Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.9564 - London Stock Exchange Group/Refinitiv Business.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa M.9564 - London Stock Exchange Group/Refinitiv Business
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2021/C 434/04)

1. W dniu 13 maja 2020 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 2 , Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której London Stock Exchange Group plc ("LSEG") przejęłoby, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad Refinitiv Business ("Refinitiv") od Refinitiv Holdings Ltd (ostatecznie kontrolowanego przez Blackstone Group, Inc.) w drodze zakupu udziałów ("proponowana transakcja"). Na potrzeby niniejszego sprawozdania LSEG i Refinitiv są zwane łącznie "stronami".

2. W dniu 22 czerwca 2020 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

3. W dniu 16 lipca 2020 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, zobowiązując strony do dostarczenia informacji, o których udzielenie Komisja wystąpiła wcześniej z wnioskiem do stron. W decyzji tej zawieszono od dnia 13 lipca 2020 r. bieg terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004 3 . W dniu 7 września 2020 r. Komisja poinformowała strony pocztą elektroniczną, że okres zawieszenia terminu upłynął w dniu 31 sierpnia 2020 r., po przekazaniu przez strony w tym dniu wymaganych informacji.

4. W dniu 2 października 2020 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. W dniu 5 października 2020 r. formalnie powiadomiono LSEG o pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń 4  i wyznaczono mu termin na przedstawienie uwag do dnia 16 października 2020 r. W dniu 2 października 2020 r. poinformowano również Refinitiv o przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń oraz o możliwości przedstawienia uwag na podstawie art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

5. W dniu 2 października 2020 r. LSEG uzyskało dostęp do dostępnych dokumentów w aktach sprawy Komisji poprzez przekazanie płyty DVD. W odniesieniu do dokumentów, które dodawano do akt później, regularnie zapewniano dostęp do akt. Nie otrzymałam od stron żadnych skarg ani wniosków dotyczących dostępu do akt sprawy.

6. W dniu 16 października 2020 r. strony przedłożyły uwagi na piśmie w odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Strony nie złożyły wniosku o zorganizowanie formalnego spotkania wyjaśniającego.

7. W okresie od 17 sierpnia do 12 listopada 2020 r. dopuściłam sześć przedsiębiorstw i jedno stowarzyszenie, które wykazywały uzasadniony interes zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, jako zainteresowane osoby trzecie w tej sprawie. Zainteresowanym osobom trzecim przekazano wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nieopatrzoną klauzulą poufności i wyznaczono termin na przedstawienie uwag.

8. W dniu 5 listopada 2020 r. LSEG przedstawiło zobowiązania zgodnie z art. 8 ust. 2 i art. 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w celu zapewnienia zgodności proponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG ("zobowiązania wstępne"). Tego samego dnia Komisja rozpoczęła test rynkowy zobowiązań wstępnych.

9. W dniu 19 listopada 2020 r. LSEG zwróciło się do Komisji, zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie trzecie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, o przedłużenie terminu dochodzenia prowadzonego przez Komisję o cztery dni robocze. W dniu 23 listopada 2020 r. Komisja przyjęła decyzję o przedłużeniu terminu zgodnie z wnioskiem.

10. W dniu 26 listopada 2020 r., po otrzymaniu od Komisji uwag na temat zobowiązań wstępnych, LSEG przedstawiło zmieniony zestaw zobowiązań ("zobowiązania ostateczne").

11. W dniu 27 listopada 2020 r. Komisja przesłała LSEG pismo przedstawiające dodatkowe okoliczności faktyczne, o których uzyskała wiedzę po przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń bądź które nie zostały jeszcze uwzględnione lub nie zostały przywołane wyraźnie w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, a które Komisja uznała za potencjalnie istotne dla wydania ostatecznej decyzji w tej sprawie. W dniu 3 grudnia 2020 r. strony udzieliły odpowiedzi na wspomniane pismo.

12. W projekcie decyzji uznaje się, że proponowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG pod warunkiem pełnego przestrzegania zobowiązań ostatecznych.

13. Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałam przeglądu projektu decyzji i stwierdzam, że odnosi się on jedynie do zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.

14. Wobec powyższego stwierdzam, że w niniejszym postępowaniu zapewniono skuteczne wykonywanie praw procesowych.

Bruksela, 22 grudnia 2020 r.

Dorothe DALHEIMER
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1), z późniejszymi zmianami ("rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
4 W dniu 2 października 2020 r. prawnikom LSEG przesłano do wiadomości (nieformalną) wyprzedzającą kopię pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń wraz z listem przewodnim.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024