Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 (12108/2022 - C9-0306/2022 - 2022/0212(BUD))

P9_TA(2022)0366
Budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 - wszystkie sekcje Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 (12108/2022 - C9-0306/2022 - 2022/0212(BUD))
(2023/C 149/12)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2  ("rozporządzenie finansowe"),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3  ("rozporządzenie w sprawie WRF"), wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją w tym kontekście 4 , a także powiązane deklaracje jednostronne 5 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 6 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 maja 2022 r. w sprawie skutków społecznych i gospodarczych dla UE związanych z rosyjską wojną w Ukrainie - zwiększanie zdolności UE do działania 8 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. pt. "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640) oraz swoją rezolucję z dnia 15 stycznia 2020 r. w tej sprawie 9 ,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) na temat globalnego ocieplenia o 1,5 oC, sprawozdanie specjalne tego zespołu w sprawie zmiany klimatu i gruntów oraz jego sprawozdanie specjalne w sprawie oceanów i kriosfery w zmieniającym się klimacie,

- uwzględniając porozumienie przyjęte dnia 12 grudnia 2015 r. na 21. Konferencji Stron UNFCCC (COP21) w Paryżu ("porozumienie paryskie"),

- uwzględniając sprawozdanie specjalne 22/2021 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego: "Zrównoważone finansowanie - potrzeba bardziej spójnych działań UE, aby przekierować finansowanie na zrównoważone inwestycje",

- uwzględniając sprawozdanie specjalne 09/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego: "Wydatki na rzecz klimatu w budżecie UE na lata 2014-2020: nie są tak wysokie, jak podaje Komisja",

- uwzględniając sprawozdanie specjalne 10/2021 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego: "Uwzględnianie aspektu płci w budżecie UE - czas, by za słowami poszły czyny",

- uwzględniając cele zrównoważonego rozwoju ONZ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 8 lipca 2021 r. w sprawie sprawozdania rocznego z funkcjonowania strefy Schengen 10 ,

- uwzględniając wniosek z dnia 22 kwietnia 2022 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) 2018/1046 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (COM(2022)0184) oraz sprawozdanie A9-0230/2022 na ten temat przyjęte dnia 8 września 2022 r. przez Komisję Budżetową i Komisję Kontroli Budżetowej oraz zatwierdzone na sesji miesięcznej Parlamentu w dniach 12-15 września 2022 r.,

- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych oraz swoją rezolucję z dnia 19 stycznia 2017 r. w tej sprawie 11 ,

- uwzględniając europejską strategię na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii 12 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2023, sekcja III - Komisja 13 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2023 14 ,

- uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, przyjęty przez Komisję dnia 1 lipca 2022 r. (COM(2022)0400), a także list w sprawie poprawek nr 1 do niego (COM(2022)0670),

- uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, przyjęte przez Radę dnia 6 września 2022 r. i przekazane Parlamentowi dnia 9 września 2022 r. (12108/2022 - C9-0306/2022),

- uwzględniając art. 94 Regulaminu,

- uwzględniając opinie zainteresowanych komisji,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0241/2022),

Ogólny przegląd sekcji III

1. przypomina, że w rezolucji z 5 kwietnia 2022 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2023 Parlament określił jasne priorytety polityczne dla budżetu na rok 2023; potwierdza swoje zdecydowane zaangażowanie na rzecz tych priorytetów i określa przedstawione poniżej stanowisko, aby zapewnić odpowiedni poziom finansowania w celu ich realizacji; uważa, że Unia musi dysponować wszelkimi możliwymi środkami budżetowymi, aby reagować na obecne kryzysy i koncentrować się na potrzebach obywateli;

2. mając na uwadze, że budżet Unii Europejskiej powinien promować inwestycje publiczne przez wspieranie sektorów produkcyjnych i strategicznych, usług publicznych, tworzenia miejsc pracy z gwarantowanymi prawami pracowniczymi, zwalczania ubóstwa oraz wykluczenia społecznego i nierówności, ochrony środowiska naturalnego i pełnego wykorzystania potencjału każdego kraju i regionu, jak również przez utrzymywanie stosunków zewnętrznych opartych na solidarności, współpracy, wzajemnym szacunku oraz promowania i ochrony pokoju;

3. podkreśla, że Unia stoi przed wyjątkowymi i złożonymi wyzwaniami, takimi jak bezpośrednie i pośrednie skutki wojny w Ukrainie, wysoka inflacja, rosnące ubóstwo, wysokie ceny energii i zagrożenia dla bezpieczeństwa dostaw, pogarszające się perspektywy gospodarcze (w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i gospodarstw domowych znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji), potrzeba zapewnienia sprawiedliwej, sprzyjającej włączeniu społecznemu i zrównoważonej odbudowy po pandemii, kryzysy w wielu innych regionach świata, zmiany technologiczne, w tym rosnąca cyfryzacja, różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn, a także coraz pilniejsza potrzeba przeciwdziałania zmianie klimatu i kryzysowi bioróżnorodności i ich skutkom, a także potrzeba przyspieszenia sprawiedliwej transformacji, w tym dzięki inwestycjom w efektywność energetyczną; uważa, że budżet Unii powinien przyczyniać się do sprostania tym wyzwaniom i zapewnić wszystkim odpowiednie wsparcie, a jednocześnie wyraża zaniepokojenie wyjątkowo ograniczonymi marginesami, które wynoszą około jednej trzeciej marginesów z zeszłego roku, lub, w przypadku działu 6, brakiem marginesu, a także ograniczoną elastycznością i zdolnością reagowania kryzysowego przewidzianymi w budżecie; uważa, że konieczne jest, zwłaszcza w czasach wojny, pobudzenie inwestycji i rozwiązanie problemu bezrobocia oraz stworzenie podstaw dla bardziej odpornej i zrównoważonej Unii, przy jednoczesnym koncentrowaniu się na konkretnych działaniach mających na celu radzenie sobie ze skutkami wojny na świecie; ubolewa nad faktem, że projekt budżetu jest niewystarczającą odpowiedzią na obecne wyzwania; przypomina, że wieloletnie ramy finansowe (WRF) nie zostały ustanowione w celu przeciwdziałania pandemii, wojnie, wysokiej inflacji, wysokim cenom energii, dużej liczbie uchodźców, przystępowaniu nowych krajów, brakowi bezpieczeństwa żywnościowego i kryzysom humanitarnym;

4. ubolewa nad stanowiskiem Rady w sprawie projektu budżetu, ponieważ w działach WRF Rada obniża środki na zobowiązania o 1,64 mld EUR, a środki na płatności o 530 mln EUR w porównaniu z wnioskiem Komisji; uważa, że cięcia zaproponowane przez Radę nie odzwierciedlają powagi wyżej wymienionych wyzwań, przed którymi stoją Unia i jej obywatele, ani nie wynikają z obiektywnej oceny tendencji w zakresie wdrażania lub zdolności absorpcyjnych i są sprzeczne z podstawowymi wspólnymi priorytetami politycznymi, a tym samym zagrażają zdolności Unii do pomyślnej realizacji jej kluczowych celów i priorytetów politycznych; uważa, że Rada nie powinna brać na cel programów, które korzystają z dostosowania przewidzianego w art. 5 rozporządzenia w sprawie WRF na "przywrócenie równowagi i stabilizację", ponieważ byłoby to sprzeczne z celem tego artykułu, którym było wzmocnienie konkretnych priorytetów politycznych; przypomina w szczególności, że ten artykuł nie przewiduje "dodatkowych płatności", jak sugeruje Rada; stwierdza, że stanowisko Rady jest dalekie od oczekiwań Parlamentu; postanawia zatem, co do zasady, przywrócić środki w liniach zmniejszonych przez Radę do poziomu określonego w projekcie budżetu, zarówno w odniesieniu do wydatków operacyjnych, jak i administracyjnych, oraz przyjąć projekt budżetu za punkt wyjścia dla stanowiska Parlamentu;

5. utrzymuje środki zapisane w projekcie budżetu na tematyczne instrumenty szczególne, a mianowicie rezerwę na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej, Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników i pobrexitową rezerwę dostosowawczą; uważa, że ze względu na nieprzewidziane, nadzwyczajne i bezprecedensowe wyzwania, przed którymi stoi Unia, należy wykorzystać pełną kwotę z instrumentu elastyczności; uważa, że ze względu na obecne poważne i ściśle powiązane kryzysy konieczne jest uruchomienie marginesów na 2021 r. w ramach modułu a) jednolitego marginesu oraz dodatkowych środków w ramach modułu c) tego instrumentu;

6. przypomina swoje długoletnie stanowisko, zgodnie z którym nowym priorytetom lub zadaniom politycznym powinny towarzyszyć nowe zasoby; zamierza zastosować to podejście do wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy dla środków w celu wzmocnienia europejskiego ekosystemu mikroczipów (aktu w sprawie czipów)(COM(2022)0046) i wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego unijny program bezpiecznej łączności na okres 2023-2027 (COM(2022)0057); w tym względzie z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wniosek w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego akt na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez wspólne zamówienia (COM(2022)0349) nie pociąga za sobą realokacji środków z innych programów ani ich przeznaczania w ramach tych programów;

7. uważa, że budżet Unii - ze względu na jego wielkość, strukturę i zasady - ma bardzo ograniczoną zdolność do odpowiedniego reagowania na wyzwania stojące przed Unią lub do odpowiedniego finansowania i wdrażania nowych wspólnych ambicji politycznych lub inicjatyw Unii ogłoszonych w orędziu przewodniczącej Komisji o stanie Unii z 2022 r.; przypomina w szczególności, że szefowie państw lub rządów uznali rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie za "dramatyczną zmianę w historii Europy", a Komisja stwierdziła, że "nieprzewidziane potrzeby powstałe w wyniku wojny w Europie znacznie wykraczają poza zasoby dostępne w obecnych wieloletnich ramach finansowych", co wymaga nowych źródeł finansowania; podkreśla, że Unia powinna odgrywać wiodącą rolę w zapewnianiu Ukrainie wystarczającego, terminowego i niezawodnego wsparcia wraz z partnerami międzynarodowymi; jest zdania, że stanowi to kolejny dowód na pilną potrzebę dokonania znacznej rewizji WRF, którą należy zaproponować jak najszybciej i nie później niż w pierwszym kwartale 2023 r., w tym na potrzebę zwiększenia ich elastyczności, podniesienia pułapów w razie potrzeby w celu odzwierciedlenia pojawiających się potrzeb i nowych priorytetów oraz rozwiązania problemów wynikających z włączenia kosztów finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI) do działu 2b;

8. podkreśla, że rzeczywisty postęp w zakresie nowych zasobów własnych ma zasadnicze znaczenie zarówno dla spłat w ramach EURI w celu wdrażania programu NextGenerationEU (NGEU), jak i dla stabilności finansowej i wdrażania obecnych i przyszłych wieloletnich ram finansowych; wzywa Komisję, by zapewniła terminowe wprowadzenie nowych zasobów własnych, zgodnie z planem działania określonym w porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 16 grudnia 2020 r., oraz by przyspieszyła prace nad wnioskiem dotyczącym drugiego koszyka; wzywa Radę do przestrzegania uzgodnionego harmonogramu i do poczynienia niezbędnych postępów dotyczących zasobów własnych w ramach pierwszego koszyka zaproponowanego przez Komisję 22 grudnia 2021 r., z myślą o ich szybkim wdrożeniu;

9. podkreśla potrzebę zareagowania na szczeblu Unii na konsekwencje rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, pandemii COVID-19, rosnącej inflacji oraz narastającego braku bezpieczeństwa energetycznego i żywnościowego; podkreśla w szczególności, że potrzebne są wystarczające zielone inwestycje, aby wzmocnić niezależność energetyczną Unii i wdrożyć Zielony Ład; przypomina, że polityka spójności i polityka rolna nie mogą być głównym źródłem finansowania pilnych priorytetów, ponieważ zagraża to realizacji celów długoterminowych; podkreśla również potrzebę wsparcia regionów poważnie dotkniętych pandemią i kryzysem energetycznym; w świetle ograniczonych zasobów z budżetu Unii w odpowiedzi na wysokie ceny energii wzywa Komisję do przeanalizowania potencjalnej elastyczności i dodatkowych zasobów, w tym wszelkich niewykorzystanych środków, również z WRF na lata 2014-2020, w celu wsparcia MŚP i gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji;

10. uważa, że Unia powinna podjąć wspólne działania w celu rozwiązania kryzysu energetycznego, i proponuje bardzo znaczące dodatkowe inwestycje w tej dziedzinie; przypomina, że aby osiągnąć ten cel, potrzebne będą dalsze zasoby finansowe wykraczające poza budżet na 2023 r.; przypomina w związku z tym, jak ważne jest zapewnienie dodatkowego wsparcia finansowego za pośrednictwem REPowerEU; wzywa do szybkiego osiągnięcia porozumienia w sprawie REPowerEU i jego wdrożenia, aby jak najszybciej uwolnić fundusze z myślą o szybkim zwiększeniu niezależności energetycznej Unii poprzez inwestycje strategiczne, w tym wsparcie dla MŚP i gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji;

11. z zadowoleniem przyjmuje prace Komisji nad nową klasyfikacją pomiaru wpływu wydatków Unii w aspekcie płci; wzywa Komisję do zadbania o to, by klasyfikacja ta koncentrowała się na dokładnym i kompleksowym odzwierciedleniu wpływu programów na równouprawnienie płci w celu uzyskania jak najlepszego wpływu na równouprawnienie płci z programów obecnie sklasyfikowanych jako mające zero (gwiazdek) oraz wyciągnięcia wniosków na potrzeby nowych programów; ponadto wzywa do rozszerzenia tej klasyfikacji na wszystkie programy WRF w celu wykazania wyników w budżecie na 2023 r.; w związku z tym podkreśla, że trzeba systematycznie gromadzić i analizować dane segregowane według kryterium płci; oczekuje, że wszystkie sprawozdania dotyczące płci będą sporządzane na podstawie objętości, a nie liczby działań;

12. wyraża głębokie zaniepokojenie faktem, że Komisja niedawno sfinansowała lub współfinansowała kampanie promujące hidżab, stwierdzając na przykład, że "wolność jest w hidżabie"; podkreśla, że z budżetu Unii nie należy finansować żadnej przyszłej kampanii, która mogłaby promować hidżab;

13. oczekuje osiągnięcia celów w zakresie uwzględniania kwestii klimatu i różnorodności biologicznej; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje wysiłki na rzecz bardziej przejrzystej i kompleksowej sprawozdawczości oraz podkreśla, że trzeba przeprowadzać wystarczające oceny ex post i pracować nad szczegółowością dostępnych danych; ponownie wzywa Komisję, aby zajęła się wnioskami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącymi zawyżonych wydatków związanych z klimatem; z zadowoleniem przyjmuje również sprawozdawczość w zakresie wydatków związanych z różnorodnością biologiczną; wyraża jednak obawę, że cele na lata 2026 i 2027 nie zostaną osiągnięte, i wzywa Komisję do wzmożenia wysiłków na rzecz ich osiągnięcia; wzywa Komisję, aby podczas przedstawiania projektu budżetu publikowała kwoty i udziały wydatków, które przyczynią się do osiągnięcia obu celów, w ramach poszczególnych programów; wzywa Komisję do monitorowania wdrażania zasady "nie czyń poważnych szkód" oraz do podjęcia w razie potrzeby niezbędnych działań naprawczych;

14. przypomina, że budżet na 2023 r. musi odzwierciedlać wdrażanie zaleceń zatwierdzonych na Konferencji w sprawie przyszłości Europy;

15. w związku z tym ustanawia ogólny poziom środków w budżecie na rok 2023 (wszystkie sekcje) na 187 293 119 206 EUR w środkach na zobowiązania, co stanowi wzrost o 1 702 055 778 EUR w porównaniu z projektem budżetu; postanawia dodatkowo udostępnić kwotę 836 090 000 EUR w środkach na zobowiązania w związku z umorzeniami na podstawie art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego; ustanawia ogólny poziom środków w budżecie na rok 2023 (wszystkie sekcje) na 167 612 834 087 EUR w środkach na płatności;

Dział 1 - Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa

16. podkreśla znaczący wkład działu 1 w przeciwdziałanie konsekwencjom wojny w Ukrainie, a także w osiąganie celów Unii w zakresie klimatu i energii, między innymi w zmniejszenie zależności Unii od paliw kopalnych, w tym z Rosji, poprzez wspieranie badań naukowych i inwestycji w sektorach zrównoważonej energii i transportu; przypomina o potencjale programów w ramach tego działu, jeżeli chodzi o zbliżenie Ukrainy do jednolitego rynku, sieci infrastruktury i obszaru badań;

17. popiera zawartą w projekcie budżetu propozycję udostępnienia kwoty 78,8 mln EUR w postaci umorzeń dla wszystkich trzech klastrów, o których mowa w odnośnym wspólnym oświadczeniu politycznym załączonym do rozporządzenia w sprawie programu "Horyzont Europa" 15 ; zauważa jednak, że pozostałe umorzenia w dziedzinie badań naukowych na 2021 i 2020 r. wynoszą 836,09 mln EUR; w kontekście ograniczonych dostępnych zasobów i znacznych potrzeb nalega, aby ta niespodziewanie wysoka kwota umorzeń w dziedzinie badań naukowych, których Komisja nie przewidywała podczas negocjacji w sprawie WRF, została w pełni udostępniona na potrzeby programu "Horyzont Europa", zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego; przypomina o bardzo wysokiej unijnej wartości dodanej i doskonałym wskaźniku wykonania tego programu; w związku z tym zdecydowanie uważa, że pozostałe kwoty powinny istotnie wzmocnić kluczowe priorytety badawcze, takie jak zdrowie (w tym przewlekły Covid-19 i stan pokowidowy, na przykład badania kliniczne), klimat, mobilność i energia, kultura i kreatywność, w tym na potrzeby dalszego rozwijania nowego europejskiego Bauhausu, oraz żywność, biogospodarka, zasoby naturalne i środowisko, tak aby sprostać pilnym wyzwaniom stojącym przed Unią i zapewnić dodatkowe wsparcie naukowcom w ramach działań "Maria Skłodowska- Curie", w tym naukowcom z Ukrainy, ze szczególnym uwzględnieniem Europejskiego Zielonego Ładu, agendy cyfrowej i wzmocnienia pozycji Europy na świecie;

18. podkreśla swoje głębokie zaniepokojenie proponowanym trybem zarządzania funduszem Europejskiej Rady ds. Innowacji i wzywa Komisję do podjęcia otwartego dialogu z Parlamentem na temat trybu zarządzania tym funduszem, aby zapewnić właściwe wykonanie budżetu;

19. cofa przesunięcia zaproponowane przez Komisję w celu sfinansowania aktu w sprawie czipów i programu bezpiecznej łączności, zgodnie ze swoim stanowiskiem, że nowe inicjatywy powinny być finansowane z nowych środków, oraz usuwa odnośne rezerwy Rady, zapewniając tym samym odpowiedni poziom finansowania priorytetów w ramach programu "Horyzont Europa", programu "Cyfrowa Europa" i unijnego programu kosmicznego; ponownie udostępnia umorzone środki na badania w celu zrekompensowania przeznaczenia środków z programu "Horyzont Europa" na akt w sprawie czipów i program bezpiecznej łączności, tak aby te nowe wnioski nie podważały istniejących priorytetów badawczych; podkreśla, że absorpcja środków z NGEU nie może być wykorzystywana do uzasadnienia niewdrożenia art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego i niewykorzystania znacznych umorzeń w czasach kryzysu;

20. przypomina, że instrument "Łącząc Europę" ma kluczowe znaczenie dla pobudzenia inwestycji w rozwój wysoce wydajnych i zrównoważonych sieci transeuropejskich; podkreśla, że instrument "Łącząc Europę" musi odgrywać kluczową rolę w dekarbonizacji gospodarki Unii poprzez wspieranie infrastruktury paliw alternatywnych i energii odnawialnej, co pozwoli przyspieszyć transformację ekologiczną i zwiększyć niezależność energetyczną i bezpieczeństwo energetyczne Unii; promuje także wzajemne połączenia na całym terytorium Unii, w tym z Półwyspem Iberyjskim i z regionami oddalonymi, słabo zaludnionymi; podkreśla, że bezprecedensowy i niesprowokowany atak wojskowy Rosji na Ukrainę wymaga pilnego wsparcia infrastruktury transportowej w Ukrainie i do Ukrainy ("korytarze solidarnościowe"), aby umożliwić transport kluczowych towarów w obu kierunkach; proponuje zatem zwiększenie finansowania komponentów instrumentu "Łącząc Europę" dotyczących transportu i energii o łączną kwotę 90 mln EUR w środkach na zobowiązania powyżej poziomu z projektu budżetu;

21. podkreśla, że dobrze funkcjonujący jednolity rynek jest centralnym elementem odbudowy i długoterminowej konkurencyjności Unii; podkreśla, jak ważne jest jego zachowanie i dostosowanie w kontekście licznych wyzwań; wzywa Komisję do przedstawienia niezbędnych wniosków, w tym w ramach listu w sprawie poprawek, w celu wypełnienia ewentualnej luki między wejściem w życie aktu o usługach cyfrowych a odzyskaniem opłat nadzorczych;

22. podkreśla, że przedsiębiorstwa, a w szczególności MŚP, będące trzonem gospodarki europejskiej (w tym przedsiębiorstwa w sektorze turystyki oraz w sektorze kultury i kreatywnym, które znacznie się skurczyły) dotkliwie odczuwają skutki obecnych kryzysów oraz skutki rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, zwłaszcza wysokie ceny energii; popiera zwiększenie środków o 10 mln EUR w stosunku do projektu budżetu na komponent klastra "Jednolity rynek" dotyczący MŚP; proponuje również zwiększenie środków o 1 mln EUR w stosunku do projektu budżetu na wsparcie bieżących prac Europejskiej Grupy Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) w zakresie opracowywania wysokiej jakości standardów sprawozdawczości, pod warunkiem że EFRAG przyjmie plan prac określający środki mające na celu zapewnienie właściwej, przejrzystej i należytej procedury i nadzoru publicznego, a także zrównoważonej reprezentacji zainteresowanych stron;

23. zwiększa zatem poziom środków na zobowiązania w dziale 1 o 663 650 000 EUR w stosunku do projektu budżetu (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), która to kwota zostanie pozyskana dzięki wykorzystaniu dostępnego marginesu i uruchomieniu instrumentów szczególnych; ponadto udostępnia w dziale ogólną kwotę 836 090 000 EUR w środkach na zobowiązania odpowiadającą umorzeniom dokonanym na mocy art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego, a tym samym zwiększa o 677 278 157 EUR kwoty umorzeń ponownie udostępnione w porównaniu z projektem budżetu;

Poddział 2a - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna

24. podkreśla centralną rolę polityki spójności jako kluczowego instrumentu polityki inwestycyjnej i konwergencji Unii, ułatwiającego promowanie zrównoważonego wzrostu i wspieranie ogólnego harmonijnego rozwoju państw członkowskich i ich regionów, w tym między regionami i w ich obrębie; przewiduje, że po opóźnionym rozpoczęciu procesu programowania w pierwszych dwóch latach WRF na lata 2021-2027 wdrażanie powinno przyspieszyć w 2022 r.; wzywa państwa członkowskie i Komisję do przyspieszenia procesu programowania, aby umożliwić rozpoczęcie wdrażania funduszy spójności w 2023 r., co pomoże przeciwdziałać nierównościom społecznym, gospodarczym i terytorialnym oraz pobudzi gospodarkę Unii i wesprze sektor publiczny i prywatny, MŚP oraz obywateli w tych trudnych czasach; podkreśla ryzyko opóźnienia realizacji projektów ze względu na pandemię i wojnę w Ukrainie; zwraca się do Komisji o ocenę i, w stosownych przypadkach, o zaproponowanie niezbędnych dostosowań polityki i środków wsparcia, aby zapewnić kontynuację i pełną realizację wszystkich projektów;

25. wzywa, aby w programach UE priorytetowo traktować projekty, które promują i chronią tworzenie miejsc pracy gwarantujących należne prawa, w tym stabilne i regulowane poziomy płac oraz stosunki pracy;

26. przyjmuje stanowisko Rady w odniesieniu do poddziału 2a;

Poddział 2b - Odporność i wartości

27. przypomina, że mimo żądania Parlamentu, aby EURI znalazł się poza pułapami, koszty refinansowania są pokrywane w ramach poddziału 2b; zauważa, że w świetle nieprzewidzianej sytuacji na rynkach finansowych spowodowanej rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, która to wojna nadal negatywnie wpływa na gospodarkę Unii i prowadzi ją na ścieżkę niższego wzrostu, wyższej inflacji i rosnących stóp procentowych, linia budżetowa przeznaczona na koszty finansowania EURI prawdopodobnie będzie potrzebna w całości, a potrzeby mogą znacznie przekroczyć kwotę przewidzianą w budżecie; ubolewa, że ma to de facto wpływ na programy w tym samym dziale, ponieważ ogranicza zdolność Komisji do proponowania w razie potrzeby kwot przewyższających programowanie finansowe; zauważa, że koszty finansowania EURI nie powinny być pokrywane z instrumentów szczególnych, które mają na celu sprostanie nieprzewidzianym wyzwaniom, takim jak konsekwencje wojny w Ukrainie i kryzys energetyczny;

28. proponuje zatem kwotę 200 mln EUR wyższą niż w projekcie budżetu na sztandarowy program Erasmus+ koncentrujący się na mobilności edukacyjnej w dziedzinie kształcenia i szkolenia, zgodnie z określoną przez Komisję potrzebą zapewnienia wsparcia ukraińskim studentom i pracownikom dydaktycznym, a także wszystkim studentom, aby mogli poradzić sobie z wysoką inflacją; podkreśla, że środki te pomogą również wygładzić profil finansowy programu Erasmus+ charakteryzujący się koncentracją wydatków na etapie końcowym, co zapewni bardziej spójne roczne finansowanie programu o stabilnym zapotrzebowaniu w ujęciu rok do roku; podkreśla ponadto, że zwiększone zasoby wesprą bieżące wysiłki na rzecz uczynienia programu bardziej ekologicznym i sprzyjającym włączeniu społecznemu oraz umożliwią prace nad spuścizną po Europejskim Roku Młodzieży 2022; zwraca uwagę na zapowiedź przewodniczącej Ursuli von der Leyen w orędziu o stanie Unii, a mianowicie że rok 2023 powinien być Europejskim Rokiem Umiejętności, co wymagałoby wsparcia w budżecie na 2023 r.;

29. przypomina, że w ramach komponentu dotyczącego sportu program Erasmus+ wspiera niekomercyjne imprezy sportowe mające na celu dalsze rozwijanie europejskiego wymiaru sportu i promowanie kwestii istotnych dla sportu masowego; podkreśla kluczową rolę sportu w zwalczaniu dyskryminacji i promowaniu włączenia społecznego; wspiera w związku z tym konieczne i ukierunkowane zwiększenie środków w linii "Sport" o 10 mln EUR, aby umożliwić wspieranie w ramach programu igrzysk paraolimpijskich odbywających się w Berlinie w 2023 r.;

30. podkreśla, że Europejski Korpus Solidarności (EKS) pomaga młodym ludziom zdobyć praktyczne doświadczenie w innym państwie członkowskim, a tym samym zwiększa ich szanse na zatrudnienie i szanse życiowe; podkreśla ponadto, że EKS finansuje dobrowolne działania humanitarne prowadzone za pośrednictwem Korpusu Pomocy Humanitarnej, który może zapewnić istotną pomoc humanitarną poza strefami konfliktu; postanawia zatem zwiększyć środki na EKS o 8 mln EUR w stosunku do projektu budżetu;

31. zwraca uwagę, że pandemia COVID-19 jeszcze się nie zakończyła, i podkreśla potrzebę utrzymania wsparcia dla systemów opieki zdrowotnej w celu poprawienia ich odporności i zwiększenia gotowości za pośrednictwem Programu UE dla zdrowia; ponadto podkreśla kluczową rolę, jaką program ten odgrywa we wspieraniu planu walki z rakiem, strategii farmaceutycznej dla Europy oraz nowo utworzonego Urzędu ds. Gotowości i Reagowania na Stany Zagrożenia Zdrowia; w związku z tym cofa nieproporcjonalne i nieuzasadnione cięcia zaproponowane przez Radę i zwiększa środki na program o 25 mln EUR w stosunku do projektu budżetu, w tym aby wesprzeć działania mające na celu zapewnienie powszechnego zabezpieczenia zdrowotnego w całej Unii, obejmującego wysokiej jakości dostęp do usług w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego;

32. zwraca uwagę na coraz częstsze i poważne klęski żywiołowe w Europie, czego przykładem są ostatnie rekordowe pożary, które miały miejsce latem 2022 r.; ubolewa, że ze względu na zmianę klimatu takie ekstremalne zdarzenia pogodowe prowadzące często do sytuacji nadzwyczajnych będą się nasilać i zwielokrotniać; w związku z tym postanawia - zgodnie z zobowiązaniem przewodniczącej Komisji wyrażonym w orędziu o stanie Unii z 2022 r. - wzmocnić Unijny Mechanizm Ochrony Ludności o 20 mln EUR, aby zwiększyć zdolności reagowania Unii i lepiej chronić jej obywateli, co obejmuje również zdolności w zakresie uruchamiania jednostek medycznych w sytuacjach nadzwyczajnych, a także podkreśla, że trzeba inwestować w łagodzenie zmiany klimatu i przystosowywanie się do niej w regionach szczególnie podatnych na zagrożenia;

33. przypomina, że sektor kultury i sektor kreatywny (często małe przedsiębiorstwa, indywidualni artyści i organizacje społeczne nienastawione na zysk) zostały poważnie dotknięte pandemią COVID-19 i powiązanymi środkami w zakresie zdrowia publicznego; podkreśla kluczową rolę, jaką program "Kreatywna Europa" odgrywa we wspieraniu europejskiej twórczości i wartości Unii oraz odbudowy sektora kultury i sektora kreatywnego, a także w promowaniu umiejętności korzystania z mediów i w zwalczaniu dezinformacji; postanawia zatem zwiększyć środki na ten program w 2023 r. o 12 mln EUR w stosunku do projektu budżetu;

34. podkreśla, że trzeba promować poszanowanie praworządności i praw podstawowych; podkreśla kluczową rolę programu "Obywatele, równość, prawa i wartości" we wzmacnianiu wartości Unii, obywatelstwa Unii i demokracji, równości i równości płci oraz praworządności w Unii, a także we wspieraniu ofiar przemocy ze względu na płeć; w związku z tym cofa cięcia dokonane w programie przez Radę; ponadto postanawia zwiększyć komponent "Daphne" o 2 mln EUR w stosunku do projektu budżetu, aby zwalczać przemoc na tle płciowym, która nasiliła się od czasu pandemii, a także wszelkie formy przemocy wobec uchodźców, dzieci, osób młodych i innych grup zagrożonych, takich jak osoby LGBTIQ+ i osoby z niepełnosprawnościami; postanawia również zwiększyć komponent "Zaangażowanie i udział obywateli" o 1,5 mln EUR w stosunku do projektu budżetu, w szczególności w celu zapewnienia odpowiednich działań następczych w związku z Konferencją w sprawie przyszłości Europy;

35. jest głęboko zaniepokojony licznymi doniesieniami o finansowaniu stowarzyszeń powiązanych z radykalnymi organizacjami religijnymi i politycznymi, takimi jak Stowarzyszenie Braci Muzułmanów; wzywa Komisję, by zagwarantowała, że z funduszy unijnych finansowane są wyłącznie organizacje, które ściśle przestrzegają wszystkich wartości europejskich, w tym wolności myśli, wolności słowa oraz równości mężczyzn i kobiet, zwłaszcza za pośrednictwem programu "Obywatele, równość, prawa i wartości"; w związku z tym zwraca się do Komisji, aby przed udostępnieniem środków finansowych zobligowała organizacje będące beneficjentami do podpisania Karty, dzięki czemu zobowiążą się do przestrzegania tych wartości;

36. przypomina, że trzeba wspierać dialog społeczny i szkolenie pracowników oraz zapewniać im stabilne finansowanie; wzywa Komisję, aby zapewniła dobrą absorpcję odnośnych budżetów;

37. uważa, że należy zapewnić wystarczające środki w linii budżetowej przeznaczonej na społeczność Turków cypryjskich, aby istotnie przyczynić się do kontynuowania i zintensyfikowania działań Komitetu ds. Osób Zaginionych na Cyprze, a także wesprzeć Komisję Techniczną ds. Dziedzictwa Kulturowego złożoną z przedstawicieli obydwu społeczności;

38. zauważa, że wiele dokumentów i komunikatów instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii jest dostępnych wyłącznie w języku angielskim; zauważa również, że posiedzenia robocze odbywają się bez możliwości tłumaczenia ustnego; wzywa do przestrzegania zasad oraz poszanowania praw i obowiązków zapisanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej i rozporządzeniu nr 1/1958, a także w wewnętrznych wytycznych i decyzjach, takich jak kodeks dobrego postępowania administracyjnego; w związku z tym wzywa instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii do zapewnienia niezbędnych zasobów ludzkich w celu zapewnienia poszanowania wielojęzyczności poprzez zwiększenie liczby pracowników zajmujących się tłumaczeniami pisemnymi i ustnymi;

39. podkreśla znaczenie ochrony budżetu Unii przed nadużyciami finansowymi, korupcją i innymi zakazanymi zachowaniami, które mają negatywny wpływ na budżet Unii i budżety krajowe; w związku z tym podkreśla kluczową rolę, jaką Prokuratura Europejska (EPPO) odgrywa w ochronie interesów finansowych Unii, w tym w odniesieniu do wykorzystania funduszy NGEU, oraz w zapewnianiu przestrzegania praworządności; w związku z tym postanawia zastosować ukierunkowane zwiększenie środków na EPPO i zwiększyć liczbę jej personelu, aby umożliwić temu organowi wykonywanie powierzonych mu uprawnień, a tym samym zwiększyć wysiłki na rzecz zwalczania nadużyć finansowych, korupcji, prania pieniędzy i przestępczości zorganizowanej; wzywa wszystkie państwa członkowskie do przystąpienia do EPPO i zapewnienia lepszej ochrony interesów finansowych Unii; przypomina, że należy zachować zgodność z ogólnym systemem warunkowości służącym ochronie budżetu Unii;

40. uważa, że konieczne jest zapewnienie odpowiedniego i stabilnego finansowania komunikacji instytucjonalnej, aby umożliwić Unii nawiązywanie kontaktów z obywatelami, w tym na szczeblu lokalnym, zwalczanie dezinformacji i ułatwianie uczestnictwa obywateli w życiu demokratycznym, co jest jeszcze pilniejsze w świetle wojny Rosji z Ukrainą; przywraca zatem poziom z projektu budżetu w odpowiednich liniach budżetowych;

41. wzmacnia poddział 2b ogółem kwotą 272 821 707 EUR w środkach na zobowiązania w stosunku do projektu budżetu (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), która to kwota zostanie pozyskana dzięki wykorzystaniu dostępnego marginesu i uruchomieniu instrumentów szczególnych;

Dział 3 - Zasoby naturalne i środowisko

42. wyraża poważne zaniepokojenie wpływem rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie i jej skutkami gospodarczymi, a także ekstremalnymi zdarzeniami pogodowymi, takimi jak poważne i długotrwałe susze, dla produkcji i dystrybucji w sektorze rolnym i na rynkach żywności; podkreśla strategiczną rolę, jaką rolnictwo odgrywa w zapobieganiu kryzysowi żywnościowemu poprzez dostarczanie bezpiecznej żywności wysokiej jakości po przystępnych cenach w całej Europie; przypomina, że 2023 r. jest pierwszym rokiem, w którym nowa wspólna polityka rolna będzie wspierać unijnych rolników odgrywających zasadniczą rolę w utrzymaniu odporności gospodarczej obszarów wiejskich poprzez zmniejszenie ciężaru zadłużenia młodych rolników i udzielanie im wsparcia w związku z rosnącym oprocentowaniem pożyczek i wyższymi kosztami produkcji; uważa, że sytuacja kryzysowa uzasadnia częściowe uruchomienie nowej rezerwy rolnej w kwocie co najmniej 10 mln EUR dla młodych rolników; wzywa Komisję, by przygotowała odnośne środki nadzwyczajne zgodnie z odpowiednimi przepisami aktu podstawowego oraz by w miarę potrzeby zwiększyła kwotę, która ma zostać uruchomiona;

43. ponownie podkreśla znaczenie programu LIFE we wspieraniu działań w dziedzinie klimatu i ochrony środowiska oraz jego kluczową rolę w opracowywaniu przykładowych działań interwencyjnych i katalizujących środki służące łagodzeniu zmiany klimatu i przystosowywaniu się do niej, a także powstrzymaniu utraty różnorodności biologicznej; wzywa do zwiększenia poziomu wsparcia budżetowego dla różnych komponentów programu LIFE; podkreśla, że każde coroczne wzmocnienie programu LIFE będzie oznaczało postęp w uwzględnianiu celów i ambicji w dziedzinie klimatu i bioróżnorodności; uważa, że obecne okoliczności uzasadniają szczególny nacisk na artykuł dotyczący przejścia na czystą energię;

44. podkreśla, że trzeba znacznie zwiększyć budżet Europejskiej Agencji Środowiska, aby zapewnić jej wystarczające zasoby finansowe i kadrowe, umożliwiające pełne wdrożenie Europejskiego Zielonego Ładu i związanych z nim strategii politycznych jako jeden z głównych filarów transformacji gospodarki Unii w gospodarkę sprawiedliwą, sprzyjającą włączeniu społecznemu, zrównoważoną, odporną i bezemisyjną; uważa, że Komisja powinna za wszelką cenę unikać narażania na szwank wdrażania i egzekwowania polityki i prawodawstwa w zakresie ochrony środowiska;

45. zwraca uwagę na ważną rolę planów sprawiedliwej transformacji oraz potrzebę ich terminowego zatwierdzenia w obecnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej, aby zapewnić niezbędne inwestycje i wzrost w Unii; podkreśla, że trzeba zapewnić sprawne wdrożenie Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, jako że jest to kluczowe narzędzie zwiększenia niezależności energetycznej i zdolności innowacyjnych Unii oraz sprostania wyzwaniom społeczno-gospodarczym i transformacji energetycznej w odpowiedzi na cele klimatyczne;

46. wzmacnia dział 3 kwotą 61 240 000 EUR w środkach na zobowiązania, powyżej poziomów z projektu budżetu (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych); kwota ta zostanie pozyskana dzięki wykorzystaniu części dostępnego marginesu;

47. przypomina, że tradycyjnie list w sprawie poprawek nadal będzie uzupełnieniem obrazu sytuacji w zakresie dostępności środków z EFRG oraz że podejście do poprawek w dziale 3 może zostać odpowiednio dostosowane w trakcie postępowania pojednawczego;

Dział 4 - Migracja i zarządzanie granicami

48. zauważa, że w 2022 r. w wyniku wojny z Ukrainą konieczne było zapewnienie dodatkowego finansowania w wysokości 150 mln EUR na Fundusz Azylu, Migracji i Integracji (FAMI), aby wesprzeć państwa członkowskie przyjmujące osoby uciekające przed konfliktem; z zadowoleniem przyjmuje decyzję o uruchomieniu dyrektywy w sprawie tymczasowej ochrony 16 , co ze względu na charakter konfliktu i wysiłki państw członkowskich na rzecz ochrony kobiet i dzieci przed handlem ludźmi, w tym w celu wykorzystywania seksualnego, pociągnie za sobą długoterminowe zobowiązanie finansowe i będzie wymagało stałego wsparcia budżetowego dla państw członkowskich; postanawia zatem wzmocnić FAMI w 2023 r. kwotą 100 mln EUR w stosunku do projektu budżetu;

49. przypomina, że w 2022 r. trzeba było również zapewnić dodatkowe finansowanie dla Instrumentu na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz (IZGW), aby umożliwić udzielenie dodatkowego wsparcia państwom członkowskim pierwszej linii w kontekście wojny, a także wsparcia dla dalszej integracji Rumunii, Bułgarii i Chorwacji ze strefą Schengen; ubolewa ponadto, że Komisja wielokrotnie proponowała ograniczenie uzgodnionej puli środków finansowych na IZGW, aby znaleźć w projekcie budżetu zasoby dla agencji działających w obszarze wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych i mających rozszerzone uprawnienia, w tym dla Europolu; na podstawie powyższych rozważań postanawia wzmocnić IZGW w 2023 r. kwotą 25 mln EUR w stosunku do projektu budżetu;

50. przypomina o kluczowej roli, jaką Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu odgrywa we wspieraniu państw członkowskich w odniesieniu do procedur azylowych i procedur ochrony międzynarodowej, oraz zauważa, że obciążenie pracą Agencji wzrosło zarówno w wyniku wojny w Ukrainie, jak i w związku z nowymi zadaniami powierzonymi jej w ramach rozszerzonych uprawnień; w związku z tym postanawia zwiększyć liczbę pracowników tej agencji;

51. podkreśla, że trzeba jeszcze zwiększyć środki na zobowiązania i liczbę personelu eu-LISA zgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami agencji, aby umożliwić jej dalszą realizację w 2023 r. szeregu kluczowych projektów Unii w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego i zarządzania granicami;

52. podkreśla znaczenie skutecznej Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), która wspiera państwa członkowskie w zarządzaniu wspólnymi granicami zewnętrznymi Unii oraz zapewnia zintegrowane zarządzanie granicami przy pełnym poszanowaniu praw podstawowych; zauważa, że Frontex nadal ma trudności z absorpcją gwałtownego (w ujęciu rok do roku) wzrostu środków i z rekrutacją potrzebnego dodatkowego personelu operacyjnego; wzywa Komisję do przeprowadzenia dogłębnej analizy tej kwestii w celu poprawy jej wdrażania pod kontrolą Parlamentu; w związku z tym postanawia poprzeć proponowane przez Radę ograniczenie środków dla Fronteksu o 50 mln EUR w 2023 r.; podkreśla jednak potrzebę zadbania o to, by Frontex dysponował niezbędnymi środkami budżetowymi, aby wypełniać swój mandat i obowiązki;

53. zwiększa środki w dziale 4 w sumie o 130 430 664 EUR w stosunku do stanowiska Rady i o 80 430 664 EUR w stosunku do projektu budżetu; zostanie to sfinansowane z części dostępnego marginesu;

Dział 5 - Bezpieczeństwo i obrona

54. podkreśla, jak ważne jest zacieśnienie europejskiej współpracy w kwestiach obrony, biorąc pod uwagę rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie i wysoce niestabilną sytuację międzynarodową; uważa, że taka współpraca nie tylko zwiększa bezpieczeństwo Europy i jej obywateli, ale również prowadzi do większej skuteczności i potencjalnych oszczędności; wzywa w związku z tym do zwiększenia finansowania komponentu Europejskiego Funduszu Obronnego dotyczącego rozwoju zdolności, aby wesprzeć innowacyjną i konkurencyjną bazę przemysłową sektora obronnego, która przyczyni się do strategicznej autonomii Unii;

55. proponuje również zwiększenie środków finansowych na mobilność wojskową, aby pomóc państwom członkowskim działać szybciej i skuteczniej; stwierdza, że potrzebne są wystarczające środki finansowe na wsparcie misji i działań prowadzonych w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, w tym za pomocą finansowania infrastruktury transportowej podwójnego zastosowania oraz uproszczenia zezwoleń dyplomatycznych i przepisów celnych; zauważa, że mobilność wojskową można również zwiększyć dzięki pilnemu włączeniu Rumunii, Bułgarii i Chorwacji do strefy Schengen; przypomina, że nierozwiązanie tej kwestii ma szkodliwe skutki gospodarcze i geostrategiczne; podkreśla potrzebę przywrócenia poziomu projektu budżetu Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego w celu zapewnienia wystarczających środków na walkę z poważną i zorganizowaną przestępczością o wymiarze transgranicznym oraz cyberprzestępczością;

56. zwiększa środki w dziale 5 w sumie o 81 192 700 EUR w stosunku do projektu budżetu; kwota ta zostanie pozyskana dzięki wykorzystaniu dostępnego marginesu i uruchomieniu instrumentów szczególnych;

Dział 6 - Sąsiedztwo i świat

57. zauważa z dużym zaniepokojeniem, że rosyjska napaść na Ukrainę i jej skutki dla całego świata, w tym rosnące ceny żywności i energii, spowodowały drastyczny wzrost zapotrzebowania na pomoc humanitarną, która już wcześniej znajdowała się pod presją za względu na luki w finansowaniu i mnożące się kryzysy i konflikty na świecie; wzywa do znacznego zwiększenia pomocy humanitarnej, aby usunąć bezprecedensową przepaść między potrzebami a dostępnymi zasobami; ubolewa nad faktem, że dział 6 nie ma marginesu i w związku z tym nie jest dostosowany do obecnej sytuacji ani do reagowania na nagłe sytuacje kryzysowe; uważa, że należy w trybie pilnym podwyższyć pułap działu 6; ubolewa, że projekt budżetu nie umożliwia choćby utrzymania obecnego poziomu reagowania, podczas gdy potrzeby humanitarne gwałtownie rosną i coraz częściej odnotowuje się sytuacje nadzwyczajne na całym świecie, biorąc pod uwagę w szczególności coraz poważniejszy brak bezpieczeństwa żywnościowego ze względu na wpływ rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, nasilające się skutki zmiany klimatu, coraz poważniejsze katastrofy spowodowane zmianą klimatu i nowo pojawiające się konflikty; jest głęboko zaniepokojony, że nawet przy zwiększonych środkach zaproponowanych przez Parlament nie będzie wystarczających zasobów, aby zaspokoić potrzeby w zakresie pomocy humanitarnej w 2023 r.;

58. wzywa do stałego i znacznego wsparcia dla wschodniego sąsiedztwa, zwłaszcza dla krajów, które pomagają uchodźcom uciekającym z Ukrainy oraz muszą radzić sobie z inflacją i wysokimi cenami energii oraz żywności; uważa, że trzeba wspierać reformy polityczne, gospodarcze i społeczne oraz podmioty społeczeństwa obywatelskiego, w szczególności działaczy na rzecz praw człowieka i demokracji, organizacje społeczeństwa obywatelskiego broniące praw kobiet i praw społeczności LGBTIQ+ lub udzielające pomocy prześladowanym osobom i więźniom politycznym, a także ukraińskie i mołdawskie organizacje, które zostały zmuszone do przeorganizowania działalności w wyniku rosyjskiej wojny napastniczej, organizacje przyczyniające się do walki z korupcją oraz niezależne media, które pomagają ujawniać dezinformację i propagandę;

59. zwraca się o przeznaczenie dodatkowych środków na południowe sąsiedztwo, aby wspierać reformy polityczne, gospodarcze i społeczne; z zadowoleniem przyjmuje niedawną zapowiedź dotyczącą nieprzerwanego zaangażowania Unii na rzecz wieloletniego finansowania UNRWA; podkreśla, że zwiększenie środków dla południowego sąsiedztwa ma na celu zwłaszcza zapewnienie przewidywalnego finansowania dla UNRWA, biorąc pod uwagę kluczową rolę, jaką agencja ta odgrywa w zapewnianiu ochrony uchodźcom palestyńskim i zaspokajaniu ich podstawowych potrzeb oraz we wspieraniu ich rozwoju społecznego;

60. wzmacnia programy tematyczne i działania szybkiego reagowania realizowane w ramach ISWMR - "Globalny wymiar Europy", w szczególności za pośrednictwem programu "Ludzie", aby zaradzić skutkom wojny w Ukrainie, rozwinąć solidniejsze systemy opieki zdrowotnej i zlikwidować luki w dostępie do podstawowych usług zdrowotnych, a także sfinansować środki służące przystosowaniu się do zmiany klimatu i jej łagodzeniu za pośrednictwem programu "Planeta", a także poprzez wykorzystanie linii dotyczącej odporności do wspierania synergii między działaniami humanitarnymi, rozwojowymi, w zakresie inwestycji publicznych i na rzecz pokoju, zwłaszcza w krajach, które kandydują do przystąpienia, ale jeszcze nie korzystają z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej;

61. podkreśla, że trzeba zwiększyć środki finansowe dla krajów Bałkanów Zachodnich w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej, aby wspierać wzrost gospodarczy i zatrudnienie oraz dlatego, że jest to priorytet geopolityczny, zwłaszcza w kontekście niesprowokowanej wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie, która to wojna odbiła się silnym echem w całym regionie, ale nalega na wymogi warunkowości dotyczące praworządności w odniesieniu do każdego euro przeznaczonego na ten cel w budżecie na 2023 r.; w tym kontekście wzywa Komisję do wykorzystania części dodatkowych środków na programowanie Erasmus+ na zwiększenie finansowania dla instytucji szkolnictwa wyższego na potrzeby nowego programu stypendialnego dla studentów z krajów Bałkanów Zachodnich;

62. wzywa do jak najszybszego włączenia Ukrainy i Republiki Mołdawii do zakresu Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej oraz do odpowiedniego zwiększenia ogólnej puli środków finansowych tego programu; uważa, że konieczne jest zapewnienie wsparcia Ukrainie i Mołdawii, jako nowym krajom kandydującym do Unii, oraz Gruzji, która aspiruje do tego statusu, na ich drodze do członkostwa w Unii; wzywa do przeznaczenia dalszych środków finansowych w ramach IPA III na promowanie międzynarodowego wymiaru programu "Erasmus+".

63. postanawia zwiększyć wsparcie dla komunikacji strategicznej, zwłaszcza środków nakierowanych na przeciwdziałanie globalnej dezinformacji przy pomocy systematycznego śledzenia i ujawniania dezinformacji szerzonej przez władze państwowe i inne podmioty;

64. podkreśla kluczową rolę pomocy makrofinansowej UE dla Mołdawii, Albanii, Bośni i Hercegowiny, Gruzji, Kosowa, Czarnogóry, Macedonii Północnej i Ukrainy w promowaniu inwestycji, wspieraniu wyjścia z kryzysu związanego z COVID-19 i radzenia sobie z konsekwencjami wojny;

65. zwiększa środki w dział 6 w sumie o 465 000 000 EUR w stosunku do projektu budżetu; kwota ta zostanie pozyskana dzięki uruchomieniu instrumentów szczególnych;

Dział 7 - Europejska administracja publiczna

66. uważa, że cięcia, które Rada dokonała w tym dziale, aby nie trzeba było korzystać z instrumentu elastyczności, jak zaproponowano w projekcie budżetu, są nieuzasadnione i uniemożliwiłyby Komisji wypełnianie zadań; przywraca zatem projekt budżetu w odniesieniu do wydatków administracyjnych Komisji, w tym wydatków na jej biura;

67. podkreśla zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego Unii wynikające z rosyjskiej inwazji na Ukrainę; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie platformy wsparcia bezpieczeństwa wewnętrznego i zarządzania granicami w Mołdawii i wzywa Komisję do ułatwienia i przyspieszenia jej pełnej operacyjności poprzez zapewnienie wsparcia logistycznego i finansowego w ramach współpracy z DG do Spraw Wewnętrznych i DG ds. Sprawiedliwości, a także z unijnymi ekspertami z odpowiednich agencji WSiSW w Mołdawii;

68. podkreśla, że trzeba zapewnić Komisji wystarczającą liczbę pracowników, by mogła wykonywać swoje zadania, w tym zadania związane z nowymi inicjatywami i nowo przyjętymi przepisami; w związku z tym wzywa Komisję do zadbania o to, by dysponowała dodatkowym personelem niezbędnym do sprawnej i skutecznej realizacji tych zadań; podkreśla w tym kontekście wpływ wniosków ustawodawczych dotyczących Europejskiego Zielonego Ładu, aktu o rynkach cyfrowych i aktu o usługach cyfrowych oraz zwiększonych wydatków Unii z tytułu NGEU i Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności na potrzeby kadrowe niektórych służb Komisji, w szczególności Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska (DG ENV), Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji (DG COMP), Dyrekcji Generalnej ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii (DG CNECT) oraz Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF); wyraża zaniepokojenie faktem, że Komisja nie dysponuje personelem niezbędnym do wykonywania wymaganych prac; zwraca się do Komisji o uwzględnienie tych potrzeb kadrowych, bez uszczerbku dla poziomu zatrudnienia w innych częściach instytucji;

69. apeluje o szybkie przyjęcie zaproponowanego przez Komisję ukierunkowanego przeglądu rozporządzenia finansowego w odniesieniu do postępowania z odsetkami za zwłokę w przypadku opóźnionej spłaty anulowanych lub zmniejszonych grzywien za naruszenie zasad konkurencji, tak aby uniknąć presji na wydatki w ramach działu 7;

Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze

70. przypomina, jak ważne są projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, ponieważ są to narzędzia formułowania priorytetów politycznych i wprowadzania nowych inicjatyw mogących przekształcić się w stałe działania i programy UE; przyjmuje, po przeprowadzeniu starannej analizy wszystkich przedłożonych wniosków i uwzględniając w pełni ocenę Komisji dotyczącą tego, czy są one zgodne z wymogami prawnymi i możliwe do wdrożenia, wyważony pakiet projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, który odzwierciedla priorytety polityczne Parlamentu; wzywa Komisję do szybkiego wdrożenia projektów pilotażowych i działań przygotowawczych oraz do przekazywania informacji zwrotnych na temat ich wyników i rezultatów osiąganych w terenie;

Płatności

71. podkreśla, że w budżecie na rok 2023 trzeba zapewnić wystarczający poziom środków na płatności, i postanawia zasadniczo cofnąć cięcia dokonane przez Radę i zwiększyć środki na płatności w tych liniach, w których wprowadzono zmiany w środkach na zobowiązania; podkreśla, że konieczne jest przyspieszenie wdrażania programów, aby uniknąć zaległości w płatnościach w drugiej połowie okresu obowiązywania wieloletnich ram finansowych;

Inne sekcje

Sekcja I - Parlament Europejski

72. utrzymuje bez zmian ogólny poziom swojego budżetu na 2023 r., ustalony na 2 268 777 642 EUR, zgodnie z preliminarzem dochodów i wydatków przyjętym na posiedzeniu plenarnym 7 kwietnia 2022 r. i zaktualizowanym 3 maja 2022 r. na wniosek Komisji ze względu na zmianę szacowanego wskaźnika indeksacji; postanawia w sposób sztuczny i neutralny dla budżetu uwzględnić 98 stanowisk w schemacie organizacyjnym tylko na jeden rok, aby umożliwić integrację laureatów konkursu wewnętrznego w świetle stosowania art. 29 ust. 4 regulaminu pracowniczego, podobnie jak w przypadku budżetu na 2020 r.; aktualizuje uwagi dotyczące pięciu linii budżetowych, także aby dodać możliwość zwrotu kosztów udziału osób składających petycje, w tym kosztów podróży, pobytu i dodatkowych kosztów, podczas oficjalnych wyjazdów służbowych Komisji Petycji poza pomieszczeniami Parlamentu;

73. uznaje ważną rolę, jaką Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych odgrywa dla przejrzystości i różnorodności systemu politycznego oraz dla należytego zarządzania jego finansami, jako że pilnuje on, by europejskie partie i fundacje polityczne stosowały wspólne zasady; zauważa, że chociaż jego budżet jest ujęty w sekcji I - Parlament Europejski, Urząd jest niezależnym organem Unii; postanawia w związku z tym utworzyć odrębną linię dotyczącą wynagrodzeń i dodatków dla pracowników Urzędu oraz odrębną pozycję w schemacie organizacyjnym Parlamentu obejmującą jego stanowiska, bez dodatkowych środków w projekcie budżetu;

74. zwraca się do Prezydium o zapewnienie wystarczających środków w odniesieniu do art. 3 2 3 - Wspieranie demokracji i budowanie potencjału parlamentarnego parlamentów krajów trzecich, aby Parlament mógł skutecznie przyczynić się do organizacji trzeciej edycji konferencji wysokiego szczebla Global Campus of Human Rights, w razie potrzeby i możliwości, w tym w drodze wniosku o przesunięcie z administracji Parlamentu w trakcie wykonywania budżetu na dany rok;

75. zgodnie ze swoją wspomnianą powyżej rezolucją z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków na rok budżetowy 2023 oraz z uwzględnieniem odpowiedzi udzielonych przez sekretarza generalnego dnia 20 lipca 2022 r.:

a) przypomina, że niedociągnięcia w walce z zagrożeniami dla cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa hybrydowego w jednej instytucji mogą mieć wpływ na wszystkie instytucje; w związku z tym ponownie zaznacza, że trzeba zapewnić Parlamentowi odpowiedni budżet w celu wzmocnienia jego zdolności do zwalczania cyberzagrożeń i zagrożeń hybrydowych z korzyścią dla wszystkich instytucji, zwłaszcza w świetle rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, rosnącej liczby ataków w ostatnich latach oraz zbliżających się wyborów europejskich w 2024 r.;

b) odnotowuje bieżące środki podejmowane przez administrację w celu przeciwdziałania dezinformacji lub wszelkim działaniom mającym na celu przeinaczanie stanowisk posłów, w szczególności w związku z wyborami europejskimi w 2024 r.; ponawia apel o ściślejszą współpracę między wszystkimi zaangażowanymi podmiotami na szczeblu międzyinstytucjonalnym;

c) odnotowuje wsparcie udzielane Zespołowi ds. Wspierania Demokracji i Koordynacji Wyborów i jej głównym członkom w prowadzeniu działań wspierających demokrację; z zadowoleniem przyjmuje wzmożone działania i wzywa do dalszego wspierania komunikacji z obywatelami poprzez udzielanie informacji w stosownych przypadkach również w językach mniejszości językowych, regionów i społeczności, oraz do zwalczania dezinformacji, ze szczególnym uwzględnieniem nowych krajów priorytetowych;

d) przypomina, w kontekście trwającego przeglądu ogólnych przepisów wykonawczych dotyczących zwrotu kosztów delegacji i podróży oraz wewnętrznych przepisów regulujących delegacje i podróże służbowe urzędników i innych pracowników Parlamentu Europejskiego, że na posiedzeniu plenarnym wielokrotnie wyrażano wolę, zgodnie z którą Prezydium powinno dopilnować, by za podróże służbowe odbywane między trzema miejscami pracy Parlamentu akredytowani asystenci parlamentarni otrzymywali takie same diety co urzędnicy i inni pracownicy;

e) ponownie zwraca się do Konferencji Przewodniczących i Prezydium o dokonanie przeglądu przepisów wykonawczych regulujących prace delegacji i misji poza granicami Unii oraz decyzji w sprawie wyjazdów komisji poza trzy miejsca pracy; podkreśla, że w ramach takiego przeglądu należy rozważyć możliwość, by akredytowani asystenci parlamentarni, z zastrzeżeniem pewnych warunków, towarzyszyli posłom podczas oficjalnych wyjazdów i misji Parlamentu, przy czym należy zachować właściwą równowagę między wysoką wartością dodaną dla posłów a ograniczeniami środowiskowymi, logistycznymi i budżetowymi;

f) podkreśla, że Komisja Budżetowa Parlamentu musi otrzymywać wszystkie odpowiednie informacje odnoszące się do budżetu Parlamentu w odpowiednim czasie i w czytelnej postaci, aby mogła podejmować świadome decyzje; uznaje znaczenie utworzenia centrów Europa Experience we wszystkich państwach członkowskich, jako że pomagają one przybliżyć Unię obywatelom, ale zwraca się o aktualizację bieżących kosztów tych centrów, biorąc pod uwagę wysoką inflację; zwraca się również o przedstawienie aktualnych informacji na temat proponowanej pożyczki w wysokości 37,9 mln EUR na sfinansowanie zakupu budynku Europa Experience w Dublinie, zgodnie z wymogami art. 266 ust. 6 rozporządzenia finansowego;

g) przypomina o znaczeniu przejrzystego i należytego podejmowania decyzji w dziedzinie nieruchomości, z odpowiednim uwzględnieniem art. 266 rozporządzenia finansowego, w odniesieniu do polityki Parlamentu w zakresie nieruchomości;

h) przypomina Prezydium, że przed podjęciem jakiejkolwiek ważnej decyzji w sprawie kwestii związanych z budynkami należy odpowiednio poinformować komisję budżetową i skonsultować się z nią ze względu na istotny wpływ tych decyzji na budżet; wzywa Prezydium, by zbadało możliwości oszczędności i ponownie rozważyło cały projekt dotyczący przyszłości budynku im. P.-H. Spaaka w Brukseli;

i) uważa, że w czasach, gdy obywatele Unii borykają się z dramatycznym wzrostem kosztów życia codziennego, instytucje Unii bez wyjątku powinny wykazać się solidarnością i dawać przykład, zwłaszcza w odniesieniu ograniczenia zużycia energii; zauważa, że inflacja i wzrost cen energii wywarły ogromną presję na budżet Parlamentu; odnotowuje decyzje Prezydium z 2 maja 2022 r. i 3 października 2022 r. w sprawie środków krótkoterminowych mających na celu zmniejszenie zużycia energii przez Parlament; zwraca się do użytkowników, aby sami dostosowali temperaturę w biurach i salach posiedzeń w uzgodnionych ramach w celu oszczędności; wzywa Parlament do podjęcia, w ramach zbliżającego się przeglądu obecnego podejścia do działań na rzecz oszczędności energii, wszelkich niezbędnych kroków, aby ograniczyć średnio- i długoterminowe zużycie energii i zmniejszyć wysokość rachunków za energię; biorąc pod uwagę kryzys energetyczny i kontekst geopolityczny, z zadowoleniem przyjmuje inwestycje w energię ze źródeł odnawialnych i stopniowe wycofywanie paliw kopalnych, w szczególności instalację pomp ciepła, i zachęca do tych inwestycji; wzywa do zwiększenia skali produkcji energii wytwarzanej na miejscu, w szczególności poprzez zainstalowanie najnowocześniejszych dachowych ogniw fotowoltaicznych o maksymalnym potencjale w Brukseli i Strasburgu, a także z zadowoleniem przyjmuje prowadzone obecnie nowe badanie dotyczące bardziej opłacalnych paneli fotowoltaicznych; z zadowoleniem przyjmuje system zarządzania energią w budynkach ustanowiony w EMAS i apeluje, aby coroczny audyt był częścią projektu preliminarza przedstawionego przez służby; zwraca się do Prezydium o zainicjowanie wymiany dobrych praktyk między organami zarządzającymi instytucji Unii w zakresie przeglądu ich wieloletnich strategii wydatkowania w celu znalezienia sposobów na dalsze oszczędności; zachęca do dalszej wymiany poglądów na temat najlepszych praktyk w zakresie polityki zużycia energii poza instytucjami Unii, na przykład z władzami lokalnymi;

j) z zadowoleniem przyjmuje wstępne kroki podjęte, by określić cel neutralności emisyjnej; przypomina posłom i grupom politycznym o konieczności ograniczenia transportu skrzyń między Brukselą a Strasburgiem na sesje plenarne, zgodnie z zobowiązaniem Prezydium; wzywa do zaplanowania odpowiednich inwestycji w przyszłe budżety w zakresie odzyskiwania i ponownego wykorzystania deszczówki oraz bardziej racjonalnego wykorzystania wody;

76. wzywa Parlament do dalszego przeprowadzania regularnych ocen organizacji potrzeb kadrowych, do realokacji stanowisk między dyrekcjami zgodnie ze zmieniającymi się priorytetami w celu wykonywania w jak największym stopniu nowych zadań na stałym poziomie zatrudnienia oraz do oceny ryzyka związanego z zatrudnianiem coraz większej liczby pracowników kontraktowych, w tym ryzyka stworzenia dwupoziomowej struktury zatrudnienia w Parlamencie; mając na uwadze zobowiązania prawne Parlamentu, podkreśla, że zmiana priorytetów co do zasobów staje się coraz ważniejsza w środowisku inflacyjnym;

Inne sekcje (sekcje IV-X)

77. podkreśla presję wywieraną przez wysoką inflację na wydatki dla innych instytucji; podkreśla, że największa część ich budżetów opiera się na zobowiązaniach statutowych lub umownych, na które ma wpływ inflacja, oraz że nie mają one kontroli nad stopami inflacji i rosnącymi cenami energii; zwraca uwagę, że instytucje potrzebują wystarczającej liczby pracowników do wykonywania powierzonych im zadań; z zadowoleniem przyjmuje nieustanne wysiłki podejmowane przez instytucje, które przesuwają personel i starają się o dodatkowy przyrost wydajności, ale uznaje ograniczenia tego podejścia, biorąc pod uwagę obecną sytuację i coraz liczniejsze obowiązki; ubolewa, że Komisja nie przyznała żadnych dodatkowych stanowisk, o które wnioskowały inne instytucje, niezależnie od ich nowych zadań; potępia podejście horyzontalne przyjęte przez Radę w celu zwiększenia stopy potrącenia o 1,8 punktu procentowego w każdej instytucji i uważa, że nie jest to uzasadnione; przypomina, że zwiększenie stopy potrącenia zmusiłoby pozostałe instytucje do utrzymania większej liczby wolnych stanowisk, a tym samym zmniejszenia ich siły roboczej oraz zdolności reagowania na obawy obywateli i wypełniania powierzonych im zadań;

78. postanawia zatem przywrócić poziom projektu budżetu dla Europejskiego Komitetu Regionów; zgodnie z dżentelmeńską umową nie zmienia czytania Rady dotyczącego Rady i Rady Europejskiej;

79. w następujących należycie uzasadnionych przypadkach zwiększa poziom środków lub liczbę personelu w stosunku do projektu budżetu, aby zapewnić instytucjom wystarczające zasoby na odpowiednie, wydajne i skuteczne wykonywanie coraz większej liczby powierzonych im zadań oraz przygotowanie się na nadchodzące wyzwania, w szczególności w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa; podkreśla w związku z tym, że Unia nie jest wystarczająco przygotowana do zwalczania cyberzagrożeń, które z biegiem lat nasilają się pod względem częstotliwości i złożoności; uważa, że wszystkim instytucjom Unii należy przyznać odpowiednie środki i personel, aby stawić czoła tym zagrożeniom zarówno wewnętrznie, jak i w kontekście współpracy międzyinstytucjonalnej; proponuje zatem, aby:

a) przywrócić poziom środków zgodnie z preliminarzem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich poprzez zwiększenie poziomu środków w stosunku do projektu budżetu w liniach budżetowych obejmujących środki związane z nowymi pracownikami, a także poprzez zwiększenie liczby stanowisk w ich planach zatrudnienia;

b) przywrócić poziom środków częściowo zgodnie z preliminarzami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych poprzez zwiększenie środków w stosunku do projektu budżetu w liniach budżetowych obejmujących środki związane z nowymi pracownikami, a także poprzez zwiększenie liczby stanowisk w ich planach zatrudnienia;

c) wzmocnić kilka linii operacyjnych, zgodnie z wnioskiem Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, aby budżet na 2023 r. odzwierciedlał nieoczekiwane wysokie koszty utrzymania, które nie zostały uwzględnione podczas przygotowywania preliminarza;

Ocena listu w sprawie poprawek

80. odnotowuje fakt, że list w sprawie poprawek nr 1 do projektu budżetu ogólnego na 2023 r. ma ogólny wpływ netto na wydatki w wysokości 758,3 mln EUR w środkach na zobowiązania i 2 394,9 mln EUR w środkach na płatności, w tym bardzo znaczący wzrost środków na płatności w wyniku działania FAST-CARE; odnotowuje również fakt, że ogólnie Komisja proponuje uruchomienie instrumentu elastyczności na kwotę 822,1 mln EUR na działy 2b, 5 i 6;

81. zauważa, że list w sprawie poprawek obejmuje jedynie niektóre obawy i priorytety Parlamentu określone w tej rezolucji, takie jak zwiększenie środków na pomoc humanitarną, Unijny Mechanizm Ochrony Ludności i Erasmus+ oraz większe wsparcie na obronę; wyraża jednak zaniepokojenie faktem, że proponowane zwiększenie środków jest niewystarczające, a niektóre z proponowanych środków dotyczą koncentracji wydatków na wstępie, a nie dodatkowych środków;

82. odnotowuje środki i działania podjęte do tej pory w celu wsparcia Ukrainy od początku wojny i zachęca Komisję do zaproponowania dalszych środków; ubolewa, że wnioski budżetowe Komisji na 2023 r. nie stanowią odpowiedniej reakcji na szeroko zakrojone konsekwencje rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie; uważa, że potrzeby na 2023 r. są znacznie wyższe niż te zaproponowane w liście w sprawie poprawek;

83. odnotowuje propozycję uruchomienia jednolitego marginesu na kwotę 450 mln EUR w celu pokrycia kosztów finansowania EURI; podkreśla, że faktyczne kwoty wymagane na pokrycie kosztów finansowania EURI w danym budżecie rocznym zależą od oprocentowania pożyczek, co wprowadza znaczny poziom niepewności w rocznych negocjacjach budżetowych; podkreśla, że koszty te nigdy nie powinny odbijać się na finansowaniu programów; podkreśla, że wykorzystanie MŚP do kosztów finansowania EURI ogranicza również i tak już bardzo ograniczoną elastyczność budżetu i wąskie marginesy, a tym samym zdolność do reagowania na bieżące i pojawiające się potrzeby; przypomina o pilnej potrzebie dokonania gruntownego przeglądu WRF oraz o apelach Parlamentu o umiejscowienie EURI ponad pułapami WRF;

84. odnotowuje dostosowany poziom środków w innych sekcjach, biorąc pod uwagę obecne szacunki dotyczące dostosowania wynagrodzeń na 2022 r., który jest niższy niż przewidywano w PB na 2023 r., oraz przesunięcie środków z innych instytucji do CERT-UE w celu zwiększenia zdolności Unii w zakresie cyberbezpieczeństwa, zmniejszając tym samym poziom środków innych instytucji o 45 mln EUR;

o

o o

85. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z poprawkami do projektu budżetu ogólnego Radzie, Komisji, pozostałym zainteresowanym instytucjom i organom oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
2 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. C 444 I z 22.12.2020.
5 Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027, Załącznik 2: Oświadczenia (Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0357).
6 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
7 Dz.U. L 243 z 9.7.2021, s. 1.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0219.
9 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0005.
10 Dz.U. C 99 z 1.3.2022, s. 158.
11 Teksty przyjęte, P8_TA(2017)0010.
12 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 1.
13 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0106.
14 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0127.
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).
16 Dyrektywa Rady 2001/55/WE z dnia 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między Państwami Członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami (Dz.U. L 212 z 7.8.2001, s. 12).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.149.109

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 (12108/2022 - C9-0306/2022 - 2022/0212(BUD))
Data aktu: 19/10/2022
Data ogłoszenia: 28/04/2023