Sprawa T-349/21: Skarga wniesiona w dniu 21 czerwca 2021 r. - Niemcy / Komisja.

Skarga wniesiona w dniu 21 czerwca 2021 r. - Niemcy / Komisja
(Sprawa T-349/21)

Język postępowania: niemiecki

(2021/C 338/31)

(Dz.U.UE C z dnia 23 sierpnia 2021 r.)

Strony

Strona skarżąca: Republika Federalna Niemiec (przedstawiciele: J. Möller i R. Kanitz)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

stwierdzenie nieważności decyzji Komisji (UE) 2021/534 z dnia 24 marca 2021 r. ustalającej, na podstawie art. 39 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/33/UE, czy środek podjęty przez Niemcy jest uzasadniony w odniesieniu do zakazu wprowadzania do obrotu modelu dźwigu produkowanego przez Orona 1 ;
obciążenie Komisji kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1.
Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia sekcji 2.2 załącznika I do dyrektywy 95/16/WE w związku z normą zharmonizowaną EN 81-1 poprzez błędną ocenę znaczenia wymogu dotyczącego pionowej odległości od dachu kabiny do stropu szybu
Komisja błędnie oceniła znaczenie wymogu dotyczącego pionowej odległości od dachu kabiny do stropu szybu, którą określa norma zharmonizowana EN 81-1 w jej pierwotnej wersji, a nawet uwydatnia w wersji zaktualizowanej (EN 81-20). Przede wszystkim zaskarżona decyzja w sposób zasadniczy błędnie określa pomiar minimalnej odległości pionowej. Według Komisji dla oceny zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa zgodnie z przepisami dyrektywy 95/16/WE decydująca jest przy tym w pierwszej kolejności nie odległość pionowa, lecz objętość schronu nad kabiną. Ponadto Komisja błędnie porównuje wymogi dotyczące schronów i wolnych przestrzeni w nadszybiu z wymogami dotyczącymi podszybia.
2.
Zarzut drugi dotyczący naruszenia sekcji 2.2 załącznika I dyrektywy 95/16/WE w związku z normą zharmonizowaną EN 81-1 poprzez nieprawidłowe określenie scenariuszy wypadków mających znaczenie dla oceny
Komisja dokonała błędnej oceny wymogów określonych w sekcji 2.2 załącznika I do dyrektywy 95/16/WE dotyczących zapobieganiu ryzyku zgniecenia przez to, że w motywie 55 zaskarżonej decyzji odniosła się jedynie do awarii hamulca redundantnego jako właściwego scenariusza wypadku.
3.
Zarzut trzeci dotyczący błędnego ustalenia okoliczności faktycznych poprzez błędną ocenę znaczenia czasu potrzebnego do przyjęcia bezpiecznej pozycji oraz ryzyka niekontrolowanego ruchu kabiny w górę
W swojej ogólnej ocenie Komisja opiera się w motywach 55-57 zaskarżonej decyzji na założeniach dotyczących niebezpieczeństwa i prawdopodobieństwa wystąpienia niekontrolowanego ruchu kabiny w górę, które nie są prawidłowe.
4.
Zarzut czwarty dotyczący błędnego ustalenia okoliczności faktycznych i ich oceny poprzez przejęcie błędnego opisu z badania przeprowadzonego przez firmę Conformance
Komisja posłużyła się przy swoim rozstrzygnięciu błędnym porównaniem ogólnym zaczerpniętym z badania przeprowadzonego przez firmę Conformance
5.
Naruszenie zasad obowiązujących w odniesieniu do dowodów i art. 5 ust. 2 dyrektywy 95/16/WE
Komisja nie uwzględniła w swej decyzji w wystarczający sposób, że świadectwa zgodności przedłożone przez producenta są niepełne w istotnych punktach. Z motywów decyzji wynika poza tym, że Komisja uważa, iż na organie nadzoru rynku spoczywa ciężar dowodu, jeżeli przy odchyleniu od normy sporne jest, czy wymogi bezpieczeństwa zostały spełnione poprzez alternatywne równoważne rozwiązanie.
1 Dz.U. 2021, L 106, s. 60.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024