Rezolucja w sprawie promowania w instytucjach publicznych sprawowania rządów na podstawie dialogu politycznego i współpracy instytucjonalnej w celu zwiększenia skuteczności i potencjału administracyjnego

Rezolucja w sprawie promowania w instytucjach publicznych sprawowania rządów na podstawie dialogu politycznego i współpracy instytucjonalnej w celu zwiększenia skuteczności i potencjału administracyjnego
(2023/C 229/01)

Zgromadzenie Parlamentarne Euronest,

uwzględniając rezolucje Zgromadzenia Ogólnego ONZ 68/262, 71/205, 72/190, 73/263, 74/168, 75/192, 76/179, 73/194, 74/17, 75/29 and 76/70, and to UN General Assembly Resolutions ES-11/1 z 2 marca 2022 r. pt. "Agresja na Ukrainę", ES-11/2 z 24 marca 2022 r. pt. "Humanitarne konsekwencje agresji na Ukrainę" oraz ES-11/4 z 12 października 2022 r. pt. "Territorial integrity of Ukraine: defending the principles of the Charter of the United Nations" [Integralność terytorialna Ukrainy: obrona zasada Karty Narodów Zjednoczonych],

uwzględniając posiedzenie ministrów spraw zagranicznych krajów Partnerstwa Wschodniego, które odbyło się 12 grudnia 2022 r.,

uwzględniając zalecenie Parlamentu Europejskiego z 23 listopada 2022 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie nowej strategii rozszerzenia UE 1 ,

uwzględniając decyzję Rady Europejskiej z 23 czerwca 2022 r. o przyznaniu Ukrainie i Mołdawii statusu kraju kandydującego do UE oraz o uznaniu europejskiej perspektywy Gruzji,

uwzględniając konkluzje Rady UE do Spraw Ogólnych z 13 grudnia 2022 r. w sprawie rozszerzenia oraz procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w których potwierdzono, że przyszłość Gruzji, Republiki Mołdawii i Ukrainy oraz ich obywateli jest związana z Unią Europejską,

uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z 14 czerwca 2018 r. w sprawie okupowanych terytoriów Gruzji 10 lat po rosyjskiej inwazji 2 ,

uwzględniając wspólną deklarację ze szczytu Partnerstwa Wschodniego, który odbył się 15 grudnia 2021 r. w Brukseli, a także deklaracje z poprzednich szczytów Partnerstwa Wschodniego,

uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 2 lipca 2021 r. pt. "Recovery, resilience and reform: post 2020 Eastern Partnership priorities" [Odbudowa, odporność i reforma: priorytety Partnerstwa Wschodniego po 2020 r.] (SWD(2021)0186), wspólny komunikat z 18 marca 2020 r. pt. "Polityka Partnerstwa Wschodniego po 2020 r.: Wzmacnianie odporności - Partnerstwo Wschodnie, które służy wszystkim" (JOIN(2020)0007) oraz wspólny dokument roboczy służb Komisji z 9 czerwca 2017 r. pt. "Eastern Partnership - 20 Deliverables for 2020: Focusing on key priorities and tangible results" [Partnerstwo Wschodnie - 20 celów na rok 2020: nacisk na kluczowe priorytety i wymierne wyniki] (SWD(2017)0300),

uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z 16 kwietnia 2021 r. w sprawie wzmacniania procesów demokratycznych: roli partii politycznych, społeczeństwa obywatelskiego, warunków sprzyjających przeprowadzaniu uczciwych wyborów oraz wolnych i pluralistycznych mediów 3 ,

uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z 9 grudnia 2019 r. w sprawie nadzoru parlamentarnego jako narzędzia wzmacniającego demokrację, rozliczalność i skuteczność instytucji państwowych w krajach Partnerstwa Wschodniego 4 ,

uwzględniając zalecenie Parlamentu Europejskiego z 19 czerwca 2020 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie Partnerstwa Wschodniego przed szczytem w czerwcu 2020 r. 5 , uwzględniając konkluzje Rady z 11 maja 2020 r. w sprawie polityki Partnerstwa Wschodniego po 2020 r., uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony 6 , Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony 7 , oraz Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony 8 , uwzględniając Kompleksową i wzmocnioną umowę o partnerstwie między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Armenii, z drugiej strony 9 , uwzględniając Umowę o partnerstwie i współpracy między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi z jednej strony a Republiką Azerbejdżanu z drugiej strony 10 , a także toczące się negocjacje w sprawie wzmocnionej umowy, uwzględniając 12 zasad dobrych rządów demokratycznych zapisanych w strategii na rzecz innowacji i dobrych rządów na szczeblu lokalnym, zatwierdzonej przez Komitet Ministrów Rady Europy w marcu 2008 r., uwzględniając oświadczenia przewodniczącego Rady Europejskiej z 14 grudnia 2021 r., 6 kwietnia 2022 r. i 23 maja 2022 r., oświadczenie przewodniczącego Rady Europejskiej i prezydenta Francji z 4 lutego 2022 r. oraz oświadczenie po spotkaniu czterostronnym prezydenta Azerbejdżanu, premiera Armenii, prezydenta Francji i przewodniczącego Rady Europejskiej, które odbyło się 6 października 2022 r., A. mając na uwadze, że dobre rządy demokratyczne na wszystkich szczeblach mają zasadnicze znaczenie dla skutecznego postępu gospodarczego i społecznego oraz dla budowania sprawiedliwych, stabilnych i zamożnych społeczeństw; mając na uwadze, że mankamenty w sprawowaniu rządów nie tylko szkodzą dobrobytowi, lecz także mogą znacznie osłabić odporność i bezpieczeństwo państwa; B. mając na uwadze, że sytuacja w zakresie sprawowania rządów różni się w poszczególnych państwach Partnerstwa Wschodniego, ale we wszystkich tych krajach można osiągnąć znaczną poprawę, w szczególności przez wdrożenie reform administracji publicznej i wymiaru sprawiedliwości, wprowadzenie skuteczniejszej polityki zwalczania korupcji oraz zwiększenie przejrzystości i rozliczalności demokratycznej; C. mając na uwadze, że rosyjska wojny napastnicza przeciwko Ukrainie doprowadziła do powstania nowego krajobrazu geopolitycznego i spowodowała zmiany w wymiarze bezpieczeństwa Partnerstwa Wschodniego; D. mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie skłoniła trzy kraje, które podpisały układy o stowarzyszeniu z UE - Ukrainę, Gruzję i Mołdawię - do złożenia wniosków o członkostwo w Unii Europejskiej; mając na uwadze, że 17 czerwca 2022 r. Komisja opublikowała swoje opinie w sprawie wniosków tych krajów o członkostwo, zalecając Radzie, aby wszystkim trzem krajom dać perspektywę przystąpienia do Unii Europejskiej, a w szczególności przyznać Ukrainie i Republice Mołdawii status krajów kandydujących, a Gruzji - status kraju kandydującego po uwzględnieniu przez Gruzję priorytetów określonych w opinii Komisji; E. mając na uwadze, że 23 czerwca 2022 r. Rada Europejska przyznała Ukrainie i Mołdawii status kraju kandydującego oraz uznała europejską perspektywę Gruzji, potwierdzając jednocześnie swoją gotowość do przyznania temu krajowi statusu kraju kandydującego po uwzględnieniu priorytetów określonych w opinii Komisji w sprawie wniosku Gruzji o członkostwo,

F. mając na uwadze, że proces akcesyjny Ukrainy, Mołdawii i Gruzji z definicji zmieni charakter i funkcję polityki sąsiedztwa wschodniego i znacząco wpłynie na niezbędną polityczną i instytucjonalną restrukturyzację polityk składających się na politykę sąsiedztwa wschodniego;

G. mając na uwadze, że proces akcesyjny oparty na osiągnięciach wymaga od tych krajów podjęcia istotnych reform w celu spełnienia kryteriów kopenhaskich, w szczególności w zakresie praworządności, standardów demokratycznych, podstawowych praw i wolności oraz praw mniejszości;

H. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 przyniosła dodatkowe wyzwania, pogłębiając niektóre mankamenty systemowe, a zarazem dając impuls do zmian;

I. mając na uwadze, że w zaleceniu z 23 listopada 2022 r. dotyczącym nowej strategii rozszerzenia UE Parlament Europejski zalecił jasne określenie, że negocjacje z krajami objętymi procesem akcesji powinny zakończyć się najpóźniej do końca obecnej dekady;

J. mając na uwadze, że w swoich konkluzjach z 13 grudnia 2022 r. w sprawie rozszerzenia oraz procesu stabilizacji i stowarzyszenia Rada przypomniała, że Komisję poproszono o przedstawienie sprawozdania na temat spełnienia warunków określonych w opiniach Komisji dotyczących poszczególnych wniosków o członkostwo w ramach regularnego pakietu "rozszerzenie" w 2023 r., a także - bez uszczerbku dla tej kompleksowej regularnej sprawozdawczości - odnotowała, że Komisja zamierza przedstawić nowe informacje wiosną 2023 r.;

K. mając na uwadze, że transformacja cyfrowa oferuje wiele możliwości, by poprawić sprawowanie rządów i udział w demokracji;

L. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie angażują się w dialog polityczny i współpracę instytucjonalną z krajami Partnerstwa Wschodniego oraz udzielają im wsparcia i pomocy technicznej, aby budować potencjał i pomóc im w niezbędnych reformach; mając na uwadze, że takie wsparcie pozostaje ważne dla przyszłości i jest ściśle powiązane z zobowiązaniem krajów Partnerstwa Wschodniego do przestrzegania podstawowych wartości UE, takich jak demokracja, praworządność oraz poszanowanie podstawowych praw i wolności;

M. mając na uwadze, że Federacja Rosyjska nadal rażąco narusza suwerenność i integralność terytorialną Gruzji, pogarszając stan bezpieczeństwo, sytuację humanitarną i stan praw człowieka oraz łamiąc podstawowe zasady i normy prawa międzynarodowego w okupowanych regionach Gruzji;

N. mając na uwadze, że środowisko cechujące się pokojem i stabilnością jest kluczowe dla utrzymania faktycznych rządów demokratycznych; mając na uwadze, że większe zaangażowanie UE w rozwiązywanie konfliktów i budowanie pokoju w regionie Partnerstwa Wschodniego jest bardzo pożądane i zalecane;

1. uznaje, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie doprowadziła do powstania nowego krajobrazu geopolitycznego i coraz trudniejszego środowiska bezpieczeństwa, co wpływa na stabilność i sprawowanie rządów w krajach Partnerstwa Wschodniego; zauważa, że rosyjskie wojsko rozpoczęło brutalny - niesprowokowany, nieuzasadniony i niepotrzebny - atak na naród ukraiński oraz że te agresywne działania podważają bezpieczeństwo i szkodzą stabilności w całym regionie Partnerstwa Wschodniego; przyznaje, że to zagrożenie bezpieczeństwa stanowi bezprecedensowe ryzyko dla dalszego pomyślnego rozwoju inicjatywy Partnerstwa Wschodniego;

2. z całą mocą potępia niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie, bezprawną okupację terytorium ukraińskiego i zaangażowanie Rosji w działania wojskowe i cyberwojnę w regionie Partnerstwa Wschodniego; przypomina o zaangażowaniu UE oraz podkreśla jej jednoznaczne poparcie dla suwerenności, integralności terytorialnej i niezależności politycznej krajów Partnerstwa Wschodniego w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, a także podkreśla ich wysiłki na rzecz pełnego egzekwowania tych zasad;

3. stanowczo potępia rosyjskie ataki rakietowe na infrastrukturę krytyczną Ukrainy, które powodują ogromne cierpienia i zniszczenia, w związku z czym nie mogą być tolerowane;

4. podkreśla, że Strategiczny kompas UE, który został zatwierdzony w marcu 2022 r. w celu wzmocnienia unijnej polityki bezpieczeństwa i obrony do 2030 r., należy rozszerzyć na region Partnerstwa Wschodniego; zaznacza, że należy wdrażać dalsze dostosowane partnerstwa dwustronne z krajami o podobnych poglądach i partnerami strategicznymi, w tym przez zacieśnianie dialogu i współpracy, promowanie udziału w misjach i operacjach w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony oraz wspieranie budowania potencjału;

5. wzywa Federację Rosyjską, aby wypełniła swoje zobowiązania wynikające z wynegocjowanego przy wsparciu UE porozumienia o zawieszeniu broni z 12 sierpnia 2008 r., w szczególności wycofała wszystkie siły zbrojne i siły bezpieczeństwa z okupowanych terytoriów Gruzji oraz umożliwiła misji obserwacyjnej UE swobodny dostęp do całego terytorium Gruzji zgodnie z jej mandatem;

6. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Europejskiej z 23 czerwca 2022 r. o przyznaniu Ukrainie i Republice Mołdawii statusu krajów kandydujących do UE oraz uznaniu europejskiej perspektywy Gruzji; przypomina, że rozszerzenie jest procesem opartym na osiągnięciach oraz że te trzy kraje będą oceniane na podstawie postępów w spełnianiu kryteriów kopenhaskich, co wymaga od ich władz przeprowadzenia istotnych reform w tym celu, w szczególności w zakresie praworządności, standardów demokratycznych, podstawowych praw i wolności oraz praw mniejszości; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje skuteczne i natychmiastowe działania podjęte przez te kraje w celu uwzględnienia odpowiednich priorytetów; z zadowoleniem przyjmuje ten nowy impuls do reform w obszarze sprawowania rządów; podkreśla, że polityka rozszerzenia, jako geostrategiczna inwestycja UE, pozostaje solidnym fundamentem pokoju, demokracji, dobrobytu, bezpieczeństwa i stabilności w Europie; podkreśla, że pokojowe rozwiązanie - na podstawie prawa międzynarodowego i stosunków dobrosąsiedzkich - toczących się lub nierozstrzygniętych konfliktów w regionie ma kluczowe znaczenie dla budowania i wzmacniania odpornych i zrównoważonych demokracji w krajach Partnerstwa Wschodniego; przypomina, że pokój i bezpieczeństwo wymagają silnych, uczciwych i odpowiedzialnych publicznie instytucji, dobrych rządów i poszanowania praworządności; zdecydowanie zachęca kraje Partnerstwa Wschodniego do dalszego angażowania się w odpowiednie reformy, ponieważ jedynie wewnętrzna odporność zakorzeniona w silnych i demokratycznych instytucjach pozwoli im osiągnąć niezbędną odporność na zagrożenia zewnętrzne;

7. wzywa instytucje UE i rządy krajów Partnerstwa Wschodniego, aby od samego początku kształtowały proces akcesyjny w taki sposób, by zapewnić jego przejrzystość i inkluzywność dla wszystkich obywateli krajów Partnerstwa Wschodniego, które ubiegają się o członkostwo w UE, i gwarantowały im prawo do udziału w procesach decyzyjnych zarówno parlamentarnych, jak i partycypacyjnych;

8. potwierdza centralną rolę władzy ustawodawczej w systemach państwowych; apeluje, aby silne i skuteczne parlamenty pozostawały podstawą demokracji i praworządności; nalega, aby wzmocnić uprawnienia kontrolne parlamentów oraz aby nie ograniczać władzy parlamentów i zdolności ich członków do sprawowania mandatu;

9. z zadowoleniem odnotowuje, że jeden z filarów nowego programu Partnerstwa Wschodniego, który zatwierdzono na szczycie Partnerstwa Wschodniego w grudniu 2021 r., kładzie silny nacisk na dobre rządy, praworządność, bezpieczeństwo i odporne społeczeństwa, co stanowi podstawę drugiego - ukierunkowanego na inwestycje - filaru tego programu; zaznacza, że skuteczne i rozliczalne instytucje to podstawowy warunek wstępny skutecznego wykorzystywania wsparcia finansowego w celu realizacji wszystkich innych priorytetów;

10. apeluje do krajów PW o nieustawanie w wysiłkach na rzecz reform zmierzających do bardziej demokratycznych rządów i większej praworządności; zwraca uwagę na rolę, jaką odgrywa nieustające wsparcie UE dla reform na rzecz lepszych rządów i większej praworządności w krajach PW, zwłaszcza w kontekście wdrażania układów o stowarzyszeniu i CEPA, i zachęca do dalszego stosowania zasady "więcej za więcej" jako motywacji do postępów na drodze reform;

11. przypomina o znaczeniu konstruktywnego dialogu politycznego i współpracy w stosunkach roboczych między krajowymi partiami politycznymi i podkreśla, że należy przezwyciężyć istniejące różnice, by nadal podążać drogą demokratycznych reform, zwłaszcza w krajach partnerskich, które chcą przystąpić do UE;

12. z zadowoleniem przyjmuje pozytywny wkład inicjatyw i instrumentów zapewniających pomoc techniczną i wspierających budowanie zdolności, takich jak wspólny program UE i Rady Europy "Partnerstwo na rzecz dobrych rządów", a w szczególności narzędzi rozwoju instytucjonalnego, takich jak współpraca partnerska, instrument pomocy technicznej i wymiany informacji czy wsparcie ulepszeń w zakresie ładu administracyjno-regulacyjnego i zarządzania, które umożliwiają ukierunkowane wsparcie administracji publicznej w krajach partnerskich; popiera dalsze korzystanie z tego rodzaju inicjatyw i instrumentów; podkreśla, że ułatwianie wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk odgrywa ważną rolę w procesie przemian demokratycznych;

13. przypomina, że podstawę dobrych rządów stanowi niezawisłe sądownictwo z uwagi na jego kluczowe znaczenie dla ochrony praw obywateli bez względu na ich narodowość, płeć i religię, dla utrzymania praworządności i demokratycznej formy rządu oraz dla zapewnienia sprawnie działającego otoczenia biznesowego, które odgrywa niezwykle istotną rolę w rozwoju gospodarczym; jest zaniepokojone powolnymi postępami i negatywnymi trendami w tym obszarze i przypomina w szczególności, że wszystkie nominacje, awanse i zwolnienia w sądownictwie powinny odbywać się wyłącznie na podstawie kompetencji i zgodnie z normami międzynarodowymi bez ulegania wpływom politycznym; przypomina ponadto, że trzeba zapewnić niezależność i autonomię prokuratury, której nie wolno poddawać naciskom politycznym; zachęca Ukrainę, Mołdawię i Gruzję, by niestrudzenie dążyły do realizacji zaleceń w kwestii reformy sądownictwa, które znalazły się w opiniach Komisji;

14. zauważa, że w otoczeniu politycznym wielu krajów PW nadal panuje polaryzacja, i apeluje do wszystkich podmiotów polityki, by zjednoczyły się wokół nadrzędnego celu, jakim są ambitne reformy demokratyczne, sądowe i antykorupcyjne;

15. docenia determinację, z jaką władze Republiki Mołdawii dążą do realizacji priorytetów wyznaczonych w opinii Komisji, i zachęca je do dalszych działań na rzecz umocnienia niezależności i uczciwości wymiaru sprawiedliwości; zwraca uwagę, że kluczowe znaczenie dla wszystkich krajów PW ma stałe wsparcie dla reformy sądownictwa ze strony instytucji unijnych;

16. przypomina, że sprawą nadrzędną jest walka z korupcją i zawłaszczaniem państwa, którą należy prowadzić, surowiej egzekwując przepisy antykorupcyjne, kładąc kres bezkarności i ograniczając możliwości korupcji dzięki większej przejrzystości w kwestiach takich jak zamówienia publiczne czy własność rzeczywista; z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie programu EU4Integrity oraz wprowadzenie w Armenii, Gruzji, Mołdawii i Ukrainie elektronicznych systemów oświadczeń majątkowych; z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie specjalnych organów antykorupcyjnych, a w szczególności Najwyższego Sądu Antykorupcyjnego Ukrainy, niezależnego biura antykorupcyjnego w Gruzji oraz systemu instytucji antykorupcyjnych w Armenii; docenia wysiłki władz gruzińskich w walce z korupcją i zauważa, że jeśli chodzi o wskaźnik postrzegania korupcji, który obejmuje 180 krajów, Gruzja znajduje się na 45. miejscu;

17. z zadowoleniem przyjmuje krok w dobrą stronę, jaki zrobiła Gruzja, powołując nowe, niezależne biuro antykorupcyjne odpowiedzialne przed parlamentem gruzińskim i Międzyagencyjną Antykorupcyjną Radą Koordynacyjną, i zauważa, że głównym zadaniem tego biura będzie wspieranie walki z korupcją oraz zapobieganie korupcji;

18. wyraża zadowolenie z powodu przyjęcia w Republice Mołdawii ustawy, która pozwoli ustanowić mechanizm ścigania, sądzenia i skazywania zaocznie osób uchylających się od postępowania, gdyż dzięki temu zapadną prawomocne wyroki w wielu głośnych sprawach dotyczących korupcji, prania pieniędzy i innych poważnych przestępstw; zachęca władze, by udoskonaliły ramy prawne dotyczące sygnalistów i przyspieszyły swoje działania, tak aby móc pochwalić się postępami i solidnymi wynikami, jeśli chodzi o zaostrzenie walki z korupcją; zauważa, że w ostatnich latach Gruzja znacznie usprawniła swój system przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu i wykazała duże zaangażowanie polityczne w walkę z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu;

19. jest poważnie zaniepokojone tym, że korupcja i zawłaszczanie państwa przez elity i oligarchów nie tylko hamują rozwój społeczno-gospodarczy, ale mogą również służyć jako kanały ingerencji zewnętrznej realizującej cele geopolityczne sprzeczne z demokratyczną wolą i interesami obywateli; podkreśla, że trzeba ograniczyć wpływy oligarchów i rolę różnych układów; zachęca Ukrainę, Mołdawię i Gruzję, by niestrudzenie dążyły do realizacji zaleceń w kwestii deoligarchizacji, które znalazły się w opiniach Komisji; przyznaje, że jest to proces trudny, gdyż wymaga znalezienia odpowiednich narzędzi prawnych, które pozwolą skutecznie rozprawić się z partykularnymi interesami i wpływami oligarchów; zachęca jednak kraje PW, by priorytetowo potraktowały tę kwestię, bowiem ma ona zasadnicze znaczenie dla ich obywateli;

20. podkreśla, że prawdziwie obywatelskie społeczeństwo jest niezbędne, by zapewnić odpowiednią kontrolę publiczną procesu decyzyjnego oraz zwiększyć społeczną akceptację dla reform; apeluje o większe wsparcie dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego i niezależnych mediów, także poprzez zrównoważone finansowanie, oraz nalega na zniesienie wszelkich ograniczeń w ich pracy, w tym ograniczeń dotyczących ich rejestracji czy finansowania zagranicznego; jest zaniepokojone atakami na głosy krytyki pojawiające się w mediach oraz postępowaniami sądowymi o podłożu politycznym, jakie toczą się przeciwko osobom zarządzającym mediami; zwraca uwagę na kluczową rolę niezależnych mediów w każdym demokratycznym społeczeństwie i apeluje do krajów PW, by wzmogły wysiłki na rzecz ochrony pluralizmu i niezależności mediów, zapewniając m.in. przejrzystość w kwestii własności na rynku mediów; podkreśla, że należy bezwzględnie utrzymać wolność prasy i wolność słowa, które stanowią podstawę wartości Unii Europejskiej i warunek wstępny dalszej integracji europejskiej; wzywa wszystkie państwa UE i PW, by ograniczyły państwową regulację mediów i unikały ingerencji w treści publikowane przez media publiczne czy też niezależne; przypomina zarazem, że obecna agresja Rosji ma charakter hybrydowy i wykorzystuje wartości demokratyczne takie jak wolność mediów, by działać na szkodę demokracji i siać propagandę, rozpowszechniając fałszywe informacje, i zaznacza, że kraje UE i PW powinny to uwzględnić przy opracowywaniu strategii bezpieczeństwa w ramach polityki bezpieczeństwa informacji;

21. przypomina, że przeprowadzając wolne i uczciwe wybory w oparciu o zasady demokracji, można stworzyć podstawowe warunki dla dobrych i skutecznych rządów; powtarza, że trzeba dopilnować, aby wybory przebiegały zgodnie ze standardami międzynarodowymi, zaleceniami Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE/ODIHR) oraz opiniami Komisji Weneckiej, zwłaszcza w kwestii przyjmowania zmian ustawodawczych dotyczących ordynacji wyborczej i finansowania partii; wyraża w związku z tym zadowolenie z powodu przyjęcia przy poparciu licznych partii i zgodnie z zaleceniami OBWE/ODIHR i Komisji Weneckiej zmian w gruzińskim kodeksie wyborczym dotyczących głosowania elektronicznego i finansowania partii;

22. zachęca do dalszych reform administracji publicznej zmierzających do zapewnienia rozliczalnej, przejrzystej i skutecznej administracji publicznej na wszystkich szczeblach, a zwłaszcza w obszarze zarządzania finansami publicznymi; zwraca uwagę na rolę, jaką specjalistyczna wiedza unijnego sektora publicznego przekazywana w drodze partnerskiej wymiany wiedzy i partnerstw instytucjonalnych odgrywa w budowaniu zdolności w sektorze publicznym; z zadowoleniem przyjmuje zamiar utworzenia Akademii Administracji Publicznej Partnerstwa Wschodniego zapowiedziany we wspólnej deklaracji ze szczytu Partnerstwa Wschodniego z 15 grudnia 2021 r. i apeluje o szybkie otwarcie Akademii;

23. zwraca uwagę na daleko idące korzyści, jakie może przynieść cyfryzacja w obszarze dobrych rządów, przejrzystości i walki z korupcją; zauważa, że technologie cyfrowe mogą znacznie ułatwić obywatelom udział w procesach decyzyjnych i ich kontrolę; popiera nacisk, jaki w nowym programie PW położono na pobudzanie transformacji cyfrowej, a w szczególności e-rządzenia;

24. ubolewa z powodu decyzji władz białoruskich o zawieszeniu ich udziału w Partnerstwie Wschodnim; ma nadzieję na wznowienie współpracy z Białorusią, gdy tylko zaistnieją niezbędne warunki dla pokojowych przemian demokratycznych, i liczy na przygotowanie wspólnego programu działań w oparciu o wspólne wartości i interesy; kontynuuje współpracę z obywatelami, społeczeństwem obywatelskim i niezależnymi mediami na Białorusi i nie przestaje ich wspierać;

25. apeluje do wszystkich europejskich ugrupowań politycznych, aby pomogły przetrwać bratnim partiom tworzącym białoruską opozycję w obliczu zmian wprowadzonych do ustawy o partiach politycznych na Białorusi przez nieuznawany reżim Łukaszenki i by utrzymywały z nimi aktywną współpracę niezależnie od tego, czy są one zarejestrowane;

26. podkreśla, że trzeba zadbać o niedyskryminowanie grup szczególnie wrażliwych, takich jak mniejszości, osoby LGBTIQ+ czy osoby niepełnosprawne, a także o równouprawnienie płci, tak aby grupy znajdujące się w różnej sytuacji społecznoekonomicznej były lepiej reprezentowane, co przyczyni się do stabilności i równości społeczeństw oraz do dobrych rządów;

27. cieszy się, że Armenia i Azerbejdżan potwierdziły swoje zaangażowanie w prace nad traktatem pokojowym oraz zaangażowanie na rzecz Karty Narodów Zjednoczonych i deklaracji z Ałma-Aty z 1991 r., w której wzajemnie uznają swoją integralność terytorialną i suwerenność, a także potwierdziły, że będzie to podstawa prac komisji ds. wytyczenia granicy; z zadowoleniem przyjmuje pomyślny przebieg cywilnej misji obserwacyjnej UE na armeńskiej granicy z Azerbejdżanem; z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie cywilnej misji UE w Armenii, której nadrzędnym celem jest wkład w budowę trwałego pokoju w regionie poprzez zmniejszenie liczby incydentów na obszarach dotkniętych konfliktem i obszarach przygranicznych w Armenii i obniżenie poziomu zagrożenia ludności zamieszkałej na tych obszarach, a tym samym pomoc w normalizacji stosunków między Armenią a Azerbejdżanem; zgadza się ze stwierdzeniem przewodniczącego Rady Europejskiej, że kluczowe dla zapobiegania incydentom jest utrzymanie odpowiedniej odległości między siłami zbrojnymi; z zadowoleniem przyjmuje porozumienie, jakie osiągnięto w kwestii odblokowania połączeń transportowych w regionie bez zgłaszania roszczeń eksterytorialnych;

28. apeluje o szybkie i całkowite rozwiązanie wszystkich nierozstrzygniętych kwestii humanitarnych, takich jak uwolnienie wszystkich przetrzymywanych Ormian czy wyjaśnienie, co stało się ze wszystkimi osobami, które zaginęły lub padły ofiarą wymuszonych zaginięć podczas konfliktu w Górskim Karabachu, a także o realizację misji UNESCO mającej na celu ochronę dziedzictwa kulturowego regionu; z zadowoleniem przyjmuje wsparcie UE w działaniach na rzecz rozminowywania w celach humanitarnych; podkreśla, że aby zapewnić trwały pokój w regionie, należy zająć się kwestią praw i bezpieczeństwa Ormian w Górskim Karabachu;

29. zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Wiceprzewodniczącemu Komisji / Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, Komisarzowi do Spraw Sąsiedztwa i Rozszerzenia oraz rządom i parlamentom państw członkowskich UE i krajów Partnerstwa Wschodniego.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0406.
2 Dz.U. C 28 z 27.1.2020, s. 97.
3 Dz.U. C 361 z 8.9.2021, s. 1.
4 Dz.U. C 134 z 24.4.2020, s. 1.
5 Dz.U. C 362 z 8.9.2021, s. 114.
6 Dz.U. L 261 z 30.8.2014, s. 4.
7 Dz.U. L 260 z 30.8.2014, s. 4.
8 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
9 Dz.U. L 23 z 26.1.2018, s. 4.
10 Dz.U. L 246 z 17.9.1999, s. 3.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.229.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja w sprawie promowania w instytucjach publicznych sprawowania rządów na podstawie dialogu politycznego i współpracy instytucjonalnej w celu zwiększenia skuteczności i potencjału administracyjnego
Data aktu: 29/06/2023
Data ogłoszenia: 29/06/2023