Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2021 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 - finansowanie działań przeciwko Covid-19 z uwzględnieniem dostosowań i aktualizacji w związku z ostatecznym przyjęciem wieloletnich ram finansowych (08145/2021 - C9-0155/2021 - 2021/0078(BUD))

Projekt budżetu korygującego nr 2/2021 - finansowanie zwalczania COVID-19 oraz wprowadzenie udoskonaleń i aktualizacji w związku z ostatecznym przyjęciem wieloletnich ram finansowych

P9_TA(2021)0231

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2021 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 - finansowanie działań przeciwko Covid-19 z uwzględnieniem dostosowań i aktualizacji w związku z ostatecznym przyjęciem wieloletnich ram finansowych (08145/2021 - C9-0155/2021 - 2021/0078(BUD))

(2022/C 15/37)

(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 w formie przyjętej ostatecznie w dniu 18 grudnia 2020 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3  (rozporządzenie w sprawie WRF),

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (EU, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2/2021 przyjęty przez Komisję dnia 24 marca 2021 r. (COM(2021)0200),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2021 r., przyjęte przez Radę dnia 23 kwietnia 2021 r. i przekazane Parlamentowi dnia 26 kwietnia 2021 r. (08145/2021/ - C9-0155/2021),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0160/2021),

A. mając na uwadze, że wniosek Komisji ma zasadniczo dwojaki cel: z jednej strony zapewnienie dodatkowych funduszy na zapobieganie pandemii COVID-19, gotowość i reagowanie na nią, bezpieczne i trwałe ponowne otwarcie oraz potencjalny wpływ dalszych inicjatyw europejskich związanych z reagowaniem na COVID-19; z drugiej strony, wprowadzenie zmian technicznych wynikających z porozumień politycznych w sprawie sektorowych podstaw prawnych po przyjęciu wieloletnich ram finansowych (WRF) w grudniu 2020 r., a także dostosowań w odniesieniu do tworzenia rezerw gwarancji na działania zewnętrzne; ponadto proponuje się w nim przeniesienie kwoty 47 981 598 EUR z niewykorzystanych środków Funduszu Solidarności UE (FSUE) na 2020 r. bezpośrednio do operacyjnej linii budżetowej FSUE oraz przeprowadzenie innych dostosowań i aktualizacji technicznych;

B. mając na uwadze, że wpływ netto wniosku na wydatki w budżecie na rok 2021 wynosi 260 681 598 EUR w środkach na zobowiązania i 252 581 598 EUR w środkach na płatności;

C. mając na uwadze, że Parlament zawsze był zdania, że projekt budżetu korygującego powinien mieć tylko jeden cel;

1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 2/2021, przedstawiony przez Komisję;

2. podkreśla swoje pełne poparcie dla zdecydowanej reakcji Unii na pandemię COVID-19; ponownie podkreśla, że należy dołożyć wszelkich starań, wykorzystując wszystkie możliwości przewidziane w budżecie UE i w rozporządzeniu finansowym, aby zwalczyć pandemię i przygotować się do bezpiecznej i trwałej odbudowy w Europie;

3. ubolewa, że pomimo nalegań Parlamentu Komisja postanowiła przedstawić razem elementy dotyczące pandemii COVID-19 oraz część dotyczącą dostosowania do podstaw prawnych programów wieloletnich ram finansowych, które mogły i powinny być rozpatrywane oddzielnie; przypomina, że w celu lepszego poszanowania prerogatyw władzy budżetowej Komisja powinna przedstawić projekt budżetu korygującego zawierający jeden cel, a nie ujmować kilka celów w jednym projekcie budżetu korygującego;

4. podkreśla, że przyjęcie projektu budżetu korygującego 2/2021, umożliwiającego w szczególności rozpoczęcie prac przygotowawczych w celu ustanowienia wspólnych ram zielonego zaświadczenia cyfrowego, w żaden sposób nie przesądza o wyniku negocjacji między Parlamentem a Radą w sprawie rozporządzenia w sprawie zielonego zaświadczenia cyfrowego;

5. uważa, że Komisja nie podjęła odpowiednich działań w związku z rezultatem negocjacji w sprawie Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodoweji Rozwojowej - globalny wymiar Europy, jeśli chodzi o nomenklaturę budżetową programów geograficznych w Azji; zwraca się do Komisji o przedstawienie nowego projektu budżetu korygującego odzwierciedlającego uzgodnione teksty sektorowych podstaw prawnych; podkreśla, zgodnie ze swoimi wytycznymi dotyczącymi budżetu na rok 2022, że taka harmonizacja mogłaby i powinna zostać przeprowadzona przed procedurą budżetową na rok 2022;

6. zwraca się do Komisji o dostarczenie obu organom władzy budżetowej pełnych informacji na temat przesunięć, których zamierza ona dokonać w sposób niezależny na mocy art. 30 rozporządzenia finansowego w celu dostosowania budżetu na rok 2021 zgodnie z porozumieniami politycznymi w sprawie sektorowych podstaw prawnych wieloletnich ram finansowych, w uzupełnieniu do projektu budżetu korygującego nr 2/2021, w tym ich kwot, kiedy będą dostępne;

7. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2021;

8. zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 1/2021 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

9. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 23.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.15.247

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2021 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 - finansowanie działań przeciwko Covid-19 z uwzględnieniem dostosowań i aktualizacji w związku z ostatecznym przyjęciem wieloletnich ram finansowych (08145/2021 - C9-0155/2021 - 2021/0078(BUD))
Data aktu: 18/05/2021
Data ogłoszenia: 12/01/2022