Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 20/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Globalny Wymiar Europy, zmieniającego i uchylającego decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 466/2014/UE oraz uchylającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 i rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 480/2009.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 20/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Globalny Wymiar Europy, zmieniającego i uchylającego decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 466/2014/UE oraz uchylającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 i rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 480/2009
(2021/C 225/02)

I.
WPROWADZENIE
1.
14 czerwca 2018 r. w ramach pakietu dossier związanych z wieloletnimi ramami finansowymi (WRF) na lata 2021-2027 Komisja przedstawiła wniosek dotyczący Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR) 1 .
2.
Komitet Regionów przedstawił swoją opinię 6 grudnia 2018 r. 2 , a 12 grudnia 2018 r. 3  swoją opinię wydał Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny. Trybunał Obrachunkowy wydał swoją opinię 13 grudnia 2018 r. 4 .
3.
W Parlamencie Europejskim przedmiotowe dossier zostało przydzielone Komisji Spraw Zagranicznych (AFET) i Komisji Rozwoju (DEVE). 27 marca 2019 r. swoje stanowisko przyjął Parlament Europejski 5 .
4.
Od początku tego procesu odbyło się 98 posiedzeń i nieformalnych wideokonferencji członków grupy roboczej ad hoc ds. ISWMR.
5.
Początkowy mandat prezydencji bazował na częściowym mandacie negocjacyjnym uzgodnionym przez Coreper 12 czerwca 2019 r. 6  i następnie uzupełnionym 25 września 7  i 27 listopada 2019 r. 8  18 września 2020 r. Coreper zatwierdził zaktualizowany mandat negocjacyjny odzwierciedlający w szczególności wytyczne zawarte w konkluzjach Rady Europejskiej z 21 lipca 2020 r. 9 .
6.
Negocjacje międzyinstytucjonalne rozpoczęły się w październiku 2019 r. Przeprowadzono siedem nieformalnych posiedzeń trójstronnych. Poza tym, w kontekście negocjacji między Parlamentem Europejskim i Radą, na szeregu posiedzeń technicznych prowadzono prace przygotowawcze.
7.
15 grudnia 2020 r. odbyło się siódme posiedzenie trójstronne, na którym osiągnięto wstępne porozumienie co do prawie wszystkich nierozstrzygniętych kwestii. Ponadto, w styczniu i lutym 2021 r. odbyły się cztery posiedzenia techniczne, na których porozumienie to przełożono na tekst ustawodawczy i ustalono szereg nierozstrzygniętych kwestii szczegółowych, które zostały następnie potwierdzone na piśmie przez współprawodawców.
8.
8 i 11 marca 2021 r. to wstępne porozumienie zostało zaprezentowane członkom grupy roboczej ad hoc ds. ISWMR; nie mieli oni żadnych zastrzeżeń do tego tekstu.
9.
Komitet Stałych Przedstawicieli zatwierdził ostateczny tekst kompromisowy 17 marca 2021 r. 10 .
10.
Tekst ten został przedłożony do zatwierdzenia komisjom AFET i DEVE Parlamentu Europejskiego 18 marca 2021 r. 19 marca przewodniczący komisji AFET i DEVE podpisali pismo do przewodniczącego Coreperu (część II), w którym oświadczyli, że jeżeli Rada prześle formalnie Parlamentowi Europejskiemu swoje stanowisko w wersji przedstawionej w załączniku do tego pisma, zalecą, aby na sesji plenarnej stanowisko Rady zostało przyjęte bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu, z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej.
II.
CEL
11.
Mając na celu umacnianie i propagowanie wartości, zasad i podstawowych interesów UE na całym świecie oraz stawianie czoła globalnym wyzwaniom w sposób kompleksowy, przy jednoczesnym zapewnieniu elastyczności, Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Globalny wymiar Europy ustanawia nowe podejście do finansowania działań zewnętrznych, opierające się na zasadzie faworyzującej myślenie strategiczne, i prowadzi do głębokiej restrukturyzacji instrumentów działań zewnętrznych. W szczególności wiąże ze sobą priorytety geograficzne i tematyczne poprzez połączenie większości istniejących wcześniej instrumentów finansowania działań zewnętrznych 11 , rozwija nową strukturę inwestycji zewnętrznych poprzez utworzenie EFZR+ i włącza do budżetu UE finansowanie na rzecz krajów partnerskich Afryki, Karaibów i Pacyfiku.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
12.
Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu osiągnięcia porozumienia na etapie przyjmowania przez Radę stanowiska w pierwszym czytaniu ("wczesne porozumienie w drugim czytaniu").
13.
Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedla wyważony kompromis osiągnięty w negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji.
14.
Porozumienie skupia się na następujących kwestiach:
w przypadku działań finansowanych na mocy ISWMR - Globalny wymiar Europy głównym podejściem jest stosowanie programów geograficznych, tak aby zmaksymalizować wpływ pomocy unijnej i przybliżyć krajom partnerskim i ich mieszkańcom działania Unii. Takie podejście ogólne jest uzupełnione o programy tematyczne i działania szybkiego reagowania przy jednoczesnym zapewnieniu spójności i zgodności wszystkich programów i działań;
równowaga między przepisami proceduralnymi a globalnym zasięgiem Instrumentu. W szczególności uzgodniono, że dokumenty programowe dla programów geograficznych i tematycznych będą przyjmowane w drodze aktów wykonawczych, a Komisja będzie uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych, zwłaszcza po to, by zmienić maksymalną kwotę przeznaczoną na działania służące budowaniu zdolności na rzecz rozwoju i bezpieczeństwa służącego rozwojowi (CBDSD), maksymalną kwotę gwarancji na działania zewnętrzne, maksymalną kwotę na potrzeby tworzenia rezerw i wskaźniki zasilenia rezerw, obszary współpracy i interwencji wymienione w załącznikach II, III i IV, obszary priorytetowe operacji w ramach EFZR+ wymienione w załączniku V oraz wykaz kluczowych wskaźników wykonania zawarty w załączniku VI, a także po to, by uzupełnić rozporządzenie o cele szczegółowe, priorytetowe obszary współpracy w oparciu o wspólne obszary współpracy, cele tematyczne i orientacyjne alokacje finansowe, dla wybranych subregionów, oraz o przepisy dotyczące utworzenia ram monitorowania i ewaluacji;
kompleksowe, skoordynowane i ukierunkowane podejście, w szczególności poprzez stosowanie zasady faworyzującej myślenie strategiczne w oparciu o rozszerzone ramy polityczne, obejmujące również rezolucje Parlamentu Europejskiego (art. 7), oraz o inkluzywny dialog, poprzez umożliwienie komitetowi wyboru, by zwoływać posiedzenia w różnych formatach odpowiedzialnych za konkretne obszary interwencji, takie jak programy geograficzne i tematyczne oraz działania szybkiego reagowania, a także danie państwom członkowskim możliwości zwrócenia się o przeanalizowanie wszelkich innych kwestii związanych z wdrażaniem rozporządzenia, w szczególności w odniesieniu do wieloletnich dokumentów programowych, w tym przeglądów i ewaluacji śródokresowych lub ad hoc;
realizację celów Instrumentu zapewnia się także poprzez zestaw celów dotyczących wydatków, które - z wyjątkiem celu dotyczącego oficjalnej pomocy rozwojowej (ODA) - zostały uwzględnione w motywach i które służą zapewnieniu, by środki finansowe były przydzielane w następujący sposób: co najmniej 93 % jako ODA; 30 % na cele klimatyczne; co najmniej 85 % na działania na rzecz równouprawnienia płci, z czego co najmniej 5 % należy przeznaczyć na wskaźnik G2, co najmniej 20 % ODA należy przeznaczyć na włączenie społeczne i rozwój społeczny; oraz maksymalnie 5 % na współpracę transgraniczną w ramach puli środków finansowych dla polityki sąsiedztwa. ISWMR - Globalny wymiar Europy przyczyni się również do realizacji ogólnego celu w ramach WRF dotyczącego różnorodności biologicznej (motyw 48);
Instrument przyczyni się też do kompleksowej reakcji Unii na wyzwania, potrzeby i możliwości związane z migracją i przymusowymi wysiedleniami, zapewniając przy tym spójność z polityką migracyjną Unii i stanowiąc jej uzupełnienie, zwłaszcza ze względu na to, że orientacyjnie 10 % puli środków finansowych ISWMR zostanie przeznaczone w szczególności na działania wspierające zarządzanie migracją nieuregulowaną i przymusowymi wysiedleniami i ich regulowanie, a także na działania służące wyeliminowaniu pierwotnych przyczyn tych zjawisk;
upoważnienie do udzielania pożyczek na rzecz państw trzecich zostanie przedłużone (art. 49 ust. 1), a aktywa zostaną przeniesione do wspólnego funduszu rezerw (art. 31 ust. 8);
ustanawia się nowy Europejski Fundusz na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Plus (EFZR+), w oparciu o poprzedzający go Europejski Fundusz na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR); wraz z gwarancją na działania zewnętrzne może on wspierać finansowanie operacji w zakresie finansowania i inwestycji w postaci dotacji, gwarancji budżetowych i instrumentów finansowych w krajach partnerskich w obszarach geograficznych objętych ISWMR - Globalny wymiar Europy, jak również operacji prowadzonych w krajach będących beneficjentami Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej III;
doprecyzowano rolę Europejskiego Banku Inwestycyjnego i powierzono mu zadanie wdrożenia specjalnego okna inwestycyjnego o charakterze wyłącznym w odniesieniu do operacji z kontrahentami będącymi jednostkami państwowymi szczebla centralnego i kontrahentami niekomercyjnymi będącymi jednostkami państwowymi niższego szczebla oraz, w stosownych przypadkach, dodatkowych specjalnych okien inwestycyjnych o charakterze niewyłącznym w odniesieniu do operacji z kontrahentami komercyjnymi będącymi jednostkami państwowymi niższego szczebla i operacji na rzecz promowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych, handlu i umiędzynarodowienia gospodarek krajów partnerskich;
zapewniono też kompleksowe podejście do finansowania działań w obszarze objętym polityką sąsiedztwa poprzez dodanie przepisów w zakresie celów szczegółowych dotyczących tego obszaru (art. 18, przeniesiony z załącznika II) i przepisów w zakresie programów wielokrajowych (art. 21);
zdefiniowanie działań i środków, których nie można wspierać w ramach IWMR (działania wyłączone w art. 29);
określenie - w motywach - wykorzystania rezerwy na nowe wyzwania i priorytety oraz możliwości zawieszenia pomocy w przypadku pogorszenia się sytuacji w zakresie demokracji, praw człowieka lub praworządności w państwach trzecich;
zdefiniowanie niewyczerpującego zestawu kluczowych wskaźników wykonania, które pomogą w pomiarze wkładu Unii w osiągnięcie konkretnych celów określonych w rozporządzeniu (załącznik VI);
stosowanie rozporządzenia z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. (art. 27 ust. 4 i art. 50 oraz motywy 60 i 85).
IV.
PODSUMOWANIE
15.
Rada uważa, że jej wczesne porozumienie w drugim czytaniu zapewnia odpowiednią równowagę i że - po przyjęciu - nowe rozporządzenie wypełni cel, jakim jest zapewnienie wydajnego, spójnego i kompleksowego finansowania działań zewnętrznych UE.
1 10148/18 + ADD 1.
2 15622/18 (Dz.U. C 86 z 7.3.2019, s. 295).
3 15657/18 (Dz.U. C 110 z 22.3.2019, s. 163).
4 Dz.U. C 45 z 4.2.2019, s. 1.
5 A8-0173/2019 (Dz.U. C 108 z 26.3.2021, s. 312).
6 10305/19.
7 12457/19.
8 14628/19.
9 10908/20.
10 6899/21 + ADD 1 + ADD 2.
11 Aby zapewnić spójne, kompleksowe i efektywne finansowanie działań zewnętrznych UE po roku 2020, Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Globalny wymiar Europy zastąpi m.in. Europejski Instrument Sąsiedztwa (ENI), Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju, Instrument Partnerstwa na rzecz Współpracy z Państwami Trzecimi, Instrument na rzecz Przyczyniania się do Stabilności i Pokoju oraz Europejski Instrument na rzecz Wspierania Demokracji i Praw Człowieka (EIDHR).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.225.80

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 20/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Globalny Wymiar Europy, zmieniającego i uchylającego decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 466/2014/UE oraz uchylającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 i rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 480/2009.
Data aktu: 26/05/2021
Data ogłoszenia: 11/06/2021