Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze objętym Konwencją ustanawiającą Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) nr 520/2007[COM(2020) 308 final - 2020/0139 (COD)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze objętym Konwencją ustanawiającą Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) nr 520/2007"

[COM(2020) 308 final - 2020/0139 (COD)]

(2021/C 56/08)

(Dz.U.UE C z dnia 16 lutego 2021 r.)

Samodzielny sprawozdawca: Javier GARAT PÉREZ

Wniosek o konsultację Parlament Europejski, 23.7.2020

Rada, 20.7.2020

Podstawa prawna Art. 43 ust. 2 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego
Data przyjęcia przez sekcję 12.11.2020
Data przyjęcia na sesji plenarnej 2.12.2020
Sesja plenarna nr 556
Wynik głosowania 228/0/9
(za/przeciw/wstrzymało się)
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES uważa, że transpozycja do prawa UE środków kontroli, ochrony i zarządzania przyjętych przez Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego (IATTC) jest konieczna w celu doprowadzenia do jednolitego i skutecznego wdrożenia tych środków w UE. Transpozycja ta powinna być zgodna z ustaleniami IATTC i nie powinna tworzyć nowych zobowiązań dla statków europejskich. W związku z tym Komitet popiera wniosek dotyczący rozporządzenia.
1.2.
EKES zaleca jednak uwzględnienie rozważań zawartych w jego opinii w sprawie środków ochrony i kontroli na obszarze Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO) 1 .
1.3.
Komitet sądzi, że omawiany wniosek nie ustanawia sprawnego mechanizmu transpozycji przepisów przyjętych w ramach IATTC i nie rozwiązuje kwestii ich corocznej aktualizacji.
1.4.
EKES opowiada się za prostszym i bardziej elastycznym mechanizmem, dlatego proponuje rozporządzenie zawierające artykuł stwierdzający, że Unia Europejska musi obowiązkowo stosować do swojej floty przepisy przyjęte przez IATTC.
1.5.
Komitet podkreśla ryzyko związane z wprowadzeniem systemu aktów delegowanych, który przyznaje Komisji uprawnienia do stanowienia prawa bez konieczności stosowania się do zwykłej procedury.
2.
Streszczenie wniosku Komisji
2.1.
Celem omawianego wniosku 2  jest dokonanie transpozycji do prawa Unii środków kontroli, ochrony i zarządzania przyjętych przez Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego (IATTC), w której Unia Europejska jest umawiającą się stroną od 2006 r.
2.2.
Konwencja IATTC stanowi, że jej rezolucje są wiążące oraz że umawiające się strony podejmują niezbędne środki w celu zapewnienia wdrożenia i egzekwowania konwencji oraz wszelkich środków ochrony i zarządzania przyjętych na jej podstawie.
2.3.
Do Unii Europejskiej należy zatem zapewnienie zgodności ze wszystkimi środkami zatwierdzonymi przez IATTC poprzez odnoszenie środków ustanowionych w omawianym wniosku do środków przyjętych przez IATTC od 2008 r. Wniosek uwzględnia również mechanizm ułatwiający wdrażanie środków IATTC w przyszłości.
2.4.
Omawiany wniosek przewiduje przekazanie Komisji uprawnień, zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w celu umożliwienia jej wdrożenia wszelkich zmian do tych środków, zatwierdzonych na dorocznych posiedzeniach tej organizacji, oraz zapewnienia równych warunków działania dla europejskich statków rybackich i innych umawiających się stron IATTC.
2.5.
Środki przewidziane we wniosku dotyczą specyfikacji technicznych lin do połowu rekinów oraz, ogólnie, ochrony niektórych gatunków rekinów, okresów zamkniętych, przepisów dotyczących projektowania i rozmieszczania urządzeń do sztucznej koncentracji ryb, rejestrowania danych, ochrony ptaków morskich, obecności obserwatorów naukowych, rejestracji statków regionalnych, programów danych i statystyk oraz wytycznych mających na celu zmniejszenie śmiertelności żółwi.
3.
Uwagi ogólne
3.1.
EKES uważa, że transpozycja do prawa UE środków kontroli, ochrony i zarządzania przyjętych przez Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego (IATTC) jest konieczna w celu doprowadzenia do jednolitego i skutecznego wdrożenia tych środków w UE. Transpozycja ta powinna być zgodna z ustaleniami IATTC i nie powinna tworzyć nowych zobowiązań dla statków europejskich.
3.2.
Biorąc jednak pod uwagę fakt, że IATTC często zmienia swoje środki ochrony i kontroli na dorocznych posiedzeniach, Komitet uważa, że przedstawiony wniosek nie przewiduje sprawnego mechanizmu transpozycji środków przyjętych w ramach IATTC ani ich aktualizacji.
3.3.
EKES uważa, że najbardziej sprawnym mechanizmem zapewnienia takich regularnych aktualizacji norm przyjmowanych przez IATTC byłoby opracowanie prostego rozporządzenia, w którym - precyzyjnie uzasadniwszy konieczność okresowej aktualizacji przepisów dotyczących co najmniej przyznanych kompetencji - w jednym artykule zawarto by zobowiązanie Unii Europejskiej do obowiązkowego stosowania do jej floty przepisów przyjmowanych co roku przez IATTC.
3.4.
EKES ostrzega, że w przeciwnym wypadku wystąpiłoby ryzyko permanentnych opóźnień między przepisami przyjmowanymi przez IATTC a aktami prawnymi publikowanymi przez UE, a także zwraca uwagę na niepewność prawa, jaka może się z tym wiązać.

Bruksela, dnia 2 grudnia 2020 r.

Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Opinia EKES-u "Środki ochrony i egzekwowania - NAFO" (Dz.U. C 429 z 11.12.2020, s. 279).
2 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze objętym Konwencją ustanawiającą Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) nr 520/2007 [COM(2020) 308 final]: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/? uri=CELEX%3A52020PC0308&qid=1603701098515.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.56.59

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki zarządzania, ochrony i kontroli obowiązujące na obszarze objętym Konwencją ustanawiającą Międzyamerykańską Komisję ds. Tuńczyka Tropikalnego oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) nr 520/2007[COM(2020) 308 final - 2020/0139 (COD)].
Data aktu: 16/02/2021
Data ogłoszenia: 16/02/2021