Język postępowania: angielski(2023/C 252/64)
(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Dansk Avis Omdeling Distribution A/S (Vejle, Danemark) (przedstawiciel: L. Sandberg-M0rch, avocat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- uznanie skargi za dopuszczalną i zasadną;
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2022) 5706 final z dnia 10 sierpnia 2022 r. w sprawie pomocy państwa SA. 57991-2021/C (ex 2021/NN) wdrożonej przez Danię na rzecz Post Danmark A/S z tytułu rekompensaty z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej za 2020 r.; oraz
- obciążenie Komisji jej własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że pomoc przyznana przez Danię na rzecz Post Danmark z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej w 2020 r. jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym, ponieważ nie jest zgodna z zasadami ramowymi Unii Europejskiej dotyczącymi pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych 1 (zwanymi dalej "zasadami ramowymi dotyczącymi usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym") ze względu na to, że:
- Komisja nie przeprowadziła pełnego i wystarczającego badania tej kwestii;
- podział kosztów Post Danmark nie jest zgodny z pkt 18 zasad ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że rekompensata z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym ze względu na to, iż obliczenie nieponiesionych kosztów netto (Net Avoided Cost - NAC) jest błędne pod względem prawnym i faktycznym z następujących powodów:
- to obliczenie NAC opiera się na założeniu, że przekształcenie Post Danmark miało miejsce jedynie w scenariuszu alternatywnym;
- Komisja nie wyjaśnia powodów, dla których Post Danmark nie była w stanie podnieść cen w celu pokrycia nadmiernych kosztów związanych z obowiązkiem świadczenia usługi powszechnej;
- kwota wynikająca z obliczenia NAC jest nadmierna, ponieważ znacznie przekracza straty netto poniesione przez Post Danmark w wyniku prowadzenia działalności związanej z obowiązkiem świadczenia usługi powszechnej, które zostały przedstawione w sprawozdaniu rocznym Post Danmark za 2020 r.;
- w scenariuszu alternatywnym popełniono błędy;
- Komisja popełniła błąd w ocenie następujących korzyści niematerialnych związanych z obowiązkiem świadczenia usługi powszechnej:
a) aktywów własności intelektualnej;
b) ekonomii skali;
c) siły negocjacyjnej;
d) powszechnego zasięgu;
e) powszechnej dostępności i reputacji przedsiębiorstwa;
- analiza porównawcza przeprowadzona w celu weryfikacji wyników obliczeń NAC była błędna.