Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie przyszłego finansowania przez UE sieci radiowej Euranet Plus (2021/2708(RSP))

Przyszłe finansowanie przez UE sieci radiowej Euranet Plus

P9_TA(2021)0297

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie przyszłego finansowania przez UE sieci radiowej Euranet Plus (2021/2708(RSP))

(2022/C 67/19)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lutego 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 167 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej oraz Protokół nr 2 do Traktatów w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności,

- uwzględniając art. 11 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając decyzję Komisji z dnia 18 marca 2021 r. w sprawie finansowania działań multimedialnych oraz przyjęcia programu prac na rok 2021, wraz z załącznikiem,

- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie przyszłego finansowania przez UE sieci radiowej Euranet Plus (0-000036/2021 - B9-0023/2021),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Kultury i Edukacji,

A. mając na uwadze, że radio okazało się kluczowym środkiem komunikacji z obywatelami na temat spraw UE;

B. mając na uwadze, że w większych i bardziej zaludnionych państwach członkowskich regionalne i lokalne stacje radiowe, dzięki swojej bardzo wysokiej penetracji rynku, często oferują uprzywilejowany dostęp do treści związanych z UE dla znacznej grupy słuchaczy i skutecznie przyczyniają się do zachowania języków mniejszości;

C. mając na uwadze, że chociaż radio może stać się kluczowym środkiem przekazu w krajobrazie medialnym, który w znacznym stopniu uległ cyfryzacji, cyfryzacja nadawania dźwięku w UE jest procesem długoterminowym, który wymaga od stacji i sieci radiowych opracowania planów przejściowych, rozłożenia niezbędnych inwestycji i zamortyzowania pełnego wpływu gospodarczego tej zmiany;

D. mając na uwadze, że założona w 2007 r. Euranet Plus to jedyna w swoim rodzaju sieć stacji radiowych w UE, która relacjonuje wydarzenia w Europie z perspektywy ponadnarodowej; mając na uwadze, że od czasu utworzenia sieci jej działalność operacyjna jest finansowana głównie ze środków UE; mając na uwadze, że w skład Euranet Plus wchodzi obecnie 13 wiodących nadawców publicznych i prywatnych z 13 państw członkowskich, którzy łącznie docierają każdego dnia do ponad 15 milionów słuchaczy 1 , oraz że sieć oferuje swoim członkom wyjątkowy wachlarz wysokiej jakości usług produkcyjnych, nadawczych i redakcyjnych, spełniając tym samym wymogi art. 195 rozporządzenia finansowego 2  w zakresie szczególnych cech działalności wymagającej określonego rodzaju podmiotu;

E. mając na uwadze, że obecna umowa o dotację z Euranet Plus - o wartości 2,16 mln EUR rocznie - ma wygasnąć 31 grudnia 2021 r.;

F. mając na uwadze, że Parlament Europejski powiadomiono o decyzji Komisji w sprawie przyszłego modelu finansowania działań multimedialnych pismem komisarza T. Bretona z 18 stycznia 2021 r., w którym stwierdzono, że umowa o dotację z Euranet Plus nie zostanie przedłużona i zastąpi ją konkurencyjne roczne zaproszenie do składania wniosków, które zostanie ogłoszone w 2021 r.;

G. mając na uwadze, że choć wyraźnie zalecono to w niedawnej kontroli, Komisja nie zaangażowała się w strategiczny dialog z Euranet Plus, zanim podjęła decyzję w sprawie przyszłego finansowania radiofonii;

H. mając na uwadze, że Komisja Kultury i Edukacji (CULT) wielokrotnie zwracała się do Komisji o włączenie jej w proces decyzyjny dotyczący działań multimedialnych, przekazała Komisji swoje głębokie przekonanie, że planowane podejście jest niesprawiedliwe wobec Euranet Plus, która jako ogólnoeuropejska sieć radiowa z misją służby publicznej zasługuje na traktowanie jako wyjątkowego partnera w promowaniu integracji i różnorodności mediów w UE, oraz wyraziła - zarówno ustnie, jak i pisemnie - swój zasadniczy sprzeciw wobec planowanych przez Komisję szybkich zmian w finansowaniu przez UE radiofonii, które mogą zakłócić ciągłość usług;

I. mając na uwadze, że 18 marca 2021 r. Komisja zgodnie z planem przystąpiła do przyjęcia decyzji w sprawie finansowania działań multimedialnych oraz do przyjęcia programu prac na rok 2021; mając na uwadze, że Komisja dała jasno do zrozumienia poprzez wielokrotną wymianę poglądów z pracownikami i komisarzami, że zamierza podtrzymać decyzję dotyczącą przyszłego finansowania UE dla Euranet Plus, całkowicie lekceważąc wolę polityczną Parlamentu w tej sprawie;

J. mając na uwadze, że model finansowania oparty na corocznych otwartych zaproszeniach do składania wniosków o bardzo ograniczonym czasie trwania nie jest zrównoważony finansowo; mając na uwadze, że ogłoszenie zaproszenia w tym roku, bez środków przejściowych, jest niesprawiedliwe wobec Euranet Plus, wieloletniego i zaufanego partnera, uniemożliwia sieci opracowanie długoterminowego planu rozwoju w zakresie przejścia na technologię cyfrową i inwestowania w dalsze doskonalenie swoich produktów i usług oraz może doprowadzić do likwidacji organizacji i zwolnienia jej pracowników na początku 2022 r.;

1. wzywa Komisję, aby uznała wyjątkowy charakter Euranet Plus jako niezależnej sieci radiowej, która z powodzeniem wypełnia lukę informacyjną między UE a jej obywatelami, zwiększając ich zrozumienie wszystkich dziedzin kształtowania polityki UE oraz promując debatę na ten temat; podkreśla, że Euranet Plus łączy zdolności produkcyjne i nadawcze, zapewniając wysokiej jakości usługi redakcyjne dla stowarzyszonych stacji radiowych i samej agencji, która planuje koprodukcje, promuje wymianę i produkuje ogólnoeuropejskie, dostosowane do potrzeb i dostępne na żądanie formaty dla swoich członków; stwierdza, że Euranet Plus stanowi zatem wyjątkową platformę dla licznej grupy nadawców publicznych i prywatnych, którzy dzięki treściom w 12 językach urzędowych UE docierają codziennie do ponad 15 milionów słuchaczy, którzy w przeciwnym razie mogliby nie interesować się kwestiami związanymi z UE;

2. wzywa do przedłużenia obecnego podstawowego finansowania Euranet Plus w formie przejściowej umowy o dotację na co najmniej dwa lata, aby umożliwić sieci opracowanie długoterminowego planu strategicznego w celu dalszego jej rozwoju do końca 2027 r., z myślą o zwiększeniu liczby członków oraz zasięgu geograficznego i językowego, przygotowaniu się do przejścia na technologię cyfrową oraz inwestowaniu w dalsze ulepszanie produktów i usług; domaga się, by Dyrekcje Generalne Komisji: ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii (DG CONNECT) oraz ds. Budżetu (DG BUDG) utworzyły międzyinstytucjonalną grupę roboczą z udziałem Euranet Plus i komisji CULT w celu znalezienia odpowiednich rozwiązań technicznych służących wdrożeniu wieloletnich ram operacyjnych; podkreśla, że takie środki przejściowe pozwolą organizacji przygotować się do konkurencyjnego, wieloletniego procesu, który mógłby się rozpocząć w 2024 r.; podkreśla, że takie podejście przyniesie największą wartość dodaną pod względem zrównoważonego charakteru, skuteczności i należytego wykorzystania publicznych środków UE w przeciwieństwie do procedur krótkoterminowych, które nie tylko zmuszają beneficjentów do funkcjonowania przy minimum środków finansowych, ale są także bardziej kosztowne pod względem administracyjnym;

3. zwraca się do Komisji o pilną zmianę decyzji z dnia 18 marca 2021 r., aby zagwarantować, że kwota 2,2 mln EUR, przeznaczona na finansowanie działalności w dziedzinie radiofonii w 2022 r. w pkt 2 załącznika do tej decyzji, nie zostanie przyznana w drodze otwartego zaproszenia do składania wniosków, lecz przekazana bezpośrednio Euranet Plus w oparciu o fakt, że organizacja ta nadal spełnia wymogi art. 195 rozporządzenia finansowego;

4. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Oficjalna strona internetowa sieci Euranet Plus, "Our Network" [Nasza sieć].
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024