Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie porozumienia międzyinstytucjonalnego w formie wymiany listów między Europejskim Bankiem Centralnym a Parlamentem Europejskim w sprawie uporządkowania praktyk w zakresie współpracy w dziedzinie bankowości centralnej (2023/2026(ACI))

P9_TA(2023)0214
Porozumienie międzyinstytucjonalne między Europejskim Bankiem Centralnym (EBC) a Parlamentem Europejskim: uporządkowanie praktyk współpracy w dziedzinie bankowości centralnej Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie porozumienia międzyinstytucjonalnego w formie wymiany listów między Europejskim Bankiem Centralnym a Parlamentem Europejskim w sprawie uporządkowania praktyk w zakresie współpracy w dziedzinie bankowości centralnej (2023/2026(ACI))

(C/2023/1230)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając pismo przewodniczącej Parlamentu z 28 lutego 2023 r.,

- uwzględniając projekt porozumienia międzyinstytucjonalnego w formie wymiany listów między Parlamentem Europejskim a Europejskim Bankiem Centralnym (EBC) w sprawie uporządkowania praktyk w zakresie współdziałania w dziedzinie bankowości centralnej,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 127 ust. 4, art. 132 ust. 1 tiret trzecie, art. 282 ust. 5, art. 284 ust. 3 oraz art. 295,

- uwzględniając art. 148 ust. 1 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Konstytucyjnych (A9-0158/2023),

A. mając na uwadze, że EBC i krajowe banki centralne wszystkich państw członkowskich tworzą Europejski System Banków Centralnych (ESBC) i zgodnie z art. 127 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) ich podstawowym celem jest utrzymanie stabilności cen;

B. mając na uwadze, że bez uszczerbku dla celu, jakim jest stabilność cen, ESBC ma wspierać ogólną politykę gospodarczą w Unii, by przyczyniać się do osiągnięcia celu Unii ustanowionego w art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE);

C. mając na uwadze, że niezależność EBC oraz obowiązek jej poszanowania zapisano jednoznacznie w TFUE, a dokładnie w art. 130 i 282;

D. mając na uwadze, że EBC jest odpowiedzialny przed Parlamentem Europejskim, zgodnie z postanowieniami TFUE, TUE i Protokołu nr 4 w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego;

E. mając na uwadze, że traktaty Unii Europejskiej zobowiązują EBC do publikowania sprawozdania rocznego, które prezes EBC przedstawia Parlamentowi Europejskiemu; mając na uwadze, że publikacja sprawozdania rocznego EBC i jego prezentacja są dla Parlamentu Europejskiego okazją do przyjęcia rezolucji, w której może wyrazić opinię o decyzjach EBC w dziedzinie polityki pieniężnej, oraz że komisją przedmiotowo właściwą w tej procedurze jest Komisja Gospodarcza i Monetarna (ECON);

F. mając na uwadze, że prezes EBC występuje publicznie przed komisją ECON co najmniej cztery razy w roku, co jest elementem publicznego dialogu monetarnego; mając na uwadze, że dialog monetarny jest dla posłów do Parlamentu Europejskiego ważną okazją do sprawowania demokratycznego nadzoru nad pracami EBC dzięki sesji pytań i odpowiedzi z udziałem prezesa EBC; mając na uwadze, że posłowie do Parlamentu Europejskiego mogą zadawać EBC pytania wymagające odpowiedzi na piśmie;

G. mając na uwadze, że również w procedurze powoływania członków zarządu EBC zasięga się opinii Parlamentu Europejskiego;

H. mając na uwadze, że Parlament Europejski zamierza skupić się na swoich uprawnieniach kontrolnych i dokładniej badać realizację polityki pieniężnej w strefie euro;

I. mając na uwadze, że kontakty z Parlamentem Europejskim są dla EBC okazją do wyjaśnienia szerszej publiczności, w tym obywatelom Unii Europejskiej, decyzji dotyczących polityki pieniężnej;

J. mając na uwadze, że komisja ECON i EBC przeprowadziły rozmowy i uzgodniły tekst porozumienia załączony do niniejszej rezolucji;

K. mając na uwadze, że celem porozumienia jest skonsolidowanie najlepszych praktyk, które przez wiele lat nieformalnie wypracowały obie instytucje;

L. mając na uwadze, że porozumienie to może przyczynić się do trwałego zrozumienia i wydajnej współpracy oraz przynieść wspólne praktyki w zakresie współpracy między obiema instytucjami w obszarze bankowości centralnej;

1. zatwierdza załączone porozumienie;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania skierowanego do prezes Europejskiego Banku Centralnego pisma, do którego załączone jest porozumienie;

3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji wraz z załącznikiem Radzie, Komisji, Europejskiemu Bankowi Centralnemu i parlamentom narodowym.

ZAŁĄCZNIK:

USTALENIA W FORMIE WYMIANY LISTÓW MIĘDZY PARLAMENTEM EUROPEJSKIM A EUROPEJSKIM BANKIEM CENTRALNYM (EBC) W SPRAWIE USTRUKTURYZOWANIA ICH PRAKTYK WSPÓŁDZIAŁANIA W OBSZARZE BANKOWOŚCI CENTRALNEJ

Stosunki EBC z Parlamentem w obszarze bankowości centralnej są zapisane w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i rozwijały się dzięki różnym współdziałaniom od czasu ustanowienia EBC w 1998 r.

Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej określa jasne parametry dotyczące niezależności EBC, jego rozliczalności przed Parlamentem, jego roli doradczej w unijnym procesie ustawodawczym, a także jego otwartości na opinię publiczną.

EBC docenia rolę odgrywaną przez Parlament na przestrzeni lat w umożliwianiu EBC skutecznego wywiązywania się z obowiązków w zakresie rozliczalności i przejrzystości. W tym kontekście Parlament pełni rolę pomostu między EBC a obywatelami Unii. EBC korzysta na kontaktach z Parlamentem, składającym się z przedstawicieli obywateli Unii. Parlament może zatem przekazywać obawy tych obywateli i stanowić dla EBC forum do wyjaśniania swojej polityki ogółowi społeczeństwa. Ramy prawne tych stosunków stworzyły podstawę, na której obie instytucje ukształtowały swoją skuteczną współpracę w ostatnich latach, ułatwiając EBC informowanie obywateli Unii i wybranych przez nich przedstawicieli o swoich politykach i ich uzasadnieniu.

Aby promować dalsze wspólne zrozumienie i skuteczną współpracę, określono elementy przedstawione poniżej, które odzwierciedlają aspiracje obu stron, w celu ustrukturyzowania praktyk współdziałania Parlamentu i EBC w obszarze bankowości centralnej.

Sprawozdanie roczne EBC

Parlament i EBC dążą do kontynuowania ustrukturyzowanych corocznych prac wokół rocznego sprawozdania EBC, w którym opisuje się zadania i działania Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), a także przedstawia sytuację w obszarze polityki pieniężnej Eurosystemu.

Sprawozdanie roczne EBC powinno nadal być wystarczająco szczegółowe, aby umożliwić konstruktywny dialog z posłami do Parlamentu Europejskiego na temat polityki EBC. W tym celu EBC zamierza ujmować w swoim sprawozdaniu rocznym między innymi szczegółową analizę swoich polityk i działań w kontekście rozwoju sytuacji gospodarczej, finansowej i monetarnej w danym roku.

W szczególności wysiłki Parlamentu i EBC powinny obejmować następujące praktyki:

- EBC zamierza co roku przedkładać Parlamentowi swoje sprawozdanie roczne, przekazując je jako egzemplarz objęty embargiem przed publikacją i dołączając do niego szczegółowe informacje zwrotne od EBC na temat rezolucji Parlamentu w sprawie raportu rocznego EBC za poprzedni rok. Informacje zwrotne zostaną opublikowane na stronie internetowej EBC w dniu publikacji rocznego raportu EBC.

- Parlament i EBC dążą do kontynuowania praktyki polegającej na organizowaniu co roku, w dniu publikacji rocznego sprawozdania EBC, specjalnego posiedzenia parlamentarnej Komisji Gospodarczej i Monetarnej (komisji ECON) w celu omówienia treści tego sprawozdania. Podczas tego posiedzenia wiceprezes EBC wygłasza wstępne oświadczenie, przedstawia komisji ECON roczne sprawozdanie EBC i udziela odpowiedzi na pytania posłów do PE.

- Parlament zamierza co roku przyjmować rezolucję podsumowującą jego stanowisko na temat polityki i działań EBC przedstawionych w sprawozdaniu rocznym EBC. Rezolucja ta jest omawiana na posiedzeniu plenarnym Parlamentu w ramach specjalnej debaty. Podczas tej debaty prezes EBC wygłasza wstępne oświadczenie, przedstawiając sprawozdanie roczne, a po wystąpieniach posłów do PE wydaje oświadczenie końcowe w odpowiedzi na wystąpienia posłów do PE.

Wysłuchania przed komisją ECON

Parlament i EBC planują udział prezesa EBC w wysłuchaniu publicznym przed komisją ECON co najmniej cztery razy w roku. Ma to polegać to na tym, że podczas wysłuchania prezes EBC wygłosi oświadczenie i odpowie publicznie na pytania posłów. Parlament transmituje wysłuchania publiczne na żywo, a także je rejestruje, a następnie udostępnia publicznie nagranie wideo z każdego wysłuchania na stronie internetowej Parlamentu. Parlament sporządza również pełne sprawozdanie z każdego wysłuchania publicznego, które jest następnie udostępniane publicznie na stronach internetowych obu instytucji.

Pytania wymagające odpowiedzi na piśmie

Parlament i EBC starają się utrzymać praktykę stosowaną od początku XXI w., zgodnie z którą prezes EBC odpowiada na pytania pisemne w zakresie kompetencji EBC, zadane przez posłów do PE. Parlament i EBC zamierzają publikować pisemne odpowiedzi na te pytania na swoich stronach internetowych.

Kontakty ad hoc z członkami Zarządu EBC

Parlament i EBC dążą do dalszego uczestnictwa prezesa EBC i pozostałych członków Zarządu EBC, na wniosek Parlamentu lub z własnej inicjatywy, w wymianie poglądów ad hoc przed komisją ECON w celu omówienia kwestii wchodzących w zakres kompetencji EBC. Polega to na tym, że podczas wymiany poglądów prezes EBC i inni członkowie Zarządu EBC wygłaszają oświadczenia, a następnie odpowiadają na pytania posłów do PE.

Nieformalna wizyta w EBC

EBC zamierza co roku gościć delegację komisji ECON w celu prowadzenia nieformalnych dyskusji z członkami Zarządu EBC na temat kwestii wchodzących w zakres kompetencji EBC.

Opinie EBC

Parlament i EBC dążą do umożliwienia właściwego rozpatrywania opinii EBC w sprawie projektowanych aktów Unii przez właściwe organy Parlamentu. W tym celu Parlament powinien, w razie potrzeby, zwracać się w odpowiednim czasie do EBC o przedstawienie opinii. EBC stara się wydawać opinie w terminie trzech miesięcy od przekazania projektu aktu prawnego Unii lub, alternatywnie, informować Parlament o harmonogramie jego przyjęcia, biorąc pod uwagę harmonogram prac Parlamentu nad projektem.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1230

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie porozumienia międzyinstytucjonalnego w formie wymiany listów między Europejskim Bankiem Centralnym a Parlamentem Europejskim w sprawie uporządkowania praktyk w zakresie współpracy w dziedzinie bankowości centralnej (2023/2026(ACI))
Data aktu: 01/06/2023
Data ogłoszenia: 21/12/2023