Parlament Europejski,- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2023)0129 - C9-0053/2023),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 ("rozporządzenie w sprawie EFG"),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 ("porozumienie międzyinstytucjonalne z 16 grudnia 2020 r."), w szczególności jego pkt 9,
- uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 9 porozumienia międzyinstytucjonalnego z 16 grudnia 2020 r.,
- uwzględniając pisma przesłane przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych oraz Komisję Rozwoju Regionalnego,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0154/2023),
A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy; mając na uwadze, że pomoc ta przybiera postać wsparcia finansowego udzielanego pracownikom i przedsiębiorstwom, dla których pracowali;
B. mając na uwadze, że Hiszpania złożyła wniosek EGF/2022 003/ES/Alu Ibérica o wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w związku ze zwolnieniem 303 pracowników 4 w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 24 według klasyfikacji NACE Rev. 2 (produkcja metali podstawowych) w okresie odniesienia dla wniosku trwającym od 10 maja do 10 września 2022 r.;
C. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 303 pracowników zwolnionych w przedsiębiorstwie Alu Ibérica LC S.L. (Alu Ibérica) w hiszpańskim regionie Galicia w następstwie upadłości przedsiębiorstwa;
D. mając na uwadze, że wniosek jest oparty na kryteriach interwencji przewidzianych w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zwolnienie co najmniej 200 pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwie działającym w państwie członkowskim, z uwzględnieniem pracowników zwolnionych przez dostawców i producentów niższego szczebla lub osób, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek;
E. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 i rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie pogorszyły konkurencyjność gospodarczą w całej Unii, w tym również w Hiszpanii; mając na uwadze, że marże przedsiębiorstw w Hiszpanii i ich konkurencyjność spadły ponadto w wyniku obecnego wzrostu inflacji, w szczególności wyższych ceny surowców i energii;
F. mając na uwadze, że zwolnienia wynikają z rozwiązania przedsiębiorstwa Alu Ibérica i wszczęcia postępowania likwidacyjnego ogłoszonego przez sąd gospodarczy nr 2 w mieście A Coruña 22 lutego 2022 r. w następstwie dobrowolnej upadłości przedsiębiorstwa w grudniu 2021 r.; mając na uwadze, że wyższe ceny energii i surowców oraz presja powodująca spadek światowych cen aluminium, wynikająca z nadwyżki mocy produkcyjnych w Chinach, przyczyniły się do bankructwa przedsiębiorstwa Alu Ibérica;
G. mając na uwadze, że zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/691 rząd regionalny Galicii zaangażował partnerów społecznych w przygotowanie wniosku o wsparcie z EFG i we współpracy z nimi sporządził skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług; mając na uwadze, że partnerzy społeczni będą również zaangażowani we wdrażanie pakietu usług;
H mając na uwadze, że wkłady finansowe z EFG powinny być ukierunkowane przede wszystkim na środki aktywnej polityki rynku pracy i zindywidualizowane usługi, które mają na celu szybką reintegrację beneficjentów poprzez umożliwienie im godnego trwałego zatrudnienia w ich pierwotnym sektorze działalności lub poza nim, przy jednoczesnym przygotowaniu ich do funkcjonowania w bardziej ekologicznej i cyfrowej gospodarce europejskiej;
I. mając na uwadze, że środki EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 186 mln EUR (w cenach z 2018 r.), zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093;
1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Hiszpania ma prawo do wkładu finansowego w wysokości 1 275 000 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 1 500 000 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 1 429 400 EUR oraz wydatki w wysokości 70 600 EUR na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania w zakresie kontroli i sprawozdawczości;
2. zauważa, że władze hiszpańskie złożyły wniosek 30 listopada 2022 r. oraz że po przekazaniu przez Hiszpanię dodatkowych informacji Komisja zakończyła ocenę wniosku 16 marca 2023 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3. odnotowuje, że wniosek dotyczy 303 pracowników zwolnionych z przedsiębiorstwa Alu Ibérica;
4. podkreśla, że przedsiębiorstwo Alu Ibérica należało do 0,1 % przedsiębiorstw w Galicii zatrudniających ponad 250 pracowników; podkreśla znaczący wpływ zwolnień na lokalny rynek pracy i gospodarkę miasta A Coruña, w którym panuje wysokie bezrobocie znacznie przekraczające średnią unijną (9,5 % w III kwartale 2022 r.); przyjmuje do wiadomości szacunki władz hiszpańskich, zgodnie z którymi likwidacja przedsiębiorstwa Alu Ibéria spowoduje utratę 312 miejsc pracy w firmach powiązanych z nim, w wyniku czego całkowita liczba utraconych miejsc pracy wyniesie 615, co stanowi 8,2 % miejsc pracy w przemyśle wytwórczym w mieście A Coruña; zwraca uwagę na dużą mobilizację, jaką decyzja ta wywołała w mieście A Coruña; podkreśla utratę miejsc pracy i źródeł utrzymania w Galicii;
5. uważa, że zwolnieni pracownicy będą potrzebować dodatkowego wsparcia, aby znaleźć nowe zatrudnienie na rynku pracy, zwłaszcza że 35 % z nich ma co najmniej 45 lat i może napotkać dodatkowe trudności ze znalezieniem innej pracy; zauważa, że do tej grupy wiekowej należy 60 % zarejestrowanych bezrobotnych w mieście A Coruña oraz że przedsiębiorstwo Alu Ibérica jest zwolnione z obowiązku udzielenia wsparcia w związku z przeniesieniem pracowników, a to z powodu upadłości;
6. zauważa, że Hiszpania rozpoczęła świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 2 marca 2023 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od 2 marca 2023 r. przez 24 miesiące po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
7. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom i osobom prowadzącym działalność na własny rachunek, obejmują następujące działania: usługi informacyjne, intensywna pomoc w poszukiwaniu pracy, w tym określanie perspektyw zawodowych w innych regionach lub państwach członkowskich, poradnictwo zawodowe i pomoc w zakresie zwolnień monitorowanych, szkolenia (m.in.: kompetencje horyzontalne, zmiana kwalifikacji, podnoszenie kwalifikacji i staże), przekwalifikowanie, szkolenie zawodowe, wsparcie na rzecz tworzenia przedsiębiorstw i pomoc na uruchomienie działalności gospodarczej, a także zachęty i dodatki, w tym płatności za udział w uzgodnionych środkach reintegracyjnych, z tytułu dojazdów do pracy i na opiekę nad osobami pozostającymi na utrzymaniu;
8. przypomina, że wdrażanie usług będzie koordynowane przez rząd regionalny Galicii, i wzywa do zapewnienia należytej przejrzystości w końcowej realizacji działań we współpracy z partnerami społecznymi uczestniczącymi w dialogu społecznym w Galicii; zauważa, że cyfrowa i ekologiczna transformacja będzie miała również wpływ na rynek pracy; wyraża zadowolenie, że przy opracowywaniu oferty szkoleniowej priorytetowo potraktowano potrzebne umiejętności z zakresu cyfryzacji, robotyzacji i przechodzenia na zieloną gospodarkę;
9. przypomina w tym kontekście o ważnej roli, jaką Unia powinna odgrywać w zapewnianiu kwalifikacji niezbędnych przy sprawiedliwej transformacji zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem; wyraża zdecydowane poparcie w związku z tym, że w okresie obowiązywania wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 EFG nadal będzie okazywał solidarność z osobami zwolnionymi z pracy w sposób wolny od dyskryminacji i jednocześnie w dalszym ciągu będzie się koncentrował na skutkach restrukturyzacji dla pracowników; apeluje o to, by w ramach przyszłych wniosków zadbano o jak największą spójność polityki;
10. zauważa, że cyfrowa i ekologiczna transformacja będzie miała również wpływ na rynek pracy; wyraża zadowolenie, że przy opracowywaniu oferty szkoleniowej priorytetowo potraktowano potrzebne umiejętności z zakresu cyfryzacji, robotyzacji i przechodzenia na zieloną gospodarkę;
11. zauważa, że Hiszpania zaczęła ponosić wydatki administracyjne związane z wdrażaniem EFG 1 marca 2023 r. i że wydatki na działania przygotowawcze, działania dotyczące zarządzania, działania informacyjne i promocyjne oraz działania kontrolne i sprawozdawcze będą kwalifikowały się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od 1 marca 2023 r. przez 31 miesięcy po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
12. wyraża zadowolenie, że Hiszpania opracowała skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług w drodze konsultacji z partnerami społecznymi;
13. podkreśla, że władze hiszpańskie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy lub instrumentów finansowych Unii oraz że w zakresie dostępu do proponowanych działań i ich wdrażania przestrzegane będą zasady równego traktowania i niedyskryminacji;
14. przypomina, że aby zapewnić pełną dodatkowość środków, pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani też żadnych świadczeń lub praw zwolnionych pracowników;
15. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
17. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.