Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wpływu zwiększenia kosztów finansowania zewnętrznego w ramach Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy na budżet UE na 2024 r. (2023/2037(BUI))

P9_TA(2023)0194
Wpływ rosnących kosztów finansowania zewnętrznego Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy na budżet UE na rok 2024 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wpływu zwiększenia kosztów finansowania zewnętrznego w ramach Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy na budżet UE na 2024 r. (2023/2037(BUI))
(C/2023/1084)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 14 marca 2023 r. w sprawie wytycznych budżetowych na rok 2024,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie ulepszenia wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027: gotowy na nowe wyzwania, odporny budżet UE 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 22 listopada 2022 r. w sprawie wdrażania strategii zaciągania pożyczek w celu finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy - Next Generation EU 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 , wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją w tym kontekście 4 , a także powiązane deklaracje jednostronne 5 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 6 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom (decyzja w sprawie zasobów własnych) 7 ,

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 22 grudnia 2021 r. dotyczący decyzji Rady zmieniającej decyzję (UE, Euratom) 2020/2053 w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (COM(2021)0570) oraz stanowisko Parlamentu w tej sprawie z 23 listopada 2022 r. 8 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/2094 z dnia 14 grudnia 2020 r. ustanawiające Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w celu wsparcia odbudowy w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 9 ,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 10  oraz załączone do niego wspólne oświadczenia Parlamentu, Rady i Komisji, a także oświadczenie Komisji,

- uwzględniając art. 93 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0163/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z art. 311 TFUE Unia musi pozyskać środki niezbędne do osiągnięcia swoich celów i prowadzenia swojej polityki;

B. mając na uwadze, że w wieloletnich ramach finansowych (WRF) na lata 2021-2027 przewidziano 12,9 mld EUR w cenach z 2018 r. (15 mld EUR w cenach bieżących) w siedmioletnim okresie na pokrycie kosztów finansowania zewnętrznego związanych z Instrumentem Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI); mając na uwadze, że kwota ta opierała się na założeniu stopniowego wzrostu stóp procentowych pożyczek z 0,55 % w 2021 r. do 1,15 % w 2027 r.;

C. mając na uwadze, że w WRF na lata 2021-2027 spłata kosztów finansowania zewnętrznego EURI podlega pułapowi wydatków w dziale 2b (Odporność i wartości), obok sztandarowych programów, takich jak Erasmus+, Program UE dla zdrowia, program "Obywatelstwo, równość, prawa i wartości" oraz program "Kreatywna Europa";

D. mając na uwadze, że strategia zaciągania pożyczek w ramach EURI została skutecznie wdrożona; mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie, która rozpoczęła się w lutym 2022 r., przyspieszyła inflację, powodując reakcję antyinflacyjną ze strony Europejskiego Banku Centralnego i odpowiadający jej znaczny wzrost stóp procentowych, które obecnie wynoszą ponad 3 %, a tym samym zwiększenie kosztów finansowania zewnętrznego EURI;

E. mając na uwadze, że bez szybkiego podjęcia działań w drodze rewizji WRF zwiększone koszty spłaty EURI prawdopodobnie przekroczą dostępne marginesy w budżecie; mając na uwadze, że konieczne są pilne działania, aby uniknąć sytuacji, która wymagałaby wykorzystania większości, jeśli nie wszystkich, zasobów dostępnych w ramach instrumentu elastyczności i jednolitego marginesu w latach 2023 i 2024; mając na uwadze, że zaciąganie pożyczek w ramach EURI koncentruje się na latach 2022 i 2023 r., przy czym zaplanowane koszty spłaty są znacznie wyższe w drugiej połowie okresu WRF, co oznacza, że wyższe niż prognozowane stopy procentowe będą miały znaczący wpływ na koszty bezwzględne w latach 2025-2027;

F. mając na uwadze, że przyjmując porozumienie w sprawie WRF, Parlament, Rada i Komisja uzgodniły, że wydatki na pokrycie kosztów finansowania EURI muszą mieć na celu nieograniczanie programów i funduszy Unii;

G. mając na uwadze, że w prawnie wiążącym planie działania na rzecz wprowadzenia nowych zasobów własnych trzy instytucje uznają, że zwiększenie wiarygodności i trwałości planu spłaty EURI zależy od wprowadzenia wystarczających nowych zasobów własnych; mając na uwadze, że Rada nadal nie podjęła decyzji w sprawie pierwszego koszyka nowych zasobów własnych; mając na uwadze, że pierwszy koszyk będzie musiał zostać uzupełniony wnioskami dotyczącymi drugiej puli zasobów własnych, aby zapewnić wiarygodny i wystarczający ogólny poziom dodatkowych dochodów, w tym na pokrycie kosztów finansowania zewnętrznego EURI;

1. podkreśla, że Unia w pełni wywiąże się ze swojego prawnego zobowiązania do spłaty kosztów finansowania zewnętrznego związanych z EURI, bez względu na wszystko; przypomina, że decyzja o podwyższeniu pułapu zasobów własnych o 0,6 % dochodu narodowego brutto oznacza, że budżet Unii jest odpowiednio wyposażony do pokrycia kosztów finansowania zewnętrznego EURI;

2. zauważa z rosnącym zaniepokojeniem, że kwoty zaplanowane na spłatę kosztów finansowania zewnętrznego EURI będą prawdopodobnie niewystarczające, zwłaszcza w 2023 i 2024 r., oraz że w obecnej sytuacji nieprzydzielone marginesy w ramach większości pułapów wydatków są albo bardzo ograniczone, albo zupełnie nie istnieją;

3. ponownie nalega, że Komisja musi terminowo przekazywać władzy budżetowej UE szczegółowe informacje na temat obliczeń leżących u podstaw prognoz dotyczących kosztów finansowania zewnętrznego EURI do 2027 r., w tym na temat przyjętych założeń i parametrów; zgadza się z apelem Rady o pełną przejrzystość i widoczność EURI oraz o dostarczenie przez Komisję wszystkich istotnych informacji, w tym tabel zbiorczych dotyczących środków budżetowych;

4. jest głęboko zaniepokojony, że bez podjęcia niezbędnych działań rosnące koszty finansowania zewnętrznego EURI mogą poważnie ograniczyć zdolność budżetu Unii do finansowania priorytetów i strategii politycznych Unii oraz do reagowania na pojawiające się potrzeby; podkreśla, że wpływ ten nakłada się na efekt wysokiej inflacji, która zmniejsza realną wartość budżetu Unii; podkreśla, że ten połączony wpływ oznacza, że budżet Unii jest w mniejszym stopniu w stanie zaspokoić potrzeby obywateli i sprostać wyzwaniom stojącym przed Unią;

5. podkreśla potrzebę podjęcia pilnych działań w drodze rewizji WRF, aby uniknąć sytuacji, w której zwiększone koszty finansowania zewnętrznego EURI mogłyby wyczerpać instrument elastyczności i jednolity margines w latach 2023 i 2024; podkreśla, że niepodjęcie działań nie tylko ograniczyłoby zdolność Unii do reagowania na pojawiające się potrzeby i kryzysy - zarówno w Unii, jak i poza nią - ale również praktycznie uniemożliwiłoby finansowanie ważnych nowych inicjatyw, takich jak proponowany europejski akt w sprawie czipów, bez dokonywania cięć w istotnych istniejących programach lub funduszach; podkreśla, że stanowiłoby to de facto naruszenie zobowiązania trzech instytucji do nieograniczania unijnych programów lub funduszy;

6. przypomina, że w planie działania na rzecz wprowadzenia nowych zasobów własnych przewidziano wprowadzenie pierwszej partii zasobów własnych w najpóźniej w styczniu 2023 r., w następstwie obrad Rady w lipcu 2022 r.; podkreśla, że nieprzestrzeganie planu działania jest niedopuszczalne; w związku z tym wzywa Radę do niezwłocznego przyjęcia niezbędnych zmian do decyzji w sprawie zasobów własnych; wzywa Komisję do przedstawienia jak najszybciej i nie później niż w trzecim kwartale 2023 r. wniosków dotyczących drugiego koszyka nowych zasobów własnych;

7. zwraca ponadto uwagę, że koszty spłaty EURI są uzależnione od warunków rynkowych i podlegają wpływowi czynników zewnętrznych, a zatem są z natury zmienne; podkreśla, że spłata zadłużenia ma również charakter nieuznaniowy i że w związku z tym objęcie jej pułapem w ramach działu WRF jest sprzeczne z realiami takich wydatków; przypomina zatem o żądaniach Parlamentu w trakcie negocjacji w sprawie WRF, aby koszty spłaty EURI zostały przeniesione poza pułapy w celu zmniejszenia presji na WRF, zabezpieczenia finansowania już uzgodnionych programów oraz zapewnienia wystarczającej swobody w ramach pułapów na finansowanie nowych inicjatyw;

8. podkreśla, że zasoby dostępne w marginesach w ramach pułapów WRF i za pośrednictwem instrumentów szczególnych są już niewystarczające w wyniku licznych kryzysów i nowych inicjatyw od początku obecnych WRF oraz że skutki zwiększonych kosztów finansowania zewnętrznego EURI potęgują te braki;

9. ponawia zatem swój apel o pilną i ambitną rewizję WRF; wzywa Komisję, by we wniosku dotyczącym tej rewizji uwzględniła niezbędną strukturę i finansowanie w celu skutecznego zarządzania kosztami spłaty EURI, przy jednoczesnym zachowaniu niezbędnych poziomów finansowania programów i strategii politycznych oraz zapewnieniu wystarczających zasobów i elastyczności budżetu, by sprostać przyszłym potrzebom i reagować na sytuacje kryzysowe;

10. podkreśla, że w szczególności biorąc pod uwagę wpływ kosztów EURI na budżet na 2024 r., zmienione WRF, w tym rozwiązanie strukturalne dla EURI, muszą wejść w życie do 1 stycznia 2024 r.;

11. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0450.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0400.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. C 444 I z 22.12.2020.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0357.
6 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
7 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0404.
9 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 23.
10 Dz.U. L 58 z 23.2.2023.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1084

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wpływu zwiększenia kosztów finansowania zewnętrznego w ramach Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy na budżet UE na 2024 r. (2023/2037(BUI))
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 15/12/2023