STATUT ACTRIS ERIC

STATUT ACTRIS ERIC
(2023/C 156/02)
PREAMBUŁA

MAJĄC NA UWADZE, że nauka o zmianie klimatu i jakości powietrza wymaga zrozumienia przestrzennej i czasowej zmienności elementów składowych atmosfery charakteryzujących się krótkim okresem występowania;

MAJĄC NA UWADZE, że pełniejsze zrozumienie czynników wywołujących zmianę klimatu i zanieczyszczenie powietrza wymaga obserwacji czterowymiarowego rozkładu elementów składowych atmosfery charakteryzujących się krótkim okresem występowania;

MAJĄC NA UWADZE, że pełniejsze zrozumienie atmosferycznej zmienności elementów składowych atmosfery charakteryzujących się krótkim okresem występowania wymaga wiedzy na temat złożonych procesów napędzających ich interakcje;

MAJĄC NA UWADZE, że nauka o zmianie klimatu i jakości powietrza wymaga zapewnienia dostępu do długookresowych danych z obserwacji dostarczanych z odpowiednią dokładnością, obejmujących odpowiednie obszary geograficzne;

MAJĄC NA UWADZE, że doskonalenie wiedzy i technologii na potrzeby nauki o zmianie klimatu i jakości powietrza wymaga dostępu do wyposażonych w odpowiednie urządzenia platform badawczych w atmosferze naturalnej i kontrolowanej;

MAJĄC NA UWADZE, że ACTRIS zapewnia wyjątkową wiedzę ekspercką w zakresie metrologii aerozoli, chmur i reaktywnych gazów śladowych, w ramach dostarczania danych dotyczących zmienności elementów składowych atmosfery charakteryzujących się krótkim okresem występowania oraz w ramach procedur dostępu do tych informacji;

MAJĄC NA UWADZE, że związane z danymi produkty ACTRIS są niezbędne w celu zapewnienia kompletności systemu obserwacji Ziemi w zakresie klimatu i jakości powietrza oraz pozwalają na eliminowanie niepewności w modelach systemu klimatycznego i ziemskiego służących opracowywaniu zrównoważonych rozwiązań w odpowiedzi na wyzwania środowiskowe;

MAJĄC NA UWADZE, że celem ACTRIS jest zwiększenie poziomu technologii wykorzystywanej w rozproszonej infrastrukturze badawczej oraz jakości usług oferowanych bardzo szerokiej społeczności użytkowników, obejmującej partnerów z sektora prywatnego;

MAJĄC NA UWADZE, że ACTRIS wspiera również szkolenie operatorów i użytkowników oraz wzmacnia powiązania między badaniami, edukacją i innowacjami w dziedzinie nauk o atmosferze i klimacie;

ZATEM:

członkowie i obserwatorzy wymienieni w załączniku I

UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:

ROZDZIAŁ  1

ELEMENTY ZASADNICZE

Artykuł  1

Nazwa

Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 723/2009 ustanawia się infrastrukturę do badania aerozoli, chmur i gazów śladowych (ACTRIS) jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) o nazwie "ACTRIS ERIC".

Artykuł  2

Zadania i działania

1. 
Celem ACTRIS jest opracowywanie wysokiej jakości zintegrowanych zbiorów danych w dziedzinie nauk o atmosferze oraz świadczenie usług, w tym usług związanych z dostępem do wyposażonych w odpowiednie urządzenia platform, dostosowanych do zastosowań naukowych i technologicznych.
2. 
Głównym zadaniem ACTRIS ERIC jest utworzenie i prowadzenie rozproszonej infrastruktury badawczej oraz koordynacja strategicznego i finansowego rozwoju oraz długoterminowego funkcjonowania ACTRIS.
3. 
W ramach realizacji swojego głównego zadania i zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym statucie ACTRIS ERIC prowadzi następujące działania:
a)
koordynuje i monitoruje odpowiednie dostarczanie danych z obiektów krajowych;
b)
koordynuje i monitoruje działania w obiektach centralnych oraz strategie rozwoju ich usług;
c)
zapewnia otwarty i terminowy dostęp do danych i związanych z danymi produktów ACTRIS za pośrednictwem centrum danych;
d)
zarządza fizycznym i zdalnym dostępem do centrów tematycznych, centrum danych i obiektów krajowych.
4. 
ACTRIS ERIC może również prowadzić następujące działania:
a)
promowanie ACTRIS wśród społeczności naukowych, sektora prywatnego i ogółu społeczeństwa;
b)
wdrażanie rozwiązań na rzecz rozwoju społecznego i technologicznego związanych z zadaniem i działaniami określonymi w art. 2 ust. 2 i 3 statutu;
c)
rozwijanie wspólnych działań z grupami użytkowników, w tym z przedstawicielami sektora;
d)
promowanie transferu wiedzy do podmiotów z sektora, społeczeństwa i decydentów politycznych;
e)
harmonizacja wdrażania ACTRIS w świetle krajowych priorytetów i strategii;
f)
promowanie zasobów ACTRIS do celów kształcenia i szkolenia;
g)
współpraca i współdziałanie z innymi infrastrukturami badawczymi w powiązanych i uzupełniających się dziedzinach;
h)
wspieranie szkoleń, działań informacyjnych i współpracy międzynarodowej;
i)
uczestnictwo w działaniach naukowobadawczych istotnych w kontekście jej zadania w roli partnera finansującego lub finansowanego oraz
j)
wszelkie inne powiązane działania niezbędne do realizacji jej zadania.
5. 
ACTRIS ERIC realizuje swoje główne zadanie na zasadzie niedochodowej. Bez uszczerbku dla zasad mających zastosowanie do pomocy państwa ACTRIS ERIC może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z jej głównym zadaniem i nie zagraża jego realizacji. ACTRIS ERIC ewidencjonuje oddzielnie koszty i przychody ze swojej działalności gospodarczej i stosuje ceny rynkowe za świadczone usługi, a gdy ustalenie cen rynkowych jest niemożliwe - ceny pokrywające pełne koszty usługi powiększone o rozsądną marżę. Wszelkie dochody z tytułu tej ograniczonej działalności gospodarczej są wykorzystywane przez ACTRIS ERIC w celu poprawy i wzmocnienia jej zadania.
Artykuł  3

Lokalizacja i siedziba statutowa

1. 
ACTRIS ERIC jest rozproszoną infrastrukturą badawczą z siedzibą statutową w Helsinkach w Finlandii, posiadającą jednostki biura centralnego w Finlandii i we Włoszech.
2. 
Rozproszona infrastruktura badawcza obejmuje centrum danych, centra tematyczne i obiekty krajowe zlokalizowane w różnych krajach. Centrum danych, centra tematyczne i obiekty krajowe są połączone z ACTRIS ERIC na podstawie umów zawartych z organizacjami, które prowadzą te obiekty.
Artykuł  4

Czas trwania i likwidacja

1. 
ACTRIS ERIC ustanawia się na czas nieokreślony, bez uszczerbku dla przepisów dotyczących likwidacji ERIC.
2. 
Decyzję o likwidacji ACTRIS ERIC podejmuje walne zgromadzenie zgodnie z art. 18 ust. 8 statutu.
3. 
Aktywa pozostałe po spłacie zadłużenia ACTRIS ERIC rozdziela się między członków, stałych obserwatorów i obserwatorów proporcjonalnie do ich skumulowanego rocznego wkładu pieniężnego w ACTRIS ERIC, o ile walne zgromadzenie nie postanowi inaczej.
4. 
Bez zbędnej zwłoki po podjęciu decyzji o likwidacji, a w każdym przypadku nie później niż w ciągu 10 dni od podjęcia takiej decyzji, ACTRIS ERIC powiadamia o niej Komisję Europejską. Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu dni od zakończenia procedury likwidacji, ACTRIS ERIC powiadamia Komisję Europejską o tym fakcie.
5. 
ACTRIS ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  5

Odpowiedzialność i ubezpieczenie

1. 
ACTRIS ERIC odpowiada za swoje długi.
2. 
Odpowiedzialność finansowa członków, stałych obserwatorów i obserwatorów za długi ACTRIS ERIC jest ograniczona do wysokości wniesionych przez nich rocznych wkładów na rzecz ACTRIS ERIC.
3. 
ACTRIS ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia obejmującą elementy ryzyka związanego z utworzeniem i funkcjonowaniem ACTRIS ERIC.
Artykuł  6

Polityka dostępu w odniesieniu do użytkowników

1. 
ACTRIS ERIC zapewnia skuteczny dostęp do danych, narzędzi i usług. Niedyskryminacyjne ustalanie priorytetów odbywa się z uwzględnieniem zasług naukowych, technicznej wykonalności lub innych odpowiednich kryteriów związanych z celem ACTRIS.
2. 
Dostęp musi opierać się na zasadzie otwartego dostępu zgodnie z kryteriami, procedurami i trybem określonymi w dokumentach ACTRIS ERIC dotyczących polityki w zakresie danych oraz polityki w zakresie dostępu i usług zatwierdzonych przez walne zgromadzenie. Procedury i kryteria oceny podaje się do publicznej wiadomości na stronie internetowej ACTRIS ERIC. ACTRIS ERIC zapewnia wytyczne dla użytkowników, w tym za pośrednictwem swojej strony internetowej, w celu ułatwienia dostępu do danych, narzędzi i usług.
Artykuł  7

Polityka w zakresie oceny

Działalność ACTRIS ERIC podlega corocznej ocenie przez Radę konsultacyjną ds. nauki i innowacji. Usługi, działania i zarządzanie ACTRIS są ponadto oceniane co najmniej raz na pięć lat przez niezależnych zewnętrznych oceniających, którzy nie mogą być członkami Rady konsultacyjnej ds. nauki i innowacji i którzy są wyznaczeni przez walne zgromadzenie i przedkładają mu sprawozdania.

Artykuł  8

Polityka upowszechniania wyników badań

1. 
ACTRIS ERIC promuje otwartą naukę i innowacje oraz zachęca użytkowników do publicznego udostępniania wyników ich badań. Wykorzystywanie danych, usług i infrastruktury ACTRIS jest uznawane w publikacjach i wszelkich innych dokumentach. Więcej szczegółowych informacji znajduje się w przepisach wewnętrznych ACTRIS ERIC.
2. 
ACTRIS ERIC wykorzystuje różne kanały, aby dotrzeć do odbiorców docelowych, w tym portal internetowy, media społecznościowe, biuletyny, warsztaty, udział w konferencjach oraz artykuły w czasopismach i gazetach codziennych.
Artykuł  9

Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

1. 
Z zastrzeżeniem warunków jakiejkolwiek umowy między ACTRIS ERIC a użytkownikami prawa własności intelektualnej tworzone przez użytkowników ACTRIS ERIC są własnością tych użytkowników.
2. 
Dane ACTRIS, jak również prawa własności intelektualnej oraz do innych zasobów wiedzy wytworzonych i rozwiniętych w ramach ACTRIS należą do podmiotów lub osób, które je wytworzyły. Podmioty przekazujące dane zezwalają ACTRIS ERIC na korzystanie z danych ACTRIS zgodnie z warunkami określonymi w dokumentach ACTRIS dotyczących polityki w zakresie danych oraz polityki dostępu i usług.
3. 
Dane ACTRIS udostępnia się zgodnie z zasadami otwartej nauki i otwartego dostępu określonymi bardziej szczegółowo w przepisach wewnętrznych.
Artykuł  10

Polityka zatrudnienia

1. 
Politykę zatrudnienia ACTRIS ERIC regulują przepisy państwa, w którym zatrudnia się pracowników.
2. 
Procedury wyboru kandydatów, rekrutacji i zatrudnienia w ACTRIS ERIC muszą być przejrzyste, niedyskryminacyjne i muszą przebiegać z poszanowaniem równości szans. Szczegółowe zasady rekrutacji pracowników są określone w przepisach wewnętrznych.
Artykuł  11

Polityka zamówień publicznych

ACTRIS ERIC traktuje podmioty pragnące wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i oferty na takich samych warunkach i w sposób niedyskryminujący, niezależnie od tego, czy siedziba podmiotu znajduje się na terytorium Unii czy poza nim. Polityka zamówień publicznych ACTRIS ERIC musi być zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji. Szczegółowe przepisy dotyczące procedur i kryteriów udzielania zamówień określa się w przepisach wewnętrznych.

ROZDZIAŁ  2

CZŁONKOSTWO I STATUS OBSERWATORA

Artykuł  12

Członkowie, stali obserwatorzy, obserwatorzy i podmioty reprezentujące

1. 
Członkami ACTRIS ERIC posiadającymi prawo głosu lub stałymi obserwatorami lub obserwatorami ACTRIS ERIC bez prawa głosu mogą zostać następujące podmioty:
a)
państwa członkowskie Unii Europejskiej;
b)
państwa stowarzyszone, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 723/2009;
c)
państwa trzecie, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 723/2009, inne niż państwa stowarzyszone;
d)
organizacje międzyrządowe.
2. 
Warunki uzyskania członkostwa, statusu stałego obserwatora lub obserwatora określono w art. 13. Członkami ACTRIS ERIC muszą być co najmniej jedno państwo członkowskie Unii Europejskiej oraz co najmniej dwa inne państwa będące państwami członkowskimi albo państwami stowarzyszonymi.
3. 
W każdych okolicznościach państwa członkowskie i państwa stowarzyszone muszą mieć łącznie większość praw głosu na walnym zgromadzeniu. Walne zgromadzenie zapewnia, aby ACTRIS ERIC ciągle spełniało ten wymóg.
4. 
Każdy członek, stały obserwator lub obserwator, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. a)-c), może być reprezentowany w walnym zgromadzeniu przez jeden podmiot publiczny lub większą liczbę podmiotów publicznych, w tym regiony lub podmioty prywatne, które świadczą usługi publiczne, wybranych przez członka, stałego obserwatora lub obserwatora zgodnie z jego zasadami i procedurami. Tacy członkowie, stali obserwatorzy lub obserwatorzy informują przewodniczącego walnego zgromadzenia o wszelkich zmianach dotyczących podmiotu reprezentującego, o zakończeniu jego mandatu lub o wszelkich zmianach szczególnych praw i obowiązków przekazanych podmiotowi reprezentującemu.
5. 
Członków, stałych obserwatorów i obserwatorów ACTRIS ERIC oraz podmioty ich reprezentujące wymieniono w załączniku I. Załącznik I jest aktualizowany przez przewodniczącego walnego zgromadzenia lub inną upoważnioną przez niego osobę.
6. 
W przypadkach, w których ACTRIS ERIC uzna to za korzystne, może również zawrzeć umowę ze stronami trzecimi, na przykład z państwami, które nie mogą być członkiem, stałym obserwatorem lub obserwatorem ERIC.
Artykuł  13

Warunki uzyskania członkostwa, statusu stałego obserwatora lub obserwatora

1. 
Podmioty, które podpisały oficjalny wniosek o utworzenie ACTRIS ERIC, stają się jej członkami lub obserwatorami na mocy decyzji Komisji o utworzeniu ACTRIS ERIC zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 723/2009.
2. 
Z zastrzeżeniem art. 13 ust. 1 podmioty wymienione w art. 12 ust. 1, które pragną zostać członkami ACTRIS ERIC, przedkładają pisemny wniosek przewodniczącemu walnego zgromadzenia. Wniosek musi zawierać informację o tym, w jaki sposób dany podmiot przyczyni się do realizacji celów i działań ACTRIS ERIC opisanych w art. 2 oraz w jaki sposób będzie wypełniał obowiązki, o których mowa w art. 15.
3. 
Z zastrzeżeniem art. 13 ust. 1 podmioty wymienione w art. 12 ust. 1, które chcą wnieść wkład w działania ACTRIS ERIC, ale nie mają jeszcze możliwości zostania członkami, mogą wnioskować o status stałego obserwatora lub obserwatora. Wnioskodawcy przedkładają pisemny wniosek przewodniczącemu walnego zgromadzenia. Wniosek musi zawierać informację o tym, w jaki sposób wnioskodawca przyczyni się do realizacji celów i działań ACTRIS ERIC opisanych w art. 2 oraz w jaki sposób będzie wypełniał obowiązki, o których mowa w art. 16.
Artykuł  14

Rezygnacja członka, stałego obserwatora lub obserwatora oraz zakończenie członkostwa lub statusu obserwatora

1. 
Członek lub stały obserwator nie może zrezygnować z członkostwa lub statusu stałego obserwatora w ciągu pierwszych pięciu lat działalności ACTRIS ERIC.
2. 
Po upływie pierwszych pięciu lat od utworzenia ACTRIS ERIC członek lub stały obserwator może zrezygnować z członkostwa lub statusu stałego obserwatora z końcem roku budżetowego, pod warunkiem że poinformuje o swojej rezygnacji, wysyłając oficjalny wniosek do przewodniczącego walnego zgromadzenia z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem.
3. 
Obserwator może zrezygnować ze statusu obserwatora z końcem roku budżetowego, pod warunkiem że poinformuje o swojej rezygnacji, wysyłając oficjalny wniosek do przewodniczącego walnego zgromadzenia z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem.
4. 
Członkowie, stali obserwatorzy i obserwatorzy muszą wywiązać się ze wszystkich zobowiązań finansowych i innych obowiązków, zanim ich rezygnacja stanie się skuteczna.
5. 
Walne zgromadzenie może pozbawić członkostwa lub statusu obserwatora, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
członek, stały obserwator lub obserwator dopuścił się poważnego naruszenia co najmniej jednego ze swoich obowiązków wynikających z niniejszego statutu;
b)
członek, stały obserwator lub obserwator nie naprawił takiego naruszenia w ciągu sześciu miesięcy od otrzymania pisemnego zawiadomienia o naruszeniu wystosowanego przez przewodniczącego walnego zgromadzenia.
6. 
Członek, stały obserwator lub obserwator, o których mowa w art. 14 ust. 5, mają prawo do przedstawienia swojego stanowiska walnemu zgromadzeniu, zanim zgromadzenie podejmie jakąkolwiek decyzję w danej sprawie.
7. 
Członek, stały obserwator lub obserwator, którzy wycofali się z członkostwa lub statusu obserwatora lub zostali ich pozbawieni, nie mają prawa do odzyskania ani do zwrotu żadnych wniesionych wkładów.
8. 
Bez uszczerbku dla art. 14 ust. 1-3 członkowie, stali obserwatorzy i obserwatorzy będący państwami trzecimi innymi niż państwa stowarzyszone lub organizacjami międzyrządowymi mogą zrezygnować z członkostwa lub ze statusu obserwatora w ACTRIS ERIC po wprowadzeniu zmian w rozporządzeniu Rady (WE) nr 723/2009, które mogłyby wywrzeć istotny wpływ na ich prawa i obowiązki względem ACTRIS ERIC. Zmiany takie uznaje się za istotne, jeżeli wiążą się ze zwiększeniem opłat (w tym wkładów rocznych), zmianą praw głosu, nałożeniem wymogów sprzecznych z obowiązującymi przepisami zgodnie z art. 31 niniejszego statutu, odebraniem prawa do bycia reprezentowanym w walnym zgromadzeniu lub innych organach utworzonych przez ACTRIS ERIC lub zmianą przysługujących im praw związanych z reprezentacją lub korzystaniem z usług i obiektów ACTRIS.

Zobowiązania i skutki rezygnacji z członkostwa lub statusu obserwatora w ACTRIS ERIC są wstępnie ustalane zgodnie z art. 14 ust. 4 na podstawie wyników jednomyślnego głosowania walnego zgromadzenia.

Bez względu na art. 14 ust. 1-3 członek i stały obserwator, którego to dotyczy, (w terminie sześciu miesięcy od odpowiedniej zmiany rozporządzenia w sprawie ERIC) powiadamia walne zgromadzenie z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem o swojej rezygnacji, która stanie się skuteczna w dowolnym momencie po upływie pięciu lat od wejścia w życie niniejszego statutu.

Bez względu na art. 14 ust. 1-3 obserwator, którego to dotyczy, (w terminie sześciu miesięcy od odpowiedniej zmiany rozporządzenia w sprawie ERIC) powiadamia walne zgromadzenie z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem o swojej rezygnacji.

ROZDZIAŁ  3

PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Artykuł  15

Członkowie

1. 
Bez uszczerbku dla innych praw określonych w niniejszym statucie, przepisach wewnętrznych lub obowiązujących przepisach prawa każdy członek ma prawo do:
a)
uczestniczenia i głosowania w walnym zgromadzeniu;
b)
uczestniczenia w wydarzeniach i działaniach ACTRIS ERIC;
c)
dostępu do wsparcia ze strony ACTRIS ERIC i centrów tematycznych rozproszonej infrastruktury badawczej dla swoich obiektów krajowych;
d)
wyznaczenia podmiotów reprezentujących zgodnie z art. 12;
e)
wybierania organów zarządzających ACTRIS ERIC poprzez swoich delegatów na walnym zgromadzeniu oraz do bycia wybieranym do tych organów;
f)
prowadzenia jednostki obiektu centralnego i kierowania obiektem centralnym;
g)
nabywania towarów i usług dostarczanych jako wkład rzeczowy do oficjalnego i wyłącznego użytku ACTRIS ERIC, które służą wyłącznie na potrzeby niedochodowej działalności ACTRIS ERIC (i są jako takie księgowane na rachunkach ACTRIS ERIC).
2. 
Każdy członek zobowiązany jest:
a)
wnosić wkłady roczne zgodnie z art. 26;
b)
udzielić podmiotom reprezentującym pełnego umocowania do głosowania we wszystkich kwestiach poruszanych w trakcie posiedzeń walnego zgromadzenia;
c)
wnosić wkład w realizację zadań i działań ACTRIS ERIC określonych w art. 2;
d)
zachęcać do przyjęcia standardów ACTRIS w ramach swoich krajowych społeczności naukowych ACTRIS;
e)
prowadzić obiekty krajowe charakteryzujące się wystarczającą jakością, aby świadczyć usługi na rzecz ACTRIS.
Artykuł  16

Stali obserwatorzy i obserwatorzy

1. 
Prawa obserwatorów obejmują prawo do:
a)
uczestniczenia w walnym zgromadzeniu bez prawa głosu;
b)
uczestniczenia w wydarzeniach i działaniach ACTRIS ERIC;
c)
dostępu do wsparcia ze strony ACTRIS ERIC i centrów tematycznych rozproszonej infrastruktury badawczej dla swoich obiektów krajowych;
d)
wyznaczenia podmiotów reprezentujących zgodnie z art. 12.
2. 
Każdy obserwator zobowiązany jest:
a)
wnosić wkłady roczne zgodnie z art. 26;
b)
wnosić wkład w realizację zadań i działań ACTRIS ERIC określonych w art. 2;
c)
zachęcać do przyjęcia standardów ACTRIS w ramach swoich krajowych społeczności naukowych ACTRIS;
d)
zapewniać infrastrukturę techniczną niezbędną, aby umożliwiać dostęp.
3. 
Obserwatorzy są przyjmowani na okres maksymalnie trzech lat z możliwością dwukrotnego przedłużenia o rok po uzyskaniu zgody walnego zgromadzenia.
4. 
Obserwatorzy, którzy przewidują stały udział w konsorcjum, ale nie mogą zostać jego członkami, mogą uzyskać status stałych obserwatorów po uzyskaniu zgody walnego zgromadzenia. Stali obserwatorzy mają takie same prawa i obowiązki jak członkowie, o których mowa w art. 15 ust. 1, art. 15 ust. 2 i art. 26, z wyjątkiem prawa do głosowania na walnym zgromadzeniu.
Artykuł  17

Zawieszenie praw członków, obserwatorów i stałych obserwatorów

1. 
Jeżeli członek zalega z wniesieniem wkładów zgodnie z art. 26 w wysokości równej kwocie wkładów należnych od tego członka za poprzedni rok lub przekraczającej tę kwotę, jego prawo głosu na walnym zgromadzeniu zostaje automatycznie zawieszone do czasu uregulowania wkładów.
2. 
Jeżeli obserwator lub stały obserwator zalega z wniesieniem wkładów zgodnie z art. 26 w wysokości równej kwocie wkładów należnych od tego obserwatora lub stałego obserwatora za poprzedni rok lub przekraczającej tę kwotę, jego prawo głosu na walnym zgromadzeniu zostaje automatycznie zawieszone do czasu uregulowania wkładów.

ROZDZIAŁ  4

ZARZĄDZANIE

Artykuł  18

Walne zgromadzenie

1. 
Walne zgromadzenie jest organem zarządzającym ACTRIS ERIC, a w jego skład wchodzą delegaci członków, stałych obserwatorów i obserwatorów. Każdego członka, stałego obserwatora lub obserwatora reprezentuje maksymalnie dwóch delegatów. Delegatów powołuje członek, stały obserwator lub obserwator. Walne zgromadzenie zbiera się co najmniej raz w roku i odpowiada za wyznaczanie ogólnego kierunku działalności ACTRIS ERIC oraz za nadzór nad ACTRIS ERIC. Walne zgromadzenie wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego na dwuletnią kadencję, która może zostać przedłużona dwukrotnie. Każdy członek, stały obserwator lub obserwator bez zbędnej zwłoki informuje na piśmie przewodniczącego walnego zgromadzenia o wszelkich przypadkach powołania lub odwołania swoich delegatów. Delegatom może towarzyszyć maksymalnie dwóch ekspertów, którzy mają za zadanie wyłącznie doradzać delegatom. Eksperci nie mogą wyrażać opinii podczas posiedzeń, chyba że zostaną o to poproszeni przez przewodniczącego. Walne zgromadzenie przyjmuje swoje przepisy wewnętrzne.
2. 
Każdy członek posiada jeden głos, do którego dodaje się jeden dodatkowy głos dla członka wnoszącego wkład do co najmniej jednego obiektu centralnego ACTRIS oraz jeden dodatkowy głos dla członka wnoszącego wkład do więcej niż trzech różnych centralnych obiektów ACTRIS. Stali obserwatorzy i obserwatorzy uczestniczą w posiedzeniach walnego zgromadzenia bez prawa głosu.
3. 
Walne zgromadzenie zwołuje przewodniczący, który mu przewodniczy. W przypadku nieobecności przewodniczącego walnemu zgromadzeniu przewodniczy wiceprzewodniczący.
4. 
Nadzwyczajne posiedzenie walnego zgromadzenia jest zwoływane na wniosek co najmniej jednej trzeciej członków.
5. 
Członek może reprezentować co najwyżej jednego innego członka. Reprezentowany członek informuje o tym fakcie przewodniczącego na piśmie przed każdym posiedzeniem walnego zgromadzenia.
6. 
Decyzje mogą być podejmowane również w drodze procedury pisemnej. Warunki procedury pisemnej są określone w przepisach wewnętrznych przyjętych przez walne zgromadzenie.
7. 
W celu zapewnienia ważności posiedzenia wymagane jest kworum dwóch trzecich członków i głosów. Jeżeli nie osiągnięto kworum, zwołuje się jak najszybciej drugie posiedzenie, wystosowując nowe zaproszenie zawierające ten sam porządek obrad. Podczas drugiego posiedzenia uznaje się, że osiągnięto kworum, jeżeli obecnych jest 50 % członków i uzyskano taką proporcję głosów.
8. 
Walne zgromadzenie w szczególności:

Podejmuje decyzję w drodze jednogłośnego głosowania członków obecnych na posiedzeniu o zmianie statutu ACTRIS ERIC.

Z zastrzeżeniem art. 26 ust. 2 decyzje w następujących kwestiach wymagają a) większości (dwóch trzecich) głosów członków obecnych na posiedzeniu oraz b) większości (60 %) rocznych wkładów członkowskich wpłaconych za ostatni pełny rok finansowy:

a)
zatwierdzenie planu finansowego ACTRIS ERIC;
b)
zatwierdzenie wewnętrznych przepisów finansowych.

Z zastrzeżeniem art. 26 ust. 2 decyzje w następujących kwestiach wymagają większości (dwóch trzecich) głosów członków obecnych na posiedzeniu:

a)
zatwierdzenie rocznych planów prac i budżetu rocznego;
b)
zatwierdzenie przepisów wewnętrznych innych niż wewnętrzne przepisy finansowe;
c)
wkłady członków i stałych obserwatorów;
d)
likwidacja dobrowolna i likwidacja ACTRIS ERIC;
e)
zatwierdzenie poprzednich rocznych sprawozdań finansowych i sprawozdania z działalności;
f)
mianowanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego;
g)
mianowanie i odwołanie dyrektora generalnego;
h)
zatwierdzanie nowych członków, stałych obserwatorów i obserwatorów oraz odnawianie statusu obserwatora;
i)
wypowiedzenie członkostwa lub statusu obserwatora przez walne zgromadzenie, z wyłączeniem głosu danego członka;
j)
tworzenie i likwidacja dodatkowych organów doradczych, nieuregulowanych w niniejszym statucie, a także komitetów i grup roboczych.

Podejmowanie decyzji zwykłą większością:

w sprawie wszelkich pozostałych kwestii.

Artykuł  19

Dyrektor generalny

1. 
Dyrektor generalny jest powoływany przez walne zgromadzenie w drodze procedury przyjętej przez walne zgromadzenie. Dyrektor generalny jest pracownikiem ACTRIS ERIC. Dyrektor generalny jest przedstawicielem prawnym ACTRIS ERIC. Dyrektor generalny jest odpowiedzialny za wykonywanie decyzji walnego zgromadzenia i zapewnia, aby rozwój naukowy i strategiczny ACTRIS spełniał oczekiwania w zakresie skutków społecznoekonomicznych, rozwoju technologii i innowacji. Dyrektor generalny aktywnie uczestniczy w budowaniu społeczności i wspieraniu stosunków zewnętrznych i partnerstw strategicznych, a także nadzoruje i koordynuje działania ACTRIS. Dyrektor generalny reprezentuje ACTRIS ERIC we wszelkich postępowaniach sądowych.
2. 
Kadencja dyrektora generalnego trwa pięć lat. Walne zgromadzenie może jednokrotnie odnowić kadencję dyrektora generalnego.
3. 
Dyrektor generalny urzęduje w siedzibie statutowej ACTRIS ERIC i jest odpowiedzialny za zarządzanie personelem i działaniami ACTRIS ERIC zgodnie z budżetem i przepisami wewnętrznymi ACTRIS ERIC.
Artykuł  20

Biuro centralne

Biuro centralne pełni rolę głównego ośrodka ACTRIS, który koordynuje działania ACTRIS i umożliwia świadczenie usług ACTRIS. Biuro centralne zapewnia wsparcie prac walnego zgromadzenia oraz organów doradczych i komitetów ACTRIS ERIC.

Artykuł  21

Rada konsultacyjna ds. nauki i innowacji

1. 
Walne zgromadzenie powołuje niezależną zewnętrzną Radę konsultacyjną ds. nauki i innowacji. Członków Rady konsultacyjnej ds. nauki i innowacji mianuje walne zgromadzenie.
2. 
Rada konsultacyjna ds. nauki i innowacji:
a)
monitoruje jakość działalności ACTRIS ERIC pod względem merytorycznym i operacyjnym oraz działania w zakresie rozproszonej infrastruktury badawczej;
b)
przekazuje informacje zwrotne i wydaje zalecenia dotyczące rozwoju działalności ACTRIS ERIC i działań w zakresie rozproszonej infrastruktury badawczej;
c)
odbywa posiedzenia i przedstawia zalecenia walnemu zgromadzeniu co najmniej raz do roku.
Artykuł  22

Rada konsultacyjna ds. etyki

1. 
Walne zgromadzenie powołuje niezależną Radę konsultacyjną ds. etyki. Członków Rady konsultacyjnej ds. etyki mianuje walne zgromadzenie.
2. 
Rada konsultacyjna ds. etyki:
a)
przekazuje informacje zwrotne i wydaje zalecenia dotyczące rozwoju etycznych aspektów działalności ACTRIS ERIC i działań w zakresie rozproszonej infrastruktury badawczej;
b)
odbywa posiedzenia i w razie potrzeby wydaje zalecenia walnemu zgromadzeniu i dyrektorowi generalnemu.
Artykuł  23

Komitet Finansowy

1. 
Walne zgromadzenie ustanawia Komitet Finansowy i powołuje jego członków.
2. 
Komitet Finansowy:
a)
wspiera walne zgromadzenie w sprawach związanych z zarządzaniem planami finansowymi;
b)
odbywa posiedzenia i w razie potrzeby wydaje zalecenia walnemu zgromadzeniu.
3. 
Komitet Finansowy przyjmuje swój regulamin, który podlega zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie.
Artykuł  24

Inne organy, komitety i grupy robocze

ACTRIS ERIC może ustanowić dodatkowe organy, komitety i grupy robocze, jeżeli uzna to za konieczne, oraz określić ich zadania i mandat.

ROZDZIAŁ  5

FINANSE I WKŁADY

Artykuł  25

Zasoby finansowe

Zasoby ACTRIS ERIC obejmują:

a)
wkłady członków, stałych obserwatorów i obserwatorów zgodnie z art. 26 i załącznikiem II;
b)
dotacje i darowizny oraz
c)
inne zasoby w granicach i na warunkach zatwierdzonych przez walne zgromadzenie.
Artykuł  26

Wkłady

1. 
Wysokość wkładów członków, stałych obserwatorów i obserwatorów oblicza się na podstawie podstawowych przepisów i zasad określonych w załączniku II, które są szczegółowo opisane w wewnętrznych przepisach finansowych ACTRIS ERIC.
2. 
Wszelkie zmiany wysokości wkładów muszą zostać zatwierdzone przez członka lub stałego obserwatora, którego dotyczy zmiana, zanim zostaną zatwierdzone przez walne zgromadzenie.
Artykuł  27

Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt

1. 
Rok budżetowy ACTRIS ERIC rozpoczyna się w dniu 1 stycznia i kończy się w dniu 31 grudnia każdego roku.
2. 
ACTRIS ERIC podlega wymogom prawa państwa, w którym mieści się jego siedziba statutowa, w odniesieniu do sporządzania, składania, badania i publikacji sprawozdań finansowych. Więcej szczegółowych zasad znajduje się w wewnętrznych przepisach finansowych ACTRIS ERIC.
3. 
Do sprawozdania finansowego ACTRIS ERIC dołącza się sprawozdanie na temat zarządzania budżetem i finansami w danym roku budżetowym. Roczne sprawozdanie i roczny budżet przedkłada się walnemu zgromadzeniu.
4. 
Darowizny, prezenty i wszelkie inne wpływy od członków, stałych obserwatorów, obserwatorów lub osób trzecich mogą być przyjmowane po zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie.
Artykuł  28

Zwolnienia z podatku i akcyzy

1. 
Zwolnienia z VAT na podstawie art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE oraz zgodnie z art. 50 i 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 stosuje się do zakupów towarów i usług przez ACTRIS ERIC oraz przez członków ERIC zgodnie z definicją zawartą w art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) oraz w rozumieniu rozdziałów 2 i 3 niniejszego statutu, które to towary i usługi są przeznaczone do oficjalnego i wyłącznego użytku ACTRIS ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są wyłącznie na potrzeby niedochodowej działalności ACTRIS ERIC zgodnie z jej działalnością. Zwolnienia z VAT ograniczone są do zakupów o wartości przekraczającej 300 EUR.
2. 
Zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 11 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 ograniczają się do zakupów dokonywanych przez ACTRIS ERIC przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku ACTRIS ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są wyłącznie na potrzeby niedochodowej działalności ACTRIS ERIC niemającej charakteru gospodarczego zgodnej z przedmiotem jej działalności i że wartość zakupu przekracza kwotę 300 EUR.
3. 
Zakupy dokonywane przez pracowników nie są objęte zwolnieniami.

ROZDZIAŁ  6

RÓŻNE

Artykuł  29

Składanie sprawozdań Komisji Europejskiej

1. 
ACTRIS ERIC przedkłada roczne sprawozdanie z działalności zawierające w szczególności aspekty naukowe, operacyjne i finansowe jej działalności. Sprawozdanie zatwierdzane jest przez walne zgromadzenie i przekazywane Komisji Europejskiej oraz odpowiednim organom publicznym w ciągu sześciu miesięcy od końca danego roku budżetowego. Sprawozdanie jest podawane do wiadomości publicznej na stronie internetowej ACTRIS ERIC.
2. 
ACTRIS ERIC informuje Komisję Europejską o wszelkich okolicznościach, które mogą w poważnym stopniu utrudnić realizację zadań ACTRIS ERIC lub przeszkodzić ACTRIS ERIC w wypełnieniu wymogów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 723/2009.
Artykuł  30

Język roboczy

Językiem roboczym ACTRIS ERIC jest język angielski.

Artykuł  31

Prawo właściwe

Wewnętrzne funkcjonowanie ACTRIS ERIC podlega:

a)
prawu Unii, w szczególności rozporządzeniu (WE) nr 723/2009 i decyzjom, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) oraz art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia;
b)
b)
prawu państwa, w którym znajduje się siedziba statutowa ACTRIS ERIC, w przypadku spraw nieuregulowanych lub tylko częściowo uregulowanych w aktach prawnych, o których mowa w lit. a) oraz
c)
niniejszemu statutowi i jego przepisom wykonawczym.
Artykuł  32

Spory

1. 
Członkowie, stali obserwatorzy i obserwatorzy ACTRIS ERIC dążą do polubownego rozwiązywania sporów.
2. 
Sądem właściwym do rozstrzygania sporów pomiędzy członkami, obserwatorami i stałymi obserwatorami, których przedmiotem jest ACTRIS ERIC, sporów między członkami, obserwatorami i stałymi obserwatorami a ACTRIS ERIC oraz wszelkich innych sporów, w których stroną jest Unia, jest Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
3. 
W przypadku sporów między ACTRIS ERIC a osobami trzecimi zastosowanie mają przepisy Unii dotyczące właściwości sądów. W sprawach nieobjętych przepisami Unii sąd właściwy do rozstrzygania takich sporów określa się zgodnie z prawem państwa, w którym mieści się siedziba statutowa ACTRIS ERIC.
Artykuł  33

Aktualizacje i dostępność statutu

Niniejszy statut jest aktualizowany i dostępny publicznie na stronie internetowej ACTRIS ERIC oraz w siedzibie statutowej.

Artykuł  34

Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności

1. 
Pierwsze posiedzenie walnego zgromadzenia zwołuje państwo, w którym ACTRIS ERIC ma siedzibę statutową, w jak najkrótszym terminie po tym, gdy decyzja Komisji Europejskiej o utworzeniu ACTRIS ERIC stanie się skuteczna.
2. 
Przed pierwszym posiedzeniem i nie później niż czterdzieści pięć dni kalendarzowych po tym, jak decyzja Komisji Europejskiej o utworzeniu ACTRIS ERIC stanie się skuteczna, właściwe państwo powiadamia członków założycieli i obserwatorów o wszelkich szczególnych pilnych czynnościach prawnych, które należy podjąć w imieniu ACTRIS ERIC. Jeżeli żaden członek założyciel nie złoży sprzeciwu w ciągu pięciu dni roboczych od powiadomienia, osoba właściwie umocowana przez odpowiednie państwo przeprowadza czynności prawne.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WYKAZ CZŁONKÓW, STAŁYCH OBSERWATORÓW, OBSERWATORÓW I ICH PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH

Członkowie Podmioty reprezentujące
Republika Austrii Federalne Ministerstwo Edukacji, Nauki i Badań (Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung)
Królestwo Belgii Service public de programmation Politique scientifique (BELSPO) - Autorité fédérale

Departement Economie, Wetenscap en Innovatie (EWI) - Vlaamse overheid Service public de Wallonie - Direction Générale opérationelle de l'Economie, de l'Emploi & de la Recherche (EER) - Région wallonne

Republika Bułgarii Ministerstwo Edukacji i Nauki
Republika Cypryjska Wiceministerstwo ds. Badań Naukowych, Innowacji i Polityki Cyfrowej
Republika Czeska Ministerstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu
Królestwo Danii Duńska Agencja ds. Szkolnictwa Wyższego i Nauki
Republika Finlandii Ministerstwo Edukacji i Kultury

Ministerstwo Transportu i Łączności

Republika Francuska Centre national de la recherche scientifique (CNRS)
Republika Federalna Niemiec Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody, Bezpieczeństwa Jądrowego i Ochrony Konsumentów
Republika Włoska Krajowa Rada ds. Badań Naukowych (CNR)
Królestwo Norwegii Norweska Rada ds. Badań Naukowych
Rzeczpospolita Polska Ministerstwo Edukacji i Nauki
Rumunia Ministerul Cercetärii, Inovärii si Digitalizärii (Ministerstwo Badań Naukowych, Innowacji i Cyfryzacji)
Królestwo Hiszpanii Ministerstwo Nauki i Innowacji
Królestwo Szwecji Szwedzka Rada ds. Badań Naukowych (VR)
Obserwatorzy Podmioty reprezentujące
Konfederacja Szwajcarska Federalne Biuro ds. Środowiska (FOEN)

ZAŁĄCZNIK  II

WKŁADY CZŁONKÓW, STAŁYCH OBSERWATORÓW I OBSERWATORÓW NA DZIAŁALNOŚĆ

Wstęp

Zasoby obiektów krajowych ACTRIS są organizowane na poziomie krajowym, a ich finansowanie nie jest traktowane jako składka państwa przyjmującego ani jako wkłady członkowskie na rzecz ACTRIS ERIC ani jako wkłady państwa przyjmującego na rzecz obiektów centralnych, które nie są częścią ACTRIS ERIC.

Państwa przyjmujące jednostki obiektu centralnego są odpowiedzialne za finansowanie ich budowy, zgodnie z odpowiednimi ustaleniami krajowymi.

Działalność obiektów centralnych będących częścią ACTRIS ERIC jest częściowo finansowana z dodatkowych wkładów państw przyjmujących, a częściowo z wkładów członkowskich wnoszonych przez członków, stałych obserwatorów i obserwatorów ACTRIS ERIC, jak opisano poniżej.

Działalność obiektów centralnych, które nie są częścią ACTRIS ERIC, jest częściowo finansowana z wkładów członkowskich państw przyjmujących obiekty centralne, a częściowo przez ACTRIS ERIC poprzez realokację wkładów członkowskich, jak opisano poniżej.

Budżet i działalność ACTRIS są dostosowywane w zależności od dochodów.

Zasady wnoszenia wkładów

1.
Roczne wkłady członków i stałych obserwatorów obejmują wkłady członkowskie oraz, w stosownych przypadkach, wkłady państw przyjmujących i dodatkowe wkłady państw przyjmujących. Roczne wkłady obserwatorów obejmują wyłącznie wkłady członkowskie.
2.
Wkłady członkowskie to wkłady gotówkowe na rzecz ACTRIS ERIC od wszystkich członków, stałych obserwatorów i obserwatorów, które są wykorzystywane przez ACTRIS ERIC do finansowania rocznych kosztów operacyjnych obiektów centralnych.
3.
Dodatkowy wkład państwa przyjmującego to wsparcie udzielane przez członków i stałych obserwatorów ACTRIS ERIC na rzecz funkcjonowania obiektów centralnych będących częścią ACTRIS ERIC, które są zlokalizowane w ich państwie.
4.
Wkład państwa przyjmującego to wsparcie udzielane przez członków i stałych obserwatorów ACTRIS ERIC na rzecz funkcjonowania obiektów centralnych, które nie są częścią ACTRIS ERIC, zlokalizowanych w ich państwie. Wkłady państwa przyjmującego są wnoszone zgodnie z zasadą 6 i mogą być przekazywane w całości albo w części do ACTRIS ERIC w celu przekazania ich odpowiednim instytucjom w danym państwie.
5.
Uzgodniono, że poziom wkładów państwa przyjmującego i dodatkowych wkładów państwa przyjmującego wynosi około 70 % kosztów obiektu centralnego. Maksymalny wkład państwa przyjmującego lub dodatkowy wkład państwa przyjmującego na rzecz obiektu centralnego nie może przekroczyć 70 % jego rocznego budżetu i nie może być niższy niż 50 % budżetu.
6.
Wkłady państwa przyjmującego i dodatkowe wkłady państwa przyjmującego mogą być wnoszone w formie pieniężnej lub jako wkłady rzeczowe. Zasady wnoszenia wkładów pieniężnych i rzeczowych zostaną określone w przepisach wewnętrznych.
7.
Kwota rocznych kosztów operacyjnych każdego z obiektów centralnych, która nie jest objęta wkładem państwa przyjmującego ani dodatkowym wkładem państwa przyjmującego, jest finansowana przez ACTRIS ERIC z wkładów członkowskich wnoszonych przez członków, stałych obserwatorów i obserwatorów ACTRIS ERIC.
8.
Wkłady członkowskie wnoszone są wyłącznie w formie pieniężnej.
9.
Wkłady członkowskie na rzecz ACTRIS ERIC są wnoszone w euro.
10.
W przypadku stałych obserwatorów i obserwatorów roczne wkłady członkowskie podlegają tym samym zasadom co w przypadku członków.
11.
Członkowie, stali obserwatorzy i obserwatorzy przystępujący do ACTRIS ERIC wniosą proporcjonalny wkład roczny za rok przystąpienia, obliczony na podstawie miesiąca przystąpienia do ACTRIS ERIC.
12.
Wysokość rocznych wkładów w przypadku organizacji międzyrządowych jest ustalana przez walne zgromadzenie w momencie przyjęcia ich wniosku o członkostwo lub status obserwatora.
13.
Wkłady członkowskie obejmują:
a)
wsparcie ogólne na utrzymanie działalności biura centralnego i centrum danych, w części niepokrytej przez wkłady państwa przyjmującego lub dodatkowe wkłady państwa przyjmującego;
b)
wsparcie operacyjne na utrzymanie działalności centrów tematycznych, w części niepokrytej przez wkłady państwa przyjmującego lub dodatkowe wkłady państwa przyjmującego.

Roczne wkłady członkowskie oblicza się według następującego równania i są one wyszczególnione w wewnętrznych przepisach finansowych:

Zobowiązania finansowe na pierwsze pięć lat działalności

Poniżej (tabela 1) przedstawiono orientacyjny plan dochodów i wydatków ACTRIS ERIC w ciągu pierwszych pięciu lat działalności ACTRIS ERIC.

Przez pierwsze pięć lat wysokość wkładów członkowskich obliczana jest zgodnie z powyższym równaniem, w oparciu o koszty związane z rozwojem działalności obiektów centralnych oraz plan członków, stałych obserwatorów i obserwatorów, którzy mają wprowadzić obiekty krajowe do ACTRIS. Wkłady członkowskie, które mają być wnoszone przez członków, stałych obserwatorów i obserwatorów, oblicza się dla pierwszego pięcioletniego okresu i przedstawiono je w tabeli 2.

Szacowane roczne dodatkowe wkłady państwa przyjmującego na rzecz ACTRIS ERIC w pierwszym pięcioletnim okresie przedstawiono w tabeli 2. Orientacyjne wkłady państwa przyjmującego na rzecz obiektów centralnych, które nie są częścią ACTRIS ERIC, przedstawiono w tabeli 3.

Co najmniej rok przed końcem początkowego okresu pięcioletniego walne zgromadzenie rozpocznie proces podejmowania decyzji w sprawie kolejnego planu finansowego i wkładów członkowskich.

Tabela 1

Plan dochodów i wydatków ACTRIS ERIC w ciągu pierwszych pięciu lat działalności

DOCHODY ACTRIS ERIC 2021 2022 2023 2024 2025
Wkład członkowski 1 475 320 2069497 2 421 496 2 720 060 3088263
Dodatkowy wkład państwa przyjmującego 889400 924 400 951 400 993 400 1 067 400
OGÓŁEM 2 364 720 2993897 3 372 896 3 713 460 4155663
WYDATKI ACTRIS ERIC 2021 2022 2023 2024 2025
Biuro centralne 1 158 895 1 209 290 1 241 027 1 302 089 1 402081
Centrum danych, część ERIC 78 312 78 312 82 312 82 312 86 312
Wkłady członkowskie redystrybuowane do obiektów centralnych, które nie są częścią ACTRIS ERIC 1 127 512 1 706 296 2049 557 2 329 059 2667270
OGÓŁEM 2 364 720 2993897 3372896 3 713 460 4155663

Tabela 2

Szacowane roczne wkłady członkowskie i dodatkowe wkłady państwa przyjmującego na rzecz ACTRIS ERIC w ciągu pierwszych pięciu lat działalności

Państwo Wkład 2021 2022 2023 2024 2025
AUSTRIA Wkład członkowski 51 000 76 742 83 486 96 865 107141
BELGIA Wkład członkowski 86 227 110 044 120199 128 664 140 113
BUŁGARIA Wkład członkowski 48 581 61 336 66 783 72 739 80 954
CYPR Wkład członkowski 66 946 78 713 83 726 89 401 96 941
REPUBLIKA CZESKA Wkład członkowski 57 901 83 624 90 523 103485 113181
DANIA Wkład członkowski 43 568 57 853 63 477 70 246 93 649
FINLANDIA Dodatkowy wkład państwa przyjmującego, biuro centralne 700 000 700 000 700000 700000 700 000
Dodatkowy wkład państwa przyjmującego, centrum danych 7 200 7 200 7 200 7 200 7 200
Wkład członkowski 83 769 109 163 153669 180067 211134
FRANCJA Dodatkowy wkład państwa przyjmującego, centrum danych 34 500 34 500 34 500 34 500 34 500
Wkład członkowski 210 698 262 706 294487 315407 347968
NIEMCY Wkład członkowski 220 163 360 321 416454 505 778 605431
WŁOCHY Dodatkowy wkład państwa przyjmującego, biuro centralne 111 000 146 000 169000 211000 281000
Dodatkowy wkład państwa przyjmującego, centrum danych 13 000 13 000 17 000 17 000 21 000
Wkład członkowski 128 645 248 588 297000 320619 344335
NORWEGIA Dodatkowy wkład państwa przyjmującego, centrum danych 23 700 23 700 23 700 23 700 23 700
Wkład członkowski 66 247 81 318 87 587 95 014 104 688
POLSKA Wkład członkowski 74 690 101 707 121326 142 714 169 500
RUMUNIA Wkład członkowski 82 255 99 041 134294 147967 158 643
HISZPANIA Wkład członkowski 145 271 175 830 190 798 204847 223 905
SZWECJA Wkład członkowski 58 425 75 352 123 895 138 371 149 300
SZWAJCARIA Wkład członkowski 50 935 87 161 93 793 107876 141380
Wkład członkowski łącznie 1 475320 2 069 497 2 421 496 2 720 060 3 088 263
Dodatkowy wkład państwa przyjmującego łącznie 889 400 924 400 951 400 993 400 1 067 400

Tabela 3

Wskazane roczne wkłady państwa przyjmującego, zarówno na wdrożenie, jak i na działalność operacyjną obiektów centralnych, które nie są częścią ACTRIS ERIC (część centrum danych i centrów tematycznych nienależąca do ACTRIS ERIC). Poniższe wkłady państw przyjmujących nie są częścią dochodów i wydatków ACTRIS ERIC przedstawionych w tabeli 1

Państwo Wkład na rzecz 2021 2022 2023 2024 2025
AUSTRIA CIS, CREGARS 437000 520 000 402 000 432000 319000
BELGIA CREGARS 651000 731 000 580 000 561000 527000
REPUBLIKA CZESKA CAIS-ECAC 115 000 102000 106000 106000 95 000
FINLANDIA DC, CAIS-ECAC, CCRES, CiGas 1 714000 788 000 772000 802000 833000
FRANCJA DC, CAIS-ECAC, CARS, CCRES, CiGas, CREGARS 2644000 2 261 000 2 430 000 2144000 1 915 000
NIEMCY CAIS-ECAC, CARS, CIS, CCRES, CiGas, CREGARS 4610000 5214000 4219000 4 544 000 3052000
WŁOCHY Biuro centralne (*), centrum danych, CAIS- ECAC, CARS 2675000 3497000 940000 956000 1 198 000
NORWEGIA Centrum danych 1 256000 1 116000 1 119 000 709 000 585000
RUMUNIA CARS 105 000 255000 265000 272000 282 000
HISZPANIA Centrum danych, CARS 380 000 400 000 407000 414000 398000
SZWAJCARIA CiGas 121000 116000 112000 108000 104 000
Wkład państwa przyjmującego łącznie 14 708 000 15 000 000 11 352 000 11 048 000 9 308 000

(*) * Wkład Włoch obejmuje wkłady na wdrożenie jednostki biura centralnego w latach 2021-2022.

ZAŁĄCZNIK  III

DEFINICJE

Na potrzeby niniejszego statutu obowiązują następujące definicje:

"ACTRIS" oznacza infrastrukturę do badania aerozoli, chmur i gazów śladowych, która opracowuje wysokiej jakości dane dokumentujące elementy składowe atmosfery charakteryzujące się krótkim okresem występowania i procesy powodujące zmienność tych elementów w atmosferze naturalnej i kontrolowanej, a także integruje, harmonizuje i rozpowszechnia zbiory danych, działania i usługi świadczone przez obiekty centralne i obiekty krajowe.

"Dane ACTRIS" są zdefiniowane w polityce ACTRIS w zakresie danych, przyjętej i aktualizowanej decyzjami walnego zgromadzenia.

"ACTRIS ERIC" oznacza infrastrukturę do badania aerozoli, chmur i gazów śladowych jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) na podstawie rozporządzenia (WE) nr 723/2009.

"Obiekt centralny" oznacza europejski komponent ACTRIS, biuro centralne, centrum danych lub centrum tematyczne, które oferuje dane lub usługi badawcze ACTRIS oraz inne usługi dla użytkowników, jak również zapewnia wsparcie operacyjne dla obiektów krajowych.

"Wnoszenie wkładu na rzecz obiektu centralnego" oznacza, że dane państwo wnosi wkład na rzecz obiektu centralnego, jeżeli jest państwem przyjmującym części obiektu centralnego lub uczestniczy w działalności tej części. Wkład na rzecz obiektu centralnego wymaga wniesienia wkładu w finanse obiektu centralnego w formie wkładów członkowskich.

"Umowa o współpracy" oznacza umowę pomiędzy ACTRIS ERIC a obiektem krajowym lub pomiędzy ACTRIS ERIC a obiektem centralnym, który nie jest włączony do ACTRIS ERIC.

"Centrum danych" oznacza obiekt centralny odpowiedzialny za tworzenie i przechowywanie danych ACTRIS oraz udostępnianie danych, produktów i narzędzi o wartości dodanej ACTRIS oraz prowadzenie portalu danych ACTRIS.

"Biuro centralne" oznacza obiekt centralny odpowiedzialny za koordynację i reprezentowanie ACTRIS, jak również za ułatwianie dostępu do usług ACTRIS.

"Państwo przyjmujące" oznacza każde państwo, w którym znajduje się i funkcjonuje obiekt centralny.

"Wkład państwa przyjmującego" oznacza wsparcie udzielane przez członków lub stałych obserwatorów na rzecz funkcjonowania obiektów centralnych, które nie są częścią ACTRIS ERIC, zlokalizowanych w ich państwie.

"Dodatkowy wkład państwa przyjmującego" oznacza wsparcie udzielane przez członków i stałych obserwatorów ACTRIS ERIC na rzecz funkcjonowania obiektów centralnych będących częścią ACTRIS ERIC, które są zlokalizowane w ich państwie.

"Własność intelektualna" oznacza własność intelektualną określoną w art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej podpisanej 14 lipca 1967 r. i zmienionej 28 września 1979 r.

"Wkład członkowski" oznacza kwotę pieniędzy, którą państwa wpłacają, aby przystąpić do ACTRIS ERIC jako członkowie, stali obserwatorzy lub obserwatorzy.

"Obiekt krajowy" oznacza platformę obserwacyjną lub badawczą, która ma stosunek umowny z ACTRIS ERIC i która dostarcza dane lub fizyczny/zdalny dostęp do swoich pomieszczeń.

"Centrum tematyczne" oznacza obiekt centralny, który jest włączony do ACTRIS ERIC albo ma stosunek umowny z ACTRIS ERIC, oferujący usługi i wsparcie operacyjne na rzecz zapewnienia jakości/kontroli jakości pomiarów i danych (w tym szkolenia, kalibrację, narzędzia zapewniania jakości/kontroli jakości oraz rozwój standardowych procedur operacyjnych i oceny).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024