Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2023 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej - zwalczania nadużyć finansowych - sprawozdanie roczne 2021 (2022/2152(INI))

P9_TA(2023)0018
Ochrona interesów finansowych UE - zwalczanie nadużyć finansowych - sprawozdanie roczne za 2021 r. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2023 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej - zwalczania nadużyć finansowych - sprawozdanie roczne 2021 (2022/2152(INI))
(2023/C 214/13)

Parlament Europejski, - uwzględniając art. 310 ust. 6 i art. 325 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając sprawozdanie Komisji z 23 września 2022 r. zatytułowane "33. sprawozdanie roczne dotyczące ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej i zwalczania nadużyć finansowych (2021 r.)" (COM(2022)0482) (sprawozdanie PIF 2021),

- uwzględniając sprawozdanie Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) za rok 2021 oraz sprawozdanie roczne Komitetu Nadzoru OLAF za rok 2021,

- uwzględniając opinie Komitetu Nadzoru OLAF: nr 1/2021 z 4 lutego 2021 r. pt. "OLAF's recommendations not followed by the relevant authorities" [Zalecenia OLAF-u, do których nie zastosowały się właściwe organy], nr 2/2021 z 31 maja 2021 r. pt. "Working arrangements between OLAF and EPPO" [Porozumienia robocze między OLAF-em a Prokuraturą Europejską], nr 4/2021 z 18 października 2021 r. pt. "OLAF's Preliminary Draft Budget for 2022" [Wstępny projekt budżetu OLAF-u na rok 2022] oraz nr 5/2021 z 17 grudnia 2021 r. pt. "Analysis of OLAF's investigations lasting more than 36 months in 2019" [Analiza dochodzeń OLAF-u trwających dłużej niż 36 miesięcy w 2019 r.],

- uwzględniając sprawozdanie roczne Prokuratury Europejskiej (EPPO) za rok 2021 opublikowane w marcu 2022 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 grudnia 2022 r. w sprawie podejrzeń o korupcję ze strony Kataru oraz szerszej potrzeby przejrzystości i odpowiedzialności w instytucjach europejskich 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie (UE, Euratom) 2020/2223 z dnia 23 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013 w odniesieniu do współpracy z Prokuraturą Europejską i skuteczności dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych 2  (rozporządzenie w sprawie OLAF-u),

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii 3 ,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji z września 2021 r. w sprawie luki w podatku VAT za 2021 r.,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii 4  (dyrektywa o ochronie interesów finansowych UE),

- uwzględniając sprawozdanie Komisji z 6 września 2021 r. z wdrażania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii (COM(2021)0536),

- uwzględniając rozporządzenie (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 5  (rozporządzenie w sprawie EPPO),

- uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1798 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie powołania Europejskiego Prokuratora Generalnego w Prokuraturze Europejskiej 6 ,

- uwzględniając wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 16 lutego 2022 r. w sprawach C-156/21 i C-157/21 oraz jego wnioski o zgodności mechanizmu warunkowości w zakresie praworządności z prawem UE, w których TSUE potwierdził stosowność podstawy prawnej i zgodność ogólnego systemu warunkowości z art. 7 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i zasadą pewności prawa,

- uwzględniając wniosek Komisji z 18 września 2022 r. dotyczący decyzji wykonawczej Rady w sprawie środków ochrony budżetu Unii przed naruszeniami zasad państwa prawnego na Węgrzech (COM(2022)0485),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii 7  (rozporządzenie w sprawie warunkowości),

- uwzględniając komunikat Komisji z 2 marca 2022 r. zatytułowany "Wytyczne dotyczące stosowania rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092 w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii" 8 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 29 kwietnia 2019 r. zatytułowany "Strategia Komisji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych - wzmożenie działań w celu ochrony budżetu UE" (COM(2019)0196),

- uwzględniając komunikat Komisji z 14 grudnia 2020 r. w sprawie przeglądu dokonywanego w odniesieniu do Unii Europejskiej na podstawie mechanizmu przeglądu wdrożenia Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji (UNCAC) (COM(2020)0793),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/785 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program zwalczania nadużyć finansowych i uchylające rozporządzenie (UE) nr 250/2014 9 ,

- uwzględniając swoje zalecenie z 17 lutego 2022 r. dla Rady i Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie korupcji i praw człowieka 10 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 14 kwietnia 2021 r. w sprawie unijnej strategii zwalczania przestępczości zorganizowanej 2021-2025 (COM(2021)0170),

- uwzględniając wyrok TSUE z 1 września 2021 r. w sprawie T-517/19, Homoki przeciwko Komisji 11 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 10 czerwca 2021 r. w sprawie sytuacji w zakresie praworządności w Unii Europejskiej i stosowania rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092 w sprawie warunkowości 12 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 7 lipca 2022 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej - zwalczanie nadużyć finansowych - sprawozdanie roczne 2020 13 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0299/2022),

A. mając na uwadze, że organy państw członkowskich zarządzają ponad 85 % wydatków UE, w tym Instrumentem na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), oraz że pobierają one tradycyjne zasoby własne (TOR) UE, natomiast Komisja nadzoruje oba te obszary, ustala standardy, sprawdza zgodność i przedstawia Parlamentowi i Radzie sprawozdania dotyczące środków podjętych w celu zwalczania nadużyć finansowych i innych nielegalnych działań naruszających interesy finansowe UE, zgodnie z art. 325 ust. 5 TFUE;

B. mając na uwadze, że należyte wydatkowanie środków publicznych i ochrona interesów finansowych UE powinny być kluczowymi elementami polityki UE, aby zwiększyć zaufanie obywateli dzięki zapewnieniu właściwego i racjonalnego wykorzystywania ich pieniędzy;

C. mając na uwadze, że zaufanie do uczciwości i praworządności Parlamentu ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania demokracji europejskiej; mając na uwadze, że kluczowe znaczenie ma zadbanie o to, by procedury demokratyczne nie zostały zdominowane przez prywatne i zewnętrzne interesy oraz by prawa obywateli były w pełni przestrzegane;

D. mając na uwadze, że roczne sprawozdanie PIF opiera się na informacjach dostarczonych przez państwa członkowskie, w tym na danych dotyczących wykrytych nieprawidłowości i nadużyć finansowych, analizowanych w celu określenia dziedzin obarczonych największym ryzykiem, a także mając na uwadze, że opisano w nim przyjęte środki zaradcze i umożliwia ono lepsze wdrożenie ukierunkowanych działań na poziomie unijnym i krajowym;

E. mając na uwadze, że ogólny system warunkowości, który ma chronić unijny budżet, ma zastosowanie i podlega wykonaniu od 1 stycznia 2021 r.; mając na uwadze, że system ten dotyczy zatem wszelkich naruszeń zasad praworządności popełnionych od tego czasu w państwie członkowskim, takich jak nadużycia finansowe, które w sposób wystarczająco bezpośredni wpływają na należyte zarządzanie finansami Unii lub na ochronę jej interesów finansowych bądź stwarzają poważne ryzyko wystąpienia takiej sytuacji;

F. mając na uwadze, że rozporządzenie w sprawie warunkowości umożliwia UE podejmowanie środków, które mają zabezpieczyć unijny budżet przed nadużyciami finansowymi i chronić praworządność, np. poprzez zawieszanie płatności i korekty finansowe;

G. mając na uwadze, że TSUE odrzucił skargi dwóch państw członkowskich i orzekł, że rozporządzenie w sprawie warunkowości wchodzi w zakres uprawnień przyznanych na mocy przepisów finansowych dotyczących wykonania budżetu UE;

H. mając na uwadze, że Komisja powinna stosować te same kryteria, oparte na poszanowaniu praworządności, do środków przekazywanych z budżetu UE państwom trzecim oraz przyjąć bezkompromisowe stanowisko polegające na wstrzymaniu wszystkich bieżących transakcji finansowych z takimi państwami, jeżeli wywierają one niewłaściwy wpływ na instytucje lub ustawodawców UE;

I. mając na uwadze, że w 2021 r. UE zakończyła przyjmowanie programów wydatków na lata 2021-2027, w tym Unijnego programu zwalczania nadużyć finansowych, który wspiera walkę z nadużyciami finansowymi przez dotacje na konkretne inicjatywy i finansowanie specjalnych platform i narzędzi informatycznych ułatwiających wymianę informacji między państwami członkowskimi a UE;

J. mając na uwadze, że Unia i państwa członkowskie wspólnie ponoszą odpowiedzialność za ochronę interesów finansowych Unii; mając na uwadze, że w kontekście bezprecedensowego uruchomienia funduszy w ramach RRF ponoszą one też wspólnie odpowiedzialność za regulację i realizację krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności (KPO); mając na uwadze, że w rezultacie znacznie wzrosła rola organów krajowych w zapewnianiu odpowiedniego poziomu ochrony interesów finansowych UE;

K. mając na uwadze, że wdrażanie RRF zwiększy w najbliższych latach obciążenie administracji europejskiej i krajowej i zbiegnie się z programami wydatków na lata 2021-2027; mając na uwadze, że państwa członkowskie będą musiały opanować różne sposoby zarządzania wdrażaniem poszczególnych funduszy, a Komisja będzie musiała wzmocnić swoje zdolności monitorowania, jako że obecnie jest ona w stanie monitorować jedynie ułamek wszystkich wydatków;

L. mając na uwadze, że Komisja wspiera organy krajowe w opracowywaniu i ocenie KPO i zwraca szczególną uwagę na przepisy dotyczące środków ochrony zasobów RRF przed nadużyciami finansowymi, korupcją, konfliktami interesów i podwójnym finansowaniem;

M. mając na uwadze, że art. 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności 14  (rozporządzenie w sprawie RRF) zawiera przepisy dotyczące ochrony interesów finansowych UE, a rozporządzenie to gwarantuje, że Komisja, OLAF, Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) i EPPO są w stanie wykonywać swoje zadania, a organy krajowe wprowadzają skuteczne środki zwalczania nadużyć finansowych, biorąc pod uwagę wszelkie zidentyfikowane ryzyko;

N. mając na uwadze, że różnorodność systemów prawnych i administracyjnych w państwach członkowskich jest wadą i należy ją odpowiednio uwzględniać, aby stworzyć bardziej ujednolicone, interoperacyjne i porównywalne systemy administracji i sprawozdawczości w UE, dzięki którym będzie można skutecznie zapobiegać nieprawidłowościom i je usuwać oraz zwalczać nadużycia finansowe i korupcję;

O. mając na uwadze, że wady poprawności i porównywalności danych i technologii sprawozdawczych wynikające m.in. z różnego stopnia cyfryzacji w państwach członkowskich nadal poważnie obniżają jakość i wiarygodność dostępnych informacji;

P. mając na uwadze, że narzędzie Arachne, już teraz powszechnie stosowane w polityce spójności oraz coraz częściej wykorzystywane na potrzeby badania wydatków w sektorze rolnictwa, jest dobrowolne, a uczynienie go obowiązkowym - o co wielokrotnie apelował Parlament - byłoby według Komisji znaczącym krokiem naprzód;

Q. mając na uwadze, że podatek od wartości dodanej (VAT) jest znaczącym źródłem dochodów krajowych budżetów oraz że zasoby własne oparte na VAT stanowią około 10 % dochodów z tytułu zasobów własnych (12,3 % całkowitych dochodów budżetu UE w 2020 r. i 11 % w 2019 r.);

R. mając na uwadze, że plan działania Komisji na rzecz sprawiedliwego i prostego opodatkowania wspierającego odbudowę gospodarczą (COM(2020)0312) przyczynia się do realizacji strategii UE na rzecz uproszczenia i dostosowania opodatkowania do cyfryzacji gospodarki i zielonej transformacji, a jednym z priorytetów tego planu jest zwalczanie oszustw związanych z VAT;

S. mając na uwadze, że 1 czerwca 2021 r. EPPO wreszcie rozpoczęła działalność operacyjną jako ostatni filar struktury zwalczania nadużyć finansowych opracowanej przez Unię, aby zwiększyć poziom ochrony jej interesów finansowych; mając na uwadze, że według przewidywań EPPO będzie jeszcze bardziej obciążona pracą;

T. mając na uwadze, że EPPO, pomimo minimalnych zasobów i skrajnej presji czasowej, wykazała już swoje zdolności i opłacalność; mając na uwadze, że budżet EPPO na 2021 r. wynosił mniej niż 45 mln EUR, natomiast jej sędziowie nakazali zajęcie ponad 250 mln EUR w pierwszym roku jej działalności, co świadczy o tym, że EPPO może zapewnić znaczny i natychmiastowy zwrot z inwestycji;

U. mając na uwadze, że wiedza Komisji o zakresie, charakterze i przyczynach nadużyć finansowych jest nieco ograniczona, a wiele potencjalnych nadużyć nie jest zgłaszanych w systemie zarządzania nieprawidłowościami; mając na uwadze, że korupcja ogranicza zaufanie obywateli do UE, zagraża jej interesom finansowym i całej gospodarce UE oraz stanowi poważne zagrożenie dla demokracji i praworządności w UE;

V. mając na uwadze, że zgodnie z art. 83 TFUE korupcja należy do szczególnie poważnej przestępczości o wymiarze transgranicznym, która w różnym stopniu dotyczy wszystkich państw członkowskich; mając na uwadze, że organizacje przestępcze szczególnie aktywnie przechwytują fundusze europejskie i potrafią wykorzystywać różnorodność systemów prawnych i administracyjnych państw członkowskich do przeniknięcia do ich tkanki gospodarczej, finansowej, biznesowej, społecznej i politycznej, szkodząc w ten sposób wolności gospodarczej i wolnej konkurencji;

W. mając na uwadze, że bezprecedensowy wzrost wydatków UE w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027 oraz w planie odbudowy NextGenerationEU (NGEU) stwarza poważne ryzyko, np. niewłaściwego wykorzystywania funduszy przez zorganizowane grupy przestępcze;

X. mając na uwadze, że współpraca z partnerami międzynarodowymi ma kluczowe znaczenie dla ochrony funduszy UE wydatkowanych poza Europą oraz dochodów do budżetu UE; mając na uwadze, że w 2021 r. OLAF podpisał porozumienia o współpracy administracyjnej z dwoma międzynarodowymi organami partnerskimi, tj. Prokuraturą Generalną Ukrainy i Światową Organizacją Celną (WCO); mając na uwadze, że OLAF organizował w 2021 r. wydarzenia online, aby nawiązać nowe kontakty operacyjne z organami dochodzeniowymi w państwach trzecich oraz zachęcić je do zgłaszania nadużyć finansowych i nieprawidłowości za pośrednictwem delegatur UE na całym świecie;

1. z zadowoleniem przyjmuje 33. sprawozdanie roczne dotyczące ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej i zwalczania nadużyć finansowych w 2021 r.;

2. jest świadomy, że rok 2021 był rokiem pełnym wyzwań, w którym skutki pandemii COVID-19 wymagały dostosowania strategii kontroli i skupienia się na prewencji przez konkretne środki łagodzące i ukierunkowane działania mające na celu wykrywanie nieprawidłowości i nadużyć finansowych;

3. przypomina, że 19 lutego 2021 r. wszedł w życie RRF, tj. główny filar NGEU finansowany z pożyczek Komisji na rynkach kapitałowych, który ma na celu finansowanie reform i inwestycji w państwach członkowskich z mocą wsteczną od początku pandemii, tj. od lutego 2020 r.;

4. podkreśla, że w 2021 r. operacje kwalifikowały się do finansowania przez UE z WRF na lata 2014-2020 (które zakończą się w 2024 r.), z WRF na lata 2021-2027 oraz w ramach pakietu na rzecz odbudowy NGEU;

5. podkreśla, że nowe WRF na lata 2021-2027, dla których ostatnie programy przyjęto w 2021 r., w połączeniu z planem odbudowy NGEU, zapewniają UE 1,8 bln EUR, co stanowi bezprecedensową ilość środków; podkreśla, że Parlament (w celu zapewnienia absolutorium), OLAF, ETO, sama Komisja oraz, w stosownych przypadkach, EPPO mogą uzyskać dostęp do odpowiednich danych i zweryfikować wykorzystanie środków finansowych na zasadzie uzupełnienia i wzmocnienia środków kontroli przewidzianych w obowiązujących przepisach;

6. stwierdza, że Parlament Europejski wraz ze swoją Komisją Kontroli Budżetowej powinien odgrywać istotną rolę w zarządzaniu RRF, np. przez regularny i uporządkowany dialog umożliwiający włączenie Komisji do dyskusji o wdrażaniu RRF, która byłaby zobowiązana uwzględniać opinie wynikające z tego dialogu;

7. zaznacza, że równie potrzebny i oczekiwany jest odpowiednio wysoki poziom uwagi i kontroli, aby zagwarantować, że fundusze te mogą zapewnić jak najlepszy wkład w osiągnięcie wspólnych celów Unii; przypomina o większym obciążeniu organów zarządzających funduszami UE, o większej ilości wykorzystywanych środków oraz większym ryzyku związanym z zarządzaniem nimi (po wprowadzeniu w obliczu pandemii uproszczonych i pilnych procedur podatnych na nadużycia);

8. jest zdania, że zwiększenie przejrzystości, cyfryzację zwalczania nadużyć finansowych oraz ciągłe wzmacnianie i rozwój oceny ryzyka nadużyć finansowych i zarządzania ryzykiem nadużyć finansowych należy realizować równolegle z należytym wdrażaniem unijnej struktury zwalczania nadużyć finansowych;

9. apeluje o zwiększenie poziomu cyfryzacji, interoperacyjności systemów danych oraz ujednolicenie sprawozdawczości, monitorowania i audytów w UE i w tym celu ponownie wzywa Komisję, by ujednoliciła definicje, co pozwoli pozyskiwać porównywalne dane w całej UE;

10. wzywa Komisję do przedłożenia wniosku ustawodawczego w sprawie wzajemnej pomocy administracyjnej w obszarach wydatkowania funduszy UE, w których dotychczas nie przewidziano takiej praktyki; zachęca Komisję, aby opracowała system wymiany informacji między właściwymi organami w celu przeprowadzania kontroli krzyżowej dokumentacji księgowej dotyczącej transakcji pomiędzy co najmniej dwoma państwami członkowskimi, aby uniknąć transgranicznych nadużyć finansowych w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych (ESI) i tym samym zagwarantować stosowanie przekrojowego podejścia do ochrony interesów finansowych UE;

11. wyraża zaniepokojenie stosunkowo późnym terminem publikacji rocznego sprawozdania PIF za rok n, które ukazuje się dopiero we wrześniu roku n+1; przyjmuje do wiadomości, że wynika to głównie z faktu, że państwa członkowskie przesyłają informacje dość późno; zachęca Komisję, aby bardziej wymagała od państw członkowskich wcześniejszego udostępniania danych, co pozwoli Komisji wcześniej kończyć prace nad sprawozdaniem rocznym, a Parlamentowi - wcześniej przyjmować rezolucję dotyczącą sprawozdania, najlepiej jeszcze w roku n+1;

12. jest zdania, że aby uzyskać kompleksowy przegląd synergii między wszystkimi odpowiednimi podmiotami, wskazać najlepsze praktyki i zaradzić niedociągnięciom roczne sprawozdanie PIF powinno być bardziej kompleksowe, szczególnie w świetle wejścia w życie nowego rozporządzenia w sprawie OLAF-u, rozporządzenia w sprawie RRF i rozporządzenia w sprawie warunkowości oraz rozpoczęcia działalności operacyjnej EPPO, która domyka unijną architekturę zwalczania nadużyć finansowych; w związku z tym ponownie apeluje do Komisji, aby zbadała nowe możliwości osiągnięcia tego celu;

Wykryte nieprawidłowości związane i niezwiązane z nadużyciami finansowymi

13. zauważa, że liczba przypadków nadużyć finansowych i nieprawidłowości zgłoszonych przez właściwe organy unijne i krajowe (łącznie 11 218) utrzymała się w 2021 r. na stałym poziomie w stosunku do roku 2020 (łącznie 11 755 przypadków); zwraca uwagę, że wartość tych nieprawidłowości wzrosła ponad dwukrotnie (+121 %), z 1,46 mld EUR w 2020 r. do 3,24 mld EUR w 2021 r., ze względu na niewielką liczbę dużych spraw w niektórych państwach członkowskich; jest poważnie zaniepokojony zwiększoną skalą nadużyć finansowych i nieprawidłowości;

14. przyjmuje do wiadomości, że liczba wykrytych nieprawidłowości zgłoszonych jako nadużycia finansowe odzwierciedla poziom wykrywania i zdolność do przechwytywania potencjalnych nadużyć finansowych przez państwa członkowskie i organy Unii i nie jest to bezpośredni wskaźnik poziomu nadużyć finansowych mających wpływ na budżet Unii lub konkretne państwo członkowskie; rozumie, że wykrycie i zgłoszenie nieprawidłowości oznacza, że zastosowano środki naprawcze, aby chronić interesy finansowe Unii, oraz że w stosownych przypadkach wszczęto postępowanie karne;

15. z zaniepokojeniem zauważa, że znaczna większość zgłaszanych nieprawidłowości (zarówno związanych, jak i niezwiązanych z nadużyciami finansowymi) jest wykrywana podczas kontroli ex post, co skutkuje znacznym wydłużeniem czasu od momentu popełnienia nieprawidłowości do zgłoszenia ich Komisji, przy czym wydłużenie to wynosi średnio od dwóch i pół roku do trzech lat; wyraża również zaniepokojenie faktem, że niektóre państwa członkowskie nie zgłaszają żadnych nieprawidłowości, co może świadczyć o tym, że nie podejmują wystarczających wysiłków, by je wykryć;

16. jest świadomy, że wielu wydatków UE dokonuje się w wieloletnich cyklach, a poziom ich realizacji stopniowo wzrasta bliżej zamknięcia programu, więc szczyt zgłaszania nieprawidłowości przypada zazwyczaj na rok n+2 lub n+3 po ostatnim roku cyklu; w związku z tym zauważa, że porównanie zgłaszania nieprawidłowości z roku na rok nie pozwala na wiarygodną analizę sytuacji w czasie rzeczywistym, z kolei perspektywa wieloletnia może zmniejszyć zakłócenia; z zadowoleniem przyjmuje podejście przyjęte w celu złagodzenia tego efektu, polegające na porównywaniu wyników z roku sprawozdawczego ze średnią pięcioletnią dla TOR oraz ze średnią dla odnośnego okresu programowania wydatków, z wyjątkiem rocznych wydatków na pomoc bezpośrednią dla rolników i na wsparcie rynku; podkreśla jednak, że różnice w ramach prawnych regulujących poszczególne okresy programowania mogą sprawić, że porównanie będzie jałowe i zniweczy wysiłki analityczne;

17. wzywa Komisję, aby zamiast skupiać się na drobnych błędach formalnych, w większym stopniu koncentrowała się na poważniejszych kwestiach, takich jak celowe manipulowanie kryteriami przetargowymi w celu faworyzowania wniosków niektórych oferentów, korupcja związana z wyborem oferentów i szeroko pojęte konflikty interesów;

Główne zagrożenia

18. jest zaniepokojony rosnącym zagrożeniem dla budżetu UE ze strony przestępczości zorganizowanej, w tym organizacji mafijnych i struktur oligarchicznych; jest świadomy, że zorganizowane grupy przestępcze próbują infiltrować legalną gospodarkę i dopuszczać się nieprawidłowości administracyjnych metodami przestępczymi, które są bardziej szkodliwe i trudniejsze do zbadania i naprawienia; zwraca uwagę, że ich sposób działania w coraz większym stopniu obejmuje korzystanie z wysoko wykwalifikowanych pośredników, którzy są w stanie dokonywać wyjątkowo wyrafinowanych i trudnych do wykrycia oszustw związanych z funduszami UE polegających na znikaniu pieniędzy w złożonej strukturze finansowej, czasami z pomocą rajów podatkowych, co szczególnie utrudnia śledzenie i odzyskiwanie środków;

19. ponownie wyraża zaniepokojenie faktem, że grupy oligarchiczne rozrosły się w ostatnich latach na bezprecedensową skalę, a systemy oligarchiczne często idą w parze z powszechną korupcją, ścisłym kontrolowaniem mediów i możliwością wpływania na sądownictwo i prokuraturę w taki sposób, aby ukryć ewentualną działalność przestępczą i uniknąć ścigania;

20. przypomina, że nadużycia finansowe dotyczące funduszy europejskich mają w coraz większym stopniu wymiar ponadnarodowy, że organizacje przestępcze wykorzystują różnorodność systemów prawnych do popełniania oszustw naruszających interesy finansowe państw członkowskich oraz że UE, w granicach określonych w TFUE, ma obowiązek interweniować w politykę antykorupcyjną oraz zapobiegać korupcji i ją zwalczać; wzywa zatem Komisję do podjęcia wszelkich możliwych działań, aby uspójnić przepisy prawa karnego państw członkowskich;

21. przypomina, że brak skutecznych przepisów i działań dotyczących zwalczania przestępczości zorganizowanej w wielu państwach członkowskich stanowi podatny grunt dla rosnącej działalności transgranicznej wpływającej na interesy finansowe Unii; dlatego ponownie przypomina o swoim apelu o przegląd decyzji ramowej Rady 2008/841/WSiSW z 24 października 2008 r. w sprawie zwalczania przestępczości zorganizowanej 15  oraz o potrzebie ustanowienia nowej, wspólnej definicji przestępczości zorganizowanej, uwzględniającej ostatnie wydarzenia oraz stosowanie przez grupy przestępcze przemocy, korupcji lub zastraszania w celu uzyskania kontroli nad działalnością gospodarczą lub zamówieniami publicznymi bądź wpływania na procesy demokratyczne; wzywa Komisję do promowania dobrych praktyk państw UE, które posiadają zaawansowane regulacje prawne dotyczące zwalczania przestępczości zorganizowanej;

22. podkreśla, że terminowa współpraca krajowych organów ścigania, a także współpraca między nimi a odpowiednimi agencjami i organami UE jest kluczowym elementem skutecznej reakcji na przestępczość transgraniczną w celu ochrony interesów finansowych UE; w ramach tej współpracy i reagowania opowiada się za dążeniem do realizacji wspólnej polityki zwalczania mafijnej przestępczości i za pójściem za przykładem najbardziej ostrożnych i doświadczonych krajów w tej dziedzinie;

23. zaznacza, że korupcja, zwłaszcza na wysokim szczeblu, również w instytucjach UE, jest szczególnie poważnym przestępstwem, które może się rozprzestrzeniać ponad granicami, jej skutki wpływają na interesy finansowe i całą gospodarkę UE i stanowi ona poważne zagrożenie dla demokracji, praw podstawowych i praworządności w całej Europie, ponieważ osłabia zaufanie obywateli do instytucji demokratycznych w UE i w państwach członkowskich;

24. jest zbulwersowany faktem, że co najmniej dwa państwa spoza UE dopuszczały się korupcji na wysokim szczeblu i wywierały niewłaściwy wpływ na posłów do PE, co doprowadziło do wszczęcia przez władze belgijskie dochodzeń karnych w grudniu 2022 r.; podkreśla, że takie działania zagrażają zasadzie demokratycznej reprezentacji obywateli w procesie decyzyjnym UE i osłabiają zaufanie obywateli do instytucji UE; domaga się w związku z tym, aby Komisja jak najszybciej przedstawiła projekt porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie ustanowienia unijnego organu ds. etyki posiadającego niezbędną niezależność i prawo do prowadzenia własnych dochodzeń, czego domaga się Parlament od września 2021 r., aby przezwyciężyć słabości obecnego systemu;

25. uważa, że konieczny jest przegląd regulaminu pracowniczego, zwłaszcza jego art. 22c, aby dostosować go do Dyrektywy (UE) 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii 16  (dyrektywa o ochronie sygnalistów); apeluje do Prezydium, aby w międzyczasie dokonało niezwłocznego przeglądu przepisów wewnętrznych Parlamentu wdrażających art. 22c regulaminu pracowniczego, tak aby dostosować je do środków ochrony przewidzianych w dyrektywie o ochronie sygnalistów;

26. wzywa Komisję do sporządzania rocznego sprawozdania w sprawie korupcji - na wzór sprawozdania w sprawie nadużyć finansowych - przedstawiającego dogłębną analizę strategii, procedur i narzędzi stosowanych przez państwa członkowskie UE w walce z korupcją, co ułatwi ocenę, które obszary są najbardziej zagrożone, a tym samym umożliwi bardziej ukierunkowane działania zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym;

27. podkreśla rolę EPPO, Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust), Europolu i OLAF-u w walce z korupcją; apeluje o dalsze wzmacnianie zdolności EPPO i OLAF-u oraz współpracy między nimi; wzywa do ustanowienia wspólnych przepisów antykorupcyjnych mających zastosowanie do posłów do PE i pracowników organów UE;

28. podkreśla, że Komisja oraz inne instytucje i organy UE powinny przyjąć spójne podejście do przejrzystości, niezgodności, nielegalnego lobbingu, efektu "drzwi obrotowych" i konfliktów interesów, a także wzmacniać wewnętrzne mechanizmy kontroli, aby skutecznie zwalczać korupcję i chronić interesy finansowe Unii; wzywa instytucje UE, aby pilnie przyjęły środki wprowadzające minimalne okresy karencji dla wyższych rangą urzędników UE i byłych posłów, co pozwoli uniknąć zjawiska "drzwi obrotowych";

29. przypomina, że osłabienie niezależności instytucji odpowiedzialnych za monitorowanie i kontrolowanie finansów w niektórych państwach członkowskich poważnie szkodzi interesom finansowym Unii i stanowi zagrożenie dla praworządności;

30. uważa, że wzmocniony i spójny poziom ochrony dziennikarzy i osób dokonujących zgłoszeń nieprawidłowości w całej Unii pomaga w wykrywaniu korupcji i przeciwdziała szerzeniu się podkultury bezkarności, milczenia i spisku, oraz że potrzebne są dalsze wysiłki w tym zakresie; podkreśla ważną rolę, jaką w walce z korupcją odgrywają media i dziennikarze śledczy;

31. jest zdania, że przedsiębiorstwa i organizacje offshore, posiadające w swoich strukturach własnościowych inne przedsiębiorstwa i organizacje offshore, należy wykluczyć z korzystania z funduszy UE;

Dochody

32. zauważa, że - w przypadku TOR i w porównaniu ze średnią z pięciu lat - w 2021 r. liczba nieprawidłowości utrzymywała się na stałym poziomie, natomiast kwoty, których one dotyczą, wzrosły o 32 % w przypadku nieprawidłowości związanych z nadużyciami finansowymi i o 13 % w przypadku nieprawidłowości niezwiązanych z takimi nadużyciami;

33. odnotowuje, że inspekcje prowadzone przez jednostki zwalczające nadużycia finansowe oraz kontrole po zwolnieniu towarów były najskuteczniejszymi narzędziami wykrywania odpowiednio nieprawidłowości związanych i niezwiązanych z nadużyciami finansowymi oraz że najczęstsze sposoby działania obejmowały niedoszacowanie, nieprawidłowe pochodzenie, nieprawdziwy opis towarów i przemyt;

34. zauważa, że Chiny są nadal krajem pochodzenia towarów, których dotyczą najliczniejsze nieprawidłowości; podkreśla, że liczba prowadzonych spraw dotyczących produktów wysyłanych z Chin jest odbiciem wyzwań wynikających z chińskiej koncepcji "Jeden pas i jeden szlak"; jest zaniepokojony powtarzającymi się przypadkami absorpcji i obchodzenia środków ochrony handlu oraz trudnościami w ich wykrywaniu; wzywa Komisję do przyjęcia środków zaradczych i intensywnego ich stosowania, aby przeciwdziałać nieuczciwemu handlowi;

35. wzywa UE i państwa członkowskie, aby połączyły siły w walce z wewnątrzwspólnotowymi oszustwami typu "znikający podmiot gospodarczy" związanymi z podatkiem VAT, które według Europolu uszczuplają dochody podatkowe o 50 mld EUR rocznie lub stanowią nawet 27 % rocznego budżetu UE; uważa, że dzięki temu działaniu znacznie wzrosłyby środki dostępne na realizację polityki UE, a roczne wkłady przekazywane przez państwa członkowskie do budżetu UE zmalałyby;

36. podkreśla, że luka w podatku VAT wynika z kilku mogących się różnić w poszczególnych państwach członkowskich czynników, takich jak: brak zasobów, ograniczona wydajność cyfrowa administracji podatkowej lub luki prawne wpływające na skuteczność środków kontroli stosowanych, aby przeciwdziałać uchylaniu się od opodatkowania i unikaniu opodatkowania; ponownie wzywa państwa członkowskie do wzmocnienia współpracy administracyjnej w oparciu o model współpracy między członkami Eurofisc oraz wielostronny system ostrzegania w celu zwalczania oszustw związanych z VAT, aby szybko wykrywać oszustwa typu "karuzela podatkowa";

37. podkreśla, że EPPO ma prawo prowadzić dochodzenia w sprawie poważnych przestępstw przeciwko wspólnemu systemowi VAT, jeżeli są one związane z terytorium co najmniej dwóch państw członkowskich i powodują łączną stratę w wysokości co najmniej 10 mln EUR, oraz zapewnia bezprecedensową skuteczność w walce z oszustwami związanymi z VAT, działając jako pojedynczy międzynarodowy organ prokuratorski; zauważa, że w 2021 roku EPPO zbadała 91 takich przypadków, a straty oszacowała na 2,5 mld EUR; z zadowoleniem przyjmuje drugie sprawozdanie Komisji z transpozycji dyrektywy PIF (COM(2022)0466), opublikowane 16 września 2022 r., w którym również skupiono się na stosowności progu VAT wynoszącego 10 mln EUR;

Wydatki

38. zauważa, że - zgodnie ze sprawozdaniem PIF 2021 - pomimo wprowadzenia elastycznego podejścia do kryzysu związanego z pandemią COVID-19 poziom kontroli i audytu wydatków był nadal wysoki, a środki wprowadzone w celu zmniejszenia ryzyka wynikającego z ograniczeń audytów i kontroli związanych z pandemią były solidne i skuteczne;

39. zwraca się do Komisji o publikowanie sprawozdań i ustaleń z audytu przed końcem okresu wdrażania, który może trwać kilka lat; uważa, że opinia publiczna ma prawo wiedzieć o działaniach, jakie państwa członkowskie są zobowiązane podjąć w celu ochrony budżetu UE;

40. zauważa, że w przypadku rolnictwa analiza w sprawozdaniu PIF 2021 potwierdza bardzo rzadkie zgłaszanie nadużyć finansowych w stosunku do wypłat płatności bezpośrednich, a najwyższy poziom odnotowano w przypadku środków rynkowych w sektorze owoców i warzyw oraz związanych z promocją produktów rolnych; zauważa jednak stopniowy wzrost liczby nieprawidłowości związanych z nadużyciami finansowymi w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich w okresie programowania 2014-2020;

41. podkreśla, że należy ściśle stosować nowy mechanizm warunkowości społecznej wprowadzony wraz z ostatnią reformą wspólnej polityki rolnej, uzależniający dotacje od standardów pracy i zatrudnienia; przypomina o ogromnym znaczeniu tego nowego mechanizmu warunkowości w ochronie interesów finansowych UE i apeluje, aby państwa członkowskie i Komisja wprowadziły odpowiednie środki w tym zakresie;

42. odnotowuje, że w przypadku funduszy ESI pozwalających realizować politykę spójności liczba nieprawidłowości związanych z nadużyciami finansowymi, zgłoszonych w okresie programowania 2014-2020, utrzymała się na poziomie liczby zgłoszonej w okresie programowania 2007-2013, natomiast liczba nieprawidłowości niezwiązanych z nadużyciami finansowymi spadła; z zaniepokojeniem odnotowuje, że w 2021 r. kwoty nieprawidłowości związanych z nadużyciami finansowymi w polityce spójności wzrosły o 186 % w porównaniu ze średnią z pięciu lat w okresie 2017-2021 r.;

43. z niepokojem zauważa, że w przypadku funduszy ESI większość nieprawidłowości związanych z nadużyciami finansowymi w kwestii etyki i rzetelności dotyczyła konfliktu interesów, i podkreśla, jak ważne jest, aby Komisja wezwała wszystkie państwa członkowskie do zapewnienia rygorystycznych przepisów dotyczących konfliktu interesów;

44. wzywa Komisję, aby niezwłocznie doprowadziła do stosowania art. 61 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 17  (rozporządzenie finansowe) dotyczącego konfliktów interesów, który zakazuje podejmowania przez osoby lub organy krajowe zaangażowane w wykonanie budżetu jakichkolwiek działań, które mogą spowodować powstanie konfliktu ich interesów z interesami Unii; uważa, że Komisja musi ocenić praktyczne skutki art. 61 i rozważyć możliwe dalsze działania;

45. odnotowuje, że w sprawach dotyczących funduszy ESI najczęściej zgłaszanymi nieprawidłowościami niezwiązanymi z nadużyciami finansowymi były naruszenia przepisów dotyczących zamówień publicznych, ale tylko w 4 % tych przypadków wykryto nadużycia; uważa, że większa przejrzystość w zamówieniach publicznych zapewniłaby rzetelniejsze zarządzanie zasobami; jest zdania, że ograniczenie liczby pojedynczych ofert przez zwrócenie na nie uwagi za pośrednictwem kontroli ex post, zachęcanie do wprowadzania elektronicznych systemów zamówień publicznych oraz zapewnienie szkoleń o zamówieniach publicznych dla mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw przyczyniłoby się do zwiększenia udziału, ułatwiłoby nadzór i kontrolę publiczną, zwiększyłoby konkurencję w zamówieniach publicznych, pozwoliłoby skuteczniej wykorzystywać fundusze UE w zamówieniach publicznych i zmniejszyłoby jednocześnie ryzyko nadużyć finansowych i nieprawidłowości;

46. zauważa, że analiza nieprawidłowości wskazuje na ryzyko związane z zieloną transformacją w odniesieniu do inwestycji w efektywność energetyczną, zaopatrzenie w wodę pitną, gospodarowanie odpadami, energię ze źródeł odnawialnych (zwłaszcza energię słoneczną) i zapobieganie ryzyku; zauważa, że zagrożenia związane z transformacją cyfrową dotyczą usług i aplikacji dla małych i średnich przedsiębiorstw pod względem liczby nieprawidłowości oraz usług i aplikacji dla administracji elektronicznej pod względem odnośnych kwot finansowych;

47. wzywa wszystkie państwa członkowskie do utrzymania wysokiego poziomu kontroli i monitorowania wydatków w sytuacjach nadzwyczajnych oraz, w przypadku kontroli ex post pilnych procedur, do oceny zamówień w sytuacjach nadzwyczajnych w poszczególnych przypadkach; wzywa państwa członkowskie, aby ostatecznie zakończyły przechodzenie na e-zamówienia;

48. zauważa, że w przypadku zarządzania bezpośredniego od roku 2016 spadła liczba wykrytych nieprawidłowości związanych z nadużyciami finansowymi oraz że pomimo niewielkiego wzrostu w roku 2021 na przestrzeni poprzednich czterech lat utrzymywały się one na stałym poziomie, podczas gdy nieprawidłowości niezwiązane z nadużyciami finansowymi nadal się zmniejszały, a rok 2021 był rokiem o najniższych wartościach zarówno pod względem liczby przypadków, jak i odnośnych kwot; odnotowuje z uznaniem, że ożywienie gospodarcze utrzymuje się na pozytywnym poziomie;

49. przypomina, że przejrzystość odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu funduszami publicznymi zarówno jako czynnik odstraszający, jak i zwiększający zaufanie obywateli; zachęca Komisję i państwa członkowskie, by podjęły większe wysiłki na rzecz zwiększenia przejrzystości w wykorzystywaniu funduszy, w tym informacji o beneficjentach końcowych;

50. zwraca uwagę, że analiza ryzyka nadal w niewielkim stopniu przyczynia się do wykrywania nadużyć finansowych; odnotowuje ważną i rosnącą rolę informacji pochodzących od społeczeństwa obywatelskiego (np. publikowanych w mediach) w tym zakresie; podkreśla znaczenie ochrony tych cennych źródeł informacji, które często są narażone na niebezpieczeństwo, a nawet ryzykują życiem; wzywa Komisję do jak najszybszego zaproponowania przepisów przeciwko strategicznym powództwom zmierzającym do tłumienia debaty publicznej (SLAPP) - które często wykorzystuje się do uciszania osób zgłaszających nadużycia finansowe i nieprawidłowości - o co wcześniej wnioskował Parlament w rezolucji z 11 listopada 2021 r. w sprawie wzmocnienia demokracji oraz wolności i pluralizmu mediów w UE - niewłaściwe wykorzystywanie postępowań cywilnych i karnych do uciszania dziennikarzy, organizacji pozarządowych i społeczeństwa obywatelskiego 18 ;

51. uważa, że pakty na rzecz uczciwości umożliwiają zwiększenie poziomu przejrzystości, odpowiedzialności i dobrego zarządzania przez wspieranie opartego na społeczeństwie obywatelskim monitorowania zamówień publicznych; wzywa Komisję, aby zachęcała do stosowania i promowania tego narzędzia w obecnie opracowywanych i ocenianych programach na lata 2021-2027 oraz by w tym celu udzielała państwom członkowskim wsparcia i wskazówek, tak aby mogły one stopniowo włączać je do tych programów;

52. zauważa, że mimo liczby zgłoszeń odsetek przypadków podejrzeń o nadużycia finansowe, które nie doprowadziły do wydania wyroku skazującego, pozostaje wysoki, natomiast odsetek przypadków, w których takie nadużycia zostały stwierdzone, jest niski, co sugeruje potrzebę zwiększenia inwestycji w badanie i ściganie takich spraw; zauważa, że średni wskaźnik aktów oskarżenia wydanych na podstawie zaleceń OLAF-u dla państw członkowskich spadł do zaledwie 35 % między rokiem 2017 a 2021; zwraca się do OLAF-u i Komisji o systematyczne konsultowanie się z państwami członkowskimi, co pozwoli zrozumieć, dlaczego nie doszło do wszczęcia postępowania sądowego w następstwie tych zaleceń;

53. podkreśla, że trzeba rozwiązać problem braku informacji o właścicielach i strukturze własnościowej przedsiębiorstw lub grup przedsiębiorstw w celu zwiększenia przejrzystości obecnego podziału środków finansowych i przyczynienia się do znacznej poprawy wykrywania nieprawidłowości;

54. wzywa państwa członkowskie, by gromadziły dane na temat ostatecznych odbiorców środków i udostępniały je na żądanie;

Wsparcie informatyczne

55. z zadowoleniem przyjmuje wnioski Komisji dotyczące obowiązkowego stosowania jednego zintegrowanego systemu informatycznego do celów eksploracji danych i oceny ryzyka, zwiększenia zakresu i skuteczności systemu wczesnego wykrywania i wykluczania oraz szerszego korzystania z cyfryzacji i technologii, aby zwiększyć wydajność i jakość kontroli i audytów; uważa, że środki te pozwoliłyby lepiej reagować na podwyższone ryzyko poważnych nieprawidłowości, które towarzyszy udzielaniu środków finansowych pod presją czasu w sytuacjach nadzwyczajnych;

56. podkreśla, że system EDES, jako czarna lista UE, może w ogromnym stopniu przyczynić się do wskazywania osób i przedsiębiorstw niewłaściwie wykorzystujących środki UE; z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji 19  dotyczący zmiany rozporządzenia finansowego tak, aby usprawnić wykorzystywanie EDES nie tylko w zarządzaniu bezpośrednim, ale i pośrednim i dzielonym;

57. podkreśla, że jednolity i zintegrowany system informatyczny musi stać się jak najszybciej obowiązkowy, bez czekania na następne WRF, jak stwierdzono również w opinii ETO 06/2022 z 27 października 2022 r. 20 ;

58. jest zadowolony, że Komisja stale pomaga państwom członkowskim za pośrednictwem programu wspierania reform strukturalnych oraz Instrumentu Wsparcia Technicznego; popiera finansowanie projektu CORE, którego celem jest opracowanie procedury obliczania ryzyka korupcji w zamówieniach publicznych w czasie pandemii oraz usprawnienie wczesnego wykrywania ryzyka korupcji;

59. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Komitetu Doradczego ds. Koordynacji w zakresie Nadużyć Finansowych, aby utworzyć grupę ekspertów zajmującą się wykorzystaniem narzędzi informatycznych służących ochronie zasobów RRF;

60. wzywa Komisję, by zbadała możliwości wykorzystywania sztucznej inteligencji do ochrony interesów finansowych UE;

Unijna struktura zwalczania nadużyć finansowych: podmioty wewnętrzne (OLAF, EPPO, Europol, Eurojust, Komisja, ETO i EBI)

61. podkreśla, że unijna struktura zwalczania nadużyć finansowych jest złożoną strukturą instytucjonalną mającą na celu wykrywanie nadużyć finansowych i innych form uchybień mających wpływ na interesy finansowe UE, zapobieganie im i ich zwalczanie oraz opiera się na wielopoziomowej sieci współpracy: pierwszy poziom opiera się na poziomej współpracy między instytucjami, organami, urzędami i agencjami UE, natomiast podstawą pozostałych poziomów są stosunki pionowe między UE a organami krajowymi oraz między organami UE a organizacjami międzynarodowymi;

62. podkreśla wartość dodaną, jaką organy UE wnoszą do ochrony interesów finansowych Unii i zwalczania nadużyć finansowych, ponieważ przezwyciężają ograniczenia systemów krajowych, szczególnie w zakresie przestępczości transgranicznej, co znajduje odzwierciedlenie w wynikach działań EPPO i OLAF-u; podkreśla rolę EPPO, Eurojustu, Europolu i OLAF-u w walce z korupcją;

63. z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie działalności EPPO 1 czerwca 2021 r. jako ostatniego elementu unijnej struktury zwalczania nadużyć finansowych; zauważa, że w pierwszym półroczu działalności operacyjnej EPPO otrzymała 2 832 zgłoszenia i wszczęła 576 dochodzeń; odnotowuje, w odniesieniu do korzyści z działalności przestępczej, że w 12 uczestniczących państwach członkowskich przeprowadzono 81 działań mających na celu odzyskanie środków oraz że EPPO wnioskowała o zajęcie łącznie 154,3 mln EUR, z czego zezwolono na zajęcie 147 mln EUR;

64. wyraża uznanie dla EPPO za przywrócenie atmosfery zaufania wśród obywateli i zwraca się do Komisji i państw członkowskich o zacieśnienie współpracy, tak aby EPPO mogła w pełni realizować swoje zadania; przypomina w związku z tym, że należy zwiększyć wskaźniki wykrywalności w państwach członkowskich, a współpraca z OLAF-em ma do odegrania kluczową rolę w strukturach UE zajmujących się zwalczaniem nadużyć finansowych; przypomina też o różnych krytycznych niedociągnięciach stwierdzonych w rozporządzeniu w sprawie EPPO, którymi należy się zająć jak najszybciej; prosi Komisję o pilną reakcję na wnioski EPPO dotyczące wykonania jej budżetu, tak aby mogła ona stać się w pełni skutecznym i niezależnym organem prokuratorskim;

65. odnotowuje uwagi i opinie Europejskiego Prokuratora Generalnego dotyczące potrzeby zmiany rozporządzenia w sprawie EPPO; wzywa Komisję, by wspólnie z EPPO wskazała usprawnienia niezbędne do zwiększenia skuteczności operacyjnej EPPO; przypomina, że EPPO jest niezależnym organem unijnym i nie należy jej wiązać z żadną agencją, ponieważ miałoby to wpływ na jej niezależność i skuteczność; zwraca uwagę, że kilka innych przepisów rozporządzenia w sprawie EPPO ma wpływ na jej działalność, a tym samym na ochronę interesów finansowych UE, oraz zwraca się do Komisji, by zaproponowała rozwiązania służące poprawie sytuacji oraz informowała Parlament zgodnie z art. 119 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EPPO;

Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, Dz.U. C 446 z 24.11.2022, s. 26. Pełny tekst opinii jest dostępny pod adresem: https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/OP22_06/OP_Recast_PL.pdf. 66. głęboko ubolewa, że pięć państw członkowskich - tj. Polska, Węgry, Szwecja, Dania i Irlandia - nadal odmawiają przystąpienia do EPPO;

67. żałuje, że udział państw członkowskich w EPPO nie jest obowiązkowy; ponownie apeluje do pozostałych państw członkowskich o jak najszybsze przystąpienie do EPPO; wzywa Komisję, by zachęcała do uczestnictwa w EPPO za pomocą środków pozytywnych;

68. podkreśla, że ramy prawne OLAF-u i EPPO wyraźnie przewidują ścisłą współpracę obu organów przy jednoczesnym poszanowaniu ich indywidualnych mandatów, uprawnień i kompetencji; w związku z tym odnotowuje, że w 2021 r. OLAF wszczął 26 dochodzeń uzupełniających i przeprowadził 8 działań wspierających; zauważa, że OLAF przekazał EPPO 167 akt dotyczących głównie zarządzania dzielonego (63) i wydatków bezpośrednich (34) oraz po 25 akt dotyczących dochodzeń wewnętrznych i międzynarodowych; docenia fakt, że przekazanie to spowodowało wszczęcie przez EPPO 85 dochodzeń karnych w sprawach o szacowanej łącznej wielkości strat dla budżetu UE wynoszącej 2,2 mld EUR; zachęca zarówno OLAF, jak i EPPO do dalszego zacieśniania współpracy;

69. odnotowuje, że OLAF aktywnie współpracuje z ETO, Eurojustem i Europolem; z zadowoleniem przyjmuje wspólne wysiłki OLAF-u i Europolu na rzecz oceny zagrożeń i słabych punktów instrumentu RRF, a także ich współpracę z innymi służbami Komisji, którym powierzono nadzór nad RRF (z Dyrekcją Generalną ds. Gospodarczych i Finansowych oraz Sekretariatem Generalnym); docenia wspólne sprawozdanie OLAF-u i Europolu zatytułowane "Assessing the threats to the NextGenerationEU (NGEU) Fund" [Ocena zagrożeń dla funduszu NextGenerationEU (NGEU)];

70. docenia porozumienie robocze między Europolem a EPPO, które weszło w życie 19 stycznia 2021 r.; zauważa, że 3 września 2021 r. podpisano również porozumienia robocze dotyczące ram współpracy między EPPO a ETO;

71. jest świadomy, że EPPO i Grupa Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) także podpisały porozumienia robocze, aby zagwarantować sprawne przekazywanie przez EBI informacji wchodzących w zakres kompetencji EPPO przed podjęciem jakichkolwiek działań przez Inspektorat Generalny EBI;

72. apeluje o ściślejszą współpracę z Eurojustem; z zadowoleniem przyjmuje dzielenie się wiedzą fachową i opiniami przez uczestników seminariów i innych prezentacji, lecz jest zdania, że wkład Eurojustu należy ocenić i określić w ramach struktury zwalczania nadużyć finansowych, opierając się na jego komplementarności z EPPO i potwierdzając korzyści ze współpracy z OLAF-em;

73. z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie "operacji Sentinel" i "NextGenerationEU - Law Enforcement Forum", przy czym ta druga jest wspólną inicjatywą realizowaną pod przewodnictwem Europolu i Włoch oraz przy udziale Europolu, EPPO, OLAF-u, Eurojustu, Agencji UE ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania oraz państw członkowskich, stanowi forum wymiany informacji wywiadowczych i koordynacji działań, których celem jest przeciwdziałanie przenikaniu przestępczości zorganizowanej do legalnej gospodarki oraz ochrona pakietu stymulacyjnego NGEU, ze szczególnym uwzględnieniem korupcji, uchylania się od opodatkowania, sprzeniewierzania środków i prania pieniędzy; jest zdania, że skuteczne zwalczanie zagrożeń, jakie stwarza przestępczość zorganizowana, zależy w dużym stopniu od wymiany najlepszych praktyk oraz opracowania wspólnych i skoordynowanych strategii;

74. przypomina, że OLAF utworzono nie tylko na potrzeby dochodzeń wewnętrznych, ale również w celu wspierania państw członkowskich w prowadzonych przez nie dochodzeniach zewnętrznych; przypomina, że zasada pomocniczości uniemożliwia OLAF-owi wszczynanie dochodzeń, do których prowadzenia właściwsze są państwa członkowskie, lecz nie wyklucza to możliwości analizowania przez OLAF powtarzających się spraw, tendencji i schematów ani wykorzystywania wzmocnionej współpracy i skutecznych działań wynikających z jego zdolności wykrywania tych zjawisk;

75. przyjmuje do wiadomości, że w kwestiach celnych między OLAF-em, Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, Interpolem i Światową Organizacją Celną istnieje bardzo ścisła koordynacja operacyjna; ubolewa nad słabością systemów ostrzegania państw członkowskich;

76. jest świadomy, że 18 czerwca 2021 r. Komisja i EPPO podpisały porozumienia administracyjne dotyczące wypełniania zobowiązań w zakresie wzajemnego informowania się i konsultacji określonych w art. 103 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EPPO, na mocy którego EPPO może skuteczniej prowadzić dochodzenia i ścigać przestępstwa mające wpływ na budżet UE, a służby Komisji mogą zapewnić odpowiednie administracyjne, finansowe i dyscyplinarne działania następcze w związku z dochodzeniami EPPO, w tym środki zapobiegawcze służące ochronie budżetu UE;

77. przypomina, że w 2021 r. po tym, jak EPPO zwróciła się do władzy budżetowej o dodatkowe środki na zatrudnienie pracowników statutowych i uzyskała je, musiała z ogólnego budżetu w wysokości 44,9 mln EUR zwrócić do budżetu UE 9,5 mln EUR (około 20 %), ponieważ Komisja nie wydała zgody na ich zatrudnienie;

78. jest zdania, że OLAF powinien również obserwować, czy jego zalecenia finansowe są realizowane, aby porównać je z kwotami odzyskanymi przez Komisję w zakończonych postępowaniach oraz przyczynić się do ogólnego monitorowania procesu odzyskiwania środków;

79. ponownie wyraża zaniepokojenie ciągłym niedoborem personelu w OLAF-ie, EPPO, Europolu i Eurojuście oraz brakiem zasobów finansowych i ludzkich, ponieważ aby móc jak najlepiej zorganizować i wykonywać pracę, potrzebny jest im odpowiedni i przewidywalny budżet; podkreśla, że w związku z przyjęciem NGEU i przekazywaniem nadzwyczajnego wsparcia Ukrainie dodatkowo zwiększył się nakład pracy ich personelu; ponownie apeluje o zapewnienie tym organom i agencjom UE odpowiednich zasobów i w związku z tym przypomina Komisji i Radzie, że każde euro wydane na dochodzenia i działania w zakresie zwalczania nadużyć finansowych wraca do budżetu UE;

80. zwraca się do Komisji o zwiększenie zasobów finansowych i ludzkich EPPO i OLAF-u, co pozwoli im stawić czoła wyzwaniom pojawiającym się w związku z wykorzystaniem środków z wyjątkowo dużego Funduszu Odbudowy; zwraca się do EPPO i OLAF-u o unikanie powielania pracy i wszelkich opóźnień w postępowaniach; jest zdania, że OLAF i EPPO powinny wzajemnie uzupełniać się w swoich pracach i koncentrować dochodzenia na tych dziedzinach, w których druga instytucja nie ma kompetencji;

81. wzywa Komisję, by ustanowiła mechanizm, dzięki któremu MŚP stojące w obliczu wysokiego poziomu korupcji, poważnych uchybień ze strony władz krajowych, nieprawidłowego lub stronniczego traktowania w przetargach lub przy podziale dotacji, nacisków lub zastraszania ze strony struktur przestępczych, przestępczości zorganizowanej lub struktur oligarchicznych, lub doświadczające innych poważnych naruszeń praw będą mogły składać skargi bezpośrednio do Komisji;

82. uznaje zasadę poufności dochodzeń prowadzonych przez OLAF; jest jednak zdania, że - tak jak stwierdził TSUE w sprawie T-517/19 - istnieje nadrzędny interes publiczny, a obywatele UE mają również prawo dostępu do sprawozdań i zaleceń dotyczących zamkniętych dochodzeń OLAF-u i krajowych procedur następczych; zwraca się zatem do OLAF-u o stworzenie mechanizmu publikacji sprawozdań i zaleceń, w przypadku których nie ma już uzasadnionego powodu do zachowania poufności;

83. ponownie zwraca się o wprowadzenie przez OLAF mechanizmu umożliwiającego dostęp do jego sprawozdań z postępowań i zaleceń, które często budzą duże zainteresowanie opinii publicznej, aby zwiększyć przejrzystość przy zachowaniu poufności postępowań OLAF-u;

84. z zadowoleniem przyjmuje zainicjowany przez Komisję ukierunkowany przegląd planu działania towarzyszącego strategii Komisji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych i wzywa Komisję do uwzględnienia propozycji przedstawionych w przeglądzie i w poprzednich rezolucjach Parlamentu w sprawie ochrony interesów finansowych UE;

Unijna struktura zwalczania nadużyć finansowych: elementy zewnętrzne (państwa członkowskie, jednostki koordynujące zwalczanie nadużyć finansowych, krajowe strategie zwalczania nadużyć finansowych, Unijny program zwalczania nadużyć finansowych, praworządność)

85. podkreśla ważną rolę państw członkowskich w ochronie interesów finansowych Unii; jest świadomy, że w ramach nowego modelu realizacji przyjętego wraz z RRF za zapobieganie i przeciwdziałanie nadużyciom finansowym, korupcji, konfliktom interesów i podwójnemu finansowaniu w zwiększonym stopniu odpowiedzialne są państwa członkowskie; sądzi jednak, że z punktu widzenia ochrony interesów finansowych UE kluczowa jest również ochrona na szczeblu europejskim, i uważa, że wydajna współpraca między UE a organami krajowymi ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania;

86. wzywa państwa członkowskie, które przystąpiły do EPPO, aby zapewniły jej niezbędne wsparcie (w postaci personelu pomocniczego i odpowiednich warunków pracy dla delegowanych prokuratorów europejskich, dostępu do baz danych, funkcjonariuszy policji, szybkiej współpracy organów podatkowych i celnych itp.), co pozwoli EPPO optymalnie chronić budżet UE i budżety państw członkowskich;

87. zachęca państwa członkowskie, aby przyjęły aktywne podejście do ochrony interesów finansowych Unii przez wykorzystywanie danych ze wszystkich dostępnych źródeł, analizę danych i wymianę informacji, szczególnie z organami ścigania i Komisją w celu wykrywania i zwalczania nowych zagrożeń i tendencji w dziedzinie nadużyć finansowych w odpowiednim czasie;

88. z zadowoleniem przyjmuje analizę przedstawioną w sprawozdaniu PIF 2021 i wzywa organy krajowe do uwzględnienia jej w działaniach kontrolnych;

89. przypomina o swoich obawach dotyczących nałożenia na organy krajowe nadmiernych obciążeń biurokratycznych; wzywa Komisję, aby podczas ustalania, które wskaźniki i dane są naprawdę istotne, konieczne i proporcjonalne do celów związanych z audytem i kontrolą, zawsze dążyła do zmniejszenia liczby wskaźników;

90. zwraca się do Komisji, aby w przeglądzie rozporządzenia finansowego wzmocniła przepisy dotyczące konfliktu interesów, uwzględniając przygotowywanie budżetu przez urzędników publicznych;

91. wzywa Irlandię i Polskę do natychmiastowego rozpoczęcia współpracy z EPPO na podstawie obowiązujących traktatów i przepisów o wzajemnej pomocy prawnej oraz podkreśla, że obecny brak takiej współpracy jest sprzeczny z obowiązkiem lojalnej współpracy (art. 13 TUE) i z celem szczególnym w zakresie skutecznej ochrony interesów finansowych Unii i wynikającymi z tego obowiązkami państw członkowskich (art. 325 TFUE);

92. uważa, że niejednolite i fragmentaryczne prawodawstwo, mechanizmy kontroli, cyfryzacja danych i systemów sprawozdawczości w państwach członkowskich UE są przeszkodą dla skutecznej ochrony interesów finansowych Unii, utrudniają porównywanie oraz uniemożliwiają ocenę i identyfikowanie skali, charakteru i przyczyn nadużyć finansowych w UE; podkreśla w szczególności, że zróżnicowane wdrażanie dyrektywy PIF w połączeniu z przepisami określonymi w art. 25 rozporządzenia w sprawie EPPO uniemożliwia EPPO wykonywanie jej uprawnień w niektórych państwach członkowskich (na przykład w odniesieniu do przemytu i pokrywania się finansowania krajowego i unijnego), co stwarza luki w strukturze zwalczania nadużyć finansowych;

93. podkreśla, że rozliczanie transferów i pożyczek przewidzianych w RRF musi być w pełni przejrzyste, aby EPPO lub OLAF mogły ścigać wszelkie potencjalne nadużycia na szkodę interesów finansowych UE; wzywa Komisję do zapewnienia Parlamentowi pełnego dostępu do wszystkich istotnych informacji;

94. zauważa, że transpozycja dyrektywy o ochronie interesów finansowych UE jest warunkiem wstępnym umożliwiającym EPPO i jej partnerom skuteczne prowadzenie dochodzeń i ścigania; z zadowoleniem przyjmuje pierwsze sprawozdanie Komisji dotyczące transpozycji dyrektywy, opublikowane 6 września 2021 r.; zauważa, że od tego czasu, pomimo transpozycji dyrektywy przez wszystkie państwa członkowskie, Komisja wszczęła wobec 17 z nich postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w związku z nieprawidłową transpozycją tej dyrektywy 21 ;

95. przypomina, że wszczęto 18 postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w związku z nieprawidłową transpozycją dyrektywy (UE) 2018/843 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu 22 ; zwraca uwagę, że termin transpozycji dyrektywy o ochronie sygnalistów upłynął 17 grudnia 2021 r., natomiast do tego czasu tylko pięć państw członkowskich dokonało jej transpozycji, a cztery kolejne przyjęły szczegółowe przepisy w 2022 r.; zachęca Komisję do podjęcia dalszych kroków niezbędnych do rzeczywistego wykonania zobowiązań przez państwa członkowskie;

96. zauważa z zaniepokojeniem, że Komisja wszczęła postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przeciwko 15 państwom członkowskim, które nie transponowały dyrektywy o ochronie sygnalistów;

97. przypomina, że skuteczne zwalczanie prania pieniędzy ma zasadnicze znaczenie z punktu widzenia ochrony interesów finansowych Unii i odzyskiwania środków finansowych w pełnej wysokości;

98. jest zaniepokojony ogólnym brakiem działań ze strony wielu państw członkowskich, który uniemożliwia stworzenie równiejszych warunków działania na polu zwalczania nadużyć finansowych;

99. jest świadomy, że 1 stycznia 2021 r. wszedł w życie Unijny program zwalczania nadużyć finansowych, następca Herkulesa III 23 ; odnotowuje, że aby usprawnić koordynację i synergię, w nowym Unijnym programie zwalczania nadużyć finansowych przeorganizowano i połączono zasoby finansujące program Herkules III, system informacji w celu zwalczania nadużyć finansowych oraz system zarządzania nieprawidłowościami; zauważa, że OLAF odgrywa wiodącą rolę w jego wdrażaniu;

100. przypomina, że jednostki koordynujące zwalczanie nadużyć finansowych (AFCOS) są wymogiem w każdym państwie członkowskim i że powinny one ułatwiać skuteczną współpracę i wymianę informacji z OLAF-em; wyraża jednak ubolewanie, że nie wszystkie państwa członkowskie skutecznie powierzają swoim jednostkom koordynującym zwalczanie nadużyć finansowych i korupcji mających wpływ na interesy finansowe UE; utrzymuje, że skuteczną koordynację na poziomie krajowym i unijnym można osiągnąć dzięki przyjęciu krajowej strategii zwalczania nadużyć finansowych, w której wyraźnie przydziela się zadania oraz określa procesy i obowiązki;

101. docenia fakt, że zachęcanie przez Komisję państw członkowskich do przyjęcia krajowych strategii zwalczania nadużyć finansowych zaowocowało stałym wzrostem liczby przyjmowanych strategii; odnotowuje, że do końca 2021 roku 17 państw członkowskich przyjęło lub zaktualizowało krajowe strategie zwalczania nadużyć finansowych (wzrost z 10 w 2019 roku i 14 w 2020 roku); zauważa, że spośród 10 państw członkowskich, które nie przyjęły jeszcze krajowej strategii zwalczania nadużyć finansowych, cztery poinformowały, że są w trakcie jej opracowywania lub są bliskie jej przyjęcia; ubolewa nad faktem, że pomimo poprawy w porównaniu z 2020 r. sześć państw członkowskich jest nadal daleko od przyjęcia nowej strategii zwalczania nadużyć finansowych;

102. podkreśla, że nawet w państwach członkowskich, które przyjęły już takie strategie, konieczny jest ich przegląd, aby odzwierciedlić aktualną sytuację w zakresie zwalczania nadużyć finansowych, w tym nowe wyzwania, a także zmiany w systemach; podkreśla, że EPPO działa od czerwca 2021 r., a rozporządzenie w sprawie RRF zostało przyjęte w lutym 2021 r. i istnieje możliwość odzwierciedlenia istotnych nowych zagrożeń, takich jak zagrożenia związane z pandemią COVID-19 i wdrażaniem planów odbudowy i zwiększania odporności;

103. zauważa, że w sprawozdaniu PIF 2021 Komisja zaleciła, aby państwa członkowskie przyjęły lub zmieniły krajowe strategie zwalczania nadużyć finansowych, tak aby uwzględnić ryzyko związane z RRF; jest świadomy, że do przyjęcia krajowej strategii zwalczania nadużyć finansowych przez państwa członkowskie mają również zachęcać służby Komisji w ramach pkt 37 planu działania "Strategia Komisji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych" 24 ; wzywa Komisję i OLAF, aby rozważyły udzielanie wsparcia i porad państwom członkowskim w bardziej ustrukturyzowany sposób z zastosowaniem podejścia przekrojowego oraz by w tym celu zaktualizowały wytyczne dla AFCOS pierwotnie sformułowane w 2015 r., które nie są już odpowiednie, aby skutecznie wspierać organy krajowe w rozwijaniu dobrze zorganizowanej służby koordynacyjnej; zwraca się ponadto do Komisji o przedstawienie organowi udzielającemu absolutorium szczegółowych wyjaśnień dotyczących prac prowadzonych w tym zakresie;

104. jest świadomy, że w sprawozdaniu PIF 2020 Komisja przedstawiła zalecenia dla poszczególnych państw członkowskich mające na celu zacieśnienie współpracy i wzmocnienie ram kontroli wewnętrznej; zauważa, że zwrócono uwagę na ocenę ryzyka i zarządzanie ryzykiem, gromadzenie i analizę danych dotyczących nieprawidłowości i nadużyć finansowych oraz wykorzystanie zintegrowanych i interoperacyjnych systemów informacji i monitorowania, aby wdrożyć RRF i działania finansowane z budżetu UE; ubolewa, że nie wszystkie państwa członkowskie wdrożyły te zalecenia, i zauważa, że niektóre z nich stale tego odmawiają; zwraca się do Komisji o wzmocnienie działań monitorujących w państwach członkowskich, które nie wdrożyły jeszcze zaleceń dotyczących ochrony interesów finansowych UE;

105. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie rozporządzenia w sprawie warunkowości; przypomina, że rozporządzenie to weszło w życie 1 stycznia 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje wyroki TSUE z 16 lutego 2022 r. dotyczące skarg wniesionych przez dwa państwa członkowskie na mechanizm warunkowości, a także wnioski TSUE potwierdzające, że UE rzeczywiście posiada kompetencje w zakresie praworządności w państwach członkowskich, a mechanizm warunkowości w zakresie praworządności jest zgodny z prawem UE;

106. przypomina, że nieskuteczna lub opóźniona współpraca państw członkowskich z EPPO i OLAF-em stanowi podstawę do podjęcia działań na mocy rozporządzenia w sprawie warunkowości; wzywa EPPO i OLAF, aby w związku z tym zgłaszały każdy przypadek nieprzestrzegania przez państwa członkowskie zobowiązań do informowania, udzielania pomocy, podejmowania odpowiednich działań i środków zapobiegawczych oraz zapewnienia odpowiednich i terminowych działań następczych w związku ze sprawozdaniami i zaleceniami;

107. zwraca uwagę, że rozporządzenie w sprawie warunkowości jest stałym instrumentem mającym zastosowanie poza granicami konkretnych WRF i jest stosowane powszechnie jako warunek wstępny dostępu do wszystkich funduszy UE;

108. przypomina, że przestrzeganie zasad praworządności i art. 2 TUE jest warunkiem niezbędnym do uzyskania dostępu do funduszy, że mechanizm warunkowości w zakresie praworządności ma pełne zastosowanie do zasobów RRF, o czym wyraźnie stanowi art. 8 rozporządzenia w sprawie RRF, oraz że w ramach RRF nie można finansować żadnych środków sprzecznych z wartościami UE zapisanymi w art. 2 TUE;

109. uważa, że rozporządzenie w sprawie warunkowości jest wystarczające i może przeciwdziałać regresowi demokracji lub mu zaradzić wyłącznie wtedy, gdy będzie stosowane terminowo, na ściśle określonych i jasnych warunkach, a krajowe działania naprawcze będą wnikliwie monitorowane i będą w ich następstwie podejmowane odpowiednie działania;

110. głęboko ubolewa, że w ramach mechanizmu warunkowości w zakresie praworządności Komisja przedstawiła Węgrom 17 warunków w postaci działań naprawczych, które nie wystarczą, by naprawić poważne naruszenia praworządności; ubolewa, że Komisja nie zażądała bardziej znaczących zmian i zabezpieczeń, aby przywrócić niezależność sądownictwa, obniżyć poziom korupcji i zapewnić odpowiednią ochronę interesów finansowych UE;

111. utrzymuje, że przestrzeganie przez państwa członkowskie zasad państwa prawnego jest warunkiem wstępnym należytego zarządzania finansami ogólnie, a w szczególności wydajnego i skutecznego zarządzania środkami UE; uważa, że naruszanie takich zasad jest zatem poważnym zagrożeniem dla interesów finansowych Unii; z zadowoleniem przyjmuje niedawne wyroki TSUE 25 , w których podkreślił on wyraźną zależność między poszanowaniem zasad praworządności a wydajnym wykonywaniem budżetu Unii; powtarza, że jedynie poprzez wzmocnienie unijnej struktury zwalczania nadużyć finansowych można skutecznie i wydajnie realizować i wzmacniać ochronę interesów finansowych UE, przezwyciężać wewnętrzne ograniczenia systemów krajowych, utrudniające zwalczanie przestępstw finansowych, które w coraz większym stopniu przybierają postać uchybień o charakterze transgranicznym; uważa, że tylko skuteczna kontrola sądowa może zapewnić przestrzeganie prawa UE, jak zauważył TSUE, a mianowicie, że w odniesieniu do wydatków "nie można w pełni zagwarantować poszanowania tych warunków i celów jako elementów prawa Unii w braku skutecznej kontroli sądowej służącej zapewnieniu przestrzegania prawa Unii, zważywszy, że istnienie takiej sprawowanej przez niezawisłe sądy kontroli - zarówno w państwach członkowskich, jak i na szczeblu Unii - jest nieodłącznym elementem państwa prawnego" 26 ;

112. podkreśla szkodliwy wpływ korupcji na prawa obywateli; ponownie zaleca, aby UE została członkiem Grupy Państw Przeciwko Korupcji (GRECO), ponieważ nie istnieją żadne prawne przeszkody na drodze do pełnego członkostwa; w związku z tym zwraca się do Komisji, by zaleciła Radzie zawarcie umowy międzynarodowej o przystąpieniu UE do GRECO; zwraca się do Rady o zajęcie jasnego stanowiska w sprawie przystąpienia UE do GRECO, z wyjaśnieniem, czy którekolwiek - a jeżeli tak, to które - państwo członkowskie się temu sprzeciwia;

113. przypomina, że należy wprowadzić bardziej spójne i usystematyzowane przepisy dotyczące przejrzystości, niezgodności, konfliktów interesów, nielegalnego lobbingu i efektu "drzwi obrotowych", aby skuteczniej chronić interesy finansowe UE; podkreśla potrzebę udoskonalenia unijnego rejestru służącego przejrzystości; wzywa Komisję do wzmocnienia mechanizmów kontroli wewnętrznej, np. przez ustanowienie wewnętrznego mechanizmu zwalczania korupcji w instytucjach UE;

Wymiar zewnętrzny ochrony interesów finansowych UE

114. zauważa, że należy zwrócić większą uwagę na kontrolę funduszy przeznaczonych na pomoc w państwach niebędących członkami UE w ramach Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" (ISWMR - "Globalny wymiar Europy"; dostrzega, że jest to szczególnie ważne w świetle pandemii COVID-19 i odpowiedzi UE na wojnę w Ukrainie; przypomina, że na działania zewnętrzne Unia przeznacza łącznie około 10 % swojego budżetu;

115. wzywa Komisję do aktualizacji systemu zgłaszania nadużyć finansowych dotyczących środków wydatkowanych w państwach niebędących członkami UE; zauważa, że nowy system powinien uwzględniać konkretne problemy stojące przed UE w związku z wydatkowaniem środków poza jej terytorium;

116. na podstawie sprawozdania ETO dotyczącego budżetu Unii na rok 2021 zauważa, że w przypadku ISWMR - "Globalny wymiar Europy" (w ramach budżetu ogólnego Unii) z 67 zbadanych transakcji w 32 (48 %) wystąpiły błędy oraz że pomimo ograniczonej próby wyniki kontroli potwierdzają, że ryzyko błędu w tym dziale WRF jest wysokie, a 24 błędy miały wpływ na budżet UE; zauważa ponadto, że najczęstszymi kategoriami błędów w przypadku działu 6 "Sąsiedztwo i świat" były nieponiesione wydatki, koszty niekwalifikowalne, brak dokumentów uzupełniających oraz błędy w zamówieniach publicznych;

117. zaleca, by zawiesić wsparcie budżetowe w państwach trzecich, w tym w krajach kandydujących, gdzie władze ewidentnie nie podejmują rzeczywistych działań w celu zwalczania powszechnej korupcji, a jednocześnie zapewniać przekazywanie pomocy ludności cywilnej alternatywnymi kanałami; apeluje, aby w negocjacjach przedakcesyjnych priorytetowo traktować walkę z korupcją i skupić się na budowaniu zdolności, na przykład za pośrednictwem wyspecjalizowanych organów antykorupcyjnych; wzywa Komisję do wysłania wyraźnych sygnałów krajom kandydującym, w których pogorszenie standardów praworządności uniemożliwia lub opóźnia przystąpienie do UE; ubolewa nad tym, że, jak wynika ze specjalnego sprawozdania ETO nr 01/2022, wsparcie w kwocie 700 mln EUR udzielone przez UE na poprawę sytuacji w zakresie praworządności na Bałkanach Zachodnich w latach 2014-2020 miało niewielki wpływ na podstawowe reformy;

118. podkreśla, że współpraca z partnerami międzynarodowymi ma kluczowe znaczenie dla ochrony funduszy unijnych wydatkowanych poza Europą oraz dochodów do budżetu UE; z zadowoleniem przyjmuje porozumienia o współpracy administracyjnej, które OLAF podpisał w 2021 r. z dwoma międzynarodowymi organami partnerskimi, tj. Prokuraturą Generalną Ukrainy i WCO; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że OLAF organizował w 2021 r. wydarzenia online, aby nawiązać nowe kontakty operacyjne z organami dochodzeniowymi w państwach trzecich oraz zachęcić je do zgłaszania nadużyć finansowych i nieprawidłowości za pośrednictwem delegatur UE na całym świecie;

o

o o

119. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0448.
2 Dz.U. L 437 z 28.12.2020, s. 49.
3 Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17.
4 Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 29.
5 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
6 Dz.U. L 274 z 28.10.2019, s. 1.
7 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 1.
8 Dz.U. C 123 z 18.3.2022, s. 12.
9 Dz.U. L 172 z 17.5.2021, s. 110.
10 Dz.U. C 342 z 6.9.2022, s. 295.
11 Wyrok z 1 września 2021 r., Andrea Homoki przeciwko Komisji Europejskiej, T-517/19, ECLI: EU:T:2021:529.
12 Dz.U. C 67 z 8.2.2022, s. 86.
13 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0300.
14 Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17.
15 Dz.U. L 300 z 11.11.2008, s. 42.
16 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17).
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
18 Dz.U. C 205 z 20.5.2022, s. 2.
19 Wniosek Komisji z 16 maja 2022 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (COM(2022)0223).
20 Opinia 06/2022 (przedstawiona na podstawie art. 322 ust. 1 TFUE) w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu
21 Do końca 2021 r. zakończono 13 z 14 postępowań wszczętych w 2019 r. Podczas kolejnej kontroli zgodności służby Komisji oceniły zgodność tych zgłoszonych krajowych środków transpozycji z postanowieniami i obowiązkami wynikającymi z dyrektywy. W grudniu 2021 r. Komisja wszczęła wobec pozostałych ośmiu państw członkowskich postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w związku z nieprawidłową transpozycją.
22 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/843 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniająca dyrektywę (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu oraz zmieniająca dyrektywy 2009/138/WE i 2013/36/UE (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 43).
23 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/785 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program zwalczania nadużyć finansowych i uchylające rozporządzenie (UE) nr 250/2014 (Dz.U. L 172 z 17.5.2021, s. 110).
24 Dokument roboczy służb Komisji z 20 września 2021 r. zatytułowany "Plan działania »Strategia Komisji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych« (CAFS) - stan na czerwiec 2021 r.", SWD(2021)0262.
25 Wyrok z 16 lutego 2022 r., Węgry przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej, C-156/21, ECLI: EU:C:2022:97 oraz wyrok z 16 lutego 2022 r., Rzeczpospolita Polska przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej, C-157/21, ECLI: EU:C:2022:98.
26 Wyrok z 16 lutego 2022 r., Węgry przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej, C-156/21, ECLI: EU:C:2022:97, pkt 132.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.214.133

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2023 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej - zwalczania nadużyć finansowych - sprawozdanie roczne 2021 (2022/2152(INI))
Data aktu: 19/01/2023
Data ogłoszenia: 16/06/2023