Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2023 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Stolicy Handlu Lokalnego (2022/2874(RSP))

P9_TA(2023)0006
Utworzenie Europejskiej Stolicy Handlu Lokalnego Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2023 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Stolicy Handlu Lokalnego (2022/2874(RSP))
(2023/C 214/01)

Parlament Europejski,

- uwzględniając petycję nr 0699/2021,

- uwzględniając art. 3 ust. 3, 4 i 5 Traktatu o Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 24, 153, 173 i 227 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając dyrektywę 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącą usług na rynku wewnętrznym 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/690 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program na rzecz rynku wewnętrznego, konkurencyjności przedsiębiorstw, w tym małych i średnich przedsiębiorstw, dziedziny roślin, zwierząt, żywności i paszy, oraz statystyk europejskich (Program na rzecz jednolitego rynku) oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 99/2013, (UE) nr 1287/2013, (UE) nr 254/2014 i (UE) nr 652/2014 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1287/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) (2014-2020) i uchylające decyzję nr 1639/2006/WE 3 ,

- uwzględniając zalecenie Komisji z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (notyfikowane pod numerem dok. C(2003) 1422) 4 ,

- uwzględniając komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowany "»Najpierw myśl na małą skalę«. Program »Small Business Act« dla Europy" (COM(2008)0394),

- uwzględniając swoją rezolucję z 17 kwietnia 2020 r. w sprawie skoordynowanych działań UE na rzecz walki z pandemią COVID-19 i jej skutkami 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 17 lutego 2022 r. w sprawie zwalczania barier pozataryfowych i pozapodatkowych na jednolitym rynku 6

- uwzględniając komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, zatytułowany "Decydujący moment dla Europy: naprawa i przygotowanie na następną generację" (COM(2020)0456),

- uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów zatytułowany "Strategia MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy" (COM(2020)0103),

- uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie europejskiego sektora detalicznego odpowiadającego potrzebom XXI wieku (COM(2018)0219),

- uwzględniając badanie Dyrekcji Generalnej ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP Komisji Europejskiej z lipca 2020 r. zatytułowane "Territorial supply constraints in the EU retail sector" [Terytorialne ograniczenia dostaw w unijnym sektorze handlu detalicznego],

- uwzględniając art. 227 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że Komisja Petycji otrzymała petycję nr 0699/2021, w której zaproponowano utworzenie Europejskiej Stolicy Handlu Lokalnego i Handlu Detalicznego;

B. mając na uwadze, że sugestie składającego petycję mogłyby posłużyć za inspirację do procedury wyboru Europejskiej Stolicy Handlu Lokalnego i Handlu Detalicznego;

C. mając na uwadze, że handel detaliczny jest bardzo ważnym ekosystemem gospodarki UE, odpowiada za 11,5 % wartości dodanej UE i bezpośrednio daje zatrudnienie ponad 29 mln osób; mając na uwadze, że jego wyniki mają kluczowe znaczenie dla budżetów gospodarstw domowych i dostawców, ponieważ konsumenci przeznaczają na zakupy średnio 30 % swojego budżetu;

D. mając na uwadze, że małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), w tym przedsiębiorstwa rodzinne, są podstawą gospodarki europejskiej; mając na uwadze, że stanowią one 99 % wszystkich przedsiębiorstw w UE i zatrudniają około 100 mln osób 7 ;

E. mając na uwadze, że MŚP sektora handlu detalicznego mają kluczowe znaczenie dla lokalnych społeczności miejskich i wiejskich, są częścią tkanki społecznej i bezpośrednio przyczyniają się do tego, aby centra miast pozostały dynamicznymi obszarami, na których usługi odpowiadające potrzeby obywateli są świadczone niedaleko ich domów; mając na uwadze, że MŚP sektora handlu detalicznego pomagają również w walce z wyludnianiem się obszarów wiejskich; mając na uwadze, że MŚP sektora handlu detalicznego bezpośrednio przyczyniają się do dobrobytu, inkluzywności i dobrostanu obywateli, wnoszą wkład w lokalne życie kulturalne i dziedzictwo miasteczek i miast w UE, a także zapewniają liczne możliwości zatrudnienia w tych społecznościach, co z kolei skutkuje lepszymi doświadczeniami konsumentów;

F. mając na uwadze, że brak lokalnego handlu przyczynia się do społecznej, gospodarczej i fizycznej degradacji ośrodków miejskich i dzielnic, a nawet prowadzi do błędnego koła pogarszającego się bezpieczeństwa; mając na uwadze, że brak usług detalicznych uznaje się za jedną z przyczyn wyludniania się obszarów wiejskich;

G. mając na uwadze, że handel lokalny pozwala oferować konsumentom bardziej zindywidualizowane i bezpośrednie usługi;

H. mając na uwadze, że kryzys związany z COVID-19 poważnie odbił się na ekosystemie detalicznym; mając na uwadze, że MŚP ucierpiały w wyniku bezprecedensowego wstrząsu w gospodarce światowej, kiedy sklepy były zamykane lub musiały stosować rygorystyczne środki ostrożności; mając na uwadze, że sektor ten stanął również wobec presji spowodowanej obecnym kryzysem, w tym konfliktem w Ukrainie i rosnącymi kosztami energii; mając na uwadze, że rentowność wielu MŚP, często rodzinnych mikroprzedsiębiorstw, staje pod znakiem zapytania, a miejsca pracy są zagrożone;

I. mając na uwadze, że MŚP często bardzo trudno jest utrzymać pozycję konkurencyjną w kontekście globalizacji całego detalicznego łańcucha wartości zdominowanego przez duże przedsiębiorstwa; mając na uwadze, że skutki uboczne obejmują standaryzację oferty handlowej i krajobrazu miejskiego, pustoszenie centrów miast, zwiększenie śladu ekologicznego i gorsze warunki pracy; mając na uwadze, że wspieranie lokalnego handlu mogłoby pomóc w zaradzeniu tym konsekwencjom;

J. mając na uwadze, że wraz z szybkim rozwojem handlu elektronicznego sektor detaliczny przechodzi gwałtowną transformację, a wielokanałowa sprzedaż detaliczna, łącząca sprzedaż poza internetem i przez internet, stwarza zarówno nowe możliwości, jak i wyzwania dla tego sektora;

K. mając na uwadze, że inflacja w strefie euro wciąż galopuje; mając na uwadze, że ceny energii i paliw nadal rosną w tempie znacznie przekraczającym średnią inflację, są bardzo zmienne i stanowią jedną z głównych przyczyn zamykania MŚP; mając na uwadze, że czynniki te sprawiają, że MŚP i mikroprzedsiębiorstwa w sektorze detalicznym stają się szczególnie podatne na zagrożenia;

L. mając na uwadze, że małe przedsiębiorstwa handlowe często odczuwają negatywne skutki działalności dużych platform sprzedaży, które oferują niższe ceny, ponieważ przeniosły koszty produkcji do państw trzecich;

M. mając na uwadze, że zapewnienie równego i uczciwego handlu detalicznego w całej Unii Europejskiej wymaga zainstalowania sieci cyfrowych o dużej przepustowości we wszystkich regionach UE; mając na uwadze, że według Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nadal występują poważne niedociągnięcia we wdrażaniu tych sieci w UE, co może pogłębić przepaść cyfrową i zmniejszyć rentowność lokalnych sklepów zlokalizowanych na obszarach słabo zaludnionych w porównaniu ze sklepami zlokalizowanymi w dużych miastach;

N. mając na uwadze, że komunikat Komisji zatytułowany "Europejski sektor handlu detalicznego odpowiadający potrzebom XXI wieku" ma na celu poprawę konkurencyjności sektora detalicznego;

O. mając na uwadze, że przedstawiona przez Komisję inicjatywa "Reitalise Retail" wspiera cyfryzację i modernizację MŚP sektora handlu detalicznego; mając na uwadze, że wspieranie zdolności małych detalistów do dostosowania się do tych zmian jest jednym z najważniejszych zadań dla decydentów politycznych w UE;

P. mając na uwadze, że Komisja z zadowoleniem przyjęła propozycję składającego petycję dotyczącą utworzenia Europejskiej Stolicy Handlu Lokalnego i Handlu Detalicznego i rozważy różne opcje rozwiązania poruszonych w niej kwestii, mając na uwadze, że Komisja chce przede wszystkim sprawić, by jej programy wsparcia przynosiły efekty, dlatego będzie dążyła do tego, by wyjść poza informowanie i bezpośrednio przyczynić się do rozwiązania problemów, z którymi borykają się MŚP prowadzące działalność w sektorze handlu detalicznego, i do poprawy ich sytuacji;

Q. mając na uwadze, że wniosek mógłby wzbogacić prace realizowane w miastach w ramach polityki przemysłowej i polityki dotyczącej MŚP, w szczególności stanowiące część inicjatywy "Inteligentne miasta", która łączy aktywną społeczność 136 miast z 21 państw, by korzystać z najnowocześniejszych technologii i stymulować transformację ekologiczną i cyfrową oraz odporność społeczną;

R. mając na uwadze, że budowanie solidnej społeczności handlu detalicznego może być bardzo przydatne dla podmiotów dążących do modernizacji oraz do poprawy pozycji konkurencyjnej;

S. mając na uwadze, że dopełnianie formalności administracyjnych dotyka MŚP w większym stopniu niż większe przedsiębiorstwa ze względu na ich ograniczone zasoby finansowe i ludzkie;

T. mając na uwadze, że regulowanie sektora detalicznego leży przede wszystkim w gestii państw członkowskich; mając na uwadze, że każda ocena barier, z którymi boryka się sektor detaliczny, powinna opierać się m.in. na doświadczeniach i poglądach przedsiębiorstw, pracowników i konsumentów; mając na uwadze, że państwa członkowskie powinny dopilnować, aby istniejące przepisy nie wpływały w nieproporcjonalny sposób na MŚP i mikroprzedsiębiorstwa oraz nie utrudniały ich działalności;

U. mając na uwadze, że handel detaliczny jest sektorem wnoszącym znaczny wkład fiskalny, który pomaga opłacać wydatki państwa na usługi publiczne dla wszystkich obywateli;

V. mając na uwadze, że celem niniejszego wniosku jest promowanie lokalnego handlu detalicznego i podnoszenie zbiorowej świadomości na temat jego znaczenia gospodarczego i społecznego;

W. mając na uwadze, że handel lokalny często pozyskuje produkty od dostawców regionalnych lub krajowych, co przyczynia się do zmniejszenia śladu węglowego produktów; mając na uwadze, że produkcja w Unii gwarantuje normy jakości i warunki pracy;

X. mając na uwadze, że wspieranie MŚP sektora handlu detalicznego i lokalnego handlu w UE ma kluczowe znaczenie dla pobudzenia gospodarki UE oraz uczynienia łańcuchów dostaw krótszymi, sprawniejszymi i bezpieczniejszymi;

Y. mając na uwadze, że promowanie handlu lokalnego przyczynia się do transformacji ekologicznej w sektorze handlu produktami o krótkich łańcuchach dostaw; mając na uwadze, że w celu przyczynienia się do walki ze zmianą klimatu konieczne jest podnoszenie świadomości społecznej na temat znaczenia handlu lokalnego i handlu cechującego się bliskością;

Z. mając na uwadze, że konieczne jest promowanie i ochrona produktów i usług pochodzących z miasteczek, miast i regionów Unii Europejskiej w celu wzmocnienia ich dziedzictwa kulturowego i rynku wewnętrznego UE; mając na uwadze, że jeśli Komisja podejmie działania następcze w związku z wnioskiem przedstawionym w petycji, będzie w stanie lepiej monitorować i określać chronione oznaczenia geograficzne, aby promować nasze produkty na jednolitym rynku i na całym świecie oraz chronić je przed nieuczciwą konkurencją;

AA. mając na uwadze, że większość strategii politycznych i prawodawstwa UE jest wdrażana na szczeblu lokalnym i regionalnym i obejmuje obecnie prawie wszystkie obszary polityczne, gospodarcze i społeczne;

AB. mając na uwadze, że według danych Eurostatu handel detaliczny w UE zmniejszył się o 1,3 % w sierpniu 2022 r. w porównaniu z tym samym okresem w 2021 r. 8 ;

AC. mając na uwadze, że Komisja zarządza już programami wspierającymi tworzenie miejsc pracy i zrównoważony rozwój lokalnej działalności gospodarczej, które mogą i powinny wspierać ten wniosek, takimi jak Europejska Rada ds. Innowacji, Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EASME) oraz programy Erasmus+;

1. wzywa Komisję do podjęcia wysiłków i przedstawienia wniosku dotyczącego utworzenia Europejskiej Stolicy Handlu Lokalnego i Handlu Detalicznego oraz do przedstawienia konkretnego programu w tej kwestii, a także do dopilnowania, by programy wsparcia zawierały konkretne propozycje dotyczące zasobów i skutków budżetowych, które pomogą bezpośrednio w wyzwaniach stojących przed lokalnym sektorem detalicznym;

2. wzywa Komisję do zaproponowania działania Unii zatytułowanego "Europejska Stolica Handlu Lokalnego i Handlu Detalicznego", którego celem powinno być podkreślenie kluczowego znaczenia lokalnego handlu detalicznego jako głównego czynnika przyczyniającego się do spójności społecznej, promowania i ochrony niepowtarzalności i różnorodności europejskich miasteczek, miast i regionów, a także wspierania lokalnych przedsiębiorstw w stawianiu czoła wyzwaniom wynikającym z nieuczciwej konkurencji;

3. wzywa Komisję do powoływania co roku komisji selekcyjnej złożonej z różnych zainteresowanych stron, takich jak przedstawiciele MŚP, lokalne stowarzyszenia handlowe, organizacje obywatelskie, młodzi przedsiębiorcy, przedstawiciele lokalni, posłowie do Parlamentu Europejskiego i członkowie Komitetu Regionów; wzywa komisję konkursową do określenia kryteriów kwalifikowalności i wyboru, które mogłyby uwzględniać takie czynniki jak dobre warunki pracy, ochrona środowiska lub promocja produktów lokalnych; uważa, że proces selekcji powinien być otwarty dla miasteczek i miast niezależnie od liczby mieszkańców; precyzuje, że komisja konkursowa musi przedłożyć Komisji, Parlamentowi i Radzie sprawozdanie w sprawie nominacji, ocenionych z uwzględnieniem celów i cech charakterystycznych tego działania;

4. wzywa Komisję do promowania corocznego organizowania przez jedno z europejskich miasteczek i miast konferencji, warsztatów i inicjatyw dotyczących na przykład sposobów cyfryzacji handlu, pobudzania innowacji technologicznych w lokalnym handlu detalicznym, przyczyniania się do ochrony środowiska, zwiększania trendów kulturowych lub optymalizacji komunikacji i zaangażowania konsumentów;

5. podkreśla znaczenie roli Komisji w zapewnianiu państwom członkowskim wsparcia i doradztwa w ich wysiłkach na rzecz stworzenia bardziej sprawiedliwego, bardziej otwartego i zintegrowanego rynku detalicznego, z uwzględnieniem najlepszych praktyk i wytycznych, które pomogłyby państwom członkowskim w określeniu mniej restrykcyjnych środków w celu zapewnienia równowagi między osiągnięciem celów polityki publicznej a zapewnieniem rozwoju i wzrostu detalistów; wzywa Komisję i państwa członkowskie w szczególności do podjęcia działań ułatwiających tworzenie lub konsolidację łańcuchów dostaw;

pdf/e19fec60-f51a-dde7-51cb-0b8d0bd7f6fc

6. wzywa państwa członkowskie do przyjęcia środków mających na celu ożywienie, modernizację i dostosowanie modeli biznesowych sektora drobnych detalistów, w tym przedsiębiorstw rodzinnych, tak aby organy publiczne mogły pomóc drobnym handlowcom we wprowadzaniu zmian technologicznych i cyfrowych oraz modernizacji w celu sprostania wyzwaniom przyszłości, takim jak kwestie środowiskowe i dostawy energii, w szczególności w następstwie pandemii COVID-19 i istotnych zmian nawyków zakupowych;

7. wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia zachęt do opracowywania skutecznych strategii lokalnych, które mogłyby ukierunkować lokalną politykę na działania, które miałyby rzeczywisty wpływ na życie i pracę sprzedawców detalicznych, takie jak promowanie szkoleń w zakresie nowych technologii w sektorze detalicznym, aby zapewnić wszystkim przedsiębiorcom możliwość dostosowania się do nowych form sprzedaży przez internet;

8. podkreśla, że handel lokalny ma duży wpływ na obszary wiejskie oraz że w średniej wielkości miasteczkach i miastach jest on istotnym czynnikiem napędzającym gospodarkę całego obszaru; podkreśla, że ten rodzaj handlu pobudza gospodarkę i zatrudnienie w tych obszarach i jest bardzo ściśle powiązany z innymi sektorami, takimi jak turystyka lub kultura, w przypadku których synergia i partnerstwa często przyczyniają się do rozwoju gospodarczego miasteczek i miast na danym obszarze;

9. wzywa Komisję i państwa członkowskie do aktywnego wspierania drobnych detalistów i udzielania im pomocy na wszystkich etapach - od zakładania działalności po bieżącą działalność - przy jednoczesnym uwzględnieniu zasady pomocniczości i potrzeby zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla małych przedsiębiorstw i detalistów; zwraca się o wspieranie małych detalistów w przezwyciężaniu przeszkód i trudności związanych z transformacją cyfrową;

10. wzywa Komisję do rozpoczęcia specjalnej, ogólnounijnej kampanii informacyjnej na temat handlu detalicznego za pośrednictwem znaku "unijny handel lokalny", mającej na celu promowanie handlu lokalnego w UE i zachęcanie obywateli do uczestnictwa w sektorze detalicznym, zarówno jako konsumenci, jak i dostawcy; wzywa Komisję do rozpoczęcia kampanii uświadamiających na temat znaczenia handlu lokalnego i płynących z niego korzyści;

11. wzywa Komisję do pełnego wykorzystania Programu na rzecz jednolitego rynku do wspierania lokalnych przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, w celu zwiększenia ich konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju, w tym w sektorze detalicznym, a tym samym ułatwienia dostępu do rynków, wzmocnienia sieci dystrybucji, promowania przedsiębiorczości i nabywania umiejętności w zakresie przedsiębiorczości, promowania modernizacji przemysłu i zmniejszenia jego śladu środowiskowego i energetycznego;

12. wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia rentowności sektora w szczególnie skomplikowanym czasie oraz do zapewnienia dodatkowych funduszy i pomocy, niezbędnych do przetrwania handlu detalicznego w UE; podkreśla, że MŚP dotkliwiej odczuwają skutki kryzysu dostaw i podwyżek cen;

13. wzywa państwa członkowskie oraz władze regionalne i lokalne do uwzględnienia handlu detalicznego jako ogólnego priorytetu w swoich programach operacyjnych, polityce rozwoju obszarów miejskich i rozwoju obszarów wiejskich, strategiach inteligentnej specjalizacji i umowach o partnerstwie na lata 2021-2027 w celu finansowania projektów na rzecz wsparcia handlu detalicznego;

14. wzywa Komisję do dalszego uwzględniania promowania handlu lokalnego w ramach celu "Wzmocnienie miejskiego wymiaru polityki spójności", ponieważ jest to sektor o zasadniczym znaczeniu dla gospodarki lokalnej i regionalnej;

15. zachęca państwa członkowskie do promowania ulg podatkowych dla drobnych handlowców, którzy decydują się osiedlić na słabo zaludnionych obszarach, aby wykorzystać to narzędzie jako sposób na sprostanie wyzwaniom demograficznym w UE;

16. wzywa ponadto Komisję do uwzględnienia ewentualnych synergii między poszczególnymi dyrekcjami generalnymi, biorąc pod uwagę przekrojowy charakter handlu lokalnego, w takich dziedzinach jak turystyka, transport, kultura, rozwój regionalny, polityka miejska, zatrudnienie i klimat;

17. wzywa Komisję do współpracy z Europejską Radą ds. Innowacji i EASME w ramach prac mających na celu utworzenie Europejskiej Stolicy Handlu Lokalnego i Handlu Detalicznego;

18. wzywa Komisję do sporządzania rocznego sprawozdania oceniającego wyniki organizacji wydarzenia z poprzedniego roku, włącznie z analizą przygotowywaną przez organizatorów wraz z relacjami osób zaangażowanych oraz z podsumowaniem najlepszych praktyk i wiedzy, które mogą być stosowane w innych miastach; wzywa do przedstawiania tego sprawozdania Parlamentowi, Radzie i Komitetowi Regionów; wzywa Komisję do zapewnienia możliwości dokonania przeglądu tej inicjatywy poprzez przedstawienie wniosków, które uzna za niezbędne do sprawnego funkcjonowania tego działania, w szczególności z myślą o przyszłym rozszerzeniu Unii;

19. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Komitetowi Regionów oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 36.
2 Dz.U. L 153 z 3.5.2021, s. 1.
3 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 33.
4 Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36.
5 Dz.U. C 316 z 6.8.2021, s. 2.
6 Dz.U. C 342 z 6.9.2022, s. 212.
8 Eurostat, Eurowskaźniki, 5 września 2022 r.: https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/14698165/4-05092022-AP-EN.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.214.2

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2023 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Stolicy Handlu Lokalnego (2022/2874(RSP))
Data aktu: 17/01/2023
Data ogłoszenia: 16/06/2023