Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie działań następczych w związku z konkluzjami Konferencji w sprawie przyszłości Europy (2022/2648(RSP))

P9_TA(2022)0141
Działania następcze po Konferencji w sprawie przyszłości Europy Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie działań następczych w związku z konkluzjami Konferencji w sprawie przyszłości Europy (2022/2648(RSP))
(2022/C 465/07)

Parlament Europejski,

- uwzględniając regulamin Konferencji w sprawie przyszłości Europy (zwanej dalej "Konferencją"), zatwierdzony przez zarząd i opublikowany na wielojęzycznej platformie cyfrowej Konferencji,

- uwzględniając konkluzje dziewięciu tematycznych grup roboczych Konferencji zatwierdzone 30 kwietnia 2022 r. na sesji plenarnej Konferencji,

- uwzględniając sprawozdanie z działalności wielojęzycznej platformy cyfrowej Konferencji w sprawie przyszłości Europy opublikowane w lutym 2022 r.,

- uwzględniając wpisy poszczególnych państw członkowskich na wielojęzycznej platformie cyfrowej Konferencji w sprawie przyszłości Europy opublikowane w lutym 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdania krajowych paneli obywatelskich i wydarzenia krajowe opublikowane na wielojęzycznej platformie cyfrowej Konferencji,

- uwzględniając sprawozdanie zawierające pomysły młodzieży na Konferencję w sprawie przyszłości Europy opublikowane w następstwie Europejskiego Spotkania Młodzieży, które odbyło się 8 i 9 października 2021 r.,

- uwzględniając zalecenia pierwszego europejskiego panelu obywatelskiego "Silniejsza gospodarka, sprawiedliwość społeczna i zatrudnienie / Edukacja, kultura, młodzież i sport / Transformacja cyfrowa",

- uwzględniając zalecenia drugiego europejskiego panelu obywatelskiego "Demokracja europejska / Wartości i prawa, praworządność, bezpieczeństwo",

- uwzględniając zalecenia trzeciego europejskiego panelu obywatelskiego "Zmiana klimatu, środowisko / Zdrowie",

- uwzględniając zalecenia czwartego europejskiego panelu obywatelskiego "UE w świecie / Migracja",

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 stycznia 2020 r. w sprawie stanowiska Parlamentu Europejskiego dotyczącego Konferencji w sprawie przyszłości Europy 1 ,

- uwzględniając swoje rezolucje: z 16 lutego 2017 r. w sprawie poprawy funkcjonowania Unii Europejskiej dzięki wykorzystaniu potencjału Traktatu z Lizbony 2 , z 16 lutego 2017 r. w sprawie ewentualnych zmian i dostosowań w obecnej strukturze instytucjonalnej Unii Europejskiej 3 , z 13 lutego 2019 r. w sprawie stanu debaty nad przyszłością Europy 4  oraz z 26 listopada 2020 r. w sprawie oceny wyborów europejskich 5 ,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że w porównaniu z warunkami, w których rozpoczęła się Konferencja, w Unii Europejskiej panuje obecnie bezprecedensowa sytuacja, dlatego konieczny jest nowy impuls dla integracji europejskiej i jeszcze bardziej zdecydowane wspólne działania i solidarność, ponieważ na kontynent europejski powraca wojna;

B. mając na uwadze, że UE będzie oceniana według jej zdolności do wyjścia z obecnego kryzysu i w związku z tym powinna dążyć do tego, by stać się silniejszą;

C. mając na uwadze, że Parlament Europejski w pełni zaangażował się w Konferencję i jest głęboko przekonany, że UE trzeba zreformować, aby mogła stawić czoła nie tylko obecnym, ale również przyszłym wyzwaniom;

D. mając na uwadze, że w konkluzjach Konferencji trzeba będzie uwzględnić również wszystkie skutki inwazji Rosji na Ukrainę w już i tak bardzo trudnej sytuacji po pandemii;

E. mając na uwadze, że z wniosków będących efektem uczestnictwa obywatelskiego, przełożonych na końcowe konkluzje Konferencji, wynika, że Unia Europejska musi stać się bardziej demokratyczna, bezpieczna, skuteczna, zamożna, sprawiedliwsza, bardziej zrównoważona, bardziej zdolna do działania i bardziej wpływowa na świecie;

F. mając na uwadze, że UE powinna mieć wystarczające i odpowiednie środki do osiągnięcia wyżej wymienionych celów, co ponownie uwypukla potrzebę poprawy funkcjonowania instytucji;

G. mając na uwadze, że w związku z tym UE powinna uzyskać narzędzia, które pozwoliłyby jej reagować na ważne wyzwania transnarodowe w dziedzinie bezpieczeństwa, zdrowia, zmiany klimatu i środowiska, migracji, cyfryzacji, obronności, opodatkowania, zwalczania nierówności, polityki gospodarczej i społecznej oraz geopolityki;

H. mając na uwadze, że do wdrożenia zaleceń i spełnienia oczekiwań wynikających z uczestnictwa obywatelskiego konieczne jest oprócz wniosków ustawodawczych rozpoczęcie procesu reform instytucjonalnych;

I. mając na uwadze, że nowe strategie polityczne, a w niektórych przypadkach zmiany traktatu, są konieczne nie jako środki same w sobie, lecz w interesie wszystkich Europejczyków, w dążeniu do przekształcenia UE w sposób gwarantujący jej otwartą strategiczną autonomię, bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój i konkurencyjność, poprawę warunków życia i pracy oraz poszanowanie praworządności i praw podstawowych;

J. mając na uwadze, że Konferencja po raz kolejny pokazuje, że każda reforma Unii wymaga pełnego zaangażowania Parlamentu, Komisji, Rady i odpowiednich zainteresowanych stron, a także bezpośredniego zaangażowania obywateli;

K. mając na uwadze, że doświadczenia Konferencji potwierdzają, jak ważne jest wzmocnienie wszystkich możliwych kanałów dialogu i współpracy między Parlamentem Europejskim a parlamentami narodowymi;

1. z zadowoleniem przyjmuje konkluzje Konferencji zatwierdzone na sesji plenarnej 30 kwietnia 2022 r.;

2. wyraża zadowolenie z ambitnych i konstruktywnych wniosków sformułowanych przez Konferencję w oparciu o zalecenia i pomysły europejskich i krajowych paneli obywatelskich, Europejskiego Spotkania Młodzieży i platformy internetowej; przyjmuje z zadowoleniem, że konkluzje Konferencji opracowano przy pełnym zaangażowaniu obywatelskim, i podkreśla znaczenie udziału obywateli w demokracji europejskiej;

3. uważa, że Konferencja zaowocowała innowacyjnym i udanym uczestnictwem obywateli europejskich oraz stworzyła dodatkową okazję dla instytucji europejskich do kompleksowego dialogu z obywatelami, parlamentami krajowymi, władzami regionalnymi i lokalnymi, partnerami społecznymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego na temat przyszłości Unii;

4. podkreśla znaczenie parlamentarnego wymiaru Konferencji i wyraża chęć wspierania i wzmacniania dialogu i współpracy między parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim;

5. uważa, że większa rola w procesie decyzyjnym UE idzie w parze z bardziej demokratycznymi, przejrzystymi i odpowiedzialnymi instytucjami UE; popiera ponadto stałe zaangażowanie obywatelskie i konsultacje z obywatelami w tym procesie;

6. wskazuje, że ostatnie kryzysy wymagają wspólnych europejskich rozwiązań; uważa, że Konferencja stanowiła wyjątkową okazję do przedstawienia UE perspektywicznych propozycji w tym zakresie;

7. uważa, że rosyjska agresja na Ukrainę dowodzi, że potrzebna jest silniejsza geopolityczna UE, przemawiająca jednym głosem na świecie i prowadząca wspólną politykę w dziedzinie bezpieczeństwa, obrony, energii i migracji, opartą na wspólnych działaniach i pełnej solidarności;

8. przypomina, że w odpowiedzi na pandemię COVID-19 UE wykazała się zdolnością do działania i promowania innowacyjnych i wspólnych rozwiązań w zakresie zdrowia, wzrostu gospodarczego i spójności społecznej; jest zdania, że te pozytywne działania trzeba przekształcić w nowe stałe ramy instytucjonalne i polityczne;

9. podkreśla, że konkluzje Konferencji wskazują, że UE musi pilnie zacząć odgrywać przywódczą rolę w przeciwdziałaniu zmianie klimatu, ochronie różnorodności biologicznej i promowaniu zrównoważonego rozwoju;

10. podkreśla, że konkluzje Konferencji i oczekiwania obywateli trzeba realizować przez podjęcie prac nad ambitnymi zmianami w niektórych z naszych najważniejszych strategii politycznych;

11. uważa, że pogłębioną integrację polityczną i prawdziwą demokrację, jak podkreślono w konkluzjach Konferencji, można osiągnąć dzięki prawu inicjatywy ustawodawczej Parlamentu Europejskiego i zniesieniu jednomyślności w Radzie;

12. przyznaje, że konkluzje Konferencji wymagają zmiany traktatu, m.in. jeśli chodzi o uproszczenie struktury instytucjonalnej UE, większej przejrzystości i rozliczalności w procesie decyzyjnym oraz zastanowienia się na nowo nad kompetencjami UE;

13. popiera - zgodnie z tym, co podkreślono we wnioskach grup roboczych Konferencji - przejście na model zrównoważonego i odpornego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu, wzmocnienie konkurencyjności i odporności gospodarki UE, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP jako podstawy naszej gospodarki, oraz sprawdzian konkurencyjności, pełne wdrożenie Europejskiego filaru praw socjalnych, w tym jego ważnych głównych celów na 2030 r., protokół w sprawie postępu społecznego oraz promowanie ukierunkowanych na przyszłość inwestycji z naciskiem na sprawiedliwą, zieloną i cyfrową transformację, o silnym wymiarze społecznym, obejmującym równouprawnienie płci, z uwzględnieniem również przykładów NextGenerationEU i europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE);

14. uważa, że dla realizacji postulatów obywateli zasadnicze znaczenie ma skupienie się na działaniach następczych w związku z konkluzjami Konferencji; oczekuje, że wszystkie instytucje europejskie zobowiążą się do przyjęcia konstruktywnego i ambitnego podejścia, zgodnie z ich odpowiednimi funkcjami i kompetencjami, na każdym etapie działań następczych, w tym poprzez składanie wniosków ustawodawczych;

15. jest gotów odegrać swoją rolę i zapewnić odpowiednie działania następcze w związku z wynikami Konferencji; postuluje w związku z tym zwołanie konwentu w drodze uruchomienia procedury zmiany traktatów przewidzianej w art. 48 Traktatu o Unii Europejskiej i wzywa Komisję Spraw Konstytucyjnych do odpowiedniego wszczęcia niezbędnej procedury;

16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. C 270 z 7.7.2021, s. 71.
2 Dz.U. C 252 z 18.7.2018, s. 215.
3 Dz.U. C 252 z 18.7.2018, s. 201.
4 Dz.U. C 449 z 23.12.2020, s. 90.
5 Dz.U. C 425 z 20.10.2021, s. 98.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.465.109

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie działań następczych w związku z konkluzjami Konferencji w sprawie przyszłości Europy (2022/2648(RSP))
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 06/12/2022