Rezolucja w sprawie jakości życia, w tym solidnych systemów opieki zdrowotnej i trwałej reformy emerytalnej w UE i krajach Partnerstwa Wschodniego.

REZOLUCJA
w sprawie jakości życia, w tym solidnych systemów opieki zdrowotnej i trwałej reformy emerytalnej w UE i krajach Partnerstwa Wschodniego
(2021/C 361/04)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

- uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z dnia 3 maja 2011 r.,

- uwzględniając wspólną deklarację ze szczytu Partnerstwa Wschodniego, który odbył się 24 listopada 2017 r. w Brukseli, a także wspólne deklaracje z poprzednich szczytów,

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z dnia 3 kwietnia 2012 r. w sprawie wzmocnienia społeczeństwa obywatelskiego w państwach Partnerstwa Wschodniego, w tym współpracy pomiędzy rządem a społeczeństwem obywatelskim oraz reform wzmacniających pozycję społeczeństwa obywatelskiego 1 ,

- uwzględniając zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 19 czerwca 2020 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji/wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa w sprawie Partnerstwa Wschodniego przed szczytem w czerwcu 2020 r. 2 ,

- uwzględniając wspólny dokument roboczy służb Komisji i Wysokiej Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 9 czerwca 2017 r. pt. "Partnerstwo Wschodnie - 20 wyników do 2020 r.: orientacja na kluczowe priorytety i wymierne wyniki" (SWD(2017)0300),

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z dnia 18 marca 2020 r. w sprawie polityki Partnerstwa Wschodniego po 2020 r. (JOIN(2020)0007) oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji pt. "Wzmacnianie odporności - Partnerstwo Wschodnie, które służy wszystkimi" (SWD(2020)0056),

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 11 maja 2020 r. w sprawie polityki Partnerstwa Wschodniego po 2020 r.,

- uwzględniając Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, a w szczególności cel zrównoważonego rozwoju nr 3 dotyczący zapewnienia wszystkim w każdym wieku zdrowego życia oraz promowania dobrobytu oraz cel zrównoważonego rozwoju nr 4 dotyczący włączającej i sprawiedliwej edukacji o wysokiej jakości oraz promowania możliwości uczenia się przez całe życie dla wszystkich,

- uwzględniając sporządzony przez Komisję dokument do dyskusji na temat gospodarki europejskiej z dnia 8 października 2020 r. pt. "Towards Better Adequacy & Sustainability: A Review of Pension Systems & Pension Reforms in Eastern Partnership Countries" [W kierunku większej adekwatności i zrównoważoności: przegląd systemów i reform emerytalnych w krajach Partnerstwa Wschodniego],

- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych, w szczególności jego zasadę 15 dotyczącą świadczeń emerytalnych i rent,

- uwzględniając swoje zalecenie dla Rady, Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz wiceprzewodniczącego Komisji z dnia 19 czerwca 2020 r. w sprawie Partnerstwa Wschodniego przed szczytem w czerwcu 2020 r. 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie skoordynowanych działań UE na rzecz walki z pandemią COVID-19 i jej skutkami 4 ,

- uwzględniając pilny apel Sekretarza Generalnego ONZ António Guterresa o globalne zawieszenie broni we wszystkich zakątkach świata w celu skoncentrowania się na pokonaniu pandemii COVID-19 w dniu 23 marca 2020 r.,

- uwzględniając układy o stowarzyszeniu między Unią Europejską, z jednej strony, a Gruzją, Mołdawią i Ukrainą, z drugiej strony, Kompleksową i wzmocnioną umowę o partnerstwie między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Armenii, z drugiej strony, Umowę o partnerstwie i współpracy między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Azerbejdżanu, z drugiej strony, w szczególności rozdziały tych układów i umów dotyczące handlu i zrównoważonego rozwoju, a także zatrudnienia, polityki społecznej i równych szans,

A. mając na uwadze, że w konkluzjach Rady z dnia 11 maja 2020 r. w sprawie polityki Partnerstwa Wschodniego po 2020 r. podkreślono, że jako nadrzędne ramy polityki wzmocnienie odporności będzie stanowiło jeden z kluczowych celów Partnerstwa Wschodniego w nadchodzących latach, w tym w dziedzinie środowiska, zdrowia (w szczególności w kontekście trwającej pandemii COVID-19) i bezpieczeństwa ludzi;

B. mając na uwadze, że we wspólnym komunikacie z dnia 18 marca 2020 r. w sprawie polityki Partnerstwa Wschodniego po 2020 r. położono szczególny nacisk na wzmacnianie odporności i zalecono zintensyfikowanie działań w obszarach, które mają zasadnicze znaczenie dla zdrowia i dobrostanu obywateli;

C. mając na uwadze, że poprawa jakości życia od dawna stanowi wyraźnie określony i domyślny cel polityczny rządów krajowych, przy czym odpowiednie zdefiniowanie i zmierzenie tego pojęcia stanowi wyzwanie i często jest ono trudne do uchwycenia;

D. mając na uwadze, że jakość życia jest szerokim pojęciem, które obejmuje nie tylko wzrost gospodarczy i materialne warunki życia; mając na uwadze, że pojęcie to obejmuje szereg wskaźników odzwierciedlających jego wielowymiarowy charakter, w tym zadowolenie z życia, zatrudnienie, stan zdrowia, stosunki społeczne, czas wolny, wykształcenie i umiejętności, równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, zaangażowanie obywatelskie i polityczne, jakość środowiska naturalnego, bezpieczeństwo ludzi i sprawowanie rządów;

E. mając na uwadze, że układy o stowarzyszeniu w ramach Partnerstwa Wschodniego oraz Kompleksowa i wzmocniona umowa o partnerstwie między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Armenii, z drugiej strony, zawierają rozdział poświęcony kwestiom zdrowotnym, który przewiduje współpracę obejmującą szeroki zakres dziedzin w celu poprawy standardów zdrowia publicznego i ochrony zdrowia ludzkiego, a także rozdział poświęcony środowisku naturalnemu, którego celem jest osiągnięcie wysokiego stopnia zbieżności przepisów;

F. mając na uwadze, że w obrębie państw członkowskich UE i krajów Partnerstwa Wschodniego oraz pomiędzy nimi występują znaczne dysproporcje, co znajduje odzwierciedlenie we wskaźnikach społeczno-gospodarczych i wskaźnikach rozwoju społecznego; mając na uwadze, że średnie trwanie życia - będące kluczowym wskaźnikiem - jest w krajach Partnerstwa Wschodniego niższe od średniej UE nawet o siedem lat;

G. mając na uwadze, że połączenie dużego sektora nieformalnego, wysokiej stopy bezrobocia, niskich poziomów oszczędności i dużego uzależnienia od przekazów pieniężnych w regionie Partnerstwa Wschodniego wskazuje na wrażliwy charakter dużych grup społecznych w krajach Partnerstwa Wschodniego, które to grupy prawdopodobnie doświadczą pogłębionego poziomu ubóstwa i nierówności z powodu kryzysu związanego z COVID-19;

H. mając na uwadze, że wstrząsy społeczno-gospodarcze wynikające z pandemii mają negatywny wpływ na dochody oraz zdrowie fizyczne i psychiczne ludzi, jak również na integralność społeczną całych społeczności;

I. mając na uwadze, że przystępne cenowo, skuteczne, dostępne, zrównoważone i odporne publiczne systemy opieki zdrowotnej są kluczowym czynnikiem umożliwiającym poprawę jakości życia i dobrobytu obywateli;

J. mając na uwadze, że wydatki na opiekę zdrowotną, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do PKB, są znacznie niższe w krajach Partnerstwa Wschodniego niż w UE;

K. mając na uwadze, że organizacje społeczeństwa obywatelskiego odgrywają i nadal będą odgrywały kluczową rolę w łagodzeniu skutków pandemii w perspektywie długoterminowej oraz będą wymagały wsparcia na potrzeby zapewnienia ciągłości tych kluczowych działań wspierających w celu złagodzenia gospodarczych, społecznych i zdrowotnych skutków kryzysu związanego z COVID-19;

L. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 w sposób szczególny uwidoczniła potrzebę zwiększenia gotowości i zdolności reagowania w szerszym regionie europejskim na sytuacje nadzwyczajne, a zwłaszcza na poważne transgraniczne zagrożenia dla zdrowia;

M. mając na uwadze, że kryzys związany z COVID-19 uwypuklił znaczenie wspierania i przyspieszenia ekologicznej i cyfrowej transformacji oraz transformacji w zakresie opieki zdrowotnej, tak aby nikt nie pozostał w tyle;

N. mając na uwadze, że w odpowiedzi na kryzys związany z COVID-19 UE uruchomiła pakiet wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych o wartości 80 mln EUR na zaspokojenie najpilniejszych potrzeb oraz do 1 mld EUR na wsparcie systemów opieki zdrowotnej oraz krótko- i średnioterminowej naprawy społecznej i gospodarczej w regionie Partnerstwa Wschodniego;

O. mając na uwadze, że programy takie jak inicjatywa "Solidarność UE na rzecz zdrowia" realizowana w krajach Partnerstwa Wschodniego zapewniają krótko- i średnioterminowe wsparcie w dążeniu do sprostania wyzwaniom, jakie przyniósł kryzys związany z COVID-19, i mogłyby stanowić punkt wyjścia do dalszej współpracy;

P. mając na uwadze, że kryzys związany z COVID-19 pokazał, jak ważne jest wspólne działanie na poziomie UE; mając na uwadze, że Parlament wezwał między innymi do utworzenia europejskiego mechanizmu reagowania w dziedzinie zdrowia, aby lepiej przygotować się i reagować - wspólnie i w sposób skoordynowany - na wszelkiego rodzaju kryzysy zdrowotne lub sanitarne;

Q. mając na uwadze, że UE zobowiązała się do przyjęcia jednomyślnego i skoordynowanego podejścia w celu skutecznego i solidarnego działania w obliczu kryzysu związanego z COVID-19, w szczególności w odniesieniu do nabywania i wprowadzania szczepionek, zapewniając przy tym, aby państwa członkowskie zachowały pełną odpowiedzialność za ich politykę dotyczącą zdrowia publicznego oraz za organizację i świadczenie usług zdrowotnych i opieki medycznej;

R. mając na uwadze, że różnice w wynagrodzeniach i luka emerytalna między kobietami a mężczyznami, segregacja płciowa na rynku pracy, luka opiekuńcza w kontekście płci oraz różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn pod względem czasu pracy powodują zwiększone ryzyko ubóstwa wśród starszych kobiet;

S. mając na uwadze, że Komisja i Biuro Regionalne WHO dla Europy uznały w swoim wspólnym oświadczeniu z 4 listopada 2020 r. 5 , iż konieczne są dalsze starania na rzecz zapewnienia krajom Partnerstwa Wschodniego wsparcia w celu zwiększenia regionalnego i subregionalnego bezpieczeństwa zdrowotnego, wyeliminowania nierówności w zakresie zdrowia, wzmocnienia odporności systemów opieki zdrowotnej i zacieśnienia współpracy między biurami krajowymi WHO a delegaturami Unii, przy jednoczesnym wzmocnieniu partnerstwa między Europejskim Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) a WHO w Europie z myślą o zapewnieniu spójnego podejścia strategicznego w całym regionie;

T. mając na uwadze, że przewidywalne, odpowiednie i stabilne systemy emerytalne stanowią ważny element w zapewnianiu dobrej jakości życia po zakończeniu aktywności zawodowej, a także w zapewnianiu bezpieczeństwa dochodów, zapobieganiu ubóstwu i zmniejszaniu nierówności w starszym wieku;

U. mając na uwadze, że zarządzanie systemami emerytalnymi w UE wciąż należy do kompetencji państw członkowskich; mając na uwadze, że ułatwianie wzajemnego uczenia się i wymiany najlepszych praktyk między UE a jej krajami partnerskimi może w znacznym stopniu przyczynić się do poprawy reagowania na wyzwania demograficzne oraz do zwiększenia adekwatności i stabilności systemów emerytalnych;

V. mając na uwadze, że w kontekście coraz szybszego starzenia się społeczeństwa, znacznego sektora nieformalnego i dużej liczby pracowników sezonowych, a także postępującego kryzysu gospodarczego coraz trudniej jest osiągnąć cele polityki emerytalnej w regionie Partnerstwa Wschodniego;

W. mając na uwadze, że Europejski filar praw socjalnych zawiera szereg przepisów dotyczących praw emerytalnych, w tym prawa pracowników i osób samozatrudnionych do emerytury proporcjonalnej do składek i zapewniającej odpowiedni dochód, prawa do równych możliwości nabywania praw emerytalnych zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn, a także prawa do środków zapewniających godne życie w starszym wieku;

X. mając na uwadze, że inwestycje w gospodarkę usług opiekuńczych mają największe znaczenie dla zapewnienia godnego życia dla wszystkich oraz ochrony wszystkich ludzi żyjących w UE i krajach Partnerstwa Wschodniego; mając na uwadze, że osoby starsze poważnie ucierpiały i nadal cierpią z powodu powikłań związanych z różnymi chorobami, w tym COVID-19, oraz że wśród tych osób odnotowuje się znaczną liczbę zgonów powodowanych przez te choroby;

Jakość życia

1. z zadowoleniem przyjmuje ogólny nacisk UE na odporność w ramach obecnego ukierunkowania jej strategii na rzecz Partnerstwa Wschodniego i zauważa, że zacieśnienie współpracy w dziedzinie środowiska, zmiany klimatu, polityki społecznej, równouprawnienia płci, praw pracowniczych i ochrony socjalnej, a w szczególności godnego zatrudnienia, zdrowia publicznego i edukacji, przyczyniłoby się do wymiernych długoterminowych korzyści dla jakości życia w UE i jej wschodnim sąsiedztwie;

2. zauważa, że większość celów i programów istniejących w ramach Partnerstwa Wschodniego przyczynia się pośrednio do poprawy jakości życia, ale widoczność ich bezpośredniej wartości dodanej jest w większości przypadków bardzo ograniczona dla obywateli; wzywa zatem do lepszej koordynacji polityki gospodarczej i społecznej oraz zapewnienia jej spójności z ekologiczną transformacją gospodarki zgodnie ze zobowiązaniami podjętymi w ramach protokołu paryskiego w celu złagodzenia skutków zmiany klimatu;

3. podkreśla, że godne życie i dostęp do ochrony socjalnej stanowią poważne wspólne wyzwanie dla państw członkowskich UE i krajów Partnerstwa Wschodniego i dlatego powinny być kluczowymi tematami wspólnych działań i współpracy;

4. wzywa wszystkie zainteresowane strony do pełnego wykorzystania potencjału obowiązujących postanowień umów dwustronnych między UE a krajami Partnerstwa Wschodniego, a także wielostronnej platformy Partnerstwa Wschodniego, przy użyciu innowacyjnych strategii politycznych w celu wygenerowania i zmierzenia wymiernej poprawy jakości życia, przy jednoczesnym zwiększeniu widoczności takich konkretnych działań i wyników;

Solidne systemy opieki zdrowotnej

5. wzywa wszystkie zainteresowane strony do wyciągnięcia wniosków z pandemii COVID-19 i zacieśnienia opartej na potrzebach współpracy między UE a krajami Partnerstwa Wschodniego, z udziałem odpowiednich organizacji międzynarodowych, społeczeństwa obywatelskiego i lokalnych ośrodków służby zdrowia;

6. przypomina o kluczowym znaczeniu dostępnej, przystępnej cenowo i wysokiej jakości opieki zdrowotnej dla wszystkich obywateli;

7. jest zdania, że publiczne systemy opieki zdrowotnej powinny koncentrować się przede wszystkim na beneficjentach, a nie na kosztach, i że powinny być odpowiednio finansowane, tak aby mogły prawidłowo wypłacać środki i działać w dobrych warunkach;

8. wzywa Komisję Europejską i rządy krajów Partnerstwa Wschodniego do uwzględnienia w swoich programach potrzeb uwypuklonych przez obecny kryzys, a w szczególności do zapewnienia ochrony socjalnej i miejsc pracy, dostępu do odpornych usług publicznej opieki zdrowotnej, a także dostępu do edukacji, w tym nauki na odległość, bezpieczeństwa żywnościowego i pomocy materialnej dla osób najbardziej potrzebujących;

9. podkreśla potrzebę zapewnienia powszechnego dostępu do usług opieki zdrowotnej oraz do infrastruktury medycznej, takiej jak szpitale, zakłady opieki, leki, testy i szczepionki w czasach COVID-19, oraz utrzymania i wzmocnienia publicznych usług opieki zdrowotnej i znacznego zwiększenia ich finansowania; podkreśla potrzebę zintensyfikowania wspólnych starań w ramach WTO, aby pokonać pandemię COVID-19 w wymiarze globalnym;

10. wzywa UE i rządy krajów Partnerstwa Wschodniego do wyeliminowania nierówności w dostępie do usług zdrowotnych i opiekuńczych poprzez skoncentrowanie się na wzmocnieniu usług zdrowotnych i potencjału w zakresie ochrony zdrowia na szczeblu lokalnym i regionalnym w ramach planowania kolejnych programów Partnerstwa Wschodniego po 2020 r. oraz programowania dwustronnego wsparcia UE;

11. wzywa państwa członkowskie UE i kraje Partnerstwa Wschodniego do przestrzegania prawa do ochrony zdrowia poprzez utrzymanie powszechnego i równego dostępu do usług zdrowotnych i opiekuńczych, bez dyskryminacji ze względu na wiek, rasę, pochodzenie etniczne, grupę językową lub społeczną, orientację seksualną, ekspresję płciową, tożsamość płciową lub cechy płciowe, ani z żadnego innego powodu;

12. nalega, aby dostęp mniejszości do opieki zdrowotnej został wzmocniony podczas obecnej pandemii i podkreśla, że restrykcyjne środki reagowania na pandemię nie powinny być ukierunkowywane na te mniejszości bez konkretnego wskazania konieczności wprowadzania takich środków szczególnych w celu uniknięcia dyskryminacji;

13. zwraca uwagę, że pandemia COVID-19 nie powinna negatywnie wpływać na możliwości w zakresie leczenia i opieki w przypadku chorób przewlekłych, takich jak nowotwory, i że należy zabezpieczyć te możliwości pomimo wpływu pandemii na systemy opieki zdrowotnej i finanse publiczne;

14. zauważa, że jakość życia w krajach Partnerstwa Wschodniego nie tylko jest niższa w porównaniu z krajami UE, ale wiele osób, w szczególności mieszkających na obszarach wiejskich, ma trudności z osiągnięciem podstawowych standardów społecznych ze względu na słabą infrastrukturę i warunki sanitarne, brak dostępu do usług medycznych i edukacyjnych lub znaczne odległości dzielące je od tych usług;

15. zachęca do regularnej i zorganizowanej wymiany informacji i personelu w celu zwiększenia odporności systemów opieki zdrowotnej oraz zmniejszenia presji wywieranej na krytyczną infrastrukturę zdrowotną i personel, a także w celu ułatwienia wzajemnego uczenia się w zakresie najlepszych praktyk, gotowości instytucjonalnej i zarządzania;

16. wzywa UE do rozważenia dwustronnych i regionalnych programów pomocy technicznej na rzecz reformy systemu opieki zdrowotnej w regionie Partnerstwa Wschodniego w celu poprawy ram legislacyjnych krajowych systemów opieki zdrowotnej i zarządzania finansami w tych systemach, zapewnienia lepszego dostępu do publicznych usług zdrowotnych i podniesienia ogólnej jakości opieki, a także do wprowadzenia ukierunkowanych lub sektorowych programów w dziedzinie zdrowia przynoszących wymierne długoterminowe korzyści obywatelom i w zakresie jakości ich życia;

17. zwraca uwagę, że wskaźnik śmiertelności okołoporodowej matek w krajach Partnerstwa Wschodniego jest kilka razy wyższy niż w UE i wzywa do zajęcia się tą kwestią poprzez niezbędne reformy systemów opieki zdrowotnej;

18. zauważa z niepokojem potencjalne negatywne skutki, w tym znaczne koszty społeczne, niskich wynagrodzeń i drenażu mózgów w sektorze opieki zdrowotnej, które nasilają się w czasach kryzysu, w szczególności w czasie pandemii COVID-19;

19. z zadowoleniem przyjmuje wspólne oświadczenie Komisji i Biura Regionalnego WHO dla Europy z 4 listopada 2020 r., w którym wyrażono potrzebę połączenia działań na rzecz poprawy zdrowia ludzki w całej Europie oraz aktywnego wspierania krajów w dążeniu do osiągnięcia najwyższego poziomu zdrowia i ochrony zdrowia; w pełni popiera dalszą wymianę informacji na temat najlepszych praktyk, konsultacje i regularny zorganizowany dialog w celu rozważenia możliwości podjęcia wspólnych działań i inicjatyw oraz wzywa do opracowania bardziej konkretnych planów zawierających zarys projektów;

20. z zaniepokojeniem zauważa, że zgodnie z prognozami szczepionki przeciwko COVID-19 dostarczane w ramach programu COVAX dotrą średnio do jedynie około 20 % populacji krajów Partnerstwa Wschodniego; oraz zachęca do dalszej współpracy w tym zakresie między UE a krajami Partnerstwa Wschodniego; ponownie zauważa, że szczególnie ważne jest niezwłoczne udostępnienie szczepionek przeciwko COVID-19 na podstawie jasnych i przejrzystych kryteriów w całym regionie europejskim, w tym w krajach Partnerstwa Wschodniego, w celu zwiększenia tempa wprowadzania szczepionek; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie wspólnego unijnego mechanizmu rozdziału szczepionek;

21. podkreśla, że nie można skutecznie zarządzać pandemią COVID-19 bez szybkiego i skutecznego przekazania odpowiedniej ilości szczepionek do krajów Partnerstwa Wschodniego; bez zapewnienia tego przekazania, wirus będzie rozprzestrzeniał się po całej UE, ponieważ duża grupa ludzi pracuje w wielu krajach UE;

22. przypomina o potrzebie wymiany porównywalnych danych krajowych dotyczących stanów zagrożenia zdrowia, ognisk chorób zakaźnych i pandemii, a także o konieczności stworzenia sprawnego systemu wzajemnego uznawania szczepień;

23. uznaje potrzebę oparcia się na przykładzie pierwszej konferencji ministerialnej Partnerstwa Wschodniego w sprawie gruźlicy i gruźlicy wielolekoopornej z 2015 r., w której udział wzięli ministrowie i urzędnicy wysokiego szczebla reprezentujący rządy krajowe oraz przedstawiciele organizacji międzynarodowych i pozarządowych;

24. przypomina o niewykorzystanym potencjale ram Partnerstwa Wschodniego w kontekście uwzględniania transgranicznych aspektów współpracy w dziedzinie opieki zdrowotnej, programów wymiany i pomocy w sytuacjach kryzysowych przy udziale personelu medycznego z państw UE i krajów Partnerstwa Wschodniego;

25. podkreśla znaczenie pracy organizacji społeczeństwa obywatelskiego w czasie pandemii COVID-19, które wspierają grupy szczególnie wrażliwe oraz pracowników służby zdrowia i lekarzy; podkreśla potrzebę wzmocnienia odporności społeczeństw krajów Partnerstwa Wschodniego po pandemii, ze szczególnym uwzględnieniem grup szczególnie wrażliwych i rosnącej liczby osób społecznie dotkniętych kryzysem; wzywa do zwiększenia wsparcia na rzecz lokalnych organizacji społeczeństwa obywatelskiego w krajach Partnerstwa Wschodniego, aby umożliwić im wykorzystanie ich potencjału w zakresie łagodzenia skutków pandemii oraz poprawy zdrowia i sytuacji społeczno-gospodarczej ich społeczeństw, zwłaszcza grup najbardziej wrażliwych i nieproporcjonalnie dotkniętych;

26. podkreśla wolę państw UE i krajów Partnerstwa Wschodniego do budowania społeczeństw przyjaznych dla osób starszych, w których wysokiej jakości usługi publiczne zapewniają solidarność międzypokoleniową;

Trwała reforma emerytalna

27. zwraca uwagę na różnorodność systemów emerytalnych i odpowiednich ram legislacyjnych w państwach UE i krajach Partnerstwa Wschodniego; zauważa jednak niewykorzystany potencjał ram Partnerstwa Wschodniego, jeśli chodzi o wspieranie krajów partnerskim w przechodzeniu na silniejsze systemy opieki społecznej, w tym systemy emerytalne zapewniające większą ochronę, które na pierwszym miejscu stawiają solidarność i godność;

28. podkreśla, że wszyscy obywatele w UE i krajach Partnerstwa Wschodniego powinni mieć zagwarantowaną minimalną emeryturę, której wysokość odzwierciedla poziom dochodu krajowego;

29. zaleca, aby zintensyfikowano współpracę w dziedzinie zarządzania finansami publicznymi, w tym zarządzania systemami emerytalnymi, w szczególności poprzez szkolenie pracowników organów administracji emerytalnej i wspieranie istniejących programów pomocy technicznej, takich jak te prowadzone przez Bank Światowy;

30. zachęca rządy, aby dążyły do zapewnienia większej stabilności i adekwatności ich systemów emerytalnych poprzez rozszerzenie podstawy wymiaru składek dzięki zwiększeniu sformalizowanego zatrudnienia; wzywa państwa, by przeanalizowały ich odpowiedni ustawowy wiek emerytalny z myślą o wprowadzeniu długoterminowych reform dostosowanych do indywidualnej sytuacji gospodarczej;

31. wyraża ubolewanie z powodu istniejącej luki emerytalnej między kobietami a mężczyznami i zwraca się do państw członkowskich UE i krajów Partnerstwa Wschodniego o zaproponowanie konkretnych środków mających na celu rozwiązanie tego problemu, w tym przez zwalczanie luki płacowej między kobietami a mężczyznami i zwiększenie wskaźnika zatrudnienia kobiet poprzez środki na rzecz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz walkę z niepewnymi formami zatrudnienia i pracą nieformalną, a także zapewnienie minimalnego dochodu dla wszystkich;

32. zauważa bliski związek między wiekiem emerytalnym a ostateczną wysokością emerytury otrzymywanej przez emeryta; przyjmuje do wiadomości, że emerytury są stosunkowo niskie w porównaniu z kosztami utrzymania;

33. przypomina o kluczowej roli towarzyszących reform strukturalnych i instytucjonalnych takich jak reformy mające na celu poprawę regulacji rynku pracy i zwiększenie sformalizowanego zatrudnienia lub stworzenie dobrze funkcjonującej administracji podatkowej i odpowiednich ram regulacyjnych dotyczących sektora finansowego;

34. uznaje złożoność kwestii związanej z osiągnięciem równowagi między czasem spędzonym w pracy a czasem spędzonym na emeryturze, w kontekście oczekiwanego stałego wzrostu średniej długości życia, przy jednoczesnej poprawie sprawiedliwości systemów emerytalnych zarządzanych przez państwo, w tym poprzez dalsze wzmacnianie związku między świadczeniami a składkami;

35. wzywa do dalszego zapewniania pomocy technicznej ze strony UE i jej państw członkowskich na potrzeby oceny i testowania obowiązkowych uzupełniających (filar II) i całkowicie dobrowolnych (filar III) programów emerytalnych w celu uzupełnienia emerytur państwowych w krajach Partnerstwa Wschodniego.

1 Dz.U. C 153 z 30.5.2012, s. 16.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0167.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0167.
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0054.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.361.26

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja w sprawie jakości życia, w tym solidnych systemów opieki zdrowotnej i trwałej reformy emerytalnej w UE i krajach Partnerstwa Wschodniego.
Data aktu: 08/09/2021
Data ogłoszenia: 08/09/2021