Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2022 r. w sprawie wzrostu liczby zbrodni popełnianych z nienawiści do osób LGBTIQ+ w całej Europie, w świetle niedawnego morderstwa homofobicznego na Słowacji (2022/2894(RSP))

P9_TA(2022)0372
Wzrost liczby zbrodni popełnianych z nienawiści do osób LGBTIQ w całej Europie, w świetle niedawnego morderstwa homofobicznego na Słowacji Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2022 r. w sprawie wzrostu liczby zbrodni popełnianych z nienawiści do osób LGBTIQ+ w całej Europie, w świetle niedawnego morderstwa homofobicznego na Słowacji (2022/2894(RSP))
(2023/C 149/04)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej (zwaną dalej "kartą"),

- uwzględniając art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej,

- uwzględniając europejską konwencję praw człowieka oraz powiązane orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/29/UE z dnia 25 października 2012 r. ustanawiającą normy minimalne w zakresie praw, wsparcia i ochrony ofiar przestępstw oraz zastępującą decyzję ramową Rady 2001/220/WSiSW 1  ("dyrektywa w sprawie praw ofiar"),

- uwzględniając ocenę wdrożenia dyrektywy w sprawie praw ofiar zawartą w dokumencie roboczym służb Komisji - ocena (SWD(2022)0180) 2  oraz jej streszczenie 3  z dnia 28 czerwca 2022 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 12 listopada 2020 r. pt. "Unia równości: strategia na rzecz równości osób LGBTIQ na lata 2020-2025" (COM(2020)0698),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 9 grudnia 2021 r. pt. "Bardziej inkluzywna i bezpieczna Europa: rozszerzenie wykazu przestępstw UE o nawoływanie do nienawiści i przestępstwa z nienawiści" wraz załącznikiem (COM(2021)0777),

- uwzględniając wyniki badania UE dotyczącego osób LGBT zainicjowanego przez Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) w 2019 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 7 października 2020 r. w sprawie ustanowienia unijnego mechanizmu na rzecz demokracji, praworządności i praw podstawowych 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 marca 2021 r. w sprawie ogłoszenia UE strefą wolności osób LGBTIQ 5 ,

- uwzględniając zalecenie Komitetu Ministrów Rady Europy dla państw członkowskich z dnia 20 maja 2022 r. w sprawie zwalczania mowy nienawiści (CM/Rec(2022)16) 6 ,

- uwzględniając zalecenie Komitetu Ministrów Rady Europy dla państw członkowskich z dnia 31 marca 2010 r. w zakresie środków zwalczania dyskryminacji opartej na orientacji seksualnej lub tożsamości płciowej, (CM/Rec(2010) 5) 7  oraz sprawozdanie z wdrażania za 2020 r. 8 ,

- uwzględniając zalecenie w sprawie polityki ogólnej nr 15 Europejskiej Komisji przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji (ECRI) w sprawie zwalczania mowy nienawiści 9 ,

- uwzględniając krajowe sprawozdanie monitorujące ECRI w sprawie Republiki Słowackiej 10 ,

- uwzględniając komentarz Komisarza Praw Człowieka Rady Europy dotyczący praw człowieka pt. "Pride vs. indignity: political manipulation of homophobia and transphobia in Europe" [Duma kontra upokorzenie: polityczna manipulacja homofobią i transfobią w Europie] 11 ,

- uwzględniając raport Komisarza Praw Człowieka Rady Europy sporządzony w następstwie jego wizyty w Republice Słowackiej w dniach 15-19 czerwca 2015 r.,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji na temat praworządności z 2022 r.,

- uwzględniając badanie Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Wewnętrznej z 20 maja 2022 r. pt. "Right-wing extremism in the EU" [Prawicowy ekstremizm w UE] 12 ,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że w środę 12 października 2022 r. w centrum Bratysławy (Słowacja) skrajnie prawicowy, zradykalizowany zamachowiec, inspirowany przez terrorystów z kręgu białej supremacji, brutalnie zamordował dwóch młodych ludzi, Matúša Horvátha i Juraja Vankuliča, i ranił jeszcze jedną osobę; mając na uwadze, że strzelanina miała miejsce przed znanym barem gejowskim Tepláreň, jednym z niewielu miejsc dla osób LGBTIQ+ w mieście; mając na uwadze, że strzelanina była celowym i zaplanowanym atakiem wyraźnie wymierzonym w społeczność LGBTIQ+ i że napastnik zamierzał zabić więcej osób, w tym wysokich urzędników; mając na uwadze, że słowacka policja zakwalifikowała ten czyn jako atak terrorystyczny i że dochodzenie jest w toku; mając na uwadze, że jeżeli zamach zostanie potwierdzony jako atak terrorystyczny, będzie to pierwszy taki atak skierowany przeciwko społeczności LGBTIQ+ w UE;

B. mając na uwadze, że morderca, zradykalizowany 19-letni student z Bratysławy, uciekał przez kilka godzin po ataku; mając na uwadze, że przed strzelaniną, w jej trakcie i po niej aktywnie informował o zdarzeniu za pośrednictwem różnych kanałów mediów społecznościowych; mając na uwadze, że na kilka godzin przed strzelaniną na jego koncie pojawił się manifest skierowany przeciwko Żydom i osobom LGBTIQ+; mając na uwadze, że na tym samym koncie widać domniemanego mordercę przed barem Tepláreň w połowie sierpnia 2022 r.; mając na uwadze, że pół godziny po zabójstwie właściciel konta napisał na Twitterze: "zbrodnia z nienawiści", "bar gejowski" i "nie żałuję", zaś krótko przed północą na koncie pojawił się wpis "do widzenia, do zobaczenia po drugiej stronie"; mając na uwadze, że zradykalizowany 19-letni student widnieje na zdjęciach łączących go z międzynarodową ideologią i ruchem antyfeministycznym i mizoginistycznym "inceli";

C. mając na uwadze, że społeczność LGBTIQ+ na Słowacji stała się obiektem podsycanej nienawiścią retoryki i przemocy, napędzanej również przez wielu słowackich polityków; mając na uwadze, że słowne i fizyczne ataki na społeczność LGBTIQ+ na Słowacji są często powszechne, co odbiera tym osobom poczucie bezpieczeństwa i akceptacji przez społeczeństwo; mając na uwadze, że po tym tragicznym wydarzeniu w mediach społecznościowych pojawiły się nienawistne komentarze usprawiedliwiające te morderstwa lub odnoszące się do nich w szyderczym tonie;

D. mając na uwadze, że klimat nienawiści, nietolerancji i zastraszania wobec społeczności LGBTIQ+ na Słowacji jest kultywowany nie tylko przez ruchy skrajnie prawicowe i ekstremistyczne, ale także przez przedstawicieli kościoła i elit politycznych, którzy w swoich wypowiedziach często wzywają do dalszych restrykcji wobec osób LGBTIQ+; mając na uwadze, że w czerwcu 2014 r. Rada Narodowa zmieniła konstytucję kraju, wyraźnie odmawiając parom tej samej płci prawa do zawarcia małżeństwa i późniejszej ochrony prawnej; mając na uwadze, że w lutym 2015 r. odbyło się

referendum przeciwko osobom LGBTIQ+, po tym jak wspierana przez kościół konserwatywna grupa Sojusz na rzecz Rodziny zebrała 400 tys. podpisów wzywających do głosowania nad zaostrzeniem przepisów wobec osób LGBTIQ+; mając na uwadze, że w maju 2022 r. członek partii koalicji rządzącej zaproponował ustawę mającą na celu zakazanie umieszczania tęczowej flagi na budynkach państwowych i publicznych; mając na uwadze, że we wrześniu posłowie do parlamentu przedstawili kolejny wniosek ustawodawczy mający na celu zakazanie wszelkich wzmianek o społeczności queer w szkołach, reklamach i telewizji; mając na uwadze, że w słowackich szkołach nie ma obowiązkowej, dostosowanej do wieku, kompleksowej edukacji o związkach i seksie;

E. mając na uwadze, że w piątek 14 października 2022 r. duża liczba osób, w tym prezydent i premier Słowacji, zebrała się w Bratysławie na marszu, aby potępić nienawiść wobec osób LGBTIQ+; mając na uwadze, że podobne wydarzenia były organizowane w całym kraju i w kilku innych państwach członkowskich w ramach kampanii na rzecz praw społeczności LGBTIQ+ na Słowacji; mając na uwadze, że prezydent Słowacji ponowiła swój wcześniejszy apel do polityków, aby nie szerzyli nienawiści; mając na uwadze, że po raz pierwszy na pałacu prezydenckim obok flagi słowackiej i europejskiej pojawiła się tęczowa flaga, a biuro parlamentu oświetliło bratysławski zamek, aby upamiętnić ofiary morderstwa;

F. mając na uwadze, że przestępstwa motywowane uprzedzeniami, znane jako przestępstwa z nienawiści lub przestępstwa z uprzedzenia, dotykają nie tylko pojedynczych ofiar, ale także społeczności i społeczeństw jako całości; mając na uwadze, że państwa członkowskie mają pozytywny obowiązek zapewnienia, że prawa do godności ludzkiej, do integralności, zakaz tortur i nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania są chronione i egzekwowane w praktyce;

G. mając na uwadze, że wykluczający i stygmatyzujący język wobec osób LGBTIQ+, oparty na uprzedzeniach, staje się coraz bardziej powszechny, co prowadzi do wzrostu przemocy i dehumanizacji oraz powoduje, że sprawcy nie czują winy ani zahamowań;

H. mając na uwadze, że z drugiego unijnego badania dotyczącego osób LGBTI z 2019 r. wyłania się ponury obraz dyskryminacji osób LGBTIQ+ w UE, zaś od czasu pierwszego badania dotyczącego osób LGBTI w 2012 r. poczyniono niewiele postępów; mając na uwadze, że w 2019 r. - w porównaniu z 2012 r. - spadła już liczba osób, które najczęściej zgłaszały policji przypadki napaści z nienawiści lub napaści seksualnej; mając na uwadze, że w Republice Słowackiej 1 na 10 respondentów doświadczył napaści motywowanej nienawiścią; mając na uwadze, że w krajowym sprawozdaniu monitorującym za 2020 r. w sprawie Republiki Słowackiej ECRI stwierdziła, iż według badań około 1-8 % ludności Republiki Słowackiej to osoby LGBTI; mając na uwadze, że ECRI uznała rolę polityki we wzmacnianiu retoryki anty-LGBTIQ+, a mianowicie poprzez kampanie anty-LGBTIQ+, zmianę konstytucji uniemożliwiającą zawieranie małżeństw na równych zasadach i inne inicjatywy polityczne otwarcie dyskryminujące osoby LGBTIQ+; mając na uwadze, że ECRI z ubolewaniem odnotowała negatywną dynamikę w ostatnich latach, której towarzyszą ograniczone postępy w zakresie równości osób LGBTIQ+;

I. mając na uwadze, że Europejski Trybunał Praw Człowieka wydał ostatnio szereg wyroków w sprawach dotyczących przestępstw z nienawiści wobec osób LGBTIQ+: w sprawie Stoyanova przeciwko Bułgarii, dotyczącej makabrycznego morderstwa 26-letniego geja w parku publicznym, w której Trybunał zobowiązał Bułgarię do zreformowania kodeksu karnego w celu uznania takich brutalnych przestępstw (motywowanych postrzeganą lub rzeczywistą orientacją seksualną) za "kwalifikowane" 13 ; w sprawie Sabalić przeciwko Chorwacji, dotyczącej przestępstwa z nienawiści wobec lesbijki, w której Trybunał uznał, że jeżeli władze nie zajmą zdecydowanego stanowiska, incydenty motywowane uprzedzeniami będą spotykać się z obojętnością, która jest równoznaczna z oficjalnym przyzwoleniem na przestępstwa z nienawiści lub nawet współudziałem 14 ; oraz w sprawie Beizaras i Levickas przeciwko Litwie, w której Trybunał uznał pozytywny obowiązek zbadania w imieniu państwa homofobicznych komentarzy w internecie, które stanowiły podżeganie do nienawiści i przemocy 15 ;

J. mając na uwadze, że w 2022 r. Komitet Ministrów Rady Europy przyjął zalecenie w sprawie zwalczania mowy nienawiści i obecnie przygotowuje na 2023 r. zalecenie w sprawie zwalczania przestępstw z nienawiści; mając na uwadze, że Komitet Ministrów Rady Europy przyjął w 2010 r. przełomowe zalecenie dla państw członkowskich w sprawie środków zwalczania dyskryminacji ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową;

K. mając na uwadze, że w 2021 r. Komisarz Praw Człowieka Rady Europy ostrzegł przed stawianiem mniejszości LGBTIQ + w roli kozła ofiarnego jako taktyką ultrakonserwatywnych i nacjonalistycznych polityków, którzy pozują na obrońców tzw. "tradycyjnych wartości" w celu wzmocnienia swojego poparcia i zdobycia lub utrzymania władzy; mając na uwadze, że rodzi to poważne obawy dotyczące legitymizacji nienawiści przez polityków w zamian za potencjalne korzyści polityczne; mając na uwadze, że według Komisarza Praw Człowieka stawianie osób LGBTIQ+ w roli kozła ofiarnego jest oznaką powszechnego sprzeciwu wobec praw człowieka i praworządności oraz napaści na te prawa i praworządność, które są podstawowymi wartościami UE;

L. mając na uwadze, że w opublikowanym w lipcu 2022 r. przez Komisję Europejską sprawozdaniu na temat praworządności wyrażono ciągłe zaniepokojenie finansowaniem działalności organizacji społeczeństwa obywatelskiego w kwestiach związanych z równością płci i prawami osób LGBTIQ+ oraz werbalnymi atakami na obrońców praw człowieka w tych dziedzinach, a także wydatkowaniem środków finansowych za pośrednictwem systemów dotacji publicznych, które nadal wykluczają organizacje zajmujące się tymi kwestiami;

M. mając na uwadze, że na mocy dyrektywy w sprawie praw ofiar wymaga się, aby ofiary przestępstw z nienawiści podlegały indywidualnej ocenie oraz by określono konkretne potrzeby w zakresie ochrony i wsparcia, na przykład w odniesieniu do ich orientacji seksualnej, tożsamości lub ekspresji płciowej, a także by kwalifikowano ofiary przestępstw z nienawiści jako ofiary szczególnie narażone;

N. mając na uwadze, że w grudniu 2021 r. Komisja opublikowała wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie dodania nawoływania do nienawiści i przestępstw z nienawiści do wykazu przestępstw UE skodyfikowanego w art. 83 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), co wymaga jednomyślności w Radzie; mając na uwadze, że Węgry, Polska i Czechy wciąż wstrzymują się z poparciem tej decyzji;

O. mając na uwadze, że w 2020 r. niezależny ekspert ONZ ds. orientacji seksualnej i tożsamości płciowej zauważył w kontekście pandemii, iż "narasta nawoływanie do nienawiści powodujące przemoc wobec osób LGBT", i wezwał państwa, aby chroniły osoby LGBTIQ+ przed przemocą i dyskryminacją oraz ścigały sprawców 16 ; mając na uwadze, że w 2019 r. w Strategii i planie działania Narodów Zjednoczonych w sprawie mowy nienawiści uznano nawoływanie do nienawiści za "zagrożenie dla wartości demokratycznych, stabilności społecznej i pokoju" 17 ;

1. z całą stanowczością potępia tchórzliwy akt terroru wymierzony przeciwko społeczności LGBTIQ+ oraz popełnione na Słowacji zabójstwo Matúša Horvátha i Juraja Vankuliča; wyraża ubolewanie z powodu tego ideologicznie umotywowanego ataku o charakterze skrajnie prawicowym; składa szczere wyrazy współczucia rodzinom ofiar;

2. pochwala natychmiastową, masową i pozytywną reakcję słowackiego społeczeństwa obywatelskiego i słowackich obywateli na zabójstwa, wyrażoną w marszach w całym kraju i za granicą, oraz solidaryzuje się ze społecznością LGBTIQ+ na Słowacji;

3. zdecydowanie potępia wszelkie formy nienawiści i przemocy, a także wszelkie ataki fizyczne lub słowne na osoby ze względu na płeć, orientację seksualną, tożsamość lub ekspresję płciową oraz cechy płciowe zarówno na Słowacji, jak i w UE; przypomina, że w naszych społeczeństwach nie ma miejsca na nienawiść wobec osób LGBTIQ+, rasizm ani dyskryminację; apeluje do Komisji, Rady Europejskiej i Rady, aby zajęły stanowcze i zdecydowane stanowisko przeciwko nienawiści, przemocy i niesprawiedliwości w Europie;

4. wzywa rząd Słowacji i Radę Narodową Republiki Słowackiej, aby realnie zaangażowały się w poczynienie znaczących postępów na rzecz ochrony osób LGBTIQ+ przed wszelkimi formami przestępstw z nienawiści i przed homofobią, w ścisłej współpracy ze społecznością LGBTIQ+, oraz by zajęły zdecydowane stanowisko publiczne przeciwko naruszeniom praw człowieka osób LGBTIQ+;

5. wzywa władze słowackie, aby skutecznie zwalczały kampanie dezinformacyjne wymierzone przeciwko osobom LGBTIQ+, by zachęcały media do merytorycznego, obiektywnego i profesjonalnego wypowiadania się o osobach LGBTIQ+ i kwestiach związanych z orientacją seksualną, tożsamością lub ekspresją płciową i cechami płciowymi, a także by zbadały przestępstwa z nienawiści i nawoływanie do nienawiści wobec członków społeczności LGBTIQ+ mieszkających na Słowacji;

6. wyraża głębokie zaniepokojenie częstym używaniem obraźliwego, agresywnego i homofobicznego języka wobec społeczności LGBTIQ+ na Słowacji, w tym przez byłych i obecnych członków rządu oraz Rady Narodowej Republiki Słowackiej, a także przez niektórych byłych premierów; wzywa, aby powstrzymano dalszą polaryzację społeczeństwa na Słowacji i odrzucono wszelkie formy współpracy ze skrajnie prawicowymi siłami ekstremistycznymi;

7. wzywa rząd Słowacji i Radę Narodową Republiki Słowackiej, aby w oparciu o Kartę zapewniły równe prawa osobom LGBTIQ+ mieszkającym na Słowacji, przez co zagwarantuje się poszanowanie wszystkich praw, a w szczególności prawa do życia prywatnego i rodzinnego, w tym prawnego uznawania par osób tej samej płci; wzywa do zakończenia toczących się dyskusji na temat reformy prawnego uznawania płci z poszanowaniem norm międzynarodowych i europejskich oraz do jego szybkiego przyjęcia;

8. wyraża najgłębsze zaniepokojenie dyskryminacją wobec tęczowych rodzin, a zwłaszcza ich dzieci, na Słowacji, które to rodziny pozbawia się podstawowych praw człowieka ze względu na orientację seksualną, tożsamość lub ekspresję płciową bądź cechy płciowe rodziców lub partnerów; wzywa rząd, aby przezwyciężył tę dyskryminację i usunął wszelkie przeszkody, jakie napotykają osoby LGBTIQ+ przy korzystaniu z podstawowego prawa do swobodnego przemieszczania się w UE; wzywa rząd, aby przestrzegał spoczywających na nim zobowiązań wynikających z prawa międzynarodowego i europejskiego oraz by zagwarantował prawa podstawowe wszystkim osobom;

9. odnotowuje krajowe sprawozdanie monitorujące ECRI w sprawie Republiki Słowackiej; przypomina, że ECRI sformułowała kilka zaleceń dla władz słowackich, takich jak opracowanie i wdrożenie planu działania na rzecz osób LGBTI, w ścisłym porozumieniu ze społeczeństwem obywatelskim, przyjęcie nowego planu działania na rzecz zapobiegania rasizmowi, homofobii i transfobii oraz ich zwalczania, zwłaszcza w postaci nawoływania do nienawiści, dopilnowanie, aby dostawcy usług internetowych i operatorzy sieci społecznościowych szybko i systematycznie usuwali nawoływanie do nienawiści ze swoich systemów oraz przekazywali dowody organom sądowym, a także zmiana kodeksu karnego w celu zapewnienia, aby pobudki rasistowskie, homofobiczne lub transfobiczne stanowiły "okoliczności obciążające" w przypadku każdego zwykłego przestępstwa; w pełni popiera zalecenia ECRI i wzywa władze słowackie, aby bezzwłocznie wdrożyły te środki;

10. jest głęboko zaniepokojony bezkarnością, z jaką w niektórych państwach członkowskich działają grupy anty-LGBTIQ+, w szczególności ekstremistyczne grupy skrajnie prawicowe, i podkreśla, że to poczucie bezkarności jest jednym z powodów alarmującego wzrostu liczby brutalnych działań niektórych organizacji skrajnie prawicowych oraz wzrostu liczby gróźb wobec mniejszości, w tym społeczności LGBTIQ+:

11. jest głęboko zaniepokojony faktem, że młodsze pokolenia w Europie i poza nią w coraz mniejszym stopniu interesują się historią faszyzmu, w tym zakorzenioną nienawiścią i dyskryminacją wobec osób LGBTIQ+, mniejszości etnicznych i ludności żydowskiej; podkreśla, że świadomość historii jest jednym z warunków wstępnych zapobiegania występowaniu takich przestępstw w przyszłości i musi być ważnym elementem kształcenia młodszych pokoleń; podkreśla, że należy przeznaczać więcej czasu na nauczanie historii, aby obiektywnie i faktycznie nauczać o różnych ideologiach, ich formach i pochodzeniu, w tym o faszyzmie, a także o ich konsekwencjach i pozostałościach w dzisiejszych czasach;

12. podkreśla, że nawoływanie do nienawiści i przestępstw z nienawiści jest zjawiskiem powszechnym w całej Europie i nasila się w ostatnich latach; podkreśla, że nawoływanie do nienawiści przez osoby publiczne, zwłaszcza polityków, jest postrzegane jako legitymizacja nienawiści przez osoby, które się jej dopuszczają; uważa za konieczne zwalczanie tych form wypowiedzi, które podżegają do nienawiści, szerzą ją lub propagują i są sprzeczne z zasadami demokratycznego i pluralistycznego społeczeństwa; jest zaniepokojony coraz częstszym występowaniem retoryki anty-LGBTIQ+ stosowanej przez partie skrajnie prawicowe, ultraprawicowe i ultrakonserwatywne; wzywa władze publiczne, a w szczególności władze lokalne, aby pomagały w powstrzymaniu fali nietolerancji, która towarzyszy tym i innym rodzajom ataków;

13. uważa, że UE powinna rozpocząć kampanie przeciwko narracji anty-LGBTIQ+, w tym przeciwko prawicowemu ekstremizmowi na szczeblu UE, oraz opracować i sfinansować długoterminowe programy wspierające lokalne organizacje oddolne i inicjatywy obywatelskie, aby pomóc wypracować opór ludności wobec prawicowego ekstremizmu; wzywa Komisję, aby w działaniach na rzecz zwalczania dezinformacji priorytetowo traktowała również działania podejmowane w następstwie narracji anty-LGBTIQ+;

14. wzywa państwa członkowskie, aby nasiliły działają służące zagwarantowaniu, że w kształceniu propaguje się wartości obywatelskie, takie jak akceptacja, tolerancja, różnorodność, równość i szacunek w kwestiach związanych z orientacją seksualną, tożsamością i ekspresją płciową oraz cechami płciowymi, na przykład poprzez systematyczną edukację o prawach człowieka i kampanie uświadamiające; podkreśla konieczność zajęcia się podstawowymi przyczynami ekstremizmu poprzez dostosowane do potrzeb środki zapobiegawcze, we współpracy ze szkołami i rodzinami;

15. zdecydowanie potępia rządy w Europie, które opierają się na aktywnym lub biernym wspieraniu skrajnie prawicowych partii politycznych i innych partii anty-LGBTIQ+ w celu dojścia do władzy i utrzymania się przy niej oraz legitymizowania swojej narracji;

16. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby wspierały społeczeństwo obywatelskie na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym w celu wzmocnienia demokracji, praworządności i praw podstawowych, gdyż wartości te odgrywają ważną rolę, zwłaszcza w tych państwach członkowskich, w których obserwujemy wzrost ideologii skrajnie prawicowej i nawoływania do nienawiści;

17. wzywa Komisję, aby rozszerzyła zakres rocznego sprawozdania na temat praworządności w celu systematycznego uwzględniania praw podstawowych, w tym praw osób LGBTIQ+;

18. podkreśla, że państwa członkowskie powinny wszelkimi możliwymi sposobami zwalczać nienawiść wobec osób LGBTIQ+, także poprzez wdrożenie zaleceń Komitetu Ministrów Rady Europy, w których wzywa się państwa członkowskie, aby zapewniły skuteczne, szybkie i bezstronne dochodzenia, a także by ścigały osoby odpowiedzialne za takie przestępstwa, uznały, że uprzedzenia związane z orientacją seksualną lub tożsamością płciową można uwzględniać jako okoliczności obciążające, dopilnowały, by ofiary i świadkowie byli zachęcani do zgłaszania incydentów motywowanych nienawiścią oraz by struktury organów ścigania dysponowały niezbędną wiedzą i umiejętnościami do udzielania im pomocy; ponadto wzywa państwa członkowskie, aby podjęły odpowiednie kroki w celu zwalczania podżegania do nienawiści w internecie;

19. przypomina, że niewdrażanie wyroków sądowych oznacza erozję praworządności;

20. wzywa Radę, aby jak najszybciej przyjęła decyzję Rady w sprawie rozszerzenia wykazu przestępstw UE w art. 83 ust. 1 TFUE o nawoływanie do nienawiści i przestępstwa z nienawiści, oraz wzywa Węgry i Polskę, aby zaprzestały blokowania przyjęcia tej decyzji, a także wzywa Czechy, które sprawują obecnie rotacyjną prezydencję Rady, by podjęły dalsze kroki w tej sprawie i jak najszybciej wypracowały porozumienie w tej sprawie;

21. podkreśla indywidualną odpowiedzialność państw członkowskich za zwalczanie przestępstw z nienawiści wobec osób LGBTIQ+ i wyraża uznanie dla tych państw, które jednostronnie zdecydowały się poprawić poziom ochrony przez wyraźne uznanie za "okoliczności obciążające" pobudek związanych z orientacją seksualną, tożsamością i ekspresją płciową oraz cechami płciowymi, a także przez świadczenie wsparcia dla ofiar, organizowanie szkoleń dla prawników oraz powoływanie specjalnych służb organów ścigania w celu zwalczania takich przestępstw; zachęca wszystkie państwa członkowskie do wymiany najlepszych praktyk i dawania przykładu w tej dziedzinie;

22. podkreśla, że dyrektywa w sprawie praw ofiar jest użytecznym narzędziem udzielania pomocy ofiarom nienawiści i przemocy; z zaniepokojeniem zauważa, że ofiary będące osobami LGBTIQ+ często nie zgłaszają przestępstw z powodu braku gwarancji lub otwartości ze strony organów ścigania, braku wyszkolonego personelu lub z obawy przed represjami, oraz uznaje, że można zrobić więcej, aby budować zaufanie do organów publicznych;

23. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji rządom i parlamentom państw członkowskich, Radzie, Komisji, Komitetowi Regionów, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu oraz Radzie Europy.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.149.22

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2022 r. w sprawie wzrostu liczby zbrodni popełnianych z nienawiści do osób LGBTIQ+ w całej Europie, w świetle niedawnego morderstwa homofobicznego na Słowacji (2022/2894(RSP))
Data aktu: 20/10/2022
Data ogłoszenia: 28/04/2023