Sprawa T-527/21: Skarga wniesiona w dniu 30 sierpnia 2021 r. - Abenante i in. / Rada i Parlament.

Skarga wniesiona w dniu 30 sierpnia 2021 r. - Abenante i in. / Rada i Parlament
(Sprawa T-527/21)

Język postępowania: włoski

(2021/C 422/37)

(Dz.U.UE C z dnia 18 października 2021 r.)

Strony

Strona skarżąca: Stefania Abenante (Ferrara, Włochy) i 423 innych skarżących (przedstawiciel: M. Sandri, avvocato)

Strona pozwana: Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej

Żądania

Skarżący wnoszą do Sądu o:

- tytułem natychmiastowego środka tymczasowego - natychmiastowe zawieszenie stosowania art. 1 ust. 1 lit. a) i b);

- tytułem głównym - stwierdzenie nieważności zaskarżonego rozporządzenia w całości;

- alternatywnie tytułem głównym - stwierdzenie nieważności art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia UE nr 953 1  w sposób definitywny; stwierdzenie nieważności art. 3 ust. 1 lit. b) w sposób definitywny lub do czasu wyraźnego zapisania w rozporządzeniu, że przypadkiem dodatnim Covid-19 jest wyłącznie przypadek zgodny z protokołami przewidzianymi przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i przez Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) w zakresie testów RT-PCR w stosunku do osób bezobjawowych i do osób objawowych w odniesieniu do cykli rozwojowych;

- tytułem ewentualnym - w celu ewentualnego pogodzenia konkretnych wymogów stron, z zastrzeżeniem stwierdzenia nieważności treści art. 3 ust. 1 lit. a) i b) zaskarżonego rozporządzenia, dokonanie jego częściowej zmiany poprzez nakazanie, zastąpienia treści wspomnianych przepisów poprzez zobowiązanie obywateli Unii Europejskiej - w celu otrzymana Certyfikatu Unijnego - do poddania się, w sytuacjach wskazanych w rozporządzeniu, testowi ze śliny, a w razie jego wyniku dodatniego, do przestrzegania protokołów WHO i ECDC w celu skutecznej weryfikacji potwierdzonego przypadku Sars Cov 2 Covid-19;

- obciążenie pozwanych kosztami niniejszego postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżący podnoszą cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "kartą") i rezolucji Rady Europu nr 2383/21 i 2361/21.

W tym względzie strona skarżąca podnosi, że zaskarżone rozporządzenie, faworyzując osoby zaszczepione w stosunku do osób niezaszczepionych na Covid 19 na podstawie błędnego założenia naukowego, iż osoby zaszczepione nie zakażają, wprowadza niezgodną z prawem dyskryminację w zakresie korzystania ze swobody przemieszczania się, wyraźnie zakazaną przez Radę Europy, organ wykonawczy Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (ETPC), organizację, do której należą państwa Unii Europejskiej i od polityki której nie mogą wobec tego odstąpić.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia art. 20 i 21 karty, a także art. 41-49 karty oraz naruszenia art. 54 karty.

W tym względzie strona skarżąca podnosi, że rozporządzenie nie powołuje się na żadne źródło mogące dostarczyć jakichkolwiek poszlak lub dowodów rzeczywistego istnienia naukowej niepewności co do konkretnego faktu, że osoby zaszczepione mniej zarażają Sars-CoV-2 w porównaniu do osób niezaszczepionych. Nie została zapobiegawczo przeprowadzona odpowiednia konsultacja naukowo-medyczna mogąca podeprzeć podstawy proponowanego twierdzenia. Twierdzeniu, że osoby szczepione nie zarażają, przeczy treść rozporządzenia, w którym stwierdza się, że należy czekać na wyniki. Żaden obywatel europejski nie może być dyskryminowany w pełnym korzystaniu ze swojego integralnego prawa do nieograniczonego przemieszczania się, wobec braku najmniejszego dowodu prawdziwości podstaw naukowych uzasadniających takie ograniczenie.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia art. 21 karty pod kątem nadużycia władzy i naruszenia zasady legalności, o której mowa w art. 49 karty ze względu na brak podstaw naukowych rozporządzenia.

W tym względzie strona skarżąca podnosi, że celem opracowania i pozwolenia na dopuszczenie do obrotu szczepionek mających na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się wirusa Sars cov 2 nigdy nie było uniemożliwienie zaszczepionym osobom zarażania innych. Rozszerzenie stosowania szczepionek poza kontekst ich opracowania i zatwierdzania jest bezprawne. Istnieje wiele niepodważalnych i niekwestionowanych udokumentowanych dowodów, opartych na statystykach dotyczących przebiegu zakażeń w Europie i na świecie, które pokazują, że kraje, w których szczepi się więcej osób, to te, w których dochodzi do największej liczby zakażeń, i że szczepione osoby sprzyjają rozprzestrzenianiu się wariantów, a w szczególności wariantu "delta".

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia art. 21 i 35 karty ze względu na odejście rozporządzenia od wytycznych WHO i ECDC dotyczących wykorzystania testów. Nadużycie władzy.

W tym względzie strona skarżąca podnosi, że w laboratoriach niektórych krajów testy RT-PCR są amplifikowane z większą liczbą cykli niż spodziewana jako wiarygodna przez ECDCi przez WHO. Testy są wykorzystywane bez zachowania ostrożności lub bez późniejszej weryfikacji klinicznej, a nieprawidłowa amplifikacja oznacza, że wyniki są błędne. Jeśli wynik jest dodatni, test nie jest powtarzany, jak zalecają wytyczne WHO, a zatem pod tym względem testy in vitro są również całkowicie zawodne. Zaskarżone rozporządzenie zobowiązuje osoby bezobjawowe do poddania się badaniom przesiewowym w celu uzyskania Certyfikatu Unijnego, natomiast wytyczne WHO stanowią, że testy wymazowe RT-PCR lub szybkie testy dla osób bezobjawowych są bezużyteczne, ponieważ nie udowodniono, że osoby te zakażają. Jedynym rzeczywiście wykonalnym rozwiązaniem pozwalającym na zapewnienie z maksymalnym poziomem wiarygodności naukowej jak największe bezpieczeństwa podróży, co stanowi cel zaskarżonego rozporządzenia, jest zobowiązanie osób zaszczepionych i nieszczepionych do poddania się badaniu śliny bezpośrednio przed wymaganym zastosowaniem oraz, w razie wyniku pozytywnego, do przeprowadzenia testu wymazowego RT-PCR, który jest amplifikowany przez liczbę cykli zgodnych z wytycznymi WHO i ECDC.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/953 z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie ram wydawania, weryfikowania i uznawania interoperacyjnych zaświadczeń o szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 (unijne cyfrowe zaświadczenie COVID) w celu ułatwienia swobodnego przemieszczania się w czasie pandemii COVID-19 (Dz.U. 2021, L 211, s. 1).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024