Język postępowania: niemiecki(2021/C 471/34)
(Dz.U.UE C z dnia 22 listopada 2021 r.)
Sąd odsyłający
Landesgericht Korneuburg
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Laudamotion GmbH
Strona pozwana: TG, QN, AirHelp Germany GmbH
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 3 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 261/2004 1 należy interpretować w ten sposób, że rozporządzenie ma zastosowanie do pasażera, który dokonał odprawy online ("online check-in"), lecz w wynikającym ze wspomnianego przepisu terminie nie stawił się przy stanowisku odpraw?
2) Czy, biorąc pod uwagę wyrok w sprawie Sturgeon i in. 2 , art. 5 w związku z art. 7 rozporządzenia nr 261/2004 należy interpretować w ten sposób, że pasażer - jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy nie może uwolnić się od odpowiedzialności w rozumieniu art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 261/2004 - ma prawo do odszkodowania, jeżeli
- w miejscu docelowym lot ma opóźnienie wynoszące co najmniej trzy godziny,
- jeszcze przed przyjęciem pasażerów na pokład lotu było oczywiste, że lot dotrze do miejsca docelowego z opóźnieniem wynoszącym co najmniej trzy godziny, oraz
- pasażer nie pojawił się do przyjęcia pasażerów na pokład tego lotu?
W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie drugie:
3) Czy dotyczy to również sytuacji, gdy pasażer bez udziału obsługującego przewoźnika lotniczego zarezerwował alternatywne połączenie lotnicze, w ramach którego dotarł do innego lotniska obsługującego to samo miasto, względnie ten sam region (art. 8 ust 3 rozporządzenia nr 261/2004) co pierwotnie zarezerwowany przez niego lot, nieznacznie później niż planowo dotarłby do miejsca docelowego pierwotnie zarezerwowanego lotu?
W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie drugie:
4) Czy dotyczy to również sytuacji, gdy obsługujący przewoźnik lotniczy na prośbę pasażera zmienił jego rezerwację na alternatywne połączenie lotnicze, którym pasażer dotarł do miejsca docelowego wcześniej niż w przypadku opóźnionego pierwotnie zarezerwowanego lotu, jednak później niż planowo dotarłby pierwotnie zarezerwowanym lotem (przy czym lot, na który zmieniono rezerwację pasażera, sam nie miał "dużego opóźnienia")?