Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Przyszłość Partnerstwa Wschodniego z perspektywy lokalnej i regionalnej

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Przyszłość Partnerstwa Wschodniego z perspektywy lokalnej i regionalnej
(2023/C 188/03)

Sprawozdawca: Alin-Adrian NICA (RO/EPL)
Dokument źródłowy: Opinia z inicjatywy własnej
I. ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR),

1. Mając na uwadze, że wojna prowadzona przez Rosję w Ukrainie, wspierana przez Białoruś, oraz ciągłe zagrożenie dla integralności terytorialnej Mołdawii i Gruzji wskazują na pilną potrzebę bardziej zdecydowanego wspierania przez UE wolnej i demokratycznej ścieżki rozwoju krajów sąsiadujących z UE.

2. Mając na uwadze, że państwa członkowskie UE i obecne kraje partnerskie z Europy Wschodniej (Armenia, Azerbejdżan, Gruzja, Republika Mołdawii i Ukraina) zobowiązały się do kontynuowania, odnowienia i wzmocnienia Partnerstwa Wschodniego, tak aby pozostało ono wiodącym forum i stanowiło ramy współpracy z krajami sąsiadującymi z UE na wschodzie.

3. Mając na uwadze, że najpotężniejszą długoterminową reakcją Europy na rosyjską inwazję będą wolne i demokratyczne państwa w Europie Wschodniej, Kaukazie Południowym i jeszcze dalej, dysponujące silnymi władzami regionalnymi i lokalnymi, dynamicznymi gospodarczo miastami i odpornymi społeczeństwami zaangażowanymi w przestrzeganie europejskich wartości.

4. Mając na uwadze, że wszystkie kraje partnerskie posiadające pełnię praw i obowiązków zapisanych w porozumieniach helsińskich i statutach założycielskich OBWE mogą swobodnie utrwalać perspektywę europejską, pod warunkiem że spełniają również kryteria kopenhaskie.

II. PONOWNE ZDEFINIOWANIE PARTNERSTWA WSCHODNIEGO

5. Z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Europejskiej z czerwca 2022 r. o przyznaniu Republice Mołdawii i Ukrainie statusu kraju kandydującego do UE oraz o uznaniu przyszłej europejskiej perspektywy Gruzji.

6. Pochwala znaczne postępy poczynione przez te trzy kraje - Gruzję, Mołdawię i Ukrainę - we wdrażaniu układów o stowarzyszeniu oraz pogłębionych i kompleksowych umów o wolnym handlu.

7. Z zadowoleniem przyjmuje wejście w życie w dniu 3 marca 2021 r. kompleksowej i wzmocnionej umowy o partnerstwie z Republiką Armenii, gdyż stanowi ona kamień milowy w stosunkach UE-Armenia.

8. Uważa, że "kwestie podstawowe" powinny pozostać wspólną podstawą zbliżania krajów Partnerstwa Wschodniego: wspólne zobowiązanie na rzecz wolności, demokracji, praworządności i praw człowieka, przy jednoczesnym kontynuowaniu prac nad wspólnymi celami, takimi jak promowanie równości płci, ochrona mniejszości i praw językowych, przeciwdziałanie zmianie klimatu, postępy w transformacji ekologicznej i cyfrowej, wspieranie silnego i niezależnego społeczeństwa obywatelskiego, zwiększanie odporności i dobrobytu oraz pogłębianie stosunków gospodarczych. Podkreśla, że stałe wsparcie dla białoruskiej opozycji demokratycznej na wszystkich szczeblach sprawowania rządów, a także wsparcie dla społeczeństwa obywatelskiego, mają zasadnicze znaczenie dla promowania wartości demokratycznych w tym kraju.

9. Zwraca uwagę na istotną rolę, jaką władze lokalne i regionalne mogą odegrać w obronie tych "kwestii podstawowych" w regionach i społecznościach lokalnych, a także w osiąganiu wspólnych celów, gwarantując jednocześnie przestrzeganie zasady pomocniczości UE poprzez zbliżenie do siebie lokalnych obywateli i Unii Europejskiej oraz jej wartości.

10. Podkreśla jednak, że konieczne jest ponowne określenie celów politycznych Partnerstwa Wschodniego i jego struktury wielostronnej, aby mogło się ono dalej rozwijać.

11. Uznaje, że po ponad dekadzie współpracy w ramach Partnerstwa Wschodniego priorytety poszczególnych krajów Partnerstwa są obecnie rozbieżne ze względu na różne potrzeby rozwojowe, priorytety krajowe i aspiracje integracyjne, ale również ze względu na stosowaną przez Rosję politykę agresji, destabilizującą taktykę i dezinformację. Dlatego też z niecierpliwością oczekuje wniosku Komisji Europejskiej dotyczącego oceny przyszłości Partnerstwa Wschodniego.

12. Uznaje, że Partnerstwo Wschodnie pozostaje odpowiednimi ramami, które nie wyczerpały w pełni swojego potencjału regionalnego i mogą nadal mieć znaczenie dla wszystkich partnerów, jeśli zostaną zreformowane w taki sposób, by określały cele względem UE dla poszczególnych krajów. Elastyczne formaty i narzędzia w obrębie tych ram powinny uzupełniać potrzeby zarówno nowych krajów kandydujących do UE, jak i innych partnerów, przy jednoczesnym zachowaniu wspólnych wartości i zasad, wzajemnych interesów i zobowiązań.

13. Zwraca uwagę, że Partnerstwo Wschodnie powinno być bardziej zorientowane na wyniki poprzez dostosowanie narzędzi i formatów działania do potrzeb partnerów, w tym poprzez wspieranie najbardziej zaawansowanych partnerów w ich dążeniu do członkostwa w UE.

14. Wzywa zarówno Komisję Europejską, jak i rządy krajów partnerskich do zaangażowania władz regionalnych i lokalnych w ustalanie priorytetów współpracy o oddziaływaniu terytorialnym (np. w zakresie efektywności energetycznej, środowiska i przystosowania się do zmiany klimatu, połączeń transportowych, decentralizacji i reformy administracji publicznej, wsparcia dla społeczeństwa obywatelskiego) oraz do włączenia tych władz do odpowiednich platform i paneli Partnerstwa Wschodniego, które powinny zostać rozszerzone na przedstawicieli CORLEAP-u.

15. Odnotowuje pozytywny wpływ współpracy w ramach Partnerstwa Wschodniego na życie zwykłych obywateli, ale podkreśla, że należy zwiększyć widoczność Partnerstwa i wkładu UE w oparciu o dotychczasowe osiągnięcia. Można to również osiągnąć dzięki systematycznej współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi oraz ich stowarzyszeniami w terenie.

16. Zauważa, że dla osiągnięcia celów Partnerstwa Wschodniego istotne znaczenie ma dalsze wspieranie samorządu lokalnego, który jest podstawowym filarem i fundamentem demokracji, i z zadowoleniem przyjmuje prace Kongresu Rady Europy w tej dziedzinie.

III. ZALECENIA POLITYCZNE

17. Opowiada się za przyjęciem indywidualnego podejścia do celów Partnerstwa Wschodniego, aby odzwierciedlić różne potrzeby krajów kandydujących do UE, potencjalnych kandydatów i innych partnerów, ponieważ uniwersalne podejście nie ma już uzasadnienia. Potrzeby specyficzne dla danego kraju powinny być wyznaczane w sposób uwzględniający również szczególne interesy społeczności regionalnych i lokalnych.

18. Zaleca uelastycznienie zakresu geograficznego Partnerstwa Wschodniego, co umożliwi ściślejszą współpracę z krajami takimi jak pewne kraje w Azji Środkowej. Należy także określić obszary współpracy z krajami Bałkanów Zachodnich.

19. Zwraca uwagę, że wymiar związany z tworzeniem sieci regionalnych i lokalnych powinien zostać potwierdzony w ramach odnowionego Partnerstwa Wschodniego poprzez dialog polityczny (CORLEAP) i współpracę terytorialną. W tym kontekście Europejski Komitet Regionów i CORLEAP, za pośrednictwem swoich członków i partnerów, mogłyby przyczynić się do realizacji agendy terytorialnej Partnerstwa Wschodniego w formie partnerskiej współpracy i mechanizmów partnerskiego uczenia się.

20. Uznaje, że Partnerstwo skutecznie przyczyniło się do stworzenia ram dla szeregu projektów mających na celu dobre rządy i wzmocnienie społeczeństwa obywatelskiego. Uważa jednak, że działania na rzecz wzmocnienia odporności powinny zostać włączone do głównego nurtu polityki i że w tym celu należy zaoferować wszystkim szczeblom sprawowania rządów nowe narzędzia.

21. Wskazuje, że w ramach Partnerstwa Wschodniego należy ustanowić wielopoziomową platformę na rzecz lokalizacji celów zrównoważonego rozwoju. Osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju w regionie sprzyjałoby wprowadzeniu środków w zakresie energii na poziomie lokalnym oraz alternatywnych rozwiązań w celu stworzenia przyjaznych dla środowiska systemów niezależnych od rosyjskich zasobów energetycznych, przy jednoczesnej poprawie źródeł utrzymania i odporności społeczności lokalnych i ich obywateli.

22. Proponuje utworzenie wspólnego sekretariatu Partnerstwa Wschodniego, w którym UE i każdy z partnerów, włączając w to przedstawicieli poziomu lokalnego i regionalnego, byliby należycie reprezentowani i którego celem będzie mobilizowanie funduszy oraz określanie i kształtowanie projektów zgodnie z głównymi celami politycznymi Partnerstwa. Uważa, że wspólny sekretariat zwiększyłby odpowiedzialność członków za projekt oraz poprawił przejrzystość, koordynację i widoczność.

23. Zaleca niezwłoczne wdrożenie projektu wirtualnej Akademii Lokalnej i Regionalnej Administracji Publicznej 1  w celu wzmocnienia budowania zdolności władz lokalnych i regionalnych w ramach Partnerstwa Wschodniego, promowania przejrzystości i dobrych rządów, zwalczania korupcji oraz wspierania partnerów w przeprowadzaniu reform decentralizacyjnych.

24. Opowiada się za rozszerzeniem programów TAIEX i programów partnerskich na władze regionalne i lokalne w krajach Partnerstwa Wschodniego w celu poprawy ich zdolności administracyjnych. Rozszerzenie sieci zainteresowanych stron w ramach projektów partnerskich na władze regionalne i lokalne będzie miało korzystny wpływ i przyczyni się do łatwiejszej realizacji celów projektu.

25. Uważa, że specjalne przydziały finansowe przeznaczone dla władz lokalnych i regionalnych UE i Partnerstwa Wschodniego, które zostaną określone w ramach planu gospodarczo-inwestycyjnego dla Partnerstwa Wschodniego o wartości 17 mld EUR, pomogłyby w rozwijaniu współpracy transgranicznej i terytorialnej, w tym dzięki wykorzystaniu europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej (EUWT), stymulując wymianę najlepszych praktyk i realizację projektów dostosowanych do potrzeb wyznaczonych celów terytorialnych.

26. Uważa, że Partnerstwo Wschodnie mogłoby w większym stopniu koncentrować się na praktycznych projektach i inicjatywach na rzecz poprawy konektywności partnerów Partnerstwa Wschodniego z UE, w szczególności w dziedzinie infrastruktury fizycznej (transport drogowy i kolejowy, elektryczność i kable cyfrowe, szlaki morskie, połączenia międzysystemowe itp.), a także na rzecz ich integracji z unijnym rynkiem cyfrowym i telekomunikacyjnym (np. zniesienie opłat roamingowych). Sugeruje zatem, aby zaoferować natychmiastowe możliwości sektorowej integracji gospodarczej, w tym działania na rzecz integracji z rynkiem wewnętrznym UE, oraz pomoc finansową w niespotykanej dotychczas skali i tempie, również poprzez pobudzanie przedsiębiorczości lokalnej i regionalnej, zwłaszcza wśród MŚP trzech krajów.

27. Wzywa do utworzenia platformy inwestycyjnej w ramach Partnerstwa Wschodniego, która łączyłaby wysiłki międzynarodowych instytucji finansowych i umożliwiałaby władzom lokalnym i regionalnym ułatwianie realizacji projektów w ramach Partnerstwa Wschodniego w zakresie budowania zdolności, pomocy technicznej i dobrych rządów, jako sposobu stymulowania zrównoważonego rozwoju terytorialnego, zapobiegania dysproporcjom społecznym i gospodarczym oraz wspierania lokalizacji i realizacji celów zrównoważonego rozwoju na danym obszarze.

28. Proponuje zatem opracowanie modelu inwestycji lokalnych w Partnerstwie Wschodnim, w oparciu o doświadczenia Banku Rozwoju Rady Europy i z myślą o finansowaniu szerokiej gamy projektów społecznych i gospodarczych realizowanych przez podmioty rządowe, lokalne i regionalne oraz instytucje publiczne.

29. Uważa, że krajom partnerskim należy zapewnić elastyczność w wyborze programów, które są dla nich najbardziej istotne, a jednocześnie w nadawaniu priorytetu programom skierowanym do organów lokalnych i regionalnych, co pozwoliłoby Europejskiemu Komitetowi Regionów odgrywać kluczową rolę w określaniu partnerów europejskich gotowych do dalszej współpracy ze ich odpowiednikami.

30. Zaleca priorytetowe traktowanie środków i projektów ukierunkowanych w szczególności na transformację ekologiczną i cyfrową oraz pobudzanie odbudowy społeczno-gospodarczej, a także wzywa do przyjęcia programu na rzecz odbudowy, odporności i reform na nadchodzącym szczycie szefów państw Partnerstwa Wschodniego.

31. Podkreśla fakt, że kraje partnerskie podpisały umowę o współpracy w celu przeciwdziałania pogarszaniu się stanu środowiska, ze szczególnym naciskiem na działania w dziedzinie klimatu, włączając w to energię i infrastrukturę, a także na zmniejszenie ilości odpadów i ochronę różnorodności biologicznej.

32. Zaznacza, że decentralizacja administracyjna i zwiększenie zakresu spraw publicznych zarządzanych przez władze lokalne w krajach partnerskich mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia i utrzymania powszechnej demokracji w celu zwiększenia uczestnictwa obywateli, w tym wspierania nowych metod konsultacji społecznych (panele obywatelskie, demokracja uczestnicząca), środków antykorupcyjnych, ochrony praw człowieka, wraz z prawami mniejszości, oraz poprawy systemów wymiaru sprawiedliwości przy jednoczesnym uwypukleniu podstawowych wartości UE.

33. Zaleca, by władze lokalne i regionalne Partnerstwa Wschodniego w dalszym ciągu angażowały się we współpracę ze wszystkimi partnerami - w tym z Radą Europy i Europejską Wspólnotą Polityczną - ukierunkowaną na wspieranie polityki rozwoju lokalnego wykraczającej poza politykę rozszerzenia UE.

Bruksela, dnia 15 marca 2023 r.

1 Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Władze lokalne i regionalne kształtujące przyszłe Partnerstwo Wschodnie (Dz.U. C 79 z 10.3.2020, s. 45).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024