Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 maja 2023 r. w sprawie strategii normalizacji dla jednolitego rynku (2022/2058(INI))

P9_TA(2023)0136

Strategia standaryzacji dla jednolitego rynku

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 maja 2023 r. w sprawie strategii normalizacji dla jednolitego rynku (2022/2058(INI))

(C/2023/1064)

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej 1 ,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady z 2 lutego 2022 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w latach 2016-2020 (COM(2022)0030),

- uwzględniając komunikat Komisji z 2 lutego 2022 r. pt. "Strategia UE w zakresie normalizacji: Ustanowienie światowych norm na rzecz odpornego, ekologicznego i cyfrowego jednolitego rynku UE" (COM(2022)0031),

- uwzględniając wniosek z 2 lutego 2022 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1025/2012 w odniesieniu do decyzji europejskich organizacji normalizacyjnych dotyczących norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych (COM(2022)0032),

- uwzględniając zawiadomienie Komisji z 2 lutego 2022 r. pt. "Roczny program prac Unii w zakresie normalizacji europejskiej na 2022 r." (C(2022)0546),

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z 22 lutego 2022 r. pt. "Strategiczne zależności i zdolności UE: drugi etap szczegółowych ocen sytuacji" (SWD(2022)0041),

- uwzględniając decyzję Komisji z 1 września 2022 r. ustanawiającą grupę ekspertów Forum Wysokiego Szczebla ds. Normalizacji Europejskiej (C(2022)6189),

- uwzględniając wspólną inicjatywę dotyczącą normalizacji w ramach strategii jednolitego rynku, o której mowa w komunikacie Komisji z 28 października 2015 r. pt. "Usprawnianie jednolitego rynku: więcej możliwości dla obywateli i przedsiębiorstw" (COM(2015)0550) oraz podsumowanie działań w ramach wspólnej inicjatywy dotyczącej normalizacji z 15 lipca 2019 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z 4 lipca 2017 r. w sprawie norm europejskich dla XXI wieku 2 ,

- uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z 18 maja 2022 r. pt. "Strategia w zakresie normalizacji i rozporządzenie w sprawie normalizacji",

- uwzględniając komunikat Komisji z 19 lutego 2020 r. pt. "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy" (COM(2020)0067),

- uwzględniając białą księgę Komisji Europejskiej z 19 lutego 2020 r. w sprawie sztucznej inteligencji - Europejskie podejście do doskonałości i zaufania (COM(2020)0065),

- uwzględniając komunikat Komisji z 19 lutego 2020 r. pt. "Europejska strategia w zakresie danych" (COM(2020)0066),

- uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. pt. "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640),

- uwzględniając komunikat Komisji z 14 lipca 2021 r. pt. "»Gotowi na 55«: osiągnięcie unijnego celu klimatycznego na 2030 r. w drodze do neutralności klimatycznej" (COM(2021)0550),

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (A9-0136/2023),

A. mając na uwadze, że przyjęcie i stosowanie przez rynek wewnętrzny norm znacznie ułatwia funkcjonowanie tego rynku; mając na uwadze, że przyjęcie norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych ułatwia dostęp do rynku, zwiększa konkurencyjność przedsiębiorstw europejskich i bezpieczeństwo obywateli, wzmacnia jednolity rynek oraz umożliwia uczestnikom rynku i organom krajowym łatwiejsze przestrzeganie przepisów, ponieważ 34 systemy norm krajowych zastępuje się jednym systemem norm europejskich; mając na uwadze, że zharmonizowane normy zapewniają producentom, usługodawcom i innym podmiotom gospodarczym domniemanie zgodności ich produktów i usług z zasadniczymi wymaganiami przewidzianymi w prawodawstwie Unii, a także inne korzyści;

B. mając na uwadze, że europejski system normalizacji opiera się na inkluzywnym, opartym na konsensusie i uwarunkowaniach rynkowych podejściu, dzięki którym wszystkie zainteresowane strony mogą angażować się w opracowywanie norm, które zaspokajają potrzeby przemysłu, a jednocześnie przyczyniają się do realizacji interesów ogółu społeczeństwa, w tym interesów konsumentów i szeroko rozumianego społeczeństwa obywatelskiego, a także do spełnienia wymogów zrównoważonego rozwoju; podkreśla w związku z tym potrzebę dodatkowych działań na rzecz tworzenia norm ukierunkowanych na aspekt płci, tak aby odzwierciedlały one różnice fizyczne między kobietami a mężczyznami i uwzględniały w równym stopniu ich potrzeby; mając na uwadze, że Parlament i Rada przyjęły już wniosek dotyczący częściowego przeglądu istniejących ram legislacyjnych dotyczących normalizacji, który ma usprawnić procesy decyzyjne europejskich organizacji normalizacyjnych, tak aby dalej koncentrowano się na tych dwóch kwestiach - potrzebach przemysłu i interesach ogółu społeczeństwa;

C. mając na uwadze, że w rozporządzeniu tym zagwarantowano organizacjom, o których mowa w załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1025/2012, udział w procesie normalizacji; udział jest jednak ograniczony z powodu utrzymujących się barier wejścia, takich jak brak wiedzy fachowej i wystarczających zasobów finansowych dla tych organizacji;

D. mając na uwadze, że normy, zarówno międzynarodowe, jak i europejskie odgrywają ważną rolę w stymulowaniu rozwoju rynku, zmian technologicznych i innowacji, konkurencyjności i równych warunków działania zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu, a także wysokiego poziomu ochrony konsumentów; mając na uwadze, że państwa członkowskie, instytucje europejskie i europejskie organizacje normalizacyjne współpracują z międzynarodowymi jednostkami normalizacyjnymi i zawarły porozumienia ułatwiające stosowanie norm międzynarodowych w Unii; mając na uwadze, że chociaż przemysł europejski aktywnie uczestniczy w opracowywaniu norm międzynarodowych, należy dalej zachęcać do aktywnego udziału na forach międzynarodowych mniejsze przedsiębiorstwa i zainteresowane grupy społeczne oraz je w tym wspierać;

E. mając na uwadze, że Komisja i państwa członkowskie nie tylko formalnie współpracują z organami międzynarodowymi, ale też w dalszym ciągu opracowują wspólne podejścia w dziedzinie normalizacji z państwami trzecimi o zbieżnych poglądach oraz partnerami, z którymi zawarły umowy handlowe;

Uwagi ogólne

1. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie strategii normalizacji, w której określono pięć głównych obszarów działań Komisji; uważa, że wskazane priorytetowe obszary działań ściśle pokrywają się ze słabościami i mocnymi stronami obecnego systemu, które określono podczas konsultacji z zainteresowanymi stronami; podkreśla, że taki wykaz obszarów działań można by jeszcze bardziej rozszerzyć oraz że należy położyć większy nacisk na przyjmowanie i wdrażanie norm, zwłaszcza przez MŚP; odnotowuje ponadto, że przyjęto roczny program prac w zakresie normalizacji na 2022 r. i poczyniono postępy w jego realizacji, oraz czeka na przedstawienie rocznych programów prac na 2023 i 2024 r.;

2. uważa, że podstawowe właściwości systemu normalizacji wciąż mają znaczenie dla właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego i gwarantują jego skuteczność, a także mają znaczenie dla konkurencyjności europejskiego przemysłu; podkreśla, że normy zharmonizowane zmniejszają bariery rynkowe, i przypomina, że normy są dobrowolnym, opartym na uwarunkowaniach rynkowych, niewiążącym prawnie narzędziem zapewniającym wymogi techniczne i wytyczne, których stosowanie ułatwia zapewnianie zgodności towarów i usług z prawodawstwem europejskim oraz gwarantuje uczciwą konkurencję na rynku; popiera opracowywanie norm europejskich w sposób odpowiedzialny, przejrzysty i inkluzywny, tak aby uwzględniać potrzeby i specyfikę wszystkich zainteresowanych stron, w tym MŚP i innych podmiotów społecznych;

3. podkreśla, że normy stosuje się w różnych obszarach, ale chociaż mogą one mieć skutki prawne, nie można traktować ich na równi z prawem UE, ponieważ przepisy i strategie polityczne dotyczące poziomu ochrony konsumentów, zdrowia, bezpieczeństwa, środowiska i danych określa prawodawca; przypomina w tym kontekście o dobrowolnym charakterze norm i uznaje, że obowiązkowe wymogi i wspólne specyfikacje można określać tylko w prawodawstwie Unii, na przykład w drodze aktów delegowanych lub wykonawczych. w tym kontekście podkreśla, że ważne jest utrzymanie inkluzywności procesu;

4. przypomina, że europejskie organizacje normalizacyjne powinny zawsze uwzględniać cele polityki UE przy opracowywaniu norm;

5. podkreśla, że normy europejskie i europejskie dokumenty normalizacyjne powinny być otwarte, inkluzywne, przejrzyste, wysokiej jakości i, w stosownych przypadkach, powinny promować trwałe produkty, które są łatwiejsze do naprawy, ponownego użycia i recyklingu, a także powinny być zgodne z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych i prywatności;

6. zachęca do działań mających na celu rozwiązanie problemu sprzecznych norm w różnych państwach członkowskich, które mogą tworzyć nieuzasadnione bariery wejścia na jednolity rynek; wzywa europejskie organizacje normalizacyjne, by zintensyfikowały wysiłki na rzecz opracowania norm zharmonizowanych, co pozwoli zmniejszyć fragmentację rynku, a dzięki temu ograniczyć koszty administracyjne dla obywateli i przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP i mikroprzedsiębiorstw, w tym poprzez zapewnienie lepszej reprezentacji tych podmiotów;

7. podkreśla znaczenie norm w obszarach, w których ich brak może w największym stopniu stawiać konsumentów, w tym osoby starsze i osoby z niepełnosprawnościami, w niekorzystnej sytuacji, podkreśla w związku z tym, że normy odgrywają ważną rolę w tworzeniu stabilnych i przewidywalnych ram, w szczególności w odniesieniu do produktów oferowanych konsumentom;

8. apeluje o lepszą reprezentację w systemie normalizacji oraz o zrównoważoną reprezentację wśród wyznaczonych ekspertów, aby zagwarantować sprawiedliwy wynik prac nad unijnymi przepisami i normami dotyczącymi dostępności;

9. popiera utworzenie rocznego zestawienia wskaźników dotyczących działań normalizacyjnych, publikowanego wraz z rocznym unijnym programem prac i kroczącym planem działań na rzecz normalizacji ICT, obejmującego planowane, obecne i zrealizowane działania normalizacyjne, który miałby na celu zwiększenie przejrzystości europejskiego systemu normalizacji; podkreśla, że zestawienie powinno ułatwić wszystkim zainteresowanym stronom poznawanie i monitorowanie działań dotyczących interesujących ich obszarów oraz, w stosownych przypadkach, wnoszenie wkładu w ich realizację;

Jak najefektywniejsze wykorzystanie europejskiego systemu normalizacji

10. popiera utworzenie Forum Wysokiego Szczebla ds. Normalizacji Europejskiej oraz dążenie do poszerzenia zakresu opinii, które bierze się uwagę przy określaniu potrzeb i priorytetów w zakresie normalizacji, planowaniu przyszłych działań i koordynacji podejść w jednostkach normalizacyjnych; podkreśla, że w skład grupy ekspertów powinny wchodzić różne zainteresowane strony, w tym MŚP i organizacje konsumenckie, oraz że grupa ta powinna działać przejrzyście, pamiętając o oddolnym, rynkowym charakterze działań normalizacyjnych; uważa, że Forum Wysokiego Szczebla może dostarczyć informacji zarówno na szczeblu strategicznym, jak i operacyjnym, zwłaszcza we współpracy z centrum doskonałości UE ds. norm w zakresie kwestii technicznych;

11. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie centrum doskonałości UE ds. norm oraz powołanie głównego urzędnika ds. normalizacji w Komisji; uważa, że wspomniane stanowisko i centrum stanowią zasób i w związku z tym powinny zwiększyć spójność w Komisji, jeśli chodzi o zlecenia normalizacji oraz terminowe przyjmowanie norm i przepisów mających znaczenie dla normalizacji, a także spójne stosowanie nowych ram prawnych, co przyniesie korzyści administracji publicznej, przedsiębiorstwom i innym zainteresowanym stronom; uważa, że osoba pełniąca wspomnianą funkcję nadzorczą powinna być dla Parlamentu ważnym partnerem, informującym go o działalności normalizacyjnej Komisji i umożliwiającym skuteczną kontrolę na szczeblu technicznym;

12. uważa, że Komisja, wspierana przez Forum Wysokiego Szczebla i unijne centrum doskonałości, może opracować skuteczniejsze metody technicznej oceny norm; uważa, że strony uczestniczące w procesie normalizacji powinny mieć jasność co do obowiązujących wymogów, oraz że powinny istnieć skuteczne procedury umożliwiające usuwanie usterek podczas opracowywania norm, aby uniknąć opóźnień po zakończeniu pracy przez ekspertów;

13. podkreśla znaczenie przyśpieszenia prac Forum Wysokiego Szczebla ds. Normalizacji i unijnego centrum doskonałości, które powinny przyjąć proaktywne podejście w celu umożliwienia terminowego określenia potrzeb w zakresie normalizacji oraz powinny pomóc osiągnąć właściwą równowagę pomiędzy potrzebą skrócenia procesu a zagwarantowaniem otwartych, inkluzywnych i wiarygodnych norm wysokiej jakości; zachęca do wzmocnienia technicznej wiedzy fachowej i umiejętności w ramach Forum Wysokiego Szczebla, w tym za pośrednictwem podgrup ekspertów będących w stanie opracować programy, które upowszechnią działania szkoleniowe i jeszcze bardziej poprawią system normalizacji na szczeblu UE;

14. zaleca, aby Komisja, w porozumieniu z europejskimi organizacjami normalizacyjnymi, ustanowiła jasny zestaw kluczowych wskaźników efektywności działania i wytycznych w odniesieniu do tych aspektów normalizacji, które wchodzą w zakres jej kompetencji, w szczególności w odniesieniu do norm związanych z celami Europejskiego Zielonego Ładu i cyfrowej dekady Europy, aby ustanowić precyzyjne cele dotyczące zmian związanych z normalizacją, w tym udziału społeczeństwa obywatelskiego; uważa, że te kluczowe wskaźniki efektywności działania powinny podlegać zarządzaniu głównego urzędnika ds. normalizacji i unijnego centrum doskonałości oraz że mogą one przyczynić się do skuteczniejszego zarządzania działaniami normalizacyjnymi Komisji i ich skuteczniejszej kontroli;

15. zwraca uwagę na ryzyko pokrywania się działań Forum Wysokiego Szczebla i działań unijnego centrum doskonałości, a także działań innych grup ekspertów, forów branżowych i grup politycznych, takich jak centrum AccessibleEU, które zdaniem Parlamentu mogłyby pomóc Komisji w sprawach związanych z normalizacją; zachęca Komisję, by unikała powielania działań oraz by dążyła, tam gdzie to możliwe, do współpracy między forami, tak aby jak najlepiej wykorzystać ograniczony czas ekspertów, zachęcać ich do uczestnictwa w inicjatywach i minimalizować koszty administracyjne;

16. z zadowoleniem przyjmuje zamiar zaangażowania Parlamentu i Rady w coroczne wydarzenie, podczas którego określane będą priorytety w zakresie działań normalizacyjnych; przypomina, że normalizacja ma strategiczne znaczenie dla rynku wewnętrznego, i uważa, że pożądana jest bardziej dogłębna i regularna kontrola ze strony współprawodawców;

17. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja chce przyspieszyć działania związane z opracowywaniem norm; uważa, że terminowe przygotowanie solidnych, wysokiej jakości norm spełniających potrzeby rynku i społeczeństwa jest niezbędne, by umożliwić właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego oraz by dotrzymywać kroku innowacjom i międzynarodowej konkurencji; podkreśla, że w wielu sektorach występują opóźnienia, co stwarza trudności dla podmiotów gospodarczych, organów krajowych i społeczeństwa obywatelskiego, gdy normy nie są dostępne, lub prowadzi do fragmentacji, gdy możliwe jest stosowanie wyłącznie norm krajowych; podkreśla w związku z tym, że konsultacje publiczne z zainteresowanymi stronami, osiąganie konsensusu, angażowanie szerokiego grona podmiotów i odpowiednia weryfikacja zgodności norm z wymogami prawnymi UE, zwłaszcza w przypadku norm zharmonizowanych, powinny mieć pierwszeństwo przed tempem prac;

18. sądzi, że długie opóźnienia w procesie normalizacji wynikają z różnych przyczyn; uważa, że Komisja powinna pilnie ponownie rozważyć swoje podejście w świetle sprawy Jamesa Elliotta 3 ; wzywa Komisję, aby odeszła od formułowania zbyt nakazowych wymogów w odniesieniu do zleceń normalizacji, które to wymogi ograniczają możliwość ekspertów do proponowania na czas odpowiednich rozwiązań mających zaspokoić potrzeby leżące u podstaw zlecenia normalizacji, a także zawężają zakres norm, które powinny być dostosowane do przyszłych wyzwań;

19. uważa, że prawodawstwo UE dotyczące produktów powinno koncentrować się na podstawowych wymogach w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, przy czym w miarę możliwości należy stosować podejście neutralne pod względem technologicznym, a wymogi techniczne powinny być określane w unijnych normach zharmonizowanych;

20. podkreśla, że mogą istnieć nieodłączne ograniczenia, jeśli chodzi o przyspieszenie procesu normalizacji, ponieważ zarówno przygotowanie norm, jak i publikacja norm zharmonizowanych oraz wdrażanie tych norm w przemyśle wydłużają czas przed ich przyjęciem przez rynek; stwierdza, że przyspieszenie zadań administracyjnych, takich jak publikacja (przywołanie) odniesienia do normy zharmonizowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, może być łatwiejsze do realizacji; podkreśla, że szersze przyjęcie istniejących norm zamiast opracowywania nowych miałoby również pozytywne skutki pod względem terminowości i umożliwiłoby łatwiejsze zrozumienie i wdrożenie norm; zwraca uwagę, że nadmierny pośpiech przy przygotowaniu lub wdrażaniu norm stwarza wyzwania dla wszystkich zainteresowanych stron, w tym dla organów krajowych, ponieważ każdy skrócony termin może negatywnie wpłynąć na osiągnięcie szerokiego i solidnego konsensusu wśród wszystkich zainteresowanych stron;

21. zachęca Komisję, aby równocześnie z usprawnianiem własnych procesów wewnętrznych kontynuowała współpracę z europejskimi organizacjami normalizacyjnymi nad sposobami terminowej realizacji zadań, w tym nad wczesną wymianą informacji dotyczących treści i wykonalności planowanych zleceń normalizacyjnych oraz rozważaniem najodpowiedniejszych dokumentów normalizacyjnych w zależności od potrzeb;

22. z zadowoleniem przyjmuje plan działań opracowany przez grupę zadaniową Komisji, Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu oraz europejskie organizacje normalizacyjne pt. "A Successful European Standardisation System - Timely European Standards for a Green and Digital, Single and Global Market" [Skuteczny europejski system normalizacji - terminowe normy europejskie na rzecz zielonego, cyfrowego, jednolitego i globalnego rynku], który może zwiększyć skuteczność procesu normalizacji, ponieważ dzięki niemu będzie można rozwiązywać problemy związane ze zrozumiałością i wykonalnością na wczesnym etapie;

23. w związku z tym apeluje o określenie stabilnych, jasnych kryteriów oceny norm zharmonizowanych, powszechnie rozumianych przez wszystkie zainteresowane strony, a także o udostępnienie niezbędnych zasobów w celu zapewnienia ich terminowej oceny; podkreśla w szczególności, że Komisja musi zapewnić odpowiednie planowanie finansowe dla konsultantów ds. norm zharmonizowanych, i sugeruje zwiększenie koordynacji pomiędzy HASC a centrum doskonałości UE ds. normalizacji;

24. zauważa, że przy ustalaniu priorytetów w zakresie normalizacji i wydawaniu nowych wniosków o normalizację punktem wyjścia powinien być dla Komisji przegląd istniejących norm w danej dziedzinie; podkreśla, że nowe normy należy opracowywać, jeżeli stwierdzi się wyraźne luki; podkreśla, że ważne jest zapewnienie wsparcia na rzecz wdrażania i stosowania norm, zwłaszcza wśród MŚP;

Utrzymanie integralności, inkluzywności i dostępności europejskiego systemu normalizacji

25. uważa, że podczas oceny rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 można określić obszary, w których potrzebne są dalsze działania z możliwością reform wykraczających poza ukierunkowaną zmianę już wprowadzoną przez Komisję; uważa, że należy ocenić i zwiększyć rolę, udział i wkład odpowiednich zainteresowanych stron, w tym przedstawicieli MŚP, partnerów społecznych oraz podmiotów reprezentujących interesy środowiskowe, społeczne i konsumenckie, w przypadku gdy takie reformy mogą przynieść korzyści i uzupełniać prace przewidziane przez europejskie organizacje normalizacyjne w następstwie wezwania Komisji do przedstawienia propozycji reform ich własnego zarządzania wewnętrznego; zauważa, że reforma powinna również doprowadzić do większej inkluzywność i rzeczywistego udziału zainteresowanych stron społecznych poza obecnymi ramami normalizacyjnymi, a tym samym uwzględniać rzeczywiste rezultaty procesu szukania konsensusu;

26. przypomina, że w ciągu ostatnich lat praktyki europejskich organizacji normalizacyjnych w zakresie zarządzania wewnętrznego i procesów podejmowania decyzji uległy zmianie i że zacieśniły one współpracę z zainteresowanymi stronami na szczeblu międzynarodowym i europejskim;

27. zachęca Komisję, aby udoskonaliła wymogi w zakresie przejrzystości w dziedzinie normalizacji i oczekuje, że szybko wdroży ona zmianę rozporządzenia w odniesieniu do decyzji europejskich organizacji normalizacyjnych dotyczących norm europejskich i europejskich dokumentów normalizacyjnych; uważa, że rozporządzenie zmieniające może pomóc wzmocnić proces decyzyjny, bez uszczerbku dla istotnej roli szerszego grona zainteresowanych stron w przygotowywaniu skutecznych norm odpowiadających potrzebom wynikającym z interesu publicznego i potrzebom rynku;

28. podkreśla, że skuteczne uczestnictwo europejskich MŚP i innych zainteresowanych grup społecznych w międzynarodowej normalizacji nadal stanowi duże wyzwanie z powodu ograniczonych zasobów, takich jak środki pieniężne; uważa, że Komisja powinna współpracować z państwami członkowskimi, aby zwiększyć wsparcie finansowe i zadbać o dostępność programów finansowania mogących zapewnić istotne, długoterminowe i stabilne wsparcie finansowe, dzięki którym różne zainteresowane strony, w tym MŚP i organizacje konsumenckie, będą mogły uczestniczyć w systemie normalizacji; wzywa do lepszego wykorzystywania istniejących narzędzi i wytycznych, które uwzględniają potrzeby i interesy MŚP i innych zainteresowanych stron; uważa, że z myślą o zwiększeniu uczestnictwa społeczeństwa obywatelskiego i rozszerzeniu zastosowania zakresu załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 Komisja powinna podjąć prace nad stworzeniem wykazu organizacji społeczeństwa obywatelskiego mających interes w uczestniczeniu w pracach normalizacyjnych na szczeblu europejskim;

29. uważa, że należy propagować uczestnictwo MŚP na szczeblu krajowym, ponieważ to tam mogą one wnieść najskuteczniejszy wkład z uwagi na niższe koszty i brak barier językowych; zauważa, że ramy normalizacyjne powinny zachęcać MŚP do aktywnego uczestnictwa, zwłaszcza poprzez zapewnianie dostępu do działalności normalizacyjnej lub, w miarę możliwości, stosowanie stawek obniżonych, oraz powinny zapewniać innowacyjne rozwiązania technologiczne w działalności normalizacyjnej; podkreśla, że krajowe organy normalizacyjne powinny ułatwiać MŚP dostęp do norm, określając w rocznych programach prac projekty normalizacyjne, które mają szczególne znaczenie dla MŚP;

30. z zadowoleniem przyjmuje dążenie do zaangażowania w działania normalizacyjne na szczeblu krajowym większej liczby zainteresowanych stron, w tym MŚP i organizacji konsumenckich; uważa, że wymiana najlepszych praktyk może pomóc państwom członkowskim i krajowym jednostkom normalizacyjnym w zwiększeniu uczestnictwa różnych zainteresowanych stron, w szczególności MŚP i organizacji społeczeństwa obywatelskiego, lecz przestrzega, że powinno to stanowić uzupełnienie, a nie powielenie prac europejskich organizacji normalizacyjnych lub sieci utworzonych już przez organizacje wymienione w załączniku III do rozporządzenia (UE) nr 1025/2012; zauważa, że nie wszystkie organizacje wymienione w załączniku III mają odpowiedniki krajowe we wszystkich państwach członkowskich; uważa, że Komisja powinna zwiększyć finansowanie lub pomoc techniczną dla tych organizacji, aby zagwarantować ich udział w krajowych działaniach normalizacyjnych, w tym nie tylko w pracach technicznych nad normami, ale również w przygotowywaniu stanowisk w odpowiedzi na zlecenia normalizacji na szczeblu europejskim i międzynarodowym, zwiększając tym samym inkluzywność całego procesu; podkreśla, jak ważne jest zagwarantowanie, aby na szczeblu krajowym państwa członkowskie zapewniały dodatkowe wsparcie finansowe w celu umożliwienia uczestnictwa MŚP i stowarzyszeń MŚP;

31. zauważa, że w niektórych państwach członkowskich krajowe jednostki normalizacyjne ustanowiły już mechanizmy solidarnościowe, w ramach których zainteresowane strony z sektora przemysłu partycypują w opłatach z tytułu uczestnictwa zainteresowanych grup społecznych na podstawie określonych kryteriów, takich jak wielkość przedsiębiorstwa i wysokość osiąganych przez nie obrotów; wzywa Komisję i europejskie organizacje normalizacyjne do oceny tych mechanizmów;

32. uznaje potrzebę spójnego podejścia do wspólnych specyfikacji, zwłaszcza że różne procesy legislacyjne skutkują obecnie rozbieżnością przepisów; ubolewa, że procedura przyjmowania wspólnych specyfikacji nie została uzgodniona na poziomie horyzontalnym, i podkreśla potrzebę przyjęcia zharmonizowanego podejścia do wspólnych specyfikacji w różnych aktach ustawodawczych Unii; podkreśla znaczenie powiązań pomiędzy wspólnymi specyfikacjami i istniejącymi normami europejskimi i międzynarodowymi, mających ułatwić przestrzeganie przepisów, zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorstwom; w związku z tym uważa, że mechanizm ten należy stosować wyłącznie w wyjątkowych przypadkach, jeżeli Komisja zwróciła się do co najmniej jednej europejskiej organizacji normalizacyjnej o opracowanie normy zharmonizowanej i zlecenie to nie zostało zrealizowane w terminie lub jeżeli zlecenie nie zostało przyjęte, a także wyłącznie gdy nie przewiduje się publikacji norm w rozsądnym terminie; nalega, aby po publikacji norm zharmonizowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wspólne specyfikacje były uchylane; wyraża zaniepokojenie wspólnymi specyfikacjami dotyczącymi m.in. poszanowania praw podstawowych, w przypadku których zastosowanie aktów wykonawczych wpływa na uprawnienia kontrolne współprawodawców; podkreśla, że ani normy, ani wspólne specyfikacje nie mogą dotyczyć praw podstawowych albo kwestii społeczno-gospodarczych;

33. uważa, że podczas oceny rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 należy ocenić możliwość włączenia do niej przepisów horyzontalnych dotyczących wspólnych specyfikacji, tak aby kolejne wnioski mogły zawierać spójne odniesienie do tego tekstu;

34. uważa, że rozbieżne wyniki działań regulacyjnych mogą wpłynąć też na proces normalizacji w ujęciu ogólnym ze względu na różną terminologię, brak standardowych klauzul dotyczących zleceń normalizacji oraz trudności w kontroli ex ante; podkreśla, że problem ten jest jeszcze poważniejszy, gdy normy mają znaczenie dla więcej niż jednego aktu prawnego; uważa, że można by rozważyć wspólne podejście lub formalne porozumienie między Komisją a współprawodawcami, aby usprawnić przygotowywanie norm i szczegółowych warunków dotyczących wspólnych specyfikacji;

35. z zadowoleniem przyjmuje zainicjowany przez państwa członkowskie i krajowe jednostki normalizacyjne proces wzajemnej oceny, podczas którego następuje wymiana dobrych praktyk i proponuje się nowe pomysły dotyczące skuteczniejszego uczestnictwa społeczeństwa obywatelskiego i konsumentów, a także określa się warunki normalizacji przyjazne dla MŚP;

36. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie europejskiej strony internetowej poświęconej monitorowaniu norm dotyczących internetu; wzywa Komisję, aby rozważyła utworzenie ogólnodostępnego rejestru wszystkich norm opracowanych przez UE, co zwiększy przejrzystość i zachęci obywateli do zainteresowania się kwestią opracowywania norm europejskich;

Ustanawianie norm międzynarodowych

37. uważa, że poprawa europejskiej koordynacji i zaangażowania na szczeblu międzynarodowym w odniesieniu do normalizacji, we współpracy z globalnymi partnerami o zbieżnych poglądach, ma zasadnicze znaczenie, przy czym powinno odbywać się to przy poszanowaniu prawa delegacji krajowych do podejmowania własnych decyzji na forach międzynarodowych; uważa jednak, że tam, gdzie istnieją podobne punkty widzenia, podzielane również przez partnerów o zbieżnych poglądach z krajów trzecich, europejskie przywództwo polityczne w zakresie opracowywania norm może potęgować wiodącą pozycję Europy w przemyśle;

38. z zadowoleniem przyjmuje cenną rolę, jaką w strategii przewidziano dla międzynarodowej działalności normalizacyjnej; uważa, że przyjęcie norm międzynarodowych przez europejskie organizacje normalizacyjne może pomóc europejskim przedsiębiorstwom, które poszukują możliwości handlowych poza Unią; przypomina, że nie wszystkie kraje automatycznie wprowadzają normy międzynarodowe jako zamienniki norm krajowych, i zachęca Komisję i państwa członkowskie do propagowania tego podejścia wśród państw trzecich;

39. podkreśla, że priorytetowe traktowanie kwestii normalizacji w relacjach dwu- i wielostronnych z państwami trzecimi jest również ważne dla zapewnienia, aby na szczeblu międzynarodowym przeważało podobne, sprzyjające włączeniu społecznemu podejście do normalizacji, które będzie sprzyjać współpracy między demokratycznymi partnerami o zbieżnych poglądach; wzywa Komisję i europejskie organizacje normalizacyjne, by współpracowały ze swoimi międzynarodowymi odpowiednikami i partnerami handlowymi o zbieżnych poglądach, co wzmocni inkluzywność międzynarodowego systemu normalizacji i zapewni silniejszą reprezentację wszystkich zainteresowanych stron, a także zwiększy ogólną rolę, jaką UE odgrywa w globalnym systemie normalizacji; w związku z tym zachęca Komisję i organizacje społeczeństwa obywatelskiego do opracowania kluczowych wskaźników efektywności działania, dzięki którym możliwe będzie monitorowanie zobowiązań w zakresie normalizacji między Unią a państwami trzecimi oraz postępów w opracowywaniu tych norm w porozumieniu z europejskimi organizacjami normalizacyjnymi, co poprawi zarówno konkurencję na rynku wewnętrznym, jak i ochronę konsumentów, z korzyścią dla całej gospodarki;

40. zauważa, że konsorcja międzynarodowe mają szczególne znaczenie w niektórych sektorach, w tym jeśli chodzi o dwojaką transformację; podkreśla pozytywną rolę, jaką pod względem osiągania celów politycznych może odegrać włączenie do europejskiego systemu normalizacji norm opracowanych w konsorcjach, na przykład uznanie standardu USB-C za wspólny standard ładowania; wzywa Komisję i europejskie organizacje normalizacyjne, by wykorzystały ten i inne przykłady najlepszych praktyk oraz rozważyły, jak można najlepiej ułatwić wprowadzanie norm opracowywanych przez konsorcja, gdy te przyczyniają się do osiągania celów Unii;

41. zachęca do ścisłej współpracy na szczeblu europejskim oraz do współpracy między UE a NATO w zakresie harmonizacji norm w dziedzinie obronności w celu zwiększenia interoperacyjności;

Najnowocześniejsze innowacje, które sprzyjają terminowemu ustanawianiu norm

42. podkreśla wartość komercjalizacji prac badawczych, w tym tych zainicjowanych w ramach unijnych programów finansowania badań naukowych, których przydatność do celów normalizacji projektów należy oceniać na wczesnym etapie; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie mechanizmu wspierającego normalizację, stanowiącego stanowisko testowe do badania przydatności norm; przypomina, że finansowane przez Unię badania naukowe oparte na współpracy, w tym z badaczami z państw trzecich, mogą wpływać korzystnie na tworzenie norm i wspierać nie tylko ich opracowywanie, ale również kolejne pokolenie ekspertów zaangażowanych w działalność normalizacyjną; uważa, że celem tych działań powinno być wsparcie uczestnictwa badaczy w opracowywaniu europejskich norm na szczeblu europejskich organizacji normalizacyjnych;

43. podkreśla, że choć należy uaktualnić nowe przepisy, Komisja powinna propagować swoje podejście, stosowanie i integrację norm międzynarodowych oraz koordynację między wszystkimi podmiotami za pomocą umów o wolnym handlu, w szczególności w odniesieniu do strategii Global Gateway;

44. popiera kładzenie nacisku na działalność normalizacyjną w programach wdrożeniowych, takich jak instrument "Łącząc Europę" i program "Cyfrowa Europa", gdyż jest to podstawowy środek ułatwiania wdrażania nowych i innowacyjnych technologii i podejść;

45. przyjmuje do wiadomości opracowanie europejskiego kodeksu praktyk dla badaczy w dziedzinie normalizacji, który ma propagować nadrzędne podejście do działalności normalizacyjnej zgodnie z celami politycznymi i interesami strategicznymi UE;

46. jest zdania, że otwarte normy mogą pomóc w opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań i polityk otwartych rządów w oparciu o zasady przejrzystości, rozliczalności i wiarygodności;

Zapewnienie przyszłej wiedzy fachowej w zakresie normalizacji

47. popiera rozwój programów podnoszących świadomość i programów szkoleniowych, w tym programów uczenia się przez całe życie, a także programów kształcenia i szkolenia zawodowego, których celem jest opracowanie ścieżek prowadzących do działalności związanej z normalizacją, skierowanych do pracowników akademickich, przyszłych specjalistów z branży, decydentów politycznych oraz przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego; apeluje o uruchomienie programów szkoleniowych i mentorskich upowszechniających wiedzę o standardach i korzyściach płynących z normalizacji, adresowanych w szczególności do MŚP oraz innych zainteresowanych stron niedostatecznie reprezentowanych w procesie normalizacji; uważa, że takie programy podnoszące świadomość i programy szkoleniowe należy opracowywać we współpracy z przemysłem, aby zagwarantować, że będą dostosowane do zamierzonego celu i że będą odzwierciedlić oparte na mechanizmach rynkowych podejście do normalizacji;

48. popiera zapewnienie finansowania europejskim organizacjom normalizacyjnym na działania wstępne lub pomocnicze w zakresie normalizacji europejskiej, obejmujących również współpracę, w tym na szczeblu międzynarodowym, badania i oceny zgodności oraz środki mające skrócić czas rozpatrywania i przeglądu norm europejskich lub europejskich dokumentów normalizacyjnych bez uszczerbku dla podstawowych zasad, w szczególności zasady otwartości, jakości, przejrzystości i konsensusu wśród wszystkich zainteresowanych stron;

49. zauważa, że opracowywanie i wdrażanie norm wymaga wysokiego poziomu wiedzy technicznej oraz że nowe wyzwania cyfrowe, które będą wymagały większych umiejętności i kompetencji technicznych, mogą spotęgować niedobory wykwalifikowanych ekspertów w sektorze publicznym i prywatnym, a także że konieczne są dalsze działania w celu zwiększenia wiedzy i świadomości wśród zainteresowanych stron z sektora publicznego i prywatnego; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji dotyczącą organizacji Uniwersyteckich Dni Normalizacji w celu zwiększania świadomości wśród pracowników akademickich i studentów oraz jeszcze większego uwzględniania normalizacji w projektach unijnej społeczności akademickiej; zauważa, że Forum Wysokiego Szczebla powinno zachęcać do tworzenia uniwersyteckich modułów dydaktycznych dotyczących normalizacji w celu poprawy kompetencji, i zachęca państwa członkowskie, aby uwzględniły odpowiednie kursy kształcenia zawodowego dotyczące norm w krajowych systemach edukacji;

50. ponawia apel o ściślejszą współpracę między instytucjami UE, Wspólnym Centrum Badawczym, rządami krajowymi, społeczeństwem obywatelskim i europejskimi organizacjami normalizacyjnymi w celu opracowania wytycznych dotyczących szkoleń dla decydentów politycznych oraz stworzenia kultury normalizacji, w tym upowszechnienia wiedzy, jak działają normy i kiedy można je stosować; uważa, że jest to równie konieczne jak inne reformy wewnętrzne, aby stworzyć solidną platformę dla przyszłej działalności normalizacyjnej, kontroli i opracowywania priorytetów w zakresie normalizacji;

o

o o

51. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.
2 Dz.U. C 334 z 19.9.2018, s. 2.
3 Wyrok Trybunału z dnia 27 października 2016 r., James Elliott Construction Limited przeciwko Irish Asphalt Limited, C-613/14, ECLI: EU:C:2016:821.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024