Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego - Zaproszenie do składania propozycji - Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego oferuje nowy grant EIBURS w ramach programu wiedzy.

Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego
Zaproszenie do składania propozycji

Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego oferuje nowy grant EIBURS w ramach programu wiedzy

(2021/C 76/06)

(Dz.U.UE C z dnia 5 marca 2021 r.)

Program wiedzy Instytutu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (Instytutu EBI) przyznaje granty na badania naukowe w ramach różnych programów, takich jak:

EIBURS (EIB University Research Sponsorship Programme) - program sponsorowania uniwersyteckich badań naukowych

EIBURS jest źródłem grantów dla wydziałów uniwersytetów oraz ośrodków badawczych powiązanych z uniwersytetami, działających w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz krajach kandydujących lub potencjalnych krajach kandydujących i zajmujących się kwestiami będącymi przedmiotem szczególnego zainteresowania Banku. Granty EIBURS w wysokości maksymalnie 100 000 EUR na rok przez okres trzech lat są przyznawane w drodze procedury konkursowej zainteresowanym wydziałom uniwersytetów lub ośrodkom badawczym powiązanym z uniwersytetami o uznanej renomie w wybranej dziedzinie. Zwycięskie propozycje powinny gwarantować osiągnięcie zróżnicowanych wyników, które będą przedmiotem umowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym.

W roku akademickim 2020/2021 w ramach programu EIBURS przyjmowane są propozycje dotyczące nowego przedmiotu badań:

"Wpływ uwzględnienia aspektu płci w projektach infrastrukturalnych na przykładzie projektu w sektorze wodnym na Madagaskarze".

1.
Informacje podstawowe

Strategia Grupy EBI na rzecz równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji ekonomicznej kobiet weszła w życie w styczniu 2017 r. Jej celem jest włączenie kwestii równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji ekonomicznej kobiet do działalności Grupy EBI zarówno w Unii Europejskiej, jak i poza nią. Strategia wdrażana jest za pomocą unijnego planu działania w sprawie równości płci (planu GAP), w którym określono harmonogram oraz działania, jakie Grupa EBI ma podjąć, aby zapewnić wypełnienie zobowiązań podjętych w ramach tej strategii (2017-2022).

Plan GAP obejmuje cztery obszary działalności, do których należy zwiększanie wpływu operacji EBI na równouprawnienie płci. Aby zagwarantować, że operacje EBI należycie uwzględnią kwestię płci w procesie inwestycyjnym, Grupa EBI wprowadza na etapie oceny znacznik płci, stworzony na wzór systemu klasyfikacji. Celem znacznika jest łatwa identyfikacja ex ante tych operacji, które mogą mieć wpływ na równouprawnienie płci. Takie oceny ex ante są szczególnie ważne w przypadku inwestycji, które nie są ukierunkowane na równouprawnienie płci jako konkretny rezultat lub cel, ale które mogłyby - dzięki odpowiednim cechom projektu lub doborowi właściwych miejsc/sektorów - mieć znaczący wpływ na równouprawnienie płci. Na przykład dowody wydają się wskazywać na to, że dzięki uwzględnieniu kwestii płci przy opracowywaniu i realizacji projektów infrastrukturalnych korzyści płynące z projektów są bardziej dostępne i sprzyjają włączeniu społecznemu oraz zwiększa się wpływ projektu na rozwój (ADB 2019) 1 . Ponadto oczekuje się, że inwestycje w infrastrukturę przygotowane z uwzględnieniem aspektu płci mogą zwiększyć odporność gospodarczą i dobrostan kobiet, na przykład poprzez oszczędność czasu, zwiększone poczucie bezpieczeństwa i ochrony, większą mobilność, większą siłę przetargową lub przezwyciężenie norm społecznych powodujących tworzenie się barier (np. inwestycje cyfrowe przyczyniają się do przełamywania norm ograniczających mobilność kobiet, a tym samym ich dostęp do bankowości lub informacji) 2 . Na etapie pilotażowym konieczne jest jednak sprawne opracowanie rygorystycznych szacunków ex ante, które będą stanowić wytyczne dla koncepcji projektu i metod pomiaru w odniesieniu do wyników w zakresie równouprawnienia płci i wpływu operacji infrastrukturalnych wspieranych przez EBI.

EBI rozważa obecnie stosowanie informacji o ilości czasu wykorzystywanego przez kobiety jako wskaźnika zastępczego dotyczącego wpływu, jaki inwestycje infrastrukturalne mogą mieć na zapewnienie kobietom większej ilości wolnego czasu, w którym mogłyby one angażować się w produktywne działania, a tym samym na zmniejszenie luk płacowych i emerytalnych między kobietami a mężczyznami. Należy jednak jeszcze sprawdzić przydatność i efektywność stosowania tego wskaźnika. EBI zatwierdził zatem fazę pilotażową, podczas której taki wskaźnik, jego zastosowanie i wiarygodność zostaną zbadane wraz z jego potencjalnym praktycznym zastosowaniem na potrzeby inwestycji EBI w infrastrukturę. Niniejsze zaproszenie do składania propozycji dotyczy projektu inwestycyjnego w sektorze wodnym i ujmuje próbę rozwiązania powyższego problemu z tej perspektywy.

2.
Przedmiot projektu

Celem projektu badawczego jest opracowanie i rozpoczęcie procesu oceny skutków przed wdrożeniem interwencji, w tym zebranie danych zgromadzonych na poziomie wyjściowym, oraz dostarczenie wytycznych dotyczących najlepszego wskaźnika (lub najlepszych wskaźników), który EBI powinien stosować jako wskaźnik zastępczy wpływu w aspekcie równouprawnienia płci w projektach infrastrukturalnych w sektorze wodnym.

Mówiąc bardziej szczegółowo, proponujemy, aby badanie empiryczne dotyczyło projektu w sektorze wodnym na Madagaskarze, którego celem jest usprawnienie i poprawa stabilności dostaw wody pitnej w Antananarywie z punktu widzenia ich dostępności, jakości związanych z nimi usług i ich zasięgu 3 . Kobiety w Antananarywie, w szczególności w społecznościach podmiejskich i nieformalnych osadach, cierpią niewspółmiernie bardziej z powodu braku dostępu do wody pitnej, gdyż to głównie na nich spoczywa ciężar zbierania wody - obejmujący czas, utracone kalorie, urazy układu mięśniowo- szkieletowego czy ryzyko napaści lub ataku. Zakłada się zatem, że finansowanie takich projektów przyczyni się do równouprawnienia płci. Dowody na ten temat są jednak niejednoznaczne, jak wynika z mapy luk w dowodach opublikowanej przez 3ie w 2018 r. 4 . Choć niektóre najnowsze badania zawierają ocenę interwencji oraz skutków, które wpływają nieproporcjonalnie na kobiety i dziewczęta, to analizę płci rzadko wykorzystuje się jako element schematu umożliwiającego zrozumienie skutków programów uwzględniających aspekt płci. Wynika to m.in. z braku w sprawozdaniach danych przedstawionych z podziałem na płeć. Ogólnym celem oceny skutków jest ścisłe ustalenie ogólnego i zróżnicowanego pod względem płci wpływu przyczynowego projektu dotyczącego wody pitnej (JIRAMA III) na takie zmienne, jak oszczędność czasu, skutki zdrowotne (np. choroby przenoszone przez wodę, śmiertelność niemowląt), wydatki na zdrowie oraz standard życia (zmienne te zostaną określone łącznie).

Aby niniejsza propozycja badania mogła stanowić podstawę do przyszłej oceny skutków, musi ona obejmować:

rekonstrukcję teorii zmiany w oparciu o odnośną literaturę naukową i oczekiwane rezultaty projektu,
opracowanie projektu rygorystycznej oceny skutków (w tym określenie prawidłowego scenariusza alternatywnego we współpracy z promotorem projektu),
przeprowadzenie badania podstawowego obu grup przed wdrożeniem interwencji, tj. osób, które będą czerpać korzyści z interwencji, oraz grupy porównawczej gospodarstw domowych (właściwe mechanizmy gromadzenia danych, identyfikacja odpowiednich wskaźników segregowanych według kryterium płci, aby skutecznie oszacować możliwe skutki zróżnicowania z punktu widzenia kobiet i mężczyzn itp.).

Działania te należy wykonać na początkowym etapie projektu, aby umożliwić EBI przeprowadzenie spójnego badania uzupełniającego / po zakończeniu interwencji 5  w celu dokonania oceny skutków społeczno-gospodarczych i poprawy odporności gospodarczej oraz dobrostanu kobiet po zakończeniu projektu.

3.
Wyzwania i ograniczenia

Zespół badawczy będzie musiał podjąć trzy główne wyzwania. Po pierwsze, określenie optymalnej metodologii szacowania (ex ante) wpływu wodnych inwestycji infrastrukturalnych na obszarach miejskich na szersze społeczne różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn oraz wybór najbardziej odpowiednich wskaźników, które mogłyby być stosowane w tym kontekście. Ze względu na fakt, że powyższe wyzwanie metodologiczne występuje stale przy dokonywaniu oceny wsparcia udzielanego przez EBI, zespół badawczy powinien opracować rygorystyczną metodologię, opartą o badania naukowe, którą można byłoby w prosty sposób wykorzystać do przekazywania EBI informacji na potrzeby określenia znaczników płci oraz, w stosownych przypadkach, wyboru i opracowania projektów.

Po drugie, biorąc pod uwagę długoterminowy charakter projektu w sektorze wodnym na Madagaskarze, trzyletnie ramy czasowe tego zadania pozwolą jedynie na przeprowadzenie oceny wpływu na jej początkowych etapach. Oczekuje się jednak, że dane dotyczące prac badawczych będą zbierane na początku projektu, kiedy projekt nie wpłynął jeszcze na zmienne wynikowe będące przedmiotem zainteresowania (tj. odporność gospodarczą i dobrostan kobiet). To, w połączeniu z określeniem prawidłowej grupy porównawczej, umożliwi porównanie danych wyjściowych z tymi samymi wskaźnikami zebranymi ex post. Zespół badawczy powinien rozmawiać z odpowiednimi służbami EBI i promotorem projektu w celu wyjaśnienia zastosowanego ogólnego podejścia oraz jego skutków.

Wreszcie, inwestycje w infrastrukturę - w tym w projekty w sektorze wodnym, takie jak ten - mogą mieć pośredni i indukowany wpływ na perspektywy kobiet, który jest trudniejszy do zmierzenia. Niemniej jednak należy również wziąć ten wpływ pod uwagę zarówno z punktu widzenia ryzyka, jak i szans przy opracowywaniu projektów.

4.
Zadania do realizacji i skład zespołu

Przy uwzględnieniu trzyletnich ram czasowych prace badawcze powinny obejmować rezultaty pośrednie i końcowe.

Rok 1:

Przegląd odnośnej literatury naukowej 6 .
Analiza empiryczna:
teoria zmiany dotycząca projektu wodnego JIRAMA na Madagaskarze, oparta na podejściu partycypacyjnym i ramach koncepcyjnych, badająca, w jaki sposób lepszy dostęp kobiet do wody pitnej zwiększa ich odporność gospodarczą i dobrostan oraz jakie znaczenie ma w tym względzie oszczędność czasu,
sformułowanie precyzyjnych pytań badawczych i związanych z nimi wskaźników we współpracy z EBI,
nota metodologiczna dotycząca projektu oceny skutków opracowana na podstawie dyskusji z zespołem projektowym EBI i lokalnymi partnerami, określająca podejście (np. quasi-eksperymentalne) oraz identyfikująca prawidłową grupę kontrolną lub porównawczą, określająca sposób przeprowadzenia wstępnych rozmów z odpowiednimi inte- resariuszami, sposób przygotowania narzędzi gromadzenia danych jakościowych i ilościowych / ankiet / przewodników dotyczących wywiadów oraz wymaganych wskaźników, metod gromadzenia danych (np. strategia doboru prób i obliczania mocy testu, misja pilotażowa, szkolenie osób dokonujących obliczeń, ewentualne tłumaczenie kwestionariusza na język malgaski, organizacja dyskusji w grupach fokusowych, wykorzystanie tabletów) oraz szczegółowego kalendarza działań.

Rok 2:

Zgromadzenie danych na poziomie wyjściowym (termin musi być zgodny z harmonogramem projektu).
Opracowanie wskaźników, czyszczenie danych i stworzenie baz danych istotnych dla projektu (np. w formacie Stata, R lub Excel).

Rok 3:

Sprawozdanie przedstawiające opisowe dane statystyczne i analizę danych zgromadzonych na poziomie wyjściowym i obejmujące triangulację danych pochodzących z różnych źródeł (jakościowych i ilościowych). Analiza ma wykazać, czy między cechami grupy eksperymentalnej i grupy kontrolnej zachodzi równowaga.
Nota metodologiczna na temat skutków dla EBI w zakresie oceny wodnych projektów infrastrukturalnych, sporządzona na podstawie wyników badania. Nota powinna również zawierać wytyczne dotyczące najlepszego wskaźnika, który EBI powinien stosować jako wskaźnik zastępczy wpływu w aspekcie równouprawnienia płci poprzez inwestycje w infrastrukturę, z uwzględnieniem ubóstwa czasowego 7  jako wskaźnika o szczególnym znaczeniu dla EBI. Powinny się w niej znaleźć zalecenia dotyczące sposobu śledzenia takiego wskaźnika (w tym źródeł danych do triangulacji itp.).
Udostępnienie EBI i zainteresowanym partnerom wyników badania (np. w formie seminariów, konferencji, infografik lub krótkiego filmu).

Ponadto zalecamy włączenie do zespołu co najmniej jednej osoby z praktycznym i udokumentowanym doświadczeniem w dokonywaniu rygorystycznej oceny skutków z zastosowaniem podejścia kontrfaktycznego. Istotny wkład do zespołu wniosłyby osoby mające odpowiednie doświadczenie w analizie płci i/lub ocenie projektów wodnych. Podobnie członkowie zespołu mający doświadczenie lokalne i/lub wykazujący się dobrą znajomością specyfiki Madagaskaru ułatwiliby realizację badania podstawowego.

Propozycje należy składać w języku angielskim do godziny 24.00 czasu środkowoeuropejskiego w dniu 30 kwietnia 2021 r. Propozycje złożone po tym terminie nie będą brane pod uwagę. Propozycje należy przesyłać pocztą elektroniczną na następujący adres:

Events.EIBInstitute@eib.org

Więcej informacji na temat procedury selekcji stosowanej w programie EIBURS i Instytutu EBI można znaleźć na stronie internetowej pod adresem: http://institute.eib.org/.

1 ADB (2019), "Gender in Infrastructure: Lessons from Central and West Asia".
2 Jacobson, J., Mohun, R. i Sajjad, F. (2016), "Infrastructure: A Game Changer for Women's Economic Empowerment", UKaid i ICED.
3 Projekt polega na zwiększeniu zdolności produkcyjnych w zakresie uzdatniania wody, magazynowania oraz transportu i dystrybucji. Oczekuje się, że projekt przyczyni się do zwiększenia dostępu do wody pitnej populacji liczącej około 2 mln mieszkańców.
4 3ie (2018), "Water, Sanitation and Hygiene Evidence Gap Map: 2018 update", London: International Initiative for Impact Evaluation (3ie); mapa dostępna tutaj, a wnioski podsumowujące - tutaj.
5 Badanie uzupełniające / po zakończeniu interwencji nie wchodzi w zakres obecnego zadania.
6 Oprócz tego przegląd podejść ex ante do oceny skutków społecznych lub oceny wpływu w aspekcie płci oraz związanych z nimi wskaźników zastępczych stosowanych przez inne instytucje finansowe, takie jak międzynarodowe instytucje finansowe, wielostronne banki rozwoju i instytucje finansowania rozwoju, a także instytucje naukowe / badawcze / ośrodki analityczne (np. Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn EIGE czy GROW w Kanadzie).
7 Poświęcanie większej ilości czasu na nieodpłatną działalność zawodową oznacza mniej czasu wolnego i mniej czasu na angażowanie się w produktywne działania, co przekłada się na większy poziom ubóstwa czasowego, a często także na samo ubóstwo. Ubóstwo czasowe kobiet może wynikać z norm dotyczących płci lub norm społecznych, które sprawiają, że kobiety w nieproporcjonalnym stopniu angażują się w pewne zadania związane z nieodpłatną opieką lub działania, które zabierają im czas potrzebny na wykonywanie działań bardziej produktywnych. Może się to wiązać z brakiem dostępu do usług opieki, słabym dostępem do bezpiecznego transportu publicznego i, w szczególności poza Unią Europejską, z koniecznością zbierania drewna opałowego i wody.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.76.17

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego - Zaproszenie do składania propozycji - Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego oferuje nowy grant EIBURS w ramach programu wiedzy.
Data aktu: 05/03/2021
Data ogłoszenia: 05/03/2021