szkodą dla istniejących programów i polityk UE; uważa, że wprowadzenie nowych zasobów własnych, jak uzgodniono w prawnie wiążącym porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 16 grudnia 2020 r., przyniesie trwałe korzyści; w związku z tym wzywa Komisję i państwa członkowskie zaangażowane w negocjacje w sprawie wzmocnionej współpracy do dołożenia wszelkich starań, aby do końca czerwca 2023 r. osiągnięto porozumienie w sprawie podatku od transakcji finansowych; ponadto zwraca się do Komisji o wykazanie się jeszcze większą ambicją i przedstawienie wniosków dotyczących nowych rzeczywistych zasobów własnych;

26. uważa, że Europejski Fundusz na rzecz Suwerenności powinien w kompleksowy sposób wzmocnić naszą otwartą strategiczną autonomię oraz transformację ekologiczną i cyfrową, zostać włączony do WRF w ramach dogłębnego przeglądu obecnych WRF, a także powinien mobilizować inwestycje prywatne;

27. uważa ponadto, że fundusz powinien finansować transgraniczną infrastrukturę energetyczną, unikając efektu uzależnienia od paliw kopalnych, oraz produkcję energii ze źródeł odnawialnych i efektywność energetyczną, wzmacniając tym samym realizację Europejskiego Zielonego Ładu, a także cyberbezpieczeństwo, konkurencyjność przemysłową, gospodarkę o obiegu zamkniętym, bezpieczeństwo żywnościowe i zrównoważony rozwój;

28. uważa, że fundusz powinien również zwiększyć inwestycje europejskie w całej Unii w kluczowych sektorach strategicznych, w tym m.in. w dziedzinie zdrowia, surowców i przestrzeni kosmicznej; uważa, że inwestycje te mają kluczowe znaczenie dla zwiększenia naszej otwartej strategicznej autonomii i ograniczenia naszej zależności w sektorach strategicznych;

29. jest zdania, że jednym z celów funduszu jest również uniknięcie fragmentacji spowodowanej przez systemy krajowe i zapewnienie prawdziwie zjednoczonej europejskiej reakcji na obecny kryzys; podkreśla liczne zalety działania za pośrednictwem budżetu UE zamiast nieskoordynowanych działań w zakresie krajowej pomocy państwa; zdecydowanie sprzeciwia się wszelkim próbom uelastycznienia zasad pomocy państwa, a jednocześnie niezapewnieniu europejskiego rozwiązania wszystkim państwom członkowskim, które nie dysponują dużymi zdolnościami fiskalnymi, aby polegać na masowej pomocy państwa;

30. utrzymuje, że każdy nowy fundusz należy ustanawiać zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i powinien on funkcjonować w obrębie WRF, co zapewni pełny nadzór ze strony Parlamentu; uważa, że pułapy WRF należy dostosować w taki sposób, aby uwzględnić wszystkie nowe fundusze, inicjatywy polityczne, cele lub zadania finansowane z budżetu UE; zauważa w tym kontekście, że budżet UE podlega obecnie presji inflacyjnej;

31. wzywa Komisję i Radę do wzmocnienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), aby wspierać rozwiązania w zakresie pracy w zmniejszonym wymiarze czasu, dochody pracowników oraz samych pracowników, którzy zostaliby tymczasowo zwolnieni z powodu wzrostu cen energii;

32. podkreśla, że państwa członkowskie powinny uwolnić pełny potencjał istniejących instrumentów w zakresie zielonych zamówień publicznych, aby umożliwić dokonywanie inteligentnych i strategicznych wyborów dotyczących zamówień publicznych na wszystkich szczeblach zarządzania oraz wzmocnić bazę przemysłową UE; w związku z tym wzywa Komisję do jak najszybszego wydania strategicznych wytycznych dotyczących zamówień publicznych; wzywa Komisję do opracowania rozwiązań politycznych zachęcających do bardziej zrównoważonych zamówień publicznych; uważa w tym kontekście, że należy rozszerzyć stosowanie przez instytucje zamawiające społecznych i środowiskowych kryteriów udzielania zamówień, ponieważ pomogłoby to stymulować zrównoważoną transformację w sposób zharmonizowany i skoordynowany we wszystkich państwach członkowskich; wzywa Komisję do zdecydowanego egzekwowania klauzuli społecznej zawartej w obowiązującej dyrektywie UE w sprawie zamówień publicznych 8 ; przypomina, że zgodnie z obowiązującym prawem UE powinno być również możliwe włączenie klauzul zapewniających zgodność z układami zbiorowymi bez naruszania prawa Unii dotyczącego zamówień publicznych;

33. jest przekonany, że do tej pory potencjał w zakresie integracji aspektów innowacyjnych, społecznych i środowiskowych dyrektywy w sprawie zamówień publicznych był jedynie częściowo wykorzystywany w UE; wzywa państwa członkowskie i Komisję do jak najlepszego wykorzystania istniejących przepisów w celu wspierania produkcji i stosowania produktów wytwarzanych w UE; apeluje o wykorzystanie tej dyrektywy, w tym partnerstw innowacyjnych, do odzyskania suwerenności w kluczowych sektorach, wspierania rozwoju gospodarki zrównoważonej pod względem społecznym i środowiskowym oraz wzmacniania lokalnych przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP;

34. zachęca Komisję i państwa członkowskie do zwrócenia szczególnej uwagi na sektory energochłonne w opracowywanych obecnie rozdziałach dotyczących REPowerEU; uważa, że w razie potrzeby należy zwiększyć wsparcie finansowe na rzecz transformacji tego sektora, aby zapewnić jego konkurencyjność i zrównoważony charakter w kontekście wysokich cen energii;

Pomoc państwa

35. jest głęboko przekonany, że ścisłe uregulowanie pomocy państwa na jednolitym rynku jest zasadniczym elementem dobrobytu gospodarczego Europy, ponieważ ułatwia solidną konkurencję na równych zasadach wolnych od zakłóceń;

36. zaznacza, że unijne zasady pomocy państwa powinny zostać uproszczone i powinny umożliwiać elastyczność umożliwiającą osiągnięcie strategicznych celów Europy; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje prace przygotowawcze Komisji nad tymczasowymi ramami kryzysowymi i przejściowymi, które obejmują również przedsiębiorstwa wytwarzające produkty strategiczne, technologie transformacyjne, czyste innowacyjne technologie oraz cele energetyczne; podkreśla, że wszelka elastyczność powinna być ukierunkowana, tymczasowa, proporcjonalna i spójna z celami polityki UE;

37. wspiera Komisję i jej propozycję ram dotyczących zachęt podatkowych, które nie powodują zakłóceń na jednolitym rynku;

38. podkreśla jednak, że nieskoordynowane zasady pomocy państwa w całej Europie utrudniłyby ożywienie gospodarcze i zagroziłyby istnieniu jednolitego rynku; uważa, że kontrole pomocy państwa mają na celu zwiększenie dobrobytu konsumentów i zachowanie równych warunków działania;

39. uważa, że Komisja musi wziąć pod uwagę potencjalny wpływ każdej reformy zasad pomocy państwa na jednolity rynek;

40. jest zaniepokojony czasem potrzebnym do realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania, a także długim czasem oczekiwania na decyzje Komisji w sprawie zgłoszeń dotyczących pomocy państwa; wzywa Komisję do zreformowania i usprawnienia systemu zgłoszeń, tak aby każde zgłoszenie było rozpatrywane najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy;

41. uznaje wkład rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 9  w należyte funkcjonowanie rynku wewnętrznego i apeluje do Komisji o dalsze promowanie i egzekwowanie jego podstawowych zasad; jednocześnie wzywa Komisję do przyspieszenia wysiłków na rzecz wywiązania się z zobowiązania do dokonania przeglądu zawiadomienia w sprawie definicji właściwego rynku do celów unijnego prawa konkurencji, aby dostosować ją tak, by odzwierciedlała zwiększoną globalną konkurencję w wybranych kluczowych sektorach strategicznych;

Poprawa jakości miejsc pracy i umiejętności

42. podkreśla, że europejska strategia przemysłowa powinna przyczyniać się do wzmocnienia europejskiego modelu społecznej gospodarki rynkowej; podkreśla w tym kontekście znaczenie promowania równości płci i równych szans;

43. wzywa Komisję i państwa członkowskie do dopilnowania, by plan przemysłowy UE mógł pomóc w osiągnięciu sprawiedliwej transformacji i jej celów, w tym w tworzeniu wysokiej jakości miejsc pracy zapewniających sprawiedliwe warunki pracy i dobre wynagrodzenie, promowaniu rokowań zbiorowych i poszanowaniu układów zbiorowych;

44. podkreśla znaczenie dostępu do szkoleń i zmiany kwalifikacji pracowników w branżach i sektorach, które muszą przejść zasadnicze zmiany w perspektywie transformacji ekologicznej i cyfrowej; podkreśla, że kwalifikacje i poświadczone kompetencje stanowią wartość dodaną pracowników, poprawiając ich pozycję na rynku pracy, i mogą być przenoszone w przypadku przepływu na rynku pracy; wzywa do ukierunkowania publicznej polityki w dziedzinie umiejętności na certyfikację i walidację kwalifikacji i kompetencji;

45. z zadowoleniem przyjmuje wkład planu w zapewnienie wysoko wykwalifikowanej siły roboczej dla przemysłu europejskiego poprzez zwiększenie znaczenia umiejętności i wykorzystanie lokalnych paktów na rzecz umiejętności przy jednoczesnym wspieraniu rozwoju punktów kompleksowej obsługi i lokalnych ośrodków rozwoju umiejętności, a także dążeniu do wykorzystania talentów w UE, zwiększenia transgranicznej mobilności pracowników oraz przyciągnięcia wykwalifikowanej siły roboczej z państw spoza UE za pośrednictwem europejskiej puli talentów; wzywa Komisję do przedstawienia planu poprawy atrakcyjności Europy jako miejsca zatrudnienia dla inżynierów i pracowników naukowych;

46. apeluje, aby plan przemysłowy UE tworzył synergie i powiązania z ogólną polityką w dziedzinie edukacji ze względu na duży oddźwięk tego sektora; podkreśla, że konieczna jest koordynacja z europejską strategią na rzecz uniwersytetów w celu wspierania współpracy z ekosystemem przemysłowym, w szczególności poprzez realizację strategicznych działań w zakresie badań naukowych i innowacji; podkreśla, że aby dysponować wykwalifikowanym personelem posiadającym umiejętności ekologiczne i cyfrowe w przemyśle, niezbędne są szkolenia zawodowe;

47. podkreśla, że trzeba, aby ten plan przyczynił się do osiągnięcia celów i zadań na 2030 r., określonych w programie polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie", w tym przez stworzenie dostępu do zatrudnienia dla młodzieży niekształcącej się, niepracującej ani nieszkolącej się (NEET) oraz osób o niższym poziomie umiejętności;

48. zwraca uwagę na fakt, że chociaż ogólnie poziom uczestnictwa w szkoleniach w UE stale rośnie, jest on nadal znacznie niższy od celu, zgodnie z którym każdego roku, do roku 2030, w szkoleniach będzie uczestniczyć 60 % dorosłych, czego powodem jest również brak zainteresowania i indywidualne przeświadczenie o braku takiej potrzeby; podkreśla, że systemy kompensacyjne oparte na umiejętnościach są użytecznym narzędziem zwiększania uczestnictwa w szkoleniach;

Otwarty i uczciwy handel na rzecz odpornych łańcuchów dostaw

49. przypomina, że jedno na pięć miejsc pracy w Unii zależy od eksportu; wzywa Komisję, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych i państwa członkowskie do wspierania nowych partnerstw gospodarczych z krajami demokratycznymi, aby Unia i jej partnerzy mogli m.in. wspólnie stawić czoła zmianie klimatu i skutkom rosyjskiej agresji;

50. wzywa Komisję do oceny obecnej zależności i do znalezienia alternatywnych źródeł dywersyfikacji europejskich łańcuchów dostaw w odniesieniu do krytycznych technologii i surowców oraz podkreśla potrzebę lepszej koordynacji, a także wspólnych wysiłków na rzecz stworzenia odpornych łańcuchów dostaw w celu zaspokojenia potrzeb przemysłu UE; przyjmuje do wiadomości planowany wniosek dotyczący aktu w sprawie surowców krytycznych;

51. wyraża zadowolenie z instrumentów przyjętych w ramach tego mandatu w celu zwalczania nieuczciwych praktyk partnerów handlowych, w szczególności w zakresie zamówień publicznych i subsydiów zagranicznych; wzywa Komisję do ich pełnego wykorzystania; ponadto wzywa Komisję do przyjęcia bardziej zdecydowanego stanowiska w sprawie zwalczania nieuczciwej konkurencji na świecie, takiej jak konkurencja spowodowana nieuzasadnioną pomocą państwa;

52. ponadto wzywa Komisję do zaproponowania nowej generacji partnerstw na świecie w pełni wykorzystujących gospodarcze i polityczne możliwości wywierania wpływu przez UE na jej obecnych partnerów handlowych, aby zagwarantować, że Unia uzyska jak najwięcej dla eksportu i importu swojego przemysłu przy jednoczesnym promowaniu swoich wartości i standardów, w szczególności praw człowieka i Europejskiego Zielonego Ładu; apeluje do Komisji o wykorzystanie wszystkich instrumentów polityki handlowej Europy w celu wspierania jej dobrobytu przez poszukiwanie i tworzenie nowych partnerstw handlowych oraz o ochronę jednolitego rynku przed zakłóceniami ze strony państw spoza UE;

53. wzywa Komisję do zadbania o to, by partnerstwa te wspierały przejście na ekologiczny przemysł w UE i w krajach partnerskich;

54. podkreśla potrzebę pilnej reformy Światowej Organizacji Handlu, aby zapewnić jej skuteczność, zachować oparty na zasadach globalny system handlu, uniknąć wyścigu o dotacje i nieuczciwej konkurencji, a także zapewnić funkcjonowanie organu rozstrzygania sporów w celu egzekwowania zasad uzgodnionych na szczeblu wielostronnym;

55. podkreśla znaczenie szybszego wdrożenia przepisów rozporządzenia w sprawie monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w celu stworzenia odporności i wzmocnienia strategicznych łańcuchów dostaw;

Amerykańska ustawa o obniżeniu inflacji

56. wyraża zaniepokojenie przepisami amerykańskiej ustawy o obniżeniu inflacji, która dyskryminuje przedsiębiorstwa z UE, i wzywa Komisję do przystąpienia do prac z administracją USA w celu znalezienia zgodnego z zasadami WTO rozwiązania w grupie zadaniowej ds. ustawy o obniżeniu inflacji; uznaje jednak cel ustawy, jakim jest promowanie czystej produkcji i innowacji w dziedzinie czystych technologii oraz przyspieszenie działań na rzecz klimatu;

57. apeluje do Komisji i państw członkowskich o szybką ocenę potencjalnego wpływu ustawy o obniżeniu inflacji na przemysł europejski i jego konkurencyjność, z uwzględnieniem obecnych wyzwań dotyczących rozciągniętych łańcuchów dostaw oraz wysokich kosztów energii, transportu i surowców;

58. zauważa, że niektóre elementy amerykańskiej ustawy o obniżeniu inflacji oraz duża ilość uruchomionych środków finansowych mogą stanowić wyzwanie dla transatlantyckiego handlu i inwestycji;

59. wzywa Komisję do współpracy ze Stanami Zjednoczonymi w celu zapewnienia jak największej zgodności wdrażania ustawy o obniżeniu inflacji z europejskimi interesami; w szczególności wzywa Komisję do dopilnowania, aby UE była objęta wyjątkami przewidzianymi w ustawie o obniżeniu inflacji dla krajów, które uczestniczą we współpracy w zakresie wolnego handlu, oraz aby produkty europejskie kwalifikowały się do ulg podatkowych w taki sam sposób jak produkty amerykańskie;

60. wzywa Komisję do współpracy z krajami o zbieżnych poglądach, aby wpłynąć na wdrażanie ustawy o obniżeniu inflacji, w szczególności w strategicznych sektorach europejskiej gospodarki; podkreśla, że UE powinna być gotowa do zaskarżenia ustawy o obniżeniu inflacji za pośrednictwem systemu rozstrzygania sporów, jeśli ocena wykaże, że wdrażanie ustawy nadal jest dyskryminujące;

o

o o

61. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji, Radzie, rządom i parlamentom państw członkowskich i krajów kandydujących, Agencji Praw Podstawowych UE, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Komitetowi Regionów i Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu w celu przekazania parlamentom i radom na poziomie niższym niż krajowy, Radzie Europy i Organizacji Narodów Zjednoczonych.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0329.
2 Dz.U. L 323 z 19.12.2022, s. 4.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0219.
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0347.
5 Dz.U. C 425 z 20.10.2021, s. 43.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 275 z 25.10.2022, s. 33).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające Program InvestEU i zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/1017 (Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 30).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65).
9 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.283.18

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie strategii UE na rzecz zwiększenia konkurencyjności przemysłu oraz pobudzenia handlu i tworzenia miejsc pracy dobrej jakości (2023/2513(RSP))
Data aktu: 16/02/2023
Data ogłoszenia: 11/08/2023