Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych maszyn wyposażonych w silniki o zakresie mocy 56-130 kW i powyżej 300 kW w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19[COM(2021) 254 final - 2021/0129 (COD)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych maszyn wyposażonych w silniki o zakresie mocy 56-130 kW i powyżej 300 kW w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19"

[COM(2021) 254 final - 2021/0129 (COD)]

(2021/C 341/06)

(Dz.U.UE C z dnia 24 sierpnia 2021 r.)

Sprawozdawca: Christophe LEFÈVRE
Wniosek o konsultację Parlament Europejski, 20.5.2021
Rada, 25.5.2021
Podstawa prawna Art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Data decyzji Przewodniczącej 20.5.2021
Data przyjęcia na sesji plenarnej 9.6.2021
Sesja plenarna nr 561
Wynik głosowania
(za/przeciw/wstrzymało się) 206/1/11

1. Wnioski i zalecenia

1.1. Wziąwszy pod uwagę kryzys związany z COVID-19, który znacznie zakłócił łańcuchy dostaw producentów maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, EKES przeanalizował propozycję odroczenia niektórych terminów przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 1 , a następnie w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1040 2 .

1.2. Komitet z zadowoleniem przyjmuje nowy wniosek dotyczący rozporządzenia, który postrzega jako właściwą i proporcjonalną reakcję na skutki gospodarcze kryzysu związanego z COVID-19.

1.3. Uzasadnione i wyważone jest zatem odroczenie o sześć miesięcy w odniesieniu do produkcji maszyn nieporuszających się po drogach wyposażonych w "silniki przejściowe" oraz o dziewięć miesięcy w przypadku wprowadzania na rynek zamiast dwunastu miesięcy w obu przypadkach w 2020 r.

1.4. Choć EKES przypomina o konieczności przyczynienia się do osiągnięcia celów UE w zakresie jakości powietrza, to uważa, że wniosek gwarantuje właściwe funkcjonowanie rynku, zapewniając jednocześnie zainteresowanym stronom równowagę gospodarczą oraz wysoki poziom ochrony zdrowia publicznego i środowiska naturalnego.

2. Treść wniosku Komisji

2.1. W rozporządzeniu (UE) 2016/1628 ustanowiono nowe wartości graniczne emisji ("etap V"), które mają na celu obniżenie emisji czynników zanieczyszczenia powietrza z silników maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, oraz przewidziano stosowny okres na dokonanie tego przejścia.

2.2. Pandemia COVID-19 znacznie zakłóciła łańcuchy dostaw, co z kolei wpłynęło na możliwość dotrzymania przez producentów maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach niektórych terminów nałożonych rozporządzeniem (UE) 2016/1628.

2.3. Powyższe rozporządzenie zostało zatem zmienione rozporządzeniem (UE) 2020/1040 przewidującym odroczenie niektórych terminów, których producenci nie mogli już dotrzymać bez poniesienia poważnych szkód gospodarczych w związku z nieoczekiwanymi zakłóceniami w łańcuchu dostaw. Producentom zapewniono dodatkowe dwanaście miesięcy na produkcję i wprowadzanie do obrotu maszyn wyposażonych w "silniki przejściowe" w zakresie mocy < 56 kW i > 130 kW, których produkcja miała zostać zakończona do dnia 30 czerwca 2020 r., a wprowadzanie na rynek do dnia 31 grudnia 2020 r.

2.4. Jednak ze względu na utrzymujące się zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz produkcji spowodowane przez drugą i trzecią falę pandemii COVID-19 producenci nie będą w stanie dotrzymać terminów przypadających na 2021 r. mających zastosowanie do maszyn wyposażonych w silniki przejściowe o mocy od 56 kW do 130 kW i powyżej 300 kW bez poniesienia poważnych szkód gospodarczych.

2.5. Konieczne jest zatem odroczenie tych terminów, aby uniknąć sytuacji, w której silniki przejściowe (których liczba jest ograniczona) nie będą mogły zostać zamontowane w maszynach na czas i w związku z tym musiałyby zostać zezłomowane.

2.6. Chociaż nadal występują zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz produkcji, nie można ich porównać z tymi, które miały miejsce wiosną 2020 r., w związku z czym uzasadnione jest odroczenie o sześć miesięcy w odniesieniu do produkcji maszyn wyposażonych w przedmiotowe silniki i o dziewięć miesięcy w przypadku wprowadzania na rynek zamiast dwunastu miesięcy w obu przypadkach w 2020 r.

2.7. Proponowane odroczenie będzie miało również zastosowanie do pojazdów rolniczych i leśnych wyposażonych w silniki przejściowe, ponieważ podlegają one przepisom dotyczącym emisji zanieczyszczeń dla maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach.

3. Uwagi ogólne

3.1. EKES ponownie wyraża wielokrotnie powtarzane już przekonanie, że ograniczenie szkodliwych emisji tlenku węgla, tlenków azotu, węglowodorów i cząstek stałych z silników montowanych w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach jest niezbędnym krokiem na drodze do realizacji celów UE w zakresie jakości powietrza.

3.2. W swojej opinii w sprawie rozporządzenia (UE) 2016/1628 EKES zalecił szybkie przyjęcie nowego rozporządzenia, zważywszy na silne obawy dotyczące wpływu nanocząsteczek powstałych w procesie spalania na zdrowie publiczne i z uwagi na wysoki poziom ochrony, jaki można zapewnić poprzez wdrożenie proponowanego etapu V dla silników przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach.

3.3. Komitet zdaje sobie jednak sprawę, że kryzys związany z COVID-19 spowodował znaczne zakłócenia w łańcuchu dostaw i produkcji, które nadal się utrzymują z powodu drugiej i trzeciej fali, w związku z czym producenci nie będą w stanie dotrzymać terminów wyznaczonych na 2021 r. bez poniesienia poważnych szkód gospodarczych.

3.4. Ponadto EKES jest w pełni świadomy, że kryzys nie został i nie mógł zostać przewidziany, i że mamy do czynienia z całkowicie wyjątkową sytuacją. Uznaje zatem, że pandemia COVID-19 stanowi poważne wyzwanie dla zdecydowanej większości europejskich sektorów gospodarki.

3.5. W związku z tym EKES popiera odroczenie o sześć miesięcy w odniesieniu do produkcji maszyn wyposażonych w przedmiotowe silniki i o dziewięć miesięcy w przypadku wprowadzania na rynek zamiast dwunastu miesięcy w obu przypadkach w 2020 r.

3.6. Zdaniem EKES-u jest to rozsądny i proporcjonalny środek mający na celu zagwarantowanie właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego, równowagi gospodarczej zainteresowanych stron oraz wysokiego poziomu ochrony zdrowia publicznego i środowiska naturalnego.

Bruksela, dnia 9 czerwca 2021 r.
Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE (Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 53).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1040 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych w celu uwzględnienia wpływu kryzysu związanego z COVID-19 (Dz.U. L 231 z 17.7.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.341.39

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych maszyn wyposażonych w silniki o zakresie mocy 56-130 kW i powyżej 300 kW w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19[COM(2021) 254 final - 2021/0129 (COD)].
Data aktu: 24/08/2021
Data ogłoszenia: 24/08/2021