[Sprawa C-100/21 1 , Mercedes Benz Group(Odpowiedzialność producentów pojazdów wyposażonych w urządzenia ograniczające skuteczność działania)] [Odesłanie prejudycjalne - Zbliżanie ustawodawstw - Homologacja pojazdów silnikowych - Dyrektywa 2oO7/46/WE - Artykuł 18 ust. 1 - Artykuł 26 ust. 1 - Artykuł 46 - Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 - Artykuł 5 ust. 2 - Pojazdy silnikowe - Silnik wysokoprężny - Emisje zanieczyszczeń - Zawór recyrkulacji spalin (zawór EGR) - Redukcja emisji tlenków azotu (NOx) ograniczana przez "okno termiczne" - Urządzenie ograniczające skuteczność działania - Ochrona interesów indywidualnego nabywcy pojazdu wyposażonego w niezgodne z prawem urządzenie ograniczające skuteczność działania - Prawo do odszkodowania z tytułu odpowiedzialności deliktowej producenta tego pojazdu - Sposób obliczania odszkodowania - Zasada skuteczności - Artykuł 267 TFUE - Dopuszczalność - Wystąpienie do Trybunału przez sąd w składzie jednoosobowym]
Język postępowania: niemiecki
(2023/C 164/04)
(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2023 r.)
Sąd odsyłający
Landgericht Ravensburg
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: QB
Strona pozwana: Mercedes-Benz Group AG, dawniej Daimler AG
Sentencja
1) Artykuł 18 ust. 1, art. 26 ust. 1 i art. 46 dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywy ramowej), zmienionej rozporządzeniem Komisji (WE) nr 385/2009 z dnia 7 maja 2009 r., w związku z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów,
należy interpretować w ten sposób, że:
chronią one, oprócz interesów ogólnych, szczególne interesy indywidualnego nabywcy pojazdu silnikowego w stosunku do producenta tego pojazdu, w przypadku gdy ów pojazd jest wyposażony w zabronione urządzenie ograniczające skuteczność działania w rozumieniu tego ostatniego przepisu.
2) Prawo Unii należy interpretować w ten sposób, iż - w braku przepisów tego prawa w tej dziedzinie - prawo danego państwa członkowskiego określa reguły dotyczące naprawienia szkody rzeczywiście wyrządzonej nabywcy pojazdu wyposażonego w zabronione urządzenie ograniczające skuteczność działania w rozumieniu art. 5 ust. 2 rozporządzenia nr 715/2007, o ile to odszkodowanie jest adekwatne do poniesionej szkody.