Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie zapobiegania cukrzycy oraz leczenia i lepszej opieki dla osób z cukrzycą w związku ze Światowym Dniem Cukrzycy (2022/2901(RSP))

P9_TA(2022)0409
Zapobieganie cukrzycy oraz leczenie i lepsza opieka nad osobami z cukrzycą w UE w związku ze Światowym Dniem Cukrzycy Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie zapobiegania cukrzycy oraz leczenia i lepszej opieki dla osób z cukrzycą w związku ze Światowym Dniem Cukrzycy (2022/2901(RSP))
(2023/C 167/05)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 168,

- uwzględniając Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, w szczególności cel zrównoważonego rozwoju nr 3, zadanie 4 - zmniejszenie o jedną trzecią przedwczesnej umieralności spowodowanej chorobami niezakaźnymi, poprzez profilaktykę i leczenie oraz promowanie zdrowia i dobrostanu psychicznego, a także związane z tym celem zadanie 8 - zapewnienie powszechnej opieki zdrowotnej, w tym zabezpieczenia przed ryzykiem finansowym, dostępu do podstawowej opieki zdrowotnej wysokiej jakości oraz bezpiecznych, skutecznych, wysokiej jakości, przystępnych cenowo lekarstw i szczepionek 1 ,

- uwzględniając globalne ramy monitorowania zapobiegania chorobom niezakaźnym i ich kontroli, w szczególności priorytetowe znaczenie powstrzymania wzrostu liczby przypadków cukrzycy i otyłości 2 ,

- uwzględniając sprawozdanie z europejskiej konferencji wysokiego szczebla Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) na temat chorób niezakaźnych, która odbyła się 9-10 kwietnia 2019 r. w Aszchabadzie w Turkmenistanie, zatytułowane "Time to Deliver in Europe: meeting non-communicable disease targets to achieve the Sustainable Development Goals" ["Czas na realizację w Europie: wykonanie zadań dotyczących chorób niezakaźnych z myślą o osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju"] 3 ,

- uwzględniając inicjatywę WHO o nazwie Global Diabetes Compact 4

- uwzględniając swoją rezolucję z 14 marca 2012 r. w sprawie przeciwdziałania epidemii cukrzycy w UE 5 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu (COM(2019)0640) oraz swoją rezolucję w tej sprawie z 15 stycznia 2020 r. 6 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 20 maja 2020 r. w sprawie strategii "Od pola do stołu" na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego (COM(2020)0381) oraz swoją rezolucję w tej sprawie z 20 października 2021 r. 7 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 25 listopada 2020 r. w sprawie strategii farmaceutycznej dla Europy (COM(2020)0761) oraz swoją rezolucję w tej sprawie z 24 listopada 2021 r. 8 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 3 lutego 2021 r. w sprawie europejskiego planu walki z rakiem (COM(2021)0044) oraz swoją rezolucję z 16 lutego 2022 r. w sprawie wzmocnienia Europy w walce z chorobami nowotworowymi - w kierunku kompleksowej i skoordynowanej strategii 9 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/522 z dnia 24 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Programu działań Unii w dziedzinie zdrowia ("Program UE dla zdrowia") na lata 2021-2027 10 ,

- uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia w sprawie europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia (COM(2022)0197),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2282 z dnia 15 grudnia 2021 r. w sprawie oceny technologii medycznych 11 ,

- uwzględniając inicjatywę UE dotyczącą chorób niezakaźnych ("Zdrowsi razem") przedstawioną przez Komisję 20 czerwca 2022 r. 12 ,

- uwzględniając rezolucję Światowego Zgromadzenia Zdrowia z 28 maja 2019 r. w sprawie większej przejrzystości rynków leków, szczepionek i innych środków leczniczych,

- uwzględniając plan działania dotyczący Europejskiego filaru praw socjalnych 13 ,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że cukrzyca jest jedną z najczęściej występujących chorób niezakaźnych; mając na uwadze, że w UE na cukrzycę choruje ponad 33 mln osób; mając na uwadze, że według prognoz liczba takich osób w UE sięgnie 38 mln w 2030 r. 14 ;

B. mając na uwadze, że około połowa osób chorych na cukrzycę nie osiąga lub nie utrzymuje optymalnego stężenia glukozy we krwi 15 , co prowadzi do zwiększonego ryzyka powikłań związanych z cukrzycą, skutkujących pogorszeniem dobrostanu i innymi konsekwencjami, w tym utratą wydajności i kosztami dla społeczeństwa; mając na uwadze, że w skali świata Europa jest regionem o największej liczbie dzieci i młodzieży z cukrzycą typu 1 16 ;

C. mając na uwadze, że ponad 95 % osób z cukrzycą choruje na cukrzycę typu 2, której czynniki ryzyka to między innymi masa ciała powyżej normy, używanie tytoniu, brak aktywności fizycznej i niezdrowa dieta; mając na uwadze, że cukrzyca typu 2 coraz częściej występuje wśród dzieci i młodych dorosłych 17 ;

D. mając na uwadze, że wykazano, iż cukrzyca typu 1 i 2 ma negatywny wpływ na średnie trwanie życia 18 ; mając na uwadze, że według szacunków cukrzyca jest czwartą główną przyczyną zgonów w Europie 19 ;

E. mając na uwadze, że cukrzyca jest obecnie chorobą nieuleczalną;

F. mając na uwadze, że na cukrzycę mogą zapaść osoby w każdym wieku i z każdego środowiska;

G. mając na uwadze, że cukrzyca w różnym stopniu dotyka poszczególne grupy społecznoekonomiczne, a jej skutki dla życia ludzi zależą od czynników społecznoekonomicznych;

H. mając na uwadze, że wszyscy pacjenci mają prawo do optymalnego leczenia, niezależnie od środków finansowych, płci, wieku czy narodowości, oraz że istnieje pilna potrzeba zapewnienia równego dostępu do bezpiecznych, skutecznych i przystępnych cenowo terapii w UE;

I. mając na uwadze, że obywatele UE wciąż nie mają równego dostępu do profilaktyki, ochrony przed czynnikami ryzyka, edukacji dotyczącej zdrowych nawyków oraz zasobów umożliwiających ochronę przed informacjami wprowadzającymi w błąd; mając na uwadze, że obywatele UE mają nierówny dostęp do terminowych, przystępnych cenowo i odznaczających się wysoką jakością terapii i opieki w poszczególnych państwach członkowskich i ich regionach;

J. mając na uwadze, że cukrzyca jest przyczyną wielu powikłań zdrowotnych - u jednej trzeciej chorych dochodzi do retinopatii cukrzycowej 20 , a jedna trzecia zapada na choroby układu krążenia 21 ; mając na uwadze, że cztery piąte osób ze schyłkową niewydolnością nerek to chorzy z cukrzycą typu 2 lub nadciśnieniem 22 ; mając na uwadze, że cukrzyca jest przyczyną wcześniejszej śmierci i niepełnosprawności (ślepoty, amputacji i niewydolności serca);

K. mając na uwadze, że niektórym rodzajom cukrzycy typu 2, cukrzycy ciążowej oraz powikłaniom i innym konsekwencjom cukrzycy można zapobiegać dzięki strategiom ukierunkowanym na modyfikowalne czynniki ryzyka tego schorzenia, takim jak promowanie aktywnego życia bez tytoniu oraz dostępu do zdrowej żywności, a także strategiom dotyczącym środowiskowych, kulturowych i społecznoekonomicznych uwarunkowań zdrowia oraz upowszechnianiu wczesnej diagnostyki i wczesnych działań; mając jednak na uwadze, że cukrzycę często diagnozuje się zbyt późno, a nawet jedna trzecia wszystkich chorych na cukrzycę w UE nie jest tego świadoma 23 ;

L. mając na uwadze, że podawanie wartości odżywczej z przodu opakowania pomaga obywatelom dokonywać zdrowszych wyborów żywieniowych, przez co zapobiega niezdrowemu spożyciu żywności o wysokiej zawartości soli, tłuszczu i cukru oraz otyłości, która jest jednym z głównych czynników ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2;

M. mając na uwadze, że osoby z cukrzycą należą do najbardziej cierpiących z powodu pandemii COVID-19, nie tylko z powodu zagrożenia ciężkim przebiegiem choroby, lecz także ze względu na ryzyko powikłań w późniejszym okresie życia wynikających z zakłócenia opieki podczas pandemii 24 ;

N. mając na uwadze, że cukrzyca jest złożoną i wieloczynnikową chorobą, co wynika z jej powiązania z innymi schorzeniami i ze wszystkimi poziomami opieki; mając na uwadze, że profilaktyka i leczenie tej choroby oraz zarządzanie nią może być miernikiem jakości, skuteczności, wydajności i odporności systemu opieki zdrowotnej; mając na uwadze, że skuteczne leczenie cukrzycy i opieka nad chorymi prowadzi również do lepszych wyników w przypadku innych chorób niezakaźnych oraz innych schorzeń;

O. mając na uwadze, że 100 lat po przełomowym odkryciu insuliny nadal istnieje zjawisko nierówności na całym świecie oraz między państwami członkowskimi i w ich obrębie w dostępie do opieki, edukacji, autonomii, leków, urządzeń do monitorowania poziomu cukru we krwi, zaopatrzenia i technologii oraz wyników zdrowotnych 25 ; mając na uwadze, że nadal potrzebne są badania, aby jasno określić indywidualne czynniki ryzyka cukrzycy typu 1, pomóc ustalić, jak najlepiej umożliwić wcześniejsze rozpoznawanie cukrzycy typu 1 oraz zidentyfikować pacjentów, którzy w przyszłości mogą zostać poddani leczeniu immunologicznemu; mając na uwadze, że konieczne są również dalsze badania, w tym badania behawioralne, w celu poprawy i dalszego określenia interwencji najskuteczniejszych w zapobieganiu i leczeniu cukrzycy typu 2;

P. mając na uwadze, że we wszystkich państwach członkowskich cukrzyca odpowiada za około 9 % wydatków na opiekę zdrowotną 26 , a nawet 75 % tych kosztów może być związanych z powikłaniami, którym można zapobiec 27 ; mając na uwadze, że profilaktyka skuteczniej niż jakiekolwiek leczenie zmniejsza zachorowalność, częstość występowania i powikłania niektórych typów cukrzycy, a także stanowi najbardziej opłacalną długoterminową strategię zwalczania cukrzycy;

Q. mając na uwadze, że osoby z cukrzycą muszą same kontrolować swoją chorobę, korzystając ze sporadycznej pomocy lub wsparcia ze strony opiekujących się nimi pracowników ochrony zdrowia, które uzyskują kilka razy do roku; mając na uwadze, że cukrzyca nie tylko powoduje obciążenie finansowe pacjentów i ich rodzin, lecz także wiąże się z ogromnymi problemami psychospołecznymi i obniża jakość życia; mając na uwadze, że innowacje w dziedzinie samodzielnych pomiarów poziomu cukru we krwi ułatwiają i poprawiają kontrolę stężenia glukozy we krwi; mając na uwadze, że wspieranie szybkiej dostępności takich innowacji dla pacjentów z cukrzycą jest korzystne, ponieważ zwiększają one skuteczność leczenia cukrzycy, a tym samym zapobiegają powikłaniom zdrowotnym i związanym z nimi kosztom zdrowotnym;

R. mając na uwadze, że brak jest unijnych ram prawnych służących przeciwdziałaniu dyskryminacji osób z cukrzycą lub innymi chorobami przewlekłymi, zaś w całej UE wciąż rozpowszechnione są uprzedzenia wobec osób z cukrzycą - w szkołach, przy zatrudnieniu, w miejscu pracy, w warunkach polis ubezpieczeniowych i przy egzaminach na prawo jazdy; mając na uwadze, że dzięki rozwojowi wiedzy na temat cukrzycy, a także leczenia i technologii, jaki nastąpił w ostatnich latach, osoby z cukrzycą mogą znacznie precyzyjniej i stale kontrolować poziom cukru we krwi, a tym samym lepiej radzić sobie z czynnościami życia codziennego wcześniej postrzeganymi jako ryzykowne;

S. mając na uwadze, że wykazano, iż w nadzwyczajnych sytuacjach humanitarnych osoby z cukrzycą i innymi chorobami niezakaźnymi są narażone na znaczne ryzyko przerwania leczenia oraz pojawienia się poważniejszych objawów i powikłań;

T. mając na uwadze, że cukrzycy dotyczyło kilka działań UE, w tym konkluzje Rady z 2006 r. w sprawie promowania zdrowego stylu życia i zapobiegania cukrzycy, a także rezolucja Parlamentu z 14 marca 2012 r. w sprawie przeciwdziałania epidemii cukrzycy w UE; mając na uwadze, że uzasadnione jest zwiększenie tych wysiłków w odpowiedzi na coraz większe obciążenie cukrzycą oraz pilną potrzebę podjęcia przez państwa członkowskie zdecydowanych działań, zwłaszcza w świetle wartości dodanej wspólnych wysiłków na szczeblu UE; mając na uwadze, że w inicjatywie UE dotyczącej chorób niezakaźnych uwzględniono niektóre potrzeby i wnioski państw członkowskich przedstawione w rezolucji Parlamentu z 2012 r., ale zabrakło w niej jasnych ram działania w państwach członkowskich i nie określono konkretnych celów ani zadań, które umożliwiłyby wyznaczenie celów i pomiar postępów;

1. głęboko ubolewa nad faktem, że na cukrzycę zapada coraz więcej osób, i wyraża solidarność z pacjentami cierpiącymi na tę niszczącą chorobę i z ich rodzinami;

2. przypomina o globalnych celach dotyczących zasięgu opieki nad osobami z cukrzycą na 2030 r., przyjętych na 75. Światowym Zgromadzeniu Zdrowia, w tym o celach, zgodnie z którymi 80 % osób z cukrzycą powinno być zdiagnozowanych, 80 % - uzyskiwać dobrą kontrolę glikemii, 80 % osób ze zdiagnozowaną cukrzycą - mieć dobrze kontrolowane ciśnienie krwi, 60 % osób z cukrzycą w wieku od 40 lat - przyjmować statyny, a 100 % osób z cukrzycą typu 1 - mieć dostęp do przystępnej cenowo insuliny o wysokiej jakości i do samokontroli poziomu glukozy we krwi; podkreśla, że unijne cele w tym zakresie na 2030 r. powinny być jeszcze ambitniejsze;

3. z zadowoleniem przyjmuje wspólne oświadczenie wydane przez Komisję i Biuro Regionalne WHO dla Europy na 70. sesji Komitetu Regionalnego WHO dla Europy w 2020 r., w którym obiecały one zacieśnić już silne partnerstwo i dostosować je do nowych priorytetów zdrowotnych, co obejmuje również kompleksową reakcję na choroby niezakaźne 28 ;

4. z zadowoleniem przyjmuje powstanie inicjatywy UE dotyczącej chorób niezakaźnych i wzywa państwa członkowskie, aby korzystały z najlepszych praktyk przedstawionych w tym dokumencie oraz środków finansowych udostępnionych w ramach różnych programów UE;

5. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby wykazały zaangażowanie polityczne i wyznaczyły ambitne cele odwrócenia tendencji wzrostowej, jeżeli chodzi o liczbę Europejczyków z cukrzycą, zmniejszenia skali nierówności między obywatelami UE oraz poprawy opieki nad osobami z cukrzycą i jakości ich życia;

6. podkreśla w związku z tym, że Komisja powinna realizować inicjatywę UE dotyczącą chorób niezakaźnych, m.in. w ramach współpracy z państwami członkowskimi w zakresie opracowywania i wdrażania wspólnych, znormalizowanych kryteriów i metod gromadzenia danych dotyczących cukrzycy, a także gromadzenia, rejestrowania i monitorowania kompleksowych danych epidemiologicznych dotyczących cukrzycy oraz zarządzania tymi danymi, jak i danych gospodarczych dotyczących kosztów profilaktyki cukrzycy i jej leczenia w UE, w tym preferencji pacjentów i danych generowanych przez pacjentów; podkreśla, że promowanie i wykorzystywanie najlepszych praktyk oraz wspieranie badań nad skutecznością interwencji klinicznych i programów profilaktyki doprowadzi do lepszych wyników nie tylko w odniesieniu do cukrzycy, ale również wszystkich innych powikłań i chorób współistniejących z cukrzycą;

7. wzywa państwa członkowskie do opracowania, wdrożenia i monitorowania krajowych planów i strategii dotyczących cukrzycy oraz porównywania ich z kamieniami milowymi i wartościami docelowymi, w tym komponentu dotyczącego ograniczania ryzyka i prowadzenia badań przesiewowych bądź działań na wczesnym etapie ukierunkowanych m.in. na społecznoekonomiczne czynniki warunkujące zdrowie, promowanie środowiska sprzyjającego zdrowiu oraz umiejętności zdrowotne i cyfrowe, edukację i szerzenie wiedzy z myślą zarówno o ogóle społeczeństwa, jak i w szczególności o grupach wysokiego ryzyka (takich jak osoby w stanie przedcukrzycowym), który to komponent miałby na celu zmniejszenie zjawiska nierówności i optymalizację zasobów opieki zdrowotnej;

8. wzywa Komisję do zadbania o to, aby wszystkie działania i dokumenty UE we wszystkich obszarach prac odzwierciedlały najbardziej aktualne dowody, zwłaszcza w odniesieniu do modyfikowalnych czynników ryzyka i środków ograniczania ryzyka, oraz przedstawiały dokładny obraz cukrzycy w celu zwalczania stygmatyzacji i dyskryminacji;

9. podkreśla, że należy zwrócić większą uwagę na zapobieganie wszystkim chorobom niezakaźnym, oraz zwraca się do Komisji i państw członkowskich o wzmocnienie, wdrożenie i ocenę odpowiednio finansowanych planów profilaktyki;

10. ubolewa nad znaczną skalą nierówności w zakresie zdrowia w UE, w tym również w odniesieniu do profilaktyki chorób niezakaźnych; podkreśla potrzebę zidentyfikowania wrażliwych i zmarginalizowanych, wykluczonych społecznie grup społeczeństwa oraz osób mieszkających na obszarach oddalonych (np. na obszarach wiejskich i odizolowanych lub w regionach najbardziej oddalonych, daleko od ośrodków medycznych) oraz zwrócenia szczególnej uwagi na te grupy i osoby, aby zapewnić im dostęp do usług w zakresie profilaktyki; uważa w związku z powyższym, że profilaktyka powinna być także rozpatrywana w kontekście sprawiedliwości społecznej, co pociągnie za sobą potrzebę zmian systemowych wprowadzanych za pośrednictwem obejmującej całą ludność polityki publicznej, wykraczającej poza zmianę indywidualnych zachowań;

11. wzywa państwa członkowskie do zapewnienia pacjentom stałego dostępu do podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej oraz do leczenia cukrzycy i technologii w tej dziedzinie, w tym technologii e-zdrowia, takich jak systemy ciągłego monitorowania glukozy i nowe systemy podawania insuliny, a także do wspierania pacjentów w zdobywaniu i podtrzymywaniu umiejętności i zrozumienia niezbędnych do właściwego samozarządzania chorobą przez całe życie;

12. podkreśla, jak ważne jest postrzeganie chorób niezakaźnych zgodnie ze stanowiskiem, które mówi, że zdrowie ludzi, zwierząt i środowiska jest ze sobą nierozerwalnie powiązane i że w związku z tym wszelkie działania mające na celu zwalczanie chorób niezakaźnych powinny być mocno ugruntowane w podejściu "Jedno zdrowie";

13. podkreśla znaczenie unijnych przepisów i działań w dziedzinie zdrowia, w tym dyrektywy w sprawie praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej 29 , zmienionych mandatów unijnych agencji zdrowia publicznego, proponowanego rozporządzenia w sprawie poważnych transgranicznych zagrożeń dla zdrowia (COM(2020)0727), dyrektywy w sprawie wyrobów tytoniowych 30 , Programu UE dla zdrowia oraz strategii farmaceutycznej, dla zapobiegania chorobom przewlekłym i przeciwdziałania zagrożeniom dla zdrowia;

14. podkreśla zasadniczą rolę zdrowego środowiska żywnościowego w zapobieganiu chorobom niezakaźnym oraz zwraca się do państw członkowskich i Komisji o zintensyfikowanie działań z myślą o tym, by najbardziej zdrowa i zrównoważona żywność była również najbardziej przystępna cenowo;

15. podkreśla potrzebę zajęcia się możliwymi do zmiany czynnikami ryzyka chorób niezakaźnych za pomocą strategii politycznych promujących aktywne życie bez używania tytoniu oraz dostęp do zdrowej żywności i aktywności fizycznej, a także uwzględniających środowiskowe, kulturowe i społeczno-gospodarcze uwarunkowania złego stanu zdrowia;

16. przyznaje, że otyłość jest uznawana za podstawowy czynnik ryzyka w przypadku cukrzycy typu 2; podkreśla rolę zdrowej diety w profilaktyce i leczeniu cukrzycy typu 2; podkreśla, że indywidualne ryzyko zachorowania na cukrzycę można zmniejszyć poprzez zwiększenie konsumpcji roślin produkowanych w sposób zrównoważony i żywności pochodzenia roślinnego, takiej jak świeże owoce i warzywa, pełne ziarna i rośliny strączkowe 31 ; podkreśla ponadto potrzebę zajęcia się problemem nadmiernego spożycia mięsa i produktów wysoko przetworzonych oraz produktów o wysokiej zawartości cukrów, soli i tłuszczów; z zadowoleniem przyjmuje przegląd unijnego programu "Owoce, warzywa i mleko w szkole" oraz polityki UE w zakresie promocji produktów rolnych;

17. zwraca się do Komisji i państw członkowskich o zachęcanie i wspieranie konsumentów w dokonywaniu świadomych, zdrowych i zrównoważonych wyborów dotyczących produktów spożywczych poprzez przyjęcie obowiązkowego i zharmonizowanego w UE podawania wartości odżywczej, które jest opracowywane na podstawie wyników solidnych i niezależnych badań naukowych; z zadowoleniem przyjmuje priorytet związany ze zdrowym odżywianiem określony w europejskiej gwarancji dla dzieci i wzywa do opracowania nowego planu działania UE w sprawie otyłości u dzieci; popiera środki polityki budżetowej mające na celu obniżenie cen i zwiększenie dostępności świeżej żywności (takiej jak owoce i warzywa, nasiona roślin strączkowych, rośliny strączkowe i pełne ziarna) na szczeblu krajowym, zwłaszcza dla osób o niskim dochodzie; zachęca państwa członkowskie do stosowania polityki cenowej, takiej jak zróżnicowanie podatku od wartości dodanej, oraz środków kontroli rynku, aby wpływać na popyt na żywność i napoje o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych, tłuszczów trans, soli i cukru, na dostęp do nich oraz na ich przystępność cenową; wspiera państwa członkowskie w przeglądzie odpowiednich przepisów dotyczących ograniczenia reklamy napojów słodzonych i przetworzonych produktów spożywczych o wysokiej zawartości tłuszczów, soli i cukru, w tym reklamy w mediach społecznościowych, i z niecierpliwością oczekuje na zapowiedziane wnioski ustawodawcze w tym zakresie w ramach strategii "Od pola do stołu";

18. podkreśla, że tytoń, szkodliwe spożywanie alkoholu i zanieczyszczenie środowiska to czynniki ryzyka wspólne dla innych chorób przewlekłych; ponawia swój apel o opracowanie zintegrowanego programu profilaktyki chorób przewlekłych w ścisłej współpracy z Grupą Sterującą ds. Promocji Zdrowia, Profilaktyki Chorób i Zarządzania Chorobami Niezakaźnymi;

19. ponownie podkreśla znaczenie Europejskiego Zielonego Ładu jako istotnego czynnika przyczyniającego się do zapobiegania chorobom w Europie poprzez ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, żywności, wody i gleby oraz ekspozycji na substancje chemiczne, a także poprzez zapewnienie dostępu do zdrowej żywności i informacji na jej temat; wzywa do włączenia oceny wpływu polityki na zachorowalność na choroby niezakaźne do strategii "Od pola do stołu" oraz strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności, strategii "Zero zanieczyszczeń" oraz strategii dotyczącej nietoksycznego środowiska;

20. wzywa Komisję i państwa członkowskie do wspierania cyfryzacji krajowych usług zdrowotnych oraz przyjęcia nowych narzędzi i technologii umożliwiających skuteczniejsze gromadzenie danych, monitorowanie i działania w celu poprawy samozarządzania chorobą, zmniejszenia ryzyka powikłań związanych z cukrzycą i innych skutków cukrzycy oraz poprawy jakości życia; podkreśla, że każda transformacja cyfrowa w opiece zdrowotnej powinna iść w parze z poprawą umiejętności cyfrowych w dziedzinie zdrowia, być przyjazna dla użytkownika i ukierunkowana na pacjenta, a także powinna promować zaufanie przez zapewnienie wysokich standardów prywatności danych i cyberbezpieczeństwa; podkreśla w związku z tym potencjał europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia w odniesieniu do chorób niezakaźnych, w tym cukrzycy;

21. wzywa Komisję do ustrukturyzowanej współpracy z organizacjami pacjentów i osobami cierpiącymi na cukrzycę i inne choroby przewlekłe oraz do zachęcania do opracowania wspólnego zestawu środków, które mają największe znaczenie dla osób chorych na cukrzycę i byłyby wykorzystane w ocenie regulacyjnej i w ramach podejmowania decyzji w sprawie ustalania cen i refundacji, a także w trakcie opracowywania i wdrażania odpowiednich strategii politycznych, w tym krajowych planów dotyczących cukrzycy i programów podnoszenia świadomości;

22. wzywa Komisję do dalszego udzielania przejrzystego wsparcia finansowego kluczowym organizacjom pozarządowym, w tym organizacjom, które popierają i reprezentują pacjentów, konsumentów i pracowników służby zdrowia;

23. wzywa państwa członkowskie do dokonania przeglądu i - w stosownych przypadkach - do rozwijania krajowych modeli opieki ze szczególnym uwzględnieniem stosowania ukierunkowanej na człowieka i w pełni zintegrowanej opieki w całym jej cyklu, w szczególności w odniesieniu do zapobiegania chorobom, zapobiegania powikłaniom cukrzycy i wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego;

24. wzywa Komisję i państwa członkowskie do określenia i usunięcia barier dla insuliny ludzkiej i analogowej oraz do zapewnienia przystępności cenowej zarówno w przypadku użytkowników, jak i krajowych systemów opieki zdrowotnej;

25. wzywa Komisję do przedstawienia państwom członkowskim konkretnych wytycznych dotyczących zapewnienia nieprzerwanego leczenia osób cierpiących na cukrzycę w sytuacjach nadzwyczajnych o charakterze humanitarnym oraz podkreśla potrzebę zapewnienia opieki osobom chorym na cukrzycę w ramach działań humanitarnych;

26. wzywa Komisję do wspierania podnoszenia kwalifikacji w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej i opieki świadczonej lokalnie we wszystkich państwach członkowskich, aby zapewnić integrację i ciągłość opieki, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy między specjalistami w ramach multidyscyplinarnych zespołów opieki;

27. wzywa Komisję i państwa członkowskie do poprawy koordynacji badań nad cukrzycą na szczeblu europejskim i między państwami członkowskimi;

28. wzywa Komisję i państwa członkowskie do wspierania badań nad niezaspokojonymi potrzebami klinicznymi w odniesieniu do cukrzycy oraz wielu współistniejących z nią chorób i powikłań, z uwzględnieniem potrzeby poprawy jakości życia osób cierpiących na cukrzycę i inne choroby przewlekłe; wzywa Komisję i państwa członkowskie do wspierania zdolności produkcyjnych w zakresie przystępnej cenowo insuliny o gwarantowanej jakości, urządzeń do wstrzykiwania i narzędzi monitorowania poziomu glukozy w celu poprawy konkurencji, podaży krajowej i dostępu dla pacjentów;

29. podkreśla znaczenie doskonałości w badaniach i innowacjach medycznych w Unii i wzywa Komisję do wykorzystania w tym względzie prac prowadzonych w ramach europejskiego planu walki z rakiem; ponawia swój apel zawarty w rezolucji z 24 listopada 2021 r. o wspieranie dodatkowych badań nad niedostatecznie reprezentowanymi grupami, takimi jak osoby starsze, dzieci, kobiety i pacjenci cierpiący na choroby współistniejące, w tym otyłość jako podstawowy czynnik zachorowalności, a także w przypadkach, gdzie występuje ona jako choroba przewlekła prowadząca do innych chorób niezakaźnych, takich jak cukrzyca;

30. wyraża zaniepokojenie faktem, że dostępność i przystępność cenowa leków pozostają wyzwaniem dla krajowych systemów opieki zdrowotnej oraz że leki innowacyjne są drogie, a w niektórych państwach członkowskich nie są nawet wprowadzane na rynek ze względów handlowych;

31. ponownie wzywa Komisję, by dopilnowała, aby unijne finansowanie badań i rozwoju w dziedzinie biomedycyny było uzależnione od pełnej przejrzystości i identyfikowalności inwestycji, od zobowiązania się do dostaw do wszystkich państw członkowskich oraz od udostępnienia pacjentom najlepszych rozwiązań, w tym pod względem dostępności i przystępności cenowej wytwarzanych leków;

32. wzywa Komisję, aby okresowo przeprowadzała ocenę i przegląd systemu zachęt oraz zwiększyła przejrzystość cen; podkreśla także czynniki ograniczające przystępność cenową i dostęp pacjentów do produktów leczniczych; ponadto wzywa Komisję, aby zajęła się pierwotnymi przyczynami niedoborów produktów farmaceutycznych oraz zaproponowała zrównoważone rozwiązania, które wesprą również konkurencję opartą na ochronie patentowej i pozapatentowej oraz terminowe wchodzenie leków generycznych i biopodobnych na rynek;

33. apeluje o zagwarantowanie, że priorytety badawcze będą opierały się na potrzebach pacjentów i potrzebach zdrowia publicznego, a fundusze publiczne będą inwestowane w sposób przejrzysty z zapewnieniem dostępności i przystępności cenowej produktów w wyniku tych partnerstw i funduszy publicznych;

34. wzywa Komisję do dokonania przeglądu odpowiednich ram prawnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, aby uniknąć dalszej dyskryminacji osób cierpiących na cukrzycę;

35. wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia stałego wsparcia na rzecz finansowania potrzebnego z myślą o chorych na cukrzycę w ramach obecnych i przyszłych programów ramowych UE w zakresie badań naukowych, w tym badań nad modelami zintegrowanej opieki, skutecznych interwencji w profilaktyce i leczeniu cukrzycy oraz wpływu technologii cyfrowych na samozarządzanie cukrzycą i zmianę zachowań;

36. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

2 Globalne ramy monitorowania chorób niezakaźnych (Światowa Organizacja Zdrowia)
5 Dz.U. C 251 E z 31.8.2013, s. 47.
6 Dz.U. C 270 z 7.7.2021, s. 2.
7 Dz.U. C 184 z 5.5.2022, s. 2.
8 Dz.U. C 224 z 8.6.2022, s. 47.
9 Dz.U. C 342 z 6.9.2022, s. 109.
10 Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 1.
11 Dz.U. L 458 z 22.12.2021, s. 1.
29 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej (Dz.U. L 88 z 4.4.2011, s. 45).
30 Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.167.36

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie zapobiegania cukrzycy oraz leczenia i lepszej opieki dla osób z cukrzycą w związku ze Światowym Dniem Cukrzycy (2022/2901(RSP))
Data aktu: 23/11/2022
Data ogłoszenia: 11/05/2023