Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych.

Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych
(2021/C 413 I/01)

Rada Unii Europejskiej,

1. PODKREŚLA znaczenie propagowania i wzmocnienia mechanizmów dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, sprawiedliwego opodatkowania, globalnej przejrzystości podatkowej oraz zwalczania oszustw podatkowych, uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania, zarówno na szczeblu unijnym, jak i globalnym;

2. WYSOKO OCENIA stałą konstruktywną współpracę w kwestiach podatkowych, jaką unijna Grupa ds. Kodeksu Postępowania (opodatkowanie działalności gospodarczej), zwana dalej Grupą ds. Kodeksu Postępowania, nawiązała z większością jurysdykcji na całym świecie;

3. Z ZADOWOLENIEM ODNOTOWUJE, że dzięki podjęciu aktywnych działań w uzgodnionych terminach w odpowiednich jurysdykcjach poczyniono postępy w eliminowaniu braków stwierdzonych przez Grupę ds. Kodeksu Postępowania, a także że podjęto nowe zobowiązania w tym zakresie;

4. POWTARZA, że skuteczna wymiana informacji z wszystkimi państwami członkowskimi jest jednym z warunków spełnienia przez Turcję kryterium 1.1 przewidzianego w unijnym wykazie; PRZYWOŁUJE w tym względzie swoje konkluzje z dnia 18 lutego 2020 r. i 22 lutego 2021 r; PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI podjęte w dniu 19 maja 2021 r. zobowiązanie rządu Turcji do skutecznego uruchomienia do dnia 30 czerwca 2021 r. współpracy w zakresie automatycznej wymiany informacji z wszystkimi państwami członkowskimi, z którymi Turcja utrzymuje stosunki dyplomatyczne; ODNOTOWUJE również kroki podjęte przez Turcję w celu uruchomienia współpracy w zakresie wymiany z kilkoma innymi państwami członkowskimi; PODKREŚLA, że konieczne będzie dalsze zaangażowanie i prace techniczne w zakresie skutecznej wymiany danych między Turcją a wszystkimi państwami członkowskimi, aby zapewnić przestrzeganie uzgodnionych standardów międzynarodowych i pełną zgodność z konkluzjami Rady Ecofin z dnia 22 lutego 2021 r.; PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI fakt, że postępy poczynione przez Turcję nadal nie są w pełni zgodne z zobowiązaniami wymaganymi na mocy wyżej wymienionych konkluzji; PRZYPOMINA, że informacje dotyczące lat podatkowych 2020 i 2021 oraz kolejnych lat muszą być przesyłane zgodnie z kalendarzem OECD i standardami OECD dotyczącymi automatycznej wymiany informacji z wszystkimi państwami członkowskimi; WZYWA Turcję do pilnego rozpoczęcia lub kontynuowania dwustronnej współpracy technicznej z państwami członkowskimi i do rozwiązania nieuregulowanych kwestii technicznych, tak by zapewnić skuteczną wymianą danych jak najszybciej, lecz nie później niż w dniu 31 grudnia 2021 r.; UWAŻA, że praktyczne kroki w dziedzinie skutecznej wymiany informacji leżą we wspólnym interesie i przyczyniłyby się one do współpracy podatkowej między UE a Turcją; ZWRACA się do Grupy ds. Kodeksu Postępowania, by uważnie śledziła postępy techniczne w zakresie skutecznej wymiany informacji z wszystkimi państwami członkowskimi; ZACHĘCA też tę grupę, by informowała Radę o rozwoju sytuacji w tym względzie oraz by dalej podtrzymywała i wzmacniała dialog oraz techniczne działania następcze w związku z wdrażaniem skutecznej wymiany danych z Turcją z poszanowaniem uzgodnionych standardów międzynarodowych, a także by zajęła się uregulowaniem tych kwestii, w których nie odnotowano żadnych postępów; UWAŻA, że jedynie skuteczna automatyczna wymiana informacji z wszystkimi państwami członkowskimi byłaby wystarczająca do spełnienia wymogów określonych w wyżej wymienionych konkluzjach Rady; PRZYWOŁUJE konkluzje Rady z lutego 2021 r. oraz znaczenie zapewnienia skutecznej wymiany informacji podatkowych z wszystkimi państwami członkowskimi UE;

5. WYRAŻA UBOLEWANIE, że niektóre jurysdykcje nie podjęły wystarczających kroków, by zrealizować swoje zobowiązania w uzgodnionym terminie, ani nie podjęły konstruktywnego dialogu, który mógłby doprowadzić do takich zobowiązań, i ZACHĘCA te jurysdykcje do podjęcia współpracy z Grupą ds. Kodeksu Postępowania w celu rozwiązania pozostałych kwestii;

6. ZATWIERDZA sprawozdanie Grupy ds. Kodeksu Postępowania przedstawione w dok. 12212/21;

7. ZATWIERDZA w związku z tym zmieniony unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych, zwany dalej unijnym wykazem, przedstawiony w załączniku I;

8. ZATWIERDZA przedstawiony w załączniku II aktualny stan realizacji podjętych przez jurysdykcje współpracujące zobowiązań do wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych

1. Samoa Amerykańskie

Samoa Amerykańskie nie stosuje żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisało ani nie ratyfikowało, nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, nie zobowiązało się do stosowania minimalnych standardów dotyczących BEPS ani do tego, że zajmie się tymi kwestiami.

2. Fidżi

Fidżi nie jest członkiem Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych, nie podpisało ani nie ratyfikowało wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosuje szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe, nie przystąpiło do otwartych ram w zakresie BEPS, nie wdrożyło minimalnego standardu dotyczącego przeciwdziałania BEPS, ani nie rozwiązało jeszcze tych kwestii.

3. Guam

Guam nie stosuje żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisał ani nie ratyfikował, nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, nie zobowiązał się do stosowania minimalnych standardów dotyczących BEPS ani do tego, że zajmie się tymi kwestiami.

4. Palau

Palau nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisał ani nie ratyfikował wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, ani nie rozwiązał jeszcze tych kwestii.

5. Panama

Od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych Panama nie otrzymała oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek ani nie rozwiązała jeszcze tej kwestii. Panama stosuje szkodliwy system zwolnienia dochodów ze źródeł zagranicznych i nie rozwiązała jeszcze tej kwestii.

6. Samoa

Samoa stosuje szkodliwy preferencyjny system podatkowy i nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.

7. Trynidad i Tobago

Trynidad i Tobago nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych nie otrzymał oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek, nie podpisał ani nie ratyfikował wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosuje szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe, i nie rozwiązał jeszcze tych kwestii.

8. Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych

Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych nie stosują żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisały ani nie ratyfikowały, nawet poprzez jurysdykcję, której są terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosują szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe, nie zobowiązały się do stosowania minimalnych standardów dotyczących BEPS ani do tego, że zajmą się tymi kwestiami.

9. Vanuatu

Od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych Vanuatu nie otrzymało oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek, wspiera struktury typu offshore i uzgodnienia mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej transakcji, i nie rozwiązało jeszcze tych kwestii.

ZAŁĄCZNIK  II

Aktualny stan współpracy z UE w odniesieniu do zobowiązań podjętych przez jurysdykcje współpracujące w celu wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych

1. Przejrzystość

1.1. Zobowiązanie do wdrożenia automatycznej wymiany informacji albo poprzez podpisanie wielostronnej umowy między właściwymi organami, albo poprzez umowy dwustronne

Oczekuje się, że następująca jurysdykcja będzie skutecznie wymieniać informacje z wszystkimi 27 państwami członkowskimi zgodnie z harmonogramem, o którym mowa w pkt 6 konkluzji Rady z dnia 22 lutego 2021 r. i pkt 4 konkluzji Rady z dnia 5 października 2021 r.:

Turcja

1.2. Członkostwo w Światowym Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych i satysfakcjonująca ocena odnośnie do wymiany informacji na wniosek

Następująca jurysdykcja, która zobowiązała się uzyskać wystarczającą ocenę do końca 2018 r., oczekuje na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych:

Turcja

Następujący kraj rozwijający się nieposiadający centrum finansowego, który zobowiązał się uzyskać wystarczającą ocenę do końca 2019 r., oczekuje na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych:

Botswana

Następujące jurysdykcje oczekują na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych:

Anguilla, Barbados, Dominika, Seszele

1.3. Podpisanie i ratyfikacja wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, lub sieci umów obejmującej wszystkie państwa członkowskie UE

Następującemu krajowi rozwijającemu się nieposiadającemu centrum finansowego, który poczynił istotne postępy, jeśli chodzi o wypełnianie swoich zobowiązań, przyznano czas do dnia 31 grudnia 2021 r. na ratyfikację wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych:

Tajlandia

2. Sprawiedliwe opodatkowanie

2.1. Istnienie szkodliwych systemów podatkowych

Następującym jurysdykcjom, które zobowiązały się do zmiany lub zniesienia swoich szkodliwych systemów zwolnienia dochodów ze źródeł zagranicznych, przyznano czas do dnia 31 grudnia 2022 r. na dostosowanie swoich przepisów:

Kostaryka, Hongkong, Malezja, Katar, Urugwaj

Następującym jurysdykcjom, które zobowiązały się do zmiany lub zniesienia swoich szkodliwych systemów podatkowych w ramach Forum ds. Szkodliwych Praktyk Podatkowych, przyznano czas do dnia 31 grudnia 2022 r. na dostosowanie swoich przepisów:

Jamajka, Jordania, Macedonia Północna, Katar.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024