Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 października 2022 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw człowieka na Haiti, w szczególności w związku z przemocą gangów (2022/2856(RSP))

P9_TA(2022)0349

Sytuacja w zakresie praw człowieka na Haiti, w szczególności w związku z przemocą gangów

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 października 2022 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw człowieka na Haiti, w szczególności w związku z przemocą gangów (2022/2856(RSP))

(2023/C 132/08)

(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Haiti, w szczególności rezolucję z 20 maja 2021 r. w sprawie sytuacji na Haiti 1 ,

- uwzględniając wyniki powszechnego okresowego przeglądu praw człowieka, przeprowadzonego przez Radę Praw Człowieka ONZ w odniesieniu do Haiti i przyjętego 4 lipca 2022 r.,

- uwzględniając rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2645 (2022) z 15 lipca 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdania Biura ONZ ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej z 2022 r. dotyczące Haiti, a w szczególności sprawozdanie z 23 września 2022 r. w sprawie wpływu niepokojów społecznych na sytuację humanitarną,

- uwzględniając przemówienie wygłoszone 24 września 2022 r. przez ministra spraw zagranicznych Jeana Victora Généusa podczas Zgromadzenia Ogólnego ONZ,

- uwzględniając sprawozdanie Sekretarza Generalnego ONZ z 15 lutego 2022 r. w sprawie Zintegrowanego Biura ONZ na Haiti,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka z 10 grudnia 1948 r.,

- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych z 16 grudnia 1966 r.,

- uwzględniając Konwencję z 18 grudnia 1979 r. w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet,

- uwzględniając Amerykańską Konwencję Praw Człowieka z 22 listopada 1969 r.,

- uwzględniając Konwencję ONZ o prawach dziecka z 20 listopada 1989 r. i załączone do niej trzy protokoły fakultatywne,

- uwzględniając podstawowe zasady ONZ z 6 września 1985 r. dotyczące niezawisłości sądownictwa,

- uwzględniając Powszechną Kartę Sędziego z 17 listopada 1999 r. oraz oraz Statut Sędziego Iberoamerykańskiego z maja 2001 r.,

- uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi z drugiej strony, podpisaną w Kotonu 23 czerwca 2000 r. 2  (umowa z Kotonu),

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa zatytułowany "Wspólna strategia partnerstwa UE-Karaiby" z 26 czerwca 2012 r. (JOIN(2012)0018),

- uwzględniając Umowę o partnerstwie gospodarczym między państwami CARIFORUM z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi z drugiej strony 3 ,

- uwzględniając Konstytucję Republiki Haiti z 1987 r.,

- uwzględniając art. 144 ust. 5 i art. 132 ust. 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że w ostatnich latach sytuacja humanitarna na Haiti stale się pogarsza z uwagi na utrzymujący się brak bezpieczeństwa w kraju; mając na uwadze, że od czasu zabójstwa prezydenta Jovenela Moïse'a w lipcu 2021 r. gangi drastycznie zdobyły większą władzę i wywołują wszechobecne poczucie braku bezpieczeństwa wśród ludności Haiti; mając na uwadze, że nasilająca się przemoc i eskalacja naruszeń praw człowieka dotykają 1,5 mln osób i spowodowały wewnętrzne przesiedlenie kolejnych 19 000 osób, a 1,1 mln osób potrzebuje pomocy; mając na uwadze, że ten kryzys społecznopolityczny i gospodarczy przekształca się - przy ogólnym braku bezpieczeństwa i kryzysie wywołanym przez gangi - w katastrofę humanitarną; mając na uwadze doniesienia o wzroście liczby aktów przemocy ze strony oficjalnych sił policyjnych;

B. mając na uwadze, że 11 września 2022 r. rząd Haiti zapowiedział, że zmniejszy dotacje do paliw o około 400 mln USD, aby zwiększyć środki na programy socjalne, co doprowadziło do nasilenia niepokojów i sojuszy gangów, które przejęły kontrolę nad kluczową infrastrukturą; mając na uwadze, że Haiti od miesięcy boryka się z niedoborem benzyny; mając na uwadze, że dostęp do terminalu naftowego w Varreux, w którym składowane jest 70 % zapasów, znajduje się w rękach uzbrojonych gangów; mając na uwadze, że prawie 86 % energii elektrycznej produkowanej w kraju pochodzi z produktów naftowych; mając na uwadze, że szpitale i placówki zdrowia musiały ograniczyć działalność, a nawet jej zaprzestać z powodu braków;

C. mając na uwadze, że na Haiti działa aż 200 gangów (w tym w Port-au-Prince), które kontrolują kluczowe porty i drogi; mając na uwadze, że gangi te - z których niektóre powiązane są z podmiotami państwowymi i mają domniemane powiązania z politykami - grożą destabilizacją rządu, gdyż dysponują większymi zasobami i większą ilością broni; mając na uwadze, że niektórzy haitańscy politycy i czołowi biznesmeni przekazują rzekomo pieniądze i broń gangom i innym grupom przestępczym w zamian za tłumienie protestów antyrządowych; mając na uwadze, że gangi sprawują władzę i kontrolę nad terytorium, dostępem do paliwa i dostarczaniem pomocy humanitarnej, podważając władzę haitańskiej policji krajowej i innych instytucji państwowych oraz utrudniając policji krajowej zwalczanie handlu narkotykami i innych przestępstw;

D. mając na uwadze, że według Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka od stycznia do końca czerwca 2022 r. w Port-au-Prince popełniono 934 morderstwa, ranne zostały 684 osoby i doszło do 680 porwań; mając na uwadze, że w lipcu 2022 r. fala przemocy ze strony gangów doprowadziła do ponad 470 zabójstw, z czego prawie połowa miała miejsce w dzielnicy Cité Soleil; mając na uwadze, że większość ofiar nie była bezpośrednio zaangażowana w działalność gangów, lecz była bezpośrednim celem ataków ze strony członków gangów; mając na uwadze, że wielokrotnie dochodziło do popełnianych przez gangi powtarzających się gwałtów na kobietach i dziewczętach, co potwierdza systematyczne stosowanie przemocy ze względu na płeć; mając na uwadze, że według sprawozdania haitańskiej Krajowej Sieci ds. Obrony Praw Człowieka z sierpnia 2022 r. dziesiątki kobiet i dziewcząt padły ofiarą kampanii masowych gwałtów dokonywanych przez gangi w Port-au-Prince;

E. mając na uwadze, że 10 czerwca 2022 r. gangi przejęły kontrolę nad Pałacem Sprawiedliwości; mając na uwadze, że Pałac Sprawiedliwości w dużej mierze nie działa od 2018 r. z uwagi na ryzyko w zakresie bezpieczeństwa, co utrudnia dostęp do wymiaru sprawiedliwości w kraju; mając na uwadze, że skradziono lub zniszczono akta spraw zawierające krytyczne dowody dotyczące wielokrotnych masakr popełnionych przez gangi od 2018 r. i nie ma możliwości odzyskania tych akt;

F. mając na uwadze, że bardzo niestabilna sytuacja w zakresie bezpieczeństwa na Haiti zagraża decydującym operacjom humanitarnym, na które liczą osoby znajdujące się w trudnej sytuacji; mając na uwadze, że całkowita i trwająca od 2021 r. blokada drogi prowadzącej do południowego półwyspu odizolowała 3,8 mln osób mieszkających w południowych departamentach Port-au-Prince; mając na uwadze, że sytuacja ta uniemożliwia agencjom ONZ i organizacjom humanitarnym udzielanie pomocy ludności na tych obszarach, podczas gdy ONZ szacuje, iż potrzebuje jej 1,1 mln osób;

G. mając na uwadze, że gangi celowo obierają za cel i rabują zapasy pomocy żywnościowej, w tym 15 września 2022 r., kiedy splądrowano magazyn Światowego Programu Żywnościowego w Gonaïves, w którym przechowywano 1 400 ton metrycznych żywności przeznaczonej na wyżywienie prawie 100 000 uczniów i rodzin znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji; mając na uwadze, że w 2022 r. ONZ i inne organizacje pozarządowe straciły dostawy o wartości co najmniej 6 mln USD, które mogły pomóc ponad 410 000 osób;

H. mając na uwadze, że według Światowego Programu Żywnościowego 4,4 mln Haitańczyków, czyli ponad jedna trzecia ludności, doświadcza braku bezpieczeństwa żywnościowego, a 217 000 dzieci cierpi z powodu umiarkowanego lub poważnego niedożywienia; mając na uwadze, że Haiti jest szczególnie narażone na wstrząsy na światowym rynku żywności i paliw, gdyż importuje 70 % zbóż; mając na uwadze, że w wyniku wojny prowadzonej przez Rosję w Ukrainie Haiti już teraz odnotowuje inflację w wysokości 26 %, co utrudnia rodzinom zaopatrywanie się w żywność i inne niezbędne produkty lub sprzedaż plonów na rynkach lokalnych;

I. mając na uwadze, że przemoc jest skierowana zwłaszcza przeciwko dziennikarzom; mając na uwadze, że 11 września 2022 r. w Cité Soleil zastrzelono dwóch dziennikarzy, Taysona Latigue'a i Frantzsena Charlesa, a ich ciała następnie spalono;

J. mając na uwadze, że w związku z szybkim pogarszaniem się sytuacji w zakresie praw człowieka i sytuacji humanitarnej Haitańczycy ubiegający się o azyl mają ograniczony dostęp do ochrony międzynarodowej i są narażeni na szereg naruszeń praw człowieka w krajach przyjmujących, w tym na zatrzymania, bezprawne zawrócenia i wymuszenia; mając na uwadze, że według danych Międzynarodowej Organizacji ds. Migracji w okresie od 1 stycznia do 26 lutego 2022 r. 25 765 osób zostało wydalonych lub deportowanych z powrotem na Haiti z krajów sąsiednich; mając na uwadze, że kilka organizacji pozarządowych ostrzega, iż haitańscy azylanci są poddawani arbitralnemu zatrzymaniu oraz dyskryminującemu i upokarzającemu traktowaniu; mając na uwadze, że deportacja i powrót haitańskich migrantów przyczynia się do pogorszenia sytuacji humanitarnej w tym kraju;

K. mając na uwadze, że z powodu pogarszającego się stanu bezpieczeństwa, sytuacji gospodarczej i społecznej rząd Haiti podjął decyzję o przesunięciu rozpoczęcia roku szkolnego z 5 września na 3 października 2022 r., przy czym nowy rok szkolny wciąż stoi pod znakiem zapytania; mając na uwadze, że według Funduszu Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci (UNICEF) pół miliona dzieci w Port-au-Prince nie uczęszcza do szkoły, a 1 700 szkół w stolicy musiało zostać zamkniętych; mając na uwadze, że około połowa Haitańczyków w wieku 15 lat i więcej jest analfabetami, system szkolnictwa w tym kraju jest bardzo nierówny, jakość dostępnej edukacji jest niska, a wysokie opłaty za naukę wykluczają większość dzieci z rodzin o niskich dochodach;

L. mając na uwadze, że najbardziej narażone społeczności kraju stoją w obliczu dramatycznych powodzi i erozji gleby spowodowanej poważnym wylesieniem, co prowadzi do zmniejszenia wydajności rolnictwa; mając na uwadze, że ponad jedna trzecia ludności nie ma dostępu do czystej wody, a dwie trzecie ma ograniczone usługi sanitarne lub nie ma ich wcale; mając na uwadze, że ponad połowa ludności żyje poniżej progu ubóstwa, a wiele osób polega na produkcji rolnej na własne potrzeby; mając na uwadze, że kraj ten jest silnie uzależniony od dochodów zewnętrznych; mając na uwadze, że - zgodnie z globalnym indeksem ryzyka klimatycznego z 2021 r. - Haiti należy do krajów najbardziej dotkniętych zagrożeniami klimatycznymi w ciągu ostatnich 20 lat;

M. mając na uwadze, że kontekst bezpieczeństwa silnie wpływa na cele zaangażowania UE w sprawy Haiti, w tym na realizację programu rozwoju skupiającego się na trwałych i transformacyjnych rezultatach w takich kwestiach jak edukacja i bezpieczeństwo żywnościowe, a także na wysiłki Komisji w zakresie ochrony ludności i pomocy humanitarnej;

N. mając na uwadze, że na Haiti wciąż praktykuje się system "restavek" - współczesną formę niewolnictwa; mając na uwadze, że w ramach tego systemu dzieci z niezamożnych domów - w większości dziewczynki - są wysyłane przez swoich rodziców, aby żyły i pracowały u rodzin miejskich lub podmiejskich; mając na uwadze, że dzieci te mogą później stać się ofiarami przestępczości ulicznej lub handlu usługami seksualnymi za sprawą przestępczych gangów;

O. mając na uwadze, że plan pomocy humanitarnej ONZ dla Haiti, opiewający na kwotę 373 mln USD, został sfinansowany jedynie w 14 %; mając na uwadze, że według ONZ liczba osób potrzebujących pomocy humanitarnej jest szacowana na około 1,5 miliona;

P. mając na uwadze, że Haiti jest sygnatariuszem Umowy z Kotonu, której art. 96 stanowi, że poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności jest zasadniczym elementem współpracy krajów Afryki, Karaibów i Pacyfiku z UE;

1. stanowczo potępia akty przemocy i zniszczenia dokonywane przez gangi na Haiti oraz ubolewa nad grabieżą żywności i dostaw pomocy oraz nad atakami na pracowników organizacji humanitarnych; potępia w szczególności akty przemocy dokonane w dzielnicy Cité Soleil w Port-au-Prince w lipcu 2022 r. oraz trwającą przemoc, która pozbawia obywateli ich podstawowych praw; stanowczo potępia seksualne ataki gangów na kobiety i dziewczęta oraz wykorzystywanie nieletnich w działalności gangów; przypomina, że kobiety i dziewczęta wymagają szczególnej uwagi i pomocy w zakresie dostępu do opieki zdrowotnej i ochrony przed przemocą seksualną;

2. podkreśla potrzebę zapewnienia przez władze Haiti lepszego zarządzania na wszystkich szczeblach państwa i społeczeństwa, w tym walki z korupcją; podkreśla kluczowe znaczenie sprawnego i wiarygodnego sądownictwa; przypomina, że władze Haiti muszą zająć się podstawowymi przyczynami przemocy gangów, w tym poprzez reformę systemu sądownictwa i pociągnięcie winnych do odpowiedzialności w uczciwych procesach; podkreśla, że odpowiedzialność jest pilną kwestią, i zwraca uwagę na istotność odpowiedniego wsparcia i zadośćuczynienia dla ofiar oraz na znaczenie długotrwałego pokoju i stabilności; popiera oświadczenie specjalnej przedstawiciel Helen La Lime, złożone na sesji Rady Bezpieczeństwa ONZ 16 czerwca 2022 r. w sprawie Zintegrowanego Biura ONZ na Haiti, w którym nakreśliła ona sposoby poprawy sytuacji w zakresie bezpieczeństwa;

3. opowiada się za podejściem do problemu gangów opartym na egzekwowaniu prawa poprzez usprawnione postępowanie z nielegalną bronią, połączone z projektami społeczno-gospodarczymi i działaniami reintegracyjnymi w celu stworzenia miejsc pracy i dochodów w dzielnicach najbardziej dotkniętych przemocą gangów; stanowczo nalega, by władze Haiti postawiły odpowiedzialnych przed sądem w uczciwych procesach, i przypomina, że funkcjonariusze organów ścigania muszą przestrzegać międzynarodowych norm i standardów dotyczących użycia siły podczas protestów; przypomina o konstytucyjnym prawie do pokojowych demonstracji; podkreśla potrzebę zajęcia się przez rząd Haiti wszystkimi możliwymi wymiarami przemocy gangów, w tym poprzez programy społeczne, zdrowotne i edukacyjne, poprawę zaopatrzenia w wodę i warunków sanitarnych oraz działania związane z usuwaniem skutków katastrof i odbudową;

4. żąda natychmiastowego położenia kresu przemocy i działalności przestępczej gangów; wzywa UE i jej państwa członkowskie do podjęcia odpowiednich środków, w tym zamrożenia aktywów i zakazu podróżowania, za pośrednictwem globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka, przeciwko osobom zaangażowanym w przemoc gangów, działalność przestępczą lub naruszanie praw człowieka, w tym korupcję, lub wspierającym takie działania;

5. podkreśla znaczenie głównych podmiotów społeczeństwa obywatelskiego, w tym kościołów, związków zawodowych, organizacji młodzieżowych i organizacji praw człowieka, ruchów chłopskich i kobiecych oraz organizacji pozarządowych; wzywa do przywrócenia władzy i legitymacji instytucji publicznych, odbudowy zaufania ludności, położenia kresu bezkarności oraz zorganizowania po dwóch latach wolnych i przejrzystych wyborów;

6. wzywa wszystkie zainteresowane strony na Haiti do znalezienia trwałego, terminowego i powszechnie akceptowanego rozwiązania obecnego impasu politycznego, aby umożliwić przeprowadzenie inkluzywnych, pokojowych, wolnych, sprawiedliwych i przejrzystych wyborów parlamentarnych i prezydenckich, zgodnie z uznanymi standardami międzynarodowymi, gdy tylko pozwolą na to warunki bezpieczeństwa i przygotowania logistyczne; podkreśla, że musi to być inicjatywa Haitańczyków, z pełnym i równym udziałem kobiet, osób młodych, społeczeństwa obywatelskiego i innych zainteresowanych stron, aby przywrócić władzę osobom wybranym w wolnych wyborach przez naród haitański, przywrócić instytucje demokratyczne i wdrożyć środki pozwalające odpowiedzieć na wyzwania gospodarcze i społeczne;

7. wyraża poważne zaniepokojenie sytuacją Haitańczyków ubiegających się o azyl w krajach przyjmujących, do których uciekli; wzywa władze krajów przyjmujących do zaprzestania wszelkich wydaleń i deportacji na Haiti w związku z trwającym tam kryzysem w zakresie praw człowieka i kryzysem humanitarnym, do pilnego zapewnienia Haitańczykom dostępu do ochrony bez dyskryminacji oraz do sprawiedliwej oceny statusu uchodźcy zgodnie z Konwencją ONZ dotyczącą statusu uchodźców i Deklaracją z Kartageny w sprawie uchodźców;

8. wzywa kraje przyjmujące Haitańczyków ubiegających się o azyl do przestrzegania kryteriów określonych w międzynarodowych konwencjach dotyczących azylu i powrotów; przypomina, że powroty na Haiti są wyjątkowo niebezpieczne i będą stanowić zagrożenie dla życia dopóty, dopóki warunki bezpieczeństwa na Haiti nie ulegną poprawie;

9. zachęca Komisję i państwa członkowskie UE do kontynuowania ścisłej współpracy z Zintegrowanym Biurem ONZ na Haiti, zespołem krajowym ONZ na Haiti, organizacjami regionalnymi i międzynarodowymi instytucjami finansowymi, aby pomóc Haiti w przyjęciu odpowiedzialności za osiągnięcie długoterminowej stabilności, zrównoważonego rozwoju i samowystarczalności gospodarczej;

10. zachęca państwa członkowskie, międzynarodowe instytucje finansowe i inne podmioty do zwiększenia wpłat na koszyk funduszy na rzecz pomocy w zakresie bezpieczeństwa dla Haiti w celu wsparcia skoordynowanej pomocy międzynarodowej; wzywa UE i jej państwa członkowskie do dalszego budowania potencjału, pomocy technicznej i szkoleń dla krajowych organów celnych i kontroli granicznej oraz innych właściwych organów;

11. pilnie wzywa władze Haiti i społeczność międzynarodową do wspierania programów mających na celu eliminację ubóstwa oraz zapewnienie nauki w szkołach i dostępu do usług społecznych, zwłaszcza w odległych rejonach kraju;

12. z zadowoleniem przyjmuje przeznaczenie przez UE kwoty 17 mln EUR na wsparcie najbardziej potrzebujących na Haiti i w innych krajach Karaibów; wzywa Komisję do dalszego nadawania priorytetu pomocy humanitarnej dla Haiti oraz do zapewnienia, że dostarczanie pomocy humanitarnej dla Haiti będzie skutecznie powiązane ze strategią rozwoju tego kraju i że będzie przynosić bezpośrednie korzyści potrzebującej ludności;

13. nalega, aby w obliczu poważnego kryzysu żywnościowego zwrócić szczególną uwagę na nadzwyczajną pomoc żywnościową, dając pierwszeństwo zakupowi żywności lokalnej, tak aby pomoc ta nie przyczyniała się do eliminacji drobnych rolników w kraju i zrównoważonych lokalnych metod uprawy;

14. zwraca się do Komisji o systematyczne gwarantowanie, że cała pomoc, w tym pomoc humanitarna, jest skutecznie monitorowana, aby zapewnić, że będzie ona wykorzystywana na konkretne projekty, na które jest przeznaczona; ponawia swój wniosek, zawarty w rezolucji z dnia 20 maja 2021 r., a który nie został jeszcze zrealizowany, o przeprowadzenie przez Europejski Trybunał Obrachunkowy kontroli i sporządzenie sprawozdania na temat sposobu wydatkowania funduszy UE na Haiti; wzywa do przeprowadzenia dochodzenia w sprawie przejrzystości i skuteczności sieci dystrybucji pomocy;

15. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, Specjalnemu Przedstawicielowi UE ds. Praw Człowieka, Wysokiemu Komisarzowi NZ ds. Praw Człowieka, sekretarzowi generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych, Organizacji Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, jej Radzie Ministrów i Wspólnemu Zgromadzeniu Parlamentarnemu z UE, instytucjom CARIFORUM oraz rządowi i parlamentowi Haiti.

1 Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 161.
2 Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.
3 Dz.U. L 289 z 30.10.2008, s. 3.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.132.74

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 października 2022 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw człowieka na Haiti, w szczególności w związku z przemocą gangów (2022/2856(RSP))
Data aktu: 06/10/2022
Data ogłoszenia: 14/04/2023