Potencjalne środki pomocy na rzecz Fret SNCFZaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2023/C 131/13)
(Dz.U.UE C z dnia 14 kwietnia 2023 r.)
Pismem z dnia 18 stycznia 2023 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na kolejnych stronach, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Place Madou/Madouplein
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Faks: + 32 22961242
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Francji. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub jakiejkolwiek części przedstawionych uwag.
Fret SNCF SAS ("Fret SNCF", poprzednio część dawnego EPIC SNCF) jest największym podmiotem zajmującym się transportem towarowym w grupie SNCF, największym przewoźnikiem towarowym we Francji i trzecim co do wielkości kolejowym przewoźnikiem towarowym w Europie pod względem obrotów. Fret SNCF zatrudnia około 5 000 pracowników, a obroty w 2019 r. wyniosły 850 mln EUR. Oferuje pełen zakres usług kolejowego transportu towarowego, w tym usługi spedycyjne przewozów jednowagonowych. Od wielu lat Fret SNCF jest w trudnej sytuacji ekonomicznej.
Dochodzenie Komisji obejmie następujące trzy środki wsparcia publicznego na rzecz Fret SNCF:
- pokrycie strat Fret SNCF w latach 2007-2019 przez spółkę dominującą SNCF za pomocą zaliczek gotówkowych w łącznej kwocie od 3,9 do 4,4 mld EUR,
- umorzenie zobowiązań finansowych nagromadzonych przez Fret SNCF w latach 2007-2019 na łączną kwotę 5,3 mld EUR w momencie przekształcenia go w spółkę komercyjną (SAS) na mocy zarządzenia władz francuskich z dnia 3 czerwca 2019 r., oraz
- zastrzyk kapitałowy w wysokości 170 mln EUR dokonany przez SNCF na rzecz swojej spółki zależnej Fret SNCF w momencie jej przekształcenia w spółkę handlową.
Ze wstępnej oceny Komisji wynika, że powyższe interwencje stanowią pomoc państwa. Po pierwsze, przedmiotowe środki finansowe pochodzą z zasobów państwowych i można je przypisać państwu, które jest mocno zaangażowane w zarządzanie SNCF. Środki przyznają ponadto Fret SNCF korzyść, której przedsiębiorstwo to nie mogłaby uzyskać w normalnych warunkach rynkowych. W szczególności, zdaniem Komisji, zapewniając w ramach grupy finansowanie działalności w zakresie transportu towarowego, SNCF nie zachowywała się jak ostrożny uczestnik rynku. Wreszcie, ze wstępnej oceny Komisji wynika, że środki mają charakter selektywny w zakresie, w jakim dotyczą wyłącznie Fret SNCF i grożą zakłóceniem konkurencji oraz mogą mieć wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi.
Komisja wstępnie zajmuje stanowisko, że przedmiotowe środki zostały wdrożone bez uprzedniego zgłoszenia zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i w związku z tym stanowią pomoc niezgodną z prawem.
Jeżeli chodzi o zgodność przedmiotowych środków z rynkiem wewnętrznym, Komisja wstępnie odrzuciła argument Francji, zgodnie z którym zasadniczo stwierdzenie niezgodności przedmiotowych środków powinno być uzależnione od uprzedniego zbadania realizacji celu leżącego we wspólnym interesie w dziedzinie środowiska. Komisja zauważa w tym względzie w szczególności, że władze francuskie nie wykazały, by rozpatrywane środki były odpowiednie, konieczne i proporcjonalne do osiągnięcia takiego celu.
Komisja przeanalizowała również, czy zgodność przedmiotowych środków z rynkiem wewnętrznym może zostać uznana na podstawie wytycznych z 2014 r. dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji 1 w zakresie, w jakim Fret SNCF spełnia warunki uznania za przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji. Komisja wstępnie wykluczyła taką możliwość, ponieważ nie przekazano jej żadnego planu restrukturyzacji, a Fret SNCF otrzymał już pomoc na restrukturyzację.
TREŚĆ PISMA
grafika