Język postępowania: bułgarski(2023/C 205/35)
(Dz.U.UE C z dnia 12 czerwca 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: B. De Meester, E. Rusewa)
Strona pozwana: Republika Bułgarii
Żądania strony skarżącej
Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:
1) stwierdzenie, że nie przyjmując niezbędnych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, aby zapewnić zgodność z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 1 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, i nie powiadamiając o nich Komisji, Republika Bułgarii uchybiła swoim zobowiązaniom określonym w art. 36 tej dyrektywy;
2) nakazanie Republice Bułgarii zapłaty na rzecz Komisji jednokrotnie płatnej kwoty, odpowiadającej wyższej z następujących dwóch kwot:
a) dziennej kwocie w wysokości 1 800 EUR, pomnożonej przez liczbę dni między dniem następującym po upływie terminu transpozycji, przewidzianym w dyrektywie, a dniem, w którym usunięto naruszenie, lub, w braku usunięcia naruszenia, dniem, w którym wydano wyrok w niniejszym postępowaniu;
b) minimalnej jednokrotnie płatnej kwocie w wysokości 504 000 EUR;
3) na wypadek gdyby niewykonanie zobowiązania określonego w pkt 1 przedłużyło się do daty wydania wyroku Trybunału w niniejszym postępowaniu, nakazanie Republice Bułgarii zapłaty na rzecz Komisji okresowej kary majątkowej w wysokości 9 720 EUR dziennie za każdy dzień opóźnienia od dnia wydania wyroku Trybunału w niniejszym postępowaniu do chwili wykonania przez Republikę Bułgarii jej zobowiązań zgodnie z dyrektywą; oraz
4) obciążenie Republiki Bułgarii kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych ustanawia ramy prawne dla promocji energii ze źródeł odnawialnych w sektorach elektroenergetycznym, ogrzewania, chłodzenia i transportu w Unii Europejskiej. Dyrektywa określa wiążący cel dla Unii do 2030 roku. Co najmniej 32 % energii ma być wytwarzane ze źródeł odnawialnych. W dyrektywie przewidziano środki zapewniające, by wsparcie dla energii odnawialnej było ekonomicznie opłacalne oraz by procedury administracyjne dotyczące projektów energii odnawialnej były uproszczone. Ułatwia ona także udział obywateli w transformacji energetycznej poprzez umożliwienie konsumpcji własnej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz tworzenie wspólnot energii odnawialnej. Ponadto w dyrektywie wyznaczono konkretne cele dotyczące zwiększenia udziału źródeł odnawialnych w sektorach ogrzewania, chłodzenia i transportu do 2030 r., w których postęp źródeł odnawialnych jest wolniejszy niż w sektorze elektroenergetycznym. Dyrektywa wzmacnia również kryteria zapewniające zrównoważony rozwój bioenergii.
W dniu 23 lipca 2021 r. Komisja przesłała Republice Bułgarii oficjalne pismo powiadamiające, w którym wskazała, że termin transpozycji dyrektywy upłynął, i że Komisja nie została jeszcze powiadomiona o środkach mających na celu pełną transpozycję dyrektywy. W dniu 2 grudnia 2021 r. Komisja przesłała Republice Bułgarii uzasadnione stanowisko na podstawie art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Pomimo tego, środki związane z transpozycją dyrektywy nie zostały jeszcze przyjęte lub, w każdym wypadku, nie powiadomiono o nich Komisji.