Rezolucji Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 9. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego

Rezolucji Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 9. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego
(2023/C 185/04)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

PRZYPOMINAJĄC, ŻE

1. Cele niniejszej rezolucji to zadbanie o to, by wyniki 9. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego (EUYD) zostały uznane przez odpowiednie zainteresowane strony na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim oraz by te strony podjęły w związku z tymi wynikami stosowne działania następcze, a także zapewnienie jakości i ciągłości realizacji unijnego dialogu młodzieżowego i jego wyników. Celem niniejszego dokumentu jest również przyczynienie się do zwiększenia przejrzystości EUYD oraz przedstawienie informacji zwrotnych na temat prac wykonanych w ramach 9. i poprzednich cykli.

2. Niniejsza rezolucja oparta jest na rezolucji w sprawie strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 1  i zawartych w niej europejskich celach młodzieżowych, a także na załączniku I do rezolucji w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania EUYD, jak też na wynikach poprzednich cykli unijnego dialogu młodzieżowego. W strategii UE na rzecz młodzieży wzywa się do większego uczestnictwa młodzieży w dialogu z decydentami oraz do angażowania młodzieży z różnych środowisk i grup społecznych.

3. W decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2316 z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022) podkreślono potrzebę dania młodym ludziom możliwości na przyszłość, która będzie bardziej zielona, bardziej cyfrowa i będzie w większym stopniu sprzyjać włączeniu społecznemu.

4. EUYD jest mechanizmem uczestnictwa dla młodzieży w UE. Służy jako forum ciągłej wspólnej refleksji oraz konsultacji w sprawie priorytetów, wdrażania i monitorowania współpracy na szczeblu UE w dziedzinie młodzieży między decydentami, młodymi ludźmi i ich organizacjami przedstawicielskimi, a także badaczami. EUYD umożliwia stałe partnerstwo w zarządzaniu tymi procesami na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim.

5. Wyniki 9. cyklu EUYD opierają się na trzech konferencjach UE na temat młodzieży będących częścią cyklu, na informacjach zwrotnych uzyskanych na podstawie krajowych i europejskich konsultacji jakościowych i wydarzeń z fazy dialogu oraz na wynikach fazy realizacji w państwach członkowskich i na szczeblu europejskim. Wyniki te przyczyniają się do uwzględnienia wielopoziomowej i międzysektorowej realizacji celu młodzieżowego #10 "Zrównoważona zielona Europa" oraz celu młodzieżowego #3 "Włączające społeczeństwa" w ramach cyklu pt. "Wspólne działania na rzecz zrównoważonej i włączającej Europy".

6. Pandemia COVID-19 w dużym stopniu wpłynęła 2  na uczestnictwo młodych ludzi i pogłębiła nierówności między ich grupami. Ponadto wojna napastnicza Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie i wynikające z niej kryzys energetyczny, zwiększona migracja i inflacja na świecie wywołują poważne skutki dla młodzieży i społeczności w Europie. Te kryzysy jeszcze bardziej uwidoczniły fakt, że ludzie młodzi o mniejszych szansach mają gorszy dostęp do praw człowieka, a zwłaszcza do praw socjalnych, niż bardziej uprzywilejowana młodzież.

7. Apel w ramach 8. cyklu skierowany do Komisji Europejskiej i państw członkowskich dotyczy:

- wzmocnienia długoterminowej pamięci instytucjonalnej i ciągłości pracy między cyklami EUYD;

- regularnej wymiany i koordynacji - kierowanej przez młodzież i odpowiednio wspieranej przez trzy prezydencje, Komisję i Europejskie Forum Młodzieży, oraz publikowania dokumentacji europejskiej grupy sterującej na Europejskim Portalu Młodzieżowym;

- stałego przekazywania informacji zwrotnych młodzieży i organizacjom młodzieżowym zaangażowanym we wszystkie etapy EUYD w celu zapewnienia merytorycznego dialogu i uczestnictwa młodzieży na wszystkich szczeblach;

- priorytetowego traktowania EUYD i eksponowania go podczas wydarzeń na szczeblu krajowym i unijnym oraz promowania uczestnictwa młodzieży w procesach decyzyjnych na wszystkich szczeblach.

8. Zestaw narzędzi EUYD w ramach 9. cyklu zapewnił krajowym grupom roboczym środki pozwalające na gromadzenie danych na temat planów opracowanych przez nie na potrzeby cyklu oraz na temat przykładów dobrych praktyk, które grupy robocze zidentyfikowały w następujących pięciu kluczowych dziedzinach:

a) informacja i edukacja,

b) działanie i upodmiotowienie,

c) zarządzanie,

d) mobilność i solidarność,

e) dostęp do infrastruktury.

W procesie tym zebrano opinie młodzieży; przyczynił się on do opracowania metod pracy i najlepszych praktyk, ułatwiając realizację 9. cyklu EUYD.

DOSTRZEGAJĄC, ŻE:

9. EUYD opiera się na przywództwie i współodpowiedzialności krajowych grup roboczych, w miarę możliwości koordynowanych przez krajowe rady młodzieżowe. Umożliwia to uczestnictwo różnej młodzieży w dialogu i łączy z tym procesem rozmaite krajowe, regionalne i lokalne zainteresowane strony.

10. Wkład międzynarodowych pozarządowych organizacji młodzieżowych jest istotny, jeśli chodzi o wnoszenie wielu różnych perspektyw z całej Europy do dialogu politycznego i zapewnianie wysokiej jakości wkładu w transnarodowy wymiar EUYD.

UZNAJĄ, ŻE:

11. Krajowe grupy robocze i międzynarodowe pozarządowe organizacje młodzieżowe stosowały różne metody, takie jak dialog i wydarzenia okrągłego stołu (zarówno w internecie, jak i poza nim), sondaże w mediach społecznościowych i ukierunkowane działania z udziałem młodzieży o mniejszych szansach.

12. Jednym z kluczowych aspektów realizacji 9. cyklu EUYD było umieszczenie młodzieży i organizacji młodzieżowych w centrum projektowania, planowania, realizacji, monitorowania, oceny i działań następczych związanych z cyklem i wszystkimi jego działaniami, na przykład poprzez zapewnienie, by krajowe rady młodzieżowe w ramach prezydencji miały prawo współprzewodniczyć europejskiej grupie sterującej.

ODNOTOWUJĄ NASTĘPUJĄCE ZALECENIA KONFERENCJI UE NA TEMAT MŁODZIEŻY 3 :

13. Zalecenie dotyczące podzagadnienia 1 "Informacja i edukacja": "Wzywamy państwa członkowskie do zapewnienia równego dostępu do przyjaznych dla użytkownika informacji na temat zrównoważonego rozwoju i zmiany klimatu poprzez inkluzywną i wzmacniającą pozycję edukację pozaformalną i formalną, wspierającą dialog międzypokoleniowy i uczenie się międzypokoleniowe".

14. Zalecenie dotyczące podzagadnienia 2 "Działanie i upodmiotowienie": "Nawołujemy państwa członkowskie do zagwarantowania niezależnych rad doradczych na szczeblu lokalnym (np. rad młodzieżowych) składających się z młodzieży i przez nią wybieranych, z intersekcjonalnym naciskiem na młodzież o mniejszych szansach, z zastosowaniem zrównoważonego podejścia".

15. Zalecenie dotyczące podzagadnienia 3 "Zarządzanie": "Zalecamy opracowanie przepisów zapewniających rozliczal- ność i przejrzystość w procesach kształtowania polityki w zakresie środowiska i zrównoważonego rozwoju oraz wspieranie mechanizmów uczestnictwa i oceny, które to umożliwiają, (np. organy młodzieżowe, oceny dokonywane przez młodzież) na szczeblu lokalnym, regionalnym i europejskim".

16. Zalecenie dotyczące podzagadnienia 4 "Mobilność i solidarność": "Nawołujemy Komisję Europejską i państwa członkowskie do opracowania planów działania ukierunkowanych na sektor edukacji formalnej i rynek pracy, tak aby zapewnić formalne uznawanie doświadczenia i kompetencji kluczowych zdobytych dzięki uczestnictwu w wolontariacie i mobilności edukacyjnej".

17. Zalecenie dotyczące podzagadnienia 5 "Dostęp do infrastruktury": "Zalecamy, aby Komisja Europejska i państwa członkowskie zapewniły przystępny cenowo i dostępny »Youth Climate Ticket« (»młodzieżowy bilet klimatyczny«) jako uniwersalne, multimodalne narzędzie transportu publicznego na szczeblu regionalnym, krajowym i międzynarodowym oraz aby Komisja Europejska wspierała państwa członkowskie w rozwijaniu zrównoważonych sposobów zapewnienia transportu publicznego".

UZNAJĄ, ŻE:

18. Uczestnicy konferencji UE na temat młodzieży podkreślili, że wszystkie aspekty EUYD powinny stać się bardziej inklu- zywne i zróżnicowane oraz że powinno się zwiększyć zasięg EUYD, tak aby objął on różne grupy młodzieży - również za pomocą długoterminowej strategii komunikacyjnej, np. wspólnego logo, szeroko zakrojonego promowania wyników oraz dostępnych i przyjaznych dla młodzieży informacji - a nie tylko delegatów konferencji i głównych uczestników EUYD.

19. Uczestnicy konferencji UE na temat młodzieży podkreślili ponadto, że skuteczna współpraca międzysektorowa na szczeblu krajowym i unijnym ma duże znaczenie dla sprawienia, aby wyniki EUYD wykraczały poza sferę polityki młodzieżowej, tak aby wpływ dialogu nie ograniczał się do sektora młodzieżowego. Ponadto zauważono, że państwa członkowskie i krajowe grupy robocze odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu systematycznego monitorowania i informacji zwrotnych, co służy zwiększeniu wewnętrznej przejrzystości procesu.

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ:

20. Decyzję w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022) 4  zwracającą uwagę na młodzież i jej ważną rolę w społeczeństwie, a także wzmacniającą pozycję młodego pokolenia, które najbardziej ucierpiało podczas pandemii COVID-19, i odbudowującą jego zaufanie.

21. Rozwój Europejskiego Portalu Młodzieżowego i jego ponownie potwierdzoną funkcję jako punktu kompleksowej obsługi dla EUYD oraz powiązane dokumenty jako wkład w zapewnienie pamięci instytucjonalnej między cyklami.

22. Konkluzje Rady w sprawie zachęcania młodych ludzi jako podmiotów kształtujących zmianę do zaangażowania na rzecz ochrony środowiska, w szczególności nacisk na wspieranie młodych ludzi w ich zaangażowaniu na rzecz środowiska i ich roli sprawczej w bieżącym rozwoju całego społeczeństwa.

23. Konkluzje Rady w sprawie promowania wymiaru międzypokoleniowego w obszarze młodzieży w celu wspierania dialogu i spójności społecznej, w szczególności podkreślające korzyści płynące z połączenia doświadczeń i kompetencji różnych pokoleń w budowaniu pokojowych i spójnych społeczeństw.

24. Nacisk 8. cyklu EUYD na cel młodzieżowy #9 "Przestrzeń i uczestnictwo dla wszystkich" oraz proces partycypacyjny, który doprowadził do zatwierdzenia konkluzji Rady w sprawie wzmacniania zarządzania wielopoziomowego przy promowaniu uczestnictwa młodych ludzi w procesach decyzyjnych oraz konkluzji Rady w sprawie ochrony i tworzenia dla młodych ludzi przestrzeni obywatelskich, które ułatwiają merytoryczne uczestnictwo młodzieży.

25. Aktywne uczestnictwo młodzieży i krajowych grup roboczych w 9. cyklu EUYD oraz włączanie organizacji młodzieżowych w różne wydarzenia, tak aby uzyskiwać informacje zwrotne w całym cyklu oraz podczas realizacji Europejskiego Roku Młodzieży, a także udział młodzieży w nieformalnym posiedzeniu ministrów edukacji i młodzieży w Strasburgu, w seminarium w Strasburgu na temat uczestnictwa młodzieży w projekcie europejskim oraz w konferencji "Zajmij się przyszłością" zorganizowanej w Brukseli i służącej podsumowaniu osiągnięć Europejskiego Roku Młodzieży i rozważaniom nad jego dorobkiem.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I W RAMACH SWOICH ODNOŚNYCH DZIEDZIN KOMPETENCJI:

26. Uwzględniły, w stosownych przypadkach, zalecenia, o których mowa w pkt 13-17 powyżej, podczas wdrażania i oceny odpowiednich reakcji politycznych dotyczących podzagadnień 1-5 dziewiątego cyklu EUYD.

27. Uwzględniły wyniki 9. cyklu EUYD podczas realizowania i oceny obecnych oraz opracowywania przyszłych polityk młodzieżowych, w synergii z wszystkimi politykami mającymi wpływ na młodych ludzi. Zbadały dalsze sposoby realizacji europejskich celów młodzieżowych #10 i #3 oraz ich celów cząstkowych.

28. Promowały, dostrzegały i, w stosownych przypadkach, wspierały finansowo inicjowane i prowadzone przez młodych ludzi działania i programy na rzecz zrównoważonego rozwoju, w szczególności te, które przeciwdziałają zmianie klimatu i zwiększają włączenie społeczne, tak aby mogli oni stać się inicjatorami zmian w całym społeczeństwie.

29. Wzmacniały i udoskonalały EUYD poprzez uwzględnianie i, w miarę możliwości, stosowanie najlepszych praktyk z 9. cyklu EUYD oraz zasad, które przyświecały jego realizacji, w szczególności poprzez umieszczenie młodych ludzi i organizacji młodzieżowych w centrum tego procesu oraz zadbanie o to, by EUYD był procesem prowadzonym przez młodzież, w którym młodzi ludzie i decydenci prowadzą konstruktywny dialog zorientowany na poszukiwanie rozwiązań.

30. W stosownych przypadkach wzmacniały pozycję krajowych rad młodzieżowych jako głównych zainteresowanych stron w krajowych grupach roboczych, aby umożliwić im koordynację i realizację EUYD na szczeblu krajowym.

31. Wezwały odpowiednie strony do zapewnienia krajowym radom młodzieżowym stabilnego wsparcia administracyjnego i finansowego, a także niezbędnych narzędzi, aby w stosownych przypadkach mogły one współprzewodniczyć europejskiej grupie sterującej i odgrywać wiodącą rolę w EUYD podczas prezydencji ich państwa członkowskiego, zwłaszcza za pośrednictwem rozdziału programu Erasmus+ poświęconego młodzieży, zgodnie z jego podstawą prawną i unijnym rozporządzeniem finansowym.

32. Zachęcały młodych ludzi, organizacje młodzieżowe i inne zainteresowane strony działające w obszarze młodzieży do szerszego wykorzystywania możliwości finansowania oferowanych przez rozdział dotyczący młodzieży w ramach unijnego programu Erasmus+ w celu wzmocnienia uczestnictwa młodzieży i dialogu młodzieżowego na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym oraz, w stosownych przypadkach, ściślejszego powiązania tego uczestnictwa i dialogu z EUYD.

33. Dostrzegły zaangażowanie i wkład międzynarodowych pozarządowych organizacji młodzieżowych w EUYD jako podmiotów istotnych dla zapewnienia silnego europejskiego wymiaru dialogu oraz, w stosownych przypadkach, zapewniły niezbędne warunki wstępne do ich aktywnego udziału i zaangażowania w EUYD.

34. Kontynuowały prace prowadzone na wszystkich szczeblach podczas Europejskiego Roku Młodzieży w celu priorytetowego traktowania i zwiększenia dostrzegalności EUYD w wydarzeniach na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym oraz promowały inkluzywne uczestnictwo młodzieży w procesach decyzyjnych na wszystkich szczeblach zgodnie z najlepszymi praktykami w zakresie włączenia młodzieży.

35. Zadbały o długoterminową strategię komunikacyjną na szczeblu europejskim w celu zwiększenia zasięgu działań informacyjnych dotyczących EUYD w sposób przyjazny dla młodzieży oraz, w stosownych przypadkach, zapewniły krajowym grupom roboczym dodatkowe wsparcie w celu usprawnienia komunikacji w ramach EUYD. Strategię komunikacyjną należy najlepiej stworzyć pod wspólnym przewodnictwem organizacji młodzieżowych, i powinna ona obejmować wspólne logo EUYD służące do oznaczania wszystkich działań EUYD na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym.

36. Podejmowały odpowiednie środki w celu włączenia konstruktywnego uczestnictwa młodzieży w główny nurt wszystkich odpowiednich obszarów polityki, zgodnie z działaniami prowadzonymi w ramach Europejskiego Roku Młodzieży, tak aby wspierać perspektywę młodzieżową we wszystkich odpowiednich obszarach polityki. Obszar polityki młodzieżowej powinien funkcjonować jako pomost łączący z innymi obszarami kształtowania polityki, tak aby zagwarantować, że głos dzieci i młodzieży będzie wzmacniany i uwzględniany w innych sektorach.

37. Dalej rozwijały monitorowanie i informacje zwrotne związane z wynikami unijnego dialogu młodzieżowego w celu zwiększenia przejrzystości i zapewnienia konstruktywnego uczestnictwa młodzieży we wszystkich częściach i na wszystkich etapach procesów decyzyjnych.

38. Zapewniały wsparcie oraz ukierunkowane narzędzia i metody docierania do młodzieży, która zazwyczaj nie uczestniczy w EUYD, w tym młodych ludzi o mniejszych szansach, oraz przygotowania tej młodzieży do EUYD. Mogłyby one być dostosowane do potrzeb poszczególnych grup w indywidualnych przypadkach. Celem byłoby zapewnienie prostych narzędzi komunikacji pod kątem wyjaśnienia EUYD i roli instytucji europejskich w sposób przyjazny dla młodzieży oraz służenie odpowiednim wsparciem w całym procesie.

39. W stosownych przypadkach opracowywały metody i narzędzia realizacji na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym, dotyczące sposobu podejmowania działań w odpowiedzi na przesłania i postulaty wynikające z EUYD i z konferencji UE na temat młodzieży, a także z Europejskiego Roku Młodzieży.

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI:

40. W dalszym ciągu w sposób przyjazny dla młodzieży rozwijała Europejski Portal Młodzieżowy i inne odpowiednie narzędzia komunikacji w celu zwiększenia przyjazności dla użytkownika i dostrzegalności EUYD, w oparciu o dobre praktyki z Europejskiego Roku Młodzieży i z

9. cyklu EUYD.

41. Dalej angażowała unijnego koordynatora ds. młodzieży we włączanie uczestnictwa młodzieży w główny nurt wszystkich odpowiednich obszarów polityki UE zgodnie z dorobkiem Europejskiego Roku Młodzieży oraz zwiększała dostrzegalność EUYD jako instrumentu służącego włączaniu uczestnictwa młodzieży w główny nurt polityki.

A PONADTO ODNOTOWUJĄ, ŻE:

42. Ogólny priorytet tematyczny kolejnych trzech prezydencji (Hiszpania, Belgia i Węgry) brzmi "MŁODZIEŻ JEST POTRZEBNA".

43. Celem jest dalszy rozwój i wzmocnienie EUYD w jego 10. cyklu z uwzględnieniem wyników, zaleceń, obchodów i ocen w ramach poprzednich cykli.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ŹRÓDŁA

- Bárta O., Moxon D. (2023). EUYD9 Implementation Phase Report (Sprawozdanie z fazy realizacji EUYD9) DOI:

10.5281/ zenodo.7696299.

- Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie wzmacniania zarządzania wielopoziomowego przy promowaniu uczestnictwa młodych ludzi w procesach decyzyjnych (Dz.U. C 241 z 21.6.2021, s. 3).

- Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie wspierania świadomości demokratycznej i demokratycznego zaangażowania młodych ludzi w Europie (Dz.U. C 415 z 1.12.2020, s. 16).

- Konkluzje Rady pt. "Zachęcanie młodych ludzi jako podmiotów kształtujących zmianę do zaangażowania na rzecz ochrony środowiska" (Dz.U. 159, 12.4.2022, s. 9).

- Konkluzje Rady w sprawie promowania wymiaru międzypokoleniowego w obszarze młodzieży w celu wspierania dialogu i spójności społecznej (Dz.U. 495, 29.12.2022, s. 56).

- Konkluzje Rady w sprawie ochrony i tworzenia dla młodych ludzi przestrzeni obywatelskich, które ułatwiają merytoryczne uczestnictwo młodzieży (Dz.U. 501 I, 13.12.2021, s. 19).

- Rezolucja Rady w sprawie usystematyzowanego dialogu i kształtowania dialogu z młodzieżą w przyszłości w kontekście polityk europejskiej współpracy na rzecz młodzieży po roku 2018 (Dz.U. C 189 z 15.6.2017, s. 1).

- Eurofound, sprawozdanie Impact on young people in the EU (Wpływ COVID-19 na młodych ludzi w UE), Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2021.

- Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 8. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego (Dz.U. C 504, 14.12.2021, s. 1).

- Rezolucja Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży: Strategia Unii Europejskiejna rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (Dz.U. C 456 z 18.12.2018, s. 1).

- Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat wyników 7. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego: Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (Dz.U. C 212I z 26.6.2020, s. 1).

- Rezolucja Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym - Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 1).

ZAŁĄCZNIK  II

STRESZCZENIA ZALECEŃ W ODNIESIENIU DO PODZAGADNIEŃ 1-5 DZIEWIĄTEGO CYKLU UNIJNEGO DIALOGU MŁODZIEŻOWEGO:

Faza realizacji 9. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego (EUYD) opierała się na pięciu podzagadnieniach wybranych przez uczestników konferencji UE na temat młodzieży w Strasburgu (Francja) w styczniu 2022 r. Analizy fazy realizacji przeprowadzono w lutym i marcu 2023 r. - na podstawie tych analiz uzyskano spostrzeżenia i konkretniejsze informacje dotyczące dwóch głównych obszarów sprawozdawczości fazy realizacji, a mianowicie zakresu realizacji oraz skutków zidentyfikowanych w wyniku realizacji 9. cyklu EUYD. Sprawozdanie z fazy realizacji 5  posłużyło za podstawę dyskusji na konferencji UE na temat młodzieży w Växjö (Szwecja) w marcu 2023 r.

Niniejszy załącznik zawiera streszczenia zaleceń dotyczących podzagadnień 1-5 cyklu, które to streszczenia zostały sporządzone przez uczestników konferencji.

1. Informacja i edukacja

"Nasze zalecenie dotyczy zapewniania wiarygodnych i inkluzywnych informacji na temat zrównoważonego rozwoju i zmiany klimatu. Takie przyjazne dla użytkownika informacje dostępne dla osób w różnym wieku / znajdujących się na różnych etapach życia pomagają nam zbudować bardziej ekologiczną Europę. Należy włączać informacje na te tematy do wszystkich typów treści edukacyjnych, zarówno pozaformalnych, jak i formalnych. Ważne jest, aby uczyć się wspólnie i od siebie nawzajem, z uwzględnieniem różnych perspektyw, takich jak różne kultury i uwarunkowania społecznoekonomiczne. W związku z tym należy wziąć pod uwagę sprawiedliwość klimatyczną. Niesprawiedliwe jest obciążanie młodzieży konsekwencjami polityki, której ona nie wdrażała. Musimy sprawić, by wszystkie pokolenia aktywnie angażowały się w edukację o zmianie klimatu i w opracowywanie niezbędnych rozwiązań.

Młodzież potrzebuje umiejętności, wiedzy i platform, aby podjąć konstruktywne działania. Ważne jest wykorzystanie potencjału edukacji pozaformalnej i dostrzeżenie praktycznych korzyści. Przewidujemy sposób wdrażania oparty na podejściu interdyscyplinarnym i wykorzystujący potencjał i wiedzę organizacji młodzieżowych i już dostępnych usług informacyjnych dla młodzieży. Konieczne jest zapewnienie edukatorom zasobów umożliwiających im odpowiednie przeszkolenie i dających im zdolność odgrywania ich roli. Ponieważ proces ten ulega bieżącym zmianom, musi on zakładać prowadzone w sposób ciągły ocenę, monitorowanie i doskonalenie".

2. Działanie i upodmiotowienie

"Młodzież jest raz po raz pomijana i wykluczana z procesów decyzyjnych, które mają poważny wpływ na jej przyszłość. Aby rozwiązać ten problem, wzywamy do poprawy lokalnych mechanizmów oddolnego uczestnictwa poprzez wzmocnienie pozycji młodych ludzi, zwłaszcza tych o mniejszych szansach.

Wprawdzie istnieją one [rady doradcze] obecnie w niektórych krajach, takich jak Finlandia, Estonia i Szwecja, dostrzegamy potrzebę stworzenia ogólnoeuropejskich ram w celu ustanowienia sprawniejszych modeli skutecznych procesów współdecydowania przez lokalną młodzież i decydentów. Podejście to należy przyjąć w sposób zrównoważony i intersekcjonalny, aby zapewnić zarówno ciągłość procesów, jak i włączenie młodzieży z różnych środowisk i o różnym doświadczeniu życiowym. Podejście intersekcjonalne oznacza, że dana osoba może doświadczać jednocześnie kilku form dyskryminacji i marginalizacji.

Rady powinny być tworzone w drodze demokratycznych i kierowanych przez młodzież procesów, w których wybiera ona swoich własnych przedstawicieli. Dokładny przebieg procesu i jego logistyka mogą być zależne od danego kontekstu lokalnego. Członkowie rad będą występować jako głos lokalnej młodzieży przed wdrożeniem lokalnych procesów kształtowania polityki, po ich zakończeniu oraz w ich trakcie.

Ważne jest, aby państwa członkowskie priorytetowo traktowały włączenie i reprezentację młodych ludzi w procesach decyzyjnych. Wprowadzając niezależne rady doradcze na szczeblu lokalnym i wzmacniając pozycję młodych ludzi, zwłaszcza tych o mniejszych szansach, możemy stworzyć lepszą przyszłość dla wszystkich".

3. Zarządzanie

"Konsultacje w ramach 9. cyklu EUYD wykazały u młodzieży wysoki poziom nieufności co do skuteczności mechanizmów kształtowania polityki w zakresie polityki gospodarczej, społecznej i środowiskowej. Pomimo dążeń i wysiłków dotyczących włączania młodzieży w te procesy kształtowania polityki młodzież ma poczucie, że jest mało prawdopodobne, aby jej zaangażowanie doprowadziło do zmian politycznych.

Niniejsze zalecenie ma służyć zapewnieniu, by młodzież była włączana w cały proces kształtowania polityki, tak aby jej głos był słyszany; jednocześnie należy prowadzić monitorowanie i oferować młodym ludziom działania następcze i informacje zwrotne o środkach podejmowanych przez decydentów politycznych w następstwie działań związanych z uczestnictwem oraz w wyznaczonych terminach informować publicznie o dokonanych zmianach lub uzasadniać brak zmian. Pomoże to zwiększyć przejrzystość i rozliczalność na wszystkich szczeblach kształtowania polityki.

Zalecenie to przyczynia się do wzmocnienia pozycji organów młodzieżowych, w tym lokalnych, regionalnych, krajowych i europejskich rad młodzieżowych, wzmocnienia EUYD oraz wprowadzenia narzędzi oceny skutków, takich jak ocena przez młodzież. Sprzyja to lepszemu ukierunkowaniu polityk, które są skuteczne, służą zmniejszeniu nierówności oraz wspierają obecne i przyszłe pokolenia".

4. Mobilność i solidarność,

"W ramach Europejskiego Roku Umiejętności 2023 podkreślono pilną potrzebę promowania podejścia sprzyjającego zmianie i podnoszeniu kwalifikacji przez pracowników, co przyczynia się do zrównoważonego wzrostu gospodarczego oraz zapewnia dobre przygotowanie sektora edukacji formalnej i konkurencyjny rynek pracy. W związku z tym zdecydowanie zachęcamy europejską młodzież do uczestnictwa w wolontariacie i mobilności edukacyjnej jako aktywnym procesie uczenia się służącym dalszemu rozwojowi umiejętności. Jednocześnie coraz bardziej rośnie poziom niezrozumienia tych koncepcji, nie tylko po stronie młodzieży, ale także wśród decydentów politycznych, instytucji edukacji formalnej i na rynku pracy, przez co trudne jest dostrzeżenie wartości tych doświadczeń lub docenienie kompetencji, które europejska młodzież może zdobywać dzięki nim.

Większość młodych ludzi nie ma dostępu do mobilności, co wynika z braku informacji, z barier językowych, niewystarczających zasobów finansowy oraz z zobowiązań o charakterze osobistym. W związku z tym niezbędne jest zapewnienie przyjaznych dla młodzieży i dostępnych informacji z zaufanych źródeł, a także przeprowadzenie ogólnej kampanii uświadamiającej, tak aby cała młodzież w Europie doceniła te możliwości, co doprowadzi do wzmocnienia pozycji bardziej włączającego społeczeństwa, zgodnie z celem młodzieżowym #3.

Komisja Europejska powinna zainicjować proces angażujący państwa członkowskie w konsultacje w celu opracowania krajowych planów działania, w perspektywie dwuletniej, koncentrujących się na zwiększeniu dostępności mobilności wolon- tariackiej i edukacyjnej dla młodzieży, zwłaszcza dla młodych ludzi o mniejszych szansach. Ponadto państwa członkowskie powinny stworzyć w obrębie swoich planów działania ramy uznawania kompetencji i umiejętności nabytych w trakcie krótko- i długoterminowych działań wolontariackich i mobilności edukacyjnej, uznając te doświadczenia za korzystne dla pracy i programów nauczania".

5. Dostęp do infrastruktury

"Pomimo istniejących ulg na przejazdy transport, ze względu na różnice regionalne, nadal stanowi przeszkodę w życiu codziennym wielu młodych ludzi, zwłaszcza na obszarach wiejskich, ponieważ środki transportu są stare lub niewystarczające. Transport wpływa na naukę, pracę i życie codzienne młodzieży. Dostępność, przystępność cenowa i powszechność mają kluczowe znaczenie dla rozwoju naszych systemów transportu publicznego. Korzystanie z transportu publicznego przez młodzież zmniejsza migrację z obszarów wiejskich do miejskich. Przyczynia się to do zatrzymania ludności na obszarach wiejskich poprzez udrożnienie transportu i zachęcanie młodzieży do pozostania na miejscu, a jednocześnie sprzyja zrównoważonemu budownictwu mieszkaniowemu zarówno na obszarach wiejskich, jak i miejskich.

Inicjatywa Youth Climate Ticket (młodzieżowy bilet klimatyczny) ma na celu wdrożenie obsługującego młodzież prostego, dostosowanego do osób z niepełnosprawnościami, przystępnego cenowo i dostępnego systemu transportu publicznego w wymiarze regionalnym, krajowym i międzynarodowym. Opowiadamy się za całościowym podejściem do zrównoważonego rozwoju społecznego i środowiskowego. Dążymy również do tego, by młodzi ludzie mieli szansę częstszego wybierania zrównoważonych możliwości podróżowania, i zależy nam na tym, by państwa członkowskie budowały bardziej zrównoważoną infrastrukturę w perspektywie długoterminowej oraz by zwiększała się mobilność i solidarność między państwami członkowskimi.

Youth Climate Ticket to inicjatywa pilotażowa zakładająca stworzenie jednej platformy cyfrowej dla trzech różnych wymiarów: regionalnego, krajowego i międzynarodowego. Dwa pierwsze miałyby charakter opcjonalny i wspierałaby je Komisja Europejska jedynie w zainteresowanych państwach członkowskich. Wymiar międzynarodowy podlegałby harmonizacji na szczeblu UE. Platforma będzie miała funkcję umożliwiającą dostosowanie się do cen krajowych i będzie służyć jako forum do demonstrowania najlepszych praktyk. Jeśli chodzi o zrównoważony transport publiczny, chcemy, aby młodzież miała możliwość samorealizacji, a nie tylko przetrwania".

1 Rezolucja Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym - Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 1).
2 Eurofound, sprawozdanie Impact on young people in the EU (Wpływ COVID-19 na młodych ludzi w UE), Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2021.
3 Są to zalecenia sformułowane na konferencji UE na temat młodzieży w marcu 2023 r. na zakończenie 9. cyklu EUYD. Zob. dalej streszczenia zaleceń 1-5 w załączniku II do załącznika.
4 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2316 z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022) (Dz.U. L 462 z 28.12.2021, s. 1).
5 Barta O., Moxon D. (2023). EUYD9 Implementation Phase Report (Sprawozdanie z fazy realizacji EUYD9) DOI: 10.5281/ zenodo.7696299.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024