Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady zmieniającej decyzję (UE, Euratom) 2020/2053 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (COM(2021)0570 - C9-0034/2022 - 2021/0430(CNS))

P9_TA(2022)0404

System zasobów własnych Unii Europejskiej

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady zmieniającej decyzję (UE, Euratom) 2020/2053 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (COM(2021)0570 - C9-0034/2022 - 2021/0430(CNS))

(Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)

(2023/C 167/31)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2023 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2021)0570),
uwzględniając komunikat Komisji pt. "Kolejna generacja zasobów własnych dla budżetu UE" (COM(2021)0566),
uwzględniając art. 311 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, na mocy których Rada skonsultowała się z Parlamentem (C9-0034/2022),
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 1 ,
uwzględniając swoją rezolucję ustawodawczą z dnia 16 września 2020 r. w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 2 ,
uwzględniając swoje poprawki z dnia 22 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy zmieniającej unijny system handlu uprawnieniami do emisji 3 ,
uwzględniając swoje poprawki z dnia 22 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO24 ,
uwzględniając art. 82 Regulaminu,
uwzględniając stanowisko w formie poprawek przedstawione przez Komisję Gospodarczą i Monetarną,
uwzględniając pisma przesłane przez Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności oraz Komisję Spraw Konstytucyjnych,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0266/2022),
1.
zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2.
zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;
3.
zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie znaczących zmian do wniosku Komisji;
4.
zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie, Komisji i parlamentom narodowym.

Poprawka 1

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(1a) Zgodnie z prawnie wiążącym porozumieniem międzyin- stytucjonalnym z 16 grudnia 2020 r., Decyzja ta stanowi ważny krok w kierunku realizacji harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych; w konsekwencji należy podjąć dodatkowe i uzupełniające inicjatywy, dzięki którym nowe wpływy będą co najmniej wystarczające do spłaty odsetek i spłaty zadłużenia w ramach NGEU, a skutki podziału zasobów finansowych z koszyka będą akceptowalne dla wszystkich państw członkowskich. Odpowiednia kwota nowych zasobów własnych musi zapewnić trwałe finansowanie budżetu Unii w perspektywie długoterminowej, w tym finansowanie nowych priorytetów Unii i spłaty Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy, aby uniknąć cięć w istniejących programach i strategiach politycznych UE.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(2a) Należy zwiększyć poziom dochodów za pomocą nowych zasobów własnych w celu pokrycia kosztów spłaty NGEU oraz kosztów Społecznego Funduszu Klimatycznego, który ma zostać włączony do WRF, a także by przyczynić się do długoterminowego osiągania celów politycznych Unii. Jednak pod względem prawnym i technicznym trzy nowe źródła zasobów własnych będą stanowić ogólny dochód w pełnej zgodności z zasadą uniwersalności dochodów.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 2 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(2b) Komisja musi podjąć terminowo dalsze działania, jeżeli proponowane nowe zasoby własne nie zostaną przyjęte lub nie będą generować oczekiwanego poziomu dochodów do budżetu Unii. Zgodnie z prawnie wiążącym porozumieniem międzyinstytucjonalnym z 16 grudnia 2020 r. Komisja ma przedstawić do końca 2023 r. wniosek dotyczący drugiego koszyka nowych zasobów własnych, który mógłby obejmować podatek od transakcji finansowych i zasoby własne związane z sektorem przedsiębiorstw.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący decyzji

Motyw 5

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(5) Aby uniknąć zbyt regresywnych skutków dla wkładów z handlu uprawnieniami do emisji, należy ustanowić maksymalny wkład dla kwalifikujących się państw członkowskich. Państwa członkowskie kwalifikują się na lata 2023-2027, jeżeli ich dochód narodowy brutto na mieszkańca, mierzony według standardu siły nabywczej i obliczony na podstawie danych dla Unii za 2020 r., wynosi poniżej 90 % średniej UE. W odniesieniu do lat 2028-2030 należy zastosować dochód narodowy brutto na mieszkańca za 2025 r. Maksymalny wkład należy ustalić poprzez porównanie udziałów państw członkowskich w całkowitych zasobach własnych opartych na handlu uprawnieniami do emisji z udziałem tych państw członkowskich w dochodzie narodowym brutto Unii. Należy ustanowić minimalny wkład dla wszystkich państw członkowskich, jeżeli ich udział w całkowitej kwocie zasobów własnych opartych na ETS jest niższy niż 75 % ich udziału w dochodzie narodowym brutto Unii. (5) Aby uniknąć zbyt regresywnych skutków dla wkładów z handlu uprawnieniami do emisji, należy ustanowić maksymalny wkład dla kwalifikujących się państw członkowskich do 2030 r. Państwa członkowskie kwalifikują się na lata 2023-2027, jeżeli ich dochód narodowy brutto na mieszkańca, mierzony według standardu siły nabywczej i obliczony na podstawie danych dla Unii za 2020 r., wynosi poniżej 90 % średniej UE. W odniesieniu do lat 2028-2030 należy zastosować dochód narodowy brutto na mieszkańca za 2025 r. Maksymalny wkład należy ustalić poprzez porównanie udziałów państw członkowskich w całkowitych zasobach własnych opartych na handlu uprawnieniami do emisji z udziałem tych państw członkowskich w dochodzie narodowym brutto Unii. Należy ustanowić minimalny wkład dla wszystkich państw członkowskich, jeżeli ich udział w całkowitej kwocie zasobów własnych opartych na ETS jest niższy niż 75 % ich udziału w dochodzie narodowym brutto Unii.

Poprawka 5

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 7

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(7) W październiku 2021 r. otwarte ramy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju i G-20 w zakresie erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków osiągnęły porozumienie co do przydzielenia uczestniczącym jurysdykcjom rynku 25 % rezydualnych zysków dużych przedsiębiorstw wielonarodowych powyżej progu rentowności wynoszącego 10 % ("porozumienie otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1"). Zasoby własne powinny polegać na zastosowaniu jednolitej stawki poboru do udziału w zysku rezydualnym przedsiębiorstw wielonarodowych, przydzielonego państwom członkowskim według nowych zasad zgodnie z [dyrektywą w sprawie wdrożenia globalnego porozumienia w sprawie nowego przydziału praw do opodatkowania]. (7) W październiku 2021 r. otwarte ramy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju i G-20 w zakresie erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków osiągnęły porozumienie co do przydzielenia uczestniczącym jurysdykcjom rynku 25 % rezydualnych zysków dużych przedsiębiorstw wielonarodowych powyżej progu rentowności wynoszącego 10 % ("porozumienie otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1"). Zasoby własne powinny polegać na zastosowaniu jednolitej stawki poboru do udziału w zysku rezydualnym przedsiębiorstw wielonarodowych, przydzielonego państwom członkowskim według nowych zasad [zgodnie z dyrektywą w sprawie wdrożenia globalnego porozumienia w sprawie nowego przydziału praw do opodatkowania, jak tylko zostanie przyjęta].

Poprawka 6

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 7 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(7a) OECD dąży do tego, aby wielostronna konwencja wdrażająca porozumienie otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1 weszła w życie w 2024 r. Ponieważ jednak pomyślne wdrożenie porozumienia otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1 na szczeblu międzynarodowym przez niektóre kluczowe państwa trzecie nie jest gwarantowane, Komisja i państwa członkowskie muszą regularnie dokonywać oceny sytuacji. W przypadku wyraźnego braku postępów do końca 2023 r. Komisja powinna przedłożyć wniosek ustawodawczy dotyczący opłaty cyfrowej lub podobnego środka. Taką opłatę cyfrową lub przychody uzyskane z podobnego środka należy wówczas uznać za zasoby własne Unii w celu pozyskania dochodów do 2026 r.

Poprawka 7

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 8 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(8a) Należy się spodziewać, że dochody budżetu Unii na podstawie wniosków Komisji dotyczących wdrożenia porozumienia otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1 wyniosą od 2,5 do 4 mld EUR rocznie.

Poprawka 8

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 8 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(8b) Przyjęcie niniejszej decyzji w następstwie konsultacji z Parlamentem Europejskim wymaga jednomyślności w Radzie. Niniejsza decyzja powinna wejść w życie po zakończeniu przez państwa członkowskie procedur jej zatwierdzenia zgodnie z ich odpowiednimi wymogami konstytucyjnymi.

Poprawka 9

Wniosek dotyczący decyzji

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 - litera b

Decyzja (UE, Euratom) 2020/2053

Artykuł 2 - ustęp 1 - litera f

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
f) zastosowanie jednolitej stawki poboru równej 75 % dochodów ze sprzedaży certyfikatów w ramach mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX] (18). f) zastosowanie jednolitej stawki poboru równej 100 % dochodów ze sprzedaży certyfikatów w ramach mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX] (18).
(18) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX]

w sprawie mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2.

(18) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) [XXX]

w sprawie mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2.

Poprawka 10

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Artykuł 2a
Przegląd
Jeżeli do końca 2023 r. proces ratyfikacji porozumienia otwartych ram OECD/G-20 w sprawie filaru 1 nie rozpocznie się w liczbie państw określonej w konwencji wielostronnej jako masa krytyczna, Komisja zaproponuje nowe zasoby własne w związku z jednolitym rynkiem, takie jak opłata cyfrowa lub podobny środek, w celu pozyskania dochodów do 2026 r.
1 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0220.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0246.
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0248.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.167.162

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady zmieniającej decyzję (UE, Euratom) 2020/2053 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (COM(2021)0570 - C9-0034/2022 - 2021/0430(CNS))
Data aktu: 23/11/2022
Data ogłoszenia: 11/05/2023