Komunikat komisji "Wytyczne w sprawie stosowania art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych"

KOMUNIKAT KOMISJI
"Wytyczne w sprawie stosowania art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych"
(2023/C 259/01)

SPIS TREŚCI

1. Wprowadzenie

1.1. Cel i struktura niniejszych wytycznych

1.2. Możliwość zastosowania art. 101 do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych

1.2.1. Wprowadzenie

1.2.2. Ramy analityczne

1.2.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1

1.2.4. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel

1.2.5. Skutki ograniczaj ące konkurencję

1.2.6. Ograniczenia dodatkowe

1.2.7. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3

1.2.8. Horyzontalne porozumienia kooperacyjne, które zasadniczo nie są objęte zakresem stosowania art. 101 ust. 1

1.3. Związek z innymi wskazówkami, przepisami i orzecznictwem

2. Porozumienia badawczo-rozwojowe

2.1. Wprowadzenie

2.2. Rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych

2.2.2. Definicja porozumień badawczo-rozwojowych w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych

2.2.3. Warunki uzyskania wyłączenia na podstawie rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych

2.2.4. Najpoważniejsze i wykluczone ograniczenia konkurencji

2.2.5. Odpowiedni czas na ocenę zgodności z warunkami rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych

2.2.6. Cofnięcie przywileju wyłączenia grupowego

2.2.7. Okres przejściowy

2.3. Indywidualna ocena porozumień badawczo-rozwojowych na podstawie art. 101 ust. 1

2.3.1. Rynki właściwe

2.3.2. Główne problemy w zakresie konkurencji

2.3.3. Porozumienia badawczo-rozwojowe, które zasadniczo nie ograniczają konkurencji

2.3.4. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel

2.3.5. Skutki ograniczaj ące konkurencję

2.4. Indywidualna ocena porozumień badawczo-rozwojowych na podstawie art. 101 ust. 3

2.4.1. Przyrost wydajności

2.4.2. Niezbędność

2.4.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów

2.4.4. Nieeliminowanie konkurencji

2.5. Odpowiedni czas na ocenę

2.6. Przykłady

3. Porozumienia produkcyjne

3.1. Wprowadzenie

3.2. Rynki właściwe

3.3. Rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych

3.3.1. Porozumienia produkcyjne objęte rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych

3.3.3. Dystrybucja w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych

3.3.4. Usługi w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych

3.3.5. Próg udziału w rynku i okres wyłączenia

3.3.6. Najpoważniejsze ograniczenia konkurencji w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych

3.3.7. Cofnięcie przywileju przewidzianego w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych

3.3.8. Okres przejściowy

3.4. Indywidualna ocena porozumień produkcyjnych na podstawie art. 101 ust. 1

3.4.1. Główne problemy w zakresie konkurencji

3.4.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel

3.4.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję

3.5. Indywidualna ocena porozumień produkcyjnych na podstawie art. 101 ust. 3

3.5.1. Przyrost wydajności

3.5.2. Niezbędność

3.5.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów

3.5.4. Nieeliminowanie konkurencji

3.6. Porozumienia w sprawie wspólnego korzystania z infrastruktury telefonii ruchomej

3.7. Przykłady

4. Porozumienia o zakupach

4.1. Wprowadzenie

4.2. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1

4.2.1. Główne problemy w zakresie konkurencji

4.2.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel

4.2.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję

4.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3

4.3.2. Niezbędność

4.3.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów

4.3.4. Nieeliminowanie konkurencji

4.4. Przykłady

5. Porozumienia o komercjalizacji

5.1. Wprowadzenie

5.2. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1

5.2.1. Główne problemy w zakresie konkurencji

5.2.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel

5.2.3. Skutki ograniczaj ące konkurencj ę

5.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3

5.3.1. Przyrost wydajności

5.3.2. Niezbędność

5.3.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów

5.3.4. Nieeliminowanie konkurencji

5.4. Konsorcja wspólnie składające ofertę

5.5. Przykłady

6. Wymiana informacji

6.1. Wprowadzenie

6.2. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1

6.2.1. Wprowadzenie

6.2.2. Główne problemy w zakresie konkurencji wynikaj ące z wymiany szczególnie chronionych informacji handlowych

6.2.3. Charakter wymienianych informacji

6.2.4. Cechy wymiany szczególnie chronionych informacji handlowych

6.2.6. Ograniczenie konkurencji ze wzgl ędu na cel

6.2.7. Ograniczenie konkurencji ze wzgl ędu na skutek

6.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3

6.3.1. Przyrost wydajności

6.3.2. Niezbędność

6.3.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów

6.3.4. Nieeliminowanie konkurencji

6.4. Przykłady, etapy samooceny oraz tabela zawierająca wskazówki dotyczące odpowiedzialno ści w różnych warunkach

7. Porozumienia standaryzacyjne

7.1. Wprowadzenie

7.2. Rynki właściwe

7.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1

7.3.1. Główne problemy w zakresie konkurencji

7.3.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel

7.3.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję

7.4. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3

7.4.1. Przyrost wydajności

7.4.2. Niezbędność

7.4.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów

7.4.4. Nieeliminowanie konkurencji

7.5. Przykłady

8. Standardowe warunki

8.1. Definicje

8.2. Rynki właściwe

8.3.1. Główne problemy w zakresie konkurencji

8.3.2. Ograniczenie konkurencji ze względu na cel

8.3.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję

8.4. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3

8.4.1. Przyrost wydajności

8.4.2. Niezbędność

8.4.3. Przeniesienie na konsumentów

8.4.4. Nieeliminowanie konkurencji

8.5. Przykłady

9. Porozumienia w sprawie zrównoważonego rozwoju

9.1. Wprowadzenie

9.2. Porozumienia w sprawie zrównoważonego rozwoju, które prawdopodobnie nie będą stwarzać problemów w zakresie konkurencji

9.3. Ocena porozumień w sprawie zrównoważonego rozwoju na podstawie art. 101 ust. 1

9.3.1. Zasady ogólne

9.3.2. Porozumienia standaryzacyjne dotyczące zrównoważonego rozwoju

9.4. Ocena porozumień w sprawie zrównoważonego rozwoju na podstawie art. 101 ust. 3

9.4.1. Przyrost wydajności

9.4.2. Niezbędność

9.4.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów

9.4.4. Nieeliminowanie konkurencji

9.5. Zaangażowanie organów publicznych

9.6. Przykłady

grafika

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.259.1

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat komisji "Wytyczne w sprawie stosowania art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych"
Data aktu: 21/07/2023
Data ogłoszenia: 21/07/2023
Data wejścia w życie: 21/07/2023