Komunikat Komisji - Wytyczne dla państw członkowskich w zakresie przygotowania krajowych strategicznych planów działania dotyczących cyfrowej dekady

KOMUNIKAT KOMISJI
Wytyczne dla państw członkowskich w zakresie przygotowania krajowych strategicznych planów działania dotyczących cyfrowej dekady
(2023/C 230/04)

Spis treści

CZĘŚĆ I: WPROWADZENIE

1. Kontekst polityczny - program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r

2. Cel i struktura niniejszego dokumentu

3. Harmonogram

CZĘŚĆ II: ZAKRES, ZASADY OGÓLNE I TREŚĆ KRAJOWYCH PLANÓW DZIAŁANIA

1. Zakres i zasady ogólne

2. Treść krajowych planów działania

2.1. Analiza stanu realizacji transformacji cyfrowej w kontekście poszczególnych państw członko skich

2.2. Trajektorie krajowe i wartości docelowe, które przyczyniają się do osiągnięcia celów cyfrowy UE

2.3. Polityki, środki i działania służące osiągnięciu celów cyfrowych

2.4. Polityki, środki i działania przyczyniające się do osiągnięcia celów ogólnych

2.5. Współpraca na szczeblu UE

2.5.1. Projekty wielokrajowe i wspólne zobowiązania

2.5.2. Czynniki sprzyjające na szczeblu UE

2.6. Zaangażowanie zainteresowanych stron

2.7. Ogólne skutki i wnioski

ZAŁĄCZNIK I - Wzór krajowych planów działania

CZĘŚĆ I:

WPROWADZENIE

1.
Kontekst polityczny - program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r.

Celem inicjatywy "Droga ku cyfrowej dekadzie", zapoczątkowanej przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen w orędziu o stanie Unii w 2020 r., było zapewnienie Unii możliwości kształtowania transformacji cyfrowej zgodnie z jej wartościami i interesami strategicznymi.

Podejście oraz plan, wraz z precyzyjnie zdefiniowanymi celami na 2030 r. i zasadami, zawarto w komunikacie w sprawie cyfrowego kompasu, w którym przedstawiono wizję oraz drogi do transformacji cyfrowej UE do 2030 r. Celem jest przyspieszenie transformacji cyfrowej Unii oraz zapewnienie jej zgodności z wartościami UE, wzmocnienie wiodącej pozycji w dziedzinie technologii cyfrowych przy jednoczesnym promowaniu ukierunkowanych na człowieka, opartych na prawach podstawowych, integracyjnych, transparentnych, otwartych, dostępnych dla wszystkich i zrównoważonych polityk z zakresu technologii cyfrowych, wzmocnienie pozycji obywateli i przedsiębiorstw.

Aby zrealizować tę wspólną wizję, w decyzji (UE) 2022/2481 ustanawiającej program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r 1 . wprowadzono wspólne zobowiązanie Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji i państw członkowskich do współpracy i podążania we wspólnym kierunku dla osiągnięcia transformacji cyfrowej UE. W decyzji tej przewidziano cele ogólne oraz określone cele cyfrowe, które UE musi osiągnąć do 2030 r.

We wspomnianym programie nakreślono także ustrukturyzowane ramy zarządzania między Komisją a państwami członkowskimi, aby zapewnić wspólną realizację ambicji UE. Proces wdrażania rozpocznie się od opracowania przez Komisję, wraz z państwami członkowskimi, prognozowanych trajektorii każdego z celów cyfrowych na szczeblu UE. Następnie państwa członkowskie zaproponują krajowe strategiczne plany działania dotyczące cyfrowej dekady (zwane dalej "krajowymi planami działania"), w których określą swoje odpowiednie wkłady na rzecz osiągnięcia celów ogólnych i celów cyfrowych oraz opiszą polityki, środki i działania na rzecz wspólnego osiągnięcia tych celów. Faktyczne postępy w osiąganiu celów na 2030 r. będą monitorowane w szczególności za pomocą indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI), w ramach którego odbywa się coroczna wymiana informacji między Komisją a państwami członkowskimi. "Sprawozdanie na temat stanu cyfrowej dekady", przyjmowane co roku przez Komisję, obejmuje DESI, zawiera ocenę postępów w osiąganiu celów ogólnych i celów cyfrowych na szczeblu UE, jak również ocenę podstawowych tendencji na szczeblu krajowym oraz zalecenia dotyczące polityk, środków i działań. Zostaną również opracowane ustrukturyzowane ramy współpracy na potrzeby wspólnego omawiania postępów na szczeblu UE oraz rozwiązywania problemów w dziedzinach, w których postępy nie są wystarczające, w tym poprzez wspólne zobowiązania między Komisją a państwami członkowskimi oraz projekty wielokrajowe.

Ponadto, jak ogłoszono w komunikacie w sprawie cyfrowego kompasu 2 , Komisja, Rada i Parlament Europejski przyjęły Europejską deklarację praw i zasad cyfrowych 3  w cyfrowej dekadzie, którą to deklarację należy uwzględnić w procesie współpracy na rzecz osiągnięcia celów ogólnych.

Art. 7. decyzji ustanawiającej program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r.
Krajowe strategiczne plany działania dotyczące cyfrowej dekady
1. Do dnia 9 października 2023 r. każde państwo członkowskie przedkłada Komisji swój krajowy plan działania. Krajowe plany działania muszą być spójne z celami ogólnymi i celami cyfrowymi oraz przyczyniać się do osiągania ich na szczeblu Unii. Państwa członkowskie biorą pod uwagę istotne inicjatywy sektorowe i wspierają spójność z tymi inicjatywami.
2. Każdy krajowy plan działania zawiera następujące elementy:
a) główne planowane, przyjęte i wdrożone polityki, środki i działania przyczyniające się do osiągnięcia celów ogólnych i celów cyfrowych;
b) krajowe prognozowane trajektorie przyczyniające się do osiągnięcia odnośnych celów cyfrowych określonych w art. 4, które są mierzalne na poziomie krajowym, przy czym wymiar regionalny przedstawia się w krajowych planach działania w miarę możliwości;
c) harmonogram planowanych, przyjętych i wdrożonych polityk, środków i działań, o których mowa w lit. a), i ich oczekiwany wpływ na cele ogólne i cele cyfrowe.
3. Polityki, środki i działania, o których mowa w ust. 2, odnoszą się do jednej lub więcej z następujących okoliczności:
a) bezpośrednio stosowane przepisy prawa Unii lub prawa krajowego;
b) podjęto jedno lub więcej zobowiązanie do wprowadzenia tych polityk, środków lub działań;
c) przydzielone publiczne środki finansowe;
d) zmobilizowane zasoby ludzkie;
e) inne kluczowe czynniki sprzyjające realizacji celów ogólnych i celów cyfrowych.
4. W swoich krajowych planach działania państwa członkowskie przedstawiają szacunkowo inwestycje i zasoby niezbędne do wniesienia wkładu w osiąganie celów ogólnych i celów cyfrowych, a także ogólny opis źródeł finansowania tych inwestycji, czy to prywatnych czy publicznych, w tym - w stosownych przypadkach - planowane wykorzystanie unijnych programów i instrumentów. Krajowe plany działania mogą zawierać propozycje projektów wielokrajowych. [...]

Krajowe plany działania, którym poświęcone są niniejsze wytyczne, stanowią kluczowe instrumenty umożliwiające efektywną i skuteczną współpracę między Komisją a państwami członkowskimi. Odzwierciedla się w nich wizję UE i kierunek transformacji cyfrowej w przełożeniu na kontekst każdego państwa członkowskiego, wzywając państwa członkowskie do wypracowania kompleksowego i syntetycznego stanowiska obejmującego okres do 2030 r.

2.
Cel i struktura niniejszego dokumentu

Art. 7. ust. 7 decyzji ustanawiającej program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. nakłada na Komisję obowiązek wydania wytycznych i udzielenia wsparcia państwom członkowskim przy przygotowaniu ich krajowych planów działania, aby wspierać spójne i porównywalne podejście w całej UE oraz ułatwić przygotowanie krajowych planów działania. Celem niniejszych wytycznych jest określenie sugerowanej wspólnej struktury krajowych planów działania, a w szczególności elementów wspólnych, które powinny zostać zawarte we wszystkich krajowych planach działania.

W kolejnych sekcjach zawarto:

Przegląd zakresu i zasad ogólnych dotyczących definicji krajowych planów działania (część II, rozdział 1).
Oczekiwaną treść krajowych planów działania (część II, rozdział 2). Rozdział 2 podzielono na sekcje, które należy uwzględnić w krajowych planach działania. Do niniejszego dokumentu załączono wzór, z którego państwa członkowskie powinny korzystać przy składaniu krajowych planów działania (załącznik I).
3.
Harmonogram

Zgodnie z art. 7 programu polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. krajowe plany działania należy przedłożyć Komisji najpóźniej dziewięć miesięcy po wejściu decyzji w życie, czyli do 9 października 2023 r.

W terminie pięciu miesięcy od opublikowania drugiego sprawozdania na temat stanu cyfrowej dekady, a następnie co dwa lata od tej daty, w stosownych przypadkach należy przedłożyć korekty krajowych planów działania.

CZĘŚĆ II:

ZAKRES, ZASADY OGÓLNE I TREŚĆ KRAJOWYCH PLANÓW DZIAŁANIA

1.
Zakres i zasady ogólne

W krajowych planach działania należy przyjąć strategiczne i kompleksowe podejście do transformacji cyfrowej, dostosowując podejście i wizję UE do kontekstu krajowego oraz pomagając w ukierunkowaniu celów ogólnych i celów wyznaczonych w programie polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. w sposób zintegrowany, z uwzględnieniem ich współzależności.

Uwzględniając swoje sytuacje wyjściowe, specyfikę i obszary specjalizacji, państwa członkowskie powinny ustanowić krajowe plany działania z zamiarem osiągnięcia wspólnie uzgodnionych celów ogólnych i celów cyfrowych do 2030 r., wyznaczonych odpowiednio w art. 3 i 4 decyzji w sprawie programu polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r.

W szczególności państwa członkowskie powinny wyznaczyć cele krajowe i trajektorie krajowe, aby przyczynić się do osiągnięcia wszystkich celów wyznaczonych w art. 4.

Krajowe plany działania powinny obejmować polityki, środki i działania - wraz ze wskazaniem ich oczekiwanych skutków oraz harmonogramu - dzięki którym państwa członkowskie mogą przyczynić się do osiągnięcia celów ogólnych na szczeblu UE oraz celów cyfrowych, w szczególności realizacji trajektorii krajowych. Oprócz określenia polityk, środków i działań, państwo członkowskie wzywa się także do sporządzenia sprawozdania na temat działań podejmowanych w celu promowania Europejskiej deklaracji praw i zasad cyfrowych w cyfrowej dekadzie 4 .

Jeżeli ustanowiono także regionalne plany działania, państwa członkowskie mogą je dostosować i zintegrować z krajowymi planami działania, aby zapewnić osiąganie celów ogólnych i celów cyfrowych na całym swoim terytorium. Nawet jeśli nie ustanowiono regionalnych planów działania, państwa członkowskie powinny w razie potrzeby odnosić się w tekście do wymiaru regionalnego (np. konektywność na obszarach wiejskich).

Krajowe plany działania stanowią kluczowe narzędzie koordynacji i spójności właściwych polityk cyfrowych na szczeblu państw członkowskich, a następnie na szczeblu UE. Ponadto krajowe plany działania powinny zostać ujęte w europejskim semestrze, szczególnie w odniesieniu do reform przyczyniających się do skutecznej transformacji cyfrowej do 2030 r. Ściślej rzecz biorąc, w planach działania należy uwzględnić najnowsze zalecenia dla poszczególnych krajów wydane w kontekście europejskiego semestru oraz odnieść się do odpowiednich krajowych programów reform. Z kolei oczekuje się, że europejski semestr oraz plany odbudowy i zwiększania odporności (RRP) przyczynią się do realizacji krajowych planów działania dotyczących cyfrowej dekady. Co więcej, plany działania powinny być zgodne z istniejącymi środkami oraz opierać się na nich - mowa na przykład o środkach nakreślonych w RRP, wspólnych projektach, takich jak ważny projekt stanowiący przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (projekt IPCEI) lub wspólne przedsięwzięcia, misje i partnerstwa "Horyzont Europa", jak również inne krajowe strategie cyfrowe obejmujące przykładowo środki służące wdrażaniu zestawu narzędzi na rzecz łączności lub krajowych planów dotyczących sieci szerokopasmowych, strategie transformacji cyfrowej w krajowych planach strategiczny WPR lub krajowe strategie z zakresu sztucznej inteligencji, danych oraz interoperacyj- ności chmurowej; bądź innych właściwych krajowych planach działania lub planach istotnych dla transformacji cyfrowej, takich jak plany w ramach unii energetycznej, budujące synergię i zapewniające spójność.

Krajowe plany działania powinny obejmować okres do końca 2030 r. Należy je przygotować po konsultacji z zainteresowanymi podmiotami prywatnymi i publicznymi z poszczególnych państw członkowskich, z należytym uwzględnieniem uzyskanych od nich informacji zwrotnych. Co dwa lata państwa członkowskie powinny aktualizować swoje krajowe plany działania i w razie potrzeby dostosować je (np. zaproponować nowe polityki, środki i działania; zmienić opis polityk, środków i działań lub trajektorii krajowych w taki sposób, aby odzwierciedlały faktycznie poczyniony postęp). W szczególności zachęca się państwa członkowskie do proponowania nowych polityk, środków i działań w świetle ustaleń, które obejmują działania zalecane w corocznym sprawozdaniu na temat cyfrowej dekady. Ponadto państwa powinny przedstawić należyte uzasadnienie, jeżeli po dokonaniu ustaleń w celu wyeliminowania istotnych luk i niedoborów nie wprowadzono określonych korekt. W przypadku uznania przez państwo członkowskie, że żadne działania nie są konieczne i że jego krajowy plan działania nie wymaga aktualizacji, musi ono przedstawić Komisji uzasadnienie swojej decyzji.

W celu zapewnienia porównywalności oraz sprawiedliwej i spójnej sprawozdawczości usilnie zachęca się państwa członkowskie, aby przy sporządzaniu krajowych planów działania korzystały ze wzorów i wskazówek zawartych w niniejszych wytycznych. Ułatwi to także dialog i wymianę na szczeblu UE oraz umożliwi identyfikację synergii. Z tego względu szczególnie istotne jest wyznaczenie trajektorii krajowych przy użyciu kluczowych wskaźników skuteczności działania (KPI) ustanowionych na szczeblu UE oraz zapewnienie ich zgodności z prognozowanymi trajektoriami na szczeblu UE. Komisja opracuje prognozowane trajektorie na szczeblu UE we współpracy z państwami członkowskimi zgodnie z art. 5 ust. 3 decyzji w sprawie programu polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r..

Sugerowana łączna objętość krajowych planów działania wynosi od 50 do 70 stron (bez załączników).

2.
Treść krajowych planów działania

Krajowe plany działania powinny zawierać niżej opisane sekcje i elementy. Taką samą strukturę przedstawiono we wzorze zawartym w załączniku I.

2.1.
Analiza stanu realizacji transformacji cyfrowej w kontekście poszczególnych państw członkowskich

Krajowe plany działania należy opracować z uwzględnieniem kontekstu poszczególnych państw, uwzględniając różne krajowe sytuacje wyjściowe, zasoby, porównywalne korzyści i inne istotne czynniki. W tym celu w pierwszej kolejności należy przeprowadzić ogólną analizę obejmującą elementy wymienione poniżej:

Stan realizacji: na jakim etapie znajduje się państwo członkowskie pod względem transformacji cyfrowej, w szczególności celów ogólnych i celów cyfrowych, które należy osiągnąć do 2030 r., z uwzględnieniem praw i zasad cyfrowych. Państwa członkowskie powinny przeprowadzić analizę na podstawie faktów i danych liczbowych oraz odwołać się do oficjalnych statystyk krajowych, unijnych i międzynarodowych, jak również opisać aktualną sytuację i tendencje w ostatnich latach. W krajowych planach działania należy w miarę możliwości odnieść się do wskaźników indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego, w szczególności tych, które wybrano jako kluczowe wskaźniki skuteczności działania dla celów cyfrowej dekady na potrzeby opisania aktualnej sytuacji oraz tendencji w ostatnich latach w odniesieniu do głównych kierunków określonych w art. 4 programu polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. - umiejętności cyfrowych, infrastruktury obejmującej konektywność, transformacji cyfrowej przedsiębiorstw oraz cyfrowych usług publicznych wraz z ich dostępnością. W stosownej sekcji należy wskazać kluczowe czynniki, które wpływają na skuteczność działania państwa członkowskiego, niekoniecznie przeprowadzając szczegółową analizę każdego celu i założenia, lecz raczej podkreślając najbardziej istotną specyfikę krajową. Mogą one obejmować ekosystemy cyfrowe, strategiczne łańcuchy dostaw, dynamikę rynku oraz kluczowych uczestników rynku.
Wyzwania stojące przed państwem członkowskim oraz przeszkody utrudniające postęp: w analizie należy wskazać główne luki i niedociągnięcia w obszarze transformacji cyfrowej, w szczególności w odniesieniu do celów ogólnych i celów cyfrowych, oraz rozważyć kluczowe czynniki wpływające na te cele, w tym czynniki społecznoekonomiczne, jak również elementy ustawodawcze, regulacyjne i dotyczące polityk. Oprócz tego w analizie należy odnieść się także do zaleceń dla poszczególnych krajów wydawanych od 2019 r. w ramach cyklów europejskiego semestru.
Mocne strony i atuty, które należy wykorzystać: analiza powinna objąć istniejące i potencjalne zdolności państwa członkowskiego oraz możliwości, które wpływają na obszar transformacji cyfrowej, zwłaszcza cele ogólne i cele cyfrowe. W razie potrzeby w analizie należy podsumować istniejące mocne strony w określonych dziedzinach (np. uwzględniając działalność badawczo-rozwojową z zakresu patentów, doskonałość akademicką, ekosystemy przemysłowe, bazy talentów oraz inwestycje strategiczne), strategie krajowe, środki z zakresu polityki oraz środki regulacyjne i prawne, które stanowią podstawę określonych dziedzin lub których celem jest położenie większego nacisku na określone dziedziny, lub inne tendencje społeczno-gospodarcze (np. zachowanie użytkowników, rosnący popyt obywateli i przedsiębiorstw na narzędzia cyfrowe).
2.2.
Trajektorie krajowe i wartości docelowe, które przyczyniają się do osiągnięcia celów cyfrowych UE

Państwa członkowskie powinny opisać w krajowych planach działania - na podstawie analizy swojego kontekstu krajowego - w jaki sposób zamierzają przyczynić się do osiągnięcia celów cyfrowych wyznaczonych w art. 4 programu polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. Jak określono w art. 7 ust. 2 lit. b) decyzji, państwa członkowskie muszą także wyznaczyć w swoich planach działania krajowe wartości docelowe, definiowane jako wartości, które państwa członkowskie zamierzają osiągnąć na poziomie krajowym w 2030 r., oraz prognozowane trajektorie krajowe, które pomogą w osiągnięciu każdego z celów cyfrowych.

Państwa członkowskie powinny oszacować trajektorie krajowe, w razie potrzeby uwzględniając historyczny szereg czasowy kluczowych wskaźników skuteczności działania oraz oczekiwane skutki swojego wkładu, w szczególności za pośrednictwem polityk, środków i działań, które należy uwzględnić w krajowych planach działania (zob. sekcje 2.4 i 2.5).

Należy wyraźnie uzasadnić krajowe wartości docelowe, które mają zostać osiągnięte przez każde państwo członkowskie w 2030 r. W wartościach tych należy wziąć pod uwagę zdolności państw członkowskich do wniesienia wkładu w osiągnięcie celów cyfrowych, sytuacje wyjściowe, zasoby, porównywalne korzyści oraz inne istotne czynniki, w tym poziom ambicji danego państwa. Część celów wyznaczono na poziomie 100 % (np. 100 % dostępności sieci o bardzo dużej przepływności, 100 % dostępności rozwiązań z zakresu identyfikacji elektronicznej - elD) i z tego względu można je osiągnąć wyłącznie wówczas, gdy w takiej postaci przejmą je wszystkie państwa członkowskie. Jeśli chodzi o cele wyznaczone na poziomie poniżej 100 % danego celu określonego ilościowo (np. cele z zakresu przyjęcia technologii), zachęca się państwa członkowskie do wykorzystania ich mocnych stron i atutów do wniesienia słusznego wkładu w osiągnięcie celów wspólnie uzgodnionych na poziomie UE, w miarę możliwości także przez przekroczenie wartości docelowej UE.

Analiza powinna zatem objąć wszystkie cele wyznaczone w art. 4, niezależnie od określonego kontekstu danego państwa członkowskiego.

Zgodnie z decyzją w sprawie programu polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. trajektorie krajowe zostaną wykorzystane jako punkt odniesienia w ocenie postępów poczynionych przez państwo członkowskie w osiąganiu celów wyznaczonych w jego krajowym planie działania. Z tego względu trajektorie krajowe powinny być zgodne z ogólnym podejściem w celu zapewnienia porównywalności i przejrzystego monitorowania. Dokładniej rzecz ujmując, w odniesieniu do wszystkich trajektorii krajowych należy uwzględnić szacowane roczne punkty danych oraz oprzeć je na kluczowych wskaźnikach skuteczności działania na szczeblu UE ustanowionych w drodze aktu wykonawczego, z wykorzystaniem takich samych definicji i źródeł danych ustanowionych w ramach przedmiotowego aktu prawnego. Wykorzystane dane i przyjęte założenia, jak również podejście modelowe zastosowane do oszacowania prognozowanych trajektorii, należy przedstawić w krajowych planach działania w sposób jasny i przejrzysty.

W analizie uzupełniającej można wykorzystać dodatkowe źródła danych, aby przedstawić dodatkowe informacje oraz umieścić osiągnięte postępy w określonym kontekście.

2.3.
Polityki, środki i działania służące osiągnięciu celów cyfrowych

Jak wskazano w art. 7 ust. 3 decyzji w sprawie programu polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r., w krajowych planach działania należy szczegółowo opisać wdrożone, przyjęte i planowane polityki, środki i działania, które mają pomóc w osiągnięciu celów wyznaczonych w art. 4 5 . Aby zapewnić kompleksowy przegląd, tę część należy podzielić według poszczególnych celów cyfrowych.

Należy położyć nacisk na najbardziej istotne działania w odniesieniu do każdego celu cyfrowego. Co więcej, uwzględnione polityki, środki i działania muszą być wystarczająco precyzyjne (np. mogą one obejmować strategię określającą konkretne działania, natomiast nie kwalifikują się tutaj działania rozpoznawcze, takie jak zlecenie badania służącego identyfikacji możliwych obszarów działania).

Krajowe plany działania powinny obejmować w szczególności strategie, programy inwestycyjne, środki regulacyjne i środki ukierunkowane na reformy lub inne środki, jak również pozostałe elementy wymienione w art. 7 ust. 3. W krajowych planach działania należy również w miarę możliwości uwzględnić i włączyć do nich środki na szczeblu regionalnym, w tym - w stosownych przypadkach - środki ukierunkowane na obszary wiejskie, jak również inwestycje prywatne.

Państwa członkowskie zachęca się także do uwzględnienia projektów lub inicjatyw wspieranych przez programy UE, w szczególności projektów wielokrajowych (zob. sekcja 2.6.1). W takich przypadkach, jeżeli krajowy plan działania należy przedłożyć przed wydaniem ostatecznej decyzji o wyborze lub decyzji w sprawie finansowania, w planie tym należy uwzględnić i zdefiniować właściwe środki.

Jak wskazano w załączniku I, sekcja dotycząca polityk, środków i działań służących osiągnięciu celów cyfrowych powinna rozpoczynać się od części pierwszej (zob. załącznik I sekcja 3.1) zawierającej ogólny przegląd każdego celu. W części tej należy skoncentrować się na ogólnych skutkach wszystkich istotnych środków dla konkretnego celu oraz ograniczyć się do kluczowych informacji niezbędnych dla danego celu, np. łącznego przydzielonego budżetu, skutków danych środków w odniesieniu do sprostania wyzwaniom typowym dla państw członkowskich lub szacowanej łącznej inwestycji, która ma charakter niezbędny 6 . Należy objaśnić metodykę wykorzystaną do oszacowania takich potrzeb inwestycyjnych.

Co do zasady jedną politykę, jeden środek lub jedno działanie (w następnych sekcjach zwane łącznie "środkami") należy przypisać jednemu celowi cyfrowemu. Niektóre środki mogą jednak mieć charakter przekrojowy i przyczynić się do osiągnięcia więcej niż jednego celu. W takich przypadkach należy dokonać podziału budżetu i przydzielić środki do właściwych celów cyfrowych, aby utrzymać realistyczną analizę łącznego budżetu przeznaczonego na osiągnięcie celów ogólnych i celów cyfrowych związanych z cyfrową dekadą.

W części drugiej (zob. załącznik I sekcja 3.2) należy opisać środki w sposób bardziej szczegółowy. W przypadku polityki, środka i działania, które bezpośrednio przyczyniają się do osiągnięcia celów, należy uwzględnić następujące elementy:

Krótki opis środka (z uwzględnieniem związku z celem cyfrowym i beneficjentami celu) oraz wykaz konkretnych działań, które zrealizowano/zaplanowano. W krajowym planie działania należy określić harmonogram ogólnej realizacji poszczególnych działań, w tym - w stosownych przypadkach - działań przygotowawczych.
Przydzielony lub planowany budżet (z rozróżnieniem pomiędzy źródłami krajowymi i unijnymi) lub zmobilizowane zasoby ludzkie (w stosownych przypadkach).
Oczekiwane skutki oraz związany z nimi harmonogram.

W zakresie, w jakim powyższe elementy - w szczególności harmonogram realizacji środków oraz wyraźny związek z celami ogólnymi i celami cyfrowymi - uwzględniono już w istniejących dokumentach i strategiach (np. plany odbudowy i zwiększania odporności, krajowe programy reform lub sprawozdania z realizacji zestawu narzędzi na rzecz łączności, krajowe strategie cyfrowe, w tym strategie dotyczące określonych kwestii, takich jak chmura, dane lub sztuczna inteligencja, bądź kwestii omawianych w kontekście zorganizowanego dialogu na temat cyfrowej edukacji i cyfrowych umiejętności), krajowe plany działania powinny zawierać informacje dotyczące środków według załączonego wzoru, ale można oprzeć je na wzorach dotyczących informacji uzupełniających, jednocześnie dokonując niezbędnych odniesień. Należy zapewnić spójność z właściwymi istniejącymi dokumentami i strategiami (np. w odniesieniu do zakresu, harmonogramu i budżetu każdego środka), a ewentualne odstępstwa należy uzasadnić i wyjaśnić.

Zachęca się państwa członkowskie, aby w krajowych planach działania, w tym w projektach wielokrajowych (aby uzyskać informacje temat projektów wielokrajowych, zob. również sekcja 2.6.1), opracowały i uwzględniły nowe środki (oprócz środków już przewidzianych w istniejących planach lub strategiach lub środków już realizowanych).

2.4.
Polityki, środki i działania przyczyniające się do osiągnięcia celów ogólnych

W tej sekcji państwa członkowskie powinny zamieścić opis głównych polityk, środków i działań, które pomogą w osiągnięciu celów określonych w art. 3 decyzji ustanawiającej program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r., z uwzględnieniem deklaracji praw i zasad cyfrowych. W celu uniknięcia powtórzeń w planie działania, w tym rozdziale należy odnieść się wyłącznie do środków o charakterze uzupełniającym wobec środków związanych z celami, co do których zakłada się, że także przyczynią się do osiągnięcia celów wymienionych w art. 3. Co więcej, rozdział ten powinien obejmować w szczególności strategie, programy inwestycyjne, środki regulacyjne i środki ukierunkowane na reformy.

Aby pomóc państwom członkowskim w spełnieniu tego wymogu, jak również aby ułatwić analizę krajowych planów działania i porównywalność między nimi oraz późniejszym mechanizmem współpracy, proponuje się, aby uszeregować polityki, środki i działania według zasadniczych wymiarów transformacji cyfrowej przedstawionych w załączniku I sekcja 4. Sekcja ta, zwięzła i skoncentrowana na kluczowych politykach, środkach i działaniach, które mogą pomóc w osiągnięciu celów, powinna zawierać krótki opis każdego środka, w tym harmonogram i oczekiwane skutki, jak również - w razie potrzeby - przydzielony lub planowany budżet i zasoby ludzkie (zob. więcej szczegółowych informacji w załączniku I).

W stosownych przypadkach państwa członkowskie zachęca się także do położenia nacisku na skutki środków zrealizowanych lub zaplanowanych w związku z Europejską deklaracją praw i zasad cyfrowych w cyfrowej dekadzie lub położenia nacisku na konkretne środki, które w tym celu zrealizowano lub zaplanowano.

2.5.
Współpraca na szczeblu UE
2.5.1.
Projekty wielokrajowe i wspólne zobowiązania

W programie polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. podkreślono rolę, jaką projekty wielokrajowe i wspólne zobowiązania odgrywają w przyczynianiu się do osiągnięcia celów ogólnych i celów cyfrowych.

Celem tej sekcji jest przedstawienie przez państwa członkowskie przeglądu istniejących i ewentualnych przyszłych projektów wielokrajowych i wspólnych zobowiązań, które pomogą w osiągnięciu celów ogólnych i celów cyfrowych. Zachęca się każde państwo członkowskie do określenia następujących elementów:

1)
Uwzględnienia wstępnego wykazu obszarów działań w odniesieniu do projektów wielokrajowych zdefiniowanych w załączniku 7  do programu polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r.:
a.
Wskazania, do realizacji których z projektów wielokrajowych, zawartych w wykazie dziedzin dla tych projektów określonych w załączniku, państwa członkowskie zobowiązały się lub zamierzają się zobowiązać w przyszłości 8 , wraz ze zwięzłym opisem tego zobowiązania z uwzględnieniem przewidywanego budżetu, zwięzłego nakreślenia, w jaki sposób udział w projektach wielokrajowych pomoże w osiągnięciu celów ogólnych i celów cyfrowych, oraz informacji na temat wybranego/planowanego mechanizmu realizacji projektów wielokrajowych;
b.
Określenia, czy państwo członkowskie wskazuje potrzebę rozpoczęcia nowych projektów wielokrajowych, a jeśli tak, to w jakiej dziedzinie i w jakim celu.
2)
Wspólnego zobowiązania, które dane państwo członkowskie podejmuje lub zamierza podjąć w przyszłości, zwięzłego opisu zobowiązania wraz ze zwięzłym nakreśleniem, w jaki sposób pomoże ono w osiągnięciu celów ogólnych i celów cyfrowych, oraz wskazania pozostałych stowarzyszonych państw członkowskich.
2.5.2.
Czynniki sprzyjające na szczeblu UE

W krajowych planach działania można wymienić także pozostałe elementy, które mogą pomóc w osiągnięciu celów ogólnych i celów cyfrowych, w tym wszelkie pozostałe niedociągnięcia we wnoszeniu przez państwo członkowskie wkładu w osiągnięcie celów cyfrowych określonych w sekcji 2.2, ze szczególnym uwzględnieniem działań, które UE może wesprzeć lub które najlepiej zrealizować we współpracy z innymi państwami członkowskimi (np. projekt inicjatywy lub inicjatywy przewodniej z zakresu instrumentu wsparcia technicznego, którego celem jest sprostanie wyzwaniu cyfrowemu, przed jakim stoi kilka państw członkowskich).

2.6.
Zaangażowanie zainteresowanych stron

Krajowe plany działania należy przygotować i dostosować po konsultacji z zainteresowanymi podmiotami prywatnymi i publicznymi z państw członkowskich. W szczególności należy przeprowadzić konsultacje z przedstawicielami małych i średnich przedsiębiorstw, partnerami społecznymi i przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego, jak również przedstawicielami lokalnymi i regionalnymi. Tego rodzaju konsultacje stanowią kluczowe narzędzie koordynacji właściwych polityk na szczeblu państw członkowskich, a następnie na szczeblu UE. Sprawozdawczość z zaangażowania zainteresowanych stron powinna obejmować podsumowanie działań konsultacyjnych, wkłady oraz sposób włączenia tych wkładów do planów działania.

2.7.
Ogólne skutki i wnioski

Celem tej sekcji jest podsumowanie - w ramach przedstawienia oczekiwanych ogólnych skutków - wszystkich polityk, środków (w tym środków regulacyjnych) i działań, co do których przewiduje się, że pomogą w osiągnięciu celów ogólnych i celów cyfrowych, a bardziej ogólnie - w realizacji pomyślnej transformacji cyfrowej do 2030 r.

W tej sekcji zachęca się państwa członkowskie do przedstawienia krótkiego przeglądu lub podsumowania oczekiwanych skutków wszystkich środków w sposób przekrojowy w odniesieniu do celów cyfrowych, celów ogólnych oraz praw i zasad cyfrowych. Przykład takiego przedstawienia przekrojowego zawarto w załączniku I sekcja 4, gdzie środki można sklasyfikować według następujących celów z zakresu polityki wyższego szczebla: obywatelstwo cyfrowe, przywództwo i suwerenność, zielona transformacja.

W tej części można zawrzeć środki, które pośrednio pomagają w osiągnięciu celów ogólnych i celów cyfrowych, jeżeli oczekuje się wywarcia przez nie istotnych skutków (np. środki regulacyjne, których celem jest zmniejszenie obciążenia administracyjnego oraz stworzenie przyjaznego środowiska biznesowego, takie jak strategie piaskownicy regulacyjnej).

ZAŁĄCZNIK  I

-

Wzór krajowych planów działania

Uwaga: Niżej opisane środki przedstawiono jako przykłady, aby stanowiły inspirację dla państw członkowskich, i nie należy traktować ich jako polityk zalecanych przez Komisję w danym kontekście. Łączna orientacyjna objętość planów działania bez załączników wynosi 50-70 stron.

Sekcja 1: Analiza stanu realizacji transformacji cyfrowej w kontekście poszczególnych państw członkowskich

W tym:

Stan realizacji transformacji cyfrowej
Wyzwania
Mocne strony i atuty, które należy wykorzystać

Sekcja 2: Trajektorie krajowe i wartości docelowe, które przyczyniają się do osiągnięcia celów cyfrowych UE

W tym: krajowe wartości docelowe i prognozowane roczne punkty danych na każdy rok do 2030 r.

Sekcja 3: Polityki, środki i działania służące osiągnięciu celów cyfrowych

3.1.
Ogólny przegląd środków dla danego celu cyfrowego,

np. celu odnoszącego się do późnego wdrażania technologii cyfrowych (ponad 90 % MŚP osiągnęło co najmniej podstawowy poziom wskaźnika wykorzystania technologii cyfrowych)

Krajowa wartość bazowa (najnowszy dostępny punkt danych historycznych): xx %; Unijna wartość bazowa (najnowszy dostępny punkt danych historycznych): 55 %
Ogólny harmonogram:
2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
Środki, które przyczyniają się do osiągnięcia celu
Środek 1 -

np. program finansowania MŚP - inwestowanie w transformację cyfrową przedsiębiorstw (proces, struktura)

Środek 2 -

np. europejskie centra innowacji cyfrowych - punkt kompleksowej obsługi MŚP w zakresie transformacji cyfrowej

Środek 3 (nowy środek) -

np. projekty współpracy: praca instytutów badawczych z MŚP w zakresie wyzwań, i przeszkód cyfrowych stojących przed MŚP ....

Środek 4 (nowe środki) - np. bodziec podatkowy dla MŚP zachęcający do wprowadzenia innowacji cyfrowych: Obniżenie podatków za innowacje cyfrowe związane z działalnością MŚP
Budżet obejmujący wszystkie środki, które można przypisać do celu (łącznie, w miarę możliwości należy uwzględnić wymiar regionalny),
Inwestycje publiczne:
już przydzielono: np. 500 mln EUR
zaplanowano: np. 100 mln EUR
Z tego ze źródeł krajowych:
już przydzielono: np. 400 mln EUR
zaplanowano: np. 80 mln EUR
Z tego ze źródeł regionalnych:
już przydzielono: np. 50 mln EUR
zaplanowano: np. 10 mln EUR
Z tego ze źródeł unijnych:
już przydzielono: np. 50 mln EUR
planowane wykorzystanie (np. jeżeli UE nie wydała jeszcze decyzji w sprawie finansowania): np. 10 mln EUR
Inwestycje prywatne (jeśli są znane): np. 200 mln EUR
inicjatywa 1, np. 100 mln EUR
inicjatywa 2, np. 100 mln EUR
Bardzo krótki opis: sposób i zakres, w jakim oczekuje się, że środki umożliwią sprostanie wyzwaniom stojącym przed poszczególnymi państwami członkowskimi (zob. pkt 2.1):
Wyzwanie 1 - niski poziom przyjęcia technologii cyfrowych w MŚP

np. oczekuje się, że środek 1 (program finansowania MŚP) będzie stanowił wsparcie dla przyjęcia i opracowania technologii cyfrowych w MŚP dla około xxx MŚP. Biorąc pod uwagę łączną liczbę MŚP w państwie członkowskim (około xxx) oraz niski odsetek MŚP o co najmniej podstawowym poziomie wskaźnika wykorzystania technologii cyfrowych (xx %) 9 , środek ten stanowi dobry punkt wyjścia, ale należy go uzupełnić. W szczególności działania uzupełniające, które zapewniają MŚP wsparcie w określeniu najbardziej istotnych potrzeb z zakresu transformacji cyfrowej oraz szans dla tych przedsiębiorstw, jak również działania wspierające zmianę i podnoszenie kwalifikacji siły roboczej, realizowane w ramach programu finansowania MŚP mogą uzupełnić środek 1, aby można było bardziej skutecznie sprostać temu wyzwaniu, oraz umożliwić osiągnięcie ambitnego celu na poziomie xx % MŚP o co najmniej podstawowym poziomie wskaźnika wykorzystania technologii cyfrowych.

Szacowana luka inwestycyjna i ewentualne działania służące osiągnięciu krajowych wartości docelowych.

Należy podać uzasadnienie/objaśnić główne kwestie stanowiące podstawę oszacowania takich potrzeb inwestycyjnych oraz opisać kluczowe elementy:

np. kwota xx mln EUR, która zostanie wykorzystana np. na dodatkowe środki w dziedzinie xyz w celu sprostania wyzwaniu 1 (niski poziom inwestycji MŚP w technologie cyfrowe) lub dodatkowe środki w dziedzinie xyz (niekoniecznie bezpośrednio powiązane z mocną stroną lub wyzwaniem). Uwzględniono potrzeby sektorów x, y, z.

3.2.
Opis środków

(należy opisać każdy środek, w miarę możliwości przy uwzględnieniu wymiaru regionalnego)

Środek 1 - program finansowania MŚP - inwestowanie w transformację cyfrową przedsiębiorstw

Nowy środek □ tak

□ nie

Krótki opis środka

Krótki opis środka, z uwzględnieniem związku z celem i beneficjentami celu, oraz wykazem konkretnych działań, które zrealizowano/zaplanowano. W krajowym planie działania należy określić harmonogram realizacji poszczególnych działań, w tym - w stosownych przypadkach - działań przygotowawczych:

- Xxx

- xxx

-

Treść środka:

W ramach programu finansowania MŚP wspiera się MŚP ze wszystkich sektorów gospodarki 10  za pomocą dotacji w wysokości od 10 000 EUR do 25 000 EUR (w zależności od wielkości inwestycji MŚP, która może wynosić do 100 000 EUR, dotacja może obejmować do 25 % łącznej kwoty inwestycji) na rzecz MŚP, które inwestują w podniesienie poziomu transformacji cyfrowej. Inwestycje mogą obejmować transformację cyfrową:

- produktów: np. wykorzystanie aplikacji do konserwacji pre- dykcyjnej

- usług: np. wdrożenie usług opartych na danych (np. przez wykorzystanie aplikacji opartych na AI)

- jak również procesów (np. przez wprowadzanie sieci dystrybucji cyfrowej, w tym handlu elektronicznego, lub cyfryzację procesu fakturowania).

W dziedzinie inwestycji należy wyjść poza nabywanie standardowego sprzętu ICT (np. zakup laptopa, tabletu lub standardowego systemu operacyjnego). Szczegółowe warunki finansowania znajdują się tutaj: (należy dodać link).

Link do celu:

Środek ten koncentruje się na MŚP, które rozpoczynają proces transformacji cyfrowej, i zapewnia im wsparcie w szczególności w zaspokojeniu podstawowych potrzeb z zakresu transformacji cyfrowej. Ponieważ środek obejmuje wszystkie sektory gospodarki o różnych potrzebach, obszary stosowania są różne, ale obejmują wiele środków istotnych dla kluczowych wskaźników skuteczności działania w zakresie późnego wdrażania technologii cyfrowych (np. sprzedaż w handlu elektronicznym). Od środka tego oczekuje się zatem, że bezpośrednio przyczyni się do osiągnięcia celu w zakresie późnego wdrażania technologii cyfrowych.

Wstępny harmonogram:

Program rozpoczął się w lipcu 2023 r., a przegląd jego warunków odbędzie się na początku IV kwartału 2023 r. (zmienione warunki będą dostępne pod koniec IV kwartału 2023 r.). Oczekuje się, że program będzie dostępny co najmniej do końca 2025 r.

Przydzielony lub planowany budżet oraz - w razie potrzeby - inne przydzielone zasoby, w tym zasoby ludzkie: - Krajowe (proszę wskazać, czy budżet przydzielono czy zaplanowano): xx mln EUR

- Unijne (proszę wskazać, czy budżet przydzielono czy zaplanowano): xx mln EUR

- Zmobilizowane zasoby ludzkie (w razie potrzeby z uwzględnieniem charakteru środka, np. dla środka bez przydzielonego budżetu lub z przydzielonym bardzo niskim budżetem) 11

Oczekiwane skutki oraz związany z nimi harmonogram: (Przykłady - jeśli podobny poziom szczegółów/planowania jest niedostępny, proszę podać informacje na podstawie dołożonych starań)

- np. do końca 2023 r. 1000 MŚP otrzyma finansowanie i zwiększy poziom transformacji cyfrowej (tj. XX % łącznej liczby MŚP)

- np. do końca 2025 r. 2000 dodatkowych MŚP otrzyma finansowanie i zwiększy poziom transformacji cyfrowej (tj. XX % łącznej liczby MŚP)

Sekcja 4: Główne polityki, środki i działania przyczyniające się do osiągnięcia celów ogólnych

W tej sekcji należy przedstawić główne działania, polityki i środki, zaplanowane lub wdrożone, skupiając się na kluczowych środkach i przykładach najlepszych praktyk, co do których oczekuje się, że pomogą w osiągnięciu celów ogólnych z uwzględnieniem deklaracji praw i zasad cyfrowych. Nie należy powtarzać środków, które już zgłoszono jako stanowiące wkład w osiągnięcie celów.

Informacje powinny być krótkie i zwięzłe, dotyczyć przede wszystkim najbardziej istotnych kluczowych działań, polityk i środków oraz ograniczać wkład do elementów istotnych, takich jak opis środków i harmonogram ich realizacji, zaangażowane zasoby ludzkie i budżet (w stosownych przypadkach) oraz oczekiwane skutki.

Aby pomóc sobie w uporządkowaniu opisu środków, państwo członkowskie może skorzystać z grupowania zaproponowanego w poniższej tabeli i ewentualnie ułożyć je według nagłówków politycznych wysokiego szczebla, takich jak przedstawione poniżej, tj. "obywatelstwo cyfrowe", "wspieranie przywództwa i suwerenności" oraz "przyczynianie się do zielonej transformacji".

Cele ogólne Przykłady dziedzin, w których państwa członkowskich mogą wnieść wkład
Obywatelstwo cyfrowe Proszę odnieść się do celów wymienionych w art. 3 ust. 1 lit. a), b) i g). Proszę krótko opisać kluczowe działania, polityki i środki, które pomogą w osiągnięciu poszczególnych celów.
Wspieranie przywództwa i suwerenności Proszę odnieść się do celów wymienionych w art. 3 ust. 1 lit. c), d), e), f), i) i k).
Wkład w zieloną transformację Proszę odnieść się do celów wymienionych w art. 3 ust. 1 lit. h) i j).

Sekcja 5: Współpraca na szczeblu UE

5.1.
Projekty wielokrajowe

Przegląd 1) a. - Projekty wielokrajowe wymienione w wykazie obszarów działań w odniesieniu do projektów wielokrajowych w załączniku do decyzji, do których realizacji państwa członkowskie zobowiązały się lub zamierzają się zobowiązać w przyszłości

Nazwa projektu wielokrajowego Krótki opis projektu wielokrajowego, w tym:

- wyjaśnienie, w jaki sposób udział w tym projekcie wielokra- jowym przyczyni się do osiągnięcia przez państwo członkowskie celów ogólnych i celów cyfrowych

- przydzielony lub planowany budżet, inne zasoby (w razie potrzeby)

- mechanizm wdrażania projektu wielokrajowego

- oczekiwane skutki

- inne uczestniczące państwa członkowskie lub podmioty (jeśli istnieją).

Przegląd 1) b. - Ewentualne nowe projekty wielokrajowe, których nie zawarto jeszcze w wykazie obszarów działań w odniesieniu do projektów wielokrajowych w załączniku do decyzji, na które państwa członkowskie wykazują zapotrzebowanie

Obszar projektu wielokrajowego Krótki opis celu projektu wielokrajowego, w tym:

- wyjaśnienie, w jaki sposób udział w tym projekcie wielokra- jowym przyczyni się do osiągnięcia przez państwo członkowskie celów ogólnych i celów cyfrowych

- budżet, który można przydzielić lub zaplanować, inne zasoby (jeśli już są dostępne)

- mechanizm wdrażania projektu wielokrajowego (jeśli jest już dostępny)

- oczekiwane skutki

- inne uczestniczące państwa członkowskie lub podmioty (jeśli już są dostępne).

Przegląd 2) - Wspólne zobowiązania, które dane państwo członkowskie podejmuje lub zamierza podjąć w przyszłości

Wspólne zobowiązanie Krótki opis zobowiązania, w tym:

- wyjaśnienie, w jaki sposób zobowiązanie przyczyni się do osiągnięcia przez państwo członkowskie celów ogólnych i celów cyfrowych

- przydzielony lub planowany budżet, inne zasoby (w razie potrzeby)

- oczekiwane skutki

- inne państwa członkowskie, które uczestniczą lub będą uczestniczyć.

5.2.
Czynniki sprzyjające na szczeblu UE

W tej sekcji państwa członkowskie mogą zasugerować działania, które mogłaby wesprzeć UE lub które najlepiej zrealizować we współpracy z innymi państwami członkowskimi.

Sekcja 6: Informacje zwrotne od zainteresowanych stron

W tej sekcji należy opisać ogólną działalność, ze szczegółowym określeniem strategii konsultacji oraz mechanizmów wykorzystywanych do zaangażowania zainteresowanych podmiotów prywatnych i publicznych w przygotowanie krajowego planu działania, w tym szczegółowym określeniem podmiotów, z którymi przeprowadzono konsultacje, podsumowaniem przekazanych uwag oraz sposobu uwzględnienia informacji zwrotnych.

Sekcja 7: Ogólne skutki i wnioski

W tej sekcji należy przedstawić kompleksowe perspektywy lub podsumowanie postępów oraz działań państw członkowskich w zakresie przyczynienia się do transformacji cyfrowej UE. Sekcja ta powinna zawierać:

Przedstawienie oczekiwanych synergii między środkami opisanymi w poszczególnych rozdziałach (cele ogólne, cele cyfrowe, deklaracja praw i zasad) a przewidywanymi skutkami.
Objaśnienie zakresu, w jakim krajowe plany działania przyczynią się do realizacji unijnej wizji transformacji cyfrowej określonej w cyfrowej dekadzie, z uwzględnieniem specyfiki państw członkowskich.
1 Cinneadh (AE) 2022/2481 ó Pharlaimint na hEorpa agus ón gComhairle an 14 Nollaig 2022 lena mbunaítear Clar Beartais 2030 don Deacaid Dhigiteach (IO L 323, 19.12.2022, Ich. 4).
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie (COM/2021/118 final).
3 Europejskie prawa i zasady cyfrowe | Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy (europa.eu)
4 Zgodnie z art. 3 ust. 2 Komisja i państwa członkowskie, współpracując na rzecz osiągnięcia ogólnych celów określonych w decyzji, powinny mieć na uwadze zasady i prawa cyfrowe przedstawione w Europejskiej deklaracji praw i zasad cyfrowych w cyfrowej dekadzie.
5 Zgodnie z art. 7 ust. 3 wskazane elementy w dniu przedłożenia krajowych planów działania lub korekty tych planów obejmują jedną lub więcej z następujących okoliczności: a) bezpośrednio stosowane przepisy prawa Unii lub prawa krajowego; b) jedno lub więcej zobowiązanie do wprowadzenia polityk, środków lub działań; c) przydzielone publiczne środki finansowe; d) zmobilizowane zasoby ludzkie; e) inne kluczowe czynniki sprzyjające realizacji celów ogólnych wyznaczonych w art. 2 i celów cyfrowych wyznaczonych w art. 4.
6 Por. art. 7 ust. 2 i 3.
7 Zob. również załącznik do decyzji ustanawiającej program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r.
8 Biorąc pod uwagę ramy czasowe i warunki wyznaczone w danym projekcie wielokrajowym.
9 Wskaźnik mierzony przy użyciu indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego.
10 MŚP zgodnie z definicją w zaleceniu UE 2003/361
11 Należy dodać informacje na temat zmobilizowanych zasobów ludzkich, jeśli zasoby ludzkie stanowią część składową środka lub nie zaplanowano/nie przydzielono budżetu lub zaplanowano/przydzielono bardzo niski budżet, np. dla grupy zadaniowej na stworzenie zachęt strukturalnych do cyfryzacji przedsiębiorstw.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.230.4

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji - Wytyczne dla państw członkowskich w zakresie przygotowania krajowych strategicznych planów działania dotyczących cyfrowej dekady
Data aktu: 30/06/2023
Data ogłoszenia: 30/06/2023
Data wejścia w życie: 30/06/2023