Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii [Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu]

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii

[Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu]

(2022/C 258/07)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2022 r.)

W dniu 22 marca 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii ("wniosek").

EIOD z zadowoleniem przyjmuje cel wniosku, jakim jest poprawa stanu cyberbezpieczeństwa w unijnych instytucjach, organach, urzędach i agencjach, a także nową rolę dawnego "zespołu reagowania na incydenty komputerowe", obecnie zwanego Centrum ds. Cyberbezpieczeństwa (CERT-UE), biorąc pod uwagę wzmożoną transformację cyfrową, szybko zmieniający się krajobraz zagrożeń cyberbezpieczeństwa oraz niedawną transformację cyfrową spowodowaną także pandemią COVID-19.

EIOD wyraża ubolewanie, że wniosek nie jest zgodny z dyrektywą w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji (NIS) i wnioskiem dotyczącym zmienionej dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych (NIS 2), dzięki czemu osiągnięto by spójne i jednolite zasady dla państw członkowskich i unijnych instytucji, organów, urzędów i agencji, co przyczyniłoby się do ogólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w Unii. EIOD zaleca, aby uzupełnić wniosek o zapis o minimalnych wymogach bezpieczeństwa mających być co najmniej takimi samymi lub wyższymi niż minimalne wymogi bezpieczeństwa podmiotów objętych dyrektywą NIS i wnioskiem NIS 2.

Aby spełnić wymogi wniosku, unijne instytucje, organy, urzędy i agencje oraz CERT-UE będą musiały wprowadzić pewne procesy i środki cyberbezpieczeństwa, co będzie wiązać się z dodatkowym przetwarzaniem danych osobowych. Aby osiągnąć pewność prawa i przewidywalność oraz zapewnić zgodność z EUDPR, EIOD zdecydowanie zaleca, aby we wniosku lub przynajmniej w akcie delegowanym, który będzie przyjęty przez Komisję w późniejszym terminie, wyraźnie określono podstawę prawną przetwarzania danych osobowych przez CERT-UE i unijne instytucje, organy, urzędy i agencje i uwzględniono w szczególności cele przetwarzania i kategorie danych osobowych.

EIOD podkreśla znaczenie uwzględnienia perspektywy prywatności i ochrony danych w zarządzaniu cyberbezpieczeń- stwem, aby osiągnąć pozytywną synergię między wnioskiem a przepisami dotyczącymi prywatności i ochrony danych. Przedstawia także szczegółowe zalecenia dotyczące sposobu osiągnięcia takiej synergii, w tym szczegółowe zobowiązanie urzędników UE odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo do ścisłej współpracy z inspektorem ochrony danych wyznaczonym zgodnie z EUDPR.

EIOD zdecydowanie zaleca, aby wniosek przewidywał ścisłą współpracę między CERT-UE a EIOD w takich działaniach, jak reagowanie na incydenty skutkujące naruszeniem danych osobowych, reagowanie na istotne podatności na zagrożenia, istotne incydenty lub poważne ataki, które mogą potencjalnie skutkować naruszeniem danych osobowych, a także gdy CERT-UE otrzymuje sygnały, że naruszenie przepisów wniosku wiąże się z naruszeniem danych osobowych.

EIOD zdecydowanie zachęca również do tego, aby we wniosku uwzględnić udział EIOD w Międzyinstytucjonalnej Radzie ds. Cyberbezpieczeństwa (IICB).

1. WPROWADZENIE I KONTEKST

1. W dniu 22 marca 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii 1  ("wniosek").

2. Tego samego dnia Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie bezpieczeństwa informacji w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii 2  ("wniosek w sprawie INFOSEC").

3. Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę przedstawiona w dniu 16 grudnia 2020 r. 3  ("strategia") przewiduje oba wnioski. Głównym celem strategii jest wzmocnienie strategicznej autonomii Unii w dziedzinie cyberbezpieczeństwa oraz poprawa jej odporności i zbiorowej reakcji, a także stworzenie globalnego i otwartego internetu z silną ochroną w celu przeciwdziałania zagrożeniom dla bezpieczeństwa oraz dla podstawowych praw i wolności obywateli w Europie 4 .

4. Wniosek stanowi jedną z inicjatyw regulacyjnych strategii, w szczególności w dziedzinie cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach, urzędach i agencjach UE. Zgodnie z uzasadnieniem cel wniosku jest dwutorowy. Uwzględnia:

- zaradzenie coraz bardziej nieprzyjaznemu krajobrazowi zagrożeń cyberbezpieczeństwa oraz nasileniu zaawansowanych cyberataków, których ofiarami są unijne instytucje, organy i agencje, co wymaga dodatkowych inwestycji na rzecz osiągnięcia wysokiego poziomu dojrzałości cybernetycznej oraz

- wsparcie unijnego zespołu reagowania na incydenty komputerowe (CERT-UE) za pomocą ulepszonego mechanizmu finansowania, który jest niezbędny do zwiększenia jego zdolności do pomocy instytucjom, organom i agencjom UE w stosowaniu nowych przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa oraz do poprawy ich cyberodpor- ności.

5. EIOD zauważa, że przedmiot omawianego wniosku wiąże się z wnioskiem dotyczącym dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, uchylającej dyrektywę (UE) 2016/1148 ("wniosek NIS 2"). EIOD nadmienia, że wydał opinię 5/2021 w sprawie strategii cyberbezpieczeństwa 5  i dyrektywy NIS 2 ("opinia NIS 2") 6 . Z tego powodu przedmiotowa opinia będzie odnosić się do opinii NIS 2.

6. Zgodnie ze strategią wniosek ma na celu dalszą poprawę odporności wszystkich unijnych instytucji, organów i agencji oraz ich zdolności reagowania na incydenty. Jest on również zgodny z priorytetami Komisji dotyczącymi rozwinięcia Europy na miarę ery cyfrowej i zbudowania gospodarki gotowej na przyszłość, która to gospodarka będzie przynosić korzyści obywatelom. Ponadto podkreśla się w nim, że bezpieczeństwo i odporność administracji publicznej jest podstawą cyfrowej transformacji całego społeczeństwa.

7. Zgodnie z uzasadnieniem we wniosku:

- przedstawia się środki mające na celu zapewnienie wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa dla instytucji, organów i agencji Unii Europejskiej;

- ustanawia się Międzyinstytucjonalną Radę ds. Cyberbezpieczeństwa, która będzie odpowiedzialna za monitorowanie wdrażania proponowanego rozporządzenia;

- ustanawia się nową rolę zespołu reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, agencjach i organach UE ("CERT-UE") 7  jako Centrum ds. Cyberbezpieczeństwa dla unijnych instytucji, organów i agencji, uwzględniając rozwój sytuacji w państwach członkowskich i na świecie.

8. W dniu 22 marca 2022 r. Komisja Europejska zwróciła się do EIOD o wydanie opinii w sprawie wniosku zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 ("EUDPR") 8 . Uwagi i zalecenia zawarte w przedmiotowej opinii ograniczają się do tych przepisów wniosku, które są najistotniejsze z punktu widzenia ochrony danych i prywatności.

4. WNIOSKI

48. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące główne zalecenia:

- EIOD zaleca, aby w motywie dodać, że wniosek opiera się na wniosku NIS 2, oraz aby w motywach 4 i 5 dokładniej wyjaśnić związek między wnioskiem a dyrektywą NIS oraz wnioskiem NIS 2. Ponadto EIOD sugeruje, aby do tekstu głównego dodać następujące sformułowanie: "Minimalne wymogi bezpieczeństwa powinny być co najmniej takie same lub wyższe niż minimalne wymogi bezpieczeństwa podmiotów objętych dyrektywą NIS i wnioskiem NIS 2";

- EIOD zdecydowanie zaleca, aby we wniosku wyraźnie określić podstawę prawną przetwarzania danych osobowych przez CERT-UE i unijne instytucje, organy, urzędy i agencje, w tym w szczególności cele przetwarzania i kategorie danych osobowych. Ponadto należy wyraźnie określić następujące elementy:

a) identyfikator administratora lub administratorów, podmiotów przetwarzających lub współadministratorów, stosownie do przypadku;

b) kategorie osób, których dane dotyczą;

c) okresy przechowywania danych lub przynajmniej kryteria ustalania takich okresów. EIOD uważa, że powyższe elementy należy wyraźnie opisać we wniosku lub przynajmniej w akcie delegowanym, który zostanie przyjęty przez Komisję w późniejszym terminie. Wniosek powinien przewidywać taką delegację;

- EIOD zdecydowanie zaleca, aby do wykazu podstawowych środków cyberbezpieczeństwa zawartego w załączniku II do wniosku włączyć "szyfrowanie w spoczynku", "szyfrowanie w tranzycie" oraz "szyfrowanie end-to-end";

- EIOD zdecydowanie zaleca, aby we wniosku przewidzieć szczególny obowiązek współpracy lokalnego urzędnika ds. cyberbezpieczeństwa, o którym mowa w art. 4 ust. 5, z inspektorem ochrony danych wyznaczonym zgodnie z art. 43 EUDPR w zakresie pokrywających się działań, takich jak uwzględnienie ochrony danych już w fazie projektowania i domyślnej ochrony w środkach cyberbezpieczeństwa, wybór środków cyberbezpieczeństwa, które obejmują dane osobowe, zintegrowane zarządzanie ryzykiem oraz zintegrowane postępowanie w przypadku incydentów bezpieczeństwa;

- EIOD zdecydowanie zaleca, aby w art. 12 "Misja i zadania CERT-UE" wniosku dodać zapis: "Przy zajmowaniu się incydentami skutkującymi naruszeniem danych osobowych lub poufności łączności elektronicznej CERT-UE ściśle współpracuje z EIOD";

- EIOD zaleca, aby dodać obowiązek informowania EIOD przez CERT-UE o zajmowaniu się istotnymi podatnoś- ciami na zagrożenia, istotnymi incydentami lub poważnymi atakami, które mogą potencjalnie prowadzić do naruszenia danych osobowych lub poufności komunikacji elektronicznej;

- EIOD zaleca, aby w art.12 zapisać, że EIOD będzie uczestniczyć w działaniach CERT-UE podnoszących świadomość w zakresie cyberbezpieczeństwa w unijnych instytucjach, organach, urzędach i agencjach, aby poruszyć kwestię wzajemnych zależności między naruszeniem danych osobowych a cyberincydentami;

- EIOD zaleca, aby do art. 12 wniosku "Misja i zadania CERT-UE" dodać przepis, który określałby, że gdy do CER- T-UE docierają sygnały, że naruszenie przez unijne instytucje, organy, urzędy i agencje obowiązków określonych we wniosku pociąga za sobą naruszenie danych osobowych, bez zbędnej zwłoki zawiadamia EIOD;

- EIOD zdecydowanie zaleca, aby w art. 9 ust. 3 dodać Europejskiego Inspektora Ochrony Danych jako stałego uczestnika IICB z jednym przedstawicielem.

Bruksela, 17 maja 2022 r.

Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI
1 COM(2022) 122 final.
2 COM(2022) 119 final.
3 Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę | Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy (europa.eu), w tym wspólny komunikat Komisji Europejskiej i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (JOIN (2020)18).
4 Zob. rozdział I. WPROWADZENIE Strategii, str. 4
5 Wspólny komunikat Komisji Europejskiej i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa do Parlamentu Europejskiego i Rady pt. "Strategia UE w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę".
6 Opinia EIOD 5/2021 w sprawie strategii cyberbezpieczeństwa i dyrektywy NIS 2.
7 Obecną rolę CERT-UE określa porozumienie międzyinstytucjonalne 2018/C 12/01.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295, z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.258.10

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii [Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu]
Data aktu: 05/07/2022
Data ogłoszenia: 05/07/2022