Sprawa T-371/21: Skarga wniesiona w dniu 29 czerwca 2021 r. - WV / ESDZ.

Skarga wniesiona w dniu 29 czerwca 2021 r. - WV / ESDZ
(Sprawa T-371/21)

Język postępowania: francuski

(2021/C 422/24)

(Dz.U.UE C z dnia 18 października 2021 r.)

Strony

Strona skarżąca: WV (przedstawiciel: adwokat E. Boigelot)

Strona pozwana: Europejska Służba Działań Zewnętrznych

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji organu powołującego z dnia 26 sierpnia 2020 r. ESDZ, a w razie potrzeby także wszystkich decyzji przygotowawczych, w której zdecydowano, że "na podstawie art. 9 ust. 1 lit. h) załącznika IX do regulaminu pracowniczego na [poufne] 1 , urzędnika Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) nakłada się karę usunięcia ze stanowiska bez obniżenia uprawnień emerytalnych. Decyzja wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po jej podpisaniu", o sygnaturze [poufne], doręczonej tego samego dnia pocztą elektroniczną przez [pounfe];

- orzeczenie naprawienia całości szkody, którą strona skarżąca poniosła i poniesie z racji podjęcia i wykonania zaskarżonej decyzji i całokształtu zachowania wskazanego w skardze, w ramach którego wydano tę decyzję, której wysokość określa się wstępnie i z zastrzeżeniem zwiększenia w toku postępowania, ex ®quo et bono, na 3 500 000 EUR;

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania, zgodnie z art. 134 regulaminu postępowania przed Sądem Unii Europejskiej.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy, dotyczący nieprawdziwości zarzucanych czynów, skorzystania z niewłaściwej podstawy prawnej, naruszenia art. 17 ust. 1, art. 21 ust. 1, art. 25, art. 55 ust. 1 i art. 60 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym"), oczywistych błędów w ocenie, braku uzasadnienia, naruszenia obowiązku uzasadnienia i prawa do obrony oraz zasady "non bis in idem".

2. Zarzut drugi, dotyczący uchybień formalnych i proceduralnych w postępowaniu dyscyplinarnym, a w szczególności naruszenia art. 1, 2 i art. 22 ust. 1 załącznika IX do regulaminu pracowniczego i szeregu przepisów decyzji Komisji z dnia 12 czerwca 2019 r. w sprawie ogólnych przepisów wykonawczych dotyczących prowadzenia dochodzeń administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych (zwanych dalej "OPW"), wielokrotnych naruszeń prawa do obrony, a w szczególności art. 41 ust. 2 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "kartą praw podstawowych") gwarantującego każdemu dostęp do akt dotyczącej go sprawy, naruszenia art. 26 akapit drugi regulaminu pracowniczego, naruszenia domniemania niewinności, prawa do bycia wysłuchanym, art. 41 ust. 1 karty praw podstawowych i zapisanego w nim obowiązku bezstronności, rozporządzenia 2018/1725 2  oraz 2001/1049 3 , naruszenia zasady równości broni wynikającej z pojęcia rzetelnego procesu gwarantowanego w art. 47 karty praw podstawowych, naruszenia obowiązku dbałości, obowiązku uzasadnienia oraz popełnienia oczywistego błędu w ocenie, naruszenia obowiązku prowadzenia dochodzenia w sposób bezstronny, niezależny i dogłębnym, na korzyść i na niekorzyść, oraz naruszenia zasad dobrej wiary i dobrej administracji.

3. Zarzut trzeci, dotyczący naruszenia art. 10 załącznika IX do regulaminu pracowniczego, zasady pewności prawa i zasady proporcjonalności sankcji oraz naruszenia uzasadnionych oczekiwań i popełnienia oczywistego błędu w ocenie. Strona skarżąca podnosi, że kara nie jest adekwatna do zarzucanych czynów.

4. Zarzut czwarty, dotyczący naruszenia zasady niedyskryminacji, art. 12 i 22b regulaminu pracowniczego, obowiązku wspomagania i art. 24 regulaminu pracowniczego, nadużycia władzy, naruszenia przepisów dyrektywy 2019/1937 4 , naruszenia dyrektyw 2000/78 5 , 2000/43 6 , obowiązku lojalnej współpracy z Parlamentem Europejskim i rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 1 czerwca 2017 r. w sprawie walki z antysemityzmem [2017/2692 (RSP)], deklaracji Rady w sprawie walki z antysemityzmem z dnia 2 grudnia 2020 r., art. 2 i 3 TUE, europejskiej karty praw człowieka i powszechnej deklaracji praw człowieka, konwencji ONZ w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet, międzynarodowej konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej, międzynarodowych paktów ONZ dotyczących praw obywatelskich i politycznych oraz praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych oraz europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.

1 Dane poufne.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. 2018, L 295, s. 39).
3 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. 2001, L 145, s. 43).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.U. 2019, L 305, s. 17).
5 Dyrektywa Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiająca ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (Dz.U. 2000, L 303, s. 16).
6 Dyrektywa Rady 2000/43/WE z dnia 29 czerwca 2000 r. wprowadzająca w życie zasadę równego traktowania osób bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne (Dz.U. 2000, L 180, s. 22).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024