Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2021 r. dla Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie stosunków politycznych i współpracy między UE a Tajwanem (2021/2041(INI))

P9_TA(2021)0431
Stosunki polityczne i współpraca między UE a Tajwanem

Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2021 r. dla Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie stosunków politycznych i współpracy między UE a Tajwanem (2021/2041(INI))

(2022/C 184/14)

(Dz.U.UE C z dnia 5 maja 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając roczne sprawozdania Parlamentu Europejskiego w sprawie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) oraz ich rozdziały dotyczące stosunków między UE a Tajwanem,

- uwzględniając mechanizm dialogu na temat polityki przemysłowej między UE a Tajwanem, ustanowiony w 2015 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 9 października 2013 r. w sprawie stosunków handlowych między UE a Tajwanem 1 ,

- uwzględniając udział Tajwanu w Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości, Europejskiej Platformie Współpracy Klastrów i Dialogu na temat Gospodarki Cyfrowej,

- uwzględniając komunikat z posiedzenia ministrów spraw zagranicznych i rozwoju państw grupy G-7 z dnia 5 maja 2021 r., w szczególności sekcję dotyczącą wspierania znaczącego udziału Tajwanu w forach Światowej Organizacji Zdrowia i w Światowym Zgromadzeniu Zdrowia,

- uwzględniając umowy o współpracy w zakresie zwalczania oszustw handlowych oraz wdrażanie przez Tajwan od 2017 r. międzynarodowych standardów dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych,

- uwzględniając owocną współpracę i uczestnictwo Tajwanu w programach ramowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając konsultacje na temat rynku pracy między UE a Tajwanem, ustanowione w 2018 r.,

- uwzględniając zwolnienie - od 2011 r. - przez UE posiadaczy paszportów tajwańskich z obowiązku wizowego,

- uwzględniając unijną politykę "jednych Chin",

- uwzględniając wspólne oświadczenie przywódców USA i Japonii z dnia 16 kwietnia 2021 r.,

- uwzględniając wspólne oświadczenie przywódców USA i Republiki Korei z dnia 21 maja 2021 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji z dnia 10 czerwca 2020 r. zatytułowany "Walka z dezinformacją wokół COVID-19 - dajemy dojść do głosu faktom" (JOIN(2020)0008),

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 16 kwietnia 2021 r. w sprawie unijnej strategii współpracy w regionie Indo-Pacyfiku,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 16 września 2021 r. pt. "Unijna strategia współpracy w regionie Indo-Pacyfiku" (JOIN(2021)0024),

- uwzględniając art. 118 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0265/2021),

A. mając na uwadze, że UE i Tajwan są partnerami o podobnych poglądach, którzy podzielają wspólne wartości, takie jak wolność, demokracja, prawa człowieka i praworządność;

B. mając na uwadze, że ciągła postawa wojowniczości Chin i ich działania w szarej strefie, a także inne rodzaje prowokacji w stosunku do Tajwanu, takie jak szpiegostwo, cyberataki czy podbieranie talentów, stanowią poważne zagrożenie dla status quo między Tajwanem a Chinami, a także dla pokoju i stabilności w regionie Indo-Pacyfiku i mogą prowadzić do niebezpiecznej eskalacji; mając na uwadze, że tajwański minister obrony Chiu Kuo-cheng oświadczył, że biorąc pod uwagę ciągłą i znaczącą koncentrację wojska, Chiny mogłyby dokonać pełnej inwazji na Tajwan do 2025 r.; mając na uwadze, że napięcia między Chinami a Tajwanem są najpoważniejsze od 40 lat, a od 1 października 2021 r. Chiny wysłały 150 samolotów wojskowych, w tym myśliwskich i bombowych zdolnych do przenoszenia głowic jądrowych, do strefy identyfikacyjnej obrony powietrznej na Tajwanie; mając na uwadze, że region ten ma ogromne znaczenie dla UE, zarówno ze względu na jej wielu bliskich partnerów w tym regionie, jak i ze względu na fakt, że jedno z jej państw członkowskich, Francja, posiada tam terytoria zamorskie;

C. mając na uwadze, że w 2016 r. UE zobowiązała się wykorzystać każdy dostępny kanał do wspierania inicjatyw mających na celu promowanie dialogu, współpracy i budowania zaufania między obiema stronami Cieśniny Tajwańskiej; mając na uwadze, że do tej pory nie zrealizowano tych aspiracji;

D. mając na uwadze, że 9 października 2021 r. prezydent Chin Xi Jinping zobowiązał się do "ponownego połączenia" z Tajwanem za pomocą rzekomo pokojowych środków, ale ostrzegł, że największą przeszkodą w tym procesie są "niezależne siły Tajwanu"; mając na uwadze, że takie pokojowe podejście budzi poważne wątpliwości w związku z napastliwymi oświadczeniami i działaniami Chin; mając na uwadze, że według badania opublikowanego przez Centrum Studiów Wyborczych Uniwersytetu Narodowego w Tajpej w lipcu 2021 r. tylko 1,5 % ludności tajwańskiej popiera jak najszybsze zjednoczenie z Chinami kontynentalnymi, natomiast przeważająca większość popiera utrzymanie status quo, przynajmniej w perspektywie krótkoterminowej;

E. mając na uwadze, że wysiłki Tajwanu na rzecz powstrzymania rozprzestrzeniania się koronawirusa okazały się jednymi z najskuteczniejszych na świecie; mając na uwadze, że wysiłki Tajwanu mające na celu aktywny wkład w różnych dziedzinach z myślą o wspólnym dobru społeczności międzynarodowej podczas pandemii, w tym również w ramach licznych międzynarodowych badań, są namacalnym przykładem partnerskiej postawy Tajwanu i dowodem na to, że kraj ten należy traktować jako partnera; mając na uwadze, że dowodzi to, iż Tajwan może wnieść równie znaczący wkład w podejmowanie przez społeczność międzynarodową pozostałych licznych wyzwań naszych czasów; mając na uwadze, że poważne obawy budzi niedawny znaczący wzrost liczby zakażeń COVID, brak szczepionek i ingerowanie przez Chiny w starania Tajwanu o ich bezpośrednie pozyskanie;

F. mając na uwadze, że UE pozostaje największym źródłem bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Tajwanie, a ich łączna wartość do 2019 r. wyniosła 48 mld EUR, co stanowi 31 % przychodzących bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Tajwanie; mając na uwadze, że istnieją znaczne możliwości zwiększenia bezpośrednich inwestycji zagranicznych Tajwanu w UE; mając na uwadze, że Tajwan dominuje na rynkach produkcji półprzewodników, ponieważ tamtejsi producenci wytwarzają około 50 % wszystkich półprzewodników na świecie;

G. mając na uwadze, że położenie Tajwanu, jego kluczowa rola w światowych łańcuchach dostaw zaawansowanych technologii oraz panujący w nim demokratyczny styl życia sprawiają, że kraj ten ma strategiczne znaczenie dla europejskich demokracji;

H. mając na uwadze, że łączna wartość dwustronnej wymiany handlowej między UE a Tajwanem osiągnęła w 2019 r. 51 mld EUR, przy czym Tajwan jest piątym co do wielkości partnerem handlowym UE w Azji i piętnastym na świecie;

1. zaleca Wiceprzewodniczącemu Komisji / Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (VP/HR) i Radzie oraz Komisji:

a) ścisłą współpracę z państwami członkowskimi, aby pogłębić stosunki polityczne między UE a Tajwanem i dążyć do kompleksowego i wzmocnionego partnerstwa w ramach unijnej polityki "jednych Chin"; uznać Tajwan za kluczowego partnera i demokratycznego sojusznika w regionie Indo-Pacyfiku z uwagi na solidną demokrację w tym kraju i jego zaawansowaną technologicznie gospodarkę, która mogłaby przyczynić się do utrzymania porządku opartego na zasadach w dobie nasilającej się rywalizacji mocarstw;

b) przygotowanie oceny skutków, konsultacji publicznych i analizy zakresu na potrzeby dwustronnej umowy inwestycyjnej z władzami Tajwanu w ramach przygotowań do negocjacji mających na celu pogłębienie dwustronnych więzi gospodarczych, gdyż taka dwustronna umowa inwestycyjna doprowadziłaby do złagodzenia wymogów w zakresie "własnych treści" wśród europejskich inwestorów i producentów w Tajwanie; przypomnienie w kontekście dynamiki regionalnej znaczenia stosunków handlowych i gospodarczych między UE a Tajwanem, w tym w sprawach związanych z multilateralizmem i WTO, technologią i zdrowiem publicznym, a także zasadniczej współpracy w obszarze krytycznych dostaw, takich jak półprzewodniki; zachęceni Tajwanu do zwiększenia inwestycji w UE i zwrócenie uwagi, że Tajwan jest pełnoprawnym członkiem WTO;

c) wyrażenie głębokiego zaniepokojenia ciągłą wojowniczą postawą Chin w stosunku do Tajwanu i wywieraniem nań presji, w szczególności poprzez znaczne inwestycje Chin w zdolności wojskowe, wojskowe manewry ofensywne i częste naruszanie strefy identyfikacyjnej obrony powietrznej Tajwanu; wzywa Chiny do natychmiastowego położenia kresu ciągłym ingerencjom w tajwańską strefę identyfikacyjną obrony powietrznej, zwłaszcza że w okresie od 1 do 4 października 2021 r. zarejestrowano około 150 wtargnięć statków powietrznych, w tym samolotów myśliwskich; ponadto nazwanie po imieniu podżegającej chińskiej retoryki sygnalizującej pozornie sprzeczny zamiar dążenia do włączenia Tajwanu do strefy totalitarnej władzy Komunistycznej Partii Chin, przy jednoczesnym utrzymywaniu, że chodzi o pokojowy rozwój stosunków z Tajwanem, oraz domaganie się, by żadna zmiana stosunków po obydwu stronach cieśniny nie odbywała się jednostronnie ani wbrew woli tajwańskich obywateli; wezwanie UE i państw członkowskich do przyjęcia aktywnej roli we współpracy z międzynarodowymi partnerami o podobnych poglądach w celu zapewnienia pokoju i stabilności w Cieśninie Tajwańskiej oraz ustanowienia partnerstwa z demokratycznym rządem Tajwanu;

d) wyrażenie poważnego zaniepokojenia sytuacją na Morzu Wschodniochińskim i Południowochińskim oraz zdecydowanego sprzeciwu wobec wszelkich jednostronnych prób zmiany status quo i zaostrzenia napięć; podkreślenie, jak ważne jest przestrzeganie prawa międzynarodowego, w szczególności Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS) wraz z jej postanowieniami dotyczącymi zobowiązania do rozstrzygania sporów środkami pokojowymi, oraz zachowanie wolności żeglugi i przelotu;

e) wyrażenie głębokiego zaniepokojenia zdolnością Chin do przeprowadzenia pełnej inwazji na Tajwan do 2025 r.; zdecydowane potępienie niespotykanych dotąd naruszeń przez Chiny strefy identyfikacyjnej obrony powietrznej Tajwanu od 1 października 2021 r., które obejmowały przeloty 150 samolotów wojskowych, w tym samolotów myśliwskich i bombowców zdolnych do przenoszenia głowic jądrowych; wyrażenie poglądu, że niedawne prowokacje zbrojne Chin budzą wątpliwości co do długoterminowych zamiarów Chin dotyczących poszukiwania pokojowego rozwiązania;

f) przypomnienie, że utrzymanie pokoju i stabilności w regionie Indo-Pacyfiku leży w podstawowym interesie UE i jej państw członkowskich; podkreślenie, że konflikt militarny w Cieśninie Tajwańskiej nie tylko spowodowałby poważne zakłócenia gospodarcze wpływające na interesy europejskie, ale również wyraźnie podważyłby porządek oparty na zasadach w regionie, a także demokratyczne rządy oparte na prawach człowieka, demokracji i praworządności;

g) przypomnienie, że UE bardzo sobie ceni bezpieczeństwo w Cieśninie Tajwańskiej oraz że dobrobyt w Europie jest bezpośrednio powiązany z bezpieczeństwem w Azji, co oznacza, że skutki konfliktu dla Europy wykraczałyby daleko poza sferę gospodarczą; oświadczenie, że działania Chin przeciwko Tajwanowi i na Morzu Południowochińskim będą miały wpływ na relacje między UE a Chinami;

h) wyrażenie zaniepokojenia chińskimi przepisami dotyczącymi Tajwanu i zwrócenie uwagi, że wprowadzenie w Hongkongu ustawy o bezpieczeństwie narodowym sprawiło, że zamysł ustawy secesyjnej z 2005 r. dotyczący przyznania Tajwanowi wysokiego poziomu autonomii w przypadku zjednoczenia stał się całkowicie niewiarygodny;

i) podkreślenie znaczenia dalszego pogłębiania partnerstwa i współpracy między UE a Tajwanem na wszystkich szczeblach, zwłaszcza w świetle ciągłych prowokacji ze strony Chin i koncentracji wojsk przez ten kraj; podkreślenie w szczególności wiodącej roli, jaką Parlament Europejski może odegrać w określaniu obszarów dalszej współpracy, a także jasne określenie i odrzucenie prowokacji Chin oraz okazanie solidarności z Tajwanem;

j) zdecydowane opowiedzenie się za konstruktywnym uczestnictwem Tajwanu w roli obserwatora w posiedzeniach, mechanizmach i działaniach organów międzynarodowych, w tym Światowej Organizacji Zdrowia, Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej (Interpol) i Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC); wezwanie państw członkowskich i instytucji UE do wspierania międzynarodowych inicjatyw wzywających Tajwan do udziału w organizacjach międzynarodowych; ponowne wyrażenie zadowolenia z aktywnej współpracy Tajwanu ze społecznością międzynarodową nad gromadzeniem informacji o pandemii COVID-19 i znalezieniem najlepszych sposobów postępowania w pandemii, a także podkreślenie, że jest to dowód na to, iż wkład Tajwanu na rzecz WHO stanowiłby wartość dodaną z punktu widzenia zdrowia i dobrostanu obywateli wszystkich państw będących członkami tej organizacji;

k) zachęcenie do intensywniejszej wymiany handlowej, naukowej, kulturalnej, politycznej i międzyludzkiej oraz do spotkań i współpracy między UE a Tajwanem, a także do wymiany z udziałem przedstawicieli państw członkowskich, w tym na najwyższych szczeblach, aby w pełni odzwierciedlić dynamiczną, wielopłaszczyznową i ścisłą współpracę między UE a Tajwanem jako partnerami o podobnych poglądach; potępienie gróźb odwetu i nacisków wywieranych przez ChRL na przewodniczącego czeskiego Senatu Miloša Vystrčila z powodu jego wizyty na Tajwanie w sierpniu 2020 r. i podkreślenie, że Republika Czeska i wszystkie inne suwerenne kraje mają prawo do pogłębiania współpracy gospodarczej i kulturalnej z Tajwanem;

l) dalsze wspieranie włączenia Tajwanu do strategii UE dotyczącej Indo-Pacyfiku; przyjęcie z zadowoleniem niedawnego opublikowania przez Komisję i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa strategii UE na rzecz współpracy w regionie Indo-Pacyfiku, w której zauważa się, że znaczne zwiększenie koncentracji wojsk przez Chiny doprowadziło do wzrostu napięć w regionalnych punktach zapalnych, takich jak Morze Południowochińskie i Morze Wschodniochińskie, a także w Cieśninie Tajwańskiej, oraz potwierdza, że kluczowe znaczenie dla UE ma wzmocnienie współpracy z partnerami regionalnymi w celu zapewnienia pokoju, stabilności i dobrobytu po obydwu stronach cieśniny; wezwanie UE do dalszej ścisłej współpracy z innymi partnerami o podobnych poglądach w ramach strategii UE na rzecz współpracy w regionie Indo-Pacyfiku w celu odparcia asertywnej postawy Chin w regionie oraz wzmocnienia porządku opartego na zasadach przy uwzględnieniu interesów UE w tym regionie;

m) przyjmowanie w dalszym ciągu inicjatyw mających na celu zacieśnienie dwustronnych stosunków gospodarczych i kontaktów międzyludzkich, zwłaszcza wśród ludzi młodych, w tym również w środowisku akademickim i społeczeństwie obywatelskim, w dziedzinie sportu, kultury i edukacji, a także w ramach partnerstw między miastami i między regionami; wyrażenie uznania dla dotychczasowej współpracy między miastami partnerskimi w UE i na Tajwanie oraz promowanie dyplomacji miast jako narzędzia ułatwiającego przystąpienie Tajwanu do inicjatyw międzynarodowych, które umożliwiłyby Tajwanowi ominięcie chińskich prób pogłębiania jego izolacji dyplomatycznej;

n) zachęcanie do współpracy między UE a Tajwanem w sektorze mediów, aby zróżnicować chińskojęzyczne środowisko medialne w UE i stworzyć alternatywę dla mediów kontrolowanych przez ChRL;

o) zachęcanie UE i państw członkowskich do podnoszenia świadomości w Europie na temat sytuacji w Cieśninie Tajwańskiej i złożoności stosunków na linii Tajwan-Chiny przez ustanowienie i finansowanie specjalnych programów i badań skierowanych do ogółu społeczeństwa; podkreślenie znaczenia inwestowania w pluralistyczną debatę we wszystkich państwach członkowskich, aby wyjaśnić społeczeństwu europejskiemu ryzyko związane z umacnianiem się w regionie Indo-Pacyfiku tendencji autorytarnych przejawiających się asertywną postawą Chin i ich staraniami, aby podważyć demokrację, w szczególności na Tajwanie, oraz skutków, jakie pozostawienie takich zagrożeń bez odpowiedzi miałoby dla demokracji na całym świecie;

p) zachęcanie do dialogu i współpracy z Tajwanem we wszystkich sektorach przemysłu i łańcuchach dostaw, w szczególności w powstających gałęziach przemysłu i sektorach o strategicznym znaczeniu, takich jak pojazdy elektroniczne, robotyka i inteligentna produkcja, a także technologie półprzewodnikowe;

q) wspieranie dalszego umacniania inicjatyw umożliwiających UE angażowanie się w partnerstwo z Tajwanem w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych, biotechnologii, zdrowia i bezpieczeństwa oraz podejmowanie starań na rzecz konkretnych przykładów współpracy i inicjatyw między strategią UE na rzecz konektywności a nową polityką Tajwanu ukierunkowaną na południe; zdecydowane wsparcie pogłębionego partnerstwa obydwu stron w dziedzinie półprzewodników;

r) uznanie zasadniczej roli Tajwanu w strategicznych branżach, takich jak infrastruktura komunikacyjna piątej generacji (5G), gdyż to na Tajwanie znajduje się największa na świecie odlewnia i przodujący producenci półprzewodników; podkreślenie, że w przyszłości układy scalone będą odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu porządku światowego, a państwo sprawujące kontrolę nad projektowaniem i produkcją układów scalonych będzie przodować w ustalaniu kierunku rozwoju w XXI w.; przypomnienie, że zakłócenie globalnych łańcuchów dostaw spowodowane pandemią sprawiło, że Tajwan stał się głównym ośrodkiem postępu technologicznego, a także uświadomiło UE jej własne słabości, co wskazuje na pilną potrzebę refleksji nad zmniejszeniem zależności UE od podmiotów zewnętrznych; wezwanie do pogłębienia współpracy z Tajwanem w celu wsparcia agendy UE dotyczącej jej zielonej i cyfrowej transformacji, a także unijnych wysiłków na rzecz dywersyfikacji łańcuchów wartości i dostaw w odpowiedzi na rosnące znaczenie obu z nich w warunkach pandemii, przy podkreśleniu potrzeby zwiększenia inwestycji i wsparcia politycznego, w szczególności w łańcuchach wartości o znaczeniu strategicznym, takich jak mikroelektronika, jazda autonomiczna, sztuczna inteligencja, czyli w obszarach, w których Tajwan odgrywa kluczową rolę;

s) wyrażenie uznania dla organizacji pierwszego w historii Europejskiego Forum Inwestycyjnego na Tajwanie we wrześniu 2020 r. i promowanie dalszych dwustronnych inwestycji w obu kierunkach; wezwanie do zwiększenia takich inwestycji, w szczególności w sektorach rynku, w których Tajwan wiedzie prym, tj. w sektorze technologii o newralgicznym znaczeniu, w tym półprzewodników, aby w ten sposób wspierać wysiłki UE na rzecz wzmocnienia jej własnych zdolności w dziedzinie mikroelektroniki; podkreślenie, że UE i Tajwan powinny kontynuować rozmowy o współpracy badawczej i technologicznej, łańcuchu bloków, sztucznej inteligencji, certyfikacji cyberbezpieczeństwa, gospodarce opartej na danych i łączności cyfrowej w nawiązaniu do dialogu między Tajwanem i UE w sprawie gospodarki cyfrowej w 2020 r., aby określić kolejne synergie, rozszerzać wymianę w ramach polityki w dziedzinie rozwoju gospodarki cyfrowej i ustanawiać szersze partnerstwa;

t) wyrażenie zadowolenia z przyjęcia przez Tajwan dobrowolnych zobowiązań w zakresie walki z globalnym ociepleniem, co przyczyni się do realizacji celów porozumienia klimatycznego z Paryża;

u) zachęcanie UE i państw członkowskich do pogłębienia współpracy z Tajwanem w walce z dezinformacją pochodzącą od nieprzychylnie nastawionych państw trzecich, w tym do dzielenia się najlepszymi praktykami oraz wspólnymi podejściami do wspierania wolności mediów i dziennikarstwa, do pogłębiania współpracy w zakresie cyberbezpie- czeństwa i cyberzagrożeń, uświadamiania obywateli i podnoszenia ogólnego poziomu umiejętności cyfrowych wśród ludności w celu wzmacniania odporności naszych systemów demokratycznych; popieranie pogłębionej współpracy między właściwymi europejskimi i tajwańskimi ośrodkami analitycznymi w tej dziedzinie;

v) rozważenie możliwości skorzystania z doświadczeń Tajwanu w walce z dezinformacją pochodzącą z kontynentu i wymierzoną w niezależność mediów Tajwanu, opartą na wykorzystywaniu platform mediów społecznościowych oraz infiltrowaniu tajwańskiej telewizji i mediów drukowanych w celu wywierania wpływu na opinię publiczną, a w rezultacie ingerowania w wybory na Tajwanie; wyrażenie zadowolenia, że Tajwan uznaje umiejętność korzystania z mediów za użyteczne i istotne narzędzie edukacji społeczeństwa w dziedzinie rozpoznawania dezinformacji, a umiejętność korzystania z mediów włączono do programu nauczania w szkołach;

w) podkreślenie, że korzyści płynące z wysiłków Tajwanu w walce z dezinformacją i fałszywymi informacjami wykraczają poza Tajwan i wpływają nie tylko na społeczeństwo na samej wyspie, ale także na społeczność chińskojęzyczną w Hongkongu i innych krajach Azji Południowo-Wschodniej;

x) potępienie chińskich prób zdyskredytowania działań rządu tajwańskiego w walce z pandemią; wyrażenie uznania dla skutecznego podejścia oddolnego Tajwanu, realizowanego przez samych obywateli, które polega na weryfikowaniu informacji za pomocą technologii, takich jak sztuczna inteligencja, aby zwiększyć starania i umożliwić weryfikatorom informacji rozpoznawanie najbardziej szkodliwych twierdzeń krążących na platformach mediów społecznościowych, a tym samym przerwanie ich rozpowszechniania;

y) przypomnienie, że zagrożenie, przed jakim stoi Tajwan w wyniku chińskich działań dezinformacyjnych, jest częścią większego problemu, z jakim borykają się demokracje na całym świecie w czasach, gdy technologie komunikacyjne mają kluczowe znaczenie w geopolitycznej rywalizacji o światowe przywództwo; przypomnienie, że Chiny wraz z innymi krajami niedemokratycznymi również w dalszym ciągu pozostają poważnym zagrożeniem dla demokracji w Europie w wyniku prowadzenia kampanii dezinformacyjnych, a zagrożenie to znacznie wzrosło wraz z pandemią, jak wskazano w sprawozdaniu ESDZ z czerwca 2020 r.; podkreślenie, że współpraca w walce z dezinformacją leży w interesie zarówno UE, jak i Tajwanu;

z) dalsze promowanie istniejącej współpracy między UE a Tajwanem w dziedzinie badań i innowacji w ramach programu "Horyzont Europa" (2021-2027); wezwanie większejliczby tajwańskich naukowców do udziału w programie "Horyzont Europa" w przyszłości;

aa) dalsze promowanie turystyki i wymiany młodzieży z Tajwanem poprzez takie inicjatywy jak praca podczas wakacji, programy Erasmus lub tajwańsko-europejski program stypendialny, a także poszukiwanie możliwości współpracy w szkolnictwie wyższym i innych dziedzinach w celu pogłębienia wiedzy specjalistycznej na temat Chin i Tajwanu w Europie oraz lepszego zrozumienia Europy na Tajwanie;

ab) zachęcanie UE i jej państw członkowskich do zacieśnienia współpracy z Tajwanem w ramach globalnych ram współpracy i szkoleń (GCTF), które są platformą współpracy regionalnej zapewniającą programy budowania zdolności i programy szkoleń dla państw trzecich na całym świecie;

ac) zmianę nazwy Europejskiego Biura Ekonomicznego i Handlowego w Tajwanie na "Biuro Unii Europejskiej na Tajwanie" w celu odzwierciedlenia szerokiego zakresu naszych relacji;

ad) wyrażenie zadowolenia z planów utworzenia tajwańskiego biura przedstawicielskiego na Litwie; potępienie reakcji chińskiego rządu na nałożenie sankcji gospodarczych na Litwę; wyrażenie poparcia dla Litwy i solidarności z Litwą w tym zakresie, podjęcie odpowiednich środków i wezwanie Rady do podjęcia podobnych działań;

ae) wyrażenie uznania dla Tajwanu jako doskonałego partnera w promowaniu praw człowieka i wolności religii w regionie Indo-Pacyfiku; uznanie, że Tajwan jest wzorem w regionie z uwagi na znaczący dorobek pod względem poszanowania podstawowych wolności, zarówno gospodarczych, jak i społecznych, a także praw politycznych i kulturalnych, w tym postępy w zakresie praw osób LGBTQI oraz w dziedzinie praw społeczności tubylczych; uczestnictwo specjalnego przedstawiciela UE ds. praw człowieka oraz specjalnego wysłannika UE ds. wolności religii lub przekonań w międzynarodowych konwencjach dotyczących praw człowieka na Tajwanie oraz podjęcie konkretnych działań w celu współpracy z Tajwanem z myślą o propagowaniu praw człowieka, praw socjalnych, wolności wyznania, gospodarki cyfrowej i zrównoważonego wzrostu w krajach rozwijających się w regionie Indo-Pacyfiku;

af) wzmocnienie współpracy z Tajwanem w celu wymiany najlepszych praktyk w zakresie walki z pandemią COVID-19, podejmowania inicjatyw ułatwiających zakup szczepionek oraz dalszego zacieśniania współpracy UE z Tajwanem w zakresie zdrowia i kontroli chorób zakaźnych; wyrażenie uznania dla rządu Tajwanu i jego obywateli za stosunkowo skuteczne opanowanie pandemii w kraju oraz za hojność w udzielaniu pomocy innym krajom; przypomnienie, że skuteczna reakcja Tajwanu opierała się na przejrzystości i otwartości oraz wykorzystaniu technologii we współpracy ze społeczeństwem, czyli podejściu opartym na zaufaniu publicznym;

ag) wyrażenie uznania dla okazanej przez Tajwan solidarności z UE, czego dowodem jest przekazanie ponad 7 mln masek chirurgicznych kilku państwom członkowskim w najtrudniejszym początkowym okresie pandemii oraz pięciu linii do produkcji masek Republice Czeskiej; apeluje o odwzajemnienie tej solidarności;

ah) zachęcanie w dalszym ciągu do wymiany informacji wywiadowczych między państwami członkowskimi a Tajwanem i do wspólnej walki z przestępstwami transgranicznymi;

ai) uznanie, że Stany Zjednoczone i Japonia po raz pierwszy podkreśliły znaczenie pokoju i stabilności w Cieśninie Tajwańskiej we wspólnym oświadczeniu przyjętym na niedawnym dwustronnym szczycie, po którym na początku maja podobne oświadczenie wydała grupa G-7; wezwanie UE do współpracy z innymi partnerami o podobnych poglądach, takimi jak Australia, Nowa Zelandia, Indie, Japonia, Korea Południowa i Stany Zjednoczone, oraz rozważenie zaproszenia Tajwanu do udziału wraz z partnerami w istniejących platformach i grupach roboczych w sektorach o newralgicznym znaczeniu;

aj) zachęcanie państw członkowskich, które nie zawarły umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania ani umowy o wymianie informacji podatkowych z Tajwanem, do jak najszybszego rozpoczęcia negocjacji w sprawie takich umów;

2. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszego zalecenia Radzie, Komisji, Wiceprzewodniczącemu Komisji/ Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz rządowi Tajwanu.

1 Dz.U. C 181 z 19.5.2016, s. 52.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.184.170

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2021 r. dla Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie stosunków politycznych i współpracy między UE a Tajwanem (2021/2041(INI))
Data aktu: 21/10/2021
Data ogłoszenia: 05/05/2022