Rezolucja w sprawie stolic i rozwoju gospodarczego oraz wyzwań w świecie po pandemii COVID-19

Rezolucja w sprawie stolic i rozwoju gospodarczego oraz wyzwań w świecie po pandemii COVID-19
(2023/C 229/02)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

uwzględniając art. 5 i 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jak również jego art. 145-149 (tytuł IX - Zatrudnienie) oraz art. 165 i 166 (tytuł XII - Edukacja, kształcenie zawodowe, młodzież i sport),

uwzględniając rozwój polityki wschodniego sąsiedztwa od 2004 r. i jej komponentu w postaci Partnerstwa Wschodniego od 2009 r., a w szczególności sprawozdania Komisji z postępów w jej realizacji,

uwzględniając układy o stowarzyszeniu między UE a Gruzją 1 , UE a Mołdawią 2  oraz UE a Ukrainą 3 , w których ustanowiono cel pogłębionych i kompleksowych stref wolnego handlu, a także kompleksową i wzmocnioną umowę o partnerstwie między UE a Armenią 4  oraz umowę o partnerstwie i współpracy między UE a Azerbejdżanem 5 ,

uwzględniając decyzję Rady Europejskiej o przyznaniu Ukrainie i Mołdawii statusu kraju kandydującego do UE oraz o uznaniu europejskiej perspektywy Gruzji,

uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenie Parlamentarne Euronest z 3 maja 2011 r. (ostatnio zmieniony 26 czerwca 2018 r.) 6 ,

uwzględniając wspólny dokument roboczy służb Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z 9 czerwca 2017 r. pt. "Eastern Partnership - 20 Deliverables for 2020: Focusing on key priorities and tangible results" [Partnerstwo Wschodnie - 20 celów na rok 2020: nacisk na kluczowe priorytety i wymierne wyniki] (SWD(2017) 300),

uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 18 marca 2020 r. pt. "Polityka Partnerstwa Wschodniego po roku 2020. Wzmacnianie odporności - Partnerstwo Wschodnie, które służy wszystkim" (JOIN(2020) 7) oraz konkluzje Rady z dnia 11 maja 2020 r. w sprawie polityki Partnerstwa Wschodniego po 2020 r.,

uwzględniając komunikat Prezydium Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z 12 czerwca 2020 r. z okazji wideokonferencji przywódców Partnerstwa Wschodniego w dniu 18 czerwca 2020 r.,

uwzględniając wspólną deklarację ze szczytu Partnerstwa Wschodniego zorganizowanego w Brukseli 15 grudnia 2021 r.,

uwzględniając zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 19 czerwca 2020 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie Partnerstwa Wschodniego przed szczytem w czerwcu 2020 r. 7 ,

uwzględniając uwagi przewodniczącego Rady Europejskiej Charles'a Michela po wideokonferencji przywódców Partnerstwa Wschodniego z 18 czerwca 2020 r.,

uwzględniając plan działania Konferencji Władz Lokalnych i Regionalnych Partnerstwa Wschodniego na lata 2018-2020,

uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z 9 grudnia 2019 r. w sprawie innowacji w dziedzinie edukacji i reform edukacji w UE i państwach Partnerstwa Wschodniego: wyzwania i możliwości 8 ,

uwzględniając Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 (Agendę 2030) przyjętą na Szczycie w sprawie Zrównoważonego Rozwoju zorganizowanym przez ONZ w dniu 25 września 2015 r., a w szczególności cel zrównoważonego rozwoju nr 4 dotyczący zapewnienia wszystkim włączającej i sprawiedliwej edukacji wysokiej jakości oraz promowania możliwości uczenia się przez całe życie,

uwzględniając Europejski filar praw socjalnych ogłoszony przez Parlament Europejski, Radę i Komisję 17 listopada 2017 r. na Szczycie Społecznym na rzecz Sprawiedliwego Zatrudnienia i Wzrostu Gospodarczego w Goteborgu, a w szczególności filar 1 dotyczący prawa każdej osoby do włączającej edukacji wysokiej jakości, szkoleń i uczenia się przez całe życie w celu zachowania i zdobywania umiejętności pozwalających w pełni uczestniczyć w życiu społecznym i radzić sobie ze zmianami na rynku pracy,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/817 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające "Erasmus+": unijny program na rzecz kształcenia i szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1288/2013 9 ,

uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z 22 marca 2016 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, doświadczenia zawodowego i dyplomów uniwersyteckich w ramach procesu bolońskiego 10 ,

uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 10 czerwca 2016 r. pt. "Analytical underpinning for a New Skills Agenda for Europe" [Podstawy analityczne Nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności] (SWD(2016) 195),

uwzględniając komunikat Komisji z 10 czerwca 2016 r. pt. "Nowy europejski program na rzecz umiejętności. Wspólne działania na rzecz wzmocnienia kapitału ludzkiego, zwiększania szans na zatrudnienie i konkurencyjności" (COM(2016) 381),

uwzględniając komunikat Komisji z 7 grudnia 2016 r. pt. "Poprawa i modernizacja edukacji" (COM(2016) 941),

uwzględniając komunikat Komisji z 17 stycznia 2018 r. w sprawie Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (COM(2018) 22),

uwzględniając wniosek Komisji z 17 stycznia 2018 r. dotyczący zalecenia Rady w sprawie promowania wspólnych wartości, edukacji włączającej i europejskiego wymiaru nauczania (COM(2018) 23),

uwzględniając wniosek Komisji z 17 stycznia 2018 r. dotyczący zalecenia Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (COM(2018) 24),

uwzględniając komunikat Komisji z 22 maja 2018 r. pt. "Budowa silniejszej Europy: rola polityki dotyczącej młodzieży, edukacji i kultury" (COM(2018) 268), uwzględniając komunikat Komisji z 30 września 2020 r. w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r. (COM(2020) 625),

uwzględniając zalecenie Rady z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie propagowania automatycznego wzajemnego uznawania kwalifikacji uzyskanych w ramach kształcenia i szkolenia na poziomie wyższym i średnim II stopnia oraz efektów uczenia się osiągniętych w okresach nauki za granicą 11 ,

uwzględniając komunikat ministerialny z Rzymu wydany 19 listopada 2020 r. po posiedzeniu ministrów europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego,

uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie edukacji w erze cyfrowej: wyzwania, szanse i wnioski dotyczące kształtowania polityki UE 12 ,

uwzględniając komunikat Komisji z 3 marca 2020 r. pt. "EUROPA 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" (COM(2010) 2020),

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 5 maja 2020 r. na temat wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich,

uwzględniając komunikat Komisji z 30 września 2020 r. pt. "Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 20212027. Nowe podejście do kształcenia i szkolenia w epoce cyfrowej" (COM(2020) 624) oparty na Planie działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2018-2020, uwzględniając konwencję nr 111 Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) z 25 czerwca 1958 r. dotyczącą dyskryminacji w zakresie zatrudnienia i wykonywania zawodu,

uwzględniając konwencję nr 142 MOP z 23 czerwca 1975 r. dotyczącą roli poradnictwa i kształcenia zawodowego w rozwoju zasobów ludzkich,

uwzględniając wniosek Komisji z 26 lutego 2020 r. dotyczący decyzji Rady w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich (COM(2020) 70) oraz opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z 5 maja 2020 r., a także rezolucję ustawodawczą Parlamentu Europejskiego z 10 lipca 2020 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich 13 ,

uwzględniając komunikat Komisji z 10 marca 2020 r. pt. "Nowa strategia przemysłowa dla Europy" (COM(2020) 102),

uwzględniając komunikat Komisji z 27 maja 2020 r. pt. "Decydujący moment dla Europy: naprawa i przygotowanie na następną generację" (COM(2020) 456),

uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 21 lipca 2020 r. i rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie konkluzji z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 17-21 lipca 2020 r. 14 , a także konkluzje Rady Europejskiej z dnia 10-11 grudnia 2020 r.,

uwzględniając sprawozdanie Komisji w sprawie realizacji pomocy makrofinansowej dla państw trzecich w 2019 r. (COM(2020) 296),

uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Banku Inwestycyjnego z 2018 r. w sprawie Funduszu Powierniczego na rzecz Pomocy Technicznej w ramach Partnerstwa Wschodniego,

uwzględniając wniosek Komisji z 6 lipca 2018 r. w sprawie ustanowienia programu "Cyfrowa Europa" na lata 2021-2027 (COM(2018) 434),

uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Zielonego Ładu, a zwłaszcza nacisk położony w nim na silne partnerstwa w dziedzinie środowiska, energii i klimatu zawarte z państwami Partnerstwa Wschodniego (COM(2019) 640),

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 z dnia 26 września 2017 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR), gwarancji EFZR i funduszu gwarancyjnego EFZR 15 ,

uwzględniając wniosek Komisji z 28 maja 2020 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (COM(2020) 408);

uwzględniając paryskie porozumienie klimatyczne ONZ z 12 grudnia 2015 r.,

uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej i Rady z 19 stycznia 2021 r. pt. "Wspólny front do walki z COVID-19", a w szczególności apel o udostępnienie krajom Partnerstwa Wschodniego części z 2,3 mld dawek szczepionki przeciwko COVID-19 zabezpieczonych przez UE (COM(2021) 35),

uwzględniając komunikat Komisji z 10 marca 2020 r. pt. "Strategia MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy" (COM(2020) 103),

uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 10 października 2019 r. w sprawie ingerencji zewnętrznej w wybory i dezinformacji w krajowych i unijnych procesach demokratycznych 16 ,

uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 19 września 2019 r. w sprawie znaczenia europejskiej pamięci historycznej dla przyszłości Europy 17 ,

uwzględniając komunikat Komisji z 11 marca 2020 r. pt. "Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy" (COM(2020) 98), uwzględniając konkluzje Rady z dnia 12 maja 2009 r. w sprawie strategicznych ram Europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") 18 ,

uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia programu działań Unii w dziedzinie zdrowia na lata 2021-2027 i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 282/2014 ("Program UE dla zdrowia") (COM(2020) 405),

uwzględniając posiedzenie ministrów spraw zagranicznych krajów Partnerstwa Europejskiego, które odbyło się 12 grudnia 2022 r. pod przewodnictwem wysokiego przedstawiciela do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josepa Borrella,

uwzględniając wspólny dokument roboczy służb Komisji pt. "Recovery, resilience and reform: post 2020 Eastern Partnership priorities" [Odbudowa, odporność i reforma: priorytety Partnerstwa Wschodniego po 2020 r.],

uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 8 czerwca 2022 r. w sprawie bezpieczeństwa na obszarze Partnerstwa Wschodniego i roli wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony 19 ,

uwzględniając dokonaną przez Europejski Bank Inwestycyjny ocenę Funduszu Powierniczego na rzecz Pomocy Technicznej w ramach Partnerstwa Wschodniego (2010-2019),

uwzględniając wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii, decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i rozporządzenie (UE) 2015/757 (przegląd unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji),

uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 9/2021 pt. "Dezinformacja w UE - pomimo podejmowanych wysiłków problem pozostaje nierozwiązany",

uwzględniając zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie nowej strategii rozszerzenia UE 20 ,

uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 24-25 marca 2022 r.,

A. mając na uwadze, że skutki gospodarcze i inne konsekwencje pandemii COVID-19 wyraźnie odbiły się na krajach Partnerstwa Wschodniego (PW), gdyż wpłynęły na handel i przekazy pieniężne; mając na uwadze, że rządy tych państw zareagowały na pandemię, a Azerbejdżan, Armenia i Gruzja natychmiast wprowadziły szereg zakazów i restrykcji w różnych obszarach;

B. mając na uwadze, że Unia Europejska uruchomiła ponad 2,5 mld EUR, by wesprzeć Armenię, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzję, Republikę Mołdawii i Ukrainę w walce z COVID-19; mając na uwadze, że wsparła ona również rozprowadzanie szczepionek i same szczepienia przeciwko COVID-19 w krajach PW (40 mln EUR) oraz udostępnianie przez państwa członkowskie krajom PW szczepionek zatwierdzonych przez Europejską Agencję Leków ułatwione dzięki zastosowaniu podejścia "Drużyna Europy" i koordynacji działań przez Polskę (35 mln EUR);

C. mając na uwadze, że wśród wszystkich krajów PW najbardziej na spowolnieniu turystyki ucierpiała Gruzja, ale dotkliwie odczuł je również Azerbejdżan;

D. mając na uwadze, że restrykcje wprowadzone, by powstrzymać dalsze rozprzestrzenianie się wirusa, negatywnie wpłynęły na małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP); mając na uwadze, że w przypadku Armenii wybuch epidemii w Erywaniu sprawił, że tamtejsze MŚP ucierpiały bardziej niż w innych miejscach; mając na uwadze, że MŚP w największych miastach Azerbejdżanu i w miastach innych krajów PW donosiły o problemach związanych ze zmniejszeniem popytu, zakłóceniami w łańcuchu dostaw oraz spadkiem sprzedaży i zysków;

E. mając na uwadze, że drastyczny spadek bezpośrednich inwestycji zagranicznych w regionie Partnerstwa Wschodniego utrudnia odbudowę tego regionu po kryzysie;

F. mając na uwadze, że z programu wsparcia Drużyny Europy przeznaczono 100 mln EUR, aby ułatwić MŚP, osobom samozatrudnionym i innym osobom dostęp do kredytów i w rozwój ich przedsiębiorstw po kryzysie; mając na uwadze, że w ramach inicjatywy EU4Business ponad 200 mln EUR z istniejących linii kredytowych i dotacji przyznano MŚP w walutach lokalnych;

G. mając na uwadze, że system edukacji poważnie ucierpiał podczas pandemii ze względu na gwałtowne przejście z tradycyjnych metod nauczania na edukację online;

H. mając na uwadze, że poziom rozwoju usług cyfrowych różni się w poszczególnych krajach Partnerstwa Wschodniego i można zaobserwować rozbieżności między wskaźnikami penetracji internetu w tych krajach;

I. mając na uwadze, że w krajach Partnerstwa Wschodniego najbardziej ucierpiał sektor usług w wyniku mniejszej penetracji internetu i słabego rozwoju handlu elektronicznego;

J. mając na uwadze, że ogólna ocena krajów Partnerstwa Wschodniego pokazuje, że najgłębsza i najgorsza recesja gospodarcza dotknęła miasta, w szczególności miasta najgęściej zaludnione, o największej aktywności gospodarczej i te, w których odnotowano najwięcej przypadków COVID-19; miasta ucierpiały również najbardziej w wyniku braku komunikacji, większej bliskości i zakłóceń w łańcuchu dostaw;

K. mając na uwadze, że środki przyjęte przez kraje Partnerstwa Wschodniego zostały dostosowane do środków przyjętych w całej UE w celu złagodzenia wpływu pandemii na MŚP;

L. mając na uwadze, że środki przyjęte przez rządy w celu złagodzenia kryzysu zdrowotnego doprowadziły do całkowitego lub częściowego zamknięcia i zawieszenia działalności wielu przedsiębiorstw, co z kolei doprowadziło do wzrostu bezrobocia;

M. mając na uwadze, że wysokie bezrobocie i niskie stopy oszczędności w regionie Partnerstwa Wschodniego mogą prowadzić do przedłużającego się pogorszenia koniunktury gospodarczej i ubóstwa;

N. mając na uwadze, że oczekuje się, iż odbudowa gospodarek w regionie Partnerstwa Wschodniego będzie długotrwałym i złożonym procesem;

O. mając na uwadze, że likwidacje i upadłość na dużą skalę w krajach Partnerstwa Wschodniego zostały złagodzone dzięki pożyczkom i krótkoterminowemu finansowaniu w celu wsparcia MŚP podczas pandemii COVID-19;

P. mając na uwadze, że trudności gospodarcze spowodowane lub zaostrzone przez pandemię mogą dodatkowo zwiększyć stopę bezrobocia i stworzyć dodatkowe przeszkody dla zdolności do zatrudnienia;

Q. mając na uwadze, że brak inwestycji w technologie cyfrowe pogłębia nierówności między przedsiębiorstwami, ludźmi i miejscami;

R. mając na uwadze, że znaczny spadek popytu konsumpcyjnego w krajach Partnerstwa Wschodniego, w tym w ich stolicach, można postrzegać jako długoterminową konsekwencję COVID-19;

S. mając na uwadze, że kraje Partnerstwa Wschodniego powinny kłaść silny nacisk na rolę edukacji w rozwoju społecznym i gospodarczym;

T. mając na uwadze, że niczym niesprowokowana rosyjska wojna napastnicza miała druzgocący wpływ nie tylko na Ukrainę, ale także na cały region Partnerstwa Wschodniego, wpłynęła na wszystkie obszary życia publicznego, w tym miała nieoczekiwany wpływ na opiekę zdrowotną i dobrostan społeczny;

U. mając na uwadze, że Unia Europejska potwierdziła swoje zaangażowanie na rzecz Partnerstwa Wschodniego i gotowość do uczynienia Partnerstwa Wschodniego bardziej elastycznym i dostosowanym do potrzeb krajów partnerskich;

1. podkreśla, że pandemia COVID-19 miała silny, negatywny wpływ na stolice krajów Partnerstwa Wschodniego - na władze centralne i lokalne, a także na przedsiębiorstwa i społeczeństwo;

2. zauważa, że władze musiały znaleźć alternatywy i rozwiązania, aby zminimalizować powszechne szkody gospodarcze spowodowane pandemią w stolicach Partnerstwa Wschodniego;

3. zauważa, że COVID-19 jest jednym z głównych czynników wpływających na dynamikę migracji zarobkowej w regionie; zauważa w związku z tym, że pandemia znacznie ograniczyła mobilność ludzi, co spowodowało wzrost bezrobocia w stolicach;

4. podkreśla, że kryzys związany z COVID-19 doprowadził do poważnej recesji gospodarczej, która odcisnęła piętno zarówno na gospodarkach, jak i społeczeństwie; zauważa jednocześnie, że stanowi to okazję do ponownego przemyślenia istniejących modeli współpracy między różnymi krajowymi i międzynarodowymi zainteresowanymi stronami;

5. podkreśla znaczenie promowania multilateralizmu, priorytetów strategicznych i realizacji kluczowych międzynarodowych zobowiązań i celów w zakresie edukacji i innowacji w stolicach, w tym celów zrównoważonego rozwoju, Agendy 2030 i porozumienia paryskiego;

6. zauważa, że technologie cyfrowe na potrzeby kształcenia i szkolenia zasadniczo zwiększą synergię między gospodarką a edukacją oraz że inwestycje w technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) instytucji edukacyjnych i szkoleniowych, zwłaszcza tych, które uczestniczą w programach UE, przyniosą efekty w stolicach;

7. podkreśla, że podejście UE musi być ukierunkowane na wspieranie reform demokratycznych i gospodarczych oraz wzmacnianie odporności instytucjonalnej i społecznej;

8. podkreśla potrzebę włączenia ICT do procesów nauczania i uczenia się oraz przeprojektowania edukacji w celu odejścia w stolicach od modelu przekazywania wiedzy na rzecz modelu współtworzenia wiedzy;

9. podkreśla, że dzięki przekwalifikowaniu nauczycieli i modernizacji systemu edukacji w celu dostosowania go do ery cyfrowej państwa mogą poprawić jakość swoich systemów edukacji;

10. zauważa, że kraje Partnerstwa Wschodniego mogą wykorzystać tę okazję do przyspieszenia swoich strategii i zwiększenia inwestycji w systemy kształcenia i szkolenia w celu zapewnienia wysokojakościowej, dostępnej i włączającej edukacji, w tym kształcenia i szkolenia zawodowego, uczenia się przez całe życie, podnoszenia i zmiany kwalifikacji;

11. opowiada się za wzmocnieniem kontaktów i wymian między krajami Partnerstwa Wschodniego poprzez wspólne projekty opracowywane na poziomie społeczeństwa obywatelskiego, w tym przez ułatwienia młodym studentom i pracującym uczestnictwa w unijnych programach edukacyjnych i szkoleniowych, takich jak Erasmus+;

12. podkreśla, jak ważne jest, by kraje Partnerstwa Wschodniego dążyły do osiągnięcia tych celów dzięki zapewnieniu lepszej infrastruktury, łączności i sprzętu cyfrowego oraz dzięki szkoleniu nauczycieli w zakresie korzystania z technologii i stosowania metod cyfrowych;

13. zauważa, że kraje Partnerstwa Wschodniego mogą zwiększyć mobilność poprzez edukację i uczenie się, aby wspierać nabywanie kluczowych kompetencji i doświadczeń, które mają kluczowe znaczenie dla aktywnego uczestnictwa w rynku pracy i ogólnie w społeczeństwie;

14. podkreśla, że reformy edukacyjne powinny być starannie promowane poprzez wdrażanie kluczowych programów, takich jak Erasmus+, Kreatywna Europa i "Horyzont Europa", a połączone doświadczenia zgromadzone w stolicach byłyby korzystne dla rozwoju regionów peryferyjnych;

15. przypomina, że ukierunkowane zachęty finansowe i modułowe możliwości uczenia się mogą zachęcać do udziału w szkoleniach w krajach Partnerstwa Wschodniego, aby zwiększyć ich wysiłki na rzecz pomocy nisko wykwalifikowanym dorosłym w uzyskaniu minimalnego poziomu umiejętności czytania i pisania, umiejętności rozumowania matematycznego i umiejętności cyfrowych;

16. podkreśla potrzebę wspierania ośrodków doskonałości akademickiej i badawczej w regionie poprzez zacieśnianie współpracy akademickiej i edukacyjnej między krajami Partnerstwa Wschodniego przy jednoczesnym zmniejszaniu obciążeń administracyjnych;

17. podkreśla, że aby zapobiec szkodliwemu wpływowi na wzrost gospodarczy i rozwój powodowanemu przez młodsze i lepiej wykształcone segmenty siły roboczej opuszczające swoje kraje pochodzenia, kraje Partnerstwa Wschodniego powinny przeanalizować, w jaki sposób zarządzać międzynarodową mobilnością pracowników o wysokich umiejętnościach i kwalifikacjach oraz dzielić się najlepszymi praktykami;

18. podkreśla potrzebę korzystania w miarę możliwości z istniejących kursów internetowego uczenia się na odległość, zachęcania przedsiębiorstw zajmujących się technologiami edukacyjnymi do zwiększenia dostępności ich zasobów, zróżnicowania sposobów nauczania w zależności od wieku i zdolności oraz zachęcania nauczycieli do współpracy;

19. podkreśla, że aby wpłynąć na zwiększenie liczby specjalistów w dziedzinie technologii cyfrowych, kraje Partnerstwa Wschodniego powinny wzmocnić nauczanie podstawowych umiejętności i kompetencji cyfrowych od najmłodszych lat oraz opracować atrakcyjne programy nauczania w szkolnictwie wyższym, a jednocześnie poprawić perspektywy zatrudnienia młodszego pokolenia;

20. zauważa, że należy zwrócić szczególną uwagę na zapewnienie równego dostępu dzieciom mieszkającym na obszarach oddalonych i w związku z tym doświadczającym wykluczenia;

21. podkreśla, że aby promować w miejscu pracy kulturę równości płci i pomóc w zwalczaniu wszelkich form dyskryminacji, w tym stereotypów związanych z płcią, kraje Partnerstwa Wschodniego muszą zlikwidować różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn i promować w szkołach nauczanie w większym stopniu uwzględniające aspekt płci;

22. podkreśla potrzebę zwrócenia dodatkowej uwagi na dzieci z niepełnosprawnościami dzięki zapewnieniu dostępności e-edukacji i zasobów edukacyjnych w internecie;

23. podkreśla, że podmioty społeczeństwa obywatelskiego, stowarzyszenia pracodawców, partnerzy społeczni, instytucje akademickie, ośrodki szkoleniowe i agencje zatrudnienia muszą zidentyfikować i zlikwidować luki między potrzebami rynków pracy krajów Partnerstwa Wschodniego a kwalifikacjami akademickimi i umiejętnościami zawodowymi oferowanymi przez ich systemy kształcenia i szkolenia;

24. zwraca uwagę na potrzebę wyposażenia młodych ludzi w narzędzia i wiedzę umożliwiające im angażowanie się w aktywizm obywatelski, odgrywanie aktywnej roli w społeczeństwie i budowanie lepszej przyszłości dla siebie;

25. podkreśla potrzebę zwiększenia pomocy dla obywateli Ukrainy, którzy obecnie cierpią z powodu nieuzasadnionej i niczym niesprowokowanej rosyjskiej napaści wojskowej na Ukrainę; zauważa, że według Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców w okresie od lutego do 20 grudnia 2022 r. ponad 16,6 mln uchodźców uciekło z Ukrainy do innych krajów; zauważa również, że według Prokuratury Generalnej Ukrainy w okresie od początku wojny do 24 grudnia 2022 r. zginęło 450 dzieci, a 867 zostało rannych; zauważa, że nie uwzględnione są tu dane z obszarów, w których prowadzone są aktywne działania wojenne; zauważa ponadto, że do 23 grudnia 2022 r. 2 619 instytucji edukacyjnych w Ukrainie zostało uszkodzonych w wyniku bombardowań i ostrzałów, a 406 takich instytucji zostało całkowicie zniszczonych;

26. przypomina o potrzebie silnego zaangażowania przedsiębiorstw i instytucji szkolnictwa wyższego w dostosowywanie programów nauczania i zapewnianie staży poprzez ścisłą współpracę między organizatorami kształcenia i szkolenia a sektorem biznesu;

27. podkreśla potrzebę prowadzenia polityki drugiej szansy dla przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji poprzez ustanowienie krótkiego okresu umorzenia długów, co wyeliminowałoby dyskryminujące przepisy wobec podmiotów ponownie rozpoczynających działalność, a także poprzez stworzenie specjalnych wytycznych i kursów szkoleniowych;

28. podkreśla, że modernizacja systemów kształcenia i szkolenia w krajach Partnerstwa Wschodniego bez wątpienia może przynieść wymierne korzyści ich obywatelom;

29. podkreśla znaczenie stałego wsparcia finansowego z programów i funduszy UE z naciskiem na rozwój nowoczesnej infrastruktury w celu przygotowania krajów Partnerstwa Wschodniego do przyszłego członkostwa w Unii Europejskiej;

30. podkreśla ważną rolę, jaką UE może odegrać we wspieraniu wysiłków krajów Partnerstwa Wschodniego; pochwala Szkołę Europejską Partnerstwa Wschodniego w Tbilisi (Gruzja) jako ważny symbol wpływu UE w regionie; jest to wyjątkowa okazja dla uczniów z sześciu krajów Partnerstwa Wschodniego do osiągnięcia osobistego, społecznego i zawodowego sukcesu w oparciu o wspólne podstawowe wartości europejskie;

31. podkreśla, że społeczeństwo obywatelskie powinno nadal koncentrować się na ukierunkowanych środkach wspierających lokalne społeczeństwo obywatelskie w jego fundamentalnej roli monitorowania działań rządów, w szczególności ich polityki odbudowy po pandemii COVID-19;

32. podkreśla, że stolice krajów Partnerstwa Wschodniego mogą usunąć przeszkody w uczeniu się oraz promować innowacyjne i włączające kształcenie i szkolenie dla wszystkich, co pozwoli urzeczywistnić europejski obszar szkolnictwa wyższego;

33. podkreśla potrzebę zmniejszenia obciążeń administracyjnych poprzez przyspieszenie wdrażania inicjatyw w zakresie administracji elektronicznej, przy jednoczesnym zapewnieniu obywatelom możliwości dostępu do wszystkich niezbędnych usług publicznych;

34. zwraca uwagę na potrzebę stworzenia młodym ludziom warunków do studiowania, szkolenia, pracy i angażowania się w życie społeczne i wzywa UE do dalszego zwiększenia wsparcia w tym zakresie;

35. podkreśla potrzebę inwestycji w celu wzmocnienia konkurencyjności i integracji z łańcuchami wartości UE;

36. zwraca uwagę na tworzenie inicjatyw w zakresie edukacji kulturalnej i demokratycznej w celu zwiększenia mobilności i kontaktów międzyludzkich oraz osiągnięcia silniejszego społeczeństwa dzięki zrównoważonemu rozwojowi społecznemu i gospodarczemu;

37. podkreśla znaczenie poprawy zdolności w zakresie prognozowania działań dezinformacyjnych związanych z COVID-19 i reagowania na nie, a także zajęcia się odpornością społeczną na zagrożenia związane z propagandą, fałszywymi informacjami i mową nienawiści, bez ograniczania wolności słowa mediów;

38. podkreśla znaczenie tworzenia większej liczby miejsc pracy wysokiej jakości dla młodych ludzi, co jest szczególnie trudne ze względu na strukturalne czynniki napędzające zmiany, takie jak innowacje technologiczne i globalizacja, w celu uniknięcia społeczno-gospodarczych skutków "drenażu mózgów" w krajach Partnerstwa Wschodniego;

39. zauważa, że podczas pandemii COVID-19 systemy opieki zdrowotnej we wszystkich krajach Partnerstwa Wschodniego szybko stały się przeciążone, dlatego aby zapewnić lepszą gotowość, decydenci polityczni powinni zwiększyć wzajemność i finansowanie publicznej opieki zdrowotnej;

40. zauważa, że pandemia COVID-19 przyspieszyła transformację cyfrową oraz że kraje Partnerstwa Wschodniego powinny ponownie przemyśleć kwestie trwałości i skuteczności obecnych modeli edukacji;

41. podkreśla, że kraje Partnerstwa Wschodniego powinny współpracować w zakresie wymiany doświadczeń w zakresie polityki odbudowy po pandemii w celu wzmocnienia gotowości i wzajemności na wypadek podobnych wyzwań w przyszłości;

42. podkreśla potrzebę jasnych ram dla zatrudnienia, aby stymulować dwojaką transformację, zapewnić odbudowę po społeczno-gospodarczych skutkach pandemii COVID-19, wzmocnić zrównoważoną konkurencyjność w stolicach, zapewnić godne miejsca pracy i równe szanse oraz zwiększyć stabilność i dobrobyt w regionie;

43. podkreśla potrzebę wzmocnienia strategicznych inwestycji na rzecz zrównoważonego, ekologicznego wzrostu gospodarki o obiegu zamkniętym, przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa żywnościowego w regionie Partnerstwa Wschodniego;

44. podkreśla znaczenie pobudzania rozwoju gospodarczego za pomocą środków takich lepsza łączność i rozwój regionalny, handel wewnątrzregionalny, rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich, z silnym naciskiem politycznym na ochronę środowiska, aby wzmocnić odporność na zmianę klimatu, przyspieszyć przejście na niskoemisyjną gospodarkę o obiegu zamkniętym i rozwijać gospodarkę cyfrową;

45. zwraca uwagę na znaczenie zwiększenia wiedzy i zdolności technicznych w celu wprowadzenia krajowych ram monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji zgodnie z nowymi wzmocnionymi ramami przejrzystości na mocy porozumienia paryskiego;

46. z zadowoleniem przyjmuje plan gospodarczo-inwestycyjny Partnerstwa Wschodniego, który ma uruchomić 2,3 mld EUR z budżetu UE w formie dotacji, instrumentów łączonych i gwarancji w celu wsparcia odbudowy po pandemii oraz zrównoważonej transformacji gospodarek krajów Partnerstwa Wschodniego, aby uczynić je bardziej odpornymi i zintegrowanymi; zauważa, że plan mógłby przynieść do 17 mld EUR w inwestycjach publicznych i prywatnych;

47. wzywa wszystkie zainteresowane strony w UE i krajach Partnerstwa Wschodniego do wzmożenia wysiłków na rzecz wdrożenia szeroko zakrojonych inicjatyw przewodnich, w tym projektów mających na celu rozwój łączności na Morzu Czarnym, takich jak podwodny kabel przesyłowy energii elektrycznej w Morzu Czarnym i przewody światłowodowe oraz bezpośrednie usługi promowe i dowozowe między Gruzją a państwami członkowskimi UE (Rumunia i Bułgaria), co skróciłoby okres tranzytu i obrotu oraz zwiększyło dostępność tych regionów;

48. przypomina, że Unia Europejska nadal będzie wspierać te kraje Partnerstwa Wschodniego, które chcą budować swoją odporność i stabilność w regionie, i zapewniać im różne rodzaje współpracy i zaangażowania, w tym za pomocą środków cybernetycznych, hybrydowych i innych środków pozawojskowych.

1 Dz.U. L 261 z 30.8.2014, s. 4.
2 Dz.U. L 260 z 30.8.2014, s. 4.
3 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
4 Dz.U. L 23 z 26.1.2018, s. 4.
5 Dz.U. L 246 z 17.9.1999, s. 3.
6 Dz.U. C 198 z 6.7.2011, s. 4.
7 Dz.U. C 362 z 8.9.2021, s. 114.
8 Dz.U. C 134 z 24.4.2020, s. 16.
9 Dz.U. L 189 z 28.5.2021, s. 1.
10 Dz.U. C 193 z 31.5.2016, s. 17.
11 Dz.U. C 444 z 10.12.2018, s. 1.
12 Dz.U. C 388 z 13.11.2020, s. 2.
13 Dz.U. C 371 z 15.9.2021, s. 134.
14 Dz.U. C 371 z 15.9.2021, s. 110.
15 Dz.U. L 249 z 27.9.2017, s. 1.
16 Dz.U. C 202 z 28.5.2021, s. 25.
17 Dz.U. C 171 z 6.5.2021, s. 25.
18 Dz.U. C 119 z 28.5.2009, s. 2.
19 Dz.U. C 493 z 27.12.2022, s. 70.
20 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0406.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.229.8

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja w sprawie stolic i rozwoju gospodarczego oraz wyzwań w świecie po pandemii COVID-19
Data aktu: 29/06/2023
Data ogłoszenia: 29/06/2023