Sprawa C-552/23 P: Odwołanie od postanowienia Sądu (szósta izba) wydanego w dniu 21 czerwca 2023 r. w sprawie T-628/22, René Repasi/Komisja Europejska, wniesione w dniu 30 sierpnia 2023 r. przez René Repasiego

Odwołanie od postanowienia Sądu (szósta izba) wydanego w dniu 21 czerwca 2023 r. w sprawie T-628/22, René Repasi/Komisja Europejska, wniesione w dniu 30 sierpnia 2023 r. przez René Repasiego
(Sprawa C-552/23 P)

Język postępowania: niemiecki

(C/2023/128)

(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2023 r.)

Strony

Wnoszący odwołanie: René Repasi (przedstawiciele: H.-G. Kamann i D. Fouquet, adwokaci, prof. F. Kainer i prof. M. Nettesheim)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska

Żądania wnoszącego odwołanie

- uchylenie postanowienia Sądu Unii Europejskiej z dnia 21 czerwca 2023 r., Repasi/Komisja (sprawa T-628/22, EU:T:2023:353);

- stwierdzenie nieważności rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/1214 1 ;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie odwołania wnoszący odwołanie podnosi dwa zarzuty: Zaskarżone postanowienie narusza z jednej strony art. 263 akapit czwarty TFUE, a z drugiej strony narusza przysługujące mu prawo podstawowe do skutecznej ochrony sądowej przewidziane w art. 47 akapit pierwszy Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.

W zaskarżonym postanowieniu Sąd neguje bezpośrednie oddziaływanie na wnoszącego odwołanie na podstawie art. 263 akapit czwarty TFUE, a tym samym jego legitymację procesową, zasadniczo ze względu na to, że prawa, na które powołuje się wnoszący odwołanie jako członek Parlamentu, mogą zostać naruszone z powodu zarzucanego naruszenia kompetencji ustawodawczej Parlamentu jedynie pośrednio oraz że wnoszący odwołanie powinien mieć możliwość wykonywania swoich praw do demokratycznego i parlamentarnego uczestnictwa jedynie w ramach wewnętrznych procedur Parlamentu.

Po pierwsze, stanowi to błędne pod względem prawnym zastosowanie kryterium bezpośredniego oddziaływania, o którym mowa w art. 263 akapit czwarty TFUE, błędnie kwalifikując sytuację prawną członków Parlamentu Europejskiego.

Zgodnie z art. 2, art. 10 ust. 1, art. 13 ust. 1 i art. 14 ust. 1 TUE, skonkretyzowanymi przez jego parlamentarne prawa do współdziałania, w szczególności na mocy art. 6 ust. 1 zdanie pierwsze aktu dotyczącego wyborów bezpośrednich, art. 2 i nast. statutu posła oraz art. 177 i art. 218 ust. 1 regulaminu Parlamentu Europejskiego, wnoszącemu odwołanie przysługuje indywidualne prawo do współdziałania w prawidłowej procedurze ustawodawczej wynikające z jego statusu członka Parlamentu Europejskiego. Prawo to jest prawem własnym wnoszącego odwołanie, na które może się on powoływać nie tylko na płaszczyźnie wewnątrzinstytucjonalnej w ramach procedury Parlamentu, lecz również na płaszczyźnie międzyinstytucjonalnej wobec Komisji. Przyjęcie spornego rozporządzenia delegowanego na podstawie art. 290 TFUE zamiast wszczęcia właściwej w rzeczywistości zwykłej procedury ustawodawczej zgodnie z art. 289 TFUE dotyczy bezpośrednio wnoszącego odwołanie.

Ponadto zdaniem wnoszącego odwołanie doszło również do naruszenia art. 263 akapit czwarty TFUE przy dokonywaniu przez Sąd wykładni kryterium bezpośredniości, zresztą błędnej pod względem prawnym. Należy uznać, że akt dotyczy wnoszącego odwołanie bezpośrednio również wtedy, gdy - jak uważa Sąd - prawo do współdziałania w prawidłowej procedurze ustawodawczej należałoby uznać za związane z kompetencją prawodawczą Parlamentu lub pochodne wobec tej kompetencji, a tym samym że może być naruszone przez sporne rozporządzenie delegowane jedynie pośrednio. Kryterium bezpośredniości dotyczy wyłącznie zaskarżonego aktu, a nie prawa wnoszącego odwołanie. Założenie, że bezpośrednie oddziaływanie ma miejsce wyłącznie w przypadku naruszenia prawa bezpośredniego, czyli nie prawa pochodnego, jest niezgodne z brzmieniem, systematyką i celem art. 263 akapit czwarty TFUE.

Po drugie, zaskarżone postanowienie narusza prawo wnoszącego odwołanie do skutecznej ochrony sądowej na podstawie art. 47 karty praw podstawowych, ponieważ pozbawia wnoszącego odwołanie wszelkiej możliwości zaskarżenia przed sądem naruszenia jego praw do współdziałania jako posła. Wewnętrzne procedury Parlamentu, na które powołuje się Sąd, nie stanowią właściwego środka prawnego w rozumieniu art. 47 karty praw podstawowych. Skarga Parlamentu, który ma uprzywilejowaną legitymację procesową zgodnie z art. 263 akapit drugi TFUE, nie stanowi skutecznego środka prawnego dla wnoszącego odwołanie, w szczególności gdy większość Parlamentu odmawia wniesienia skargi.

1 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/1214 z dnia 9 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2139 w odniesieniu do działalności gospodarczej w niektórych sektorach energetycznych oraz rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2178 w odniesieniu do publicznego ujawniania szczególnych informacji w odniesieniu do tych rodzajów działalności gospodarczej (Dz.U. 2022, L 188, s. 1).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.128

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-552/23 P: Odwołanie od postanowienia Sądu (szósta izba) wydanego w dniu 21 czerwca 2023 r. w sprawie T-628/22, René Repasi/Komisja Europejska, wniesione w dniu 30 sierpnia 2023 r. przez René Repasiego
Data aktu: 16/10/2023
Data ogłoszenia: 16/10/2023