Streszczenie decyzji Komisji z dnia 17 grudnia 2020 r. zastępującej grzywny nałożone w decyzji C(2015) 4336 final z dnia 24 czerwca 2015 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w zakresie, w jakim dotyczy ono CCPL S.c., Coopbox Group S.p.A. i Coopbox Eastern s.r.o. (Sprawa AT.39563 - Opakowania spożywcze do sprzedaży detalicznej) (notyfikowana jako dokument C(2020) 8940) (Jedynie teksty w językach angielskim i włoskim są autentyczne).

STRESZCZENIE DECYZJI KOMISJI
z dnia 17 grudnia 2020 r.

zastępującej grzywny nałożone w decyzji C(2015) 4336 final z dnia 24 czerwca 2015 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w zakresie, w jakim dotyczy ono CCPL S.c., Coopbox Group S.p.A. i Coopbox Eastern s.r.o.

(Sprawa AT.39563 - Opakowania spożywcze do sprzedaży detalicznej)

(notyfikowana jako dokument C(2020) 8940)

(Jedynie teksty w językach angielskim i włoskim są autentyczne)

(2021/C 245/12)

(Dz.U.UE C z dnia 24 czerwca 2021 r.)

Dnia 17 grudnia 2020 r. Komisja przyjęła decyzję zastępującą grzywny nałożone w poprzedniej decyzji dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1.
WPROWADZENIE
1)
W dniu 24 czerwca 2015 r. Komisja Europejska przyjęła decyzję skierowaną do dziesięciu przedsiębiorstw (ośmiu producentów i dwóch dystrybutorów) dotyczącą naruszenia art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz, w odniesieniu do niektórych adresatów, również art. 53 Porozumienia EOG, i nałożyła grzywnę w łącznej wysokości 115 865 000 EUR ("decyzja z 2015 r."). Decyzja z 2015 r. dotyczy tacek polistyrenowych z tworzyw sztucznych ("tacek piankowych") stosowanych jako opakowania do sprzedaży detalicznej świeżej żywności, takiej jak mięso, drób, owoce i ryby. W decyzji stwierdzono istnienie pięciu odrębnych karteli. Wszystkie kwalifikują się jako odrębne i ciągłe i mają określony zasięg geograficzny: Włochy, Europa Południowo-Zachodnia (EPoZ), Europa Północno-Zachodnia (EPZ), Francja i Europa Środkowo-Wschodnia (EŚW).
2)
Decyzją z 2015 r. nałożono grzywny w łącznej wysokości 33 694 000 EUR na pięciu adresatów decyzji z grupy CCPL 2  za ich udział w naruszeniach dotyczących Włoch, EPoZ i EŚW.
2.
OPIS SPRAWY
2.1.
Procedura
3)
W dniu 11 lipca 2019 r. Sąd unieważnił w całości grzywny nałożone na dane osoby prawne z grupy CCPL (sprawa T-522/15, zwana dalej "wyrokiem z 2019 r."). W wyroku podtrzymano zarzuty skarżących, zgodnie z którymi Komisja nie uzasadniła wystarczająco swojej oceny dotyczącej niezdolności przedsiębiorstw do zapłaty, i oddalił wszystkie pozostałe zarzuty.
4)
W dniu 18 września 2019 r. Komisja poinformowała CCPL, że zamierza przyjąć nową decyzję nakładającą grzywny na odpowiednie podmioty grupy CCPL za trzy naruszenia, w których uczestniczyły, i wezwała te podmioty do przedstawienia uwag. W dniu 4 października 2019 r. CCPL przedstawiła swoje uwagi i poinformowała Komisję, że w 2018 r. przedsiębiorstwo Coopbox Hispania S.l.u. rozpoczęło proces likwidacji, a w 2017 r. przedsiębiorstwo Poliemme Srl zostało włączone do Coopbox Group SpA.
5)
W dniu 15 grudnia 2020 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię w sprawie decyzji.
2.2.
Adresaci i czas trwania
6)
Niniejsza decyzja skierowana jest do trzech podmiotów prawnych wchodzących w skład grupy CCPL: CCPL S.c., Coopbox Group S.p.A. oraz Coopbox Eastern s.r.o.
7)
Jak stwierdzono w decyzji z 2015 r., podmioty te uczestniczyły w trzech odrębnych naruszeniach art. 101 TFUE obejmujących następujące obszary geograficzne i okresy:
a)
Włochy: Coopbox Group S.p.A. i CCPL S.c. za okres od dnia 18 czerwca 2002 r. do dnia 17 grudnia 2007 r.;
b)
Europa Południowo-Zachodnia: CCPL S.c. za okres od dnia 26 czerwca 2002 r. do dnia 13 lutego 2008 r., oraz
c)
Europa Środkowo-Wschodnia: Coopbox Eastern s.r.o. za okres od 5 listopada 2004 r. do 24 września 2007 r. oraz CCPL S.c. za okres od dnia 8 grudnia 2004 r. do dnia 24 września 2007 r.
2.3.
Krótki opis naruszeń przepisów
8)
Naruszenia zostały opisane w decyzji z 2015 r. Działalność trzech odrębnych karteli polegała na podwyżkach cen (EŚW, Włochy i EPoZ), podziale rynku (EŚW i EPoZ), podziale klientów (EŚW, Włochy i EPoZ) oraz zmowie przetargowej (EŚW i Włochy) w odniesieniu do tacek piankowych.
2.4.
Środki zaradcze
9)
W decyzji stosuje się wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 3  i nakłada się grzywny na trzy właściwe podmioty należące do grupy CCPL wymienione w pkt 2.2 powyżej.

2.4.1. Kwota podstawowa grzywny

10)
Ustalając wysokość grzywien, Komisja wzięła pod uwagę sprzedaż tacek pianowych przez dane przedsiębiorstwo (w tym tacek standardowych, absorpcyjnych i barierowych) przeznaczonych do pakowania żywności do sprzedaży detalicznej w ostatnim pełnym roku jego uczestnictwa w każdym ztrzech karteli, fakt, że horyzontalne ustalanie cen, podział rynku i zmowa przetargowa należą ze względu na swój charakter do najpoważniejszych ograniczeń konkurencji, czas trwania karteli oraz dodatkową kwotę mającą zniechęcić przedsiębiorstwa do zawierania porozumień kartelowych.

2.4.2. Dostosowania kwoty podstawowej

11)
Komisja nie zastosowała żadnych okoliczności obciążających ani łagodzących.

2.4.3. Zastosowanie pułapu 10 % obrotów

12)
Grzywny przekraczają ustawową maksymalną wartość 10 % całkowitego obrotu grupy CCPL w 2019 r. w odniesieniu do naruszeń we Włoszech i EPoZ. W związku z tym grzywny za te dwa naruszenia zostały obniżone do tej wartości procentowej.

2.4.4. Zastosowanie obwieszczenia w sprawie łagodzenia kar z 2006 r.:

13)
Komisja przyznała obniżki odpowiednio o 20 %, 30 % i 30 % grzywien w odniesieniu do naruszeń we Włoszech, EPoZ i EŚW.

2.4.5. Zmniejszenie wysokości grzywien ze względu na opóźnienia

14)
Komisja przyznała wyjątkowe obniżenie grzywny o 5 % w odniesieniu do każdego kartelu, aby odzwierciedlić długi czas trwania postępowania oraz szczególne okoliczności tej sprawy. Zmniejszenia dokonano po zastosowaniu pułapu 10 % obrotów w celu zadbania o to, by miało ono wpływ na grzywny nałożone na wszystkich adresatów.

2.4.6. Zdolność do zapłaty grzywny

15)
CCPL zwróciła się o obniżenie grzywny na podstawie pkt 35 wytycznych w sprawie grzywien ("niezdolność do zapłaty"). W decyzji stwierdza się, że warunki "niezdolności do zapłaty" nie zostały spełnione i w związku z tym nie obniżono grzywny na tej podstawie.
3.
WNIOSKI
16)
Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następujące grzywny:

Za naruszenie dotyczące Włoch:

a)
Coopbox Group S.p.A. oraz CCPL S.c., solidarnie: 4 627 000 EUR.

Za naruszenie dotyczące EPoZ:

a)
CCPL S.c.: 4 010 000 EUR.

Za naruszenie dotyczące EŚW:

a)
Coopbox Eastern s.r.o. oraz CCPL S.c., solidarnie: 789 000 EUR;
b)
oraz Coopbox Eastern s.r.o.: 15 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).
2 Podmioty te to kolejno CCPL S.c., Coopbox Group S.p.A., Poliemme S.r.l., Coopbox Hispania S.l.u. oraz Coopbox Eastern s.r.o.
3 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.245.13

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 17 grudnia 2020 r. zastępującej grzywny nałożone w decyzji C(2015) 4336 final z dnia 24 czerwca 2015 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w zakresie, w jakim dotyczy ono CCPL S.c., Coopbox Group S.p.A. i Coopbox Eastern s.r.o. (Sprawa AT.39563 - Opakowania spożywcze do sprzedaży detalicznej) (notyfikowana jako dokument C(2020) 8940) (Jedynie teksty w językach angielskim i włoskim są autentyczne).
Data aktu: 17/12/2020
Data ogłoszenia: 24/06/2021