SEKCJA I: PARLAMENT EUROPEJSKIROK BUDŻETOWY 2022
(2023/C 210/01)
(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2023 r.)
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
I. PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2022 R.
II. ZMIANY WYSOKOŚCI ŚRODKÓW W BUDŻECIE PARLAMENTU W PORÓWNANIU Z WIELOLETNIMI RAMAMI FINANSOWYMI
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2022 R.
A. Budżet początkowy i budżet ostateczny
B. Zobowiązania i płatności
C. Przeniesienia z 2022 na 2023 r.
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2021 r. na 2022 r.
E. Dochody
F. Środki pochodzące z dochodów przeznaczonych na określony cel
G. Anulowanie środków bieżących
H. Przesunięcia
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik I - Zestawienie przesunięć "C" w roku budżetowym 2022
Załącznik II - Zestawienie przesunięć "P" w roku budżetowym 2022
Załącznik III - Wykorzystanie środków w 2022 r., w tym wpływ COVID-19
Załącznik IV - Przegląd wpływu COVID-19 na środki na 2022 r
Załącznik V - Wykorzystanie środków przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego
Załącznik VI - Wykorzystanie środków pochodzących z wewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel
Załącznik VII - Dochody w 2022 r
Załącznik VIII - Projekt ADENAUER II - najważniejsze dane
Wykaz tabel i wykresów
Tabela 1 - Wykorzystanie środków
Tabela 2 - Dochody - płatności ogółem otrzymane w 2022 i 2021 r
Tabela 3 - Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
Tabela 4 - Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2022 i 2021
WPROWADZENIE
1. W niniejszym sprawozdaniu przeanalizowano zarządzanie budżetem i finansami Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2022. Przedstawiono w nim wykorzystanie środków finansowych oraz wydarzenia, które miały znaczący wpływ na działalność w ciągu tego roku.
2. Niniejsze sprawozdanie sporządzono zgodnie z art. 249 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"). Analiza opiera się na wstępnym sprawozdaniu finansowym sporządzonym przez księgowego.
3. W 2022 r. Parlamentowi przyznano wstępnie budżet w wysokości 2 113 mln EUR, co odpowiada wzrostowi o 2,39 % w stosunku do 2021 r. i stanowi 19,12 % w dziele 7 wieloletnich ram finansowych (WRF).
4. Dwa główne czynniki i ich skutki miały jednak głęboki wpływ na rok budżetowy 2023, mianowicie rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie i wyjątkowo wysoka inflacja, która do końca 2022 r. w ujęciu rocznym nadal wynosiła 10,4 % w skali Unii Europejskiej 2 .
5. Ze względu na rosnącą inflację w ciągu roku, przy wyraźnym wzroście cen energii, a także po pierwszej automatycznej aktualizacji wynagrodzeń pracowników w pierwszej połowie roku (2,4 %) ze skutkiem od 1 stycznia Komisja przedstawiła budżet korygujący nr 5/2022 w drugiej połowie roku, w tym wniosek o środki dla pozostałych instytucji Unii Europejskiej. W związku z tym do końca roku do pierwotnego budżetu na 2022 r. dodano kwotę 48,75 mln EUR (wyłącznie w liniach budżetowych dotyczących wynagrodzeń i energii).
6. W rezultacie budżet na 2022 r. wyniósł 2 162 mln EUR. W związku z tym ostateczny wzrost wyniósł 4,76 % w porównaniu z 2021 r., co stanowi 19,55 % działu 7 WRF. Parlament zaciągnął zobowiązania w wysokości 2 151 mln EUR z tego ostatecznego budżetu, dokonał płatności w wysokości 1 801 mln EUR (84 %) i automatycznie przeniósł 351 mln EUR na 2023 r. (16 %). W roku 2022 nie było nieautomatycznego przenoszenia środków na rok 2023.
I. PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2022 R.
7. Rok 2021 był drugim rokiem obowiązywania obecnych wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027. Pomimo zmniejszenia pułapu w dziale wydatków administracyjnych w latach 2020-2021 (dział 5 WRF na lata 2014-2020 i dział 7 WRF na lata 2021-2027) udział budżetu Parlamentu w tym dziale w 2022 r. utrzymywał się poniżej 20 % (19,55 %).
8. W 2022 r. kontynuowano racjonalizację i modernizację kluczowych obszarów administracji Parlamentu w oparciu o strukturę strategicznych ram działania i zgodnie z priorytetami określonymi podczas sporządzania budżetu na 2022 r.
9. Rok 2022 charakteryzował się mniej dotkliwymi skutkami pandemii COVID-19 ze względu na lepsze warunki zdrowotne w trzech miejscach pracy (powszechny dostęp do szczepień dla posłów i pracowników), co oznaczało, że w 2022 r. zniesiono niektóre środki nadzwyczajne wdrożone w latach 2020-2021 (na przykład środki dotyczące wizyt delegacji i przyjmowania indywidualnych odwiedzających, które zniesiono od września 2021 r. 3 ; zobowiązanie większości pracowników, w tym akredytowanych asystentów parlamentarnych i pracowników grup politycznych, do telepracy w wymiarze 100 % zniesiono już od czerwca 2021 r. 4 ).
10. Sesje w Strasburgu odbywały się przez cały 2022 r. Jednak do kwietnia obowiązywały pewne ograniczenia dotyczące organizacji transportu i wyjazdów służbowych posłów i pracowników, co obniżyło kwotę wydatków na podróże służbowe między trzema miejscami pracy w pierwszym kwartale.
11. W 2022 r. ustępująca pandemia wciąż jednak powodowała przesunięcia w ramach budżetu Parlamentu. Pewne zasoby budżetowe udostępniono w obszarach takich jak koszty podróży, organizacja i przyjmowanie grup odwiedzających oraz funkcjonowanie centrów dla odwiedzających w Parlamencie.
12. Jednocześnie pandemia spowodowała dodatkowe potrzeby budżetowe w innych obszarach, w szczególności w dziedzinie zdrowia i profilaktyki oraz wsparcia dla pracowników pracujących z domu w celu pokrycia opłat za korzystanie z internetu (40 EUR miesięcznie na pracownika), a także większe zapotrzebowanie na tłumaczenia ustne oraz potrzebę zagwarantowania świadczenia usług hybrydowych (usługi w zakresie wielojęzycznego zdalnego uczestnictwa) podczas posiedzeń Parlamentu i wydarzeń organizowanych przez grupy polityczne. Więcej szczegółowych informacji na temat transferów przeprowadzonych w 2022 r. przedstawiono w sekcji III.H oraz w załącznikach I, II, III i IV do niniejszego sprawozdania.
13. W roku 2022 kontynuowano również i przyspieszono planowaną modernizację infrastruktury do obsługi konferencji i usług konferencyjnych, zwłaszcza remont sprzętu do obsługi konferencji w Brukseli i Strasburgu, w celu umożliwienia wielojęzycznych posiedzeń zdalnych i hybrydowych. Wzrost netto środków w budżecie DG ds. Logistyki i Tłumaczeń Konferencyjnych (DG LINC) wyniósł 9 539 417 EUR, w tym wzrost środków przeznaczonych specjalnie na konferencję w sprawie przyszłości Europy o 8,9 mln EUR. W następstwie decyzji Prezydium z kwietnia 2021 r. Parlament zaciągnął zobowiązania w wysokości 24 558 146 EUR i wypłacił 16 690 430 EUR w związku z tą konferencją 5 .
14. Ekologiczny Parlament Przyjęte przez Prezydium 2 maja i 3 października 2022 r. środki służące oszczędzaniu energii przyczyniły się do osiągnięcia celów Parlamentu w zakresie emisji CO2, rocznego zużycia gazu wykorzystywanego do ogrzewania oraz zużycia energii elektrycznej. Ponadto Parlament zainstalował i nadal instaluje dużą liczbę paneli fotowoltaicznych, aby jeszcze bardziej zwiększyć udział energii ze źródeł odnawialnych produkowanej na miejscu w celu osiągnięcia celu 25 %. Od 2016 r. Parlament jest pierwszą instytucją UE, która stała się neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, ponieważ po podjęciu wszelkich możliwych działań na rzecz ograniczenia emisji CO2 rekompensuje on 100 % swoich nieredukowalnych emisji.
15. Mobilność: Parlament aktywnie zachęcał do korzystania ze zrównoważonych środków transportu, oferując personelowi bezpłatny dostęp do rowerów klasycznych i elektrycznych. Oprócz tego od 2022 r. Parlament oferuje szerszy system dotacji finansowych dla pracowników i zwraca do 90 % kosztu zakupu biletów okresowych w transporcie publicznym w zamian za ograniczenie dostępu do parkingów.
16. W następstwie decyzji Prezydium z 2 maja i 3 października 2022 r., które były reakcją na wzrost cen energii, wdrożono szereg środków na rzecz oszczędności energii, takich jak ograniczenie oświetlenia w pomieszczeniach i słabsze oświetlenie zewnętrzne budynków, maksymalne temperatury ogrzewania i chłodzenia oraz skrócenie czasu ogrzewania i chłodzenia od poniedziałku do czwartku, a także dostosowanie temperatur w pomieszczeniach informatycznych i serwerowych.
17. Przez cały 2022 r. administracja kontynuowała wdrażanie strategii Parlamentu w zakresie nieruchomości po 2019 r., zatwierdzonej przez Prezydium w kwietniu 2018 r.
18. Sytuacja w odniesieniu do dużych projektów budowlanych w 2022 r. przedstawia się następująco:
Luksemburg
a) Ważnym elementem strategii Parlamentu w zakresie nieruchomości jest projekt budynku ADENAUER. W 2022 r. kontynuowano budowę drugiej części budynku, a Parlament mógł opuścić budynek SCHUMAN.
Strasburg
b) Postępy w pracach nad zabezpieczeniem wejścia do budynku WEISS ukończono w 45 %. Ukończono budowę bezpiecznego dostępu dla samochodów ciężarowych, który już funkcjonuje.
c) Poczyniono postępy w zakresie remontu restauracji CHURCHILL i utworzenia wielofunkcyjnej przestrzeni w budynku DE MADARIAGA (prace budowlane, rozbiórkowe i strukturalne zrealizowano w 40 %).
Bruksela
d) Ukończono drugi etap prac związanych z Centrum dla Zwiedzających w budynku ZWEIG.
e) W budynku SPINELLI w 2022 r. postępowały rozpoczęte w 2021 r. prace remontowe dotyczące wielofunkcyjnej restauracji, których zakończenie przewiduje się na marzec 2023 r.
f) 20 grudnia 2022 r. podpisano przedwstępną umowę kupna budynku TREVES II, co w przyszłości poprawi wzajemne połączenia między centralnymi budynkami Parlamentu.
19. Dom gościnny w Domu Jeana Monneta został otwarty w kwietniu 2022 r. i działa w pełnym wymiarze od września 2022 r.
20. Strategiczne podejście do kwestii wdrażania koncepcji "Europa Experience" kontynuowano w 2022 r., przy czym podjęto liczne badania lokalnych rynków nieruchomości, aby dotrzymać harmonogramu wdrożenia odnośnych projektów we wszystkich państwach członkowskich do 2024 roku. W 2022 r. otwarto dla ogółu społeczeństwa dwa obiekty "Europa Experience": w Paryżu (maj) i Rzymie (październik). Obiekty "Europa Experience" w Sztokholmie, Warszawie i Wiedniu osiągnęły końcowy etap realizacji przed ich ukończeniem, co oznacza, że zakończono prace budowlane i prace związane z dostępnością, a sprzęt medialny nadal wymaga zainstalowania.
21. Komisja Budżetowa uzgodniła znaczne przesunięcie środków budżetowych w 2022 r., co umożliwiło sfinansowanie nabycia budynku w Dublinie, który będzie wykorzystywany jako biuro kontaktowe i centrum "Europa Experience". Umożliwiło to rezygnację z zaciągnięcia pożyczki, a tym samym oszczędność w postaci niezapłaconych odsetek szacowanych na 8 mln EUR (por. rozdział III.H dotyczący przesunięć).
22. W związku z decyzją Prezydium z lutego 2021 r. w sprawie konieczności umieszczenia centrum danych Parlamentu w pomieszczeniach odpowiadających najwyższym standardom branżowym w tej dziedzinie (poziom IV) DG ITEC udzieliła zamówienia w 2022 r., umożliwiając utworzenie i uruchomienie centrum danych w 2023 r.
23. Hybrydowe rozwiązania wideokonferencyjne wdrożono w około 300 salach posiedzeń Parlamentu, łącząc sale fizyczne z dwoma istniejącymi rozwiązaniami w zakresie wideokonferencji w chmurze, dodatkowo do rozwiązań wewnętrznych istniejących w Parlamencie. Z myślą o pracy w bezpiecznym trybie hybrydowym w lipcu 2022 r. ukończono nowy projekt architektury zarządzania tożsamością i dostępem (IAM), co umożliwiło pełne wdrożenie w pierwszym kwartale 2023 r.
24. Aby zapewnić ciągłość działań czyniących z Parlamentu instytucję europejską bezpiecznie i dynamicznie działającą w trybie hybrydowym, Parlament podjął współpracę z CERT-UE w zakresie wytycznych dotyczących bezpieczeństwa i wsparcia w dziedzinie zastosowań infrastruktury chmury obliczeniowej, wzmocnionego wywiadu na temat cyberzagrożeń, całodobowego monitorowania parametrów bezpieczeństwa i identyfikacji podatności na zagrożenia, co jeszcze bardziej poprawi cyberbezpieczeństwo Parlamentu.
II. ZMIANY WYSOKOŚCI ŚRODKÓW W BUDŻECIE PARLAMENTU W PORÓWNANIU Z WIELOLETNIMI RAMAMI FINANSOWYMI
Zmiany wysokości środków w budżecie Parlamentu w porównaniu z wieloletnimi ramami finansowymi |
Rok |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Budżet PE (w mln EUR) |
1 910 |
1 951 |
1 997 |
2 039 |
2 064 |
2 162 |
A% |
3,9 |
2,2 |
2,4 |
2,1 |
1,2 |
4,7 |
Dział 5/7 (1) WRF (w mln EUR) |
9 918 |
10 346 |
10 786 |
11 254 |
10 635 |
11 058 |
A% |
4,6 |
4,3 |
4,2 |
4,3 |
- 5,5 |
4,0 |
Udział PE w dziale 5/7 |
19,3 % |
18,9 % |
18,5 % |
18,1 % |
19,4 % |
19,5 % |
(1) Dane liczbowe za lata 2017-2020 odnoszą się do WRF na lata 2014-2020, dział 5; dane liczbowe za lata 2021 i 2022 odnoszą się do WRF na lata 2021-2027, dział 7. |
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2022 R.
25. Środki początkowe w budżecie Parlamentu na rok 2022 wyniosły 2 112 904 198 EUR. Dzięki budżetowi korygującemu nr 5/2022 środki wzrosły o 48 747 088 EUR, co sprawiło, że ostateczny budżet na rok 2022 opiewał na kwotę 2 161 651 286 EUR, czyli 19,55 % nowego działu 7 WRF 6 . Poniższa tabela 1 przedstawia wykonanie budżetu Parlamentu w roku budżetowym 2022.
Tabela 1
Wykorzystanie środków
Rodzaj środków |
Środki w 2022 r. (EUR lub %)
|
Środki w 2021 r. (EUR lub %)
|
Zmiana 2022/2021 (%) |
Środki bieżące (fundusz 0) |
|
|
|
Środki początkowe |
2 112 904 198,00 |
2 063 521 135,00 |
2,39 |
Środki końcowe |
2 161 651 286,00 |
2 063 521 135,00 |
4,76 |
Operacje bieżące |
|
|
|
Zobowiązania |
2 151 485 224,36 |
2 033 160 247,46 |
5,82 |
jako % środków końcowych |
99,53 |
98,53 |
|
Płatności |
1 800 590 085,68 |
1 649 796 838,12 |
9,14 |
jako % zobowiązań |
83,69 |
81,14 |
|
Przeniesienia na następny rok |
|
|
|
Automatyczne przeniesienia na następny rok (1) |
350 895 138,68 |
380 099 194,75 |
- 7,68 |
jako % środków końcowych |
16,23 |
18,42 |
|
jako % zobowiązań |
16,31 |
18,69 |
|
Przeniesienia nieautomatyczne (niezaangażowane środki przeniesione na kolejny rok) (2) |
0,00 |
22 007 230,00 |
- 100,00 |
jako % środków końcowych |
0,00 |
1,07 |
|
Anulowanie środków bieżących |
|
|
|
Środki anulowane |
10 166 061,64 |
11 617 872,13 |
- 12,50 |
jako % środków końcowych |
0,47 |
0,56 |
|
Przeniesienia z poprzedniego roku (fundusze 1 i 2) |
|
|
|
Automatyczne przeniesienia z roku poprzedniego |
380 099 194,75 |
356 517 980,56 |
6,61 |
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych |
344 407 898,14 |
318 238 275,95 |
8,22 |
jako % przeniesień |
90,61 |
89,26 |
|
Kwota środków anulowanych |
35 691 296,61 |
38 279 704,61 |
- 6,76 |
Przeniesienia nieautomatyczne z roku poprzedniego (2) |
22 007 230,00 |
74 900 000,00 |
- 70,62 |
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych |
0,00 |
74 900 000,00 |
- 100,00 |
jako % przeniesień |
0,00 |
100,00 |
|
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku (fundusz 7) |
|
|
|
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku |
61 267 620,37 |
37 150 961,72 |
64,92 |
Zobowiązania |
22 478 879,07 |
13 155 965,35 |
70,86 |
jako % środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel |
36,69 |
35,41 |
|
Płatności |
15 063 328,03 |
8 913 697,51 |
68,99 |
jako % zaciągniętych zobowiązań pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel |
67,01 |
67,75 |
|
Przeniesienie środków, na które nie zaciągnięto zobowiązań, na następny rok |
38 788 741,30 |
23 994 996,37 |
61,65 |
Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok |
7 415 551,04 |
4 242 267,84 |
74,80 |
Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel i pochodzących z innych źródeł niż najem i sprzedaż budynków i gruntów (3) przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 5 z wyjątkiem pozycji 2 0 0 02 0 0 3) |
|
|
|
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego |
19 181 206,93 |
21 612 665,29 |
- 11,25 |
Zobowiązania |
19 069 113,39 |
21 244 892,18 |
- 10,24 |
jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel |
99,42 |
98,30 |
|
Płatności |
15 510 929,03 |
15 997 482,10 |
- 3,04 |
jako % zobowiązań |
81,34 |
75,30 |
|
Anulowanie środków bieżących |
112 093,54 |
367 773,11 |
- 69,52 |
Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok |
3 558 184,36 |
5 247 410,08 |
- 32,19 |
Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel, pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów (4) przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 5, pozycje 2 0 0 02 0 0 3) |
|
|
|
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego |
10 639 362,11 |
9 985 259,90 |
6,55 |
Zobowiązania |
3 649 921,89 |
4 159 687,23 |
- 12,25 |
jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel |
34,31 |
41,66 |
|
Płatności |
3 362 369,68 |
3 866 667,46 |
- 13,04 |
jako % zobowiązań |
92,12 |
92,96 |
|
Przeniesienie środków, na które nie zaciągnięto zobowiązań, na następny rok |
6 989 440,22 |
5 825 572,67 |
19,98 |
Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok |
287 552,21 |
293 019,77 |
- 1,87 |
Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 3) Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego
Płatności
|
9 782 697,69 7 700 624,98
|
7 715 723,69 5 805 469,77
|
26,79 32,64
|
jako % zobowiązań |
78,72 |
75,24 |
|
Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel (dochody pochodzące z najmu) |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Anulowanie zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel |
2 082 072,71 |
1 910 253,92 |
8,99 |
(1) Art. 12 ust. 1 i 7 rozporządzenia finansowego. (2) Art. 12 ust. 1, art. 12 ust. 2 lit. a) i art. 12 ust. 3 rozporządzenia finansowego.
(3) Z wyjątkiem dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów, które można przenosić aż do ich pełnego wykorzystania (art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego).
(4) Art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego.
|
A. Budżet początkowy i budżet ostateczny
26. Środki początkowe w budżecie Parlamentu na rok 2022 wyniosły 2 161 651 286 EUR. Stanowiło to wzrost o 4,76 % w stosunku do budżetu na 2021 r. (2 063 521 135 EUR).
B. Zobowiązania i płatności
27. Zobowiązania wyniosły 2 151 485 224 EUR, czyli 99,53 % środków ostatecznych (2021 r.: 98,53 %). Płatności wyniosły 1 800 590 086 EUR, czyli 83,7 % zaciągniętych zobowiązań (2021 r.: 81,1 %).
C. Przeniesienia z 2022 na 2023 r.
28. Przeniesienia automatyczne na rok budżetowy 2023 wyniosły 350 895 139 EUR, czyli 16,2 % łącznych środków, na które zaciągnięto zobowiązania (2021 r.: 18,4 %). W 2022 r. nie dokonano nieautomatycznych przeniesień z roku 2022 na 2023.
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2021 r. na 2022 r.
29. Automatyczne przeniesienia środków na 2022 r. wyniosły 380 099 195 EUR (2021 r.: 356 517 981 EUR). Płatności z wykorzystaniem tych środków przeniesionych wyniosły 344 407 898 EUR, czyli 90,6 % (2021 r.: 89,3 %). W 2022 r. anulowano środki w wysokości 35 691 297 EUR (2021 r.: 38 279 705 EUR). Większość anulowań dotyczyła artykułu 1 0 0 "Wynagrodzenia i dodatki" (wyłącznie na pokrycie kosztów podróży), artykułu 1 6 5 "Działalność dotycząca wszystkich osób pracujących dla instytucji", w szczególności środków związanych z usługami medycznymi, które nie zostały wykonane w 2022 r. ze względu na mniejszą zachorowalność na COVID-19, artykułu 2 0 0 "Budynki", artykułu 2 0 2 "Wydatki na budynki" oraz artykułu 3 2 4 "Produkcja i rozpowszechnianie". Kwoty anulowane w tych pięciu artykułach stanowią 72,8 % wszystkich anulowanych kwot. Większość anulowań związanych z kosztami budynków wynikała ze skutków pandemii COVID-19, która doprowadziła do opóźnień w niektórych projektach ze względu na niedobór pracowników lub materiałów budowlanych.
E. Dochody
30. Całkowita kwota dochodów zaksięgowanych na dzień 31 grudnia 2022 r. wyniosła 250 473 772 EUR (2021 r.: 215 332 108 EUR). Zgodnie z art. 101 ust. 2-5 rozporządzenia finansowego odstąpiono od odzyskania łącznej kwoty 292 688 EUR.
31. W tabeli 2 przedstawiono, rozdział po rozdziale, jak zmieniła się wysokość dochodów w 2022 r. w porównaniu z rokiem budżetowym 2021.
Tabela 2
Dochody - płatności ogółem otrzymane w 2022 i 2021 r.
Rozdział |
Treść |
2022 (EUR)
|
2021 (EUR)
|
Różnica (EUR)
|
Zmiana 2022/2021 (%)
|
3 0 |
Dochody pochodzące od personelu |
188 269 676 |
177 070 447 |
11 199 229 |
6 |
3 1 |
Dochody związane z majątkiem |
17187196 |
6 908 282 |
10 278 914 |
149 |
3 2 |
Dochody z tytułu dostawy towarów, świadczenia usług i wykonania robót budowlanych - Dochody przeznaczone na określony cel |
19 401 357 |
14 659 257 |
4 742 099 |
32 |
3 3 |
Pozostałe dochody administracyjne |
25 493 192 |
16 693 295 |
8799897 |
53 |
Tytuł 3 |
Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych |
250 351 420 |
215 331 280 |
35 020 140 |
16,26 |
4 0 |
Dochody z inwestycji i rachunków |
122 352 |
828 |
121 524 |
14 677 |
Tytuł 4 |
Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań |
122 352 |
828 |
121 524 |
14 677 |
Ogółem |
250 473 772 |
215 332 108 |
35 141 664 |
16,32 |
F. Środki pochodzące z dochodów przeznaczonych na określony cel
32. Udostępnione w 2022 r. dochody przeznaczone na określony cel wyniosły 61 267 620 EUR (2021 r.: 37 150 962 EUR). Zobowiązania wyniosły 22 478 879 EUR, co daje wskaźnik zobowiązań wynoszący 36,7 % (2021 r.: 35,4 %). Płatności wyniosły 15 063 328 EUR i stanowiły 67 % zaciągniętych zobowiązań (2021 r.: 67,8 %).
G. Anulowanie środków bieżących
33. Anulowano środki w wysokości 10 166 062 EUR (2021 r.: 11 617 872 EUR) stanowiące 0,47 % środków końcowych (2021 r.: 0,56 %).
H. Przesunięcia
34. W trakcie roku budżetowego zatwierdzono 21 przesunięć "C" na mocy art. 31 i 49 rozporządzenia finansowego. Przesunięcia "C" wyniosły 88 449 115 EUR, czyli 4,09 % środków ostatecznych. Dla porównania w 2021 r. zatwierdzono 18 przesunięć "C", co stanowiło 5,2 % ostatecznych środków.
Tabela 3
Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
Kategoria wydatków, do której dokonuje się przesunięcia |
Cel |
Przesunięcie |
Kwota przesunięcia (EUR) |
jako % kwot przesuniętych |
Polityka w zakresie nieruchomości |
Zużycie energii |
C2, C13 |
16 700 000 |
18,88 |
Zakup budynku w Dublinie do wykorzystania jako Dom Europejski i centrum Europa Experience |
C19 |
16 119 715 |
18,22 |
Ochrona budynku w Paryżu (Europa Experience) i Maison-Musée Jean Monnet w Bazoches-sur- Guyonne |
C11 |
650000 |
0,73 |
Polityka w zakresie nieruchomości - Ogółem |
33 469 715 |
37,84 |
Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne |
Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne |
C18, C20 |
7 552000 |
8,54 |
Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne - Ogółem |
7 552 000 |
8,54 |
Personel i inni pracownicy |
Wydatki na personel |
C17 |
18 300 000 |
20,69 |
Wydatki na innych pracowników |
C4, C6, C7, C8 |
6 698 400 |
7,57 |
Podróże służbowe |
C12 |
200 000 |
0,23 |
Zdrowie i profilaktyka - COVID-19 |
C10 |
2 809 000 |
3,18 |
Personel i inni pracownicy - Ogółem |
28 007 400 |
31,66 |
Wielojęzyczność |
Zewnętrzne tłumaczenie ustne |
C3, C15, C21 |
10 825 000 |
12,24 |
Tłumaczenia zewnętrzne |
C14, C16 |
2 000 000 |
2,26 |
Wielojęzyczność - Ogółem |
12 825 000 |
14,50 |
Inne wydatki |
Wyspecjalizowani krajowi prawnicy na potrzeby lokalnych poszukiwań budynków |
C1 |
365000 |
0,41 |
Emerytury byłych posłów włoskich |
C5 |
5 250000 |
5,94 |
Wsparcie IT dla ukraińskiego parlamentu |
C9 |
980 000 |
1,11 |
Pozostałe wydatki - Ogółem |
6 595 000 |
7,46 |
Ogółem |
88 449 115 |
100 |
35. W 2022 r. przewodnicząca zatwierdziła jedenaście przesunięć "P" środków na mocy art. 29 ust. 1 rozporządzenia finansowego 7 na łączną kwotę 34 246 879 EUR, tj. 1,6 % ostatecznych środków bieżących (w 2021 r.: osiem przesunięć "P" w kwocie stanowiącej 1,3 % ostatecznych środków bieżących).
36. Szacuje się, że ogólnie pandemia COVID-19 wygenerowała umiarkowaną nadwyżkę w wysokości 16 417 325 EUR. Środki te przesunięto z pozycji takich jak pozycje związane z kosztami podróży, organizacją i przyjmowaniem grup zwiedzających, funkcjonowaniem centrów dla zwiedzających Parlamentu, zewnętrznymi szkoleniami bezpośrednimi, dokumentacją/publikacją oraz lokalnymi asystentami parlamentarnymi i stażystami pracującymi dla posłów do PE itp. Jednocześnie pandemia COVID-19 spowodowała konieczność wzmocnienia innych pozycji budżetowych o łączną kwotę 7 549 000 EUR. Pozycje te dotyczą głównie zapewniania wsparcia finansowego pracownikom pracującym w domu, zdrowia i profilaktyki oraz dodatkowych wydatków na tłumaczenia ustne w celu wsparcia telepracy oraz wielojęzycznych posiedzeń zdalnych i hybrydowych.
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
37. W niniejszej części omówiono wykorzystanie środków w poszczególnych rozdziałach budżetu, ich udział w ogólnym budżecie oraz zmiany w wykorzystaniu środków w porównaniu z poprzednim rokiem budżetowym. Pięć rozdziałów stanowiło 76,5 % wszystkich zobowiązań. Są to następujące rozdziały: rozdział 1 0 "Członkowie instytucji"; rozdział 1 2 "Urzędnicy i pracownicy tymczasowi"; rozdział 1 4 "Inni pracownicy i usługi zewnętrzne"; rozdział 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe" oraz rozdział 4 2 "Wydatki związane z asystentami posłów"
38. W tabeli 4 przedstawiono, rozdział po rozdziale, jak zmieniła się wysokość zaciągniętych zobowiązań w 2022 r. w porównaniu z zobowiązaniami w 2021 r.
Tabela 4
Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2022 i 2021
Rozdział |
Treść |
2022 (EUR)
|
2021 (EUR)
|
Różnica (EUR)
|
Zmiana 2022/2021 (%)
|
1 0 |
Członkowie instytucji |
207 212 602 |
181 013 991 |
26 198 611 |
14 |
1 2 |
Urzędnicy i pracownicy tymczasowi |
750 055 310 |
702 376 364 |
47 678 946 |
7 |
1 4 |
Inni pracownicy i usługi zewnętrzne |
203 931 535 |
180 529 832 |
23 401 703 |
13 |
1 6 |
Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji |
21 327 074 |
30 611 590 |
- 9 284 516 |
- 30 |
Tytuł 1 - Osoby pracujące dla instytucji |
1 182 526 521 |
1 094 531 777 |
87 994 744 |
8 |
2 0 |
Budynki i koszty dodatkowe |
269 840 182 |
258 155 674 |
11 684 509 |
5 |
2 1 |
Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy |
191 654 646 |
200 803 735 |
- 9 149 089 |
- 5 |
2 3 |
Bieżące wydatki administracyjne |
5449839 |
3 831 944 |
1 617 895 |
42 |
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne |
466 944 668 |
462 791 353 |
4 153 315 |
1 |
3 0 |
Posiedzenia i narady |
25 579 477 |
12 682 024 |
12 897 453 |
102 |
3 2 |
Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie |
140 803 944 |
137 810 147 |
2 993 797 |
2 |
Tytuł 3 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych |
166 383 421 |
150 492 172 |
15 891 249 |
11 |
4 0 |
Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów |
120 249 570 |
126 916 123 |
- 6 666 553 |
- 5 |
4 2 |
Wydatki związane z asystentami posłów |
214 861 044 |
197927992 |
16 933 052 |
9 |
4 4 |
Posiedzenia i inna działalność posłów oraz byłych posłów |
520 000 |
500000 |
20 000 |
4 |
Tytuł 4 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań |
335 630 614 |
325 344 115 |
10 286 499 |
3 |
5 0 |
Wydatki Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz Komitetu Niezależnych Wybitnych Osobistości |
0 |
830 |
- 830 |
- 100 |
Tytuł 5 - Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz Komitet Niezależnych Wybitnych Osobistości |
0 |
830 |
- 830 |
- 100 |
10 1 |
Rezerwa na nieprzewidziane wydatki |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tytuł 10 - Inne wydatki |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ogółem |
2 151 485 224 |
2 033 160 247 |
118 324 977 |
6 |
39. Wzrost zobowiązań w rozdziale 1 0 "Członkowie instytucji" o 26,2 mln EUR (14,5 %) wynika ze znacznej rocznej indeksacji wynagrodzeń i dodatków dla posłów w 2022 r. (zob. pkt 40 poniżej) mającej bezpośredni wpływ na pozycję 1 0 0 0 "Wynagrodzenia", w przypadku której zobowiązania wzrosły o 4,3 mln EUR. Ponadto wzrost o 15 mln EUR środków w rozdziale 1 0 wynika z pozycji 1 0 0 4 "Zwykłe koszty podróży" i ma związek ze zniesieniem na początku kwietnia 2022 r. ograniczeń dotyczących podróżowania i wyjazdów służbowych w obrębie trzech miejsc pracy (pandemia COVID-19). Ponadto w 2022 r. w ramach pozycji 1 0 3 0 "Emerytury z tytułu wysługi lat (ZKDP)" zwiększono środki o 5,7 mln EUR w następstwie decyzji jurysdykcyjnej w sprawie przyjęcia nowych przepisów zmieniających metodę obliczania emerytur dla byłych posłów włoskich począwszy od 1 stycznia 2019 r., co pociąga za sobą wypłatę rekompensat z mocą wsteczną.
40. Zobowiązania w rozdziale 1 2 "Wydatki na urzędników i pracowników tymczasowych" wyniosły w 2022 r. 750 mln EUR, co stanowi wzrost o 47,7 mln EUR w porównaniu z 2021 r. (6,8 %) i oznacza, że jest to największa kategoria wydatków (34,9 % wszystkich zobowiązań w 2022 r.). Wynika to z faktu, że w styczniu 2022 r. wynagrodzenia urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej wzrosły o 2,4 % ze względu na wysoką stopę inflacji odnotowaną w poprzednim półroczu. Ponadto w grudniu 2022 r. zatwierdzono drugi wzrost o 4,6 %, z mocą wsteczną od 1 lipca 2022 r.
41. Wzrost zobowiązań wynikał głównie z pozycji 1 2 0 0 "Wynagrodzenia i zwroty kosztów" (47 mln EUR). Odzwierciedla on indeksację wynagrodzeń, ale również inne czynniki, które trudno było przewidzieć przy sporządzaniu budżetu na 2022 r., takie jak zmniejszenie liczby współpracowników pracujących w niepełnym wymiarze czasu pracy, kontynuacja pomocy finansowej na pokrycie kosztów funkcjonowania sprawnie funkcjonujących połączeń internetowych w domu, wzrost liczby członków rodzin urzędników i członków personelu tymczasowego oraz szybszy wskaźnik obsadzania wolnych stanowisk.
42. Środki, na które zaciągnięto zobowiązania w ramach rozdziału 1 4 "Inni pracownicy i usługi zewnętrzne", wyniosły 203,9 mln EUR, co stanowi wzrost o 23,4 mln EUR (13 % w porównaniu z 2021 r.). W ramach tego rozdziału środki w pozycjach 1 4 0 0 "Inni pracownicy - Sekretariat Generalny i grupy polityczne" oraz 1 4 0 1 "Inni pracownicy - Bezpieczeństwo" wzrosły ogółem o 18,8 mln EUR ze względu na aktualizację wynagrodzeń (zob. pkt 40 powyżej) oraz większą liczbę pracowników kontraktowych, przy czym kontynuowano internalizację niektórych działań rozpoczętych już w 2021 r. Środki w pozycji 1 4 0 5 "Wydatki na tłumaczenia ustne" wzrosły o 3,3 mln EUR w wyniku zwiększenia działalności parlamentarnej w 2022 r. oraz indeksacji wynagrodzeń zewnętrznych tłumaczy ustnych (zob. również pkt 40 powyżej).
43. W rozdziale 1 6 "Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji" odnotowano spadek o 9,3 mln EUR (- 30,3 %) w 2022 r. w porównaniu z 2021 r., głównie w związku z pozycją 1 6 5 0 "Zdrowie i profilaktyka" (- 11 mln EUR), ze względu na fakt, że większość rygorystycznych przepisów dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa regulujących dostęp do budynków Parlamentu w trzech miejscach pracy Parlamentu w 2022 r. lub pracę w tych budynkach została już zniesiona, a także ze względu na spadek popytu na testy na COVID-19 w następstwie udanych kampanii szczepień w 2021 r. i na początku 2022 r. w trzech miejscach pracy.
44. W rozdziale 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe" odnotowano ogólny wzrost środków na zobowiązania o 11,7 mln EUR (4,5 %). Pozycja budżetowa 2 0 2 4 "Zużycie energii" wzrosła o 41,3 mln EUR, co częściowo sfinansowano z budżetu korygującego (20,3 mln EUR). Zwiększono również środki w pozycji 2 0 0 3 "Zakup nieruchomości" o 37,9 mln EUR w związku z nabyciem budynku w Dublinie. Jednakże środki w pozycji 2 0 0 1 "Opłaty za użytkowanie wieczyste" zmniejszono o 33,6 mln EUR, a w pozycji 2 0 0 7 "Budowa budynków i zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" zmniejszono o 29 mln EUR ze względu na zamrożenie szeregu projektów infrastrukturalnych i budowlanych, co pozwoliło na udostępnienie funduszy na pokrycie kosztów energii.
45. W ramach rozdziału 2 1 "Przetwarzanie danych, sprzęt i majątek ruchomy" ogólne zmniejszenie środków na zobowiązania o 9,1 mln EUR (- 4,6 %) wiąże się głównie z pozycją 2 1 0 4 "Informatyka i telekomunikacja - Inwestycje w infrastrukturę", gdzie zmniejszono środki o 12,8 mln EUR. Zmniejszenie to jest częściowo zrównoważone zwiększeniem środków w innych liniach budżetowych związanych z IT w tym rozdziale ze względu na wyższe ceny płacone w 2022 r. za licencje na aplikacje, indeksację umów i pokrycie kosztów droższej pomocy zewnętrznej.
46. W rozdziale 2 3 "Bieżące wydatki administracyjne" odnotowano wzrost środków na zobowiązania o 1,6 mln EUR (42 %), głównie ze względu na artykuł 2 3 9 "Działalność EMAS, w tym promowanie, oraz program kompensacji emisji CO2 Parlamentu Europejskiego", w odniesieniu do 2021 r. (0,9 mln EUR). Ze względu na znaczne zakłócenia na dobrowolnym rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla od 2020 r. gwałtownie wzrosły ceny jednostek emisji dwutlenku węgla i tendencja ta zapewne się utrzyma.
47. W rozdziale 3 0 "Posiedzenia i narady" odnotowano wzrost środków na zobowiązania o 12,9 mln EUR (102 %) w porównaniu z 2021 r., głównie ze względu na artykuł 3 0 0 "Koszty podróży służbowych pracowników i przejazdów pomiędzy trzema miejscami pracy" (11,6 mln EUR) w następstwie zniesienia ograniczeń w podróżowaniu w kwietniu 2022 r. i wzrostu cen transportu.
48. Ogólne zobowiązania w rozdziale 3 2 "Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie" wzrosły o 3 mln EUR (2 %) w porównaniu z 2021 r., podczas gdy w pozycji 3 2 4 4 "Organizacja pobytu i przyjmowanie grup odwiedzających, program Euroscola i zapraszanie przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z państw trzecich" odnotowano znaczny wzrost o 16,7 mln EUR wynikający ze zniesienia ograniczeń w podróży i zasad ograniczających dostęp zwiedzających do budynków Parlamentu w 2022 r. Wzrost ten został częściowo zrównoważony przez pozycję 3 2 4 2 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym", w której odnotowano zmniejszenie środków o 9,1 mln EUR, oraz 3 2 4 3 "Centrum dla zwiedzających Parlamentu Europejskiego", gdzie zmniejszono środki o 4,9 mln EUR.
49. Zmniejszenie wydatków o 6,7 mln EUR (- 5,3 %) w rozdziale 4 0 "Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów" dotyczy głównie artykułów 4 0 2 "Finansowanie europejskich partii politycznych" (- 4,9 mln EUR) i 4 0 3 "Finansowanie europejskich fundacji politycznych" (- 2,8 mln EUR); zostało ono częściowo zrównoważone zwiększeniem o 1 mln EUR środków w ramach artykułu 4 0 0 "Wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych i posłów niezrzeszonych".
50. Wzrost wydatków o 16,9 mln EUR (8,6 %) w rozdziale 4 2 "Wydatki związane z asystentami posłów" w porównaniu z 2021 r. wynika nie tylko z rocznej indeksacji wynagrodzeń za pomoc parlamentarną (zob. pkt 40 powyżej), ale również ze zwiększonych kosztów podróży i wyjazdów służbowych akredytowanych asystentów parlamentarnych w następstwie zniesienia ograniczeń w podróżach i wyjazdach służbowych w kwietniu 2022 r. oraz ze wzrostu cen transportu.
51. Załączniki III i IV zawierają szczegółowe informacje na temat wpływu pandemii COVID-19 na środki na bieżący rok.