Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie ochrony rynku wewnętrznego UE i praw konsumentów przed negatywnymi skutkami nielegalnego handlu zwierzętami domowymi (2019/2814(RSP)).

Nielegalny handel zwierzętami domowymi w UE
P9_TA(2020)0035
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie ochrony rynku wewnętrznego UE i praw konsumentów przed negatywnymi skutkami nielegalnego handlu zwierzętami domowymi (2019/2814(RSP))
(2021/C 294/06)

Parlament Europejski,

- uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającą wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG 1 ,

- uwzględniając art. 13 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który stanowi, że przy formułowaniu i wykonywaniu polityki unijnej UE i jej państwa członkowskie w pełni uwzględniają wymagania w zakresie dobrostanu zwierząt jako istot zdolnych do odczuwania,

- uwzględniając art. 114 TFUE dotyczący ustanowienia i funkcjonowania jednolitego rynku oraz art. 169 TFUE w sprawie środków ochrony konsumentów,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt (Prawo o zdrowiu zwierząt) 2  oraz uprawnienia delegowane i wykonawcze przyznane Komisji na podstawie tego rozporządzenia,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych i uchylające rozporządzenie (WE) nr 998/2003 3  oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 577/2013 z dnia 28 czerwca 2013 r. w sprawie wzorów dokumentów identyfikacyjnych dla przemieszczania o charakterze niehandlowym psów, kotów i fretek, ustanowienia wykazów terytoriów i państw trzecich oraz formatu, szaty graficznej i wymogów językowych dotyczących oświadczeń potwierdzających spełnienie określonych warunków przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie wprowadzenia kompatybilnych systemów rejestracji zwierząt domowych we wszystkich państwach członkowskich 5 ,

- uwzględniając sfinansowane przez Komisję (SANCO 2013/12364) badanie na temat dobrostanu psów i kotów będących przedmiotem transakcji handlowych, które to badanie przeprowadzono w następstwie oświadczenia Komisji załączonego do rozporządzenia (UE) nr 576/2013 6 ,

- uwzględniając wyniki skoordynowanego unijnego planu kontroli sprzedaży psów i kotów przez internet 7 ,

- uwzględniając pytania do Komisji i Rady w sprawie ochrony rynku wewnętrznego UE i praw konsumentów przed negatywnymi skutkami nielegalnego handlu zwierzętami domowymi (O-OOOO11/202O - B9-0004/2020 i 0-000010/2020 - B9-0003/2020),

wyników skoordynowanego unijnego planu kontroli sprzedaży psów i kotów przez internet].

https://ec.europa.eu/food/animals/welfare/other_aspects/online_dog-cat_en

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,

A. mając na uwadze, że organizacje pozarządowe, organy ścigania, właściwe organy i weterynarze wykazali, że coraz więcej zwierząt domowych jest nielegalnie sprzedawanych między państwami członkowskim, często przez zorganizowane grupy przestępcze, przez unikanie kontroli, fałszowanie dokumentów i powszechne niewłaściwe stosowanie przepisów rozporządzenia (UE) nr 576/2013), które reguluje przemieszczanie o charakterze niehandlowym zwierząt domowych, podczas gdy ich transport powinien się odbywać zgodnie z dyrektywą Rady 92/65/EWG;

B. mając na uwadze, że według szacunków nielegalny handel zwierzętami domowymi w UE może przynosić podmiotom uczestniczącym w tym procederze, w tym nielegalnym hodowcom, bardzo duże zyski przy minimalnym ryzyku, wpływając tym samym niekorzystnie na dochodowość sektora legalnej hodowli;

C. mając na uwadze, że wiele ogłoszeń o sprzedaży zwierząt przez internet pochodzi z nielegalnych źródeł;

D. mając na uwadze, że na poziomie UE nie istnieją wspólne przepisy dotyczące hodowli zwierząt domowych, a występujące między państwami członkowskimi różnice w normach stosowanych przez hodowców w zakresie dobrostanu zwierząt spowodowały duże różnice w cenach zwierząt domowych sprzedawanych na rynku wewnętrznym, co wykorzystują nielegalni handlarze;

E. mając na uwadze, że w dużych obiektach masowej hodowli zwierzęta nie są traktowane w sposób zgodny z ich potrzebami, co powoduje poważne i długotrwałe konsekwencje dla ich zdrowia, dobrostanu i rozwoju behawioralnego;

F. mając na uwadze, że nielegalni handlarze i sprzedawcy często działają całkiem bezkarnie, gdyż dobrze wiedzą, że większość klientów, którzy kupili zwierzę domowe w złym stanie zdrowia, nie wniesie sprawy do sądu;

G. mając na uwadze, że nielegalna hodowla kotów i psów jest często prowadzona w tragicznych warunkach i po jak najmniejszych kosztach; mając na uwadze, że nielegalnie hodowane nowo narodzone zwierzęta często oddziela się od matek o wiele za wcześnie, są słabo socjalizowane oraz narażone na choroby, stres, niedożywienie, odwodnienie i zwiększone ryzyko hipotermii podczas przewozów na dużą odległość po całej UE, w ciasnocie i brudzie, bez pożywienia, wody i klimatyzacji czy przerw; mając na uwadze, że szczenięta i kocięta zazwyczaj przybywają do państwa przeznaczenia nieodsadzone od matki i pozbawione podstawowych umiejętności socjalizacji;

H. mając na uwadze, że pomimo usprawnień nadal istnieją poważne obawy dotyczące paszportów zwierząt domowych związane z weryfikacją wieku poszczególnych zwierząt oraz możliwością zmiany paszportów; mając na uwadze, że odnotowano wiele przypadków przedstawiania fałszywych paszportów zwierząt domowych, a lekarze weterynarii często uczestniczą w tym nielegalnym procederze w zmowie z handlarzami, co czyni kontrole i dochodzenia bardziej złożonymi 8 ;

I. mając na uwadze, że nielegalnie hodowane zwierzęta domowe często są szczepione częściowo lub wcale nieszczepione ani nie są należycie leczone w przypadku innych chorób; mając na uwadze, że nielegalny handel zwierzętami domowymi wiąże się z różnymi zagrożeniami chorobami odzwierzęcymi, włącznie z wprowadzeniem wścieklizny występującej w niektórych częściach Europy do krajów, w których choroba ta nie występuje, oraz z rozprzestrzenieniem się takich pasożytów jak bąblowiec wielojamowy, który łatwo się roznosi i jest trudny do opanowania 9 ;

przedmiotem transakcji handlowych] (2015 r.), finansowane przez Komisję w ramach specjalnego zamówienia SANCO 2013/12364, s. 55-56.

https://ec.europa.eu/food/sites/food/files/animals/docs/aw_eu-strategy_study_dogs-cats-commercial-practices_en.pdf;

EU Dog & Cat Alliance (2016 r.). Briefing on the review of pet movement legislation under the "Animal Health Law" [Briefing na temat przeglądu przepisów dotyczących przemieszczania zwierząt domowych zgodnie z Prawem o zdrowiu zwierząt].

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/assets.dogandcatwelfare.eu/live/media/publicationtemp/EU_Dog_Cat__briefing_AHL_pet_- movement_review.pdf

J. mając na uwadze, że Prawo o zdrowiu zwierząt, które będzie obowiązywać od dnia 21 kwietnia 2021 r., umożliwi większą przejrzystość handlu kotami i psami w internecie oraz poprawi zdrowie i dobrostan zwierząt; mając na uwadze, że Prawo o zdrowiu zwierząt surowo zobowiązuje wszystkich sprzedawców, hodowców, przewoźników oraz punkty gromadzenia psów i kotów do rejestrowania ich siedzib w odpowiednich właściwych organach krajowych;

K. mając na uwadze, że nielegalny handel zwierzętami domowymi ma negatywny wpływ nie tylko na dobrostan zwierząt, lecz również na ochronę konsumentów i na sprawne funkcjonowanie rynku wewnętrznego UE z powodu nieuczciwej konkurencji oraz na finanse publiczne z powodu uszczuplenia dochodów podatkowych;

L. mając na uwadze, że szczególnie popularną metodą nabywania zwierząt domowych w UE jest obecnie zakup za pośrednictwem ogłoszeń drobnych w internecie, a drugie pod względem popularności jest korzystanie w tym celu z mediów społecznościowych 10 ; mając na uwadze, że prawa konsumentów, którzy kupują zwierzęta domowe za pośrednictwem ogłoszeń internetowych, są chronione jedynie w niewielkim stopniu zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym; mając na uwadze wysoką liczbę nielegalnie hodowanych zwierząt domowych sprzedawaną na rynkach państw członkowskich lub bezpośrednio z samochodów wzdłuż wewnętrznych granic UE;

M. mając na uwadze, że 65 % respondentów badania Eurobarometr Flash dotyczącego nielegalnych treści w internecie nie uważa, że internet jest bezpieczny dla użytkowników, a 90 % zgadza się, że podmioty świadczące internetowe usługi hostingowe powinny niezwłocznie usuwać treści oznaczone jako nielegalne przez organy publiczne lub organy ścigania; mając na uwadze, że 60 % internautów powiedziało, że co najmniej raz w tygodniu korzysta z internetowych serwisów społecznościowych, a większość użytkowników internetu przynajmniej raz na jakiś czas korzysta z internetowych platform handlowych, przy czym 30 % korzysta z nich co najmniej raz w tygodniu; mając na uwadze, że 69 % użytkowników internetu w UE przyznało, że dokonuje zakupów w internecie, oraz że liczba ta rośnie z roku na rok, również w odniesieniu do sprzedaży zwierząt 11 ;

N. mając na uwadze, że złe traktowanie zwierząt domowych, w tym zwierząt hodowanych, utrzymywanych i sprzedawanych jako zwierzęta domowe, zwierzęta towarzyszące człowiekowi wykorzystywane do celów rozrywkowych, sportowych i zawodowych (np. greyhoundy i charty hiszpańskie (galgos)), oraz bezpańskich zwierząt stanowi poważny problem dla wielu obywateli; mając na uwadze, że (lepsza) identyfikacja i rejestracja zwierząt domowych może być przydatnym narzędziem w walce przeciwko nadużyciom wobec zwierząt oraz w rozwijaniu odpowiedzialnego podejścia do posiadania zwierząt domowych; mając na uwadze, że identyfikacja i rejestracja to kluczowe elementy humanitarnego zarządzania populacją bezpańskich zwierząt polegającego na nieuśmiercaniu ich, a także stopniowego zmniejszania tej populacji;

O. mając na uwadze, że ponad 70 % nowych chorób, które dotknęły ludzi w ciągu ostatnich dziesięcioleci, to choroby odzwierzęce, a zwierzęta powszechnie trzymane jako domowe są nosicielami ponad 41 chorób odzwierzęcych, w tym wścieklizny 12 ;

P. mając na uwadze, że zwierzęta domowe należące do gatunków wymienionych w części A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 576/2013 nie mogą być przemieszczane z jednego państwa członkowskiego do drugiego, chyba że mają wszczepiony transponder; mając na uwadze, że nie ma wymogu zharmonizowanej obowiązkowej identyfikacji kotów i psów, które pozostają w obrębie granic jednego państwa i nie są przemieszczane do innych państw członkowskich; mając na uwadze, że wiele kotów i psów w państwach członkowskich pozostaje niezidentyfikowanych i niezarejestrowanych;

Q. mając na uwadze, że w przypadku 42 % skontrolowanych ogłoszeń skoordynowany unijny plan kontroli sprzedaży w internecie psów i kotów wykazał niespójności między działalnością a statusem handlowca 13 ;

i kotów]. https://ec.europa.eu/food/sites/food/files/animals/docs/reg-com_ahw_20190612_asf_aw-control-coord-plan-sale-dog- ats_eur.pdf

R. mając na uwadze, że niektóre strony internetowe z płatnymi ogłoszeniami zaczynają dobrowolnie stosować surowsze zasady w celu kontroli tożsamości sprzedawców internetowych i poprawy dobrostanu sprzedawanych zwierząt;

S. mając na uwadze, że większość państw członkowskich stosuje już pewne wymogi dotyczące identyfikacji i rejestracji psów i kotów; mając na uwadze, że wymogi w zakresie identyfikacji kotów, psów i fretek nie są zharmonizowane, co między innymi skutkuje niewłaściwym stosowaniem kodów państw, kodami podwójnymi i nieprawidłowymi 14 ; mając na uwadze, że większość baz danych rejestracyjnych nie jest połączona ze sobą, co ogranicza identyfikowalność w UE;

1. podkreśla, że nielegalny handel psami i kotami pociąga za sobą nie tylko katastrofalne skutki dla dobrostanu zwierząt, lecz również stanowi zagrożenie z punktu widzenia zdrowia publicznego i ochrony konsumentów;

Identyfikacja i rejestracja kotów i psów

2. podkreśla, że zharmonizowany ogólnounijny system obowiązkowej identyfikacji i rejestracji kotów i psów jest kluczowym i niezbędnym pierwszym etapem walki z nielegalnym handlem zwierzętami domowymi oraz że rejestracja i identyfikacja stanowią podstawowe warunki kontroli, egzekwowania przepisów i identyfikowalności;

3. uważa, że istotne jest, aby lekarze weterynarii wszczepiali zwierzętom domowym mikroprocesory i by zwierzęta te były zarejestrowane w krajowym rejestrze identyfikacji i ewidencji zwierząt, aby zapewnić ich skuteczną identyfikowalność; uważa, że w zapisach rejestru identyfikacji i ewidencji należy koniecznie uwzględnić numery rejestracyjne wszystkich osób, które odegrały rolę w życiu zwierzęcia, zarówno hodowców i sprzedawców, jak i weterynarzy, przewoźników i właścicieli;

4. wzywa Komisję Europejską do pełnego wykorzystania uprawnień przekazanych jej na mocy art. 109 ust. 2 i art. 118 Prawa o zdrowiu zwierząt i do przedłożenia wniosku dotyczącego szczegółowych, ogólnounijnych, kompatybilnych systemów środków i metod identyfikowania oraz rejestrowania kotów i psów, określającego minimalny próg informacji wymaganych do identyfikacji poszczególnych zwierząt i ustanawiającego zasady wymiany danych elektronicznych między bazami danych w państwach członkowskich, które to bazy powinny zostać wzajemnie połączone przed końcem obecnej kadencji;

5. wzywa do wyraźnego powiązania unijnego paszportu weterynaryjnego zwierząt domowych z ich rejestracją za pomocą mikroprocesorów w celu zadbania o to, by pochodzenie zwierząt domowych nie budziło wątpliwości nawet w przypadku wymiany paszportu;

6. wzywa państwa członkowskie do wprowadzenia strategii politycznych mających na celu oznaczanie i rejestrowanie z urzędu wszystkich kotów i psów w celu zwalczania nadużyć wobec zwierząt;

7. podkreśla, że informacje gromadzone do celów identyfikacji zwierząt domowych muszą obejmować dane osobowe i powinny być chronione, przy zachowaniu pełnej zgodności z unijnymi zasadami ochrony prywatności i ochrony danych; uważa, że takie dane osobowe nie powinny być wykorzystywane do celów handlowych;

Plan działania UE w celu zaradzenia problemowi nielegalnego handlu zwierzętami domowymi

8. wzywa Komisję do opracowania międzysektorowego planu działania UE w celu zaradzenia problemowi nielegalnego handlu zwierzętami domowymi w Unii; uważa, że w planie tym należy uwzględnić stanowisko Parlamentu Europejskiego, państw członkowskich i odpowiednich zainteresowanych stron oraz jasno określić zakres odpowiedzialności wszystkich zainteresowanych stron i decydentów, w tym państw członkowskich, Komisji, organów kontroli granicznej i celnej oraz służb weterynaryjnych, lekarzy weterynarii i organizacji społeczeństwa obywatelskiego;

9. zaleca, by Komisja zaangażowała w plan działania swoje dyrekcje generalne prowadzące prace w dziedzinie dobrostanu zwierząt, zdrowia publicznego, ochrony konsumentów, rynku wewnętrznego i kwestii związanych z nielegalnym handlem;

10. uważa, że konieczna jest jednolita unijna definicja zakrojonej na szeroką skalę hodowli komercyjnej, tzw. pseudohodowli, aby zaradzić problemowi nielegalnego handlu zwierzętami domowymi; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by podjęły środki zakazujące praktyk hodowlanych i handlowych szkodliwych dla zdrowia, dobrostanu i rozwoju behawioralnego zwierząt domowych;

11. uważa, że należy lepiej informować obywateli o handlu zwierzętami domowymi i o możliwych zagrożeniach związanych z zakupem zwierząt przez internet lub z pominięciem procedur prawnych;

12. wzywa Komisję, aby w ramach agendy cyfrowej poprawiła ochronę konsumentów kupujących zwierzęta domowe za pośrednictwem ogłoszeń internetowych;

13. opowiada się za tym, by wyłączyć sprzedaż żywych zwierząt konsumentom przez podmioty handlowe z zakresu stosowania przyszłej dyrektywy w sprawie umów sprzedaży towarów zawieranych przez internet lub w inny sposób na odległość;

Kontrole i lepsze egzekwowanie przepisów UE

14. wzywa państwa członkowskie do poprawy egzekwowania prawa i zaostrzenia sankcji - które powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające -wobec podmiotów gospodarczych, lekarzy weterynarii i właściwych organów krajowych w krajach pochodzenia, tranzytu i przeznaczenia dostarczających fałszywe paszporty weterynaryjne, tak by skutecznie ograniczyć nielegalny handel zwierzętami domowymi;

15. wzywa państwa członkowskie do stosowania, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625 15 , kar finansowych, przewyższających korzyści, do których dążą podmioty gospodarcze, w tym hodowcy i sprzedawcy zamieszczający w internecie ogłoszenia dotyczące zwierząt w zamian za korzyści gospodarcze i z naruszeniem przepisów unijnych i krajowych;

16. wzywa Komisję i państwa członkowskie do opracowania strategii dotyczących uregulowania lub samoregulacji internetowych ogłoszeń o sprzedaży zwierząt domowych w celu położenia kresu ogłoszeniom wprowadzającym w błąd i w celu lepszej kontroli sprzedaży kotów i psów w internecie;

17. wzywa Komisję do wprowadzenia wobec platform internetowych obowiązkowego wymogu przeprowadzania minimalnej weryfikacji tożsamości użytkowników zamieszczających w internecie ogłoszenia o zwierzętach domowych przeznaczonych do sprzedaży; podkreśla, że wszelkie ewentualne zmiany w odpowiednich ramach prawnych muszą prowadzić do lepszej ochrony konsumentów i zwierząt;

18. apeluje o włączenie do programów inspekcji Dyrekcji ds. Audytów i Analiz w zakresie Zdrowia i Żywności (Komisja Europejska - DG ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności) kontroli przestrzegania przez państwa członkowskie przepisów rozporządzenia (UE) nr 576/2013;

19. apeluje do Komisji o przedstawienie propozycji wspólnych norm dotyczących hodowli i wprowadzania do obrotu kotów i psów w całej UE w celu uniknięcia nieuczciwych praktyk handlowych i niewłaściwej sprzedaży tych zwierząt, ograniczenia występowania charakterystycznych dla danej rasy problemów związanych ze zdrowiem i dobrostanem zwierząt oraz wprowadzenia równych warunków działania dla podmiotów gospodarczych;

20. wzywa państwa członkowskie do zapewnienia szczegółowych zasad kontroli hodowców zwierząt domowych i odpowiedniego nadzoru prowadzonego przez lekarzy weterynarii;

21. uważa, że należy zachęcić państwa członkowskie do stworzenia obowiązkowego rejestru hodowców i sprzedawców zwierząt domowych, którzy posiadających ważne pozwolenia, do którego to rejestru dostęp będą miały odpowiedzialne organy w innych państwach członkowskich;

22. apeluje, by oprócz kontroli granicznych wymaganych na mocy rozporządzenia (WE) nr 338/97 16  państwa członkowskie wprowadziły wewnątrzkrajowy monitoring zgodności przewidujący regularne kontrole handlowców i posiadaczy zezwoleń, w tym sklepów sprzedających zwierzęta domowe, hodowców, ośrodków badań naukowych i szkółek;

23. uważa, że należy też zharmonizować częstotliwość inspekcji w całej UE oraz przeprowadzać je we współpracy z organami celnymi, policją i służbami weterynaryjnymi państw członkowskich;

24. wzywa właściwe organy państw członkowskich, by w przypadku niezgodności z rozporządzeniem (UE) nr 576/2013 ściśle przestrzegały ustanowionych w nim procedur i zapewniły znalezienie nowego domu dla wszystkich przejętych zwierząt domowych; ponadto wzywa państwa członkowskie do odpowiedniego wspierania ośrodków ratowania zwierząt;

25. z zadowoleniem przyjmuje wyniki osiągnięte w ramach unijnej platformy ds. dobrostanu zwierząt i podgrupy ds. dobrowolnej inicjatywy na rzecz zdrowia i dobrostanu zwierząt domowych w handlu; wzywa do uwzględnienia Parlamentu Europejskiego oraz do zrównoważonej reprezentacji społeczeństwa obywatelskiego, właściwych organów, przedsiębiorstw i naukowców w przyszłych pracach nad dobrostanem zwierząt na szczeblu UE, a także do zapewnienia wystarczającego poziomu zasobów w celu zagwarantowania optymalnego postępu;

Współpraca, komunikacja i szkolenia

26. wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby w ramach unijnej platformy ds. dobrostanu zwierząt wykorzystywały i rozpowszechniały wyniki prac podgrupy ds. dobrowolnej inicjatywy na rzecz zdrowia i dobrostanu zwierząt domowych w handlu i przyjęły środki mające na celu rozwiązanie problemu nielegalnego handlu zwierzętami domowymi w ramach przyszłych prac ustawodawczych i nieustawodawczych do 2024 r.; uważa, że w tym zakresie niezbędna jest aktywna współpraca i wymiana najlepszych praktyk między wszystkimi państwami członkowskimi;

27. wzywa państwa członkowskie do systematycznego informowania innych zainteresowanych państw członkowskich o wszczęciu postępowania przeciw podmiotom nielegalnie handlującym psami i kotami, których działalność może dotyczyć innych państw członkowskich;

28. popiera metody oparte na współpracy między agencjami w celu zwalczania nielegalnego handlu zwierzętami domowymi oraz zmniejszenia związanego z tym ryzyka chorób odzwierzęcych, w tym stworzenie systemu informacyjnego umożliwiającego rejestrowanie i wymianę danych dotyczących przesyłek ze zwierzętami sprzedawanymi nielegalnie w celach komercyjnych, a także systemu ostrzegania służącego zgłaszaniu wszelkich wykrytych nieprawidłowości;

29. wzywa Komisję do zaproponowania środków obejmujących wykorzystanie technologii i dostosowanych do potrzeb szkoleń w celu lepszego przygotowania organów celnych i weterynaryjnych do wykrywania przemytu zwierząt domowych;

30. wzywa Komisję i państwa członkowskie do stosowania się do zaleceń zawartych w skoordynowanym unijnym planie kontroli sprzedaży przez internet psów i kotów poprzez rozwój partnerstw między organami, bazami danych, stronami internetowymi i organizacjami zajmującymi się dobrostanem zwierząt w celu opracowania precyzyjnych środków przeciwko reklamie wprowadzającej w błąd i nielegalnemu handlowi psami i kotami w internecie;

31. uznaje istotną rolę stowarzyszeń ochrony zwierząt i organizacji pozarządowych w walce z nielegalnym handlem zwierzętami domowymi; ponadto wzywa państwa członkowskie do zapewnienia ośrodkom ratowania zwierząt i stowarzyszeniom ochrony zwierząt/organizacjom pozarządowym odpowiedniego wsparcia finansowego i innego wsparcia materialnego oraz niematerialnego;

32. wzywa państwa członkowskie do przeznaczenia wystarczających środków na egzekwowanie wymogu rejestracji podmiotów wszystkich zakładów hodowli i utrzymywania zwierząt lub handlu zwierzętami, zgodnie z Prawem o zdrowiu zwierząt, w celu ograniczenia nielegalnego handlu zwierzętami domowymi w internecie;

regulacji handlu nimi (Dz.U. L 61 z 3.3.1997, s. 1).

33. uważa, że należy zwiększyć wysiłki na rzecz poszerzenia wiedzy potencjalnych nabywców i podmiotów gospodarczych, w tym dostawców usług online, na temat nielegalnej sprzedaży zwierząt domowych i związanych z tym niskich norm dobrostanu zwierząt;

34. podkreśla, że istnieją już krajowe i, w niektórych przypadkach, regionalne bazy danych zawierające informacje pozwalające na identyfikację zwierząt domowych; uważa, że bazy te powinny być wykorzystywane jako wzajemnie połączone, kompatybilne i interoperacyjne systemy umożliwiające identyfikowalność w całej UE;

35. podkreśla, że państwa członkowskie powinny zadbać o to, by służby graniczne zostały odpowiednio przeszkolone w zakresie procedur i przepisów, które mają zastosowanie do przywozu zwierząt domowych z notowanych i nienotowanych państw trzecich, i by wdrażały te przepisy;

36. wzywa państwa członkowskie do organizowania większej liczby kampanii informacyjnych i uświadamiających, aby zachęcać do brania zwierząt z godnych zaufania ośrodków ratowania zwierząt domowych, a także informować obywateli o negatywnych skutkach nielegalnego handlu zwierzętami domowymi oraz o znaczeniu kupowania wyłącznie zwierząt domowych hodowanych, utrzymywanych i sprzedawanych w sposób odpowiedzialny i z należytym uwzględnieniem dobrostanu zwierząt;

o

o o

37. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 268 z 14.9.1992, s. 54.
2 Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1.
3 Dz.U. L 178 z 28.6.2013, s. 1.
4 Dz.U. L 178 z 28.6.2013, s. 109.
5 Dz.U. C 35 z 31.1.2018, s. 139.
6 Study on the welfare of dogs and cats involved in commercial practices [Badanie na temat dobrostanu psów i kotów będących przedmiotem transakcji handlowych] (2015 r.), finansowane przez Komisję w ramach specjalnego zamówienia SANCO 2013/12364.
7 Komisja Europejska (2019 r.). Analysis of the results of the EU Coordinated Control Plan on online sales of dogs and cats [Analiza https://ec.europa.eu/food/sites/food/files/animals/docs/aw_eu-strategy_study_dogs-cats-commercial-practices_en.pdf
8 Sprawozdanie FOUR PAWS z 2013 r. pt. "Puppy trade in Europe" [Handel szczeniętami w Europie].
9 Study on the welfare of dogs and cats involved in commercial practices [Badanie na temat dobrostanu psów i kotów będących http://www.carodog.eu/wp-content/uploads/2014/10/REPORT_EUROPEAN_PUPPY_TRADE2.pdf
10 EU Dog & Cat Alliance and Blue Cross (2017 r.). Online Pet Sales in the EU: What's the cost? [Internetowa sprzedaż zwierząt domowych w UE: za jaką cenę?] https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/assets.dogandcatwelfare.eu/live/media/publicationtemp/12195_-_EU_Pet_report_spreads.pdf
11 Flash Eurobarometr 469/2018 Report Illegal content online [Sprawozdanie Flash Eurobarometr 464/2018 w sprawie nielegalnych
12 Michael J. Day et al (2012). Surveillance of Zoonotic Infectious Disease Transmitted by Small Companion Animals [Nadzór nad treści w internecie]. http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/ResultDoc/download/DocumentKy/83669
13 EU Coordinated Control Plan on online sales of dogs and cats [Skoordynowany unijny plan kontroli sprzedaży w internecie psów odzwierzęcymi chorobami zakaźnymi przenoszonymi przez małe zwierzęta domowe]. https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/18/12/12-0664_article
14 Sprawozdanie FOUR PAWS z 2016 r. pt. "Identification, vaccination and movement of dogs and cats in the EU: How to improve the Pet Passport and TRACES systems?" [Identyfikacja, szczepienia i przemieszczanie psów i kotów w UE: jak usprawnić system paszportów dla zwierząt domowych i systemy TRACES?] http://www.lawyersforanimalprotection.eu/wp-content/uploads/2016/07/INSIDE-1.pdf
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych
16 Rozporządzenie Rady (WE) nr 338/97 z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin (Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1).

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.294.40

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie ochrony rynku wewnętrznego UE i praw konsumentów przed negatywnymi skutkami nielegalnego handlu zwierzętami domowymi (2019/2814(RSP)).
Data aktu: 12/02/2020
Data ogłoszenia: 23/07/2021