Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie horyzontalnych wymogów cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020 [Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu]

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie horyzontalnych wymogów cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020
(2022/C 452/07)

[Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu]

15 września 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie horyzontalnych wymogów cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020 1  (zwany dalej "wnioskiem").

EIOD z zadowoleniem przyjmuje wniosek i w pełni popiera jego ogólny cel, jakim jest poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez ustanowienie jednolitych ram prawnych w zakresie zasadniczych wymogów cyberbezpieczeństwa dotyczących wprowadzania do obrotu w Unii produktów z elementami cyfrowymi.

EIOD przypomina, że zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. f) RODO bezpieczeństwo jest jedną z głównych zasad związanych z przetwarzaniem danych osobowych. W art. 32 RODO doprecyzowano ten obowiązek, który odnosi się zarówno do administratorów, jak i podmiotów przetwarzających, w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. W związku z tym EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zasady bezpieczeństwa i minimalizacji danych są już zawarte w zasadniczych wymogach cyberbezpieczeństwa wymienionych w załączniku I do wniosku. Ponadto EIOD stanowczo zaleca włączenie zasady uwzględniania ochrony danych w fazie projektowania oraz domyślnej ochrony danych do podstawowych wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa produktów z elementami cyfrowymi.

Motyw 17 zawiera bardzo ważne przepisy dotyczące zarządzania, które nie znajdują odzwierciedlenia w części operacyjnej wniosku. W związku z tym w części operacyjnej wniosku EIOD zaleca określenie wszystkich aspektów związanych ze stworzeniem synergii zarówno w zakresie normalizacji, jak i certyfikacji cyberbezpieczeństwa, a także synergii między niniejszym wnioskiem a unijnym prawem o ochronie danych w obszarze nadzoru rynku i egzekwowania przepisów. Ponadto EIOD uznaje, że konieczne jest doprecyzowanie, że wniosek nie będzie miał wpływu na stosowanie obowiązujących przepisów UE regulujących przetwarzanie danych osobowych, w tym na zadania i uprawnienia niezależnych organów nadzorczych właściwych do monitorowania zgodności z tymi instrumentami.

EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przepis ten uznaje przetwarzanie danych osobowych jako funkcję krytyczną i wrażliwą i może w związku z tym wymagać uzyskania europejskiego certyfikatu cyberbezpieczeństwa w ramach europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa odpowiednich produktów wysoce krytycznych z elementami cyfrowymi. Jednocześnie EIOD zaleca wyjaśnienie w motywie wniosku, że uzyskanie europejskiej certyfikacji cyberbezpieczeń- stwa na podstawie wniosku nie gwarantuje zgodności z RODO.

Ponadto EIOD z zadowoleniem przyjmuje proponowane sankcje, które są podobne do sankcji przewidzianych w RODO za naruszenie art. 32 RODO dotyczącego bezpieczeństwa przetwarzania, gdzie maksymalna grzywna wynosi 2,5 % światowego rocznego obrotu. W związku z tym wniosek mógłby służyć jako kolejny rodzaj ochrony osób fizycznych mieszkających w państwach członkowskich UE, w powiązaniu z przepisami RODO.

1. WPROWADZENIE

1. 15 września 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie horyzontalnych wymogów cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020.

2. Wniosek ma na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez ustanowienie jednolitych ram prawnych w zakresie zasadniczych wymogów cyberbezpieczeństwa dotyczących wprowadzania do obrotu w Unii produktów z elementami cyfrowymi 2 . W szczególności wniosek ma na celu określenie warunków brzegowych dla rozwoju bezpiecznych produktów z elementami cyfrowymi poprzez zapewnienie, aby sprzęt i oprogramowanie były wprowadzane do obrotu z mniejszą liczbą podatności, a także aby producenci poważnie traktowali bezpieczeństwo w całym cyklu życia produktu. Jego celem jest również stworzenie warunków umożliwiających użytkownikom uwzględnianie cyberbezpieczeństwa przy wyborze produktów z elementami cyfrowymi i korzystaniu z nich 3 .

3. W związku z powyższym wniosek zawiera 4 :

- przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu produktów z elementami cyfrowymi w celu zapewnienia cyberbez- pieczeństwa takich produktów;

- zasadnicze wymogi dotyczące projektowania, opracowywania i produkcji produktów z elementami cyfrowymi oraz obowiązki podmiotów gospodarczych w odniesieniu do tych produktów w zakresie cyberbezpieczeństwa;

- zasadnicze wymogi dotyczące procedur postępowania w przypadku wykrycia podatności wprowadzonych przez producentów w celu zapewnienia cyberbezpieczeństwa produktów z elementami cyfrowymi w całym cyklu życia oraz obowiązki podmiotów gospodarczych w odniesieniu do tych procedur;

- przepisy dotyczące nadzoru rynku i egzekwowania wyżej wymienionych przepisów i wymogów.

4. Ramy UE obejmują szereg horyzontalnych aktów prawnych, które obejmują niektóre aspekty związane z cyberbezpie- czeństwem z różnych punktów widzenia (produkty, usługi, zarządzanie kryzysowe i przestępstwa). W 2013 r. weszła w życie dyrektywa dotycząca ataków na systemy informatyczne 5 , w której dokonano harmonizacji kar za niektóre przestępstwa dotyczące systemów informatycznych. W sierpniu 2016 r. dyrektywa (UE) 2016/1148 6  w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (dyrektywa NIS) weszła w życie jako pierwszy ogólnounijny akt prawny dotyczący cyberbezpieczeństwa. Rewizja tego aktu zaowocowała przyjęciem dyrektywy NIS2 i zawiesiła jeszcze wyżej poprzeczkę, jeśli chodzi o cyberbezpie- czeństwo usług ICT. W 2019 r. wszedł w życie unijny akt dotyczący cyberbezpieczeństwa 7 , którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa produktów ICT, usług ICT i procesów ICT poprzez wprowadzenie dobrowolnych europejskich ram certyfikacji cyberbezpieczeństwa.

5. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską dnia 15 września 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. Europejski Inspektor Ochrony Danych z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 71 wniosku. W tym względzie EIOD z zadowoleniem zauważa, że uprzednio przeprowadzono już z nim nieformalne konsultacje, zgodnie z motywem 60 EUDPR.

3. WNIOSKI

31. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

(1) uwzględnienie ochrony danych w fazie projektowania oraz domyślnej ochrony danych w kluczowych wymogach cyberbezpieczeństwa produktów z elementami cyfrowymi;

(2) wyjaśnienie w preambule znaczenia produktów z elementami cyfrowymi, które wykonują operacje kryptograficzne - w tym szyfrowanie odpowiednich danych odłożonych i danych przesyłanych oraz pseudonimizację - które są niezbędne do zapewnienia skutecznego bezpieczeństwa informacji, cyberbezpieczeństwa, ochrony danych i prywatności;

(3) dodanie do załącznika II materialnych i niematerialnych produktów z elementami cyfrowymi do przeprowadzania operacji kryptograficznych;

(4) usunięcie rozporządzenia (UE) 2017/745 8  z wykazu aktów prawnych wyłączonych ze stosowania wniosku;

(5) wyraźne wyjaśnienie we wniosku elementów zasadniczych wymagań, o których mowa w art. 3 ust. 3 lit. e) dyrektywy 2014/53/UE 9  w sprawie danych osobowych i prywatności;

(6) określenie w części operacyjnej wniosku praktycznych aspektów związanych z tworzeniem synergii zarówno w zakresie normalizacji, jak i certyfikacji cyberbezpieczeństwa, a także synergii między niniejszym wnioskiem a unijnymi przepisami prawa o ochronie danych w dziedzinie nadzoru rynku i egzekwowania przepisów;

(7) doprecyzowanie, że wniosek nie będzie miał wpływu na stosowanie obowiązujących przepisów UE regulujących przetwarzanie danych osobowych, w tym na zadania i uprawnienia niezależnych organów nadzorczych właściwych do monitorowania zgodności z tymi aktami;

(8) dodanie odpowiednich definicji "bezpłatnego oprogramowania", "otwartego oprogramowania" oraz "bezpłatnego i otwartego oprogramowania";

(9) wyjaśnienie w motywie wniosku, że uzyskanie europejskiej certyfikacji cyberbezpieczeństwa na podstawie wniosku nie gwarantuje zgodności z RODO.

Bruksela, 9 listopada 2022 r.

1 COM/2022/454 final.
2 Motyw 1 wniosku.
3 Motyw 2 wniosku.
4 Artykuł 1 wniosku
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/40/UE z dnia 12 sierpnia 2013 r. dotycząca ataków na systemy informatyczne i zastępująca decyzję ramową Rady 2005/222/WSiSW (Dz.U. L 218 z 14.8.2013, s. 8).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (Dz.U. L 194 z 19.7.2016, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) (Dz.U. L 151, 7.6.2019, s.15).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG (Dz.U. L 117 z 5.5.2017, s. 1).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153, 22.5.2014, s. 62).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.452.23

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie horyzontalnych wymogów cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi i zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1020 [Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu]
Data aktu: 29/11/2022
Data ogłoszenia: 29/11/2022