Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa SA.57538 (2020/FC) - Domniemana niezgodna z prawem pomoc państwa na rzecz ELTA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

Pomoc państwa SA.57538 (2020/FC) - Domniemana niezgodna z prawem pomoc państwa na rzecz ELTA
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2022/C 177/03)

Pismem z dnia 10 marca 2022 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Grecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego niezgodnej z prawem pomocy państwa na rzecz ELTA.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

Faks: + 32 2 296 12 42

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom greckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub fragmentów zgłaszanych uwag.

PROCEDURA

W dniu 29 maja 2020 r. Komisja otrzymała skargę od ACS SMSA ("skarżący") dotyczącą domniemanych środków pomocy państwa przyznanych Hellenic Post ("ELTA") przez Grecję.

W dniu 10 marca 2022 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie SA.57538. W decyzji z 2022 r. Komisja odniosła się do kilku domniemanych środków pomocy, o których mowa w skardze, choć nie do wszystkich. Pozostałe zarzuty podniesione przez skarżącego nie zostały uwzględnione w decyzji, ponieważ nie dotyczą środków pomocy państwa.

OPIS ŚRODKÓW POMOCY

ELTA jest największym operatorem świadczącym usługi pocztowe w Grecji i operatorem pocztowym, któremu powierzono obowiązek świadczenia usługi powszechnej.

Decyzja dotyczy trzech odrębnych środków na rzecz ELTA wskazanych w skardze: (i) środek 1: płatność 149 mln EUR jako dodatkowa rekompensata z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej na rzecz ELTA w latach 2013-2018 (wypłacona przez Grecję na rzecz ELTA w grudniu 2020 r.); (ii) środek 2: zastrzyk kapitałowy w wysokości 100 mln EUR w kapitał podstawowy ELTA (przyznany przez Grecję na rzecz ELTA w grudniu 2020 r.); (iii) środek 3: przyznanie zwolnienia z podatku od wartości dodanej ("VAT") wszystkim usługom pocztowym ELTA, w tym usługom wykraczającym poza zakres obowiązku świadczenia usługi powszechnej.

OCENA ŚRODKÓW POMOCY

W odniesieniu do środka 1 władze greckie twierdzą, że rekompensata z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej wypłacona ELTA kwalifikuje się jako środek pomocy państwa, ale należy ją uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie zasad ramowych UOIG, ponieważ (i) ELTA powierzono obowiązek świadczenia usługi powszechnej w tym okresie (2013-2018); (ii) Grecja jest prawnie zobowiązana do zapewnienia, aby ELTA otrzymała pełną rekompensatę z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej; (iii) ELTA otrzymała w latach 2013-2018 niewystarczającą rekompensatę, chociaż poniosła koszty związane z wypełnianiem obowiązku świadczenia usługi powszechnej; (iv) rekompensata kosztów netto z tytułu obowiązku świadczenia usługi powszechnej za lata 2013-2018 została oceniona i zweryfikowana przez grecki organ regulacyjny ds. usług pocztowych (EETT) i nie może prowadzić do nadmiernej rekompensaty dla ELTA.

W odniesieniu do środka 2 władze greckie twierdzą, że podwyższenie kapitału nie kwalifikuje się jako środek pomocy państwa, ponieważ spełniła warunki testu prywatnego inwestora, a zatem nie przynosi żadnej korzyści ELTA. Władze greckie nie podały żadnej argumentacji, która wykazałaby zgodność przedmiotowego środka.

W odniesieniu do środka 3 władze greckie stoją na stanowisku, że twierdzenie skarżącego, jakoby Grecja przyznała zwolnienie z podatku od wartości dodanej ("VAT") wszystkim usługom pocztowym ELTA, w tym usługom wykraczającym poza zakres obowiązku świadczenia usługi powszechnej, jest nieuzasadnione oraz że środek 3 nie stanowi środka pomocy państwa, ponieważ Grecja stosuje zwolnienie z VAT wyłącznie w odniesieniu do usług wykonywanych przez ELTA w ramach obowiązku świadczenia usługi powszechnej (tj. usług, które są ujęte w wykazie usług wykonywanych w ramach obowiązku świadczenia usługi powszechnej opracowanym przez ELTA), zgodnie z greckimi przepisami dotyczącymi VAT wdrażającymi dyrektywę VAT. W związku z tym Grecja uważa, że środka tego nie można przypisać państwu greckiemu.

Komisja stwierdziła, że: (i) środek 1 spełnia łączne kryteria określone w art. 107 ust. 1 TFUE i stanowi pomoc państwa; (ii) środek 2 stanowi środek obejmujący zasoby państwowe, można go przypisać państwu greckiemu, może przynosić ELTA korzyść gospodarczą, jest selektywny i może zakłócać konkurencję i wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi; (iii) środek 3 wykracza poza to, co jest dozwolone na mocy dyrektywy VAT (tj. ma zastosowanie również do usług niezwiązanych z obowiązkiem świadczenia usługi publicznej w rozumieniu dyrektywy). W związku z tym można go przypisać państwu greckiemu, wiąże się on z wykorzystaniem zasobów państwowych, ponieważ poprzez jego przyjęcie Grecja rezygnuje z dochodów podatkowych, przynosi on ELTA korzyść gospodarczą, ma charakter selektywny i może zakłócać konkurencję oraz wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

W zakresie, w jakim środki 1 i 2 ocenione w niniejszej decyzji stanowiłyby pomoc państwa, Komisja ma również wątpliwości, czy można byłoby zastosować jakąkolwiek z podstaw zgodności z art. 107 ust. 2, art. 107 ust. 3 i art. 106 ust. 2 TFUE.

W odniesieniu do środka 3 Komisja stwierdza, że w okresie do dnia 3 sierpnia 2010 r. środek ten kwalifikuje się jako istniejąca pomoc w rozumieniu art. 1 lit. b) ppkt (iv) oraz art. 17 ust. 3 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 1  (rozporządzenie proceduralne). W okresie po dniu 3 sierpnia 2010 r. środek 3 stanowi nową pomoc w rozumieniu art. 1 lit. c) rozporządzenia proceduralnego.

W związku z tym w niniejszej decyzji następuje wszczęcie formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do środków 1, 2 i 3 (od sierpnia 2010 r.).

Zgodnie z art. 16 rozporządzenia proceduralnego wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.177.7

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa SA.57538 (2020/FC) - Domniemana niezgodna z prawem pomoc państwa na rzecz ELTA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Data aktu: 29/04/2022
Data ogłoszenia: 29/04/2022