Sprawa T-48/22: Skarga wniesiona w dniu 27 stycznia 2022 r. - Republika Czeska/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 27 stycznia 2022 r. - Republika Czeska/Komisja
(Sprawa T-48/22)

Język postępowania: czeski

(2022/C 128/40)

(Dz.U.UE C z dnia 21 marca 2022 r.)

Strony

Strona skarżąca: Republika Czeska (przedstawiciele: M. Smolek, J. Vláčil, J. Očková i O. Serdula, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji w zakresie, w jakim wyłączono w niej wydatki w łącznej wysokości 43 470 836,30 EUR poniesione przez Republikę Czeską, oraz

- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

W skardze skarżąca domaga się stwierdzenia naruszenia decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/2020 z dnia 17 listopada 2021 r. wyłączającej z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) [notyfikowanej jako dokument nr C(2021) 8168 final] w części, w której wyłączono w niej wydatki poniesione przez Republikę Czeską w łącznej wysokości 43 470 836,30 EUR.

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi zarzuty składające się z sześciu części.

Po pierwsze, należy stwierdzić nieważność korekty finansowej nałożonej w związku z ustaleniem dotyczącym zastosowania statusu tzw. rolnika aktywnego zawodowo. Komisja naruszyła art. 52 ust. 1 rozporządzenia nr 1306/2013 1 , ponieważ nałożyła korektę mimo to, że Republika Czeska nie naruszyła prawa Unii przy dokonywaniu kontroli statusu rolnika aktywnego zawodowo. Prawo Unii nie stoi na przeszkodzie temu, by w przypadku dwóch warunków określonych w art. 9 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia nr 1307/2013 było stosowane kryterium udziału w przychodach z działalności rolniczej. Prawo Unii nie wymaga również, by przy dokonywaniu kontroli statusu rolnika aktywnego zawodowo były brane pod uwagę tzw. powiązane przedsiębiorstwa. W każdym wypadku Komisja naruszyła art. 52 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 i zasadę proporcjonalności, ponieważ nałożyła korektę finansową w wysokości, która nie uwzględnia wagi zarzucanej niezgodności.

Po drugie, należy stwierdzić nieważność korekty finansowej nałożonej w związku z ustaleniem dotyczącym tzw. trwałych użytków zielonych. Komisja naruszyła art. 52 ust. 1 rozporządzenia nr 1306/2013, zasadę dobrej administracji, zasadę uzasadnionych oczekiwań oraz obowiązek uzasadnienia w rozumieniu art. 296 TFUE, gdyż nałożyła korektę, mimo że wcześniej sama uznała, iż system ewidencji trwałych użytków zielonych w Republice Czeskiej jest zgodny z prawem Unii. Ponadto Komisja nie uzasadniła tego działania.

Po trzecie, należy stwierdzić nieważność korekty finansowej nałożonej w związku z ustaleniem dotyczącym minimalnego wskaźnika kontroli. Komisja naruszyła art. 52 ust. 1 rozporządzenia nr 1306/2013, gdyż nałożyła korektę, mimo że Republika Czeska przestrzegała minimalnego wskaźnika kontroli wymaganego w prawie Unii. Jednej z zarzucanych nieprawidłowości Komisja nie określiła w pierwotnym powiadomieniu w ramach audytu, w związku z czym naruszyła art. 34 ust. 2 rozporządzenia nr 908/2014 2 . W każdym wypadku Komisja naruszyła art. 52 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 i zasadę proporcjonalności, ponieważ nałożyła korektę finansową w wysokości, która nie uwzględnia wagi zarzucanej niezgodności.

Po czwarte, należy stwierdzić nieważność korekty finansowej nałożonej w związku z ustaleniem dotyczącym odzyskania nienależnie wypłaconych środków. Komisja naruszyła art. 52 ust. 1 rozporządzenia nr 1306/2013, gdyż nałożyła korektę, mimo że podnoszone przepisy prawa Unii nie wymagają systematycznej weryfikacji niekwalifikowania się obszaru do objęcia pomocą w minionych latach. W każdym wypadku Komisja naruszyła art. 52 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 i zasadę proporcjonalności, ponieważ nałożyła korektę finansową w wysokości, która nie uwzględnia wagi zarzucanej niezgodności.

Po piąte, należy stwierdzić nieważność korekty finansowej nałożonej w związku z ustaleniem dotyczącym spóźnionego złożenia wniosku. Komisja naruszyła art. 52 ust. 1 rozporządzenia nr 1306/2013, gdyż nałożyła korektę, mimo że możliwość uzupełnienia podpisu na wniosku do pięciu dni nie stanowi spóźnionego złożenia wniosku w rozumieniu art. 13 rozporządzenia nr 640/2014 3 .

Po szóste, należy stwierdzić nieważność korekty finansowej nałożonej w związku z wszystkimi ustaleniami audytu co do linii budżetowej dotyczącymi tzw. dyscypliny finansowej. Komisja naruszyła art. 52 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 i zasadę proporcjonalności, gdyż nieprawidłowo obliczyła tę korektę, i to nie tylko ze względu na skutki pozostałych zarzutów skargi.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.U. 2013, L 347, s. 549).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. 2014, L 255, s. 59).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 640/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz warunków odmowy lub wycofania płatności oraz do kar administracyjnych mających zastosowanie do płatności bezpośrednich, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz.U. 2014, L 181, s. 48).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.128.27/2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-48/22: Skarga wniesiona w dniu 27 stycznia 2022 r. - Republika Czeska/Komisja
Data aktu: 21/03/2022
Data ogłoszenia: 21/03/2022