Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie - Zachęcanie młodych ludzi jako podmiotów kształtujących zmianę do zaangażowania na rzecz ochrony środowiska

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie - Zachęcanie młodych ludzi jako podmiotów kształtujących zmianę do zaangażowania na rzecz ochrony środowiska
(2022/C 159/07)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

PRZYPOMINAJĄC, ŻE:

1. europejski cel młodzieżowy nr 10 załączony do strategii UE na rzecz młodzieży, zatytułowany "Zrównoważona zielona Europa" określa się jako "Zbudowanie społeczeństwa, w którym wszystkie młode osoby aktywnie działają na rzecz środowiska, są wyedukowane w tej dziedzinie i zdolne dokonywać zmian w swoim codziennym życiu."

2. W Agendzie ONZ 1  na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 uznaje się, że młodzi ludzie są "kluczowymi pomiotami na rzecz zmiany" w zrównoważonym rozwoju. Ponadto Światowy program działań ONZ na rzecz młodzieży 2  zachęca młodych ludzi, by byli aktywni w społeczeństwie.

3. Unia Europejska jest zaangażowana w realizację Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i jej celów zrównoważonego rozwoju z myślą o tym, by budować świat jutra w bardziej ekologiczny, pokojowy i sprawiedliwy sposób 3 .

4. UniaEuropejska i jej państwa członkowskie są w pełni zaangażowane w realizację porozumienia paryskiego przyjętego podczas paryskiej konferencji ONZ w sprawie zmiany klimatu (COP21) w grudniu 2015 r. Aby osiągnąć cele porozumienia paryskiego, Unia Europejska podkreśla znaczenie wszystkich sześciu elementów działań dotyczących upodmiotowienia klimatu, uznaje kluczową rolę młodych ludzi jako podmiotów kształtujących zmianę w działaniach na rzecz klimatu, oraz wzywa do dalszego zaangażowania młodzieży w politykę przeciwdziałania zmianie klimatu na szczeblu międzynarodowym, europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym oraz w uwalnianie potencjału działań dotyczących upodmiotowienia klimatu.

5. Ochrona środowiska jest jednym z kluczowych celów Unii Europejskiej, która zapewni w szczególności "wysoki poziom ochrony i popraw[ę] jakości środowiska" 4  oraz osiągnie neutralność klimatyczną do 2050 r 5 .

6. Europejski Rok Młodzieży 2022 6 , który ma na celu zintensyfikowanie starań Unii Europejskiej, państw członkowskich oraz regionalnych i lokalnych organów na rzecz wspierania młodych ludzi i pracy z nimi w miarę wychodzenia z pandemii, ma również promować nowe możliwości stwarzane przez transformację ekologiczną i transformację cyfrową. Transformacje te powinny być inkluzywne i uwzględniać integrację osób młodych o mniejszych szansach.

7. EuropejskiZielony Ład 7  to plan działania na rzecz stworzenia zrównoważonego społeczeństwa w Unii Europejskiej poprzez zapewnienie sprawiedliwej i inkluzywnej transformacji dla wszystkich. Podkreśla potrzebę skoncentrowania się na regionach najbardziej oddalonych, które są szczególnie narażone na zmianę klimatu i klęski żywiołowe.

Konkluzje Rady pt. "Kompleksowe podejście do przyspieszenia wdrażania oenzetowskiej agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 - lepsze odbudowanie po kryzysie związanym z COVID-19 (22 czerwca 2021 r.)" https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9850-2021-INIT/pl/pdf

ŚWIADOMI, ŻE:

8. Wśród młodych ludzi rośnie świadomość i pragnienie angażowania się w kwestie zrównoważonego rozwoju, w szczególności kwestie związane ze środowiskiem i klimatem 8 . Młodzi ludzie mocno zaangażowali się na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym, europejskim i międzynarodowym w szerzenie wiedzy na temat kwestii dotyczących środowiska, w tym zmiany klimatu, poprzez rzecznictwo, marsze klimatyczne, kampanie mobilizacyjne w internecie i na inne sposoby.

9. Wielu młodych ludzi opowiada się za zdecydowanymi działaniami na rzecz środowiska i środkami mającymi na celu przeciwdziałanie zmianie klimatu 9  i utracie różnorodności biologicznej. Niektórzy z nich są zaangażowani w działania przyjazne dla środowiska, które mogą służyć za wzór dla reszty społeczeństwa. Młodzi delegaci z całego świata, w tym ze wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej, przedstawili podczas COP26 w Glasgow manifest Youth4Climate, w którym zaapelowali do światowych przywódców o podjęcie odpowiednich działań 10 .

10. Poziommobilizacji i zaangażowania poszczególnych osób różni się: wysoki poziom kapitału edukacyjnego 11 , kulturowego i społecznego zazwyczaj odpowiada wysokiemu poziomowi zaangażowania.

11. Światowy kryzys zdrowotny związany z COVID-19 i tymczasowe spowolnienie światowej działalności gospodarczej, które miały istotne skutki gospodarcze i społeczne, w szczególności dla młodych ludzi, ujawniły bezpośredni wpływ niektórych rodzajów działalności człowieka na środowisko 12 . Rozmaite krajowe i europejskie pakiety i plany stymulacyjne służące przezwyciężeniu kryzysu stwarzają możliwość przeprowadzenia zrównoważonej i ekologicznej transformacji, w której wszyscy młodzi ludzie powinni mieć sposobność pełnego zaangażowania się jako podmioty kształtujące zmianę.

UWAŻAJĄ, ŻE:

12. Ważne jest zapewnienie, by wszyscy młodzi ludzie - niezależnie od czynników takich jak płeć, niepełnosprawność, poziom wykształcenia, status społeczny lub ekonomiczny, kraj pochodzenia lub miejsce zamieszkania - rozumieli wyzwania zrównoważonego rozwoju i byli świadomi skutków decyzji, działań i wyborów dotyczących stylu życia dla środowiska, różnorodności biologicznej i klimatu. Wszystkie pokolenia, w tym młodzi ludzie, powinny posiadać kompetencje niezbędne do podejmowania odpowiednich działań.

13. Aby móc się w pełni zaangażować, młodzi ludzie powinni mieć rzetelne, oparte na dowodach informacje i dane, tak by mogli dokonywać świadomych ocen wyzwań i rozwiązań dotyczących środowiska, różnorodności biologicznej i zmiany klimatu, a tym samym - rozwijać i wzmacniać umiejętności krytycznego myślenia. Należy dołożyć starań, aby przeciwdziałać dezinformacji na temat środowiska i zmiany klimatu.

14. Ważne jest również promowanie dialogu, zarówno między młodymi ludźmi, jak i między pokoleniami, na temat kwestii etycznych dotyczących zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i poszanowania żywych istot, otwierając przestrzeń do dyskusji, tak aby młodzi ludzie i ogół społeczeństwa mogli zastanowić się nad wartościami i kontrowersjami związanymi z tymi zagadnieniami.

15. Lokalne, regionalne, krajowe i europejskie polityki publiczne powinny odzwierciedlać wysiłki na rzecz mobilizacji młodych ludzi w kwestiach dotyczących środowiska i środki służące przeciwdziałaniu zmianie klimatu, zanieczyszczeniu i utracie różnorodności biologicznej. Powinny one nie tylko w jak największym stopniu odpowiadać oczekiwaniom młodych ludzi, ale także dawać im możliwość aktywnego i merytorycznego udziału w opracowywaniu i wdrażaniu tych polityk.

16. Angażowanie młodych ludzi w działania na rzecz środowiska wymaga szerzenia wiedzy i uczenia się, zarówno formalnego, pozaformalnego, jak i nieformalnego, już w bardzo młodym wieku, o zagadnieniach dotyczących środowiska.

17. Aby móc w pełni prezentować i opracowywać praktyczne rozwiązania kwestii dotyczących środowiska, młodzi ludzie, w tym ci o mniejszych szansach, powinni być wspierani w realizacji swoich projektów w zakresie wolontariatu lub przedsiębiorczości oraz powinni korzystać z praktycznego wsparcia i pomocy technicznej, a także z dotacji publicznych lub inwestycji prywatnych.

PODKREŚLAJĄ, ŻE:

18. Ważne jest zachęcanie wszystkich młodych ludzi do angażowania się w kształtowanie życia ich społeczności lokalnych, w tym, w miarę możliwości, instytucji edukacyjnych i szkoleniowych, organizacji młodzieżowych i organizacji zajmujących się pracą z młodzieżą, a także władz lokalnych i regionalnych, tak aby mogli oni być podmiotami i motorami zmiany, która poprawia ochronę środowiska i przyczynia się do przeciwdziałania zmianie klimatu i utracie różnorodności biologicznej.

19. Współpraca między decydentami, instytucjami edukacyjnymi i szkoleniowymi, organizacjami młodzieżowymi i organizacjami zajmującymi się pracą z młodzieżą oraz innymi zainteresowanymi stronami w dziedzinie środowiska ma kluczowe znaczenie dla wspierania zaangażowania młodych ludzi i umożliwienia im podejmowania działań. Należy wspierać wzajemne zaufanie i współpracę w procesach decyzyjnych dotyczących środowiska.

20. W procesach decyzyjnych dotyczących ochrony środowiska należy uwzględnić międzypokoleniową solidarność i sprawiedliwość, tak aby korzyści dla obecnych pokoleń nie stały w sprzeczności z prawami przyszłych pokoleń.

ODNOTOWUJĄ, ŻE:

21. Pomysły i opinie młodych ludzi, którymi podzielili się na konferencji UE na temat młodzieży w styczniu 2022 r., na początku 9. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego, odnosiły się do następujących kwestii:

a) Określono pięć obszarów działań: W trakcie 9. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego młodzi ludzie i decydenci będą musieli myśleć i pracować w duchu tych konkretnych dziedzin z myślą o opracowaniu konkretnych propozycji.

b) Przede wszystkim, w obszarze informacji i edukacji, umiejętności zdobyte w ramach kształcenia pozaformalnego należy uznać za pełny proces uczenia się. Zarówno władze lokalne, jak i organizacje młodzieżowe, powinny poczuwać się do wspólnej pracy, tak aby dać młodym ludziom możliwość dowiedzenia się więcej o środowisku i szukania rozwiązań. Edukacja jest najcenniejszą inwestycją w demokrację.

c) W obszarze działania i upodmiotowienia młodzi ludzie muszą mieć możliwość odgrywania aktywnej roli w podejmowaniu decyzji, które będą kształtować ich życie i życie przyszłych pokoleń. Młodzi ludzie muszą uczestniczyć w procesie decyzyjnym na wszystkich szczeblach. Są oni bardzo często pomijani i niedostatecznie reprezentowani, mimo że zgłaszają pomysły i obawy, które powinny być przedmiotem zainteresowania decydentów wyższego szczebla.

d) Codo obszaru sprawowania rządów - młodzi ludzie poniżej 30 roku życia stanowią mniej niż 2,6 % członków parlamentów narodowych. Należy zadbać o to, by obecność młodzieży nie była wykorzystywana jako mechanizmy instrumentalnego wykorzystywania młodzieży do celów PR. Istniejące struktury, takie jak unijny dialog młodzieżowy i Europejski Parlament Młodzieży, powinny otrzymać skuteczne narzędzia do działania jako struktury decyzyjne. Podczas 9. cyklu unijnego dialogu młodzieżowego należy w sposób zrównoważony i inkluzywny dążyć do zwiększenia uczestnictwa młodych ludzi w procesie decyzyjnym. Zasadnicze znaczenie ma również to, by młodzi ludzie otrzymywali wystarczająco dużo wsparcia, finansowania i informacji, aby angażować się w znaczący sposób. Należy zbadać procesy partycypacyjne na szczeblu krajowym w celu zapewnienia, by były one jak najbardziej zrównoważone i inkluzywne.

e) Co do obszaru mobilności i solidarności - stwierdzono, że mobilność nie jest w równym stopniu dostępna ani możliwa dla wszystkich młodych ludzi. Badania pozwalają nam lepiej identyfikować tych młodych ludzi, którzy nie uczestniczą w programach mobilności. Konieczne jest przejście na bardziej odpowiednie praktyki, które pomogą społeczeństwu lepiej zrozumieć programy solidarnościowe i dotrzeć do wszystkich jego członków.

f) I kwestia ostatnia, ale równie istotna - dostęp do infrastruktury może wydawać się mniej ważnym problemem, ale istnieje ścisły związek między infrastrukturą a jakością życia i edukacją młodych ludzi. To, czy młodzi ludzie pochodzą z obszarów wiejskich czy miejskich, ma wpływ na sposób podejmowania przez nich decyzji. Na obszarach wiejskich transport publiczny jest prawdziwym problemem. Problemy związane z transportem mogą prowadzić do izolacji młodych ludzi. A więc, z uwagi na wykluczenie niektórych grup młodych ludzi, niemożliwe jest urzeczywistnienie społeczeństwa inkluzywnego. Wszystkim należy zapewnić możliwość dokonywania zrównoważonych i przystępnych cenowo wyborów.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I NA ODPOWIEDNICH SZCZEBLACH:

22. Wspierały pracę z młodzieżą, organizacje młodzieżowe i organizacje zajmujące się problematyką środowiska oraz innych odpowiednich ekspertów i zainteresowane strony jako dostarczycieli informacji dla młodych ludzi i umożliwiały im rozpowszechnianie rzetelnych, dokładnych i wysokiej jakości informacji i danych na temat zmiany klimatu, utraty różnorodności biologicznej, zanieczyszczenia i innych kwestii dotyczących środowiska; informacje te powinny być oparte na nauce, odpowiednie dla odbiorców w różnym wieku i z różnych środowisk oraz dostosowane do każdego środowiska geograficznego, w tym środowiska wyspiarskiego lub tropikalnego.

23. Zapewniały podmiotom uczestniczącym w kształceniu formalnym i szkoleniu formalnym oraz w uczeniu się pozaformalnym i nieformalnym, w tym osobom pracującym z młodzieżą, możliwości szkolenia i uczenia się zawodowego z wykorzystaniem interaktywnych, praktycznych i ukierunkowanych na rozwiązania metod i podejść do uczenia się, w celu lepszego informowania, edukowania i wspierania młodych ludzi w odniesieniu do kwestii dotyczących środowiska i kwestii społecznych oraz zmiany klimatu.

24. Poprzez kształcenie formalne i szkolenie formalne oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne lepiej wyposażały młodych ludzi w kompetencje niezbędne do rozumienia kwestii dotyczących środowiska i podejmowania działań w tym zakresie.

25. Zachęcały dzieci i młodych ludzi, w razie potrzeby, do obcowania z przyrodą poprzez konkretne działania i przygotowywanie inicjatyw ekologicznych, i umożliwiały im to, przy wsparciu odpowiednich zainteresowanych stron w kwestiach dotyczących środowiska. Kontakt z przyrodą ma kluczowe znaczenie dla szerzenia wiedzy na temat kwestii związanych z klimatem i różnorodnością biologiczną.

26. Zachęcałydo rozwoju partnerstw między sektorami edukacji, młodzieży, sportu 13  i kultury oraz wszystkimi odpowiednimi sektorami w celu rozwoju przekrojowych, skoordynowanych i uzupełniających podejść do kwestii podnoszenia świadomości i podejść opartych na edukacji w odniesieniu do kwestii środowiskowych, utraty różnorodności biologicznej i kwestii zmiany klimatu.

27. Zachęcały i wspierały tworzenie inkluzywnych i skupionych na młodzieży działań w zakresie partnerskiego uczenia się oraz wymiany najlepszych praktyk w dziedzinie środowiska i zmiany klimatu, takich jak programy młodych ambasadorów oraz programy mentorskie lub działania w zakresie szkoleń i współpracy (TCA, Erasmus+) i działania służące tworzeniu sieci kontaktów (NET, Europejski Korpus Solidarności), w celu podnoszenia świadomości wśród wszystkich młodych ludzi, również tych o mniejszych szansach, oraz zachęcały ich do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianie klimatu.

28. Propagowały odpowiednie kształcenie i szkolenie dla osób pracujących z młodzieżą, by zapewnić, że działania wspierające uczestnictwo młodzieży inicjowane i prowadzone wraz z młodzieżą są przyjazne dla środowiska i zrównoważone. Dalej rozwijały odpowiednie inicjatywy w zakresie pracy z młodzieżą skupione na zaangażowaniu młodych osób w kwestie środowiskowe, w szczególności w przeciwdziałanie zmianie klimatu i w ochronę różnorodności biologicznej.

29. Propagowały i wspierały uznawanie i wykorzystywanie przez organy publiczne, sektor prywatny i społeczeństwo obywatelskie zaangażowania młodych ludzi w ochronę środowiska oraz kompetencji przekrojowych, w szczególności umiejętności społecznych, które dzięki temu nabywają.

30. Chroniłyi tworzyły zrównoważone 14 , długoterminowe, bezpieczne, dostępne i sprzyjające włączeniu społecznemu przestrzenie do współpracy z lokalnymi, regionalnymi, krajowymi, europejskimi i międzynarodowymi podmiotami kształtującymi politykę, gdzie głosy młodych ludzi zostaną wysłuchane, niezależnie od ich wieku, obaw lub propozycji działań na rzecz ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianie klimatu, tak by nie tylko zasięgano ich opinii, ale by mogli również aktywnie uczestniczyć w podejmowaniu decyzji dotyczących tych kwestii.

31. Promowały młodych naukowców i ich pracę na rzecz zrównoważonego rozwoju w celu sprostania wyzwaniom środowiskowym, z jednej strony po to, by odgrywali oni rolę wzorców dla młodych ludzi, a z drugiej strony by zachęcać do bardziej bezpośredniego udostępniania młodym ludziom wyników badań z myślą o umożliwieniu im podejmowania działań.

32. Wspierały ustanowienie szkoleniowych materiałów referencyjnych dotyczących kwestii związanych z klimatem, środowiskiem i zrównoważonym rozwojem, dla wszystkich grup wiekowych oraz dla każdego poziomu lub rodzaju nauczania, kształcenia i szkolenia.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY W ODNOŚNYCH DZIEDZINACH SWOICH KOMPETENCJI I NA ODPOWIEDNICH SZCZEBLACH, KIERUJĄC SIĘ ZASADĄ POMOCNICZOŚCI:

33. Uwzględniały szczególne potrzeby i opinie wszystkich młodych ludzi, zwłaszcza tych o mniejszych szansach, w ramach lokalnych, regionalnych, krajowych i europejskich polityk i programów środowiskowych, w szczególności dotyczących zmiany klimatu i zachowania różnorodności biologicznej, poprzez promowanie ich udziału w tworzeniu i wdrażaniu tych polityk i programów.

34. Wspierałypodejmowane przez młodych ludzi i organizacje młodzieżowe inicjatywy - oraz wyciągały z nich wnioski - w celu tworzenia i prowadzenia działań i kampanii podnoszących świadomość, w tym cyfrowych, dotyczących klimatu, zanieczyszczenia, różnorodności biologicznej i innych kwestii środowiskowych;

35. Stymulowały, doceniały i - w stosownych przypadkach - wspierały finansowo działania i programy inicjowane i kierowane przez młodych ludzi w dziedzinie środowiska, zwłaszcza działania i programy w zakresie zwalczania zmiany klimatu i zachowania różnorodności biologicznej, tak aby mogli oni być inicjatorami zmian w społeczeństwie jako całości, a także w swoich placówkach edukacyjnych i szkoleniowych, instytucjach szkolnictwa wyższego, organizacjach młodzieżowych i organizacjach pracy z młodzieżą, społecznościach lokalnych i wśród rówieśników.

36. Promowały działania wolontariackie młodzieży podejmujące kwestie środowiskowe, w szczególności dotyczące zmiany klimatu i mające na celu zachowanie różnorodności biologicznej, oraz ułatwiały dostęp do tych działań, szczególnie poprzez zapewnienie, by oferty te były powszechnie dostępne oraz by informowano o nich na odpowiednich portalach na szczeblu krajowym i unijnym, takich jak Europejski Portal Młodzieżowy i inne odpowiednie kanały. Promowały doświadczenia wolontariackie łączące wolontariat lokalny lub krajowy z wolontariatem transnarodowym poprzez zachęcanie - w stosownych przypadkach - do synergii i komplementarności między krajowymi programami i działaniami, w tym krajowymi programami i działaniami w zakresie wolontariatu lub służby obywatelskiej, o ile takowe istnieją, a unijnymi programami w zakresie wolontariatu, aby pogłębić zaangażowanie młodych wolontariuszy, rozszerzyć ich kompetencje i wzmocnić poczucie przynależności do Unii Europejskiej.

37. Wstosownych przypadkach inwestowały w zieloną gospodarkę i wspierały młodych ludzi w nabywaniu niezbędnych kompetencji i ułatwiały im dostęp do szkoleń przygotowujących ich do tworzenia przyszłych zielonych miejsc pracy.

38. W stosownych przypadkach wspierały młodych przedsiębiorców pragnących realizować projekty skupiające się na praktycznych rozwiązaniach problemów środowiskowych, w szczególności na przeciwdziałaniu zmianie klimatu i zachowaniu różnorodności biologicznej; zwracały szczególną uwagę na projekty realizowane przez osoby młode o mniejszych szansach, które napotykają dodatkowe trudności w rozpoczęciu działalności gospodarczej.

39. W stosownych przypadkach opracowały programy mentorskie prowadzone przez specjalistów i przedsiębiorców aktywnie zaangażowanych w poszukiwanie rozwiązań środowiskowych, zwłaszcza dotyczących zachowania różnorodności biologicznej i przeciwdziałania zmianie klimatu, w celu zapewnienia wsparcia i wskazówek dla młodych ludzi pragnących odgrywać aktywną rolę w tym sektorze.

40. Zwiększały świadomość młodych Europejczyków na temat polityk i inicjatyw środowiskowych ONZ oraz ich uczestnictwo w tych politykach i inicjatywach poprzez zacieśnianie współpracy z odpowiednimi organami ONZ, takimi jak Program Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP), Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC), Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) oraz Konwencja o różnorodności biologicznej (CBD).

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:

41. Zapewniła, aby wszyscy młodzi ludzie mogli zrozumieć i przyjąć odpowiedzialność za Europejski Zielony Ład oraz wynikające z niego inicjatywy (takie jak nowy europejski Bauhaus 15 ) i różne europejskie programy ochrony środowiska. Aktywnie promowała wśród wszystkich młodych ludzi wszystkie aspekty Europejskiego Paktu na rzecz Klimatu.

42. Zapewniła, by konsultacje społeczne w sprawie europejskich polityk ochrony środowiska były dostępne dla młodych ludzi oraz dla organizacji młodzieżowych i organizacji pracy z młodzieżą oraz aby poprzez te konsultacje Komisja Europejska przed sfinalizowaniem swoich wniosków ustawodawczych zapewniała zarówno obywatelom, jak i zainteresowanym stronom możliwość wyrażenia opinii. Z tego samego względu zachęcała młodych ludzi i organizacje młodzieżowe do merytorycznego uczestnictwa we wchodzących w zakres misji Unii Europejskiej inicjatywach na rzecz zaangażowania obywateli 16 .

43. Promowała i wspierała europejskie możliwości w zakresie mobilności i inicjatywy w sektorze ochrony środowiska w kontekście programów Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności, aby zapewnić wszystkim młodym ludziom, którzy tego chcą, możliwość aktywnego angażowania się w kwestie środowiskowe, w tym osobom młodym o mniejszych szansach, w szczególności osobom z regionów najbardziej oddalonych, regionów wyspiarskich oraz obszarów wiejskich i regionów oddalonych. Zapewniła priorytetowe traktowanie w ramach tych inicjatyw przyjaznych dla środowiska środków transportu w celu zmniejszenia śladu węglowego projektów dotyczących mobilności młodzieży, przy jednoczesnym zapewnieniu, by były one dostosowane do potrzeb regionów najbardziej oddalonych, które borykają się z ograniczeniami wynikającymi z ich oddalenia.

44. Realizowała, we współpracy z organizacjami młodzieżowymi i młodymi ludźmi, działania w zakresie partnerskiego uczenia się pod kątem zaangażowania młodzieży w kwestie środowiskowe, zachowanie i przywrócenie różnorodności biologicznej oraz przeciwdziałanie zmianie klimatu i zanieczyszczeniu, w celu określenia najlepszych praktyk w państwach członkowskich oraz ułatwiania wymiany tych praktyk między państwami członkowskimi.

ZWRACA SIĘ DO WSZYSTKICH ZAINTERESOWANYCH STRON UCZESTNICZĄCYCH W EUROPEJSKICH INICJATYWACH NA RZECZ WSPÓŁPRACY W DZIEDZINIE SPRAW MŁODZIEŻY, ŚRODOWISKA I ZMIANY KLIMATU, BY:

45. Rozwijały działania wolontariackie dotyczące kwestii środowiskowych dla uczestników programu Europejski Korpus Solidarności i innych krajowych lub międzynarodowych programów na rzecz wolontariatu; podnosiły świadomość wszystkich wolontariuszy, niezależnie od dziedzin ich zaangażowania, na temat kwestii środowiskowych i wpływu ich misji na środowisko, tak podczas tych działań mogli zwracać szczególną uwagę na swój ślad węglowy.

46. Wzmacniały współpracę europejską poprzez dzielenie się narzędziami i najlepszymi praktykami w dziedzinie zaangażowania i udziału młodzieży w działaniach na rzecz środowiska, w szczególności w przeciwdziałaniu zmianie klimatu i zanieczyszczeniu oraz zachowaniu różnorodności biologicznej, na szczeblu europejskim, w tym poprzez pełne wykorzystanie możliwości oferowanych przez Erasmus+, Europejski Korpus Solidarności i inne odpowiednie instrumenty finansowe UE.

ZAŁĄCZNIK

a) ŹRÓDŁA

Przyjmując niniejsze konkluzje, Rada i przedstawiciele rządów państw członkowskich obecni na posiedzeniu Rady zapoznali się z następującymi dokumentami:

- Parlament Europejski, 2021 "Sprawozdanie z pomysłami młodzieży na Konferencję w sprawie przyszłości Europy" https://european-youth-event.europarl.europa.eu/wp-content/uploads/2021/10/2021_EYE_Report-Booklet_A5_PL-interactive.pdf

- Organizacja Narodów Zjednoczonych, rezolucja 70/1 "Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030" https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E

- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Europejski Zielony Ład", COM(2019) 640 final.

- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030", COM(2020) 380 final.

- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Europejski Pakt na rzecz Klimatu", COM (2020) 788 final.

- Organizacja Narodów Zjednoczonych, 2015, Porozumienie paryskie: PRZYJĘCIE POROZUMIENIA PARYSKIEGO - Porozumienie paryskie, tekst w języku angielskim (unfccc.int)

- Konkluzje Rady pt. "Budowanie zrównoważonej Europy do 2030 r. - Postępy i dalsze działania w tym zakresie" https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14835-2019-INIT/pl/pdf

- Konkluzje Rady pt. "Kompleksowe podejście do przyspieszenia wdrażania oenzetowskiej agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 - lepsze odbudowanie po kryzysie związanym z COVID-19 https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9850-2021-INIT/pl/pdf

- Komisja Europejska "Orędzie o stanie Unii 2021" https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/soteu_2021_address_pl_0.pdf

- Rezolucja Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży: Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, Dz.U. C 456 z 18.12.2018, s. 1-22.

- Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r., COM(2020) 625 final.

- Rezolucja Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021-2030), Dz.U. C 66 z 26.2.2021.

- Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ochrony i tworzenia dla młodych ludzi przestrzeni obywatelskich, które ułatwiają merytoryczne uczestnictwo młodzieży, Dz.U. C 501 I z 13.12.2021, s. 19-23.

- Konkluzje Rady w sprawie realizacji strategii UE na rzecz młodzieży (2019-2021), Dz.U. C 504I z 14.12.2021, s. 10-11.

- Manifest Youth4Climate Youth4Climate Manifesto (unfccc.int), listopad 2021 r.

b) DEFINICJE POJĘĆ UŻYTYCH W NINIEJSZYCH KONKLUZJACH

"Różnorodność biologiczna" oznacza zróżnicowanie organizmów żywych dowolnego pochodzenia, między innymi z ekosystemów lądowych, morskich i innych ekosystemów wodnych oraz zespołów ekologicznych, do których należą; to zróżnicowanie obejmuje różnorodność w obrębie gatunku, między gatunkami i między ekosystemami.

"Zmiana klimatu" oznacza zmiany w klimacie, które bezpośrednio lub pośrednio przypisuje się działalności człowieka zmieniającej skład światowej atmosfery i pogłębiającej naturalne zmiany we wzorcach klimatycznych obserwowane w porównywalnych okresach.

"Zaangażowanie" oznacza każde działanie w interesie ogólnym podejmowane na zasadzie dobrowolności lub w formie misji wolontariackiej. Zaangażowanie odnosi się do dobrowolnych i bezinteresownych działań obywatelskich w służbie innym.

"Środowisko" oznacza połączenie elementów naturalnych i społeczno-gospodarczych, które tworzą ramy warunków życia jednostki, populacji lub społeczności w różnych wymiarach przestrzennych. Jako taka, ochrona środowiska obejmuje podejmowanie środków w celu ograniczenia lub odwrócenia negatywnego oddziaływania działalności człowieka na środowisko.

"Mentoring" oznacza dobrowolną średnio- lub długoterminową relację interpersonalną między młodą osobą a mentorem określoną w granicach kontaktów zawodowych.

"Działania w zakresie partnerskiego uczenia się" oznaczają działania, które na poziomie UE pozwalają państwom członkowskim zmagającym się z podobnymi wyzwaniami w zakresie polityki prowadzić prace w ramach klastrów i dzielić się dobrymi praktykami, skupiać się na wyzwaniach specyficznych dla poszczególnych państw lub wspomóc konkretny krajowy program reform, z wykorzystaniem pomocy, w zależności od sytuacji, ze strony państw partnerskich, organizacji zainteresowanych stron i niezależnych ekspertów 17 .

"Zrównoważony rozwój" oznacza zaspokajanie potrzeb obecnych pokoleń w taki sposób, który nie będzie szkodził zdolności przyszłych pokoleń do zaspokajania swoich potrzeb. Propaguje on dynamiczną gospodarkę, pełne zatrudnienie, wysokie standardy edukacji, opiekę zdrowotną oraz spójność społeczną i regionalną, a także ochronę środowiska w bezpiecznym i pokojowym świecie szanującym różnorodność kulturową.

"Osoby młode o mniejszych szansach" oznaczają osoby młode, które z przyczyn ekonomicznych, społecznych, kulturowych, geograficznych lub zdrowotnych, ze względu na ich pochodzenie ze środowiska migracyjnego lub z powodów takich jak niepełnosprawności lub trudności w nauce lub z innych powodów, w tym z powodów mogących prowadzić do dyskryminacji wymienionych w art. 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, zmagają się z przeszkodami utrudniającymi im skuteczny dostęp do możliwości 18 .

1 Rezolucja nr 70/1 przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ dnia 25 września 2015 r. Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030.
2 Światowy program działania ONZ na rzecz młodzieży, czerwiec 2010 r.: https://www.un.org/esa/socdev/unyin/documents/wpay2010.pdf
3 Konkluzje Rady pt. "Budowanie zrównoważonej Europy do 2030 r." (10 grudnia 2019 r.): https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14835-2019-INIT/pl/pdf
4 Art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 ("Europejskie prawo o klimacie")
6 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2316 z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022) (Dz.U. L 462 z 28.12.2021, s. 1-9).
7 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Europejski Zielony Ład. COM(2019) 640 final.
8 Komisja Europejska, Flash Eurobarometr 478 (2019), How do we build a stronger, more united Europe? The views of young people: report ("Jak budujemy silniejszą i bardziej zjednoczoną Europę? Poglądy młodych ludzi: sprawozdanie") https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/99cb705b-fa13-11e9-8c1f-01aa75ed71a1/language-en
9 Sondaż ogólnoeuropejski, sprawozdanie główne dotyczące wielu krajów, #Climate of change, 2021 r.: https://eeb.org/wp-content/uploads/2021/04/IPSOS-Multi-Country-Report-complete.FINAL_.pdf
10 Manifest Youth4Climate zrodził się podczas wydarzenia "Youth4Climate: Driving Ambition" zorganizowanego przez rząd Włoch. Zawiera on pomysły i konkretne propozycje dotyczące niektórych najpilniejszych kwestii w programie działań na rzecz klimatu, w tym edukacji dotyczącej zrównoważonego rozwoju.
11 David E. Campbell, What is the impact of education on civic and social engagement? ("Jaki jest wpływ wykształcenia na zaangażowanie obywatelskie i społeczne?") Measuring the effects of education on health and civic engagement. Proceedings of the Copenhagen symposium ("Pomiar wpływu edukacji na zdrowie i zaangażowanie obywatelskie. Materiały z sympozjum w Kopenhadze"), OECD 2006, https://www.oecd.org/education/innovation-education/37425694.pdf
12 Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC), Climate Change 2021: The Physical Science Basis ("Podstawy fizyczne zmiany klimatu") https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_SPM_final.pdf
13 [Konkluzje Rady w sprawie sportu jako dźwigni zmiany zachowań na rzecz zrównoważonego rozwoju, 4 kwietnia 2022 r.]
14 Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ochrony i tworzenia dla młodych ludzi przestrzeni obywatelskich, które ułatwiają merytoryczne uczestnictwo młodzieży, Dz.U. C 501I z 13.12.2021, s. 19-23.
15 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Nowy Europejski Bauhaus, COM(2021) 573 final.
16 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie misji europejskich, COM(2021) 609 final.
17 Rezolucja Rady w sprawie struktury zarządzania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021-2030) (2021/C 497/01), pkt 11.
18 Definicja w art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/888.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.159.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie - Zachęcanie młodych ludzi jako podmiotów kształtujących zmianę do zaangażowania na rzecz ochrony środowiska
Data aktu: 05/04/2022
Data ogłoszenia: 12/04/2022