Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie kryzysu w Organie Apelacyjnym WTO (2019/2918(RSP)).

Kryzys w Organie Apelacyjnym WTO

P9_TA(2019)0083

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie kryzysu w Organie Apelacyjnym WTO (2019/2918(RSP))

(2021/C 232/11)

(Dz.U.UE C z dnia 16 czerwca 2021 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając porozumienie z Marrakeszu z dnia 15 kwietnia 1994 r., na podstawie którego utworzono Światową Organizację Handlu (WTO),
uwzględniając art. 17 Uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów, na podstawie którego powstał Stały Organ Apelacyjny Organu Rozstrzygania Sporów przy WTO,
uwzględniając komunikat Unii Europejskiej, Chin, Kanady, Indii, Norwegii, Nowej Zelandii, Szwajcarii, Australii, Republiki Korei, Islandii, Singapuru, Meksyku, Kostaryki i Czarnogóry do Rady Generalnej WTO z dnia 11 grudnia 2018 r. (WT/GC/W/752/Rev. 2) oraz komunikatu Unii Europejskiej, Chin, Indii i Czarnogóry do Rady Generalnej WTO z dnia 11 grudnia 2018 r. (WT/GC/W/753/Rev.1),
uwzględniając porozumienie przejściowe w sprawie prawa do odwołania w postępowaniach polubownych między UE a Kanadą zawarte na podstawie art. 25 Uzgodnienia w dniu 25 lipca 2019 r., jak również podobne porozumienie z Norwegią zawarte w dniu 21 października 2019 r.,
uwzględniając nieformalne postępowanie dotyczące kwestii związanych z funkcjonowaniem Organu Apelacyjnego pod auspicjami Rady Generalnej oraz sprawozdania przekazane Radzie Generalnej WTO przez ambasadora Nowej Zelandii Davida Walkera w dniach 28 lutego 2019 r. (JOB/GC/215), 7 maja 2019 r. (JOB/GC/217), 23 lipca 2019 r. (JOB/GC/220) i 15 października 2019 r. (JOB/GC/222), a także projekt decyzji Rady Generalnej o funkcjonowaniu Organu Apelacyjnego przedstawiony przez ambasadora Walkera na posiedzeniu Rady Generalnej w dniu 15 października 2019 r., załączone do jego sprawozdania z tego dnia,
uwzględniając oświadczenie Komisji z dnia 26 listopada 2019 r.,
uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Handlu Międzynarodowego,
A.
mając na uwadze, że WTO powstała z myślą o wzmocnieniu multilateralizmu, propagowaniu inkluzywnego globalnego ładu gospodarczego oraz wspieraniu otwartego, opartego na zasadach i niedyskryminacyjnego wielostronnego systemu handlowego;
B.
mając na uwadze, że system rozstrzygania sporów w ramach WTO, dzięki wiążącemu charakterowi, dwóm poziomom orzekania oraz niezależności i bezstronności arbitrów, z powodzeniem przyczynił się do zapewnienia przestrzegania zasad WTO oraz do bezpieczeństwa i przewidywalności wielostronnego systemu handlowego, dzięki czemu można było uniknąć uciekania się do jednostronnych środków;
C.
mając na uwadze, że Organ Apelacyjny WTO odgrywa podstawową rolę w systemie rozstrzygania sporów WTO;
D.
mając na uwadze, że od 2017 r. Stany Zjednoczone blokują wymianę członków w siedmioosobowym Organie Apelacyjnym i odrzuciły wiele wniosków o rozpoczęcie procesu selekcji kandydatów w celu obsadzenia wakatów;
E.
mając na uwadze, że w dniu 10 grudnia 2019 r. wygasną mandaty dwóch z trzech pozostałych członków Organu Apelacyjnego i nie będzie on już mógł rozpatrywać nowych odwołań, ponieważ do tego potrzebnych jest trzech członków;
1.
wyraża głębokie zaniepokojenie faktem, że jeżeli nie zostanie znalezione rozwiązanie, Organ Apelacyjny przestanie działać po 10 grudnia 2019 r., co może mieć bardzo poważne konsekwencje dla opartego na zasadach wielostronnego systemu handlowego;
2.
ubolewa nad faktem, że trwające rozmowy między członkami WTO nie przyniosły jeszcze pozytywnych rezultatów;
3.
w pełni popiera nieformalny proces moderowany przez ambasadora Walkera i uważa jego propozycje za bardzo dobrą podstawę do znalezienia zadowalającego rozwiązania, które rozwiałoby wspólne obawy dotyczące funkcjonowania Organu Apelacyjnego i konieczności jego reformy; zwraca się do wszystkich członków WTO o konstruktywny udział w tych dyskusjach, tak aby można było jak najszybciej obsadzić wakaty, a jednocześnie zadbać o to, by WTO dysponowała zasobami finansowymi i kadrowymi zgodnie z jej potrzebami;
4.
wzywa Komisję do kontynuowania współpracy ze wszystkimi członkami WTO, w tym ze Stanami Zjednoczonymi, aby w pierwszej kolejności odblokować procedurę mianowania nowych członków, również po 10 grudnia 2019 r., jeżeli okazałoby się to konieczne;
5.
popiera ostatnie inicjatywy UE mające na celu zawarcie z naszymi głównymi partnerami handlowymi tymczasowych ustaleń dotyczących doraźnych rozwiązań, które chroniłyby prawo Unii Europejskiej do rozstrzygania sporów handlowych w ramach WTO poprzez wiążące dwustopniowe, niezależne i bezstronne orzeczenie, a jednocześnie przypomina, że Stały Organ Apelacyjny pozostaje głównym celem strategii UE;
6.
przypomina o znaczeniu dialogu międzyparlamentarnego jako sposobu wniesienia wkładu w toczące się dyskusje i osiągnięcia pozytywnego wyniku;
7.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich WTO oraz dyrektorowi generalnemu WTO.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024