Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2023 r. w sprawie kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2021 r. (2022/2153(INI))

P9_TA(2023)0017
Kontrola działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2021 r. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2023 r. w sprawie kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2021 r. (2022/2153(INI))
(2023/C 214/12)

Parlament Europejski,

- uwzględniając sprawozdanie z działalności Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) za 2021 r. zatytułowane "Innowacyjna odpowiedź", opublikowane 27 stycznia 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie finansowe EBI za 2021 r. oraz sprawozdanie EBI z działalności w zakresie finansowania i zaciągania pożyczek za 2021 r., oba opublikowane 5 maja 2022 r.,

- uwzględniając plan operacyjny grupy EBI na 2021 r., opublikowany 20 stycznia 2021 r.,

- uwzględniając sprawozdanie EBI dotyczące inwestycji za lata 2020/2021: Budowanie inteligentnej i ekologicznej Europy w erze COVID-19, opublikowane 21 stycznia 2021 r.,

- uwzględniając plan wdrożenia planu działania banku klimatycznego grupy EBI na lata 2021-2025, przyjęty przez Radę Dyrektorów EBI 14 listopada 2020 r. i opublikowany 14 grudnia 2020 r.,

- uwzględniając strategię klimatyczną EBI przyjętą w listopadzie 2020 r. i opublikowaną 15 listopada 2020 r.,

- uwzględniając sprawozdanie grupy EBI w sprawie zrównoważonego rozwoju za 2021 r., opublikowane 6 lipca 2022 r.,

- uwzględniając ramy grupy EBI dotyczące zrównoważonego ekologicznie i społecznie rozwoju, przyjęte 2 lutego 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdania roczne Komitetu Kontroli i Audytu EBI za 2021 r., opublikowane 21 lipca 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie EBI z działalności dochodzeniowej w sprawie nadużyć finansowych za 2021 r., opublikowane 7 lipca 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie roczne za 2021 r. na temat działań dotyczących skarg w sprawie zamówień oraz na temat prac Komitetu rozpatrywania skarg w sprawie zamówień, opublikowane 7 kwietnia 2022 r.,

- uwzględniając porozumienie robocze podpisane przez EBI, Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI) i Prokuraturę Europejską 7 grudnia 2021 r.,

- uwzględniając sprawozdanie EBI w sprawie działań związanych z przestrzeganiem przepisów za 2021 r., opublikowane 25 sierpnia 2022 r.,

- uwzględniając ramy PATH grupy EBI - wspieranie kontrahentów w ich dążeniu do dostosowania się do porozumienia paryskiego (ramy dostosowywania się kontrahentów do porozumienia paryskiego), opublikowane 26 października 2021 r.,

- uwzględniając politykę grupy EBI w zakresie zwalczania nadużyć finansowych opublikowaną 5 sierpnia 2021 r.,

- uwzględniając roczne sprawozdanie Komitetu ds. Etyki i Zgodności EBI z 2020 r., opublikowane 8 kwietnia 2022 r., oraz zasady działania tej komisji,

- uwzględniając kodeksy postępowania pracowników grupy EBI, a także członków Komitetu Kontroli i Audytu oraz Komitetu Zarządzającego EBI,

- uwzględniając sprawozdanie grupy EBI za 2021 r. dotyczące ujawniania informacji na temat zarządzania ryzykiem, opublikowane 9 sierpnia 2022 r.,

- uwzględniając regulamin EBI,

- uwzględniając porozumienie trójstronne między Komisją Europejską, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (porozumienie trójstronne), które weszło w życie w listopadzie 2021 r.,

- uwzględniając politykę grupy EBI w zakresie przejrzystości, opublikowaną 18 listopada 2021 r., oraz jej politykę w zakresie informowania o nieprawidłowościach, opublikowaną 24 listopada 2021 r.,

- uwzględniając nowe podejście grupy EBI do kwestii spójności na lata 2021-2027, opublikowane 13 października 2021 r.,

- uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z 7 lipca 2022 r. w sprawie kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2020 r. 1 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0294/2022),

A. mając na uwadze, że grupa EBI składa się z EBI i EFI oraz jest największą wielostronną instytucją finansową na świecie i jednym z największych podmiotów zapewniających finansowanie działań związanych ze zmianą klimatu; mając na uwadze, że EBI koncentruje się na priorytetowych obszarach klimatu i środowiska, rozwoju, innowacji i umiejętności, małych i średnich przedsiębiorstw, infrastruktury i spójności; mając na uwadze, że EFI wspiera małe i średnie przedsiębiorstwa poprzez finansowanie przedsiębiorczości, wzrostu, innowacji i badań, zatrudnienia i rozwoju regionalnego;

B. mając na uwadze, że traktaty wymagają, aby EBI przyczyniał się do integracji unijnej, a także do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego, z uwzględnieniem celów polityki publicznej, takich jak spójność społeczna i zrównoważony rozwój, w celu wyeliminowania nierówności poprzez zapewnienie lepszych warunków dostępu do miejsc pracy i możliwości edukacyjnych oraz do infrastruktury i usług publicznych, a także poprzez promowanie zdrowego i zrównoważonego środowiska;

C. mając na uwadze, że EBI musi przestrzegać Karty praw podstawowych Unii Europejskiej; mając na uwadze, że zasady dotyczące praw człowieka są włączone do jego procedur i standardów w zakresie należytej staranności, co obejmuje również publicznie dostępne oceny ex ante;

D. mając na uwadze, że inwestycje EBI mogą wspierać sektor społeczny, w tym opiekę zdrowotną, edukację i mieszkalnictwo;

E. mając na uwadze, że spójność terytorialna i społeczna, zrównoważony rozwój oraz walka z bezrobociem, ubóstwem i wykluczeniem społecznym powinny być centralnym elementem działalności EBI; mając na uwadze, że zrównoważony rozwój musi być uwzględniany we wszelkich działaniach w zakresie udzielania i zaciągania pożyczek oraz doradztwa, ponieważ zadaniem EBI jest wspieranie zrównoważonego wzrostu w Unii Europejskiej i poza jej granicami; mając na uwadze, że wspieranie spójności jest zapisanie w statucie EBI, a inwestycje EBI mają na celu przyczynienie się do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego;

F. mając na uwadze, że EBI - jako bank klimatyczny UE - odgrywa kluczową rolę w walce z globalnymi sytuacjami nadzwyczajnymi związanymi ze zmianą klimatu, degradacją środowiska i utratą różnorodności biologicznej; mając na uwadze, że EBI zobowiązał się do dostosowania wszystkich swoich działań do porozumienia paryskiego, aby zwiększyć roczne finansowanie działań w dziedzinie klimatu i zrównoważenia środowiskowego do ponad 50 % łącznej kwoty pożyczek do 2025 r.; mając na uwadze, że zobowiązuje się do zainwestowania co najmniej 1 bln EUR w finansowanie działań związanych ze zmianą klimatu w następnym dziesięcioleciu;

G. mając na uwadze, że w 2021 r. i na początku 2022 r. negocjowano, a 7 marca 2022 r. podpisano umowę gwarancyjną z grupą EBI (EBI i EFI) w ramach InvestEU;

H. mając na uwadze, że państwa członkowskie UE mogą powierzyć EBI wdrożenie instrumentów finansowych, które wykorzystują do inwestowania środków w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) w kwalifikujące się projekty; mając na uwadze, że EBI może zaoferować państwom członkowskim dodatkowe finansowanie i specjalne wsparcie doradcze w zakresie inwestowania ich środków w ramach RRF;

I. mając na uwadze, że EBI przyczynia się do realizacji celów politycznych i gospodarczych Unii Europejskiej oraz wspiera priorytety Unii w zakresie działań zewnętrznych we wszystkich regionach na całym świecie, w tym w newralgicznych politycznie krajach w regionach sąsiedztwa wschodniego i śródziemnomorskiego;

J. mając na uwadze, że EBI jest największym wielostronnym kredytodawcą w regionach sąsiadujących z UE i prowadzi działalność w krajach wschodniego sąsiedztwa, na Bałkanach Zachodnich, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej; mając na uwadze, że EBI prowadzi działania poza Unią Europejską za pośrednictwem sieci prawie 30 biur zewnętrznych zlokalizowanych w Afryce, Ameryce Łacińskiej i Azji;

K. mając na uwadze, że grupa EBI ściśle współpracuje z instytucjami UE i innymi partnerami w celu wspierania celów i priorytetów politycznych Unii; mając na uwadze, że w szczególności w kontekście wieloletnich ram finansowych (WRF) na lata 2021-2027 grupa EBI współpracuje z Komisją oraz z krajowymi bankami i instytucjami prorozwojowymi oraz instytucjami finansowania rozwoju; mając na uwadze, że aby stosować zasady i osiągnąć cele porozumienia paryskiego do końca 2020 r., grupa EBI współpracowała z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych i Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju;

L. mając na uwadze, że EBI odgrywa wiodącą rolę w walce z kryzysem związanym z COVID-19 w Unii Europejskiej i podjął znaczne wysiłki w celu zaoferowania dodatkowego wsparcia, w szczególności małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP), poprzez ustanowienie nowego ogólnoeuropejskiego funduszu gwarancyjnego w celu zapewnienia kapitału MŚP, które szczególnie mocno odczuły skutki kryzysu;

M. mając na uwadze, że rating AAA EBI jest niezbędny, by zapewnić odpowiednie rynkowe źródła finansowania po jak najbardziej preferencyjnych stawkach, dlatego należy go utrzymać;

N. mając na uwadze, że model biznesowy EBI wymaga najwyższego poziomu uczciwości, przejrzystości, rozliczalności i dobrego zarządzania, a także odpowiednich środków w celu skutecznego i efektywnego zwalczania wszelkich form prania pieniędzy, finansowania terroryzmu, przestępczości zorganizowanej i szkodliwych praktyk podatkowych, a także rodzajów zakazanych zachowań określonych w niedawno zmienionej polityce zwalczania nadużyć finansowych;

Wyniki transakcji finansowych EBI

1. podkreśla, że EBI jest wiodącym emitentem i stale przyczynia się do innowacji i rozwoju na rynkach kapitałowych, a jednocześnie promuje najbardziej rygorystyczne standardy;

2. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. całkowity bilans grupy EBI wynosił 568 mld EUR, co oznacza wzrost o 11,9 mld EUR w porównaniu z bilansem na dzień 31 grudnia 2020 r.;

3. odnotowuje, że w 2021 r. wartość nowych pożyczek zatwierdzonych przez EBI wyniosła 65,4 mld EUR, zgodnie z celem określonym w planie operacyjnym na 2021 r., a wynik ten był bliski wynikom z lat poprzednich (66,1 mld EUR w 2020 r. i 63,3 mld EUR w 2019 r.); zauważa, że z tej kwoty 54,3 mld EUR pochodziło z zasobów własnych Banku (w porównaniu z 64,6 mld EUR również z zasobów własnych banku w 2020 r.);

4. zwraca uwagę, że podobnie jak w poprzednich latach największa część z tych środków trafiła do Włoch, Francji i Hiszpanii (odpowiednio 16 %, 14 % i 12 % całkowitej wartości zatwierdzonych pożyczek) oraz do sektorów transportu, pożyczek globalnych i energetyki (odpowiednio 30,2 %, 18,5 % i 14,8 %);

5. zauważa, że całkowita wartość wypłat wyniosła w 2021 r. 41,4 mld EUR, z czego 40,4 mld EUR w ramach zasobów własnych Banku (w 2020 r. wypłaty wyniosły 58,3 mld EUR, z czego 56,8 mld EUR w ramach zasobów własnych Banku);

6. zauważa, że od 31 grudnia 2021 r. wartość niespłaconych pożyczek nieznacznie spadła do 556,4 mld EUR (z 558,7 mld EUR i 560,3 mld EUR odpowiednio w 2020 r. i 2019 r.), z czego 82 % to pożyczki na projekty w UE (82,2 % w 2020 r. i 81,4 % w 2019 r.); zauważa, że wartość pożyczek wypłaconych przez EBI wyniosła 433,4 mld EUR w porównaniu z 444,6 mld EUR i 447,5 mld EUR odpowiednio na koniec 2020 r. i 2019 r.;

7. podkreśla, że powyższa tendencja w zakresie finansowania w 2021 r. odzwierciedla coraz większy nacisk EBI na korzystanie ze środków finansowych stron trzecich w Unii Europejskiej, czego przykładem są transakcje realizowane w ramach ogólnoeuropejskiego funduszu gwarancyjnego i zdecentralizowane instrumenty finansowe, które uzupełniają zasoby własne EBI i umożliwiają mu zwiększenie ogólnego wolumenu transakcji obarczonych wyższym ryzykiem; zwraca uwagę, że EBI akceptuje jedynie podejmowanie ryzyka kredytowego, rynkowego i ryzyka płynności zgodnie ze swoją gotowością do podejmowania ryzyka i misją publiczną;

8. zauważa, że w 2021 r. EBI był największym wielostronnym bankiem rozwoju emitującym zielone obligacje i obligacje na rzecz zrównoważonego rozwoju zakładające wykorzystanie przychodów, czym potwierdził swoją rolę lidera na światowych rynkach zielonych obligacji i obligacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, osiągając nowy rekord w wysokości 11,5 mld EUR w zakresie obligacji "odpowiedzialne środowisko" i obligacji na rzecz zrównoważonego rozwoju (w 2020 r. emisja produktów dłużnych związanych ze zrównoważonym rozwojem była równoważna kwocie 10,5 mld EUR); zauważa również, że zwiększyło to udział finansowania na rzecz zrównoważonego rozwoju w całkowitym finansowaniu z 15 % w 2020 r. do 21 % (uwzględniając zarówno obligacje "odpowiedzialne środowisko", jak i obligacje na rzecz zrównoważonego rozwoju - CAB i SAB);

9. z uznaniem przyjmuje sprawozdanie zatytułowane "Evaluation of the EIB's Climate Awareness Bonds" [Ocena obligacji "odpowiedzialne środowisko" EBI] przyjęte w marcu 2021 r. przez Radę Dyrektorów EBI; ma świadomość, że CAB i SAB będą stopniowo dostosowywane do przyszłego europejskiego standardu zielonych obligacji (EU-GBS);

10. ma świadomość, że w celu zaspokojenia swoich potrzeb pożyczkowych EBI pozyskuje długoterminowe środki w drodze emisji obligacji na międzynarodowych rynkach kapitałowych; zauważa, że w ciągu 2021 r. EBI pozyskał środki stanowiące równowartość 55,3 mld EUR w 21 walutach;

11. zwraca uwagę, że EBI generuje dochód dzięki udzielaniu dużych ilości pożyczek o niskiej marży oraz że na 31 grudnia 2021 r. Bank wykazał zysk netto w wysokości 2,5 mld EUR, co stanowiło wzrost w porównaniu z 1,7 mld EUR w 2020 r. i 2,4 mld EUR w 2019 r;

12. zauważa, że ponieważ EBI zatrzymuje zyski z myślą o wspieraniu swojej działalności, niezachwiana rentowność Banku doprowadziła do zgromadzenia przez niego przez lata znacznych rezerw; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że rezerwy te wzrosły z 73,5 mld EUR na koniec 2020 r. do 76,1 mld EUR na koniec 2021 r.;

13. odnotowuje utrzymujące się dobre wyniki ogólnego portfela kredytowego, w którym odsetek kredytów zagrożonych wynosił zaledwie 0,3 % na koniec 2021 r. (w porównaniu z 0,4 % na koniec 2020 i 2019 r.); zauważa, że wartość płatności opóźnionych o ponad 90 dni pozostaje na bardzo niskim poziomie, wynoszącym łącznie 116,3 mln EUR na koniec 2021 r. (w porównaniu z 117,1 mln EUR i 146,0 mln EUR na koniec, odpowiednio, 2020 r. i 2019 r.) i podobnie jak w poprzednich latach stanowiącym jedynie 0,03 % portfela ryzyka;

14. z zadowoleniem przyjmuje zatwierdzenie przez Radę Dyrektorów 15 grudnia 2021 r. planu operacyjnego grupy EBI na lata 2022-2024; docenia fakt, że nowy plan operacyjny potwierdza dostosowanie się EBI do priorytetów politycznych UE oraz jego zobowiązanie do zwiększenia ambicji w zakresie transformacji cyfrowej i ekologicznej;

15. zauważa, że plan operacyjny odzwierciedla przewidywane pożyczki niezbędne do osiągnięcia celów operacyjnych oraz że Rada Dyrektorów zezwoliła na globalne pożyczki w wysokości do 50 mld EUR na 2022 r.; zauważa ponadto, że EBI ogłosił program finansowania, który ma opiewać na kwotę 45 mld EUR;

16. wzywa EBI do odgrywania aktywnej roli we wspieraniu projektów, które przyczyniają się do sprawiedliwej transformacji, takich jak badania, innowacje, cyfryzacja, dostęp MŚP do finansowania, inwestycje społeczne i umiejętności;

Działania związane z pandemią COVID-19

17. podkreśla, że długoterminowy budżet Unii Europejskiej na lata 2021-2027 (1,2 bln EUR w cenach bieżących) wraz z tymczasowym instrumentem odbudowy Next Generation EU (NGEU) (806,9 mld EUR w cenach bieżących) stanowią bezprecedensową i wyjątkową reakcję mającą na celu pomoc w naprawie szkód gospodarczych i społecznych spowodowanych pandemią COVID-19 oraz ułatwienie transformacji cyfrowej i ekologicznej;

18. zauważa, że w 2021 r. kolejne fale pandemii zakłóciły działalność wielu klientów Banku, w tym MŚP i dużych przedsiębiorstw, a także instytucji finansowych, co doprowadziło do zmniejszenia wolumenu i wypłat;

19. odnotowuje, że pandemia COVID-19 zasadniczo nie wpłynęła na jakość portfela kredytowego EBI dzięki strategii zarządzania ryzykiem kredytowym;

20. zauważa z uznaniem, że EBI nadal utrzymuje dobry poziom płynności oraz najwyższy rating kredytowy pomimo powszechnej niepewności na światowych rynkach finansowych spowodowanej pandemią COVID-19;

21. zauważa, że w 2021 r. EBI zatwierdził 109 niezależnych transakcji mających na celu bezpośrednią reakcję na kryzys związany z COVID-19 na łączną kwotę 12,9 mld EUR (z łącznej zatwierdzonej kwoty 55,8 mld EUR); zwraca uwagę, że od początku pandemii COVID-19 grupa EBI zatwierdziła prawie 72 mld EUR na ukierunkowane wsparcie dla sektora zdrowia publicznego, dla dostaw szczepionek i dla przedsiębiorstw, które poważnie ucierpiały w wyniku kryzysu;

22. podkreśla znaczne wsparcie udzielane przez EBI za pośrednictwem ogólnoeuropejskiego funduszu gwarancyjnego, które to wsparcie uzupełnia inne działania podejmowane na szczeblu UE w celu przeciwdziałania pandemii i kryzysom po pandemii; docenia fakt, że wsparcie to stanowi zachętę dla pośredników finansowych do udzielania większych pożyczek przedsiębiorstwom na lepszych warunkach, co pomaga przedsiębiorstwom w szybkim dostępie do korzystnego finansowania w celu przezwyciężenia problemów związanych z pandemią; wyraża zaniepokojenie brakiem przejrzystości związanej z europejskim funduszem gwarancyjnym, co może niemal uniemożliwiać ocenę, czy fundusz rzeczywiście przyniósł korzyści europejskiej gospodarce;

23. zauważa, że ogólnoeuropejski fundusz gwarancyjny umożliwił grupie EBI zwiększenie wsparcia dla głównie europejskich MŚP i zapewnił dodatkowe finansowanie w wysokości do 200 mld EUR; gratuluje grupie EBI, że dotarła do wielu przedsiębiorstw w całej Unii Europejskiej; podkreśla, że od 31 grudnia 2021 r. zatwierdzono projekty o łącznej wartości 23,2 mld EUR (z czego podpisano już projekty o wartości 18,1 mld EUR) i że oczekuje się, iż uruchomi to inwestycje o łącznej wartości 174,4 mld EUR;

24. docenia fakt, że zwiększenie puli środków EBI w sektorze opieki zdrowotnej o 6 mld EUR umożliwiło inwestycje w sektor opieki zdrowotnej i infrastrukturę medyczną, a także finansowanie badań naukowych, szczepionek i leczenia; zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. pożyczki podpisane w ramach tej puli środków wyniosły 5,4 mld EUR, z czego część była związana z badaniami nad szczepionkami przeciwko COVID-19;

Wsparcie ze strony EBI w kluczowych obszarach polityki

25. zauważa, że program InvestEU, będący następcą Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, ma zostać uruchomiony w ramach WRF na lata 2021-2027 oraz że EBI będzie również kluczowym partnerem wykonawczym odpowiedzialnym za zarządzanie 75 % całkowitego budżetu programu; rozumie, że w latach 2021-2027 gwarancja InvestEU w wysokości 26,2 mld EUR, finansowana z WRF i NGEU, ma zmobilizować dodatkowe inwestycje prywatne i publiczne w Europie o wartości ponad 372 mld EUR, głównie w dziedzinie zrównoważonej infrastruktury, badań, innowacji, cyfryzacji, dostępu MŚP do finansowania, inwestycji społecznych i umiejętności;

26. zwraca się do EBI o przestrzeganie priorytetów UE wspieranych przez InvestEU oraz o zapewnienie silnej ochrony interesów finansowych UE; oczekuje, że EBI przedstawi Parlamentowi sprawozdanie na temat swoich działań i inwestycji związanych z programem InvestEU w 2022 r.;

27. podkreśla, że 23 mln mniejszych przedsiębiorstw w Europie stanowi 99,8 % przedsiębiorstw niefinansowych i zapewnia około dwóch trzecich wszystkich miejsc pracy; zaznacza, że MŚP są siłą napędową rozwoju gospodarczego na całym świecie, a także główną siłą napędową innowacji; rozumie, że koszty cyfryzacji i działań w dziedzinie klimatu były najwyższe podczas pandemii COVID-19 i wywarły dodatkową presję na MŚP, które otrzymały wsparcie EBI głównie za pośrednictwem pakietu finansowego związanego z COVID-19 i z ogólnoeuropejskiego funduszu gwarancyjnego;

28. wyraża uznanie dla grupy EBI, której wsparcie finansowe w 2021 r. dla ponad 431 000 MŚP i spółek o średniej kapitalizacji zapewniło 4,5 mln miejsc pracy; przypomina, że wsparcie EBI dla MŚP stanowi 47 % całkowitego wolumenu finansowania zatwierdzonego przez EBI i prawie wszystkich działań EFI; przypomina, że w ujęciu bezwzględnym w 2021 r. na finansowanie MŚP grupa EBI przeznaczyła 45 mld EUR z łącznej kwoty pożyczek w wysokości 94,9 mld EUR, a finansowanie to było proponowane na korzystnych warunkach gwarantujących niższe stopy procentowe lub dłuższe terminy zapadalności oraz oferowano usługi doradcze; wzywa EBI do kontynuowania działań i zwiększenia wsparcia za pomocą dodatkowego kapitału wzrostu, aby umożliwić MŚP zwiększenie skali ich działalności;

29. wyraża zaniepokojenie w związku z tym, że obecne wysokie ceny energii mają poważny wpływ na konkurencyjność europejskich MŚP; wzywa EBI do oceny, czy obecny poziom wsparcia dla MŚP jest wystarczający w kontekście wysokich cen energii i rosnących kosztów surowców, oraz do poinformowania Parlamentu o tym, w jaki sposób zamierza dostosować swoje działania w celu sprostania tym nowym wyzwaniom;

30. ponawia swój apel o sprawiedliwy i przejrzysty rozkład geograficzny projektów i inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem regionów słabiej rozwiniętych, zwłaszcza w dziedzinie innowacji, cyfryzacji i infrastruktury, w celu promowania wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz konwergencji i spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej; wzywa EBI do aktywniejszego usuwania powtarzających się niedociągnięć, które uniemożliwiają niektórym regionom lub krajom pełne korzystanie z działalności finansowej EBI;

31. zauważa, że w obecnej trudnej sytuacji (kryzys będący następstwem pandemii i rosyjska agresja na Ukrainę) pogłębiła się luka między sytuacją gospodarczą i zdolnościami państw członkowskich, i podkreśla, że należy zadbać o to, by najbardziej dotknięte regiony i kraje dostosowały się do nowych okoliczności, tak aby nikt nie pozostał w tyle;

32. ponownie wzywa EBI, by zwiększył inwestycje w innowacje przełomowe w celu ułatwienia transformacji cyfrowej i ekologicznej;

33. twierdzi, że wszystkie przepływy finansowe EBI powinny być w pełni spójne z celem zerowej emisji netto najpóźniej do 2050 r. oraz z ambitniejszym celem klimatycznym UE na rok 2030; podkreśla, że transformacja klimatyczna musi być inkluzywna i sprawiedliwa oraz że zielone inwestycje muszą być rentowne; przypomina, że oczekuje się, iż EBI wykorzysta swoje pożyczki, instrumenty finansowe, pomoc techniczną i usługi doradcze do wspierania obywateli i przedsiębiorstw stojących przed wyzwaniami społeczno-gospodarczymi wynikającymi z przejścia na gospodarkę bezemisyjną;

34. ponawia apel o wzmocnienie wsparcia technicznego dla władz lokalnych i regionalnych oraz ich wiedzy specjalistycznej w zakresie finansów, zwłaszcza w regionach o niskiej zdolności inwestycyjnej, a także w przypadku projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania kilku państw członkowskich, które to projekty z uwagi na swoje rozmiary lub charakter nie mogą być całkowicie sfinansowane z różnych środków dostępnych w poszczególnych państwach członkowskich, przed zatwierdzeniem projektu, co pozwoli zwiększyć dostępność finansowania EBI;

35. ponownie wzywa EBI do przeprowadzenia analizy due diligence w fazie przygotowawczej wszystkich projektów, aby obejmowały one staranne uwzględnienie i poszanowanie praw człowieka i społeczności tubylczych, a także do opracowania wyraźnej strategii na rzecz praw człowieka, obejmującej oceny zagrożeń i wpływu w zakresie praw człowieka;

36. podkreśla, że nałożony na pośredników finansowych i klientów korporacyjnych wymóg sporządzenia planów dekarbonizacji jak najszybciej, a najpóźniej do końca 2025 r., musi ułatwiać MŚP dostęp do finansowania; zauważa jednak, że jest to kluczowy wymóg z punktu widzenia planów EBI, aby stać się bankiem klimatycznym UE i zwiększyć wskaźnik finansowania przeznaczonego na projekty ekologiczne i zrównoważone co najmniej do 50 %;

37. apeluje o skupienie się na wiarygodności krótkoterminowych planów dekarbonizacji, o rygorystyczne wdrażanie tych planów i celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz o ocenę, czy można je uwzględnić w klauzulach umownych między EBI a jego klientami;

38. jest świadomy, że działania EBI łączą klimat, innowacje i rozwój, oraz uznaje, że innowacje i technologie są kluczowymi czynnikami umożliwiającymi przejście na gospodarkę o zerowej emisji netto; z zadowoleniem przyjmuje partnerstwo między Komisją a Breakthrough Energy Catalyst, mające na celu uruchomienie do 1 mld USD w latach 20222026 w celu przyspieszenia wdrażania i komercjalizacji innowacyjnych technologii, które pomogą zrealizować ambicje Europejskiego Zielonego Ładu i cele klimatyczne Unii Europejskiej na 2030 r.;

39. podkreśla, że trzeba osiągnąć odpowiedni poziom bezpieczeństwa energetycznego, aby móc szybko zapewnić stabilną niezależność państw europejskich;

40. wzywa EBI, aby zwiększył finansowanie w celu pobudzenia transformacji technologicznej, zapewnienia MŚP funduszy na długoterminowe badania naukowe i innowacje, wspierania rozwoju umiejętności dostosowanych do rzeczywistych potrzeb rynku pracy oraz promowania inwestycji w umiejętności cyfrowe pracowników i przedsiębiorców oraz w infrastrukturę cyfrową i budowanie zdolności w zakresie cyfryzacji; podkreśla, że europejskie MŚP pozostają w tyle, jeśli chodzi o wykorzystywanie technologii cyfrowych - tylko 55 % unijnych MŚP osiągnęło przynajmniej podstawowy poziom cyfryzacji;

41. odnotowuje zadeklarowany wzrost odsetka zatwierdzonych przez EBI operacji związanych z horyzontalnym celem polityki publicznej w zakresie spójności gospodarczej i społecznej UE oraz konwergencji z 34,5 % w 2020 r. do 41,5 % w 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje ambitne plany EBI określone w nowym dokumencie dotyczącym podejścia do kwestii spójności na lata 2021-2027, dotyczące przeznaczania przez grupę EBI większych środków na spójność, z założeniem że w UE środki te wyniosą 40 % w 2022 r. (45 % do 2025 r.), a 20 % z nich będzie dotyczyć regionów słabiej rozwiniętych (23 % do 2025 r.); wzywa EBI, by dalej świadczył usługi doradcze na rzecz regionów objętych polityką spójności, co pomoże im lepiej wykorzystać dostępne inwestycje;

42. wzywa EBI, aby nadal priorytetowo traktował inwestycje w infrastrukturę zdrowotną, szkolenia personelu i jakość usług zdrowotnych w celu zmniejszenia nierówności między krajami;

43. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Dyrektorów EBI z września 2021 r. zatwierdzającą utworzenie EBI Global, nowego oddziału odpowiedzialnego od 1 stycznia 2022 r. za wszystkie działania EBI w regionie objętym procesem rozszerzenia oraz w krajach wschodniego i południowego sąsiedztwa Unii Europejskiej, w Afryce Subsaharyjskiej, Azji, Ameryce Łacińskiej, na Karaibach i w regionie Pacyfiku; wzywa EBI Global do skupienia się na programie sprawiedliwego i zrównoważonego rozwoju w krajach otrzymujących pomoc, przy jednoczesnym wykazaniu wyraźnej dodatkowości w dziedzinie rozwoju; z zaniepokojeniem zwraca uwagę na wyzwania stojące przed projektami w państwach trzecich, w szczególności na korupcję, sprzeniewierzenie środków finansowych i trudności z dopilnowaniem, by docierały one do zamierzonych odbiorców i służyły realizacji zasad kluczowych obszarów polityki;

44. uważa, że EBI Global powinien korzystać z autonomii operacyjnej niezbędnej do skutecznego wdrażania strategii politycznych UE, z zachowaniem odpowiedniej kultury korporacyjnej banku rozwoju, ale jednocześnie powinien czerpać korzyści płynące z ram prawnych banku oraz stosować te same strategie polityczne i wysokie standardy; wzywa EBI Global do zapewnienia najwyższych standardów należytej staranności w procesach oceny projektów;

45. podkreśla kluczową rolę EBI w realizacji celów mechanizmu sprawiedliwej transformacji i apeluje o większe zaangażowanie i konkretne działania w tym zakresie;

46. zwraca uwagę, że sektory rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa mają zasadnicze znaczenie dla wzrostu i rozwoju na obszarach wiejskich; wzywa EBI do zapewnienia skuteczniejszej pomocy i wspierania innowacji w tych istotnych sektorach, które mogą znacząco przyczynić się do bezpieczeństwa żywnościowego; podkreśla, że potrzeby finansowe rolników, zwłaszcza młodych i rozpoczynających działalność, są znaczne oraz że rolnicy i przedsiębiorstwa w tym sektorze mają niższy wskaźnik powodzenia przy ubieganiu się o finansowanie; wzywa EBI do dalszej pracy nad nowymi narzędziami finansowymi, które zwiększą dostępność dla sektora rolnego;

47. potępia bezprawną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną agresję wojskową i inwazję Federacji Rosyjskiej na Ukrainę; podkreśla, że wojna wywołała poważny kryzys humanitarny i zasadniczo wpłynęła na sytuację gospodarczą i bezpieczeństwo w UE i jej sąsiedztwie, co musi znaleźć szerokie odzwierciedlenie w działaniach i planach inwestycyjnych EBI;

48. wyraża zaniepokojenie zależnością energetyczną i bezbronnością Republiki Mołdawii, pogłębionymi przez obecny kryzys energetyczny; wzywa EBI do wspierania inwestycji na rzecz długoterminowej autonomii i dywersyfikacji energetycznej Republiki Mołdawii;

Przestrzeganie przepisów przez EBI oraz jego przejrzystość i rozliczalność

49. ponownie zaznacza, że rating AAA EBI jest niezbędny, by zapewnić odpowiednie rynkowe źródła finansowania, i należy go utrzymać; uważa, że siła finansowa, dobre rządy, zachowawcza gotowość do podejmowania ryzyka, długoterminowa stabilność i wsparcie UE są zasadniczymi elementami, a także nieodłącznymi cechami jego udanego modelu biznesowego;

50. przyjmuje do wiadomości uwagi i zalecenia dla Banku przedstawione przez Komitet Kontroli i Audytu EBI w odniesieniu za rok 2021; wzywa EBI, by wdrożył te zalecenia oraz ukończył wdrażanie niewykonanych zaleceń z poprzednich lat;

51. zgadza się z opinią Komitetu Kontroli i Audytu EBI, że istnieje potrzeba lepszego monitorowania ryzyka operacyjnego i technologicznego, w tym ryzyka w cyberprzestrzeni i innego ryzyka niefinansowego, a także lepszego zarządzania takim ryzykiem i nadzoru nad nim;

52. z zadowoleniem przyjmuje skoncentrowanie się przez EBI na strategii cyfryzacji, zarządzaniu ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz na cyberbezpieczeństwie, a także przyjęcie w maju 2021 r. strategii dotyczącej ambicji cyfrowych (ICT) grupy EBI; przypomina, że cyberataki mogą powodować ryzyko operacyjne, ryzyko utraty reputacji i ryzyko prawne; oczekuje, że EBI przyjmie plan działania obejmujący zarówno obronę przed cyberatakami, jak i odbudowę po nich, wraz z konkretnymi rezultatami i jasnymi wskaźnikami, a także będzie promować silną kulturę cyberbezpieczeństwa wśród pracowników;

53. zauważa, że 11 listopada 2021 r. EBI, Komisja i Europejski Trybunał Obrachunkowy odnowiły porozumienie trójstronne; ubolewa nad faktem, że zmienione porozumienie nie oferuje szeroko zakrojonego rozwiązania, o które apelował Parlament; z zadowoleniem przyjmuje jednak fakt, że nowe porozumienie umożliwia lepszy dostęp do skontrolowanych dokumentów EBI i sprawniejszy przepływ tych dokumentów; przypomina, że Europejski Trybunał Obrachunkowy powinien mieć pełny dostęp do wszystkich informacji związanych z operacjami EBI przeznaczonymi wyłącznie do wdrażania polityki UE;

54. zauważa, że w 2021 r. w ramach mechanizmu rozpatrywania skarg EBI zarejestrowano 64 nowe sprawy (w porównaniu z 77 w 2020 r.), rozpatrzono 107 spraw (w porównaniu z 137 w 2020 r.) i zamknięto 64 sprawy (w porównaniu z 94 w 2020 r.); zachęca EBI, by monitorował zalecenia mechanizmu rozpatrywania skarg oraz podejmował intensywne wysiłki w celu dotarcia do zainteresowanych stron i zaoferowania im dostosowanych do potrzeb działań;

55. wzywa EBI do zadbania o to, by jego mechanizm rozpatrywania skarg był dostępny, skuteczny i niezależny, w celu wykrywania wszelkich ewentualnych naruszeń praw człowieka w ramach projektów związanych z EBI i dochodzenia roszczeń w takich przypadkach;

56. ma świadomość, że wydział dochodzeń Inspektoratu Generalnego (IG/IN) jest jednostką wewnętrzną, która wszczyna dochodzenia w sprawie różnych rodzajów nadużyć zdefiniowanych w polityce zwalczania nadużyć finansowych, co ma na celu przedstawianie grupie EBI odpowiednich faktów i zaleceń stanowiących podstawę procesu decyzyjnego EBI;

57. zauważa, że wyzwania związane z pandemią COVID-19 miały drugi rok z rzędu wpływ na działalność właściwego wydziału Inspektoratu Generalnego, co skutkowało mniejszą liczbą przyjętych zarzutów (174 w 2021 r. i 183 w 2020 r.), mniejszą liczbą przeprowadzonych misji dochodzeniowych (5 w 2021 r. i 10 w 2020 r.) oraz mniejszą liczbą wydanych zaleceń i opinii (45 w 2021 r. i 52 w 2020 r. przy większej liczbie zakończonych spraw, która wyniosła 204 w 2021 r. i 195 w 2020 r.);

58. zauważa, że liczba spraw, w przypadku których zarzuty zostały potwierdzone w następstwie dochodzenia, gwałtownie spadła w 2021 r. (17 potwierdzonych spraw z 67 dochodzeń wszczętych w 2021 r. i 37 potwierdzonych spraw wobec 91 dochodzeń wszczętych w 2020 r., co stanowi spadek z 41 % do 25 %);

59. z zadowoleniem przyjmuje podpisanie 29 października 2021 r. porozumienia roboczego między EBI a Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (EUROPOL), które powinno utorować drogę do skuteczniejszego zapobiegania zagrożeniom związanym z finansowaniem grupy EBI i ich wykrywania;

60. z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie nowego systemu monitorowania i sprawozdawczości w związku z zaleceniami i opiniami; zwraca się do IG/IN EBI o bardziej szczegółowe informowanie Parlamentu o wynikach prowadzonych dochodzeń; apeluje, aby roczne sprawozdanie IG/IN EBI obejmowało finansowe skutki badanych spraw i wykraczało poza zwykły opis danej sprawy, aby zapewnić cenne informacje do wykorzystania przy ocenie ochrony interesów finansowych, w tym przy dokonywanej przez EBI ocenie ryzyka finansowego, operacyjnego i reputacyjnego podczas podejmowania decyzji o tym, czy należy przeprowadzić dochodzenie w tym celu;

61. docenia ciągłą pracę działu ds. proaktywnej oceny uczciwości i zachęca do ściślejszej współpracy między zdolnościami EBI w zakresie wykluczenia i wyłączenia, systemem wczesnego wykrywania i wykluczania Komisji i innymi odpowiednimi podmiotami (takimi jak baza danych systemu zarządzania nieprawidłowościami Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) i narzędzie punktowej oceny ryzyka ARACHNE) w celu usprawnienia działań w zakresie zapobiegania nadużyciom finansowym i ich wykrywania, które to działania mają zasadnicze znaczenie dla ochrony interesów finansowych Unii;

62. przypomina EBI, że jego dwoisty charakter (organ UE i instytucja finansowa) sprawia, że jego dostosowanie się do prawa UE staje się jeszcze bardziej istotne, oraz że należy konsekwentnie projektować, wdrażać i stosować odpowiednie zarządzanie, procesy i mechanizmy zgodnie z unijnymi standardami i kryteriami oraz dobrze zintegrować je z tymi, które są stosowane przez inne służby Unii, z którymi EBI często współpracuje;

63. przyjmuje do wiadomości zaktualizowane kodeksy postępowania Komitetu Zarządzającego i Rady Dyrektorów EBI z sierpnia 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie dłuższego okresu czasowego zakazu pełnienia określonych funkcji przez członków Komitetu Zarządzającego (24 miesiące zamiast 12) oraz członków Rady Dyrektorów (12 miesięcy zamiast 6); ubolewa jednak, że nie istnieje przepis wykluczający wiceprezesów z nadzoru nad operacjami i z podejmowania decyzji w sprawie operacji w ich krajach pochodzenia, i nalega, aby kwestia ta została uwzględniona w następnym przeglądzie;

64. wierzy, że oceny projektów istotne dla decyzji o przyznaniu finansowania są sporządzane zgodnie z obiektywnymi wskaźnikami technicznymi, finansowymi i ekonomicznymi, a jakość projektów jest decydującym czynnikiem w tych ocenach; uważa, że przyjęty przez Radę Gubernatorów w sierpniu 2021 r. "pakiet dotyczący zarządzania", który obejmuje nowe kodeksy postępowania Rady Dyrektorów, Komitetu Zarządzającego i Komitetu Kontroli i Audytu, wraz ze zmienionymi zasadami funkcjonowania Komitetu ds. Etyki i Zgodności, wzmacnia ramy etyczne EBI, ponieważ obejmuje bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące działalności po okresie zatrudnienia; ponawia swój apel o zajęcie się pozostałymi niedociągnięciami dotyczącymi unikania konfliktu interesów w następnym przeglądzie kodeksu postępowania Komitetu Zarządzającego;

65. jest zaniepokojony uchybieniami w pierwszej i drugiej linii obrony EFI zgłoszonymi Komitetowi Kontroli i Audytu EBI w sprawozdaniach z audytu wewnętrznego w grudniu 2021 r. i styczniu 2022 r.; wzywa EBI do podjęcia odpowiednich działań naprawczych oraz do poinformowania Parlamentu o takich interwencjach;

66. z zadowoleniem przyjmuje zmienioną w listopadzie 2021 r. politykę grupy EBI dotyczącą sygnalizowania nieprawidłowości, zapewniającą ochronę również sygnalistom, którzy nie są pracownikami EBI;

67. przyznaje, że prawa człowieka, inkluzywność i zrównoważony rozwój są zasadniczymi filarami działalności i operacji grupy EBI; z zadowoleniem przyjmuje postępy osiągnięte w 2021 r. w (zakończonym w lutym 2022 r.) procesie przeglądu i przyjęcia ram zrównoważonego rozwoju środowiskowego i społecznego; ma świadomość, że nowe ramy zawierają zmienioną politykę środowiskową i społeczną grupy EBI oraz normy środowiskowe i społeczne EBI, a wnioski wyciągnięte ze skarg złożonych za pomocą mechanizmu rozpatrywania skarg i u Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich są należycie uwzględnione w tym przeglądzie;

68. jest zdania, że wzmocniona polityka zwalczania nadużyć finansowych powinna wskazywać skuteczne sposoby korygowania uchybień i ograniczania ryzyka oraz powinna zapewniać zestaw narzędzi zgodnych z ramami regulacyjnymi w celu skutecznego zamrożenia projektów, których dotyczą wiarygodne podejrzenia, oraz rozwiązania umów z klientami nieprzestrzegającymi przepisów;

69. ponownie wyraża zaniepokojenie kilkoma sprawami, które OLAF zamknął w 2020 r., dotyczącymi dodatków edukacyjnych nienależnie przyznawanych pracownikom EBI; z zadowoleniem przyjmuje dokonany przez EBI przegląd i wprowadzoną reformę systemu dodatków oraz korektę wielu błędów wykrytych przez OLAF, w tym działania mające na celu odzyskanie nienależnie przyznanych płatności; ponownie zwraca się do EBI o przedstawienie Parlamentowi sprawozdania z wyników działań następczych podjętych w związku z zaleceniami OLAF;

70. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie 17 listopada 2021 r. zmienionej polityki przejrzystości grupy EBI w następstwie szeroko zakrojonych konsultacji publicznych; zauważa, że polityka ta zawiera przepisy dotyczące proaktywnej publikacji informacji i dokumentów oraz ich ujawniania na żądanie; przypomina o znaczeniu przejrzystości w odniesieniu do pośredników, wewnętrznych procesów podejmowania decyzji oraz wpływu projektów na środowisko i prawa człowieka aż do ich pełnego wdrożenia;

71. zachęca EBI do skuteczniejszego wdrażania polityki przejrzystości oraz do realizacji zaleceń Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich zawartych w trzech decyzjach opublikowanych 21 kwietnia 2022 r., w których wezwano EBI do przyjęcia ambitniejszego podejścia do praktyki ujawniania informacji zgodnie z prawodawstwem UE w zakresie przejrzystości oraz do podjęcia szeregu kroków w zakresie przejrzystości;

72. wzywa EBI do szybkiej odpowiedzi na wnioski Rzecznika Praw Obywatelskich, aby umożliwić społeczeństwu łatwiejsze zrozumienie potencjalnego wpływu finansowanych przez EBI projektów na środowisko;

73. ponawia swój apel o większą przejrzystość i rozliczalność przed Parlamentem; ponownie podkreśla w szczególności znaczenie większej kontroli Parlamentu nad decyzjami Rady Dyrektorów EBI oraz większej przejrzystości ze strony Komisji, jeśli chodzi o stanowiska zajmowane przez jej przedstawicieli na posiedzeniach Rady Dyrektorów EBI; w związku z tym wzywa do rozważenia możliwości uzyskania przez Parlament statusu obserwatora na posiedzeniach Rady Dyrektorów;

74. jest zdania, że Komisja powinna zapewnić większą przejrzystość swoich opinii na temat projektów finansowanych przez EBI, gdyż pomogłoby to wyjaśnić rolę EBI w kontekście unijnych celów polityki;

75. ma świadomość, że wezwania do zwiększenia przejrzystości nie mogą prowadzić do zmniejszenia ochrony uzasadnionych interesów finansowych klientów i muszą mieścić się w granicach istniejących ram prawnych i systemu ochrony danych;

76. zachęca przedstawicieli Banku, by zwiększyli poziom zaangażowania i interakcji z Parlamentem, zwłaszcza w zakresie kontroli działalności finansowej;

77. wyraża zaniepokojenie, że cele określone w strategii na rzecz różnorodności i włączenia społecznego na lata 20182021 nie zostały w pełni osiągnięte; wzywa EBI do podjęcia konkretnych działań w celu poprawy równowagi płci wśród pracowników, w szczególności wśród kadry kierowniczej i urzędników wyższego szczebla;

78. rozumie, że ograniczona rekrutacja w czasie pandemii COVID-19, szczególny charakter profili poszukiwanych przez Bank (w zakresie zarządzania ryzykiem, zgodności z przepisami i funkcji informatycznych w wielu przypadkach zatrudnia się osoby z sektora bankowego i z wyspecjalizowanych sektorów, które niekoniecznie same zapewniają różnorodność) oraz konkurencyjność rynku pracy w Luksemburgu to przykłady ograniczeń, które należy wziąć pod uwagę przy ocenie ogólnej sytuacji;

79. uznaje wyrażane od dawna obawy i skargi dotyczące znacznych różnic w wynagrodzeniach między kategoriami pracowników administracyjnych i specjalistów; zwraca uwagę na wysokie koszty życia w Luksemburgu i zauważa że współczynnik korygujący dla Luksemburga jest ustalony na poziomie 100 %, choć powinien być wyższy; zwraca uwagę na wyzwania, przed którymi stoją pracownicy zatrudnieni w kategorii administracyjnej, i na to, jak może to negatywnie wpłynąć na atrakcyjność pracy w EBI oraz poziom życia jego pracowników;

80. zachęca Bank, by kontynuował działania mające na celu osiągnięcie bardziej widocznej równowagi płci w swojej organizacji;

81. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBI stale monitoruje równowagę geograficzną, a gromadzone odnośne dane są uwzględniane w bieżących i przyszłych procesach rekrutacji;

82. ponownie apeluje do EBI, by zapewnił właściwą reprezentację geograficzną wszystkich państw członkowskich w swojej administracji, z uwzględnieniem kompetencji i osiągnięć kandydatów; wzywa EBI do corocznego publikowania informacji o płci i narodowości osób zajmujących stanowiska kierownicze średniego i wyższego szczebla;

83. odnotowuje dwa wnioski dotyczące ram prawa do strajku i ram uznawania związków zawodowych i zakłada, że Komitet Zarządzający przyjmie te ramy w odpowiednim czasie;

84. zachęca Bank do dalszego informowania o środkach wykonawczych, które zostały wdrożone na podstawie badania dotyczącego zdrowia i dobrostanu z 2021 r.; w szczególności zwraca się do Banku o przedstawienie sprawozdania na temat przejrzystości w zarządzaniu wewnętrznym i wewnętrznych procesach rekrutacji oraz na temat środków podjętych w celu uwzględnienia wyników "badań zadowolenia pracowników";

Działania następcze w związku z zaleceniami Parlamentu

85. apeluje do EBI, aby nadal informował o aktualnej sytuacji i statusie wcześniejszych zaleceń wydanych przez Parlament w jego corocznych rezolucjach, szczególnie w odniesieniu do:

a) skutków (gospodarczych, środowiskowych i społecznych) swojej strategii inwestycyjnej i wyników osiągniętych w zakresie przyczyniania się do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego w interesie Unii;

b) działań przyjętych w celu skuteczniejszego zwalczania uchybień i konfliktów interesów, unikania opodatkowania, nadużyć finansowych i korupcji;

c) środków mających na celu zwiększenie wsparcia dla MŚP i kwalifikujących się podmiotów gospodarczych przy wdrażaniu polityki UE oraz unikanie wszelkich nowych wymogów, które tworzą większą biurokrację dla MŚP;

d) działań następczych w związku z apelami i wnioskami zawartymi w niniejszej rezolucji;

o

o o

86. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz wzywa Radę i Radę Dyrektorów EBI do przeprowadzenia debaty na temat niniejszej rezolucji.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0299.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.214.123

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2023 r. w sprawie kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2021 r. (2022/2153(INI))
Data aktu: 19/01/2023
Data ogłoszenia: 16/06/2023